Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Biisijärjestys levyllä / demolla?


Lassi Heiskanen
1695 viestiä

#1 kirjoitettu 26.05.2012 19:10 Muok:26.05.2012 19:17

Ens keskiviikkona saan valmiiksi uuden biisin soolotuotantooni, sen jälkeen ajattelin niputtaa demon ja lähetellä sitä erinäisiin paikkoihin ja mestoihin. Mutta mihin järjestykseen biisit levylle?

Levy-yhtiöitä ja lehtiarvosteluja varten demon ensimmäinen biisi olis kai hyvä olla "parhaimmasta päästä", toisaalta viimenen biisi pitäis olla se mikä jättää sykähdyttävän vaikutelman demosta, mikäli se kuunnellaan sinne asti.

1. Millä perusteilla levyn biisijärjestyksen itse rakentaisit?
2. Onko sillä merkitystä että peräkkäin on täysin erilaiset rallit?
3. Jos kokonaisuus on menevää musiikkia, tulisiko hitaammat biisit olla levyn keskivaiheilla?
4. Jos kokonaisuus on melankolista, tulisiko levy aloittaa melankolialla vai menevällä?
5. Onko mielestäsi tärkeintä se, millä biisillä levy alkaa?
6. Onko mielestäsi tärkeintä se, millä biisillä levy loppuu?
7. Vai onko kokonaisuus tärkeintä, biisijärjestyksestä huolimatta?
8. Vaikuttaako levyn biisijärjestykseen se, että se lähetetään levy-yhtiöihin sekä arvosteltavaksi, vai laittaisitko saman järjestyksen vaikka olisit jo menestynyt artisti?
9. Levyn / demon nimeäminen, antaisitko levylle nimeksi (omasta mielestä) parhaan biisin nimen, vai biisin nimen mikä soveltuu parhaiten levyn nimeksi, vai keksisitkö ihan oman nimen levylle, nimen mikä ei esiinny missään biisissä?

^ Vastaa Lainaa


Free-Soul
Soldier of Love
9011 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 26.05.2012 19:51

Nää on vaan omia ajatuksia eivätkä välttämättä sovi kaikkien tyylilajien levyille, mutta kerrotaan nyt kuitenkin:

Itse tarkistaisin ensin että peräkkäin ei tulisi kahta hyvin samantempoista kappaletta, ei varsinkaan kahta balladia peräkkäin, tai kahta biisiä joilla on sama sävellaji. Ja jos biiseissä on modulaatioita, niin että seuraava kappale ei ala samasta sävellajista mihin edellinen loppuu. Ihan vain että kuulijalla säilyisi mielenkiinto levyn kuunteluun.

Ensimmäiseksi kappaleeksi valitsisin laulun joka potkaisee jo heti biisin alusta kaikkein vahviten, sen jossa on eniten munaa jo heti alkutahdeista lähtien, mieluiten menevällä tempolla varustettu. Viimeiseksi kappaleeksi valitsisin puolestaan sellaisen jossa tunnelmaa kasvatetaan loppua kohtaan eniten, tai jossa on joku erityisen vahva koukku joka jää päähän soimaan. Viimeinen kappale voi ihan hyvin olla ns. power-balladikin, joka loppuu huimaan paisutteluun lopussa.

^ Vastaa Lainaa


Funereal
2858 viestiä

#3 kirjoitettu 26.05.2012 21:36

Vaikkei nyt kamalasti aiheesta olekaan kokemusta, niin kerrotaan nyt niitä periaatteita, joiden mukaan kasasin kaksi viimeisintä levyäni. Ei mitään universaaleja totuuksia, kun kummatkin levyt ovat olleet hyvin marginaaligenreä.

1. Millä perusteilla levyn biisijärjestyksen itse rakentaisit?

Rakensin biisijärjestyksen sillä perusteella, miten saumattomasti biisit sopivat yhteen. Kuuntelin biisien loppuja ja alkuja eri järjestyksissä ja yritin sillä perusteella päättää, milloin saavutetaan soljuvin biisijärjestys.

2. Onko sillä merkitystä että peräkkäin on täysin erilaiset rallit?

Kyllä sillä on merkitystä. Se voi olla hyvä tapa herättää kuuntelija keskittymään enemmän levyyn, mutta liian usein käytettynä saattaa viedä huomion pois levystä. Ehkä joka tapauksessa niin, ettei ihan liian samantunnelmaisia biisejä laita peräkkäin kovin montaa kappaletta, jotta saadaan vaihtelua kokonaisuuteen.

7. Vai onko kokonaisuus tärkeintä, biisijärjestyksestä huolimatta?

Kyllä ja ei. Itse olen aloittanut kummatkin levyt sellaisella mahtipontisella biisillä, joka on yksi levyn parhaimmista ja antaa syyn jatkaa kuuntelua (etenkin jos kyseessä on levy-yhtiölle menevä demo, niin kuvittelisin, että tällä on enemmän merkitystä). Kuitenkin parhaat biisit olen ripotellut pitkin levyä, jottei mielenkiinto katoaisi kesken kuuntelun. Viimeiseksi biisiksi olen laittanut sellaisen, joka alleviivaa koko levyn tunnelman ja mahdollisesti antaa syyn kuunnella sen uudestaan.

9. Levyn / demon nimeäminen, antaisitko levylle nimeksi (omasta mielestä) parhaan biisin nimen, vai biisin nimen mikä soveltuu parhaiten levyn nimeksi, vai keksisitkö ihan oman nimen levylle, nimen mikä ei esiinny missään biisissä?

Annan yleensä nimeksi sen, joka kuvaa parhaiten kokonaisuutta. Toiseksi uusimmassa levyssäni levyn nimi oli eräs biisin nimistä. Biisi ei tosin ollut mielestäni paras, se vaan kuvasi levyn tunnelmaa parhaiten. Uusimmassa levyssäni nimi ei ole biisin nimi, eikä sana kaiku (eli levyn nimi) edes esiinny missään sanoituksissa, se vaan sopi levyn teemaan.

^ Vastaa Lainaa


Disintegr8
11309 viestiä

#4 kirjoitettu 26.05.2012 21:46

Ite oon ainakin huomannu pitäväni eniten siitä, että alotetaan vahvasti mutta ei välttämättä sillä aivan keskeisimmällä ja oleellisimmalla biisillä. Meno hyytyy jos tuntuu siltä että introbiisin jälkeen on pelkkää filleriä. Toisaalta uskon että erityisesti demolevyllä on aika huono idea jättää ns. sokeri pohjalle ilmeisistä syistä.

^ Vastaa Lainaa


pieslice
3286 viestiä

#5 kirjoitettu 26.05.2012 21:58

Free-Soul kirjoitti:
Nää on vaan omia ajatuksia eivätkä välttämättä sovi kaikkien tyylilajien levyille, mutta kerrotaan nyt kuitenkin:

Itse tarkistaisin ensin että peräkkäin ei tulisi kahta hyvin samantempoista kappaletta, ei varsinkaan kahta balladia peräkkäin, tai kahta biisiä joilla on sama sävellaji. Ja jos biiseissä on modulaatioita, niin että seuraava kappale ei ala samasta sävellajista mihin edellinen loppuu. Ihan vain että kuulijalla säilyisi mielenkiinto levyn kuunteluun.


Kari Peitsamon How I Won the War-levyllä on kaksi peräkkäistä biisiä jotka alkaa samalla riffillä.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#6 kirjoitettu 29.05.2012 06:59

pieslice kirjoitti:
Free-Soul kirjoitti:
Nää on vaan omia ajatuksia eivätkä välttämättä sovi kaikkien tyylilajien levyille, mutta kerrotaan nyt kuitenkin:

Itse tarkistaisin ensin että peräkkäin ei tulisi kahta hyvin samantempoista kappaletta, ei varsinkaan kahta balladia peräkkäin, tai kahta biisiä joilla on sama sävellaji. Ja jos biiseissä on modulaatioita, niin että seuraava kappale ei ala samasta sävellajista mihin edellinen loppuu. Ihan vain että kuulijalla säilyisi mielenkiinto levyn kuunteluun.


Kari Peitsamon How I Won the War-levyllä on kaksi peräkkäistä biisiä jotka alkaa samalla riffillä.


eikös Peitsamon koko tuotanto ole yhtä ja samaa biisiä?

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#7 kirjoitettu 29.05.2012 15:42

Lassi Heiskanen kirjoitti:
Ens keskiviikkona saan valmiiksi uuden biisin soolotuotantooni, sen jälkeen ajattelin niputtaa demon ja lähetellä sitä erinäisiin paikkoihin ja mestoihin. Mutta mihin järjestykseen biisit levylle?

Levy-yhtiöitä ja lehtiarvosteluja varten demon ensimmäinen biisi olis kai hyvä olla "parhaimmasta päästä", toisaalta viimenen biisi pitäis olla se mikä jättää sykähdyttävän vaikutelman demosta, mikäli se kuunnellaan sinne asti.



Paljon hyviä ja tarpeellisia kysymyksiä, en kuitenkaan vastaa kaikkiin vaan lähestyn asiaa vähän yleisemmällä tasolla.

Ensinnäkin, demon biisijärjestyksessä ei ole hirveästi mietittävää, koska niitä biisejä ei ole niin paljoa että niistä hirveän montaa eri järjestystä sais aikaseksi. Se on nimittäin kylmä tosiasia että yli kolmen biisin demoja ei kuuntele kukaan. Tai no, voi kuunnella, mutta ei taatusti enempää kuin ne kolme biisiä. Eli jos omakustannetta värkkää niin kannattaa tehä promokäyttöön ihan eri kokonaisuus kuin esim. keikoilla myytäväksi.

Sitten kannattaa huomioida vielä sekin että keikkapaikkoja, ohjelmatoimistoja, levy-yhtiöitä ja mediaa varten voi olla tarpeellista tehdä vielä eri versioita niistä demoista. Keikkapaikat ja ohjelmatoimistot arvostaa sellasia biisejä joista kuulee mahdollisen livepotentiaalin, kun taas levy-yhtiö arvostaa biisejä joista kuulee mahdollisen kaupallisen potentiaalin ja media yksinkertasesti niitä biisejä, jotka on ns. vitun hyviä.

Mitä tulee sitten siihen mahdolliseen täyspitkään kokonaisuuteen niin itse oon havainnut hyväksi tavaksi ajatella vanhaa kunnon vinyyliä ja sen kahta eri puolta ja miettiä mikä olisi siinä mallissa dynaamisin mahdollinen järjestys.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#8 kirjoitettu 29.05.2012 15:46

Free-Soul kirjoitti:
Ja jos biiseissä on modulaatioita, niin että seuraava kappale ei ala samasta sävellajista mihin edellinen loppuu. Ihan vain että kuulijalla säilyisi mielenkiinto levyn kuunteluun.


Tätä en oo muuten tullut ajatelleeksi. Mutta onko sävellajituntu lopultakaan niin vahva, että tavallinen musiikinkuuntelija jolla ei ole harjaantunutta korvaa, kuulisi sen eron tai samankaltaisuuden?

Ja tuli muuten mieleen että Dream Theaterin Octavariumilla jokainen biisi alkaa samassa sävellajissa mihin edellinen loppuu. Ei oo kyllä mua ainakaan ikinä häirinnyt.

^ Vastaa Lainaa


Free-Soul
Soldier of Love
9011 viestiä
Luottokäyttäjä

#9 kirjoitettu 29.05.2012 20:14 Muok:29.05.2012 20:28

Vessajono kirjoitti:
Free-Soul kirjoitti:
Ja jos biiseissä on modulaatioita, niin että seuraava kappale ei ala samasta sävellajista mihin edellinen loppuu. Ihan vain että kuulijalla säilyisi mielenkiinto levyn kuunteluun.


Tätä en oo muuten tullut ajatelleeksi. Mutta onko sävellajituntu lopultakaan niin vahva, että tavallinen musiikinkuuntelija jolla ei ole harjaantunutta korvaa, kuulisi sen eron tai samankaltaisuuden?

Ja tuli muuten mieleen että Dream Theaterin Octavariumilla jokainen biisi alkaa samassa sävellajissa mihin edellinen loppuu. Ei oo kyllä mua ainakaan ikinä häirinnyt.

Kyllä mä lähtisin tekemään levyä ihan kaikille, myös niille joiden korvat on harjaantuneet. Ns. ei niin harjaantuneetkin musiikinkuuntelijat saattavat huomata että tässä on nyt jotain samaa, vaikkeivät osaisi tarkalleen sanoa että mitä. Ikinä en lähtisi aliarvioimaan yhtään kuulijaa muutenkaan.

Kuulostaa siltä että tuo Dream Theaterin levy on suunniteltu juttu, eli tahallaan tehty noin. Silloin se on jo oma tehokeinonsa, ovat varmasti hakeneet jotain super-jatkuvuutta levylle sillä keinoin, ja voi olla että juuri tuolle levylle se onkin juuri se paras keino siirtyä kappaleesta toiseen, varsinkin jos kerta niin tapahtuu jokaiseen uuteen kappaleeseen siirryttäessä. Kaikki tai ei yhtään Makuasioitahan ne ovat toki, niinkuin sanoin; itse haluan mielummin vältää sitä että edellinen biisi loppuu samaan sävellajiin mistä seuraava alkaa.

Free-Soul muokkasi viestiä 20:27 29.05.2012

Oikeastihan se menee niin ettei mitään sääntöjä ole, vaan jokainen tekee oman maun mukaan niin kuin parhaaksi kokee.

^ Vastaa Lainaa


Pohjois-Korea
10911 viestiä

#10 kirjoitettu 29.05.2012 20:34

Se on vissiin ihan ok, jos yhellä demolla kitaran virityksiä muutetaan radikaalimmin?

^ Vastaa Lainaa


Lassi Heiskanen
1695 viestiä

#11 kirjoitettu 31.05.2012 21:32 Muok:31.05.2012 21:42

Aattelin olla laiska ja laittaa samalla järjestyksellä sekä arvioitavaks, että levy-yhtiöille.. ikuinen pessimisti - ne sitä kuitenkaan kuuntele :/

Lassi Heiskanen muokkasi viestiä 21:41 31.05.2012

ja ainiin, ei saatukaan viimesintä biisiä vielä valmiiks.. pian kuitenkin

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#12 kirjoitettu 02.06.2012 14:11

Vessajono kirjoitti:
Free-Soul kirjoitti:
Ja jos biiseissä on modulaatioita, niin että seuraava kappale ei ala samasta sävellajista mihin edellinen loppuu. Ihan vain että kuulijalla säilyisi mielenkiinto levyn kuunteluun.


Tätä en oo muuten tullut ajatelleeksi. Mutta onko sävellajituntu lopultakaan niin vahva, että tavallinen musiikinkuuntelija jolla ei ole harjaantunutta korvaa, kuulisi sen eron tai samankaltaisuuden?

Ja tuli muuten mieleen että Dream Theaterin Octavariumilla jokainen biisi alkaa samassa sävellajissa mihin edellinen loppuu. Ei oo kyllä mua ainakaan ikinä häirinnyt.


joo, ei tuolla ole sen suurempaa merkitystä jos biisit ovat hyviä. jos on kaksi slovaria peräkkäin ja ne menee samasta sävellajista niin siinä on sitten vaarana että sen jälkimmäisen kyllä skippaa samantien. Enpä muutenkaan menis laittamaan kahta slovaria peräkkäin, en demolle saati levylle - enkä varsinkaan keikoilla soittaisi.

^ Vastaa Lainaa


GxBx
4644 viestiä

#13 kirjoitettu 10.06.2012 21:54

karman hardon kirjoitti:
pieslice kirjoitti:
Free-Soul kirjoitti:
Nää on vaan omia ajatuksia eivätkä välttämättä sovi kaikkien tyylilajien levyille, mutta kerrotaan nyt kuitenkin:

Itse tarkistaisin ensin että peräkkäin ei tulisi kahta hyvin samantempoista kappaletta, ei varsinkaan kahta balladia peräkkäin, tai kahta biisiä joilla on sama sävellaji. Ja jos biiseissä on modulaatioita, niin että seuraava kappale ei ala samasta sävellajista mihin edellinen loppuu. Ihan vain että kuulijalla säilyisi mielenkiinto levyn kuunteluun.


Kari Peitsamon How I Won the War-levyllä on kaksi peräkkäistä biisiä jotka alkaa samalla riffillä.


eikös Peitsamon koko tuotanto ole yhtä ja samaa biisiä?


ba dum tsii

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#14 kirjoitettu 11.06.2012 08:23

Lassi Heiskanen kirjoitti:

1. Millä perusteilla levyn biisijärjestyksen itse rakentaisit?


Tässä on niin loputtomasti parametrejä, että useita tässäkin ketjussa annettuja ohjeita kannattaa minusta välillä rikkoa toisten parametrien vuoksi. Itse olen lähtenyt ensin jostain ajatuksesta ja sitten vaan ajan kanssa lähtenyt purkamaan yhtälöä sen kaavan avulla jonka olen valinnut. Tähän tarvitaan aikaa.

2. Onko sillä merkitystä että peräkkäin on täysin erilaiset rallit?


Sillä on merkitystä aivan kuin sillä jos on paljolti samanlaiset. Molemmissa tapauksissa juttu voi olla hyvä tai huono. Yllättävät asiat toimivat yhteen ja yllättävät ei.

3. Jos kokonaisuus on menevää musiikkia, tulisiko hitaammat biisit olla levyn keskivaiheilla?


Ei välttämättä.

4. Jos kokonaisuus on melankolista, tulisiko levy aloittaa melankolialla vai menevällä?


Riippuu niistä muista parametreistä. Molemmat voivat toimia parhaiten riippuen materiaalista.

5. Onko mielestäsi tärkeintä se, millä biisillä levy alkaa?
6. Onko mielestäsi tärkeintä se, millä biisillä levy loppuu?


Kokonaisuus ratkaisee. Ymmärrän ihmisiä jotka ovat tästä erimieltä, mutta olen silti heidän kanssaan erimieltä. Minusta levyä ei kannata tehdä niille jotka kuuntelevat vain ekan biisin, vaan niille jotka kuuntelevat sen kokonaan. Jos joku dumaa levyn sen ekan biisin perusteella, vaikka olisi tykännyt koko levystä, niin iso kyynel. Kokonaisuutta ei kannata sille kyyneleelle uhrata.

7. Vai onko kokonaisuus tärkeintä, biisijärjestyksestä huolimatta?


Kokonaisuus on tärkeintä ja JUURI SIKSI se biisijärjestys on TODELLA tärkeää. Siis TODELLA tärkeää. Äimistyttävää miten monen hyvän levyn saa pilattua shuflella.

8. Vaikuttaako levyn biisijärjestykseen se, että se lähetetään levy-yhtiöihin sekä arvosteltavaksi, vai laittaisitko saman järjestyksen vaikka olisit jo menestynyt artisti?


Demon biisijärjestys säädetään aivan omanaan, eikä demo ole samanlainen taiteellinen kokonaisuus kuin albumi. Eli en laittaisi, vaan se muutaman biisin demo mietitään demon ehdolla.

9. Levyn / demon nimeäminen, antaisitko levylle nimeksi (omasta mielestä) parhaan biisin nimen, vai biisin nimen mikä soveltuu parhaiten levyn nimeksi, vai keksisitkö ihan oman nimen levylle, nimen mikä ei esiinny missään biisissä?


Levylle laitetaan tietysti levyle hyvin sopiva nimi. Esiintyi se biisien nimissä tai ei.

^ Vastaa Lainaa


jerepih
87 viestiä

#15 kirjoitettu 11.06.2012 12:46

1. Paras biisi ensimmäiseksi että tulee hyvä ensi vaikutelma, ja toiseks paras biisi viimeseksi että kun henkilö lopettaa kuuntelun sille jää fiilis että mun musiikki olis muka hyvää.
2. Ei mielestäni
3. Itse pistäisin loppu päähän.
4. Melankolialla.
5. On.
6. Ei ihan niin tärkeää kuin aloitus mutta lähes.
7. Kokonaisuus on tärkeä myös mutta itse panostan aloitukseen ja lopetukseen.
8. En laittaisi samaa järjestystä menestyneenä.
9. Pyrin välttämään biisien mukaan nimeämistä.

^ Vastaa Lainaa


Acid Asylum
12 viestiä

#16 kirjoitettu 14.06.2012 19:37

Itse laittaisin parhaimman tai menevimmän biisin ekaksi, jonka jälkeen seuraisi toinen menevä biisi. Kolmannessa voidaankin höllätä kaasua ja laittaa siihen joku balladi tai hidas biisi. Sen jälkeen mennäänkin mielestäni vaikeammalle alueelle. Toisaalta ei kannata laittaa liian monta hidasta biisiä peräkkäin, mutta räminäbiiseissä pitäisi olla sitten sisältöäkin, jos niitä laittelee (tosin sehän pätee kaikkiin biiseihin, temmosta ja järjestyksestä/sijoituksesta riippumatta). Loppuun kannattaa laittaa se sykähdyttävin biisi. Tosin senhän ei tarvitse olla automaattisesti se pisin balladi, vaan joku biisi mikä jättää kuuntelijan haluamaan lisää.

Tai siis näin itse nään. Hyvänä esimerkkinä mielestäni toimii Guns N' Rosesin debyyttilevy (vaikka ei genrestä pitäisi, niin levyllä on kyllä biisijärjestys kohdillaan).

Ja onnea demon kasaamiseen!

^ Vastaa Lainaa


Lassi Heiskanen
1695 viestiä

#17 kirjoitettu 14.06.2012 19:46

Acid Asylum kirjoitti:
Ja onnea demon kasaamiseen!


Kiitos!

Laitoin biisit tiettyyn järjestykseen mitä oon mielessä kelaillu, oon kuunnellu autossa levyä läpi muutamat kerrat (aina ajellessa, eli aika monta kertaa). Nyt en vois kuvitellakaan niitä toiseen järjestykseen, joten järjestys on nyt päätetty

^ Vastaa Lainaa


MrKAT
705 viestiä

#18 kirjoitettu 17.06.2012 23:00

Minä oon tehny lähinnä itelle (auto-CD) mutta
eniten häiritsee jos tempo vaihtelee kovasti.
Mieluummin niin että peräkkäisten tempo-erot on pienet.
Tämä lähinnä elektroniselleni. Ehkä eri asia jos klassinen tai pop tms.?

^ Vastaa Lainaa


Nagu
530 viestiä

#19 kirjoitettu 18.06.2012 00:02

Lassi Heiskanen kirjoitti:
Levy-yhtiöitä ja lehtiarvosteluja varten demon ensimmäinen biisi olis kai hyvä olla "parhaimmasta päästä", toisaalta viimenen biisi pitäis olla se mikä jättää sykähdyttävän vaikutelman demosta, mikäli se kuunnellaan sinne asti.
1. Millä perusteilla levyn biisijärjestyksen itse rakentaisit?
2. Onko sillä merkitystä että peräkkäin on täysin erilaiset rallit?
3. Jos kokonaisuus on menevää musiikkia, tulisiko hitaammat biisit olla levyn keskivaiheilla?
4. Jos kokonaisuus on melankolista, tulisiko levy aloittaa melankolialla vai menevällä?
5. Onko mielestäsi tärkeintä se, millä biisillä levy alkaa?
6. Onko mielestäsi tärkeintä se, millä biisillä levy loppuu?
7. Vai onko kokonaisuus tärkeintä, biisijärjestyksestä huolimatta?
8. Vaikuttaako levyn biisijärjestykseen se, että se lähetetään levy-yhtiöihin sekä arvosteltavaksi, vai laittaisitko saman järjestyksen vaikka olisit jo menestynyt artisti?
9. Levyn / demon nimeäminen, antaisitko levylle nimeksi (omasta mielestä) parhaan biisin nimen, vai biisin nimen mikä soveltuu parhaiten levyn nimeksi, vai keksisitkö ihan oman nimen levylle, nimen mikä ei esiinny missään biisissä?


Jo kysymykset osoittavat että olet oikeilla jäljillä. Oman debyyttini esimerkki:

1-2. Rakennan kappaleiden aiheen ja tyylin mukaan.
3. Kyllä, mielellään.
4. Kannattaa aloittaa CD itselleen ominaisella tyylillä.
5-6. Ei tärkeintä, mutta tärkeätä kuitenkin. Still doin' it! On CD:ni viimeinen kappale sanoitus-syystä. Tässä kappaleessa sanoitin siitä kuinka halusin todistaa itselleni pystyväni tekemään levyn.
7. Kokonaisuuden olisi oltava hyvää ja huolella tehtyä matskua, ei sähellettyä kamaa. Tämä vaikuttaa kriittisesti.
8. Tietenkin alkuperäisen. Tosin, tuskin yhtiö(t) sen suuremmin siitä välittää, siellä kuunnellaan vain onko matsku hyvää vai huonoa.
9. Nimesin oman levyn hyvän kappaleen, ja sen mukaan mitä edustan. Eli debyyttialbumini/kappaleeni/mitä edustan=08200.

Onnea urallesi!

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#20 kirjoitettu 18.06.2012 01:53

Jos levydiiliä havittelee niin tottakai isoimmat paukut heti alkuun. Ja sitten pari yhtä hyvää perään jotta tulet todistaneeksi että hyviä biisejä on enemmänkin. Levylafkan kanssa aikaa on noin 30 sekuntia play-napin painamisesta saada annettua itsestään täydellinen ensivaikutelma. Olen joskus kuullut demon jonka alussa oli noin 2 minuuttia jotain sekoiluintroa ja sitten tuli ihan hyvä biisi mutta voin väittää aika varmaksi ettei ainutkaan levylafkan tyyppi ole päässyt sinne biisiin asti.

Kaupalliselle julkaisulle en taas laittaisi parasta biisiä ensimmäiseksi enkä huonointa viimeiseksi. Muuten se onkin aika vapaata, toki jonkinlainen draaman kaari kannattaa olla olemassa. Hyvä esimerkki vaikka Velcran eka levy jossa ne popeimmat "radiohitit" ovat raidat 8 ja 10 raitamäärän ollessa tuo 10. Muutenkin ko. levyn biisijärjestys on mielestäni erinomaisen onnistunut ja pituutta se suht keskitempoiselle rokkilevylle varsin passeli kolme varttia. Tässä nopea analyysi:

1. OK, ei mullistava mutta herättää mielenkiinnon että mitä seuraavaksi
2. Hyvä biisi, fiilis kasvaa
3. Vielä parempi biisi, nyt toimii jumankauta
4. Taas hyvä biisi, ei ehkä niin tiukka kuin äskeinen mutta edelleen potkii
5. Ihan OK
6. Taas ihan OK, nytkö alkaa loppua paukut...
7. Vielä mitä. Taas toimii.
8. Ja nyt oikein hittibiisi. Hell yeah, nyt on iso vaihde.
9. Vähän taas iisimpi veto mutta siinä se menee edellisen imussa
10. Ja taas hittipotentiaalia. Jaa nytkö se levy loppuikin? No ei muuta kuin pistetään alusta.

Levylafkalle tuollainen järjestys olisi taas huono. Se olisi varmaan kolmen biisin demo ja raidat järjestyksessä 8, 10 ja 3. Tosin jokainen tapaus on ihan oma tarinansa eikä noissa nyt mitään sääntöä ole. Hyvin rakennettu täyspitkä albumikin voi poikia diilin vaikkei alussa olisikaan tykitystä. Mutta jollain se demoa kuunteleva setäkin pitää saada vakuuttuneeksi siitä, että levy tosiaan kannattaa kuunnella kokonaan ja kokonaisuutena.

Anyway kunhan sen oikeasti miettii eikä vaan pistä "läpällä" random-järjestykseen ilman mitään punaista tai minkään muunkaan väristä lankaa johdattelemassa biisejä toisiinsa. Albumi on käsitteenä kuitenkin paljon enemmän kuin kokoelma biisejä. Sen best of -levyn saa sitten vetää random-järjestykseen mun puolesta (vaikka aika usein ne ovat kyllä kronologisessa järjestyksessä).

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu