Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Skaala? open E


Edward Mäntyömena
451 viestiä

#1 kirjoitettu 31.12.2011 21:05 Muok:31.12.2011 21:08

osaisko joku kertoa miten menee soinnut slide kitarassa joka on open E siis tuunattu ekasta kielestä 7 tokasta 5 kolmannesta 4 jne "normaalisti".. tiedän että vapaana kielet soivat E, eka nauha F, toka B, kolmas G, neljäs? viides A, kuudes? jne?

^ Vastaa Lainaa


Sunt1o
aka Tuhma Pupu
3460 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 31.12.2011 22:19

En tajunnu yhtään, mutta koita http://www.guitarchord...

^ Vastaa Lainaa


Edward Mäntyömena
451 viestiä

#3 kirjoitettu 31.12.2011 22:24

Sunt1o kirjoitti:
En tajunnu yhtään, mutta koita http://www.guitarchord...


höh toi oli eka paikka mistä yritin, mut ku aloin oikeen miettimään niin neljäs ja kuudes on C ja D en vain tiedä kumpi on kumpi

^ Vastaa Lainaa


Sunt1o
aka Tuhma Pupu
3460 viestiä
Luottokäyttäjä

#4 kirjoitettu 31.12.2011 22:29

¤%ÖÄÖ%¤ kirjoitti:
Sunt1o kirjoitti:
En tajunnu yhtään, mutta koita http://www.guitarchord...


höh toi oli eka paikka mistä yritin, mut ku aloin oikeen miettimään niin neljäs ja kuudes on C ja D en vain tiedä kumpi on kumpi


Siis mikä seuraavista on se sinun kysymyksesi:
- Mihin säveliin mikäkin kieli viritetään open E virityksessä?
- Miten ne viritetään niihin (eli monennesta välitä painetaan)?
- Kuinka eri sointuja otetaan tällä virityksellä?

Kun en oikeasti ymmärrä mitä koitat kysyä.

^ Vastaa Lainaa


Edward Mäntyömena
451 viestiä

#5 kirjoitettu 31.12.2011 22:32

aha ok, siis kitara on viritettynä nyt open E:lle eli vapaana kielet tuottavat sävelen E, jos laitan slideputken seuraavan nauhan päälle niin silloin se soi F:änä.. tabeissa se ois E oooooo F 111111 B 222222 G 333333 jne, siis ne mitä en tiedä on 444444 ja 666666

^ Vastaa Lainaa


Sunt1o
aka Tuhma Pupu
3460 viestiä
Luottokäyttäjä

#6 kirjoitettu 31.12.2011 22:50

¤%ÖÄÖ%¤ kirjoitti:
aha ok, siis kitara on viritettynä nyt open E:lle eli vapaana kielet tuottavat sävelen E, jos laitan slideputken seuraavan nauhan päälle niin silloin se soi F:änä.. tabeissa se ois E oooooo F 111111 B 222222 G 333333 jne, siis ne mitä en tiedä on 444444 ja 666666


Siis ilmeisesti tässä on nyt se että käytät sanoja 'sointu' ja 'sävel' väärinpäin.

Mut ei ne hei voi mennä tollein, tuo B on väkisinki F# ja 444... on G# ja 666.... on A#.

^ Vastaa Lainaa


Edward Mäntyömena
451 viestiä

#7 kirjoitettu 31.12.2011 23:14 Muok:31.12.2011 23:16

Sunt1o kirjoitti:
¤%ÖÄÖ%¤ kirjoitti:
aha ok, siis kitara on viritettynä nyt open E:lle eli vapaana kielet tuottavat sävelen E, jos laitan slideputken seuraavan nauhan päälle niin silloin se soi F:änä.. tabeissa se ois E oooooo F 111111 B 222222 G 333333 jne, siis ne mitä en tiedä on 444444 ja 666666


Siis ilmeisesti tässä on nyt se että käytät sanoja 'sointu' ja 'sävel' väärinpäin.

Mut ei ne hei voi mennä tollein, tuo B on väkisinki F# ja 444... on G# ja 666.... on A#.


no täytyy myöntää että en tajua (vielä) paljoakaan mistään , perussoinnut osaan normi otteilla, mut just tätä oon hakemassa et mitkä on ne soinnut, jos alottais vaikka alusta siis 000000 on E, siitä olen 100% varma, mut jos sais ne loputkin niin olisin erittäin kiitollinen! siis 111111 F? 222222F# jne

^ Vastaa Lainaa


ex4
309 viestiä

#8 kirjoitettu 31.12.2011 23:28 Muok:31.12.2011 23:29

Nehän menisi sitten jotta:

E, F, F#, G, G#, A, Bb, B, C, C#, D, Eb


Joku oikeasti musiikkia tunteva voisi tietysti korjata nuo korotukset ja alennukset. Nuo taitaa olla yleisimmät, harvoin näkee sointumerkinnöissä merkintää A#. Ja kitarallehan tällä ei ole merkitystä, mutta esimerkiksi viululla taitaisi olla (ainakin äänissä, sointujahan sillä ei samassa mielessä kuin kitaralla soiteta).

^ Vastaa Lainaa


Edward Mäntyömena
451 viestiä

#9 kirjoitettu 31.12.2011 23:40 Muok:31.12.2011 23:41

ex4 kirjoitti:
Nehän menisi sitten jotta:

E, F, F#, G, G#, A, Bb, B, C, C#, D, Eb


Joku oikeasti musiikkia tunteva voisi tietysti korjata nuo korotukset ja alennukset. Nuo taitaa olla yleisimmät, harvoin näkee sointumerkinnöissä merkintää A#. Ja kitarallehan tällä ei ole merkitystä, mutta esimerkiksi viululla taitaisi olla (ainakin äänissä, sointujahan sillä ei samassa mielessä kuin kitaralla soiteta).


no nyt alko oleen jotain järkeä, mut mites nää "korjaukset" (suluissa) E, F, F#, G, G#, A, (B), (B#), C, C#, D, (D#) (E#) ku tosta sun listasta puuttu 11 11 11.. joka vois mun mielestä olla D#, ellet sit tarkottanu et se ois Eb, mut mikä on sit 12 12 12...

^ Vastaa Lainaa


ex4
309 viestiä

#10 kirjoitettu 01.01.2012 00:25

¤%ÖÄÖ%¤ kirjoitti:
no nyt alko oleen jotain järkeä, mut mites nää "korjaukset" (suluissa) E, F, F#, G, G#, A, (B), (B#), C, C#, D, (D#) (E#) ku tosta sun listasta puuttu 11 11 11.. joka vois mun mielestä olla D#, ellet sit tarkottanu et se ois Eb, mut mikä on sit 12 12 12...


No, tuo B on vähän hankala. Suomalaisittain käytetään A:sta kokosävelaskel ylöspäin olevasta äänestä (ja myös soinnusta) nimitystä H ja B olisi alennettu H. Tosin tyypillinen merkintätapa kai on A, Bb, H...

Jenkit käyttää nimityksiä (jos lukeminen aloitetaan A:sta) A - B - C- D - E - F - G, joka ainakin minulle on aika looginen. Jossain muuallakin on samanlainen kirjainjärjestys...

12 olisi taas E ja ollaan päästy koko oktaavi läpi. 13. olisi taas F ja niin eespäin.

D# ja Eb on kitaristin kannalta sama ääni (tai sointu). Se, kumpi on 'oikein' riippu sävellajista; onko nuottiviivaston alussa alennus- vai korotusmerkkejä.... Mutta Eb on paljon yleisempi, tosi harvoin näkee soinnuksi merkittynä D#.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#11 kirjoitettu 01.01.2012 01:42

# ja b käyttö on vähän tapauskohtaistakin, ts. onko se sävel ylennetty vai alennettu jostain. Esimerkiksi c-duurissa on E-sävel mutta c-mollissa taas Eb on loogisempi ilmaisutapa kuin D# koska se sävel on ideologisesti alennettu E eikä ylennetty D. Näistä voi tosin väitellä puuduksiin asti teoriatasolla, ei kuitenkaan tehdä sitä nyt. Jooko?

Mitä siihen tulee että mikä nauha on mikäkin sävel niin tuosta kotiläksyt: http://hitail.com/Guit...

Nuo on enemmän tai vähemmän osattava että pystyy soveltamaan soittoaan fiksusti tai vähän jopa improvisoimaan ja soittamaan muutenkin kuin vain opettelemalla että mikä sormi menee millekin nauhalle. Viritys on toki huomioitava. Jos esimerkiksi A-kieltä laskee puolikkaan sävelaskelen niin koko A-kielen asteikko siirtyy pykälän oikealle jne.

^ Vastaa Lainaa


Edward Mäntyömena
451 viestiä

#12 kirjoitettu 01.01.2012 02:05 Muok:01.01.2012 02:11

Kiitoksia vastanneille, Atheos toi sun linkki oli hyvä, siitä tajusin vihdoin, tuli vaan mieleen yks todennäköisesti erittäin tyhmä kysymys, siis miksi E ja B soinnuissa ei ole # (eli ylennys?) merkkiä? + toinen tyhmä kysymys: mitä jos kitaran virittää open C:hen, niin muuttuuko asteikko vai alkaako se sitten C 000.. C# 111... D 222... jne?

^ Vastaa Lainaa


JohnSalute
186 viestiä

#13 kirjoitettu 01.01.2012 04:38

( ) kinosti
(x) ei kinosti

^ Vastaa Lainaa


Tusina Immonen
10508 viestiä

#14 kirjoitettu 01.01.2012 04:47 Muok:01.01.2012 04:48

¤%ÖÄÖ%¤


eiku.. hei kitara hei.

Tusina Immonen muokkasi viestiä 04:48 01.01.2012

tv. melkein kokeilemalla kuhan vaan jaksaa hei, eiks?

^ Vastaa Lainaa


Sunt1o
aka Tuhma Pupu
3460 viestiä
Luottokäyttäjä

#15 kirjoitettu 01.01.2012 11:08 Muok:01.01.2012 11:09

¤%ÖÄÖ%¤ kirjoitti:
Kiitoksia vastanneille, Atheos toi sun linkki oli hyvä, siitä tajusin vihdoin, tuli vaan mieleen yks todennäköisesti erittäin tyhmä kysymys, siis miksi E ja B soinnuissa ei ole # (eli ylennys?) merkkiä?

E# ja B# säveliä (eikä niinollen sointujakaan) ei ole olemassa. E:n ja F:n välissä ei ole säveltä. Joten E# = F ja sama juttu B:n kanssa. B# = C

+ toinen tyhmä kysymys: mitä jos kitaran virittää open C:hen, niin muuttuuko asteikko vai alkaako se sitten C 000.. C# 111... D 222... jne?

Sitten se alkaa C:stä noin niinkuin sanoit.

Sunt1o muokkasi viestiä 11:09 01.01.2012

Niin siis sävel tulee kun näpäytät sitä yhtä niistä kielistä. Sointu tulee kun näpäytät useampia.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#16 kirjoitettu 01.01.2012 16:37

Sunt1o kirjoitti:
E# ja B# säveliä (eikä niinollen sointujakaan) ei ole olemassa. E:n ja F:n välissä ei ole säveltä. Joten E# = F ja sama juttu B:n kanssa. B# = C


Väärin.

^ Vastaa Lainaa


Edward Mäntyömena
451 viestiä

#17 kirjoitettu 01.01.2012 17:22

Sunt1o kirjoitti:
¤%ÖÄÖ%¤ kirjoitti:
Kiitoksia vastanneille, Atheos toi sun linkki oli hyvä, siitä tajusin vihdoin, tuli vaan mieleen yks todennäköisesti erittäin tyhmä kysymys, siis miksi E ja B soinnuissa ei ole # (eli ylennys?) merkkiä?

E# ja B# säveliä (eikä niinollen sointujakaan) ei ole olemassa. E:n ja F:n välissä ei ole säveltä. Joten E# = F ja sama juttu B:n kanssa. B# = C

+ toinen tyhmä kysymys: mitä jos kitaran virittää open C:hen, niin muuttuuko asteikko vai alkaako se sitten C 000.. C# 111... D 222... jne?

Sitten se alkaa C:stä noin niinkuin sanoit.

Sunt1o muokkasi viestiä 11:09 01.01.2012

Niin siis sävel tulee kun näpäytät sitä yhtä niistä kielistä. Sointu tulee kun näpäytät useampia.


no nyt tää alkaa olla selvää, kiitti! en usko vessajonoa vaikka sillä oli niin hyvät perustelut

^ Vastaa Lainaa


Gartza1962
Dreamcase
501 viestiä

#18 kirjoitettu 01.01.2012 17:53

Sunt1o kirjoitti:
E# ja B# säveliä (eikä niinollen sointujakaan) ei ole olemassa. E:n ja F:n välissä ei ole säveltä. Joten E# = F ja sama juttu B:n kanssa. B# = C


Jos nyt haluaa oikein saivarrella, niin E# eli eis on olemassa vaikka se käytännössä onkin F. Nimittäin kvinttiympyrässä on C#-duuri (rinnakkaissävellaji a#m), jossa sävelet C#,D#,E#,F#,G#,A#,H#...

Sen verran noista erikoisvirityksistä että ainahan soinnut menevät sen vapaiden kielten soinnun mukaan nauha- ja sointujärjestyksessä riippuen että mikä se aloitussointu on. Ei kannata ajatella niitä perussävelen mukaan, kun se saattaa ollakin jokin sointukäännös.

Esmes avoin G-duuri on paksuimmasta ohuimpaan (tai alimmasta ylimpään) d,g,d,g,b (tai h),d. Eli avoimet kielet muodostavat G-duurisoinnun ja siitä ylöspäin mennään 1. nauha G#, 2. nauha A, siitä ylöspäin Bb (tai B suomalaisittain), H (tai B amerikkalaisittain), C, C# (tai Db), D, D# (tai Eb), E, F, F# (tai Gb) ja 12. nauha taas G. Samalla tyylillä edetään riippuen siitä mikä vapaiden kielten muodostama sointu on, sehän voisi olla molli, seiska tai jokin muu.

^ Vastaa Lainaa


Sunt1o
aka Tuhma Pupu
3460 viestiä
Luottokäyttäjä

#19 kirjoitettu 01.01.2012 21:08

Totta että tuo ensimmäinen lause ei teknisesti pidä paikkaansa. E# ja B# on olemassa, vaikka ne ovatkin F ja C myös nimiltään.

^ Vastaa Lainaa


Effekt
1473 viestiä

#20 kirjoitettu 01.01.2012 21:49

Ihmiset rakkaat. On olemassa muitakin viritysjärjestelmiä/tapoja intonoida kun tasavireinen. E# ja F sekä B# ja C eivät todellakaan ole sama asia läheskään aina, samoin kun esmes F# (vaikka esim G-duurissa) on aivan eri asia kun Gb (esim Eb-mollissa).
Pääasiassa #-merkkiset sävelet ovat menossa ylöspäin ja b-merkkiset ovat menossa alaspäin. Vertaa -> G# A-duurissa purkaa ylöspäin toonikaan ja Ab Eb-duurissa purkaa alaspäin terssiin. Silloin ne myös intonoidaan erilailla.

^ Vastaa Lainaa


Sunt1o
aka Tuhma Pupu
3460 viestiä
Luottokäyttäjä

#21 kirjoitettu 01.01.2012 22:39

Effekt kirjoitti:
Ihmiset rakkaat. On olemassa muitakin viritysjärjestelmiä/tapoja intonoida kun tasavireinen. E# ja F sekä B# ja C eivät todellakaan ole sama asia läheskään aina, samoin kun esmes F# (vaikka esim G-duurissa) on aivan eri asia kun Gb (esim Eb-mollissa).
Pääasiassa #-merkkiset sävelet ovat menossa ylöspäin ja b-merkkiset ovat menossa alaspäin. Vertaa -> G# A-duurissa purkaa ylöspäin toonikaan ja Ab Eb-duurissa purkaa alaspäin terssiin. Silloin ne myös intonoidaan erilailla.


Sinällään ihan totta mutta jos ottaa huomioon alkuperäisen kysymyksen niin lienee lähinnä tekee asian entistä hankalammaksi tämän selittäminen

^ Vastaa Lainaa


Effekt
1473 viestiä

#22 kirjoitettu 02.01.2012 12:10

Sunt1o kirjoitti:
Sinällään ihan totta mutta jos ottaa huomioon alkuperäisen kysymyksen niin lienee lähinnä tekee asian entistä hankalammaksi tämän selittäminen


Niin no, en mä tiedä oikeuttaako tuo siltikään huutelemaan perättömiä.

^ Vastaa Lainaa


ex4
309 viestiä

#23 kirjoitettu 02.01.2012 12:27

Effekt kirjoitti:
Niin no, en mä tiedä oikeuttaako tuo siltikään huutelemaan perättömiä.


Ainakin itse tässä ketjussa olen pyrkinyt sanomaan että 'kitaristille ne on sama asia'. Kun tosiaan miettii tämän ketjun aloittajan haluamaa tietoa, niin ei kannata lähteä kovin syvälle musiikin teoriaan, ainakin itselle nämä intonaatioon liittyvät asiat on aika vaikeita ymmärtää (vaikkei kyseessä mikään kovin ihmeellinen asia lopulta olekaan). Varsinkaan kun käytännössä kitaran soittamiseen tuo E#:n ja F:n ero ei vaikuta.

^ Vastaa Lainaa


Effekt
1473 viestiä

#24 kirjoitettu 02.01.2012 12:46

ex4 kirjoitti:
Varsinkaan kun käytännössä kitaran soittamiseen tuo E#:n ja F:n ero ei vaikuta.


Sekin riippuu ihan millaisen porukan kanssa ja millaista musaa sillä kitaralla soitetaan. Jos vetää HC punkkia autotallissa niin ei varmaan vaikuta ei.
Mutta musiikkimaailma on aina laajempi kun se oma levykokoelma.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#25 kirjoitettu 02.01.2012 13:07

Sunt1o kirjoitti:
lienee lähinnä tekee

lähinnä tehnee

^ Vastaa Lainaa


ex4
309 viestiä

#26 kirjoitettu 02.01.2012 13:34

Effekt kirjoitti:
Sekin riippuu ihan millaisen porukan kanssa ja millaista musaa sillä kitaralla soitetaan. Jos vetää HC punkkia autotallissa niin ei varmaan vaikuta ei.
Mutta musiikkimaailma on aina laajempi kun se oma levykokoelma.


Näinhän se on. Tosin valista nyt tietämätöntä (tyhmää?); miten kitaralla soittaessa kuuluisi ottaa huomioon tuo 'hienointonaatio'. Mä olen aina luullut että kitara on samalla tavalla tasavireinen soitin 'by design' kuin vaikka piano. Tämä siis on luuloa, mulla ei ole taustalla musiikkiopintoja.

Nauhattomat soittimet on sitten tietysti asia erikseen.....

^ Vastaa Lainaa


Effekt
1473 viestiä

#27 kirjoitettu 02.01.2012 13:40

ex4 kirjoitti:
Tosin valista nyt tietämätöntä (tyhmää?); miten kitaralla soittaessa kuuluisi ottaa huomioon tuo 'hienointonaatio'. Mä olen aina luullut että kitara on samalla tavalla tasavireinen soitin 'by design' kuin vaikka piano.


Esimerkiksi dynamiikan kautta.

^ Vastaa Lainaa


ex4
309 viestiä

#28 kirjoitettu 02.01.2012 13:45

Effekt kirjoitti:
ex4 kirjoitti:
Tosin valista nyt tietämätöntä (tyhmää?); miten kitaralla soittaessa kuuluisi ottaa huomioon tuo 'hienointonaatio'. Mä olen aina luullut että kitara on samalla tavalla tasavireinen soitin 'by design' kuin vaikka piano.


Esimerkiksi dynamiikan kautta.


Hmm, mielenkiintoista. Olisiko sulla heittää jotain linkkiä / tutoriaalia tms. siitä miten dynamiikalla voi vaikuttaa tuohon sävelpuhtauteen? Taas oppii jotain uutta...

^ Vastaa Lainaa


Effekt
1473 viestiä

#29 kirjoitettu 02.01.2012 13:53

ex4 kirjoitti:
Hmm, mielenkiintoista. Olisiko sulla heittää jotain linkkiä / tutoriaalia tms. siitä miten dynamiikalla voi vaikuttaa tuohon sävelpuhtauteen? Taas oppii jotain uutta...


Mä en ole kitaristi itse ja siitä syystä en viitsisi randomilla heitellä mitään. Suosittelen ottamaan yhteyttä ammattimieheen joka on asiaan perehtynyt, esimerkiksi vaikka soittotunnin merkeissä.
Jos haluaisin oikein mustavalkoisesti nyt lämäistä, niin suosittelisin ottamaan yhteyttä johonkin pätevään klasari kepitäjään. Pop/jazzareilla kun usein intonaatio on mitä on...

Noin yleismaailmallisesti tarjoan kokeiltavaksi vaikka johtosävelien soittamista kohdeääntä hiljempaa, sekä äänen siirtämistä "lähemmäs" tai "kauemmas" ihan vain fraseerausta muuttamalla. Ota työn alle jotain tosi simppeliä tonaalista matskua (tyyliin Bach) ja koita soittaa niitä kadensseja mahdollisimman monella eri tavalla.

^ Vastaa Lainaa


ex4
309 viestiä

#30 kirjoitettu 02.01.2012 14:47

Effekt kirjoitti:
Ota työn alle jotain tosi simppeliä tonaalista matskua (tyyliin Bach) ja koita soittaa niitä kadensseja mahdollisimman monella eri tavalla.


Tällä hetkellä on työn alla Pachelbelin kaanon, tämä oikeastaan ensimmäinen klassisen musiikin kappale jota olen harjoitellut.

Tosin vielä räpelletään asioita lihasmuistiin ja taistellaan rytmien kanssa (kertoo ehkä osaamisesta jotain että tässä kappaleessa on rytmien kanssa töitä). Kun saa tuon muuten kuntoon, niin täytyykin miettiä soittamista myös intonaation kannalta.

^ Vastaa Lainaa


BullHill mja
310 viestiä

#31 kirjoitettu 02.01.2012 14:51

tuota äänien virettä voi kitaralla soittaessa säädellä venytyksillä ja vibrakammella jos sellainen on

^ Vastaa Lainaa


Sunt1o
aka Tuhma Pupu
3460 viestiä
Luottokäyttäjä

#32 kirjoitettu 02.01.2012 20:40

Effekt kirjoitti:
Niin no, en mä tiedä oikeuttaako tuo siltikään huutelemaan perättömiä.


Koin yksinkertaistamisen tässä tarkoituksenmukaiseksi lähinnä juuri siksi että ei tehdä asiasta vaikeampaa kun se on, sen mukaan miten itse tulkitisin kysymyksen.

Mutta onhan se tietysti hyvä että asia nyt tuli ilmi sitten jos tahtoo sitä tarkemmin tutkia.

^ Vastaa Lainaa


Edward Mäntyömena
451 viestiä

#33 kirjoitettu 04.01.2012 20:16

No eipä näillä soinnuilla muuten ole väliä mut jos esim tekee kovereita slide kitaralla niin sillon on hyvä tietää, toki ne kuuntelemallakin löytyy, mut jokatapauksessa tässä joutuu yksinkertaistamaan soinnut aina perussoinnuiksi, rajoittaa hiukan koveroitavia biisejä (jos antaa sen rajoittaa) kokeilin open C viritystä mutta se ei jostain syystä soinut yhtä hyvin kuin E, mikähän siinäki on? sitäpaitsi hankaloittaa koverointia, kannattaa siis aloittaa tolla open E:llä, nää open soinnuthan on siis todella yksinkertaisia, esim juuri tuo E on tabeissa 022100 jonka viritys on 55545 "standardisti" openiksi sen saa kun vaihtaa virityksen 75435, pitää siis vaan pähkäillä ja laskea, toinen kitara auttaa paljon jos ei osaa laskea päässä.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu