Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Liian kirkas/terävä miksaus


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#1 kirjoitettu 01.09.2009 15:32

Mr.Fabulous kirjoitti:
Olen tehnyt pitkään musiikkia reasonilla, mutta vasta kesän mittaan tuli innostus nostaa tekemisen tasoa ja hankkia parempi äänikortti ja kuulokkeet.


Kinä äänikortti on käytössä?

Jotenkin tuntuu vaikka mitään yläpään taajuuksia ei korosta, meinaa miksauksesta tulla liian kirkas, sitten kun taas alan eq:lla "vaimentamaan" niin sitten biisi karahtaa liian tunkkaiseksi.

Tottakai on myös harjoittelun puutetta mun tekemisessä, mutta onko mitään ohjeita tyyliin, että yli 18000Hz taajuuksia kannattaa leikata pois?


Ei ole! Mitään yleisohjetta ei ole eikä toivottavasti tule. Ei ainakaan lähdetä mitään korkeita diskantteja leikkamaan, koska 99% todennäkösyydellä sen kirkkauden/terävyyden tunteen aiheuttavat huomattavasti matalammat taajuudet.

Mietin, että pitääkö ne behringerin truthit käydä ostamassa ennenkuin saa miellyttävämpää aikaan, vai onko mahdollista kuulokemiksauksessa päästä tavoittelemaani pehmeämpään lopputulokseen? Tällä hetkellä kuuntelen tuotokseni perus lattiakajareilla, tasoluokkaa 500€/pari.


Ei monitoreista toki haittaa ole. Yksi hyvä on pistää se valms tuotos levylle ja käydä kuuntelemassa se kaikissa kavereiden sterkoissa, autoissa ja vaikka missä. Jos ylipäänsä kuullostaa liian terävältä niin sitten se on liian terävä.

^ Vastaa Lainaa


aluminiumblade
862 viestiä

#2 kirjoitettu 01.09.2009 17:13

Ja kun luurit on uudet omassa käytössä niin totuttele niihin. Kuuntele sellaista musiikkia mistä pidät / mitä tuotat / mikä on mielestäsi hyvin tuotettua. Pikku hiljaa alkaa hahmottua se miltä juuri ne luurit kuullostavat.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#3 kirjoitettu 02.09.2009 00:32 Muok:02.09.2009 03:23

noita eri leikkauksia suosittelee aina eri tyypit, ja eri tyypit tekee väistämättäkin erilaista musaa eri tavoilla joista noi kokemukset jokainen sitten itse koostaa. se millaset leikkaukset on hyviä tai edes tarpeen riippuu tietysti kyseessä olevasta soundista ja siitä mitä haluaa. ellei ihan tietoisesti insinöörimäisellä tarkkuudella tee biisiin mitään erityisen matalataajuuksista sisältöä, 25-30 Hz leikkaus on yleensä ihan toimiva, olettaen että henkilö tekee musiikkia eikä tekotaidetta tai subwoofer-testiraitoja. sittenkin asia riippuu vielä siitä, millä leikkauksen tekee ja miten. 50 hertsistä lähtevä leikkaus saattaa toimia, tai sitten ei. leikkaus ei aina ole edes tarpeen.

itse terävyyteen, mikäli lähtösoundit on mielestäsi kunnossa, kokeile vaimentaa joistakin soundeista loivasti väliltä 7-14 kHz. ongelma voi olla jossain yksittäisessä soundissakin, mutta jos koko biisi kuulostaa jatkuvasti liian terävältä, niin tota kannattaa koittaa masterissakin. liian suuria leikkauksia ei kannata tehdä, etenkin jos oot vasta totuttelemassa uusiin kuulokkeisiin, koska se voi myöhemmin osoittautua reiluksi ylilyönniksi. minkäänlaisesta masterin yläpääleikkauksesta harvoin on mitään hyötyä samalla tavalla kuin alapäävastaavasta, koska diskantteihin ei muodostu samanlaista tarpeetonta energiaa etenkään samalla voimakkuudella.

minkäänlaisia ekutuksia ei kannata ottaa tavaksi, koska jokainen soundi toimii eri tavalla muiden eri soundien kanssa ja sit voi myöhemmin tehdä tarpeettomia ja/tai huonolta kuulostavia ekutuksia vain siksi että siihen on tottunut. ekuttamista on toki hyvä kokeilla kaikenlaisiin soundeihin erilaisilla säädöillä jotta sitä oppisi myöhemmin käyttämään nopeammin ja hyödyllisemmin.

vaihtoehtoisesti kannattaa ainakin huvin ja treenin vuoksi kokeilla monialuekompressoria. ainoastaan diskantteja kevyesti kompressoimalla terävät piikit pehmenevät ja hiljenevät hieman, ja siten biisistä voi saada liiallista terävyyttä pois ja tilalle voi tulla ehkä jopa kevyttä kermaisuutta kompressorista ja kompressoinnista riippuen. ylivietynä sekin voi tosin pilata koko miksauksen jos yläpäähän ei jää minkäänlaista iskua.

reasonilla monialuekompuran saa rakennettua mclass stereo imagerista, mclass compressorista ja pikkumikseristä. luo stereo imager ja pikkumikseri, ja vaihda biisin master-signaali hardware devicestä stereo imagerin audio inputteihin, stereo imagerin audio output pikkumikserin ykköskanavalle, separate out kakkoskanavalle ja pikkumikserin ulostulo hardware deviceen. kytke stereo imagerin etupuolelta "solo hi band" ja luo stereo imagerin perään mclass compressor. stereo imagerin x-over freq -säädöllä voit valita mistä kohtaa taajuusvastetta signaali jaetaan kahteen osaan, tässä tapauksessa se kannattaa vetää tappiin eli kuuteen kilohertsiin. diskantit menevät nyt kompressorin läpi ja sitä säätämällä voi kesyttää turhan aggressiivista terävyyttä.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#4 kirjoitettu 02.09.2009 07:10

Pidetään myös mielessä se leikkauksen pointti:

1) ei-bassoinstrumenttien leikkauksen pointti on vähentää päällekkäisyyksiä bassotaajuuksien kanssa mikä selkeyttää ja kirkastaa alakertaa

2) bassoinstrumenttien leikkaamisen pointti on taas vähentää päätevahvistimen tehon tarvetta sillä mitä matalampi taajuus, sitä enemmän tehoa sen puhdas tuottaminen vaatii

Jos kuulostaa ettei tarvitse leikata niin ei leikkaa. Tosin tuo masterin leikkaus 30-35Hz paikkeilta on aina hyvä idea, ne ketkä tarvitsevat oikeasti jotain 20Hz bassolinjoja tietävät sitten kyllä olla leikkaamatta, käytännössä tämä taitaa rajoittua parin elektronisen alagenren edustajiin. Muilla tämä poistaa mahdolliset infrakerrannaiset jotka eivä kuulu edes subbarista mutta takuulla rokottavat master-limitterin ja päätevahvarin tehoja.

Mitä kompressoidumpaa musiikkia tekee, sitä tarpeellisempaa on alakerran tehokas ja tarkka silpominen. Jos taas jättää dynamiikkaa niin ei leikkaamisenkaan kanssa ole niin tarkkaa, kunhan eliminoi kaikki huonot pönötykset jotka aiheutuvat esim. basson ja jonkun synan päällekkäisestä soinnista. Masterin leikkaus on silti OK koska digimusa – erityisesti pakattu sellainen – toimii parhaiten kun siinä ei ole mitään ylimääräisiä taajuuksia. Jos teette nauhakamoilla suoraan vinyylille niin sitten ei tarvitse juuri miettiä leikkauksiakaan.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#5 kirjoitettu 02.09.2009 07:52 Muok:02.09.2009 08:00

Mr.Fabulous kirjoitti:

Tosiaan, pitää alkaa kuunnella enemmän noilla AKG:lla musaa mistä tykkää ja mis on ne tavottelemani "pehmeät" soundit.


Suosittelen edeleen sitä "vähän kaikista stereoista"-kikkaa siihen lisäksi.

Mitä tulee niihin niihin pehmeisiin naudeihin, niin itse suosittelisin kyllä lähtemään siitä lähtösaundien ruuvaamisesta. Se pehmeä saundi koostuu muutenkin niin paljosta muusta kuin vain EQ:ssta. Saundien tyyppi vaikuttaa älyttömästi saundin lämpöisyyteen ja pehmeyteen ja välttämättä se mitä olet hakemassa ei synny millään määrässä filttereitä ja EQutusta.

Haava lisäsi viestiä 07:54 02.09.2009

Kävin nyt kuuntelmassa musiikkiasi ja kun katsastin sen fanitus/vaikutuslistankin niin tuli mieleen, että analoginen syntikka olisi varmaan poikaa. Vaihtoehtoisesti nimeomaan siihen yksittäisten saundien ruuvaamiseen kiinnittäisin huomiota. EQ:lla ja filttereillä kun lähtee saundien kirkautta tummentamaan, niin lopputuloksena on helposti vain tunkkainen ja se raja sen tunkkaisen ja kirkaan välillä on helpsoti olematon.

Eli se ratkaisu ei näissä äänihommissa löydy aina sieltä mistä sen luulisi löytyvän.

^ Vastaa Lainaa


vade-
313 viestiä

#6 kirjoitettu 02.09.2009 10:59

Mr.Fabulous kirjoitti:
Olen tehnyt pitkään musiikkia reasonilla, mutta vasta kesän mittaan tuli innostus nostaa tekemisen tasoa ja hankkia parempi äänikortti ja kuulokkeet.

Kuulokkeina toimivat akg:n k141 mk2:set.

Jotenkin tuntuu vaikka mitään yläpään taajuuksia ei korosta, meinaa miksauksesta tulla liian kirkas, sitten kun taas alan eq:lla "vaimentamaan" niin sitten biisi karahtaa liian tunkkaiseksi.

Tottakai on myös harjoittelun puutetta mun tekemisessä, mutta onko mitään ohjeita tyyliin, että yli 18000Hz taajuuksia kannattaa leikata pois?

Mietin, että pitääkö ne behringerin truthit käydä ostamassa ennenkuin saa miellyttävämpää aikaan, vai onko mahdollista kuulokemiksauksessa päästä tavoittelemaani pehmeämpään lopputulokseen? Tällä hetkellä kuuntelen tuotokseni perus lattiakajareilla, tasoluokkaa 500€/pari.


Se "kirkkaus" voi olla vaan kuulokkeiden soundia.
jos oot siirtyny jostain vanhoista random luureista johonki akg:n hyviin luureihin ni kestää hetki tottua. mä aloin nyt tekee musaa koulussa jollai pro tools tsydeemeillä ja mä meinaan aina pudota tuolilta ku kuulokkeissa ei oo bassoa ja kaikki muu kuuluu helvetin selkeesti ja kirkkaasti. mut ku miksaan niillä luureilla (jotku ammattiluurit jotka istuu pääs eikä väsytä korvia) ja ajan sen studion pa:han ni avot. sama juttu kuulostaaki helvetin hyvältä geneleceillä ja jopa vielä olkkarissa dantaxin skobeilla. luurit siis vaan vaatii totuttelua.

^ Vastaa Lainaa


mystran
645 viestiä

#7 kirjoitettu 02.09.2009 12:49

Ja muistetaanhan sitten että mitä agressiivisemmin dynamiikkaa pakkaa (oli kompura tai limitteri) niin sitä enemmän sillä on usein taipumusta puskea bassopäätä alas ja diskanttia ylös (silloin kun nämä eivät soi yhtä aikaa). Lisäksi jos yrittää korjata EQ:lla ennen kompuraa/limitteriä, niin se kompura/limitteri helposti yrittää "korjata" sitten sen EQ:n taas pois, mikä saattaa helposti vain pahentaa kokonaisuutta.

Multibandillä tietysti on helpompi säätää, tai sitten jos kompurassa on side-chain johon saa EQ:n niin sitäkin voi kokeilla... periaatteessa side-chain EQ:lla väärinpäin haluttuun lopputulokseen nähden (eli jos on liikaa 6-12kHz lopputuloksessa, niin side-chainistä boostataan näitä taajuuksia.. ja jos basso katoaa, niin side-chainistä leikataan bassoa).

Meinaan ainakin jokin noista OP:n biiseistä näytti vetävän sen verran tarkasti tappiin asti että varmaankin jotain dynamiikkaprosessointia on harrastettu?

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#8 kirjoitettu 02.09.2009 23:10 Muok:02.09.2009 23:18

Mr.Fabulous kirjoitti:
Ja kysymys vielä kokeneemmille väsääjille, mistä oikein hankitte tai olette hankkineet kaikki tiedot mitkä liittyy kompuroilla, eq:lla ja limittereillä pelaamiseen? Tarvitaanko pitkäjänteistä itsekokeilua vai kannattaako näitä opiskella jostain, jos kiinnostusta on reilusti takaraivossa?

omalla kohdalla digitaalisen äänen perusteellinen tekninen tutkiminen audioeditoreilla, yleinen kiinnostus äänen käyttäytymiseen, pitkäjänteinen itsekokeilu, uusien juttujen keksimisen yrittäminen ja niiden kokeilu käytännössä, muiden biisien kopiointi alusta loppuun treenausmielessä, artikkeleiden lueskeleminen netistä ja lehdistä, aktiivisuus ja vuorovaikutus forumeilla, lisää kokeilua ja yksinkertaisesti vain tekemistä ja kokemusten kartuttamista.

varsinaisista koulutuksista mulla ei ole tietoa, mutta uskoisin, että pelkästään netinkin välityksellä nimekkäitä lähteitä monipuolisesti lueskelemalla saa hyvän yleiskuvan aiheesta, ja eri lähteiden tietoja vertailemalla omiin kokemuksiin ja näitä yhdistelemällä voi rakentaa itselleen järkevän kuvan koko hommasta. jos kiinnostusta on tarpeeksi, niin luonnollinen uteliaisuus yleensä riittää, jotta hommaa jaksaa tehdä kehittyäkseen.


www.soundonsound.com on ainakin yksi mielenkiintoinen saitti josta löytyy ääni-insinöörejä kiinnostavia artikkeleita.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#9 kirjoitettu 03.09.2009 08:04

Mr.Fabulous kirjoitti:

Ja kysymys vielä kokeneemmille väsääjille, mistä oikein hankitte tai olette hankkineet kaikki tiedot mitkä liittyy kompuroilla, eq:lla ja limittereillä pelaamiseen? Tarvitaanko pitkäjänteistä itsekokeilua vai kannattaako näitä opiskella jostain, jos kiinnostusta on reilusti takaraivossa?


Viimekädessä vain tekemällä oppii. Teoria osaaminen etenkin äänen olemuksesta on kyllä hyvin suureksi avuksi, mutta jotkut kyllä opettelevat ihan kaiken ihan puhtaasti kokeilemalla. Itse olen kuitenkin niitä tyyppejä, että tykkään tietää mitä se laite mitä minä käytän ihan tarkaan tekee ja miksi se kuullostaa siltä kuin se kuullostaa. Netti avuksi mitä kompressori tasan tekee ja mikä on "decay". Samaten kaikki pheiserien, flängerien, EQ:n kaiken infomaatio löytyy hakemalla. Mutta kuten jo sanoin, niin se ei ole välttämätöntä. Toiset lähtevät ihan kokemuksella hakkamaan sen raon umpeen ja toimii se niinkin. Se käytännö kokeilu siihen kuitenkin tarvitaan aina. Ihan kylmästi vääntämään nuppia oli se teoreettinen tieto siellä pohjalla auttamassa sitä tai ei.

^ Vastaa Lainaa


mystran
645 viestiä

#10 kirjoitettu 03.09.2009 13:33

Njoo, komppaan Haavaa jotta käytännön kokemuksella väkisin, jo senkin takia että lähdekritiikki pitää aina pitää mielessä, ja pelkän tekstin (tai teorian muuten) perusteella ei yleensä tule selväksi se tarkka vaikutus jo senkin takia että varsinkin dynaamisten prosessien (eli about kaikki paitsi puhdas EQ) kanssa on usein helkutin hankala kuvata tarkasti miten lopputulokseen tarkalleen vaikuttaa, koska se riippuu paitsi algorithmista/piiristä ja asetuksista, myös käsiteltävästä materiaalista...

^ Vastaa Lainaa


mystran
645 viestiä

#11 kirjoitettu 03.09.2009 13:40

Mr.Fabulous kirjoitti:
"jaha! että multiband kompressoria ja siniaaltoo ja semmosta käytetään"


Niin juu tähän haluan vielä lisätä että kun tulin sanoneeksi "multibandillä on helpompi säätää" niin se pitää kyllä tulkita niin että "multibandillä on helpompi kontrolloida balanssia JOS tietää mitä on tekemässä", jotta kun multiband kompressori on poikkeuksetta huomattavasti hankalampi säätää kohdalleen kun normaali wide-band ihan jo parametrien määrän takia.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu