Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Millainen on hyvä elokuvaSCORE?


Rojola
2394 viestiä

#1 kirjoitettu 26.02.2007 00:26

mitkä elementit rakentavat hyvän scoren?
kuinka tärkeäksi osatekijäksi arvotat scoren elokuvissa?

anna esimerkki:
-hyvä score huonossa elokuvassa
-huono score hyvässä elokuvassa


muuta vapaata keskustleua elokuvascoreista.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#2 kirjoitettu 26.02.2007 00:36

Rojola kirjoitti:
mitkä elementit rakentavat hyvän soundtrackin?


Samat kuin hyvän albumin muutenkin.

kuinka tärkeäksi osatekijäksi arvotat soundtrackin elokuvissa?


Soundträkkiä en ollenkaan, mutta musiikin kyllä arvotan.

Haava lisäsi viestiä 00:36 26.02.2007

Täsmennän vielä, että soundtrack tarkoittaa nähdäkseni sitä levyä joka on elokuvan musiikista julkaistu. Elokuvan musiikki taas sitä musiikkiä joka sisältyy siihen leffaan. Soundträkin ei välttämättä tarvise edes kunnolla soida siinä leffassa. Jos jonkun biisin introkin on leffassa, niin se voidaan laittaa kokonaan soundträkille tai soudträck voi olla jopa musiikkia joka on inspiroitunutta leffasta tai musiikkia joka on pudonnut leffasta loppujen lopuksi pois.

^ Vastaa Lainaa


Rojola
2394 viestiä

#3 kirjoitettu 26.02.2007 00:45

Haava kirjoitti:
Rojola kirjoitti:
mitkä elementit rakentavat hyvän soundtrackin?


Samat kuin hyvän albumin muutenkin.

kuinka tärkeäksi osatekijäksi arvotat soundtrackin elokuvissa?


Soundträkkiä en ollenkaan, mutta musiikin kyllä arvotan.

Haava lisäsi viestiä 00:36 26.02.2007

Täsmennän vielä, että soundtrack tarkoittaa nähdäkseni sitä levyä joka on elokuvan musiikista julkaistu. Elokuvan musiikki taas sitä musiikkiä joka sisältyy siihen leffaan. Soundträkin ei välttämättä tarvise edes kunnolla soida siinä leffassa. Jos jonkun biisin introkin on leffassa, niin se voidaan laittaa kokonaan soundträkille tai soudträck voi olla jopa musiikkia joka on inspiroitunutta leffasta tai musiikkia joka on pudonnut leffasta loppujen lopuksi pois.


nänänänänän

no vaihdetaa sit soundtrack scoreksi

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#4 kirjoitettu 26.02.2007 00:53

Rojola kirjoitti:
mitkä elementit rakentavat hyvän scoren?


Vain yksi asia. Kuinka hyvin musiikki onnituu tukemaan elokuvan ajatusta, tunnelmaa ja ideaa.

kuinka tärkeäksi osatekijäksi arvotat scoren elokuvissa?


Erittäin tärkeäksi.

kerro esimerkki:
-hyvästä scoresta huonossa elokuvassa


Sorcerer on ehkä lähinnä mitä tulee mieleen eikä sekään ole mikään älyttömän hyvä score. Hmm.. tätä pitää pohtia.

-huonosta scoresta hyvässä elokuvassa


Chaplinin leffojen musista en ole ikinä pitänyt. Eivät minusta tue niitä elokuvia vaan syövät niitä.

^ Vastaa Lainaa


Rojola
2394 viestiä

#5 kirjoitettu 26.02.2007 01:47

mitkä elementit rakentavat hyvän scoren?

-kyl se yleensä lähtee ihan saundimaailmasta. scoressa pitää olla ja score sallii erikoisia saundeja ja experimentaalisuutta hyvinkin pitkälle. sama koskee tietenki sävellyksiä, on mukavaa jos ne on jotenkin yllättäviä ja aah-elämyksiä aiheuttavia. experimentaalisuus monellakin tapaa on kiinnostavaa. mielummin pikkasen häiriintyny ja omituinen kuvan ja musiikin yhditelmä, kuin perinteinen neutraali töttöröö tättärää -meininki. ja yleensä 80luvun synascoret sekä 70luvun funkkisocret erottuvat edukseen tavanoamisemmasta orkesterijuustosta.


kuinka tärkeäksi osatekijäksi arvotat scoren elokuvissa?

-en loppujenlopuksi kovinkaan tärkeäksi, monet hyvät elokuvat toimii ihan mitäänsanomattomallla scorella.


-hyvä score huonossa elokuvassa

-nyt ei keksi.. pitää palata myöhemmin


-huono score hyvässä elokuvassa

-Beverly Hills Cop 1, huolimatta siitä että teemamusiikki on aivan helvetin kova, itse score on uskomattoman mitätön ja koostuu pelkästää teemamusiikin jatkuvasta toistamisesta pikkuisilla sovituksisilla eroilla.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#6 kirjoitettu 26.02.2007 12:26

Hyvä score tukee elokuvan tunnelmaa ja saa kuvan näyttämään paremmalta viemättä huomiota pois kuvasta. Kuitenkin niin että sen puuttuessa kuva tuntuu huonommalta ja muutenkin leffa vaisulta. Star Warsit sun muut ovat sitten jo poikkeus eikä niitä musiikkeja voi oikein puhtaasti scoreksi sanoa sillä ne ovat enemmän tehoste kuin täydentävää äänimaailmaa.

^ Vastaa Lainaa


akhi

#7 kirjoitettu 26.02.2007 14:24

Iho karvoja nostattava. Ensimmäisen kerran kun näin Unelmien sielunmessun joka kerta kun se teema viulu lähtee soimaan nousi ihokarvat pystyyn, se oli periaatteesa ihan vitun hieno fiilis.

Huonoscore on semmoinen mikä on jo käytetty, mikä aiheuttaa sen että musdiikin lähtiessä soimaan ei päässä pyöri edessä rullaava leffa, vaan se missä sen ensimäisenä kuulit. ja nyt en puhu mistään jatko osa leffoista tyyliin star wars jne. näin ei varmati käy muuten usein, mutta esimerkkiä akhi esimerkkiä.

Brad pitt ewlokuvassa X-Vuotta Tiibetissä (enmuistakuinkamonta) pää teemana on sama kuin yhdessä nuoruus vuosieni suosikissa viimeinen lohikäärme. se missä sean connery on lohikäärmeen äänenä jne. eni wei! Ns.Pää teema musa on sama molemissa leffoissa, ja kun brad pitt halilee tiibetrissä munkeja ja tuntee suurta veljeyttä ja ihan siisti orkesteri musiikki soi taustalla, minä nään vaan lohikäärmeen taivaalla joka puhuu skotti aksentilla....

...joka on kyllä paljon mielytävempi näky nyt kun sitä ajatelee... eli kiitos siitä.

^ Vastaa Lainaa


Klokuttaja

#8 kirjoitettu 26.02.2007 15:15

Musiikin tärkein tehtävä elokuvassa on rakentaa dramaturgisesti oikea-aikaisia jännitteitä. Amerikkalainen elokuva käyttää tehokkaimmin mahtipontisia ja hyvinkin "näkyviä" elokuvasäveliä. Se on tietoinen tehokeino siis. Hyvä ääniraita saattaa myös olla täydellisen huomaamaton ja sulautua kerrontaan niin upeasti, ettei ääniraidan mukanaoloa edes huomaa.
Eurooppalainen elokuva on yleisesti ottaen huomattavasti hienovaraisempi äänidramaturgian suhteen. Aasialainen ja erityisesti Hong Kong-elokuva on ihan oma lajinsa, ei ole mitenkään tavatonta, että kesken kungfu mätön, alkaa biisi, jota joku roolihahmoista alkaa laulaa (Chinease Ghost Story jne.). Tällöin elokuvakin muuttuu hetkeksi tyylilajiltaan jo musavideoksi.
Äh, menee luennoinniksi.
Hyvä score on elokuvan ehdoilla sävelletty ja rakennettu. Omien suosikkikappaleiden "soittaminen" elokuvassa on monien ohjaajien perisynti ja vain harva ohjaaja (kuten Tarantino) hallitsee tälläisen tietoisen potpurien esiintuomisen taidon.

Klokuttaja muokkasi viestiä 15:26 26.02.2007

^ Vastaa Lainaa


Klokuttaja

#9 kirjoitettu 26.02.2007 15:21

atheos kirjoitti:
Star Warsit sun muut ovat sitten jo poikkeus eikä niitä musiikkeja voi oikein puhtaasti scoreksi sanoa sillä ne ovat enemmän tehoste kuin täydentävää äänimaailmaa.

Itse en kyllä kutsuisi John Williamsin isoja orkestraatiota "tehosteiksi", vaan kyllä Star Warsien teemat ovat elokuvasäveltämistään tyylipuhtaimmillaan. Se, että kyseisistä teemoista on tullut maailmankuuluja ja niin puhkikuultuja ovat varmastikin vaikuttaneet siihen, miten niihin suhtaudumme.

^ Vastaa Lainaa


Klokuttaja

#10 kirjoitettu 26.02.2007 15:25

Haava kirjoitti:
Rojola kirjoitti:
mitkä elementit rakentavat hyvän scoren?

Chaplinin leffojen musista en ole ikinä pitänyt. Eivät minusta tue niitä elokuvia vaan syövät niitä.


Hmm, mykkäelokuva ilman musiikkia? Kuulostaa aika tylsältä. Meikäläisen mielestä osa Chaplinin neroutta oli nimenomaan se, että hän sävelsi itse suuren osan elokuviensa musiikista, jotka dramaturgisesti nimenomaan tukevat täydellisesti tarinan kerrontaa ja kuvamateriaalia. Mies oli musan käytön(kin) suhteen edelläkävijä.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#11 kirjoitettu 26.02.2007 15:43

Klokuttaja kirjoitti:

Hmm, mykkäelokuva ilman musiikkia?


Sekin olisi huono ratkaisu.

Meikäläisen mielestä osa Chaplinin neroutta oli nimenomaan se, että hän sävelsi itse suuren osan elokuviensa musiikista, jotka dramaturgisesti nimenomaan tukevat täydellisesti tarinan kerrontaa ja kuvamateriaalia. Mies oli musan käytön(kin) suhteen edelläkävijä.


Tokihan Chaplinin asioksi voidaan lukea se, että hän Käsikirjoitti, sävelsi, ohjasi ja näytteli vielä pääosatkin elokuvistaan. Silti minusta siitä ei pääse mihinkään, että itse en siitä musiikista tykkää. Sellaista ärsytys simppeli "klassista". Ei hän nyt huono säveltäjä elokuvaohjaajaksi ole, mutta itse en siitä musiikista niin välitä.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu