Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Half Time ja Double Time

IT
IT
IT:n Randomit
9404 viestiä

#1 kirjoitettu 23.05.2022 18:32

Half Time ja Double Time


Aloitetaanpa tällainen aihe... En muuten tiedä miten nuo termit ilmoitetaan suomen kielellä, eli jos joku tietää, niin pankaahaan vastauksia tähän ketjuun... Mutta tuosta on kysymys:

Half Time And Double Time Explained


Periaatteessahan tuon voisi yksinkertaisesti selittää siten, että jos sun piisin tempo on 120 BPM ja siirryt Half Timeen, niin se kuulostaa siltä kuin tempo laskisi 60 BPM:ään... Ja toisaalta jos sun piisin tempo on 60 BPM ja siirryt Double Timeen, niin se kuulostaa siltä että piisin tempo on 120 BPM...

Kertokaahan viisaammat, että missä tällaiset tilanteet tulevat vastaan? Varmaankin siinä ainakin, jos piisin tempo muuttuu kesken kappaleen...

Ja senkin voi suoraan todeta, että se DAW:n tempolukema ei vielä kerro mitään piisin oikeasta temposta, jos on rummut tehty Double taikka Half Timeen...

Normaali kappaleessahan bassari iskee 1 ja 3 iskulla, ja virveli 2 ja 4 iskulla...

Half Time muuttaa tuon homman niin, että tuo yhden tahdin mittainen rytmitys soitetaankin kahden tahdin aikana... Tällöin bassari ja virveli soivat kumpikin vain kerran tahdin aikana... Ja toisaalta Double Time muuttaa normaalin rytmityksen siten, että se soitetaan puolen tahdin aikana, elikkä virveli ja bassari soi kumpikin neljä kertaa sen tahdin aikana...

¤¤¤
Mutta joo... Tässä ketju jossa voi keskustella aiheesta... Ja onko näille termeille kenties suomen kielisiä vastineita? Ja mitä häh?

^ Vastaa Lainaa

ex4
ex4
296 viestiä

#2 kirjoitettu 23.05.2022 19:59

Ainakin mun mielestä veikeä esimerkki tästä on Haloo Helsingin Vapaus käteen jää -biisi. Siinä tempo pysyy about 70 bpm koko ajan, vaikka tuntuu että tempo nousee rajusti "nopeassa kohdassa". Mutta tapa soittaa vaan vaihtuu.

Tässä linkkiä missä taika tapahtuu
https://youtu.be/6Ihny...

^ Vastaa Lainaa

art074
art074
310 viestiä

#3 kirjoitettu 23.05.2022 20:53 Muok:23.05.2022 21:01

mitäpä fiksua tästä osaisi sanoa? Aika lailla standardikeino saada dynaamista vaihtelua biiseihin. Jonkin sortin klisee taitaa olla se että esim. pre-chorus ennen kertsiä tiputtaa tempon hetkellisesti half timeen ja sitten kertsi kun palaa normitempoon niin siihen tulee sellainen noste. Tai sitten säkeistöt (verse) vedetään kertsiin saakka half timella ja kertsi sitten nopeutuu ja saadaan tuo sama nosteen tuntu siihen tarttuvimpaan kohtaan biisissä. Tästä taisi olla kyse tuossa edellisen viestin Haloo Helsinki biisissäkin.

Raskaammassa musiikissa tämä tempon puolittelu ja tuplailu korostuu usein vielä enemmän, ja sitä käytetään monesti myös vähemmän kliseisesti ja usein jopa yllättävillä tavoilla. Mulla lieneepi hyllyssä paljonkin sellaisia levyjä joissa tällaista toimintaa löytyy ihan jokaisessa biisissä, kaikenlaisen muun tempokikkailun ohessa.

Jossain progessa sitä taas tunnutaan yritettävän välttää, koska kyseessä kuitenkin on aika helppo ja tavanomainen ratkaisu, joka ei näille seksittömille hienohelmoprogehipeille tietenkään käy.

--------------------------------
tämä nyt sattui just soimaan taustalla. Vähän tylsä biisi mutta voi miettiä miten paljon tylsempi olisi jos nuo puolittelut puuttuisivat.

Katatonia - I Break

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
IT:n Randomit
9404 viestiä

#4 kirjoitettu 23.05.2022 20:58

ex4 kirjoitti:


Ainakin mun mielestä veikeä esimerkki tästä on Haloo Helsingin Vapaus käteen jää -biisi. Siinä tempo pysyy about 70 bpm koko ajan, vaikka tuntuu että tempo nousee rajusti "nopeassa kohdassa". Mutta tapa soittaa vaan vaihtuu.

Tässä linkkiä missä taika tapahtuu
https://youtu.be/6Ihny...


Kiitosta linkistä... Ja joo, onhan noita piisejä paljonkin, joissa tempot muuttuvat kesken matkan...

Tuossa esimerkki piisistä, jossa käytetty Double Timea hyväksi:
The Who - Behind Blue Eyes

Ja tossa taas tempo hidastuu, elikkä olisiko siinä sitten Half Time kyseessä:
The Doobie Brothers - Jesus Is Just Alright with Me


Tästä jälkimmäisestä mulla on jäänyt sellainen muisto mieleen, että kun tultiin joskus takseilla pikku porukassa ravintelista pikkutunneilla yhden tutun talolle jatkoille, niin se pisti ton Doobie Brothersin piisin stereoista soimaan, ja porukka rupes jammaamaan sen mukana ihan sikana spontaanisti, ja kukaan meistä ei kyllä varmasti ollut aktiivinen kirkossa kävijä... Mutta hyvä piisi kyseessä, niin kyllähän sen mukana jo rupeaa pääsemään jonkinlaiseen nirvanaan sitten...


Ja tän ketjun aiheeseen vielä liittyen, että sitten on vielä sellaisia piisejä, joissa tempo jossakin kohtaa vain lievästi hidastuu tai nopeutuu, ja siinähän onkin rumpalilla töitä, että pysyy rytmeissä kiinni, ja että bändikin pysyy mukana...

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
IT:n Randomit
9404 viestiä

#5 kirjoitettu 23.05.2022 21:22

art074 kirjoitti:


mitäpä fiksua tästä osaisi sanoa? Aika lailla standardikeino saada dynaamista vaihtelua biiseihin.


tämä nyt sattui just soimaan taustalla. Vähän tylsä biisi mutta voi miettiä miten paljon tylsempi olisi jos nuo puolittelut puuttuisivat.

Katatonia - I Break


Tuli tosta sun linkkaamasta piisistä jostakin kummasta mieleen tämä, ja onhan tässäkin noita tempon vaihteluita:

Running Wild - Prisoners Of Our Time


Niin, ja tiedätkö sä Arto muuten, että onko noille Half Time ja Double Time termeille suomen kielisiä vastineita, vai käyttääkö muusikot meilläkin noita?

^ Vastaa Lainaa

ex4
ex4
296 viestiä

#6 kirjoitettu 23.05.2022 21:37

IT kirjoitti:
ex4 kirjoitti:


Ainakin mun mielestä veikeä esimerkki tästä on Haloo Helsingin Vapaus käteen jää -biisi. Siinä tempo pysyy about 70 bpm koko ajan, vaikka tuntuu että tempo nousee rajusti "nopeassa kohdassa". Mutta tapa soittaa vaan vaihtuu.

Tässä linkkiä missä taika tapahtuu
https://youtu.be/6Ihny...


Kiitosta linkistä... Ja joo, onhan noita piisejä paljonkin, joissa tempot muuttuvat kesken matkan...

Tuossa esimerkki piisistä, jossa käytetty Double Timea hyväksi:
The Who - Behind Blue Eyes

Ja tossa taas tempo hidastuu, elikkä olisiko siinä sitten Half Time kyseessä:
The Doobie Brothers - Jesus Is Just Alright with Me


Tässä on hyvä erottaa kaksi asiaa.... tempon muuttuminen ja sitten nämä biittien tuplaukset tai puolitukset. Kun se juuri näissä half time / double time -jutuissa on juju että tempo pysyy samana. Joku musiikin teoriaa paremmin tunteva tulee varmaan kohta kertomaan että pistän mutkia liikaa suoraksi, mutta mä miellän nämä tavallaan tahtilajin vaihdoksi.... 4/4 :sta siirrytään 8/4 tai 2/4 -tahtilajeihin, mutta metronomissa kilkatus pysyy muuttumattomana.

Joissain biiseissä sitten voidaan ihan oikeasti vaan muuttaa tempoa kesken kaiken. Ja silläkin saa jänniä juttuja aikaan.

^ Vastaa Lainaa

art074
art074
310 viestiä

#7 kirjoitettu 23.05.2022 21:37

IT kirjoitti:

Niin, ja tiedätkö sä Arto muuten, että onko noille Half Time ja Double Time termeille suomen kielisiä vastineita, vai käyttääkö muusikot meilläkin noita?


Puolitus/tuplaus termejä tuli muistaakseni käytettyä bändivuosina. Eli ihan suorat käännökset, mutta siitähän tuossa toiminnassa juurikin on kyse, joten ei kai sitä paremmin voi ilmaista.

^ Vastaa Lainaa

art074
art074
310 viestiä

#8 kirjoitettu 23.05.2022 21:46

vähän off topic, mutta näitkö IT viime viikon uutisen että joku suomalainen väitteli tohtoriksi AC/DC:n temmosta. Sen mukaan se bändin omintakeinen rytmin "imu" joka saa niskan ja nilkan väpättämään tulee siitä kun Phil Rudd soittaa koko ajan keskimäärin 30 millisekuntia muuta bändiä jäljessä.

Toivottavasti oli saanut kunnon apurahat noin tärkeään tutkimukseen.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
IT:n Randomit
9404 viestiä

#9 kirjoitettu 23.05.2022 21:51

ex4 kirjoitti:

Tässä on hyvä erottaa kaksi asiaa.... tempon muuttuminen ja sitten nämä biittien tuplaukset tai puolitukset. Kun se juuri näissä half time / double time -jutuissa on juju että tempo pysyy samana. Joku musiikin teoriaa paremmin tunteva tulee varmaan kohta kertomaan että pistän mutkia liikaa suoraksi, mutta mä miellän nämä tavallaan tahtilajin vaihdoksi.... 4/4 :sta siirrytään 8/4 tai 2/4 -tahtilajeihin, mutta metronomissa kilkatus pysyy muuttumattomana.

Joissain biiseissä sitten voidaan ihan oikeasti vaan muuttaa tempoa kesken kaiken. Ja silläkin saa jänniä juttuja aikaan.


Joo, kaitpa nämä voi mieltää monella tapaa nämä jutut...

Toki metronomissa kilkatus pysyy samana, mutta lähinnä ajattelin sen piisin fiilistä... Jos tempo tuplataan, niin silloin samaan ajanjaksoon mahtuu tuplasti virvelin iskuja, ja niiden avulla moni laskee kappaleen BPM:n...

Ajatellaan vaikkapa jotakin balladia, joka kulkee 66 BPM tempossa, ja se tuplataan yht'äkkiä... DAW:ssa lukee edelleen se 66 BPM, mutta jos rupeat laskemaan iskuja niin päädyt lukemaan 132...


Tossa muuten linkki täällä Mikserissä olevaan kappaleeseen, jossa kolmen ja puolen minuutin kohdalla ihan aito ja toimiva tempon vaihto:

the kukkoset - Indian


On muuten hyvä piisi tuo noin muutenkin...

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
IT:n Randomit
9404 viestiä

#10 kirjoitettu 23.05.2022 21:53

art074 kirjoitti:


vähän off topic, mutta näitkö IT viime viikon uutisen että joku suomalainen väitteli tohtoriksi AC/DC:n temmosta. Sen mukaan se bändin omintakeinen rytmin "imu" joka saa niskan ja nilkan väpättämään tulee siitä kun Phil Rudd soittaa koko ajan keskimäärin 30 millisekuntia muuta bändiä jäljessä.

Toivottavasti oli saanut kunnon apurahat noin tärkeään tutkimukseen.


Heh... Enpä nähnyt...

^ Vastaa Lainaa

ex4
ex4
296 viestiä

#11 kirjoitettu 24.05.2022 11:11

IT kirjoitti:
Tossa muuten linkki täällä Mikserissä olevaan kappaleeseen, jossa kolmen ja puolen minuutin kohdalla ihan aito ja toimiva tempon vaihto:

the kukkoset - Indian
On muuten hyvä piisi tuo noin muutenkin...


Kiitos löydöstä, todella hyvä kappale.

^ Vastaa Lainaa

aluminiumblade
aluminiumblade
862 viestiä

#12 kirjoitettu 24.05.2022 11:24

Tein tässä taannoin suoraan ABREU - Levoton tyttö biisin päälle double time/dnb version/remixin ja mielestäni toimii todella hyvin. Mitä nyt äkkiseltään muistelen, niin ABREUn biisi on 90bpm ja toi oma versio sit tietysti 180bpm.

Nyt toi alkuperäinen kuulostaa ihan järkyttävän laiskalta kun oma korva on tottunut tohon tuplanopeuteen.

Originaalin virpat yms tuo kivasti rumpujen sekaan varjoiskuja ja tekee kokonaisuudesta ihan mielenkiintoisen

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu