Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Lähetetyt biisikommentit

Yhteensä 13 kommenttia.

Kommentti kappaleesta Kuuntele Korvakäytävä - Expressio haitarimallinnukselle ja kahdelle pianomallinnukselle 03.03.2011

Korvakäytävä - Expressio haitarimallinnukselle ja kahdelle pianomallinnukselle
Ymmärrän taidetta: täähän oli ihan simppeli juttu!
4

Kommentti kappaleesta Kuuntele Aurinkokenno - Mitä kuuluu, neiti Aika? (demo) 02.03.2008

Aurinkokenno - Mitä kuuluu, neiti Aika? (demo)
Heti ensialkuun todettakoon että seuraavassa kuultavia kriittisiä äänenpainoja ei pidä ajatella musertavina vaan rakentavina. En olisi kommentoinut näin pitkästi, mikäli olisitte mielestäni toivottomia. Sävellyksenä kappale oli nähdäkseni kovin perinteinen. Tämä ei välttämättä ole huono asia, mikäli tarkoitus on jättää tilaa lyriikoille, kuten tässä on kenties ollut tarkoitus. On kuitenkin syytä muistaa, että perinteinenkin sävellys voidaan tehdä hyvin tai huonosti. Tästä en sano muuta kuin että suunta on oikea, mutta osien vaihtumisia olisi kyllä syytä hieman miettiä. Varsinkin säkeistöstä kertosäkeeseen siirtyminen töksähtää ikävästi. Se ei ole pelkästään sävellyksen vika, mutta siihen palaan jäljempänä. Sanoituksia on kehuttu paljon, ja minunkin pitänee antaa niille tunnustusta: tekstistä löytyy muutamia hyviä oivalluksia, kuten vaikkapa tuo edellämainittu "samalla niin kokenut ja neitsyys tallella" tai toisen säkeistön koukunomainen "pikkupikku" - "tikkutikku" -toisto. Kuitenkin haluaisin kysyä, että mistä lyriikat oikeastaan kertovat? Mitä niillä halutaan sanoa? Itselleni tämä jäi hieman epäselväksi ja muutamat kömpelöntuntuiset kohdat (lopun kulunut "takana - pakana" -riimipari sekä "Yksipuolisuus on kaksi puolta kerralla", joka on suuresti vaarassa syyllistyä mukasyvällisyyteen) saavat miettimään, tietääkö tekstittäjä itsekään mistä puhuu vai onko teksti "suoraan sydämestä" - ilmaisu, jota aloitteleva lauluntekijä käyttää kun ei viitsi nähdä korjaamisen, hiomisen ja selkiinnyttämisen vaivaa. Nykyisellään lyriikoissa on melko mutkikkaita lauseita, jotka eivät kertakuulemalla selviä. Lisäksi on muutamia kohtia, kuten "Arka kovin - ajatella", joita on mahdoton laulaa ymmärrettävästi - ne toimivat vain luettuna. Toivoisin tekstiin vähemmän koukeroista ilmaisua. Esimerkiksi ensimmäisen säkeistön ensimmäinen puolikas menee nyt kuulijalta aivan varmasti ohi. Tätä ei pidä käsittää väärin: en tahdo että tekstin ajatusta tyhmennettäisiin. Tahdon, että se ajatus tulisi paremmin esille. Kaiken tämän haukkumisen jälkeen on ehdottomasti annettava tunnustusta siitä, että joku viitsii panostaa lyriikoihin. Liian monesti ne nähdään enemmänkin välttämättömänä pahana. Laulaja, mitäpä jos menisit laulutunneille? Nykyisellään kappaleen melodiasta on paikoin vaikea saada selvää, koska solistin laulama sävel tuntuu sijoittuvan niin lahjakkaasti kaikkien sävelten väliin. Monesti tällaista laulutapaa kuulee perusteltavan epämääräisellä mutinalla "persoonallisesta tyylistä" ja "alkuvoimaisesta tulkinnasta", mutta jos lauluääni ei soi kauniisti yhdessä kitaran ja basson kanssa eikä liioin aiheuta kuulijassa epävireisyydellään mieletöntä tunne-elämystä vaan pikemminkin jonkinasteista ärtymystä, voivat laulutunnit olla paikallaan. Ne ovat paikallaan myös siksi, että laulusuoritus ei ole lainkaan toivottoman huono: rytmisesti siinä on paljon hyvää. Äänteet putoilevat suusta kohtuullisen svengaavasti ja ymmärrettävästi. Sanoista saa hyvin selvää. Mutta hengitys! Siihen tulisi kiinnittää huomiota. Nyt se on melkoisen taitamatonta haukkomista, erityisesti kertosäkeen alussa, mikä osaltaan töksäyttää säkeistöstä kertosäkeeseen -vaihdosta. Miksi laulaja vetää henkeä, laulaa yhden sanan ("mitä") ja vetää taas henkeä? Sanoihin tulee aivan turhaa hätäilyn makua. Summa summarum: lupaavaa, mutta vielä kaipaa hiomista! Numeroa en anna - jääköön se puuha matemaatikoille, jotka tunnetusti kaikenlaisia suureita ja sensemmoisia rakastavat.

Kommentti kappaleesta Kuuntele Takametsän Sekakuoro - Miehen Tie 15.11.2007

Takametsän Sekakuoro - Miehen Tie
Turpa kiinni kibstor, tai laitan henkivartijani perääsi.
10

Kommentti kappaleesta Kuuntele Kongo - Pelastan 27.03.2007

Kongo - Pelastan
Ensivaikutelma oli tasapaksu tavallinen radiobiisi. Intro kuulostaa juuri siltä, eikä ole kovin omintakeinen sen enempää soundeiltaan kuin melodialtaankaan. Laulun alkaessa tilanne muuttuu sikäli, että laulajan ääni on suhteellisen omaperäinen ja tunnistettava. Ikävää, että se on paikka paikoin aika epävireisen ja ohuen kuuloinen. Toisinsanoen tarkkuutta ja soundia tulisi hioa varmaan vielä lisää. Tekstissä on yritystä mielenkiintoiseen ja koskettavaan, ehkä jopa herkkään rocklyriikkaan, mutta se jää yritykseksi. Tämä johtuu siitä, ettei ole päästy tarpeeksi syvälle asioiden ytimeen eikä tavoitettu sanoituksen tilanteiden kannalta oleellisia tunnelmia, mikä mielestäni olisi melko tärkeää tällaisessa biisissä. Vinkkinä voisin sanoa, että nykyisellään tekstissä ei ole oikeastaan mitään konkreettista: on tie eikä hiekkatietä, joet eikä hyisiä jokia jne... Jos asioita tarkennettaisiin, sanoituksesta tulisi persoonallisempi. Myöskään tekstin tarina ei minulle auennut, jollei kyse sitten vain ollut siitä, että tyyppi on rakastunut toiseen ja on valmis tekemään tämän vuoksi mitä hyvänsä. Kenties toisen säkeistön viimeisellä rivillä on koukku, mutta ainakaan se ei tehonnut. Omaperäisempi ja selkeämpi tarina, kiitos! Kielikuvia kannattaa myös vähän miettiä, sillä tuo tielle palauttaminen kuulostaa melko tunkkaiselta ja käytetyltä, samoin kuin tuo "olet kuin pieni lapsi". Suosittelen myös miettimään, mikä on kertosäkeen funktio: onko sillä nykyisellään sellaista? Mitä uutta se tuo tarinaan? Ei mitään, väitän minä, sillä siinä tyyppi vain julistaa mahtavata rakkauttaan kohti armastettuaan, kuten hän on tehnyt jo koko ensimmäisen säkeistön ajan. Soundeissa ei ole mitään kovin omaperäistä, mutta ne ovat hyvät. Hienoa. Se ei kuitenkaan auta, mikäli musiikki ei ole omaperäistä. Muutamia "epäkaupallisia" ratkaisuja oli soinnutuksen puolella, mainittakoon esimerkkinä vaikkapa kertosäkeen kaksi ensimmäistä sointua. Nekään eivät kuitenkaan sinällään toimi mielestäni kovin hyvin. Suurin osa ongelmista ratkeaisi luultavasti tekemällä hitusen parempi melodia. Nykyisellään se ei kelpaa edes radiohittimelodiaksi, koska ei ole riittävän tarttuva. Summaisin, että biisi on tehty ja soitettu huolellisesti, mutta sanoituksen ja sävellyksen keskinkertaisuus vie suuren osan tehoja. Omaperäinen teksti ja melodia - samoin kuin sovitus - parantaisivat biisiä erittäinkin paljon. Kannattaa muuten vilkaista JasnajanPuukissan kommentti. Siinä on myös muutama ihan ok pointti.

Kommentti kappaleesta Kuuntele Satumnaisuus - Millainen taikatemppu oikein 16.01.2007

Satumnaisuus - Millainen taikatemppu oikein
Soundit on erittäin hyvät ja niillä on kappaleeseen saatu mainio tunnelma. En olisi uskonut, että FL Studiosta saa moisia ääniä irti, mutta tämähän todistaa vain sen, että kaikki on loppupelissä aina kiinni käyttäjästä :) Rumpuraita kiinnittää huomion monipuolisuudellaan: taimillisia kikkailuja, vaikka syke ei muutukaan (kerrankin jotain muuta kuin 4/4, kiitos!). Harmonia on myös kohdallaan. Pohjimmiltaan yksinkertaisista elementeistä on koostettu mielenkiintoisen kuuloinen kokonaisuus. Melodiaa jäin kaipaamaan, mikään kuulemistani asioista ei sellaiselta varsinaisesti kuulostanut. Rakenteessa on useampia selkeästi erottuvia osia, mikä on elektronisessa musiikissa valitettavan harvinaista. Harmi ettei alun tarttuva (ja suorastaan liiankin pitkä) A-osa toistunut enää lopussa B- ja C-osien jälkeen. Varsinkin juuri tuo B:stä C:hen -taite oli nautinnollista kuultavaa: mainio harmoninen oivallus!

Kommentti kappaleesta Kuuntele Takametsän Sekakuoro - Sa mennyt oot 15.09.2006

Takametsän Sekakuoro - Sa mennyt oot
"Ujellukset" on äänitetty kahdelta aamuyöllä Takametsän Sekakuoron omassa samettiverhoillussa studiossa. Ne tehtiin tietäen, etteivät kylmäsydämiset kriitikot kuitenkaan ymmärtäisi niitä, mistä syystä niihin ei panostettu ollenkaan. Todellinen taide ei laatua kaipaa!
10

Kommentti kappaleesta Kuuntele Jukio ja Jouni - Jenkkalan poijaat 30.03.2007

Jukio ja Jouni - Jenkkalan poijaat
Miksi en ole kuullut duostanne aiemmin? Tehän olette kuin Tallarit ja Kari Tapio samassa paketissa.
10

Kommentti kappaleesta Kuuntele A.L.I-Posse - Aamukaste 27.08.2006

A.L.I-Posse - Aamukaste
Tämän kappaleen loistavat dynaamiset fermaatit olivat kyllä mitä ihastuttavinta kuultavaa puhumattakaan ad libitum esitetyistä lyriikoista. Voisi jopa sanoa, että jollei teitä tekninen impotenssi vaivaa, niin taustojen tonaaliset ratkaisut olivat progressiivisuudessaan sangen intressanttia kuultavaa, mikä ei lienekään vierasta kaltaisellenne yhtyeelle. Lordi on paras.
10

Kommentti kappaleesta Kuuntele Matemaattinen porkkana - Vihreä porkkana 07.07.2009

Matemaattinen porkkana - Vihreä porkkana
Perkeleen kovaa kamaa!
10

Kommentti kappaleesta Kuuntele dj-Disastrous - Ihanaa Mertaranta Ihanaa! 22.02.2005

dj-Disastrous - Ihanaa Mertaranta Ihanaa!
Mainio idea, ja toteutus on onnistunut. *Seuraa leijonanmielen esimerkkiä*
9

Kommentti kappaleesta Kuuntele SpeaK(wanhat) - Nanofpne 21.01.2005

SpeaK(wanhat) - Nanofpne
Oikeen lepposta... Alussa tunnistin kyllä heti BeepMapin, eikös se se ollut? Melodiaa ja sointukiertoja olisi voinut olla enempi, mutta kyllä minusta vielä fani tulee...
8

Kommentti kappaleesta Kuuntele Äärivaikeat äänimaisemat - Train goes to jungle 07.01.2005

Äärivaikeat äänimaisemat - Train goes to jungle
Kasi on aina varma valinta. Yhdyn edellisiin puhujiin mm. siinä, että kappale todellakin loppuu liian aikaisin. Ei kuitenkaan mitään kopypastetusta kehiin, vaan voisi tulla jotain uutta matskua; parit filtterit ja flangerit sinne johonkin väliin toisivat piristystä. Vinkiksi: Kristalissa on muitakin efektejä, kuin delay-efekti...
8

Kommentti kappaleesta Kuuntele Dmgl - Nyt koodataan 11.12.2004

Dmgl - Nyt koodataan
Ihan mahtava. Minulta tulee heti täysi kymppi, jos uusit laitteiston, ja pistät paremmat soundit. Tätä on pakko kuunnella aina koodaillessa... LOL
9