Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja kick:iin ja bassoon lisää potkua


skudejau
12 viestiä

#1 kirjoitettu 19.12.2011 09:28

eli siis ongelma on että en saa millään kickiä ja bassoa iskemään kunnolla, kun jos säätää volumet kyseisistä kovalle, niin leadin melodioista ei saa enää mitään selkoa ja rupeaa särkemään ja sitten kun säätää pienemmälle, niin iskevyys katoaa kokonaan. Olen koittanut erilaisia sampleja ja muokannut niitä aina osaamiseni mukaan, ilman tulosta. Osaaminen ei siis ilmeisesti riitä joten viisaammat neuvokoot. tarkoitus olisi saada semmonen muhkea "nykyaikainen" soundi bassoon ja kickiin. Ns pumppaava mutta kuitenkin pehmeä soundi , mutta niin ettei leadi kärsi liikaa. Softana ableton live.

^ Vastaa Lainaa


Henkkasetä
309 viestiä

#2 kirjoitettu 19.12.2011 09:33

Oletko kokeilu eq:lla säätöä?

^ Vastaa Lainaa


skudejau
12 viestiä

#3 kirjoitettu 19.12.2011 10:28

olen jotain yrittänyt eqttaakkin, mutta ei silti saa kunnolla potkua. Olisko tarkotus eq:ttaa eri instrumentit eri taajuuksille, niin ettei ne peitä toisiaan. Esim kick ja basso hieman eri matalille taajuuksille?. vai onko antaa jotain neuvoa tohon?. Ongelma on myös se että jos haen pehmeää, mutta kuitenkin kuuluvaa bassoa, niin en saa sitä kuulumaan muun kappaleen seasta kunnolla. Esim sini-aalto pohjaista bassoa on vaikea saada kuuluvaksi. Terävämmät äänet kyllä saa kuulumaan. Oon myös jostain lukenut että kompressoimalla sais "pumppaavan" äänen? Mutta tietysti mikään ei varmasti onnistu ilman laadukasta sound desingiä vaikka kuinka equttais tai kompressois. Neuvokaa ihan missä asiassa vain mikä vois auttaa ongelmaan.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#4 kirjoitettu 19.12.2011 10:40

skudejau kirjoitti:

olen jotain yrittänyt eqttaakkin, mutta ei silti saa kunnolla potkua.


Oma neuvoni on hankkia hyvät ja oikeat samplet alunperin.

Ongelma on myös se että jos haen pehmeää, mutta kuitenkin kuuluvaa bassoa, niin en saa sitä kuulumaan muun kappaleen seasta kunnolla. Esim sini-aalto pohjaista bassoa on vaikea saada kuuluvaksi.


Kysymys on kompromissista. Miksaa siniä mukaan bassoon (samalla taajuudella kuin se bassosample toki), niin saat lisää sitä bassotaajuutta itseään siihen alkuperäisen jne... Mutta KAIKKI on kiinni hyvistä alkusapleista ja niiden mahdollisesta yhdistämsiesta, generoinnista tai nauhoittamisesta. EQ:lla ja kompressorilla voi tehdä lopulta aika vähän hienosäätöä vaan.

Olisko tarkotus eq:ttaa eri instrumentit eri taajuuksille, niin ettei ne peitä toisiaan. Esim kick ja basso hieman eri matalille taajuuksille?. vai onko antaa jotain neuvoa tohon?.


Sidechain kompressointi on t'ässäkohtaa se mitä yleensä haetaan.

^ Vastaa Lainaa


skudejau
12 viestiä

#5 kirjoitettu 19.12.2011 10:40

ja ihan esimerkkinä siis tyyliin call on me (eric prydz) tyylistä pumppaavaa tyyliä haen, vaikkakin tietysti aika kunnianhimoista ajatella verrata itseä siihen, mutta siis sen tyylistä kuitenkin. En siis väitä tekeväni yhtä taidokasta kappaletta, mutta inspiraatio kuitenkin kumpuaa tämän tyylisestä musiikista

^ Vastaa Lainaa


skudejau
12 viestiä

#6 kirjoitettu 19.12.2011 10:43

siis en ole käyttänyt bassossa ollenkaan valmiita sampleja vaan pyrin luomaan sen synalla

^ Vastaa Lainaa


Ceekayed
420 viestiä

#7 kirjoitettu 19.12.2011 11:51

skudejau kirjoitti:
siis en ole käyttänyt bassossa ollenkaan valmiita sampleja vaan pyrin luomaan sen synalla


Netti on pullollaan hyvälaatusia rumpusampleja, joista saa muokattua juuri sen haluamansa soundin näppärästi, niin en ole oikein ikinä ymmärtänyt miksi niitä basareita ja clappejä pitäisi alkaa synilla itselleen luomaan, se kuitenkin on sen verran työlästä hommaa. Mutta kukin tavallaan.

Näin asiaan lähemmin liittyen (tosin samplepohjaisesti), itse olen todennut näppäräksi tavaksi layeröidä pari kickiä päällekäin, jos juuri jotain tiettyä soundia pitää hakea (esim. katkaisemalla yhdestä kickistä pelkän attackin ja toisesta sitten alataajuudet ja hännän etc.). Jo pelkästään yhdellä ok kickillä ja siniaalloilla saa paljon aikaiseksi.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#8 kirjoitettu 19.12.2011 11:52 Muok:19.12.2011 11:57

Ceekayed kirjoitti:

Netti on pullollaan hyvälaatusia rumpusampleja, joista saa muokattua juuri sen haluamansa soundin näppärästi, niin en ole oikein ikinä ymmärtänyt miksi niitä basareita ja clappejä pitäisi alkaa synilla itselleen luomaan, se kuitenkin on sen verran työlästä hommaa.


Koska lopputulos on erilainen? Toki näitä kahta tapaa voi vielä yhdistelläkkin.

Haava lisäsi viestiä 11:57 19.12.2011

Tai jos meinasit sampleilla myös elektronisesti väsättyjä, niin toki sen oman kontrollin takia.

^ Vastaa Lainaa


skudejau
12 viestiä

#9 kirjoitettu 19.12.2011 12:27 Muok:19.12.2011 12:29

niin siis kickissä kyllä käytän aina sampleja pohjana mutta bassokuvioon en.

skudejau muokkasi viestiä 12:28 19.12.2011
ja niin onko kellään muuten ehdottaa hyviä synia joilla vois luoda hakemaani tyyliä bassokuvioon

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#10 kirjoitettu 19.12.2011 12:36

skudejau kirjoitti:

ja niin onko kellään muuten ehdottaa hyviä synia joilla vois luoda hakemaani tyyliä bassokuvioon


Ilmaisia

Maksullisia

^ Vastaa Lainaa


Ville Tuppurainen
419 viestiä

#11 kirjoitettu 19.12.2011 12:42

http://www.youtube.com... tuollapa hyviä opetus videoita..suosittelen myös kokeilemaan kyseisen systeeemin kotisivuja.

^ Vastaa Lainaa


Ville Tuppurainen
419 viestiä

#12 kirjoitettu 19.12.2011 13:14

skudejau kirjoitti:
niin siis kickissä kyllä käytän aina sampleja pohjana mutta bassokuvioon en.

skudejau muokkasi viestiä 12:28 19.12.2011
ja niin onko kellään muuten ehdottaa hyviä synia joilla vois luoda hakemaani tyyliä bassokuvioon


kerta abletonia käytät, niin sen omat synat on ihan sairaan hyviä. ja jos tuntuu että ei ite saa aikaan, niin sittenhän voi hakea netistä valmiita instrument rack- presettejä.

^ Vastaa Lainaa


Sunt1o
aka Tuhma Pupu
3460 viestiä
Luottokäyttäjä

#13 kirjoitettu 19.12.2011 14:45

skudejau kirjoitti:
Olisko tarkotus eq:ttaa eri instrumentit eri taajuuksille, niin ettei ne peitä toisiaan. Esim kick ja basso hieman eri matalille taajuuksille?

Tällei mie kokeilisin, ja muista soittimista ne alapäät pois.

EQ ja kompressointi varmaan ne kikat mitä itse osaisin tässä käyttää.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#14 kirjoitettu 19.12.2011 21:39 Muok:19.12.2011 21:44

skudejau kirjoitti:
eli siis ongelma on että en saa millään kickiä ja bassoa iskemään kunnolla, kun jos säätää volumet kyseisistä kovalle, niin leadin melodioista ei saa enää mitään selkoa ja rupeaa särkemään ja sitten kun säätää pienemmälle, niin iskevyys katoaa kokonaan.

jos soundi oikeasti muuttuu sen mukaan, miten kovalla noi kaks soundia on, niin ilmeisesti masterissa on joku kompressori tai limitteri, joka saa sen aikaan, tai yksinkertaisimmillaan ääni vain säröytyy digitaalisesti eli klippaa. siinä tapauksessa helpoin konsti olisi vetää noi kaks soundia vastaavanlaisen kompressorin/limitterin/särön läpi ja sitten hiljentää signaalia, jotta biisiin jää vielä tilaa muille elementeille.

toisaalta efekti saattaa johtua vain äänentoistossa tapahtuvasta kompressoitumisesta, mutta yhtä lailla sen mallintaminen onnistunee enemmän tai vähemmän onnistuneesti kompressorilla, limitterillä tai jollain kevyellä säröllä.

Olen koittanut erilaisia sampleja ja muokannut niitä aina osaamiseni mukaan, ilman tulosta. Osaaminen ei siis ilmeisesti riitä joten viisaammat neuvokoot. tarkoitus olisi saada semmonen muhkea "nykyaikainen" soundi bassoon ja kickiin. Ns pumppaava mutta kuitenkin pehmeä soundi , mutta niin ettei leadi kärsi liikaa.

perinteinen kikka on Haavan jo mainitsema sidechain-kompressointi. yleisimmillään bassolinjaan laitetaan kompressori, jota ohjaa kick-signaali. bassolinja hiljenee aina kickin iskiessä. näin vältytään matalien taajuuksien sotkeutumiselta, joka syö herkästi iskevyyttä.

toisenlainen sidechainia hyödyntävä kikka on laittaa bassolinjaan jyrkähkö eq, jonka taajuus on kickin hännän (matalan jymähdyksen) kohdalla. eq:n gain pidetään normaalisti 0dB:ssä, mutta sitä lasketaan aina kickin kuuluessa. tällä tavoin bassolinjasta kuuluu edelleen ylemmät kerrannaiset kickinkin aikana, mutta matalat taajuudet eivät sotkeudu keskenään, joten alapää pysyy timmimpänä ja iskevämpänä.

riippuu biisistä, kumpi tekniikka kuulostaa paremmalta, vaiko kummankin yhdistelmä, vaiko kokonaan jokin muu ratkaisu.

Olisko tarkotus eq:ttaa eri instrumentit eri taajuuksille, niin ettei ne peitä toisiaan. Esim kick ja basso hieman eri matalille taajuuksille?

se on myös mahdollista, mutta kannattaa muistaa, että soundin selkeyttämiseksi joutuu joskus ekuttamaan radikaalistikin, ja jos tällä tavoin ekutettu elementti soi yksinään, se saattaa kuulostaa ohuelta tai muuten oudolta, jolloin ekutus kannattaa automatisoida tai harkita jotain muuta.

^ Vastaa Lainaa


Klaus H
2496 viestiä

#15 kirjoitettu 19.12.2011 23:28

EQ & kompura.

Niin kuin jo mainittu niin noilla se lähtee. Jos on kovin tukkoinen äänimaailma niin rohkeasti vain kaikki muut paitsi kick&bass alapään leikkaus.
Myös rytmiryhmän routtaaminen omaksi subgroupiksi voi auttaa, sillä lailla että tekee vaikka submiksauksen rummut+basso...

Alataajuudet ovat todellinen päänvaiva. Paskastakin samplesta saa hyvänkuuloisen kun säätää kompressorin ja ennenkaikkea edeltävän EQ:n kohdilleen.

^ Vastaa Lainaa


skudejau
12 viestiä

#16 kirjoitettu 21.12.2011 10:40

Haava kirjoitti:
skudejau kirjoitti:

ja niin onko kellään muuten ehdottaa hyviä synia joilla vois luoda hakemaani tyyliä bassokuvioon


Ilmaisia

Maksullisia


toi synth1 vaikuttais niin toimivalta vehkeeltä omiin tarkoituksiin, mutta nyt ei vaan oo varaa laittaa rahoja haisemaan. Demo versiolla kun ei pysty edes luomaan omia ääniä, nii ei voi edes kunnolla kokeilla sitä. Nii olisko kellään tietoa, olisko vastaavan laista synaa ilmaisena. Etenkin toi stringssien luominen synth1:llä vakuutti soundiltaan ku katoin jotain tutoriaaleja juutuubista.

^ Vastaa Lainaa


Shah
2339 viestiä

#17 kirjoitettu 22.12.2011 12:18

Klaus H kirjoitti:
EQ & kompura.

Niin kuin jo mainittu niin noilla se lähtee. Jos on kovin tukkoinen äänimaailma niin rohkeasti vain kaikki muut paitsi kick&bass alapään leikkaus.
Myös rytmiryhmän routtaaminen omaksi subgroupiksi voi auttaa, sillä lailla että tekee vaikka submiksauksen rummut+basso...

Alataajuudet ovat todellinen päänvaiva. Paskastakin samplesta saa hyvänkuuloisen kun säätää kompressorin ja ennenkaikkea edeltävän EQ:n kohdilleen.


Basson alapäissä on mielenkiintoinen juttu muuten perinteisessä dubissa ja kuinka saada suhdanteet toimimaan silti muun matskun kanssa. Se kun passatan pistämään hyvin pintaakin vielä (mutta tietty silti niin ettei tarvi volaa laittaa kaakkoon kuullakseen jotain). Siellähän usein leikataan basson yläosat ronskisti pois tarpeettomina, mutta kyllä ne hännät pitää alhaaltakin vetää tietysti. -40 tai -50hz.

Noh olen enempi rytmiryhmää enkä taida miksauksista tajuta paljoa, mutta noita pointteja tuli mieleen lähinnä siitä mitä B. Laswell on kommentoinut joskus.

^ Vastaa Lainaa


Tier
35 viestiä

#18 kirjoitettu 22.12.2011 22:58

skudejau kirjoitti:
Haava kirjoitti:
skudejau kirjoitti:

ja niin onko kellään muuten ehdottaa hyviä synia joilla vois luoda hakemaani tyyliä bassokuvioon


Ilmaisia

Maksullisia


toi synth1 vaikuttais niin toimivalta vehkeeltä omiin tarkoituksiin, mutta nyt ei vaan oo varaa laittaa rahoja haisemaan. Demo versiolla kun ei pysty edes luomaan omia ääniä, nii ei voi edes kunnolla kokeilla sitä. Nii olisko kellään tietoa, olisko vastaavan laista synaa ilmaisena. Etenkin toi stringssien luominen synth1:llä vakuutti soundiltaan ku katoin jotain tutoriaaleja juutuubista.


Eh... Jos nyt puhutaan samasta VSTi:stä niin kyllä ainakin tämä synth1 on täysin ilmainen.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#19 kirjoitettu 22.12.2011 23:02

Shah kirjoitti:
Siellähän usein leikataan basson yläosat ronskisti pois tarpeettomina, mutta kyllä ne hännät pitää alhaaltakin vetää tietysti. -40 tai -50hz.

mutta tietysti vain tarpeen tullen. jos tekee synabassoja (ja synabassolle varataan alapää kokonaan), niin välttämättä alapäätä ei tarvi leikellä, koska siellä harvemmin on mitään ongelmiakaan, paitsi esimerkiksi joidenkin synien pulssimoduloidussa kanttiaallossa saattaa olla se pulssimoduloinnin komponentti vielä jäljellä riippuen synteesistä, joka tietysti kannattaa leikata pois. ja jos haluaa 35 Hz bassoa biisiin, niin maalaisjärkikin sanoo, että ei siihen silloin kannata laittaa high cuttia 50 hertsin kohdalta jos ongelmia ei ole.

taajuuskaistan ääripäiden miksauksen voisi ehkä varovaisesti yleistää niin, että mitä lähemmäs nollaa ja nyquistia (käytännössä usein 22.05 kHz) mennään, sen tarkempana kannattaa olla, koska toistolaitteisto ja ihmisen kuulo asettaa omat rajansa noissa, jolloin virheitä pääsee helpommin läpi.

^ Vastaa Lainaa


Anssi H
443 viestiä

#20 kirjoitettu 23.12.2011 06:41 Muok:23.12.2011 06:44

Klaus H kirjoitti:
Paskastakin samplesta saa hyvänkuuloisen kun säätää kompressorin ja ennenkaikkea edeltävän EQ:n kohdilleen.


Tästä oon kyllä erimieltä.

skudejau kirjoitti:

toi synth1 vaikuttais niin toimivalta vehkeeltä omiin tarkoituksiin, mutta nyt ei vaan oo varaa laittaa rahoja haisemaan. Demo versiolla kun ei pysty edes luomaan omia ääniä, nii ei voi edes kunnolla kokeilla sitä. Nii olisko kellään tietoa, olisko vastaavan laista synaa ilmaisena. Etenkin toi stringssien luominen synth1:llä vakuutti soundiltaan ku katoin jotain tutoriaaleja juutuubista.


Synth1 on ilmainen. Ettet tarkoittanut Sylenth 1:stä?

^ Vastaa Lainaa


Dev-ill Beats
176 viestiä

#21 kirjoitettu 24.12.2011 03:31

No ainakin fruity loopsissa ite otan jonku perus kickin ja muokkaan sen equalizeriä, free filteriä tai blood overdriveä käyttäen. Bassoon käytän bass boostia ja lisäksi siihen joskus hardcorea, lisäksi fast lp toimintoa ja equalizeriä, joskus saatan käyttää lisäksi compressoria. Mutta joo en tiiä onko nuo niin hyviä mutta ainaki itellä on toiminu hyvin elikkä sieltä fruity loopsin mikseristä nuita toimintoja.Toivottavasti autto v ähän

^ Vastaa Lainaa


Klaus H
2496 viestiä

#22 kirjoitettu 24.12.2011 04:03

Mutta oli niin tai näin, niin tässä ohjeita:

Leikkaa kaikki alle 50 Hz. Leikkaa synista ne ärsyttävät välitaajuuset eli 250, 2,5, 5 KHz.

Kickiin ja bassoon saa potkua parhaiten valkkaamaalla hyvät samplet, tai valkkaamalla hyvän synan.

En ole mikään asiantuntija, mutta suosittelen että vedät kaikki alle 50 Hz taajuudet tiukalla filtterillä veke, koska a) niitä ei kuule, b) niitä ei kuule.

Laita tiukka filtteri 50 Hz, sitten filtteröit ne kipupiste taajuudet eli 2,5 kerrannaiset pois. Eli 2,5, 5, 7,5, etc.

Näin.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#23 kirjoitettu 24.12.2011 04:18

Klaus H kirjoitti:
Leikkaa kaikki alle 50 Hz. Leikkaa synista ne ärsyttävät välitaajuuset eli 250, 2,5, 5 KHz.
[...]
Laita tiukka filtteri 50 Hz, sitten filtteröit ne kipupiste taajuudet eli 2,5 kerrannaiset pois. Eli 2,5, 5, 7,5, etc.

tää herättää enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia. miksi ja millä perusteella juuri noi olisi ärsyttäviä tai kipupistetaajuuksia? päteekö yleisesti kaikkiin soundeihin ja äänityksiin? päteekö jokaisessa biisissä? onko näille mitään käytännöllisiä tai edes teoreettisia selityksiä?

En ole mikään asiantuntija, mutta suosittelen että vedät kaikki alle 50 Hz taajuudet tiukalla filtterillä veke, koska a) niitä ei kuule, b) niitä ei kuule.

en ole myöskään asiantuntija, mutta a) ei pidä paikkaansa, b) ei pidä paikkaansa.

^ Vastaa Lainaa


Klaus H
2496 viestiä

#24 kirjoitettu 24.12.2011 05:11

veezay kirjoitti:
Klaus H kirjoitti:
Leikkaa kaikki alle 50 Hz. Leikkaa synista ne ärsyttävät välitaajuuset eli 250, 2,5, 5 KHz.
[...]
Laita tiukka filtteri 50 Hz, sitten filtteröit ne kipupiste taajuudet eli 2,5 kerrannaiset pois. Eli 2,5, 5, 7,5, etc.

tää herättää enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia. miksi ja millä perusteella juuri noi olisi ärsyttäviä tai kipupistetaajuuksia? päteekö yleisesti kaikkiin soundeihin ja äänityksiin? päteekö jokaisessa biisissä? onko näille mitään käytännöllisiä tai edes teoreettisia selityksiä?

En ole mikään asiantuntija, mutta suosittelen että vedät kaikki alle 50 Hz taajuudet tiukalla filtterillä veke, koska a) niitä ei kuule, b) niitä ei kuule.

en ole myöskään asiantuntija, mutta a) ei pidä paikkaansa, b) ei pidä paikkaansa.


Jos totta puhun niin en ole asiantuntija. Mutta sen voin sanoa että 2,5 taajuudella värähtelevät ääniaallot sattuvat kenen tahansa korvaan.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#25 kirjoitettu 24.12.2011 05:54 Muok:24.12.2011 05:57

Klaus H kirjoitti:
Jos totta puhun niin en ole asiantuntija. Mutta sen voin sanoa että 2,5 taajuudella värähtelevät ääniaallot sattuvat kenen tahansa korvaan.

tarkoitatko 2.5 kilohertsiä? ja riippumatta voimakkuudestako?

mikä tahansa taajuus sattuu korvaan, jos se soi liian lujaa, ja siihen voi vaikuttaa toistolaitteisto, kuunteluvoimakkuus, kuunteluympäristö ja vaikkapa pään asento. niin, ja tietysti myös itse signaali. soundeista ei kuitenkaan kannata sokkona lähteä ekuttamaan mitään taajuuksia, ellei sitä pysty perustelemaan muuten, kuin "2,5 taajuudella värähtelevät ääniaallot sattuvat kenen tahansa korvaan". jos koet, että biiseissäsi jotkut taajuudet ovat muita ärsyttävämpiä, kannattaa ehkä tarkistaa, oisko toistolaitteistolla näppinsä pelissä.

jos kuulet matalalta (perustaajuus 50-100Hz) soivassa puhtaassa sahassa tai pinkissä kohinassa ongelmia noilla alueilla, niin syy ei ole signaalissa, vaan toistolaitteistossa ja/tai korvien välissä (nuha, korvat lukossa/tukossa?).

250 hertsiä ympäröivän alueen leikkuun ymmärrän, mutta mulla on tarjota ihan fiksu selityskin sille. kun biisissä on useita melodisia elementtejä päällekkäin, niistä osan perustaajuudet osuvat aika usein noille tienoille. mitä tiheämpään eri taajuuksia soi yhtaikaa mitä alemmas mennään, sen sotkuisemmalta ääni usein kuulostaa, ja tämän alueen leikkaaminen on usein kannattavaa esimerkiksi padisoundeissa, jolloin tilaa jää vokaaleille ja basson yläsävelille ja kokonaisuus voi kuulostaa paljon "avoimemmalta" ja vähemmän tukkoiselta.

samasta syystä myös bassojen leikkuu kannattaa joissakin soundeissa, joissa bassoa ei ole tarkotus olla, mutta jostain syystä silti on. ylettömään leikkuufrenzyyn ei kuitenkaan kannata ryhtyä, sillä liiallinen tai vääristä paikoista tapahtuva bassoleikkaus saa biisin kuulostamaan pahimmillaan ohuelta ja ponnettomalta.

^ Vastaa Lainaa


Shah
2339 viestiä

#26 kirjoitettu 25.12.2011 12:20

veezay kirjoitti:

mutta tietysti vain tarpeen tullen. jos tekee synabassoja (ja synabassolle varataan alapää kokonaan), niin välttämättä alapäätä ei tarvi leikellä, koska siellä harvemmin on mitään ongelmiakaan, paitsi esimerkiksi joidenkin synien pulssimoduloidussa kanttiaallossa saattaa olla se pulssimoduloinnin komponentti vielä jäljellä riippuen synteesistä, joka tietysti kannattaa leikata pois. ja jos haluaa 35 Hz bassoa biisiin, niin maalaisjärkikin sanoo, että ei siihen silloin kannata laittaa high cuttia 50 hertsin kohdalta jos ongelmia ei ole.


Joo, hyviä pointteja nuo. Jollei käytännössä ole ongelmia ja mahdolliset kuultavissa olevat lisätaajuudet eivät ole häiritseviä, kannattaa leikkauksessa olla varovainen. Ennemminkin saattaa riskinä olla että mukana menee jotain joka tuo juuri sitä persoonallisempaa sävyä.

Liittynee hieman etäämmältä aiheeseen: Olen joskus ennenkin maininnut täällä Jah Wobblen erinomaisesta ideasta jota voi mielestäni soveltaa laajemmassakin soitannollisessa mielessä: Wobble virittää bassonsa huoneen/tilan akustiikan mukaan (ja sitä myötä muutkin). Tällöin pystyy myös saamaan hyödynnettyä tilatuntuman akustiikan osaksi biisiä positiivisella tavalla. Tila ei ole siten rasite, joka dominoisi muuten epäedullisella tavalla tuoden resonointia yms.

^ Vastaa Lainaa


skudejau
12 viestiä

#27 kirjoitettu 27.12.2011 20:10 Muok:27.12.2011 21:02

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#28 kirjoitettu 27.12.2011 21:29

Balansoidussa miksauksessa on kaikki taajuudet. Myös ne ärsyttävät, koska ne eivät ole ärsyttäviä jossain toisessa soundissa jolla voi täyttää sen ärsyttävän soundin jättämän reiän. Jos ei täytä niin miksaus kuulostaa äkkiä ontolta.

Call On Me -tyylinen efekti on tosiaan sidechain, kick ei oikeastaan potki yhtään normaalia enempää vaan kuulijaa "huijataan" laskemalla koko muun biisin tasoa jokaisella iskulla.

Lisää potkua saa sillä, että basarilla ja bassolla on oma tilansa alakerrassa jonne muut soundit eivät tunkeile tarpeettomasti. Ja tietysti se, että soundi on alkujaan hyvä. Kakasta ei saa konvehtia tässä(kään) asiassa.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu