Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja
Jatkan jälleen vanhemmasta aiheesta eli mikkien sijoittelusta. Edelleenkin aloittelijan ihmettelyä asiasta joka koskettaa kaiun (heijastusten) tallentumiseen konkkamikillä äänitettäessä.
Eli lähtötilanne on se, että äänitetään 1-2 m. päästä laulua ja/tai akustista soittoa. Molemmat mikit äänittävät myös ns. "toisen" äänilähteen ääntä. Luonnollisesti. Lisäksi konkkamikki poimii huoneen heijastusta.
Ok. näin se mikki toimii. Kun kuitenkin kuuntelen ammattilaisten tekemiä äänityksiä, ei-toivottua kaikua ei ole äänityksessä mukana ollenkaan. Kuuntelin juuri esimerkiksi tallennetta jossa laulaja seisoi flyygelin edessä. Flyygeli nauhoitettiin kolmella mikillä, laulaja kahdella. Molemmat soivat hyvin erottelevasti. Kun minä teen saman, flyygeli soi jonkin verran epämääräisesti johtuen mikkien etäisyydestä toisistaaan.
Eli miten se tehdään? Onko kyseessä esim. -10db käyttö konkkamikissä, ruhtinaallisen suuri jälkikäsittely vai...?
Kannattaa myös ottaa huomioon että monesti nauhoitukset joissa tilan akustiikka tulee mukaan tehdään sellaisen akustiikan omaavissa tiloissa jotka tukevat nauhoitettavaa materiaalia. Omassa makuuhuoneessa akustiikka harvemmin on sellainen että sitä tilaa kannattaa tahallisesti ottaa mukaan. Perinteinen ratkaisu on akustointi tai sitten halvempana vaihtoehtona voi hankkia mikrofonin ympärille sijoitettavan heijastussuojan joka vähentää muualta kuin halutusta suunnasta tulevaa ääntä.
Itse olen aikanaan rakennellut jos jonkinnäköisiä viritelmiä patjoista, tyynyistä sekä peitoista esim. kitarakomboa mikittäessä. Mielummin mahdollisimman kuivaa signaalia johon voi sitten lisäillä jotain laadukasta plugarikaikua kuin huonoa huonekaikua jota ei jälkikäsittelyllä saa sitten pois millään.
Axelfi kirjoitti:
Jatkan jälleen vanhemmasta aiheesta eli mikkien sijoittelusta. Edelleenkin aloittelijan ihmettelyä asiasta joka koskettaa kaiun (heijastusten) tallentumiseen konkkamikillä äänitettäessä.
Eli lähtötilanne on se, että äänitetään 1-2 m. päästä laulua ja/tai akustista soittoa. Molemmat mikit äänittävät myös ns. "toisen" äänilähteen ääntä. Luonnollisesti. Lisäksi konkkamikki poimii huoneen heijastusta.
Ok. näin se mikki toimii. Kun kuitenkin kuuntelen ammattilaisten tekemiä äänityksiä, ei-toivottua kaikua ei ole äänityksessä mukana ollenkaan. Kuuntelin juuri esimerkiksi tallennetta jossa laulaja seisoi flyygelin edessä. Flyygeli nauhoitettiin kolmella mikillä, laulaja kahdella. Molemmat soivat hyvin erottelevasti. Kun minä teen saman, flyygeli soi jonkin verran epämääräisesti johtuen mikkien etäisyydestä toisistaaan.
Eli miten se tehdään? Onko kyseessä esim. -10db käyttö konkkamikissä, ruhtinaallisen suuri jälkikäsittely vai...?
Tarkennan vielä muutamia asioita:
Kyseessä on erilaisia kombinaatioita jousisoittimista, flyygelistä ja laulusta.
Tiloina erilaisia konserttisaleja ja kirkkoja.
Tilanne on lähes poikkeuksetta live-taltiointi.
Mikkeinä isokalvoisia ja pienikalvoisia konkkamikkejä.
Axelfi kirjoitti:
Tarkennan vielä muutamia asioita:
Kyseessä on erilaisia kombinaatioita jousisoittimista, flyygelistä ja laulusta.
Tiloina erilaisia konserttisaleja ja kirkkoja.
Tilanne on lähes poikkeuksetta live-taltiointi.
Mikkeinä isokalvoisia ja pienikalvoisia konkkamikkejä.
Lähisoundia eli erottelevaa ja selkeää soundia joka on enemmän "naamalla" saa vain mikittämällä läheltä. Mitä kauempana mikki, sitä enemmän tilaa suhteessa suoraan ääneen, ei se ole sen kummempaa. Asiaa voi koittaa kompensoida suuntaavammilla mikeillä (superhertta) mikäli lähimikitys ei ole vaihtoehto. Yleisesti kuitenkin sellaiset kuten laulu, piano/flyygeli sekä kontrabasso kannattaa mikittää läheltä koska muuten niitä on todella vaikea miksata, erityisesti laulun lähimikittämättä jättäminen aiheuttaa auttamatta sen että laulu ei tule naamalle miksauksesta vaikka mitä tekisi. Torvet ja jouset kannattanee mikittää stereopareilla ryhmittäin eli jouset yhdellä parilla, torvet toisella jne. Sitten läiskii vielä 1-2 tilaparia joilla voi tuoda enemmän tilaa esiin.
atheos muokkasi viestiä 21:41 16.10.2008
Niin ja toki se perussetuppi että isoille äänille isot konkat ja pienille pienet, isot siis laululle ja flyygelille, pienet viuluille. Sello ja kontrabasso taas isokalvoisilla.
Kiitos jälleen asiantuntevasta vastauksesta. Tilanne on juurikin kirjoittamasi eli varsinkin laulu tulee "jostain soittajien takaa". Ja se _suurin_ ongelma tuntuu olevan se että kaikki lähimikit poimivat tarpeettoman paljon "väärää" soitinta.
Täytyy vaan viedä mikkejä lähemmäs.
onionseller:
Setup on omat lähimikit soittimilla ja laululla + tilamikkipari (yleensä).