Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

< Edellinen 1 2

Kirjoittaja Kysy mitä tahansa laulutekniikkaan liittyvää


Free-Soul
Soldier of Love
9011 viestiä
Luottokäyttäjä

#41 kirjoitettu 18.11.2011 22:32 Muok:19.11.2011 17:21

veezay kirjoitti:
lisäkysymys: harrastan aika usein sellaista falsettihyräilyä (yleensä stemmoja) biisien päälle niitä kuunnellessa. falsetissa varmaankin kahdesta syystä: se on helpompaa ja hiljaisempaa.

luuletko, että tällainen jo päähänkin iskostunut harrastus haittaisi jollain tavalla vähän normaalimmalla äänellä suoritettavia lauluja, jos esim. haluan äänittää biiseihini jotain mieslaulua? en laula kovin usein ja koen että mun ääni on siihen vähän epäedullinen, enkä oo koskaan ottanut mitään laulutunteja. äänenhallintakin on välillä vähän arpapeliä tällaisissa tilanteissa, ja päädyn äänittämään monta ottoa ennen kuin tuntuu, että vähiten huono soundi on tallella. oishan se nasta jos vois tehä yksin muutakin kuin instrumentaaleja, mutta ei toisaalta väkisin.

ja mulla on aika kapea ääniala, että sekin vaikuttaa varmasti.

Kokemukseni mukaan falsettihyräilystä ei ole mitään haittaa muiden äänenmuodostustapojen oppimiselle. Meillä jokaisella on tällainen lihainen instrumentti, joka on joustava ja pystyvä muuntumaan kaikkiin erilaisiin äänenmuodostustapoihin. Ne pitää vaan oppia, ei sen kummempaa. Jokaiselle on omat niksinsä, ja ohjeensa. Laulutunnilla voisin kertoa paremmin ja tarkemmin, näin tekstiformaatissa ei ole ihan niin helppoa. Mutta ei hätää! Ja mitä muistan siitä kun lauleskeltiin viime kesänä, ei sinulla mitenkään epätavallisen kapea ääniala ole, varsin normaali sanoisin. Ja se äänialakin on sellainen, että sitä voi treenata laajemmaksi kumpaankin suuntaan.

Sulla on kaikki edellytykset laulaa millä saundilla vain haluat!


Sullekin voisin suositella, jos haluat opetella laulamaan, että etsit itseäsi lähimmän laulunopettajan http://www.completevoc..." target="_blank" class="bb-url">täältä.

^ Vastaa Lainaa


Funereal
2858 viestiä

#42 kirjoitettu 03.10.2012 00:43

EOB kirjoitti:
Luin tossa joku aika sitten yhtä kirjaa (Mike Monroen elämän kertaa), niin siinä kyseinen henkilö käytti sellasta "Perfectly flawed" nimistä tekniikkaa. Tekniikka oli kuulemma sellanen, että laulu on tarkalleen kahen sävelen välissä. Monroen mukaan normaalisti sävelessä laulaminen ei kuulostanut kyseisessä biisissä hyvältä ollenkaan (en muista mikä kappale oli kyseessä). Onko tässä mitään järkeä tai logiikkaa? ... oletko edes kuullu tästä ikinä?


Voi olla hyvinkin mahdollista. Siihen voi liittyä esimerkiksi se, että tasavireasteikko yhdistettynä kitarasäröjen tuomiin harmonisiin, saattaa tuoda biisiin asteikon sävelten välissä soivia säveliä, jotka olisivat juuri häiritsevän verran laulumelodian kanssa dissonanssissa.

^ Vastaa Lainaa


Peysface
3190 viestiä

#43 kirjoitettu 03.10.2012 09:26 Muok:03.10.2012 09:27

veezay kirjoitti:
lisäkysymys: harrastan aika usein sellaista falsettihyräilyä (yleensä stemmoja) biisien päälle niitä kuunnellessa. falsetissa varmaankin kahdesta syystä: se on helpompaa ja hiljaisempaa.

luuletko, että tällainen jo päähänkin iskostunut harrastus haittaisi jollain tavalla vähän normaalimmalla äänellä suoritettavia lauluja, jos esim. haluan äänittää biiseihini jotain mieslaulua? en laula kovin usein ja koen että mun ääni on siihen vähän epäedullinen, enkä oo koskaan ottanut mitään laulutunteja. äänenhallintakin on välillä vähän arpapeliä tällaisissa tilanteissa, ja päädyn äänittämään monta ottoa ennen kuin tuntuu, että vähiten huono soundi on tallella. oishan se nasta jos vois tehä yksin muutakin kuin instrumentaaleja, mutta ei toisaalta väkisin.

ja mulla on aika kapea ääniala, että sekin vaikuttaa varmasti.


Mun laulamisen kuvaus sopii tähän täydellisesti. Ärsyttää.

Peysface muokkasi viestiä 09:26 03.10.2012

Paitsi et autossa laulan aina täydellisesti biisien päälle, kun ajan yksin. Muuten menee kovasti metsään.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#44 kirjoitettu 03.10.2012 09:55

Chadonna kirjoitti:

Kuorossani oleva laulunopettaja kehoitti minua laulamaan suun edestä valoisasti. Minun mielestäni se sai omaan korvaan äänen kuulostamaan kovin kolkolta. Mitä mieltä sinä olet tästä taktiikasta?


Free-Soul kirjoitti:
Jos koet äänen kuulostavan kolkolta, voit kokeilla eri äänenvärejä.


Eikös tässäkohtaa pidä muistaa myös se, että se mikä kuullostaa yksittäsestä kuorolaisesta hyvältä ei ole sama mikä kuullostaa siinä kuoro kokonaisuudessa hyvältä?

^ Vastaa Lainaa


Free-Soul
Soldier of Love
9011 viestiä
Luottokäyttäjä

#45 kirjoitettu 04.04.2013 21:42

Prince Kheldar kirjoitti:
Kuulin tässä kun juttelin yhen kaverin kanssa sellasen jutun , et äänialassa saattaa olla "pimentoja" tai aukkoja , joita on vaikeempi laulaa. Ite huomasin et jotkut eri bluesskaalat sujuu paljon helpommin kun toiset (mitä nyt muutamaa bluesrock biisiä tässä hoilannut). En nyt tarkoita tällä sitä että tulee korkeus, tai mataluus raja vastaan jolloin ääni tietenkin menee yleensä päin helvettiä. Liittyykö tämä asia johonkin siihen, mitä kutstutaan "tessituraksi" (jos nyt oikeen muistan termin).

Etukäteen anteeksi pitkästä vastauksesta. En vain osannut vastata lyhyemmin. Jos laulumusiikin historian ja anatomian luento ei kiinnosta, hyppää suoraan viimeiseen kappaleeseen.

Tessitura on vanhahtava, klassiseen lauluperinteeseen liittyvä musiikkitermi, joka tarkoittaa äänen luonnetta, karaktääriä ja "tekstuuria", joka yleensä viittaa siihen mihin "fakkiin" eli luokkaan tai äänityyppiin klassinen laulaja jaotellaan (kontra-basso, basso, basso-baritoni, baritoni, tenori, kontra-tenori, kontra-altto, altto, mezzo-sopraano, lyyrinen sopraano, dramaattinen sopraano, koloratuuri-sopraano jne...). Fakki ei tarkoita pelkästään sitä kuinka korkealta tai matalalta laulaa, vaan myös äänen sointia/tekstuuria/väriä. Dramaattinen sopraano voi laulaa lyyrisen sopraanon kanssa samalta äänenkorkeudelta, mutta dramaattisen sopraanon äänen karaktääri on tummempi ja raskaampi verrattuna lyyriseen sopraanoon.

Laulunopettaja laulattaa aloittelevalla lauluoppilaalla monia eri fakkeja ja päättää mihin laulaja kuuluu, ja sitten aloittaa laulattamaan tähän lokeroon kuuluvaa lauluohjelmistoa. Eri fakkeihin eli lokeroihin jaotetuille äänille on oopperoihin kirjoitettu erilaiset roolit. Esimerkiksi bassot esittävät vanhoja miehiä ja kuninkaita, lyyriset sopraanot nuoria tyttöjä ja ensirakastajia jne. Tämän ongelma on se, että laulajia on eri ikäisiä, mutta perinteisesti laulufakki ei muutu iän mukana, vaan pysyy laulajalla aina samana. Yli viisikymppiset lyyriset sopraanot esittämässä nuoren tytön rooleja aina ja ikuisesti, uransa loppuun asti. Noin ihan yhtenä esimerkkinä monista. Ymmärrät ongelmallisuuden.

Fakkijärjestelmä on hiukan vanhahtava järjestelmä myös siksi, että tiedetään että on olemassa paljon laulajia jotka laulavat yhtä hyvin useisiin eri lokeroihin kuuluvia laulurooleja. He eivät ole suostuneet rajoittamaan itseään yhteen fakkiin, vaan ovat harjoittaneet lauluääntään monipuolisesti, jolloin myös äänenmuodostuksen lihasmuisti on kehittynyt monipuolisesti. Tästä huolimatta fakkijärjestelmä on edelleen olemassa (klassisen laulunopetuksen saralla). Laulunopetuksella on valtavan pitkät perinteet, ja suuret laivat kääntyvät hitaasti.

Nykytiedon mukaan äänen tessitura riippuu enimmäkseen sitä mihin lihasmuisti on tottunut. Lihasmuisti on siitä mukava kaveri että sille voi opettaa uusia asioita. Sama laulaja voi laulaa niin tummalla kuin vaaleallakin äänenvärillä, ja värittää ääntään monella eri tavalla - kyse on vain siitä mitä lihasmuistiinsa harjoittelee. Toki äänenväriin vaikuttaa hieman myös laulajan fysiikka, se minkä muotoinen instrumentti (ääntöväylän muoto ja pituus) laulajalla on, mutta koska ääntöväylä on lihaisa - pehmeä, venyvä ja muokattavissa - enemmän vaikuttaa se missä asemassa on ääntöväylää laulaessaan tottunut pitämään.

Äänialan korkeutta puolestaan fysiikka (äänihuulten pituus) rajoittaa enemmän. Matalissa äänissä fysiikan rajat tulevat esille selvemmin: Mitä pidemmät äänihuulet, sitä matalammalta laulaja pystyy laulamaan. Naisilla on luontaisesti lyhemmät äänihuulet kuin miehillä, joten ääniala ei vain veny yhtä alas kuin bassoilla ja baritoneilla. Ilmiö on sama akustinen ilmiö mitä tapahtuu kun "soitat" kuminauhaa. Mitä rennommat äänihuulet / löysempi kuminauha, sitä matalampi ääni. Pidemmästä kuminauhasta lähtee matalampi ääni kuin lyhemmästä. Jokainen laulaja pystyy harjoittelemalla kasvattamaan äänialaansa niin alas- kuin ylöskin, mutta jossain vaiheessa alaäänissä tulee fyysinen raja vastaan jolloin kuminauhaa ei saa enää rentoutumaan löysemmälle.

Korkeissa äänissä fysiikka ei tule rajana vastaan samalla tavalla kuin matalissa. Äänihuulet venyvät sitä pidemmiksi mitä korkeammalta laulaa, mutta noin korkean C:n kohdalla (naisilla kolmiviivainen c, miehillä kaksiviivainen c) tapahtuu äänihuulissa toinen fyysinen ilmiö, joka mahdollistaa sitäkin korkeammalta laulamisen äänihuulia satuttamatta. Tällöin äänihuulet lakkaavat värähtälemästä koko pituudeltaan, ja värähtelevät vain ositain, jolloin "kuminauha" pienenee, ja mahdollistaa vielä korkeammat äänet. Mitä korkeammalle laulaa, sitä pienempi osa äänihuulista värähtelee. Tätä ei tarvitse opetella, eikä sitä voi tuntea, vaan se toimii automaattisesti korkean c:n yläpuolella. Tämä on mahdollista niin miehille kuin naisillekin, joka selittää sen, miksi on olemassa miehiä jotka laulavat jopa "Mariah Carey - sfääreihin asti"... Se on mahdollista. Se vaatii vain hyvää tekniikkaa ja paljon harjoittelua, että saa sen lihasmuistiin...

Kevyen musiikin puolella ei laulajia onneksi enää luokitellakaan niinkuin klassisella puolella. Kaikkea saa laulaa mitä haluaa ja jaksaa opetella lihasmuistiinsa. Treeniä treeniä treeniä....

Se että äänialassa tuntuu olevan "aukkoja" tai alueita joissa on vaikeampaa laulaa, on asia joka voi viitata moneenkin eri asiaan. Luultavasti kyseessä on vain pieni laulutekninen kysymys, joka voi johtua "vääristä" vokaaleista, kropan liiallisesta tai liian vähäisestä aktivoinnista (tuki), volyymistä, laulamista "väärällä" asemalla Vaikeaa arvata ilman kuultavaa esimerkkiä, mutta todennäköisin selitys lienee lihasmuistissa. Ylempää laulaessa ääntöväylä tarvitsee erilaisen aseman kuin alempaa laulaessa, ja lihasmuisti ei ole oppinut vielä luontevaa tapaa siirtyä asemasta toiseen, jolloin laulaminen kahden aseman välissä tuntuu hankalalta. Kannattaa ottaa pari laulutuntia lähimmältä valtuutetulta Kokonaisvaltaisen äänenkäytön opettajalta, he voivat varmasti auttaa ratkaisemaan tämän äänen katvealueen ongelman.


Toinen juttu mikä askarruttaa on se, että miten saa mataliin säveliin lisää voimaa ja tarkkuutta? Matalimmat sävelet omassa laulussa vipattaa aika lailla miten sattuu enkä uskalla käyttää niitä kun todella harvoin, vaikka pystyn kyllä mumisemaan matalia baritoni säveliä. Eikös ne sävelet oo potenttiaalisesti käytössä laulaessakin, jos niihin yltää kummiski jotenkin "ääntelemällä" ?

-Kiitos jo etukäteen

Kyllä, puheääni ja lauluääni syntyvät samassa paikassa ja samalla tavalla, eli äänihuulten värähtelystä. Se ääni on siis sama, joten nämä baritoniäänet ovat sinulla jo käytössä. Jotta saat ne kontrolliin, jotta voit käyttää niitä laulaessasi, voit aloittaa hyräilemällä ja puhaltelemalla niitä hiljaisesti/rennosti. Käytä aluksi vaikka vokaalia Ee. Maistele sitä suussa, tule tutuksi sen kanssa. Aloita yksittäisistä matalista äänistä.
- Jatka E:n kanssa. Kokeile, mitä tapahtuu kun vedät vatsaa sisään samalla kun laulat "Eee". Rentouta vatsa aina jokaisella sisäänhengityksellä.
- Hymyile niin että se hymy tuntuu ylä-takahampaissa asti. Laula "Eee". Mitä tapahtuu?
- Avaa suuta niinkuin olisit puraisemassa omenaa, mutta pidä se hymyn tunne edelleen ylä-takahampaissa. Laula "Eee". Mitä tapahtuu? Näillä vinkeillä pitäisi volyymin teoriassa kasvaa, ja muistamalla vetää vatsaa sisälle samalla kun laulat, saat ääneen myöskin enemmän kontrollia.
- Jatka harjoittelua hitaasti, mitä hitaammin harjoittelee, sen nopeammin oppii oikein. Siirry vaikeampiin harjoitteisiin vasta kun osaat helpomman. Kun yksittäiset äänet sujuvat, laula kaksi vierekkäistä ääntä. Kun kaksi ääntä sujuu, harjoittele kolmella. Kärsivällisyys palkitaan, kun keskittyy hymyyn joka tuntuu ylä-takahampaissa ja vatsan vetämiseen sisälle laulaessa, ja rentouttamiseen jokaisella sisäänhengityksellä.
- Kun Eee tuntuu sujuvan hyvin, voit kokeilla jotain läheistä vokaalia, esimerkiksi Äää:tä. Pidä sama asema suussa, sama hymy, ja muuta vain kielen sijaintia suussa hieman. Aloita taas yksittäisistä nuoteista ja harjoittele hitaasti keskittyen äänen tukemiseen keskivartalon lihaksilla kuten aikaisemminkin. Siirry vaikeampaan harjoitukseen vasta kun edellinen menee tarpeeksi hyvin. Jne. Jatka samalla tavalla kaikkien vokaalien kanssa, harjoittele mielummin liian hitaasti kuin liian nopeasti. Jos tuntuu pahalle kurkussa, kokeile muistitko tukea ääntä keskivartalon lihaksilla. Jos tämä ei auta, mene takaisin helpompaan harjoitukseen joka ei tuntunut pahalta.

Pidä harjoitukset yksinkertaisina, ja aloita vaikka sillä Ee-vokaalilla. Tule sitten kertomaan, miten sen kanssa sujuu, ja miten nämä harjoitukset ovat menneet! Voin sitten neuvoa eteenpäin jos tahdot. Mutta tässä nyt aluksi taitaa olla ihan tarpeeksi harjoittelemista. Onnea matkaan! Ja ole hyvä!

^ Vastaa Lainaa


BVR
20337 viestiä

#46 kirjoitettu 04.04.2013 22:03 Muok:04.04.2013 22:04

Miks Eric Adams on vaa paras? Onks se vaa se tietty räkäsyys siin äänes?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#47 kirjoitettu 04.04.2013 22:08

Haava kirjoitti:

Eikös tässäkohtaa pidä muistaa myös se, että se mikä kuullostaa yksittäsestä kuorolaisesta hyvältä ei ole sama mikä kuullostaa siinä kuoro kokonaisuudessa hyvältä?


Miun tähän kysymykseen ei vastattu? Siis ihan oikeasti kysyin sen niinkuin käytännön kannalta, kun en tuosta kuorolaulusta kauheasti tiedä.

^ Vastaa Lainaa


Free-Soul
Soldier of Love
9011 viestiä
Luottokäyttäjä

#48 kirjoitettu 04.04.2013 22:21 Muok:04.04.2013 22:22

VNS kirjoitti:
pitkäkestonen flunssa, tukkonen mutta räkä on kuivaa, keuhkoihin sattuu ja yskittää, kurkus viiltävä kipu ja huomenna keikka. voinko tehä mitään et oisin huomenna laulukunnossa? viinatampax perseeseen tai vast.?


On mahdollista laulaa keikka hyvällä tekniikalla vaikka olisi kipeänä, kunhan äänihuulet eivät ole tulehtuneet, se vain vaatii kolme kertaa enemmän energiaa kuin terveenä. Useimmiten äänihuulet eivät ole tulehtuneet, ja voit kokeilla saatko kiinteän lauluäänen aikaiseksi lisäämällä kropasta energiaa ja tukea kolme kertaa niin paljon kuin normaalisti. Jos ääni on koko ajan käheä ja huokoinen eikä muutu tiiviiksi energiaa lisäämällä, voi äänihuulissa olla tulehdus, enkä suosittele silloin laulamista keikalla. Mutta jos saat aikaiseksi kiinteän, terveen äänen, voit ihan hyvin laulaa huomenna.

Pro tip 1: Nuku pitkään aamulla. Löhöile pitkään. Älä rasita tai väsytä itseäsi huomenna - säästä kaikki liikenevä iltaa varten. Syö paljon ja hyvin. Tankkaa ruualla ja juomalla verensokeri korkealle. Vältä kahvia ja mustaa teetä jos pystyt. Joo ja alkoholia kannattaa välttää, samoin vodka-tamponeja. Juo paljon vettä. Enemmän kuin normaalisti. Varaa sitä myös lavalle, sillä on mahdollista että hikoilet normaalia enemmän. Voit ottaa lavalle myös mehua tai urheilujuoman siltä varalta että alkaa heikottaa.

Pro tip 2: Pumppaa itsesi "taistelutahtoon" kuin olisit menossa nyrkkeilykehään juuri ennen lavalle menoa, jotta kropan energiataso ja adrenaliini olisi mahdollisimman korkealla lunontaisesti, ja tee töitä lavalla että energiataso pysyy normaalia korkeampana koko keikan. Ole tietoinen siitä että nyt joudut tekemään kropalla aktiivisesti töitä myös "helpoissa" lauluissa, sillä nyt olet kipeä, eikä kehosi luonnollinen tuki ole käytössä samalla tavalla kuin terveenä. Nyt joudut oikeasti tekemään töitä kolme kertaa enemmän.

Huom. keikan jälkeen: On luonnollista että tällaisen rutistuksen jälkeen puheääni kuulostaa käheältä, sillä olet käyttänyt kropasta viimeisenkin luonnollisen tuen pisaran. Kokeile lisätä tukea puheääneen - ääni muuttuu taas kiinteäksi.

Tänään voit kokeilla höyryhengittämistä, ja huomennakin aamusta, mutta ei mielellään ennen keikkaa, sillä höyryhengittämisen jälkeen pitää olla hiljaa vähintään puoli tuntia, mieluiten tunti, jotta limakalvot palautuvat ennalleen ja rauhoittuvat ja jotta höyryhengityksestä on siis apua ollenkaan. Yskänlääkettä voit kokeilla, sekä buranaa ja vitamiineja ja allergialääkkeitä. Lepo lienee kuitenkin paras lääke, suu suppuun ja unta palloon.

Voimia keikalle!

^ Vastaa Lainaa


Free-Soul
Soldier of Love
9011 viestiä
Luottokäyttäjä

#49 kirjoitettu 05.04.2013 21:24

Haava kirjoitti:

Eikös tässäkohtaa pidä muistaa myös se, että se mikä kuullostaa yksittäsestä kuorolaisesta hyvältä ei ole sama mikä kuullostaa siinä kuoro kokonaisuudessa hyvältä?

Haava kirjoitti:
Miun tähän kysymykseen ei vastattu? Siis ihan oikeasti kysyin sen niinkuin käytännön kannalta, kun en tuosta kuorolaulusta kauheasti tiedä.

Toki niin. Kuoronjohtaja voi neuvoa kuorolaisia laulamaan jollain tietyllä äänenvärillä joka sopii kappaleeseen, eri kappaleisiin ja tyyleihin sopivat kuitenkin erilaiset äänenmuodostustyylit. Yhdessä kuorolaisista sitten muodostuu yhteinen sointi joka on kuoronjohtajan toiveiden mukainen. Yleisesti ottaen voi sanoa että ei ole hyvä jos yksittäisen kuorolaisen ääni kuuluu soinnista läpi. Paitsi jos on solistisia osuuksia, silloin tietysti pitää kuulua. Tämä siis pätee kuoroihin, pienemmissä lauluyhtyeissä asia on tietenkin hiukan eri.

^ Vastaa Lainaa


BVR
20337 viestiä

#50 kirjoitettu 05.04.2013 21:27 Muok:05.04.2013 21:29

Tai sit vaa käyttää huumeita ja juo VITUSTI nii kyl se ääni sielt tulee, ku ei enää sitä flunssaa niiku huomaa. Vai toimisko toi?

BVR muokkasi viestiä 21:28 05.04.2013

Nii ja miks se Adams on vaa paras?

^ Vastaa Lainaa


Free-Soul
Soldier of Love
9011 viestiä
Luottokäyttäjä

#51 kirjoitettu 05.04.2013 21:41

BVR kirjoitti:
Miks Eric Adams on vaa paras? Onks se vaa se tietty räkäsyys siin äänes?

Parhaus on tietenkin makuasia. Se miksi Eric Adams on sinun mielestäsi paras, johtuu sinun mieltymyksestäsi.

Etsin esimerkkejä hänen laulustaan YouTubesta, löysin tällaisen kollaasin. Erittäin hyvin on herralla hallussa laulutekniikka, ja monenlainen laulunmuodostus laidasta laitaan. Tuo mm. 02:36 tuleva klassinen esimerkkipätkä ei kuulosta klassiselta, mutta muuten äänenmuodostus on erittäin uskottavaa ja tyylitietoista kautta linjan eri pätkissä ja tyyleissä. Hallitsee sekä särölaulun monta eri saundia ja efektiä, että kliinin äänenmuodostuksen. Vaikuttava instrumentinhallinta.

Näyttää olevan fyysisesti ihan ok timmissä kunnossa. Särölaulu vaatii lauluun energiaa enemmän kuin kliini saundi, joten hyvästä kunnosta on paljon apua varsinkin ns. rankemmissa tyyleissä. Ja paljon harjoittelua noin monipuolinen instrumentinhallita on edellyttänyt.

Treeniä treeniä treeniä. Laulutunteja ja omaa duunia. Sillä tavalla tulee paremmaksi ja löytää oman saundin.

^ Vastaa Lainaa


BVR
20337 viestiä

#52 kirjoitettu 05.04.2013 21:55

Free-Soul kirjoitti:
BVR kirjoitti:
Miks Eric Adams on vaa paras? Onks se vaa se tietty räkäsyys siin äänes?

Parhaus on tietenkin makuasia. Se miksi Eric Adams on sinun mielestäsi paras, johtuu sinun mieltymyksestäsi.

Etsin esimerkkejä hänen laulustaan YouTubesta, löysin tällaisen kollaasin. Erittäin hyvin on herralla hallussa laulutekniikka, ja monenlainen laulunmuodostus laidasta laitaan. Tuo mm. 02:36 tuleva klassinen esimerkkipätkä ei kuulosta klassiselta, mutta muuten äänenmuodostus on erittäin uskottavaa ja tyylitietoista kautta linjan eri pätkissä ja tyyleissä. Hallitsee sekä särölaulun monta eri saundia ja efektiä, että kliinin äänenmuodostuksen. Vaikuttava instrumentinhallinta.

Näyttää olevan fyysisesti ihan ok timmissä kunnossa. Särölaulu vaatii lauluun energiaa enemmän kuin kliini saundi, joten hyvästä kunnosta on paljon apua varsinkin ns. rankemmissa tyyleissä. Ja paljon harjoittelua noin monipuolinen instrumentinhallita on edellyttänyt.

Treeniä treeniä treeniä. Laulutunteja ja omaa duunia. Sillä tavalla tulee paremmaksi ja löytää oman saundin.

Mie oon yllättyny, ootin pelkästään vastausta et "siks koska se on sun mielestä paras", mut hei, kiits ku vaivauduit!


Kohtaha mie spämmään läjän siun analysoitavaks kaikenlaisia laulajia ku tiien et sielt tulee sentää vastaus.

^ Vastaa Lainaa


ainopauliina
1 viesti

#53 kirjoitettu 25.06.2013 14:24

Heippa, en tiedä onko tämä ketju edes enää elossa, mutta koitan onneani!

Elieli olen 14 vuotias tyttö, olen laulanut koko ikäni, mutten ikinä saanut opetusta koska en löydä sopivaa paikkaa, ja minulla on muita harrastuksia niin tiheästi. Aina välillä innostun etsimään laulunopetusta, mutta niinkuin mainitsin, en ole löytänyt vielä sopivaa paikkaa. Eli etsin sitten aina välillä netistä vinkkejä miten voisin laulaa enemmän omaa korvaa miellyttävästi.

Nyt ongelmana on, että ääneni tuntuu kokoajan käheältä. Keksen laulun joudn keskeyttämään yskiäkseni (tai yrittääkseni yskiä) käheyden pois. Se ei kuitenkaan tunnu auttavan, ja haluaisin takaisin kirkkaan, puhtaan ääneni joka minulla oli vielä n. vuosi sitten, ennen äänenmurrosta. Löytyykö apu äänen lämmittelystä tms, koska olen katsonut youtubesta videoita äänen avaamisesta yms., mutta eivät ole toistaiseksi vielä auttaneet..
Vaiva tulee esiin varsinkin kun en laula kovaa, vaan esim hiljaisempia säkeistöjä.

Kaipaisin kovasti apua, ja muitakin vinkkejä miten voin kotona harjoitella. Kiitos jos vastaat nopeasti, olen suunnittelemassa lauluesitystä syntymäpäiville heinäkuun puoleen väliin!

^ Vastaa Lainaa


Free-Soul
Soldier of Love
9011 viestiä
Luottokäyttäjä

#54 kirjoitettu 25.06.2013 19:04

ainopauliina kirjoitti:
Heippa, en tiedä onko tämä ketju edes enää elossa, mutta koitan onneani!

Elieli olen 14 vuotias tyttö, olen laulanut koko ikäni, mutten ikinä saanut opetusta koska en löydä sopivaa paikkaa, ja minulla on muita harrastuksia niin tiheästi. Aina välillä innostun etsimään laulunopetusta, mutta niinkuin mainitsin, en ole löytänyt vielä sopivaa paikkaa. Eli etsin sitten aina välillä netistä vinkkejä miten voisin laulaa enemmän omaa korvaa miellyttävästi.

Nyt ongelmana on, että ääneni tuntuu kokoajan käheältä. Keksen laulun joudn keskeyttämään yskiäkseni (tai yrittääkseni yskiä) käheyden pois. Se ei kuitenkaan tunnu auttavan, ja haluaisin takaisin kirkkaan, puhtaan ääneni joka minulla oli vielä n. vuosi sitten, ennen äänenmurrosta. Löytyykö apu äänen lämmittelystä tms, koska olen katsonut youtubesta videoita äänen avaamisesta yms., mutta eivät ole toistaiseksi vielä auttaneet..
Vaiva tulee esiin varsinkin kun en laula kovaa, vaan esim hiljaisempia säkeistöjä.

Kaipaisin kovasti apua, ja muitakin vinkkejä miten voin kotona harjoitella. Kiitos jos vastaat nopeasti, olen suunnittelemassa lauluesitystä syntymäpäiville heinäkuun puoleen väliin!


Hei ainopauliina!

Kuulostaa siltä että olet tahtomattasi opettanut kurkkusi lihasmuistiin "vääriä" asioita, ja äänihuulesi ovat hiukan turvoksissa ja siksi äänesi on käheä. Äänihuulia ympäröivät kurelihakset ovat reagoineet tähän aktivoitumalla aina laulaessasi. Kurelihakset ovat hyödyllisiä lihaksia - ne muotoilevat ääntöväylää ja aktivoituvat puristuen henkitorven ympärille mm. kun nielaisemme. Ne myös suojelevat äänihuulia vahingolliselta toiminnalta laulaessamme, ja silloin kun teemme laulaessamme jotain teknisesti "väärin", kurelihakset aktivoituvat liiallisesti. Tämä puolestaan voi aiheuttaa käheyttä, yskimistä, kipua ja muuta ikävää, ja estää meitä laulamasta korkealle tai pitkiä fraaseja tai edes puhtasti. Siksi haluamme poistaa lihasmuistista ne "väärät opit" jotta kurelihakset eivät kuristaisi meitä laulaessamme, jotta voimme laulaa korkemmalle ja kovempaa ja matalammalle, puhtaasti ja vapaasti. laulaminen ei saisi koskaan sattua tai tuntua pahalta - päinvastoin laulamisen ei pitäisi tuntua kurkussa miltään - myös korkealle laulaessa kurkussa tulisi säilyä "avoin" tunne, ilman puristusta tai kuristusta.

On huolestuttava merkki jos ei saa käheyttä pois äänestä - se voi olla merkki äänihuulikyhmyistä. Jos kivusta ja yskimisestä huolimatta jatkaa laulamista käheällä äänellä, äänihuuliin jotka ovat jo valmiiksi turvoksissa (=käheä ääni) kehittyy ennemmin tai myöhemmin äänihuulikyhmyt. Silloin ääni menee kokonaan pois, sillä äänihuulet eivät enää kosketa koska niissä on kyhmyt molemmilla puolilla. Kyhmyt puolestaan paranevat vain täydessä äänilevossa (kaksi viikkoa puhe- ja laulukieltoa) tai leikkauksella, (jonka jälkeen täytyy myös olla äänilevossa pari viikkoa), mutta jos virheellistä laulutekniikkaa ei korjaa, tulevat kyhmyt todennäköisesti ennemmin tai myöhemmin takaisin.

Ääniä ja ääniongelmia on yhtä monta erilaista kuin laulajiakin, joten tällisessä tilanteessa minun on mahdoton auttaa pelkän kirjoitetun viestin avulla - minun pitäisi kuulla ja nähdä sinut jotta tietäisin mitä juuri sinun äänessäsi on meneillään. Sen verran voin kuitenkin tekstin perusteella arvailla, (koska sanoit että ongelma tulee erityisesti laulaessasi hiljempaa) että kropan lihakset eivät välttämättä osaa vielä tukea hljaisempia ääniä samalla tavalla kuin ne ehkä vaistonvaraisesti ja automattisesti osaavat jo tukea kovempaa laulamiasi nuotteja. Kokeile mitä tapahtuu, jos hiljempaa laulaessasi yrität löytää kroppaan saman tunteen kuin sinulla on laulaessasi kovempaa. Mitä tapahtuu?

Uskon että parhaan avun saat äänitekniikan ammattilaiselta - ihan pari-kolme laulutuntiakin saattaa auttaa sinut alkuun, kun saat ammattilaiselta ohjeet miten ja mitä juuri sinun äänesi kanssa kannattaa harjoitella saadaksesi äänesi ja sen lihasmuistin toimimaan terveellä tavala. Suosittelen valtuutettua Kokonaisvaltaisen äänenkäytön opettajaa, tältä sivulta voit etsiä itsellesi sopivan äänivalmentajan - ota rohkeasti yhteyttä ja sovi yhdestä tunnista - ja jos juttu toimii, sovi toisesta ja kolmannesta tai niin monesta kuin tarvitset saadaksesi äänesi kuntoon.

^ Vastaa Lainaa


Putte
6658 viestiä

#55 kirjoitettu 28.06.2013 11:08

Onko mitään toivoa pystyä laulamaan siedettävästi jos on ns. huono ääni? Semmoinen honottava ja ärsyttävä.

^ Vastaa Lainaa


Free-Soul
Soldier of Love
9011 viestiä
Luottokäyttäjä

#56 kirjoitettu 02.08.2013 17:05

Putte kirjoitti:
Onko mitään toivoa pystyä laulamaan siedettävästi jos on ns. huono ääni? Semmoinen honottava ja ärsyttävä.

Tietysti. Äänenväriä voidaan muokata ja harjoittaa vaikka millä eri tavoilla.

Ensimmäinen kysymys tässä tapauksessa lienee, mitä tarkoitat sanoilla "honottava" ja "ärsyttävä".

Jos honottavalla saundilla viittaat Nailot Beat / Erin - tyyliseen nasaaliin saundiin, se johtuu siitä että laulaessa on nenäportti auki. Se on tapa/maneeri jonka voi harjoitella pois. Kuvittele että vieressäsi on jotain todella voimakkaasti pahanhajuista, hengitä lyhyesti sisään suun kautta ja laula. Nenäportin kiinni olemisen pitäisi heti kuulua äänessäsi. Harjoittele tällä tavalla. Voit myöhemmin tarkistaa onko nenäportti pysynyt kiinni seuraavalla harjoituksella: Laula joku fraasi (jossa ei ole n- tai m-kirjaimia, sillä ne ovat aina nasaaleja sillä ne sulkevat nenäportin) ja laula sitten sama fraasi niin että pidät nenästäsi kiinni. Jos fraasi kuulostaa erilaiselta, nenäportti on kokonaan tai osittain kiinni. Harjoittele kunnes saundi ei muutu silloin kun pidät nenästäsi kiinni (paitsi tienetnkin ne n- ja m-kirjaimet aina muuttuvat).

Jos puolestaan honottavalla saundilla viittaat sellaiseen Nanny Fine - tyyliseen jenkkiaksenteissa yleiseen Twangiin ( esim. new yorkin juutalaisten tai teksasin cowboy-tyylin aksenteissa yleinen ), harjoittelu on erilaista. Harjoittele tummempaa äänenväriä kuvittelemalla suun sisälle enemmän tilaa ja ilmaa. Kuvittele kielesi pieneksi palloksi (versus leveäksi ja litteäksi jollainen se "twängätessä" on). Vältä hymyilyä, rentouta suupielet. Kuvittele kurkkusi olevan avoin putki jota pitkin ilma virtaa vapaasti. Testaile erilaisia mielikuvia ja saundeja kunnes olet tyytyväinen äänenväriisi.

Mitä tarkoitat sanalla "ärsyttävä"?

^ Vastaa Lainaa


Ted Nugentti II
2422 viestiä

#57 kirjoitettu 11.08.2013 19:15

Putte kirjoitti:
honottava ja ärsyttävä.


semmone niiq apulanta-soundi?

^ Vastaa Lainaa


Putte
6658 viestiä

#58 kirjoitettu 13.08.2013 12:11

Free-Soul kirjoitti:
Putte kirjoitti:
Onko mitään toivoa pystyä laulamaan siedettävästi jos on ns. huono ääni? Semmoinen honottava ja ärsyttävä.

Tietysti. Äänenväriä voidaan muokata ja harjoittaa vaikka millä eri tavoilla.

Ensimmäinen kysymys tässä tapauksessa lienee, mitä tarkoitat sanoilla "honottava" ja "ärsyttävä".

Jos honottavalla saundilla viittaat Nailot Beat / Erin - tyyliseen nasaaliin saundiin, se johtuu siitä että laulaessa on nenäportti auki. Se on tapa/maneeri jonka voi harjoitella pois. Kuvittele että vieressäsi on jotain todella voimakkaasti pahanhajuista, hengitä lyhyesti sisään suun kautta ja laula. Nenäportin kiinni olemisen pitäisi heti kuulua äänessäsi. Harjoittele tällä tavalla. Voit myöhemmin tarkistaa onko nenäportti pysynyt kiinni seuraavalla harjoituksella: Laula joku fraasi (jossa ei ole n- tai m-kirjaimia, sillä ne ovat aina nasaaleja sillä ne sulkevat nenäportin) ja laula sitten sama fraasi niin että pidät nenästäsi kiinni. Jos fraasi kuulostaa erilaiselta, nenäportti on kokonaan tai osittain kiinni. Harjoittele kunnes saundi ei muutu silloin kun pidät nenästäsi kiinni (paitsi tienetnkin ne n- ja m-kirjaimet aina muuttuvat).

Jos puolestaan honottavalla saundilla viittaat sellaiseen Nanny Fine - tyyliseen jenkkiaksenteissa yleiseen Twangiin ( esim. new yorkin juutalaisten tai teksasin cowboy-tyylin aksenteissa yleinen ), harjoittelu on erilaista. Harjoittele tummempaa äänenväriä kuvittelemalla suun sisälle enemmän tilaa ja ilmaa. Kuvittele kielesi pieneksi palloksi (versus leveäksi ja litteäksi jollainen se "twängätessä" on). Vältä hymyilyä, rentouta suupielet. Kuvittele kurkkusi olevan avoin putki jota pitkin ilma virtaa vapaasti. Testaile erilaisia mielikuvia ja saundeja kunnes olet tyytyväinen äänenväriisi.

Mitä tarkoitat sanalla "ärsyttävä"?

Honottavalla tarkoitan sellais Hessuhopomaista ääntä, mutta hieman korkeampana. Lisäksi kaikki vokaaliäänet kuulostaa samalta - ehkä se johtuu enemmänkin laiskuudesta avata suuta tarpeeksi. Ärsyttävä on seurausta tuosta honotuksesta. Tai oikeastaan se tunnetila joka siitä tulee.

Kiva kuulla että äänenväriin voi vaikuttaa noinkin..hmm..luonnollisilla keinoilla. Täytyy töistä ajaessa taas testailla.

^ Vastaa Lainaa


Arzk
20 viestiä

#59 kirjoitettu 20.08.2013 21:47

Hei vaan!

Osaisitko sanoa kuinka voidaan muodostaa funk lauluääni/äänenväri? Funkki on vaa parasta ja siinä se lauluääni on jotenni vaa semmonen erilainen eikä semmone perus cleeni soundi ja siitä funkkisoundista mä pidän niiin paljon ettei sitä sanoiksi voi pukea Jos otetaan jotain bändejä esimerkiksi niin ekana tulee mieleen rudimental ja Shapeshifter. (En tiedä ovatko nämä bändit tuttuja sinulle) mutta siis näillä artisteilla se vokaali on semmonen mitä yritän tavoitella. Onko joitain niksejä/harjoituksia jolla saisi äänen enemmän funkkia? Näillä artisteilla se lauluääni muistuttaa tummaihoisen miehen puheelta tai miten ikinä sen selittäisi

Kiitos voisitko auttaa? c:

^ Vastaa Lainaa


PasiKe
15 viestiä

#60 kirjoitettu 20.08.2013 23:14

Hei tää on tosi kiva sillee et ku mä tykkäisin kuiteki laulaa ku nyt vaa oon harjotellu räppäämist. Mite sillee sais et kuulostais sillee käheiselt niiku toi Cheek?

^ Vastaa Lainaa


Pohjois-Korea
10911 viestiä

#61 kirjoitettu 12.11.2013 17:57 Muok:12.11.2013 19:23

Hei. Tykkään äärimmäisestä musiikista missä vihaiset sedät huutavat. Ongelma on se, et oon läpeensä kyllästynyt tohon tunteettomaan perus-örinä-kärinä-linjaan ja haluaisin enemmän tunnetta hommaan. Miten saisin vastaavaa saundia kuin mitä esimerkiksi Mike Williamsin äänessä on? Varmaankin heroiiniaddiktio ja viskin liiallinen juominen auttaisivat, mut oisko muitakin keinoja kuin tällaiset paheellisen elämäntavat?

^ Vastaa Lainaa


Ames
1 viesti

#62 kirjoitettu 08.01.2014 05:57

Heippa!

Olen taas viime vuoden puolella aloittanut harjottelemaan laulua vuosien tauon jälkeen. Olen vihdoin oppinut käyttämään ilmanpainetta ja kiinnittämään huomiota kehosta lähtevään energiaan ja lihaksilla tukemiseen.Olen myös saanut lisää voimaa ja volyymiä, mutten tiedä miten pitäisi harjoitella jotta voisi ajan kanssa kehittää samanlaisen vahvan soundin kuin esim. Floor Jansenilla? Jotain treenivinkkejä? Kiitos

^ Vastaa Lainaa


merri-
1086 viestiä

#63 kirjoitettu 08.01.2014 08:20

Harmi, jos FS ei vastaile näihin enää, mutta kysyn silti!

Mulla on sellanen ongelma, että ku vedän keikkoja (pääasiassa häitä, jossa on sound check + kolme settiä), niin viimisen setin aikana äänihuulet on turvoksissa ja ääni käheähkö, yskittää ja joskus tulee jopa sellanen "gag", vähän niinku oksettais vaikkei ole huono olo. On vaikea pysyä nuotissa ja korkealle laulaminen vaikeaa. Tuntuu, että etenkin twangin käyttämisen jälkeen kurkku väsähtää. Tiedän siis pitkälti mistä tämä ongelma johtuu: kun on alottanu roudaamisen aamulla ja roudannu, meikannu, pukenu, odotellu tuntikausia, syöny kehnonlaisesti ja on jo iltamyöhä, niin kropasta katoaa kunnon tuki ja laulutekniikka muuttuu huonosti. Ja se viiminen setti on upeaa revittelyä, siellä tulee kaikki parhaat menobiisit, niin fiilis pään sisällä on kovempi ku lihaksistossa. Etenkin, jos ei ole kunnon monitorointia niin ääntä tulee puskettua, kun ei kuule itseään kunnolla.

Tiedostan siis ongelmani ja yritän paneutua niihin, MUTTA. Mikäli tällainen tilanne tulee, kurkku turpoaa ja yskittää ja yks menosetti on vielä vetämättä, niin onko tilanteeseen mitään hätäensiapua? Voiko sitä turvotusta laskea jollain tai kurkkua rentouttaa? Se kun pakkaa olemaan sellanen itseään pahentava ongelma, eli kun väsyy niin kurkku turpoaa ja kun kurkku turpoaa, niin sitä ääntä puskee vaistomaisesti vaan lisää ja ongelma vaan pahenee ja encore on painajainen.


Free-Soul kirjoitti:
Se että ääni pitäisi jotenkin "avata", on oikeastaan eräänlainen myytti.

Itse äänihuulia ei tarvitse lämmitellä kuten lihaksia, sillä ne ovat pikkiriikkiset jänteet jotka ovat koko ajan kurkunpään (se on se ns. aataminomena) sisällä noin 38 asteen lämmössä, ja ovat toimintavalmiina ihan koko ajan. Siksi niinsanotut perinteiset äänenavausharjoitukset valmistavat laulamiseen enemmän psyykkisesti kuin fyysisesti.

Olen tästä hieman eri mieltä siinä mielessä, että mulla ainakin äänenavaus auttaa liman ja muun kuonan poistamiseen kurkusta, joka ei välttämättä pelkästään puhumalla lähde. Eli vaikka olis koko päivän puhunu, niin kun alkaa laulamaan, niin huomaa kurkussa olevan limaa. Mulla kaikenlainen pärisyttely ja PRRRRRR-avaukset toimii tähän, vaikka se "lämmittely" ja äänenavaus onkin lähinnä kroppaa eikä ääntä/kurkkua varten.

^ Vastaa Lainaa


ile72
1 viesti

#64 kirjoitettu 16.01.2014 21:34

Terve, tässäpä normi tavis joka haluaisi oppeja /ajatuksia onko mahdollista kehittyä (ilman laulukokemusta) Ralf Gyllenhammar Bed on Fire kappaleen rallatuksessa. Korkeat kohdat on ongelma, ei vain tuo 'FIREEE!!' toimi

http://www.youtube.com...

^ Vastaa Lainaa


paavinpoika
1 viesti

#65 kirjoitettu 10.09.2017 22:48

Myös minulla kurkku on alkanut kipuilla pitemmän laulusession aikana. Varsinkin kun laulan korkeampia säveliä. Miten sitä osaisi laulaa niin ettei noin kävisi?

^ Vastaa Lainaa


AnotherMetalhead
6 viestiä

#66 kirjoitettu 19.09.2017 11:45

Kuinka saan ääneni auki hyvin?
Miten pystyisin laulamaan korkeammalle?
Mitä hyviä ääniharjoituksia on olemassa?

^ Vastaa Lainaa

< Edellinen 1 2

Vastaa Aloita uusi keskustelu