Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja David Lynch


Stocco
13143 viestiä

#1 kirjoitettu 13.11.2005 17:49

Tekotaiteellista paskaa kuten minullakin. (Lue: Jos dissaat mun biisejä, dissaat kaikkea mitä et vaan tajua, urpo)

^ Vastaa Lainaa


everhad

#2 kirjoitettu 13.11.2005 17:59

Juu hyviä elokuvia setä tekee. Mielenkiintoinen tyyppi muutenkin. Ei tule mieleen ketään muuta joka syntymäpäivälahjaksi vaimolleen roudaisi olohuoneen pöydälle ison kasan multaa.

^ Vastaa Lainaa


Valium for Van Gogh
11142 viestiä

#3 kirjoitettu 13.11.2005 18:06

Rääväsuu kirjoitti:
Niin, mitä mieltä olette tästä erikoisesta ohjaajasta?

Loistava ohjaaja.

Iskevätkö hänen elokuvansa teihin, jos, niin mitkä?

Elokuvista Lost Highway ja Mulholland Drive.

Miksi ne iskevät?

Se on se tunnelma.

älkää laittako liiallisia juonipaljastuksia!

Jos SubTV ei pian uusi Twin Peaksia, niin paljastan Laura Palmerin murhaajan.

^ Vastaa Lainaa


Henrik Olofsson
2003 viestiä

#4 kirjoitettu 13.11.2005 18:34

Jos Lynchiä ei olisi, niin Trier vaikuttaisi todella kummalliselta.

^ Vastaa Lainaa


Airola
6416 viestiä

#5 kirjoitettu 13.11.2005 20:28

Twin Peaks -Fire Walk with Me on ykkönen.

^ Vastaa Lainaa


[ sam ]

#6 kirjoitettu 13.11.2005 21:06

David Lynch on vihonviimeinen sekopää, jonka tuotannosta pidetään vain sen takia, koska se on erikoista.

^ Vastaa Lainaa


Airola
6416 viestiä

#7 kirjoitettu 13.11.2005 21:11

Rääväsuu kirjoitti:
Airola kirjoitti:
Twin Peaks -Fire Walk with Me on ykkönen.

Ai, kuinka monet tissit tässä elokuvassa näytetään?


Kolmet.
Hämyisessä baarikohtauksessa Laura (Sheryl Lee) on melko pitkään yläosattomissa. Samassa paikassa myös Donna (Moira Kelly) näyttää tissinsä ja koko baarikohtauksen alkupuolella on lavalla yks strippari tai mikälie, joka heiluu myöskin yläosattomissa. Moira Kellyn paljastus on vähiten paljastava (hänen makuuasennostaan, kuvakulmasta ja kohtauksen lyhyydestä johtuen), mutta koska hän on selkeästi nätein näistä kolmesta, niin kyllä se menee melkein korkeimmalle näiden kolmen paljastelusta.
Jos haluaa nähdä paremmin nuo Moira Kellyn rinnat (tissitpäs), niin katso Richard Attenboroughin Chaplin.

^ Vastaa Lainaa


Valium for Van Gogh
11142 viestiä

#8 kirjoitettu 13.11.2005 21:11

[ sam ] kirjoitti:
David Lynch on vihonviimeinen sekopää, jonka tuotannosta pidetään vain sen takia, koska se on erikoista.


Ja myös koska hän ohjaa hyviä elokuvia ja TV-sarjoja.

^ Vastaa Lainaa


[ sam ]

#9 kirjoitettu 13.11.2005 21:13

Kuolleet Kekkoset kirjoitti:

Ja myös koska hän ohjaa hyviä elokuvia ja TV-sarjoja.

Jos Mulholland Drivesta, Lost Highwaysta, Twin Peaksista tai tästä niin monesti mainitusta tunnelmasta pitää plussia ammentaa, kantani vain vahvistuu.

^ Vastaa Lainaa


Airola
6416 viestiä

#10 kirjoitettu 13.11.2005 21:14

Kuolleet Kekkoset kirjoitti:
[ sam ] kirjoitti:
David Lynch on vihonviimeinen sekopää, jonka tuotannosta pidetään vain sen takia, koska se on erikoista.


Ja myös koska hän ohjaa hyviä elokuvia ja TV-sarjoja.


Kyllä se kertoo jostain, kun Twin Peaks -Fire Walk with Me on maailmankaikkeuden paras elokuva ja Twin Peaks paras tv-sarja. Ja Mulholland Drivessä on kaikkien aikojen kutkuttavin suutelukohtaus (ja sekin, kun päähenkilö on koekuvauksissa ja hänen pitää hurmata/iskeä se yks äijä... Huh huh, että siinä on ohjaus ja näyttelijäntyö huipussaan!)

^ Vastaa Lainaa


Stocco
13143 viestiä

#11 kirjoitettu 13.11.2005 21:47

Airola kirjoitti:
Kolmet.
Sinuun voi aina luottaa! Pitäisiköhän sinun perustaa jo Kysy Airolalta tisseistä -palsta.

^ Vastaa Lainaa


tammina
1230 viestiä

#12 kirjoitettu 13.11.2005 23:31

Sori Räävis mut MÄ olin ensin...

http://www.mikseri.net...

^ Vastaa Lainaa


Valium for Van Gogh
11142 viestiä

#13 kirjoitettu 14.11.2005 00:14

Anthouse kirjoitti:
Tykkään myös Lynchin vakkarinäyttelijöistä ja Angelo Badalamentin friikki-jatsista.

Angelo Badalamentin musiikit ovat kyllä iso osa lynchin tuotosten loistavuutta. Eipä keksi ihan heti toista yhtä hyvää elokuvasäveltäjää.

^ Vastaa Lainaa


Stittidii

#14 kirjoitettu 14.11.2005 00:22

Elefanttimies on helkkarin hyvä. Mulholland Drive on pitänyt kattoa jo pidemmän aikaa...

^ Vastaa Lainaa


jurn:a
794 viestiä

#15 kirjoitettu 14.11.2005 09:07

Miehen ajatusmaailma ja siitä ammennetut tuotteet ovat varsin kiehtovia. Tykkään valtavasti. Mainittakoot Mulholland Drive äijän parhaimpana näkemänäni tuotoksena.

^ Vastaa Lainaa


Chi-Xi-Stigma
1092 viestiä

#16 kirjoitettu 14.11.2005 09:59

Lynch on aivan loistava ohjaaja. Varsinkin tuo Mulholland drive pistää mietityttämään. Ei siitä ensi katsomalla tajua yhtikäs mitään, mutta kun jaksaa useamman kertaa katsoa, tarina alkaa avautua.

^ Vastaa Lainaa


Kaurismaki
1141 viestiä

#17 kirjoitettu 14.11.2005 10:09

Maagista realismia (?) ja tunnelmien ja tunteiden skaalan ääripäitä, pysähtyneisyyttä, ihmettelyä, intuitiota, kätketyn näyttämistä kauniilla kiertoilmaisuilla, absurdia huumoria, ja katsoja keskellä maailmaa josta ei tiedä mikä se on.

Miten tuosta nyt ei voi pitää? No jos ei pidä.

^ Vastaa Lainaa


Airola
6416 viestiä

#18 kirjoitettu 14.11.2005 10:19

Kaurismaki kirjoitti:
Maagista realismia (?) ja tunnelmien ja tunteiden skaalan ääripäitä, pysähtyneisyyttä, ihmettelyä, intuitiota, kätketyn näyttämistä kauniilla kiertoilmaisuilla, absurdia huumoria, ja katsoja keskellä maailmaa josta ei tiedä mikä se on.

Miten tuosta nyt ei voi pitää? No jos ei pidä.


Juuri tuon takia jotkut eivät pidä. Typerän kuuloista tuollainen "älykäs" analysointi.

Minä pidän, mutta voin olla ilman tuollaista analysointia.

^ Vastaa Lainaa


Kaurismaki
1141 viestiä

#19 kirjoitettu 14.11.2005 10:34

Airola kirjoitti:
Juuri tuon takia jotkut eivät pidä. Typerän kuuloista tuollainen "älykäs" analysointi.

Joo. Tiedän. Se kuitenkin on minusta hauskaa.

Minä pidän, mutta voin olla ilman tuollaista analysointia.


Jep. Kyllä minäkin, jos oikein ponnistelen veltostuttaakseni sulkijalihastani. Tuo analysointi on vaan kirsikkainen maukkaan kakun päällä. Olen anaalinen persoonallisuus kait.

Kaurismaki muokkasi viestiä 10:34 14.11.2005

Niin, ja minusta on hassua jos jotkut eivät pidä (esim.) Lynchistä jos toiset tykkäävät puida sitä.

Sanoisin tähän vielä että MINUSTA taas on typerää se että jotkut koettavat hiki hatussa etsiä sitä mitä Lynch on 'tarkoittanut' joillain jutuilla.

^ Vastaa Lainaa


LauriT
1293 viestiä
Luottokäyttäjä

#20 kirjoitettu 14.11.2005 11:22

Outoja elokuvia, jotka eivät yleensä avaudu ensikertalaiselle. Eraserhead ja Lost Highway taitavat olla omat suosikkini. Ne ovat ehkä myös kaikkein psykedeelisimmät hänen leffoistaan. Badalamentin musat ovat todellakin loistavia ja muutenkin Lynchin leffoissa yleensä on aika mielenkiintoisia musavalintoja. Tosin on Lynchilläkin pakollinen pohjanoteerauksensa: The Dune. Tämä on aivan harvinaisen paska (varsinkin puvustukseltaan ja lavastukseltaan), vaikka siinä onkin Kyle MacLachlan, mistä tulee jonkin verran plussaa automaattisesti.

^ Vastaa Lainaa


Kaurismaki
1141 viestiä

#21 kirjoitettu 14.11.2005 12:00

Rojola kirjoitti:
itse en hirvesti jaksa katsoa lynchin elokuvia koska en jaksa keskittyä ymmärtmään niistä paskakaan, mutta eraserhead ja elefanttimies on hyviä jotka nyt tulee mieleen.


Nehän on kyllä.

Tuli mieleen että Lynchin leffat voisi ajatella olevan vähän niinkuin ambienttia. Että jos on iskelmämusiikkia ja ambient-musiikkia, niin voisihan ajatella että on iskelmä-elokuvia (Armageddon) ja ambient-elokuviakin (vaikkapa nyt sitten Eraserhead).

Voisiko ajatella että teemat on hitaampia ja powerit tulee kompressorin ja kliseisen tulkinnan sijasta sävellyksestä ja äänimaisemista. Ja onhan siellä välissä niitä iskelmällisiä osuuksiakin, mutta nekin on sitten jotenkin ihan omanlaisiaan, eikä muottitekniikalla tehtyjä. Jotenkin 'vääriä' tai 'kieroja'.

Ajatuksia?

^ Vastaa Lainaa


Stocco
13143 viestiä

#22 kirjoitettu 14.11.2005 12:21

Kaurismaki kirjoitti:
Voisiko ajatella että teemat on hitaampia ja powerit tulee kompressorin ja kliseisen tulkinnan sijasta sävellyksestä ja äänimaisemista. Ja onhan siellä välissä niitä iskelmällisiä osuuksiakin, mutta nekin on sitten jotenkin ihan omanlaisiaan, eikä muottitekniikalla tehtyjä. Jotenkin 'vääriä' tai 'kieroja'.

Ajatuksia?
Nyt näkisin, että olet päätynyt jopa mielekkääseen tulkintaan. Esimerkit olivat vähän kökköjä, mutta musiikkiin vertaamalla me mikseriläiset älyäisimme niin paljon paremmin muitakin asioita maailmassa.

^ Vastaa Lainaa


Kaurismaki
1141 viestiä

#23 kirjoitettu 14.11.2005 12:37

Rojola kirjoitti:
ambientti on monesti tylsää kun odottaa vain että tulee se synatomifilli... eikä se koskaan tule.


Hehheh. Minä taas voisin ajatella että Lynchin ambienteissa niitä tulee sinne tänne. Niinkuin vaikkapa siinä Eraserheadin päivälliskohtauksessa (joka on muuten niin huippu ettei parempaa), kun kanat alkavat sätkiä lautasella ja lurpsuttaa jotain töhkää sisältään.

Se jos mikä on filli, jos ei nyt ihan synatomifilli, mutta kuitenkin. Ja sitten tulee väliin taas huminaa ja statik-rätinää.

^ Vastaa Lainaa


zenith_spot

#24 kirjoitettu 14.11.2005 13:25

Ne joiden mielestä Lynchin elokuvat ovat tekotaiteellisia, eivät mielestäni ymmärrä niiden tarkoitusta. Lynch nimenomaan haluaa saada katsojansa miettimään ja pähkäilemään elokuviaan ja onnistuu siinä loistavasti. Itse ainakin koen saavani rahoilleni paremmin vastinetta, kun elokuvasta jää ns. jotain käteen.

Lost Highway:ssa on mielestäni paras käsikirjoitus, mitä on koskaan tehty. Elokuva itsessäänkin menee kirkkaasti top 10:een. Ja vaikka ette varmastikaan usko tätä, Lost Highway on loppujenlopuksi täysin looginen elokuva ja selitettävissä jokaisen kohtauksen tarkkuudella! Tosin sen avaaminen on erittäin vaikeaa, itsellänikin siihen meni noin kymmenen katsomiskertaa ja tuntien keskusteluja Lynch-fanien kanssa. Pienenä vihjeenä kaikille: Lost Highway symbolisoi todellisuuden pakenemista ja elokuvassa esiintyvä videokamera puolestaan totuutta. Kerron mielelläni lisää, jos joku ei usko!

^ Vastaa Lainaa


Kaurismaki
1141 viestiä

#25 kirjoitettu 14.11.2005 13:53

zenith_spot kirjoitti:
Kerron mielelläni lisää, jos joku ei usko!


Olen siitä aivan varma.

^ Vastaa Lainaa


Airola
6416 viestiä

#26 kirjoitettu 14.11.2005 15:01

Kaurismaki kirjoitti:
Niinkuin vaikkapa siinä Eraserheadin päivälliskohtauksessa (joka on muuten niin huippu ettei parempaa), kun kanat alkavat sätkiä lautasella ja lurpsuttaa jotain töhkää sisältään.


Kaikkein paras osuus ruokailukohtauksessa on se, kun Henry ja neidon isä jäävät kahdestaan pöydän äärelle, isä kysyy kuulumisia ja jää piiiiiitkäksi aikaa tuijottamaan Henryä se yksi ja sama ilme kasvoillaan.

^ Vastaa Lainaa


Michikawa
268 viestiä

#27 kirjoitettu 14.11.2005 19:26

Juuri parissa kuukaudessa katsoin koko Twin Peaks sarjan läpi + Fire Walk With Me:n sekä Lost Highwayn ja Mullholland Driven ja täytyy sanoa, että Lynch toimii edelleen. Hänen pimeissä, painajaismaisissa ja täysin irvokkaissa tarinoissa pääsee niin pyörälle päästään, ettei voi muuta kuin kumartaa. Ja Angelo Badalamentin musiikit ovat jotain täysin uskomatonta.

Kunpa vaan saisivat julkaistuksi tuon Twin Peaksin 2-kaudenkin DVD:llä niin ei tarvitsisi turvautua suttuisiin vhs-tallenteisiin.

^ Vastaa Lainaa


Khimil
2676 viestiä
Luottokäyttäjä

#28 kirjoitettu 15.11.2005 03:23

Kuolleet Kekkoset kirjoitti:
Jos SubTV ei pian uusi Twin Peaksia, niin paljastan Laura Palmerin murhaajan.


Se oli kivaa kun Radio Mafia aikoinaan hehkutti Twin Peaksia, kun MTV3 näytti sarjan telkkarista. Radiossa juteltiin puhelimessa fanien kanssa ja jauhettiin yleistä paskaa sarjasta. Jos oikein muistan, juonikeskustelujen yltyessä toinen juontajista pääsi vahingossa lipsauttamaan murhaajan nimen. Alkoi tulemaan vähän vihaisenpuoleisia soittoja ja kirjeistä toimitukseen

Mä tykkään Lynchin töistä tosi kovasti. Elefanttimies on hyvä elokuva, Twin Peaks sarjana aivan ainutlaatuinen (joo siis kyllä se pitäis ehdottomasti näyttää jossain!) ja kaikki näkemäni miehen muutkin elokuvat rautaa.

Mulholland Driven kohdalla suuri juttu oli se, että sitä sai oikeasti mielessään ratkoa, jos halusi saada selville miten tarina loppujen lopuksi menee kaiken sen unenomaisuuden keskellä. Dvd:n oheismateriaaliin kuuluvan 'David Lynch's ten clues to unlock the thriller'-listan ja erään kaverin alustavien teorioiden pohjalta muodostin aika vahvan näkemyksen siitä, mistä tarina oikeasti kertoo. Tällaista kiinnostavaa palapelinratkomismeininkiä en olekaan ennen nähnyt elokuvassa. Elokuvasta saa sellaisenaan jo aika hyvät fiilikset, kun käy leffateatterissa katsomassa. Jos haluaa ratkoa arvoituksen, niin DVD on aikamoinen pakkohankinta tai sitten elokuva pitää vaan käydä katsomassa teatterissa joka päivä useampaan kertaan

Joskus vierastin aika vahvastikin tuollaista palapelin kokoamista, kun on elokuvasta kyse. Nyt olen huomannut sen ihan positiiviseksi asiaksi - elokuvasta voi saada näinkin jotain irti.

^ Vastaa Lainaa


Siddhartha
883 viestiä

#29 kirjoitettu 15.11.2005 07:37

on Lynch:illä hetkensä...niin suuntaan jos toiseenkin.

^ Vastaa Lainaa


Airola
6416 viestiä

#30 kirjoitettu 15.11.2005 09:20

K-mikko kirjoitti:
Kuolleet Kekkoset kirjoitti:
Jos SubTV ei pian uusi Twin Peaksia, niin paljastan Laura Palmerin murhaajan.


Se oli kivaa kun Radio Mafia aikoinaan hehkutti Twin Peaksia, kun MTV3 näytti sarjan telkkarista. Radiossa juteltiin puhelimessa fanien kanssa ja jauhettiin yleistä paskaa sarjasta. Jos oikein muistan, juonikeskustelujen yltyessä toinen juontajista pääsi vahingossa lipsauttamaan murhaajan nimen. Alkoi tulemaan vähän vihaisenpuoleisia soittoja ja kirjeistä toimitukseen


Tuo on se yleisin virhe näissä spoilausjutuissa, että muut alkavat huutaa "nyt kerroit totuuden, spoilasit!"

Siitähän sitten kaikki jo viimeistään tietävät, että totta puhui.


^ Vastaa Lainaa


Stocco
13143 viestiä

#31 kirjoitettu 15.11.2005 10:38

K-mikko kirjoitti:
Dvd:n oheismateriaaliin kuuluvan 'David Lynch's ten clues to unlock the thriller'-listan
Ne olivat ihan hanurista.

Airola kirjoitti:
Tuo on se yleisin virhe näissä spoilausjutuissa, että muut alkavat huutaa "nyt kerroit totuuden, spoilasit!"

Siitähän sitten kaikki jo viimeistään tietävät, että totta puhui.
Mistä tunnistaa tyhmän ihmisen. No siitä että hän paljastaa heti (kaiken) mitä tietää.

zenith_spot kirjoitti:
Ne joiden mielestä Lynchin elokuvat ovat tekotaiteellisia, eivät mielestäni ymmärrä niiden tarkoitusta. Lynch nimenomaan haluaa saada katsojansa miettimään ja pähkäilemään elokuviaan ja onnistuu siinä loistavasti.
Ookko ihan varma. Se voi haluta vaik mitä. Ja pitääkö kaikkea aina ymmärtääkään nauttiakseen. Ymmärtävätkö miehet naisia? Nauttivatko he silti?

^ Vastaa Lainaa


Hombre Muerto
3489 viestiä

#32 kirjoitettu 15.11.2005 11:01

K-mikko kirjoitti:
Jos haluaa ratkoa arvoituksen, niin DVD on aikamoinen pakkohankinta tai sitten elokuva pitää vaan käydä katsomassa teatterissa joka päivä useampaan kertaan


No ei se nyt niin vaikea ole. Toisen katsomiskerran jälkeen sain juonen palaset sovitettua toisiinsa. Mulholland Drivessä on tuohon juoneen varsinaisesti liittymättömiä yksityiskohtia, tapahtumia ja henkilöitä, mitkä saattavat hämätä päätarinan selvittämisessä.

^ Vastaa Lainaa


Chi-Xi-Stigma
1092 viestiä

#33 kirjoitettu 15.11.2005 11:27

Hombre Muerto kirjoitti:
No ei se nyt niin vaikea ole. Toisen katsomiskerran jälkeen sain juonen palaset sovitettua toisiinsa. Mulholland Drivessä on tuohon juoneen varsinaisesti liittymättömiä yksityiskohtia, tapahtumia ja henkilöitä, mitkä saattavat hämätä päätarinan selvittämisessä.


Totta. Tosin Mulholland drivessä taitaa olla useampikin juoni kätkettynä, mikäli on uskominen noihin Lynch-aiheisiin foorumeihin. Yleisin teoria taitaa olla se uniteoria, jonka mukaan suurin osa elokuvan alkupuolesta on Dianen unta.

Itse uskon että leffassa on kyse (tiivistettynä) päänäyttelijänvalinta elokuvassa Mulholland drive, sekä itse elokuvaan Mulholland drive.

^ Vastaa Lainaa


LauriT
1293 viestiä
Luottokäyttäjä

#34 kirjoitettu 15.11.2005 13:08

zenith_spot kirjoitti:

Pienenä vihjeenä kaikille: Lost Highway symbolisoi todellisuuden pakenemista ja elokuvassa esiintyvä videokamera puolestaan totuutta. Kerron mielelläni lisää, jos joku ei usko!


Itse ajattelin elokuvan katsoessani, että siinä on kyse sielun jälleensyntymisestä, mikäli oletetaan, että päähenkilöiden kokemat tapahtumat tapahtuvat eri aikaan.

Toisaalta, jos oletetaankin, että ne tapahtuvat samaan aikaan, niin tällöin voidaan ottaa esille perinteinen okkulttinen ajatus "doppelgangerista" eli sielun kaksoisolennosta. Tällöin elokuvan päähenkilöt ovat vain fyysisesti eri olentoja, mutta henkitasolla he ovatkin todellisuudessa yksi ja sama.

Pukukyylä olisi tässä mystisessä tulkinnassani eräänlainen "metatron" eli sanansaattaja tuonpuoleisesta joka on muodostanut itselleen väliaikaisen fyysisen käyttövälineen ja on ikäänkuin elokuvan kertojahahmo.

Elokuvan alussa ja lopussa näytettävä "kadotettu moottoritie" kuvaisi sielun/henkiruumiin vaellusta jälleensyntymisien ketjussa.

^ Vastaa Lainaa


Airola
6416 viestiä

#35 kirjoitettu 15.11.2005 15:55

Rojola kirjoitti:
Tourette kirjoitti:
Missä kohtaa missasin tämän muotivillityksen jossa älykkyys on epämuodikasta??


ainahan se on ollut, paitsi sen harvalukuisen älykkään eliitin joukossa


Kiitos, Johannes, kiitos!
Ei tarvitse siis minun vastata tuohon mitään. Jää aikaa tällaiselle toiminnalle. Elikäs tyhjänpäiväisyyksille. Ja kiitoksille!

^ Vastaa Lainaa


hanlake

#36 kirjoitettu 22.11.2005 00:22

Muutaman hänen leffan oon nähny (ainakin Mulholland drive ja Elefanttimies), kyllä tykkäsin noista leffoista. Pitäis nähdä lisää.

^ Vastaa Lainaa


Jasor Cosmo
910 viestiä

#37 kirjoitettu 22.11.2005 11:15

LauriT kirjoitti:
zenith_spot kirjoitti:

Pienenä vihjeenä kaikille: Lost Highway symbolisoi todellisuuden pakenemista ja elokuvassa esiintyvä videokamera puolestaan totuutta. Kerron mielelläni lisää, jos joku ei usko!


Itse ajattelin elokuvan katsoessani, että siinä on kyse sielun jälleensyntymisestä, mikäli oletetaan, että päähenkilöiden kokemat tapahtumat tapahtuvat eri aikaan.

Toisaalta, jos oletetaankin, että ne tapahtuvat samaan aikaan, niin tällöin voidaan ottaa esille perinteinen okkulttinen ajatus "doppelgangerista" eli sielun kaksoisolennosta. Tällöin elokuvan päähenkilöt ovat vain fyysisesti eri olentoja, mutta henkitasolla he ovatkin todellisuudessa yksi ja sama.

Pukukyylä olisi tässä mystisessä tulkinnassani eräänlainen "metatron" eli sanansaattaja tuonpuoleisesta joka on muodostanut itselleen väliaikaisen fyysisen käyttövälineen ja on ikäänkuin elokuvan kertojahahmo.

Elokuvan alussa ja lopussa näytettävä "kadotettu moottoritie" kuvaisi sielun/henkiruumiin vaellusta jälleensyntymisien ketjussa.


Jahs. Mielestäni elokuvan musta hahmo on yksinkertaisesti mustasukkaisuus, mitä koko elokuva pääasiassa käsittelee. Päähenkilön muutos on vielä hiukan auki?

^ Vastaa Lainaa


Jasor Cosmo
910 viestiä

#38 kirjoitettu 22.11.2005 11:18

zenith_spot kirjoitti:
kanssa. Pienenä vihjeenä kaikille: Lost Highway symbolisoi todellisuuden pakenemista ja elokuvassa esiintyvä videokamera puolestaan totuutta. Kerron mielelläni lisää, jos joku ei usko!


minä tahtoo kuulla lisää???

^ Vastaa Lainaa


hanlake

#39 kirjoitettu 02.12.2005 00:59

Tuli katottua toi Blue Velvet. Oli hyvä leffa.

^ Vastaa Lainaa


SpinalCrap

#40 kirjoitettu 14.12.2005 14:32

David Lynch on ohjaajana todellinen nero, joka elokuvillaan osaa puhutella ja jättää pohdittavaa moniksi katselukerroiksi. Jos tajuat Mulholland Driven ensimmäisellä katselukerralla kokonaan (lukematta mitään paljastuksia mistään), syön hattuni.

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu