Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Mikä on koukku?


theplan
255 viestiä

#1 kirjoitettu 08.04.2012 17:00

Biisien kommenteista voi usein bongata sanan koukku:
"Siinä ja siinä oli hyvä koukku" tai "biisistä puuttuivat koukut?" jne.

Kun jotakin tuollaista sanotaan vaikkapa omasta biisistä joutuu monesti hämmennyksen tilaan: "Miten niin puuttuu koukut?" tai "Ai sekö oli sun mielestä koukku?!..."

Niinpä haluaisin puolitieteellisenä tutkimuksena tiedustella mikä sinun mielestäsi on koukku? Selvää lienee että kuuntelijat kokevat koukut hyvin subjektiivisesti. Tietynlaiset koukut ja vieheet toimivat vain tietynlaisille kaloille...

Alustuksena yritys luokitella koukkuja:
- tarinakoukku
- yksittäinen sana, ilmaus, hokema
- yllättävä rinnastus
- rytmillinen koukku
- riffi
- soundillinen koukku
- melodinen koukku
- yllättävä käänne, "virhe" tai efekti
- musiikillinen tai tekstillinen laina/sitaatti
- jne.

Siis, vapaata pohdintaa, kiitos!

Määrittele koukku omasta näkökulmastasi. Millaisia koukkuja kaipaat musiikista?
Mainitse esimerkkejä tunnetuista kappaleista, ja mitkä olet kokenut kyseisten biisien koukuiksi.
Miten itse luokittelisit koukkuja?
Kuinka paljon koukkuja pitää olla, voiko niitä olla liikaa? Voiko koukuton biisi olla hyvä?
Jos biisi ei sytytä, voiko turvallisesti todeta että siinä ei ollut koukkuja, sen kummemmin perustelematta?

^ Vastaa Lainaa


Susimies
2960 viestiä

#2 kirjoitettu 08.04.2012 17:06 Muok:08.04.2012 17:15

Oon itekkin sitä ihmetelly mutta päätynyt siihen tulokseen että koukku (hook) on vaan jenkeiltä apinoitu slangisana joka tarkoittaa samaa kuin KERTOSÄE. (olin väärässä)

räppi biiseissä usein voi heittää räkiksille porkkanaa eli koukuttavaa koukkua esimerkiksi selostamalla jotain huumemaailmaan liittyvää niin saa heti puol stadia puolelleen.

vaikkakin todellisuudessa kirjoitan että "kerro mis sä näät ghettoo, tääl on mettää ja peltoo"

Susimies muokkasi viestiä 17:15 08.04.2012

^ Vastaa Lainaa


Fitz
15364 viestiä
Luottokäyttäjä

#3 kirjoitettu 08.04.2012 17:12

Susimies kirjoitti:
oon itekkin sitä ihmetellu mutta päätynyt siihen tulokseen että koukku (hook) on vaan jenkeiltä apinoitu slangisana joka tarkoittaa samaa kuin KERTOSÄE.

räppi biiseissä usein voi heittää räkiksille porkkanaa eli koukuttavaa koukkua esimerkiksi selostamalla jotain huumemaailmaan liittyvää niin saa heti puol stadia puolelleen.

vaikkakin todellisuudessa kirjoitan että "kerro mis sä näät ghettoo, tääl on mettää ja peltoo"


Syvennytkö sä Susimies yleensä koskaan siihen ketjun ajatukseen, vai katotko vaan otsikon ja vastaat?

Itselle koukku biiseistä yleensä löytyy odottamattomista sovitusratkaisuista (eli rikkoo ennakkokäsitykset positiivisella tavalla) sekä tosi useasti jostain hokemista. Placebon simppelit, yhden lauseen kertosäkeet on edelleen yks kovimmista jutuista mitä tiedän.

^ Vastaa Lainaa


Susimies
2960 viestiä

#4 kirjoitettu 08.04.2012 17:13 Muok:08.04.2012 17:15

sori.. yritin kai saada muut hyvälle mielelle typerällä välikommentoinnilla.

Susimies muokkasi viestiä 17:14 08.04.2012

niin eli esimerkiks Three 6 Mafia käyttää tosi paljon koukkuja / hookkeja toistamalla koko ajan taustalla jotain samaa sanaa?

^ Vastaa Lainaa


Susimies
2960 viestiä

#5 kirjoitettu 08.04.2012 17:25 Muok:08.04.2012 17:26

quafka kirjoitti:
Susimies kirjoitti:
niin eli esimerkiks Three 6 Mafia käyttää tosi paljon koukkuja / hookkeja toistamalla koko ajan taustalla jotain samaa sanaa?

Joo, noissa ns. etelän räpeissä tuo yksinkertaisten fraasien jumitus uudestaan ja uudestaan on se peruskikka tehdä kertsejä. Samaa näkee aika paljon elektronisessa musiikissa. Mä kyllä pidän niistä.


Tässä varmaan täydellinen (ja stereotyyppinen) esimerkki, on muuten loistava sarja toi

"homies over hoes!"

^ Vastaa Lainaa


walkaway
59 viestiä

#6 kirjoitettu 08.04.2012 17:30

Hook yleensä ottaen jää soimaan mun päähän, miks tää biisi jää soimaan mun päähän . Ketjun aloittaja luetteli vaihtoehdot aikas pitkälle, kuuntelian korvaan taas tarttuu se JOKIN , ja joissakin tapauksissa saa hankkimaan kyseisen äänitteen . Jokaisen mieli musiikissa on noita koukkuja joita jaksaa kuunnella aina vaan uudestaan ja uudestaan.

Miekin oon ollu koukussa tupakkiin jo 28v. mut paljon pidempään oon jaksanu kuunnella ja innostuakin smoke on the waterin alku riffistä ,enkä liene ainut.

^ Vastaa Lainaa


theplan
255 viestiä

#7 kirjoitettu 08.04.2012 17:37

Keskustelun inspiroi termin monimerkityksellisyys ja epämääräisyys. Joskus häiritsee kun sitä käytetään ikään kuin biisin koukut ois jollain tapaa objektiivisesti mitattavissa oleva asia.

^ Vastaa Lainaa


Susimies
2960 viestiä

#8 kirjoitettu 08.04.2012 17:42

NicoÄlämölö kirjoitti:
KVG

http://lmgtfy.com/?q=K...

NicoÄlämölö muokkasi viestiä 17:41 08.04.2012

koukku on koukku.


Sori offtopic mut miten noita googlen video juttuja oikeen tehään?

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#9 kirjoitettu 08.04.2012 17:56 Muok:08.04.2012 17:56

Modulaatio, tahtilajin vaihdos, modaaliset muunnesoinnut, välidominantti tai välidominanttiketju. Siinähän ne.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#10 kirjoitettu 08.04.2012 17:57 Muok:08.04.2012 17:59

Koukku voi olla miltei mikä tahansa. Kuitenkin jotain, joka jää biisistä mieleen. Erääseen biisiin koukku syntyi tarinan mukaan niin, että joku heitti studion ikkunaan lumipallon kesken session. Se sattui niin makeaan paikkaan, että siihen laitettiin rummunlyönti. Koukku on se, jota usein yksin ollessa rallatetaan, eikä biisistä välttämättä enempää tule mieleenkään. Joskus se on sanoituksessa oleva juttu, joka istuu jotenkin hauskasti rytmiltään. Toisinaan efekti. Joku yllätys, joka tekee biisistä erilaisen.
Se on myös asia, jota usein tuottajan kanssa mietitään pää punaisena. Biisi on hyvä, mutta tuntuu, että siitä puuttuu se joku. Sitten vaikkapa basisti kokeilee soittaa johonkin dum dum dum ja kaikki hihkuvat, että siinä se on...

Lautajaska muokkasi viestiä 17:58 08.04.2012

^ Vastaa Lainaa


MKDELTA
11907 viestiä

#11 kirjoitettu 08.04.2012 17:58

Kiinnostava mieleenjäävä elementti biisissä. Äärimmäisen subject hommia.

^ Vastaa Lainaa


theplan
255 viestiä

#12 kirjoitettu 08.04.2012 18:01

Vessajono kirjoitti:
Modulaatio, tahtilajin vaihdos, modaaliset muunnesoinnut, välidominantti tai välidominanttiketju. Siinähän ne.


Olisiko sulla jotain esimerkkejä näistä? Modulaation ja tahtilajin vaihdoksen varmaan useimmat ymmärtävät, mutta nuo loput on oudompia, vaikka sellaisia on saattanut joskus itsekin tulla tiedostamattaan käyttäneeksi.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#13 kirjoitettu 08.04.2012 18:31

theplan kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:
Modulaatio, tahtilajin vaihdos, modaaliset muunnesoinnut, välidominantti tai välidominanttiketju. Siinähän ne.


Olisiko sulla jotain esimerkkejä näistä? Modulaation ja tahtilajin vaihdoksen varmaan useimmat ymmärtävät, mutta nuo loput on oudompia, vaikka sellaisia on saattanut joskus itsekin tulla tiedostamattaan käyttäneeksi.


Sävellajin ulkopuolisia sointuja, noin lyhyesti sanottuna. Vaikkapa ns. Picardin terssi, eli mollikappaleen lopettaminen duuriin. Välidominantit taasen ovat sävellajiin kuuluvien sointujen omia asteita, esim. C-D-G, jossa D ei kuulu C-duuriin mutta löytyy kuitenkin G-duurin V asteelta, joka taasen on C-duurin V aste.

^ Vastaa Lainaa


Raep-FIN
1692 viestiä

#14 kirjoitettu 09.04.2012 03:38

Mä teen kyllä seuraavaan biisiini sellasen yläkoukun että vahvemmiltakin menee taju.

^ Vastaa Lainaa


Disintegr8
11309 viestiä

#15 kirjoitettu 09.04.2012 08:09

Ite en oo kalastanu pitkään aikaan ku ei oo koukkuja, öhöhö. Mut nii:

MKDELTA kirjoitti:
Kiinnostava mieleenjäävä elementti biisissä. Äärimmäisen subject hommia.

^ Vastaa Lainaa


JyRSiö
4868 viestiä

#16 kirjoitettu 09.04.2012 12:59

Vessajono kirjoitti:
theplan kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:
Modulaatio, tahtilajin vaihdos, modaaliset muunnesoinnut, välidominantti tai välidominanttiketju. Siinähän ne.


Olisiko sulla jotain esimerkkejä näistä? Modulaation ja tahtilajin vaihdoksen varmaan useimmat ymmärtävät, mutta nuo loput on oudompia, vaikka sellaisia on saattanut joskus itsekin tulla tiedostamattaan käyttäneeksi.


Sävellajin ulkopuolisia sointuja, noin lyhyesti sanottuna. Vaikkapa ns. Picardin terssi, eli mollikappaleen lopettaminen duuriin. Välidominantit taasen ovat sävellajiin kuuluvien sointujen omia asteita, esim. C-D-G, jossa D ei kuulu C-duuriin mutta löytyy kuitenkin G-duurin V asteelta, joka taasen on C-duurin V aste.


Flashbackeja konservatorion teoriatunneilta. Soittotunti. Perjantai, klo. 17.30. Odotushuone. Ääniä luokasta. Ovi aukeaa. Ireneuz. Piina. Hiki. Sormitukset. Haitari.

NOOOOO I WANT TO FORGET

^ Vastaa Lainaa


Ilakoiva Peku
111 viestiä

#17 kirjoitettu 09.04.2012 13:31

Kun minä itse käytän tuota koukku-sanaa, niin minä itse meinaan, ainakin yleensä, melodian pätkää joka valmistaa pienen kodin korvaasi eikä lähde sieltä kulumallakaan. Esimerkkinä tästä nousi ensimmäisenä mieleen A-han Take on Me syntsakoukku, no kyl te tiedätte mitä minä tarkoitan. Niin ja voihan se koukku olla laulumelodiakin, mutta tuo Take on Me tuli nyt ekana mieleen.

Tuo määrittely koskee minusta lähinnä tapaa jolla minä itse lähestyn popmusiikkia. Kun minä kuuntelen Katy Perryä tai Lassi Valtosta, niin minä kuuntelen niitä sillä mielellä, että minä haluan viihtyä niiden parissa. Minun musiikin parissa viihtymistäni tukee kovasti se, että biisissä on jotain mitä laulaa mukana tai joku pätkä mitä hyräillä.

Mutta kuten ketjun aloittaja jo hyvinkin kattavasti kertoikin aloitusviestissään, niin koukkuja on monenlaisia. Silloin kun itse ostan levyn ja istun kotona sohvalle ja keskityn kuuntelemaan, niin silloiselta musiikilta minä odotan hieman syvempää elämystä kuin pelkästään sen, että jotain mukana mitä hoilata. Tällaisissa tilanteissa tuoksi koukuksi sopiikin mielestäni monenlainen eri asia esim. itseä puhuttelevat lyriikat, mielenkiintoiset sovitukset, hieno tuotanto tai vaikkapa hienot soundit. Ja totta kai minä haen myös näistä hieman tarkemmin kuuntelmistani levyistä melodista tarttuvuutta, mutta sen lisäksi kaipaan myös jotain muutakin.

Täällä mikserin puolella olen itsekkin monesti, että oikein kiva biisi, mutta se koukku jäi uupumaan. Noissa tapauksissa biisi voi olla hyvinkin vahva ja kaikin puolin taidolla tehty, mutta siitä puuttuu vain jotain joka pakottaisi kiinnostumaan ja kuuntelemaan sen uudestaan. Eli niin pinnallista kuin se onkin, niin biisi voi olla todella hyvä, mutta jos ei siinä ole jotain hienoa yksittäistä älynväläystä, niin biisi saattaa jäädä minun mielessäni unholaan. Tarjontaa on vaan nykyään niin paljon, että tuota ihan kivaa vaan löytyy, niin joka paikasta, että tuollaiset kirkkaat kohdat tuntuvat olevan tehokkaampia kuin tasainen laadukkuus.

^ Vastaa Lainaa


thonder_wavemastor
308 viestiä

#18 kirjoitettu 09.04.2012 15:07

Vaikka tuo ns. koukku onkin hyvin subjektiivinen asia, niin jossain tapauksessa koukut ovat kyllä hyvin ilmeisiä. Ensimmäisenä mieleen tullut esimerkki: http://www.youtube.com...

Vai jäikö jollekkin epäselväksi, missä kohtaa tuon biisin koukku on?

^ Vastaa Lainaa


ex4
309 viestiä

#19 kirjoitettu 09.04.2012 15:10

Ilakoiva Peku kirjoitti:
Täällä mikserin puolella olen itsekkin monesti, että oikein kiva biisi, mutta se koukku jäi uupumaan. Noissa tapauksissa biisi voi olla hyvinkin vahva ja kaikin puolin taidolla tehty, mutta siitä puuttuu vain jotain joka pakottaisi kiinnostumaan ja kuuntelemaan sen uudestaan. Eli niin pinnallista kuin se onkin, niin biisi voi olla todella hyvä, mutta jos ei siinä ole jotain hienoa yksittäistä älynväläystä, niin biisi saattaa jäädä minun mielessäni unholaan. Tarjontaa on vaan nykyään niin paljon, että tuota ihan kivaa vaan löytyy, niin joka paikasta, että tuollaiset kirkkaat kohdat tuntuvat olevan tehokkaampia kuin tasainen laadukkuus.


Ja sitten sama homma toisinpäin. Jokin biisi voi olla keskinkertaisesti tehty, perus kolmen soinnun rokkijuttu joka ei muuten tarjoaisi mitään MUTTA sitten siinä on se joku juttu. Ja tuon takia se erottuu muista ja jää soittolistalle. Itsellä nuo koukut liittyy usein lyriikoihin, hyvä tarina koskettaa aina. Tai sitten joku rytminen juttu voi tuoda biisistä jotain ihan uutta esille. Myös nuo aiemmin mainitut sointuleikittelyt toimii, itselle puree kohdat jossa samasta soinnusta mennään duurista molliin tai toisinpäin. Sellaiset korvamatomelodiat ei itselle toimi oikein koukkuina.

Omakohtaisin kokemus koukusta liittyy erääseen Tasoristeyksen biisiin jota treeniksellä kasattiin. Siinä hitaan kappaleen keskellä on sellaine rymistelykohta ja alun alkaen sitä soitettiin niin että rummut, lead-kitara ja basso hakkasi samaa rytmiä. Toimi se niinkin. Mutta sitten biisin säveltäjä keksi, että puolessa välissä rumpali lähteekin soittamaan peruskomppia. Kun kappale oli soitettu läpi, niin treenikselle laskeutui hetken hiljaisuus. Pienellä jutulla oltiin päästy aivan uusiin ulttovuuksiin. Sitten kun keikalla kyseistä kappaletta soitettiin ensimmäistä kertaa julkisesti, niin yleisöstä huomasi että koukku upposi sinnekin, kyseissä kohdassa kuului sellaisia myötämielisiä kiljahduksia.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#20 kirjoitettu 09.04.2012 16:09 Muok:09.04.2012 16:10

Esimerkkejä erilaisissa genreissä:
yllättävä tauko (n.6.40)
Tahtilajin vaihto (kitarasoolo)
Modulaatio (n.1.32)
Stemmalaulu tulee mukaan (n.3.20)

Eli koukku voi olla hyvin moni asia. Joskus biisissä on niitä useita. Tosinaan se perustuu biisin kasvattamiseen, eli uusia soittimia tulee lisää. Koukku voi olla sekin,ettei biisi kasvakaan, vaikka sitä kokoajan odottaa.. Esimerkissä demosta tehtiin varsinainen levytys. Poikkeuksena ylituottamiselle.

^ Vastaa Lainaa


Ilakoiva Peku
111 viestiä

#21 kirjoitettu 09.04.2012 17:50

Erittäin mukava lukea näin oivaltavaa ja hedelmällistä keskustelua. Mukava huomata, että koukut merkkaavat kaikille hieman eri asiaa, mutta suurin osa keskustelijoista voivat olla suunnilleen samaa mieltä, että se on jonkinlainen musiikillinen oivallus, joka voi tehdä biisistä muistettavamman kuin se oikeasti olisi tai sitten se voi nostaa biisin taas sille seuraavalle tasolle, jos saan esittää oman ymmärrykseni asiasta.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#22 kirjoitettu 09.04.2012 18:30 Muok:09.04.2012 18:31

Ilakoiva Peku kirjoitti:
Erittäin mukava lukea näin oivaltavaa ja hedelmällistä keskustelua. Mukava huomata, että koukut merkkaavat kaikille hieman eri asiaa, mutta suurin osa keskustelijoista voivat olla suunnilleen samaa mieltä, että se on jonkinlainen musiikillinen oivallus, joka voi tehdä biisistä muistettavamman kuin se oikeasti olisi tai sitten se voi nostaa biisin taas sille seuraavalle tasolle, jos saan esittää oman ymmärrykseni asiasta.


Olet kiteyttänyt asian aivan oikein. Siitä juuri on kysymys. Aina koukku ei ole edes pakollinen. Hurriganesien "Get On" vain ryntää niin täysillä kokoajan, ettei se paljoa koukkuja kaipaa. Ellei sitä halua pitää koukkuna, että biisin alun kitara on lähellä "Johny B Good" introa.

^ Vastaa Lainaa


walkaway
59 viestiä

#23 kirjoitettu 09.04.2012 21:35

Lautajaska kirjoitti]
Olet kiteyttänyt asian aivan oikein. Siitä juuri on kysymys. Aina koukku ei ole edes pakollinen. Hurriganesien "Get On" vain ryntää niin täysillä kokoajan, ettei se paljoa koukkuja kaipaa. Ellei sitä halua pitää koukkuna, että biisin alun kitara on lähellä "Johny B Good" introa.



Mielestäni Ganesin Get On biisissä on tismalleen sama koukku kuin Led Zeppelin Rock´n Roll biisissä , kuin pikavene joka nousee pintaan vain perän hipoessa vettä vene kiittää eespäin

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#24 kirjoitettu 09.04.2012 21:43 Muok:09.04.2012 21:44

Beno kirjoitti:
Lautajaska kirjoitti]
Olet kiteyttänyt asian aivan oikein. Siitä juuri on kysymys. Aina koukku ei ole edes pakollinen. Hurriganesien "Get On" vain ryntää niin täysillä kokoajan, ettei se paljoa koukkuja kaipaa. Ellei sitä halua pitää koukkuna, että biisin alun kitara on lähellä "Johny B Good" introa.



Mielestäni Ganesin Get On biisissä on tismalleen sama koukku kuin Led Zeppelin Rock´n Roll biisissä , kuin pikavene joka nousee pintaan vain perän hipoessa vettä vene kiittää eespäin


Rock And Roll musiikki tietty myös paljolti koukuttaa noilla helpoilla skerseillään. Get On, Get On Baby, Get On... Tutti Frutti, Oh Frutti... Shake Rattle And Roll. Kaikki tuo jää helposti mieleen. Sehän on myös koukku. Niitä kaikki hyräilevät, muistamatta sen enempää. Uni vaan ei tule, kun soi ja soi.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#25 kirjoitettu 09.04.2012 21:59

PMMP:ltä (ja Jori Sjöroosilta) hyvää koukkutykitystä: http://www.youtube.com...
- Laulusoundi ja melodia on heti ensimmäinen, erityisesti miten sana "mieli" kiekaistaan tahallaan vähän sinne päin
- Lyriikkakoukku "hillityt perseet" (0:53)
- Hieno lyriikka/soundikoukku kohdassa 1:53; "otetaan kädestä kiinni" ja samaan aikaan clapit mukaan
- Koko biisin jatkuneen staattisen rumpubiitin vaihto tomikomppiin kolmannessa säkeistössä (2:30)
- Vähän puskista tuleva rautalankasoolo (2:43)
- "Yllättävä" breikki viimeisen säkeistön jälkeen (3:26)
- What, taustahuokailuissa oli miesääni seassa? (3:55)

Ylipäänsä siis koukku ei ole mikään tietty asia vaan koukku on mikä tahansa elementti, joka jää erityisellä tavalla mieleen ja nostaa biisin irti samanlaisten biisien massasta.

Koukkuja on monenlaisia, "vähän" toisenlainen koukku kohdassa 0:55: http://www.youtube.com...

^ Vastaa Lainaa


theplan
255 viestiä

#26 kirjoitettu 09.04.2012 22:12

huntfornothing kirjoitti:
Vaikka tuo ns. koukku onkin hyvin subjektiivinen asia, niin jossain tapauksessa koukut ovat kyllä hyvin ilmeisiä. Ensimmäisenä mieleen tullut esimerkki: http://www.youtube.com...

Vai jäikö jollekkin epäselväksi, missä kohtaa tuon biisin koukku on?


Ei, se ei ole ilmeistä. Jos musasta pitää, niin silloin koukkuja kuulee kaikkialla, vaikka moni muu pitää sitä yhdentekevänä. Voisit ehkä tyhmempiä lukijoita (minä mukaan lukien) sivistääksesi kertoa, mikä se koukku mielestäsi tässä on?

^ Vastaa Lainaa


theplan
255 viestiä

#27 kirjoitettu 09.04.2012 22:19

Ilakoiva Peku kirjoitti:

...

Eli niin pinnallista kuin se onkin, niin biisi voi olla todella hyvä, mutta jos ei siinä ole jotain hienoa yksittäistä älynväläystä, niin biisi saattaa jäädä minun mielessäni unholaan. Tarjontaa on vaan nykyään niin paljon, että tuota ihan kivaa vaan löytyy, niin joka paikasta, että tuollaiset kirkkaat kohdat tuntuvat olevan tehokkaampia kuin tasainen laadukkuus.


Hyvässä biisissä voisi ehkä ajatella olevan koukkuja monella tasolla. Niistä tärkein ois ikään kuin markkinointitaso, eli se millä herätetään kiinnostus, se jolla biisi erottuu massasta. Jotkut hienovaraisemmat koukut ehkä paljastuvatkin vasta useamman kuuntelukerran jälkeen? Jos niitä enää silloin voi kutsua koukuiksi...

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#28 kirjoitettu 09.04.2012 22:34

Studiossa käy joskus, että on omasta mielestään tehnyt upeaa jälkeä. Siihenhän tietenkin jokainen silloin pyrkii ja lopputuloksesta ollaan rinta rottingilla. Sitten se levylafkan kiho tulee moikkaamaan. Hänelle tietenkin soitetaan aikaansaannos intoa puhkuen ja odotetaan, että nyt sieltä palautteena kerrotaan, että tällä sitä viimeinkin tulee kultaa ja mainetta. Tuo perhana sanookin, että joku koukku tähän pitäisi vielä tehdä.
Sitten tarvitaan aivoriihi pystyyn, ellei kiholla itsellään ole jotain mielessään. Joskus kaverit ovat silloin sitä mieltä, että tuo pilaa koko biisin, mutta herroja pitää totella.

Ei niitä aina ole ymmärtääkseni edes tehty tietoisesti. Niistä taidettiin alkaa puhua enemmän vasta 70-luvulla.

On sekin totta, että jos kuuntelee itselle täysin vierasta genreä, niin niiden koukkujen löytäminen voi olla tuskallista. Kun sieltä pikemminkin löytyy jonkinlaisia antikoukkuja.

^ Vastaa Lainaa


theplan
255 viestiä

#29 kirjoitettu 09.04.2012 22:45

Lautajaska kirjoitti:

Ei niitä aina ole ymmärtääkseni edes tehty tietoisesti. Niistä taidettiin alkaa puhua enemmän vasta 70-luvulla.


Ehkä niiden tietoinen tekeminen on jopa ihan turhaa hommaa. Ei nyt tuu äkkiseltään mieleen hyvää esimerkkiä mutta ymmärtääkseni monesti on käynyt niin, että se mikä koukuttaa onkin ihan eri asia kuin minkä laulun tekijä (tai tuottaja/levymoguli) on vetoavaksi kuvitellut.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#30 kirjoitettu 09.04.2012 22:52

theplan kirjoitti:
Lautajaska kirjoitti:

Ei niitä aina ole ymmärtääkseni edes tehty tietoisesti. Niistä taidettiin alkaa puhua enemmän vasta 70-luvulla.


Ehkä niiden tietoinen tekeminen on jopa ihan turhaa hommaa. Ei nyt tuu äkkiseltään mieleen hyvää esimerkkiä mutta ymmärtääkseni monesti on käynyt niin, että se mikä koukuttaa onkin ihan eri asia kuin minkä laulun tekijä (tai tuottaja/levymoguli) on vetoavaksi kuvitellut.


Tuo levy-yhtiöiden systeemi kun on siten muuttunut, että ennen levytettiin paljon. Odotettiin, että tulee sieltä silloin hitti väkisinkin. Paljon se perustui vielä 60-luvulla suureen singlemyyntiin. Niinhän se oli helppoakin. Nyt laitetaan hirveästi rahaa yhteen teokseen ja siitä yritetään väkisin tuottaa hitti. Siihen kehitellään kaikki mahdollinen oikein tieten tahtoen. Sitten se pakkosoitetaan radiojen listoilla. Vanhat musiikkimiehet kaipaavat sitä entistä tapaa. En tieä muuttuuko ja mihin suuntaan. Koko alahan on melkoisessa myllerryksessä.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#31 kirjoitettu 09.04.2012 23:29

Nythän se on taas palaamassa siihen, että levytetään paljon. Kaikki vain julkaistaan itse netissä siinä missä ennen tuli nippu sinkkuja ja jopa useampi LP vuodessa.

Muuten, tässä oikein puuduttavan syväluotaava katsaus ketjun aiheeseen englanniksi: http://www.tagg.org/xp...

^ Vastaa Lainaa


taikina
396 viestiä

#32 kirjoitettu 10.04.2012 06:57

ite oon aina mieltäny et koukku tarkottaa nimenomaan semmosta breikkiä, droppia, bridgee tai erikoisempaa loppuvariaatiota joka on yksi lyhyt kohta jossain siellä kerstien tai versejen välissä joka nappaa mielenkiinnon uudestaan ennenkuin biisiltä loppuu löpö(koukuttaa tai vittun niinku jotai), ennemmin kuin joku moniselitteinen abstrakti juttu joka voi olla joku noista tai riffi tai sana.

^ Vastaa Lainaa


Ted Nugentti II
2422 viestiä

#33 kirjoitettu 10.04.2012 11:23

koukuton koukku.
* Joku monotoninen doom biisi voi olla ihan itessäänkin koukku. sellanen vellova kokonaisvaltainen, päällehyökyvä viba ja massiiviset soundit
* Tylsät biisit mutta karismaattinen esiintyjä ja laulaja toimii sellasenaa, siinäkin ei tartte mitään kunnon koukkuja. Eli tyyliin nää vanhat legendat jotka tekee nykyään paskaa musiikkia mutta semi-iloitsee koko siitä fiiliksestä että kaveri jaksaa vääntää ja esiintyä

^ Vastaa Lainaa


GxBx
4644 viestiä

#34 kirjoitettu 10.04.2012 12:19

MKDELTA kirjoitti:
Kiinnostava mieleenjäävä elementti biisissä. Äärimmäisen subject hommia.


jep, mul jää yleensä C-osat mieleen.

^ Vastaa Lainaa


Snacke 
Erityinen tuki
4468 viestiä

#35 kirjoitettu 10.04.2012 17:37

Mä oon aina ajatellut tämän sillai, et jos ala-asteella olis tullu sijainen, jolla on koukku käden tilalla, niin se olis siitä tyypistä jäänyt mieleen aika päälimmäisenä oli se muuten millainen tahansa. Tai jos joku muu enemmän, niin se tyyppi olis jo aika proge tai Puinen levy.

"onks teil ollu se koukkukäsi?"

Joku lilla extra, mikä määrittää tietyllä tavalla kappaleen muista kappaleista eroavaksi olematta muuten läpivallankumouksellinen sävellys tai sanoitus.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#36 kirjoitettu 10.04.2012 17:56 Muok:10.04.2012 17:56

Sekin on tuotantopolitiikassa muuttunut, että ennen etsittiin persoonallisuuksia. Artistin piti olla sellainen, että sen tunnistaa parissa sekunnissa, vaikka biisi olisi outokin. Nyt on markkinoilla samaan aikaan lauma artisteja, joita ei äänen ja laulutavan vuoksi erota toisistaan. Kun ei se koukku ole enää esiintyjässä itsessään, niitä on alettava etsiä väkisinkin.
Jos bändillä on selkeä oma soundi, niin sekin on jo koukku itsessään. Dire Straits, Pink Floyd ja Prockol Harum erottuvat kyllä parissa sekunnissa toisistaan. Kaikkien noiden musiikki toki itsessäänkin on ollut komeata ja koukuttavaa, muidenkin esittämänä jopa.

^ Vastaa Lainaa


Bad Dog
5078 viestiä

#37 kirjoitettu 11.04.2012 09:13

Itse näkisin koukun sillä tavalla että otetaan vaikka biisi joka kestää 4 minuuttia. Sitä samaa verse-chorous-verse rimputusta. Mutta sitten jossain vaiheessa biisiä tuleekin joku yllättävä sointukuvion vaihto joka kestää muutaman sekunnin. Kuulija on vähän että "WTF" ja on pakotettu kuuntelemaan biisi uudestaan.

Eiku.

^ Vastaa Lainaa


theplan
255 viestiä

#38 kirjoitettu 11.04.2012 17:51

Lautajaska kirjoitti:
Sekin on tuotantopolitiikassa muuttunut, että ennen etsittiin persoonallisuuksia. Artistin piti olla sellainen, että sen tunnistaa parissa sekunnissa, vaikka biisi olisi outokin. Nyt on markkinoilla samaan aikaan lauma artisteja, joita ei äänen ja laulutavan vuoksi erota toisistaan. Kun ei se koukku ole enää esiintyjässä itsessään, niitä on alettava etsiä väkisinkin.


En nyt näkis, etteikö enää etsittäisi persoonallisuuksia, mutta se varmaan on totta, että ainakaan isoissa levy-yhtiöissä harvemmin otetaan isoja riskejä tai kokeillaan.
Se on tietysti vähintäänkin surullista, jos koukkuja asetellaan matemaattisilla kaavoilla tai markkinatutkimusten mukaan. Toisaalta onhan se on lauluntekijän/tuottajan ammattitaitoa, että koukkuja osataan ripotella juuri siten että peruskuuntelijan on niihin helppo tarttua. Ja samaan aikaan vältetään ärsyttämästä liikaa.

Vois vetää analogian radioiden soittolistoihin, joissa ykköstavoite on välttää soittamasta biisejä jotka saavat ihmisen vaihtamaan kanavaa, ja kakkostavoite on tarjota helppoa viihdettä suurille (kohderyhmän mukaisille) massoille. Musan nettijakelu toki tätä kuviota muuttaa niin, että perinteisten portinvartijoiden (radiot, lehdistö, levy-yhtiöt) valta on entistä pienempi.

^ Vastaa Lainaa


thonder_wavemastor
308 viestiä

#39 kirjoitettu 11.04.2012 19:35

theplan kirjoitti:
Voisit ehkä tyhmempiä lukijoita (minä mukaan lukien) sivistääksesi kertoa, mikä se koukku mielestäsi tässä on?

Ok. Tarkoitan tuon kappaleen koukulla tuota rytmimuutosta + "outoa" sointua. Se esiintyy kappaleessa ensimmäistä kertaa noin 38 sekunnin kohdalla ja tämä koukku toistuu aina kunkin fraasin lopussa. Ainakin itselle se on selkeästi mielenjäävin elementti, vaikka onkin vain noin sekunnin pitkä. Toki muutkin elementit jäävät mieleen, kun kuuntelee kappaleen useamman kerran.

Mutta joo, kaitpa tässä tuli jokseenkin todistettua tuo subjektiivisuus.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#40 kirjoitettu 12.04.2012 12:28

Koukkua alettaankin varsinaisesti miettiä silloin, kun biisistä tuntuu jokin tärkeä juttu puuttuvan. Joskushan biisi on niin täydellinen, ettei se kaipaa mitään tartutinta. Silloinhan se koukuttaa pelkkänä itsenään.

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu