Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Konkkamikki ja tilan eliminointi


Axelfi

#1 kirjoitettu 16.10.2008 19:24

Jatkan jälleen vanhemmasta aiheesta eli mikkien sijoittelusta. Edelleenkin aloittelijan ihmettelyä asiasta joka koskettaa kaiun (heijastusten) tallentumiseen konkkamikillä äänitettäessä.
Eli lähtötilanne on se, että äänitetään 1-2 m. päästä laulua ja/tai akustista soittoa. Molemmat mikit äänittävät myös ns. "toisen" äänilähteen ääntä. Luonnollisesti. Lisäksi konkkamikki poimii huoneen heijastusta.
Ok. näin se mikki toimii. Kun kuitenkin kuuntelen ammattilaisten tekemiä äänityksiä, ei-toivottua kaikua ei ole äänityksessä mukana ollenkaan. Kuuntelin juuri esimerkiksi tallennetta jossa laulaja seisoi flyygelin edessä. Flyygeli nauhoitettiin kolmella mikillä, laulaja kahdella. Molemmat soivat hyvin erottelevasti. Kun minä teen saman, flyygeli soi jonkin verran epämääräisesti johtuen mikkien etäisyydestä toisistaaan.
Eli miten se tehdään? Onko kyseessä esim. -10db käyttö konkkamikissä, ruhtinaallisen suuri jälkikäsittely vai...?

Axel.

^ Vastaa Lainaa


Veneficus

Aeon Antenna
1772 viestiä
Ylläpitäjä

#2 kirjoitettu 16.10.2008 19:53

Kannattaa myös ottaa huomioon että monesti nauhoitukset joissa tilan akustiikka tulee mukaan tehdään sellaisen akustiikan omaavissa tiloissa jotka tukevat nauhoitettavaa materiaalia. Omassa makuuhuoneessa akustiikka harvemmin on sellainen että sitä tilaa kannattaa tahallisesti ottaa mukaan. Perinteinen ratkaisu on akustointi tai sitten halvempana vaihtoehtona voi hankkia mikrofonin ympärille sijoitettavan heijastussuojan joka vähentää muualta kuin halutusta suunnasta tulevaa ääntä.

Itse olen aikanaan rakennellut jos jonkinnäköisiä viritelmiä patjoista, tyynyistä sekä peitoista esim. kitarakomboa mikittäessä. Mielummin mahdollisimman kuivaa signaalia johon voi sitten lisäillä jotain laadukasta plugarikaikua kuin huonoa huonekaikua jota ei jälkikäsittelyllä saa sitten pois millään.

^ Vastaa Lainaa


Heijala
4760 viestiä

#3 kirjoitettu 16.10.2008 20:01

Axelfi kirjoitti:
Jatkan jälleen vanhemmasta aiheesta eli mikkien sijoittelusta. Edelleenkin aloittelijan ihmettelyä asiasta joka koskettaa kaiun (heijastusten) tallentumiseen konkkamikillä äänitettäessä.
Eli lähtötilanne on se, että äänitetään 1-2 m. päästä laulua ja/tai akustista soittoa. Molemmat mikit äänittävät myös ns. "toisen" äänilähteen ääntä. Luonnollisesti. Lisäksi konkkamikki poimii huoneen heijastusta.
Ok. näin se mikki toimii. Kun kuitenkin kuuntelen ammattilaisten tekemiä äänityksiä, ei-toivottua kaikua ei ole äänityksessä mukana ollenkaan. Kuuntelin juuri esimerkiksi tallennetta jossa laulaja seisoi flyygelin edessä. Flyygeli nauhoitettiin kolmella mikillä, laulaja kahdella. Molemmat soivat hyvin erottelevasti. Kun minä teen saman, flyygeli soi jonkin verran epämääräisesti johtuen mikkien etäisyydestä toisistaaan.
Eli miten se tehdään? Onko kyseessä esim. -10db käyttö konkkamikissä, ruhtinaallisen suuri jälkikäsittely vai...?

Axel.


Laula lähempää.

^ Vastaa Lainaa


Axelfi

#4 kirjoitettu 16.10.2008 20:26

Tarkennan vielä muutamia asioita:
Kyseessä on erilaisia kombinaatioita jousisoittimista, flyygelistä ja laulusta.
Tiloina erilaisia konserttisaleja ja kirkkoja.
Tilanne on lähes poikkeuksetta live-taltiointi.
Mikkeinä isokalvoisia ja pienikalvoisia konkkamikkejä.

^ Vastaa Lainaa


Heijala
4760 viestiä

#5 kirjoitettu 16.10.2008 20:48

Axelfi kirjoitti:
Tarkennan vielä muutamia asioita:
Kyseessä on erilaisia kombinaatioita jousisoittimista, flyygelistä ja laulusta.
Tiloina erilaisia konserttisaleja ja kirkkoja.
Tilanne on lähes poikkeuksetta live-taltiointi.
Mikkeinä isokalvoisia ja pienikalvoisia konkkamikkejä.


Ach, sitähän minäkin.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#6 kirjoitettu 16.10.2008 21:41

Lähisoundia eli erottelevaa ja selkeää soundia joka on enemmän "naamalla" saa vain mikittämällä läheltä. Mitä kauempana mikki, sitä enemmän tilaa suhteessa suoraan ääneen, ei se ole sen kummempaa. Asiaa voi koittaa kompensoida suuntaavammilla mikeillä (superhertta) mikäli lähimikitys ei ole vaihtoehto. Yleisesti kuitenkin sellaiset kuten laulu, piano/flyygeli sekä kontrabasso kannattaa mikittää läheltä koska muuten niitä on todella vaikea miksata, erityisesti laulun lähimikittämättä jättäminen aiheuttaa auttamatta sen että laulu ei tule naamalle miksauksesta vaikka mitä tekisi. Torvet ja jouset kannattanee mikittää stereopareilla ryhmittäin eli jouset yhdellä parilla, torvet toisella jne. Sitten läiskii vielä 1-2 tilaparia joilla voi tuoda enemmän tilaa esiin.

atheos muokkasi viestiä 21:41 16.10.2008

Niin ja toki se perussetuppi että isoille äänille isot konkat ja pienille pienet, isot siis laululle ja flyygelille, pienet viuluille. Sello ja kontrabasso taas isokalvoisilla.

^ Vastaa Lainaa


Axelfi

#7 kirjoitettu 17.10.2008 13:32

Kiitos jälleen asiantuntevasta vastauksesta. Tilanne on juurikin kirjoittamasi eli varsinkin laulu tulee "jostain soittajien takaa". Ja se _suurin_ ongelma tuntuu olevan se että kaikki lähimikit poimivat tarpeettoman paljon "väärää" soitinta.
Täytyy vaan viedä mikkejä lähemmäs.

onionseller:
Setup on omat lähimikit soittimilla ja laululla + tilamikkipari (yleensä).

Axel.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu