Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 3 4 Seuraava >

Kirjoittaja Kun on demon lähettämisen aika...


Lydia
57 viestiä

#1 kirjoitettu 23.07.2004 08:17

Alkusyksy on levy-yhtiöissä kiireisintä aikaa. Kaikki kesän aikana syntyneet kellaribändit lähettelevät mitä ihmeellisempiä demojaan ja muutenkin musiikkibisnes heräilee kesälomien jälkeen.

Kokosin tähän alle toivottavasti mahdollisimman monia palvelevan "demonlähettäjän lyhyen ohjesäännön", josta selviää erinäisiä seikkoja, joita kannattaa ottaa huomioon lähestyttäessä levy-yhtiötä. Pykäliä saa lisätä, mutta nämä tulivat mieleen omasta näkökulmasta (joka on nimenomaan se demojen kuuntelu levy-yhtiön päässä).


Demonlähettäjän lyhyt ohjesääntö:

1. Kiinnostuksen herättävät kannet ja myös itse levyyn maininta, mitä siinä on, sekä lähettäjän puhelinnumero. Levyt eksyvät kansistaan todella helposti (99% varmuudella), eikä meillä ole aikaa tehdä salapoliisintyötä. Levy lentää armotta roskiin, jos siinä ei lue mitään.

2. Ehjä levy, jota voi kuunnella. Uunohda siis "säästänpä rahaa ja pistän levyn ilman kuorta tavalliseen kirjekuoreen"-mentaliteetti ja hanki kunnollinen pehmustettu pussi. Meille tulee monta postissa rikkoutunutta demoa viikossa! ARVOSTA musiikkiasi ja toimita se ehjänä perille!

3. Cd-levyn mukaan AINA tietoa bändistä, muutakin kuin nimet ja soittimet. Kuva ois kiva ellei pakollinen. Kirjeen ulkoasu ja äidin kieli on syytä tarki staa ja niinku puhe kiäli ei sillee tiätsä sytytä. NÄHKÄÄ VAIVAA saatekirjeen tekemisessä! Se kannattaa.

4. Demon lähettäminen ei ole mikään 100% tae siitä, että sinulle vastataan. ÄLÄ soita meille, me soitamme sinulle, mikäli demosi mukana tulee yhteystiedot. Ja huomioi, että me soitamme sinulle AINOASTAAN, jos olemme kiinnostuneita. Jos sinulle tulee pakonomainen tarve saada tietää suora mielipide musiikistasi, pistä lyhyt email, jossa toivot vastausta. Spämmätä ei kannata joka päivä, yksi maili riittää.

5. Jonossa saattaa olla hyvinkin satoja demoja ennen sinun demoasi. Kärsivällisyys palkitaan ja täytyy myöntää, että mielenkiintoisen näköinen paketti (mukana kuvia bändistä, hyvä saatekirje, mukavannäköiset kannet, eli siis vaivaa on nähty jo tässä vaiheessa) kuunnellaan yleensä jonon ohi. Persoonattomat Maxellin romput joissa on muutamalla harakanvarpaalla bändin nimi, saattavat lojua laatikon pohjalla hamaan tulevaisuuteen!

6. Omaa materiaalia kannattaa olla valmiina yhden albumin verran. Demolle riittää 3 parasta biisiä. Mielellään otamme vastaan vaikka koko albumillisen saman bändin biisejä. Sääliselittely "nokun meil ei ollu kunnon studioo ja laulaja on vähä kähee ku sil oli flunssa ja mun bassosta katkes kieli eikä ollu varaa ostaa uutta" ei mene läpi. Demon laadulla ON väliä, se on pakko tunnustaa, mutta hyvät biisit tunnistaa, vaikka laatu olisi miten huono.

7. Älä hukkaa levy-yhtiöiden aikaa lähettämällä ns. "projektidemoja", jolla esiintyvät muusikot eivät ole sitoutuneet bändiin tai ne on tehty "no tehdään nyt tää demo vaan" -periaatteella. Tarjoa aina valmista pakettia, jossa kaikki bändin jäsenet ovat 100% mukana ja valmiina tekemään lisää materiaalia ja esiintymään bändin riveissä koska tahansa. Älä lähetä meille HUONOA musiikkia!

8. Kannattaa myös hankkia tietoa siitä, miten levy-yhtiö toimii, mitä tarkoittavat kustantaminen tai promootio, ohjelmatoimisto, teosto, gramex tai muut heprealta vaikuttavat sanat. Ne ponnahtavat eteesi taatusti jossain vaiheessa pientä muusikonelämääsi.

9. Älä ole nenäkäs tai liian itsevarma, vaikka mummosi, äitisi ja ehkä naapurisikin on sinua kehunut. Kun asioit levy-yhtiössä, olet tekemisissä musiikin ammattilaisten kanssa. Nöyränä ja kuuliaisena saavutat paljon enemmän, hyökkäävällä asenteella sinut torjutaan melko varmasti. Persettä ei kuitenkaan tarvitse eikä saa nuolla, mutta lievä kunnioitus on syytä säilyttää. Ammattilaisetkin ovat toisiaan kohtaan joviaaleja ja kohteliaita!

10. Älä usko mitään mitä tässä ohjeessa sanotaan. Tee omaa juttuasi ja puske eteenpäin kuin raivokas härkä, niin tulevaisuus on sinulle avoinna! Ilman kovaa työtä et voi saavuttaa mitään. Ota vastaan negatiiviset kommentit ja ota opiksesi niistä. Opettele kiittämään positiivisesta palautteesta, mutta älä anna pissan nousta päähäsi. Jos et ole täysin lahjaton, voit menestyä muusikkona, kun uskot omaan juttuusi.

^ Vastaa Lainaa


Tempo
673 viestiä

#2 kirjoitettu 23.07.2004 08:45

11. Ota selvää koti- ja ulkomaisista labeleista minne levysi kannattaa lähettää, jos teet underground materiaalia. BMGt, Sonyt ja muut isot levy-yhtiöt tuskin ilahtuvat loistavasta noisebiisistäsi, vaikka kansiin ja muuhun materiaaliin olisi uhrattu taiteilija-apurahat. Jokaiselle valtavirrasta poikkeavalle genrelle on oma paikkansa. Myös yleisemmille genreille, kuten trance, on omat labelinsa, vaikka sitä myös suurilta levy-yhtiöiltä tuotetaan.

12. Hallitse hyvä englannin kielen taito. Useat UG labelit, joihin suomalaista musiikkia on päässyt mukaan, on ulkomailla. Ei riitä, että joku tuttava on kääntänyt e-mailit ja levyn infot englanniksi. Jos demo tärppää, voit joutua käyttämään kielitaitoasi käytännössä, jos joskus puhelin pärähtää soimaan.

^ Vastaa Lainaa


TheVille
383 viestiä

#3 kirjoitettu 23.07.2004 10:00

Tässä on paras thread mitä olen elämäni päivänä nähnyt. Kiitos!

^ Vastaa Lainaa


Apo
984 viestiä
Luottokäyttäjä

#4 kirjoitettu 23.07.2004 16:15

Aivan 100% asiaa!

Lisäisin seuraavan, sen tarpeellisuus tosin ajoittuu vasta demon lähetyksen jälkeen:

13. Jos käy niin onnekkaasti että levy-yhtiö kiinnostuu demostasi ja haluaa neuvotella sopimuksesta niin kannattaa miettiä hetki eikä rynnätä suinpäin allekirjoittamaan sopimusta. Vaadi sopimukset kirjallisina. Älä luota ammattilaisten tarjoamiin sopimuksiin. Jos et ymmärrä sopimuksia, hanki musiikkiteollisuuteen perehtyny asianajaja. Vaikka luulisit ymmärtäväsi hanki kuitenkin asianajaja.

Tekijänoikeusjärjestöt muistaakseni tarjoavat jäsenetuina asianajajien palveluksia.

^ Vastaa Lainaa


PehmoA
1071 viestiä

#5 kirjoitettu 23.07.2004 16:23

Apo kirjoitti:
Aivan 100% asiaa!

Lisäisin seuraavan, sen tarpeellisuus tosin ajoittuu vasta demon lähetyksen jälkeen:

13. Jos käy niin onnekkaasti että levy-yhtiö kiinnostuu demostasi ja haluaa neuvotella sopimuksesta niin kannattaa miettiä hetki eikä rynnätä suinpäin allekirjoittamaan sopimusta. Vaadi sopimukset kirjallisina. Älä luota ammattilaisten tarjoamiin sopimuksiin. Jos et ymmärrä sopimuksia, hanki musiikkiteollisuuteen perehtyny asianajaja. Vaikka luulisit ymmärtäväsi hanki kuitenkin asianajaja.

Tekijänoikeusjärjestöt muistaakseni tarjoavat jäsenetuina asianajajien palveluksia.


Jep tämä on kyllä oiva vinkki, ei kannata suin päin innostua jos joku sitä sopimusta tarjoaa.
Se on kuitenkin aika moinen paino jalassa ja taakka herteilla, kun lupautuu noudattamaan sopimusta ja ei enää itselleen niitä töitä teekkään.

Kiitos myös lydialle hyvistä ohjeista ja nauvoista.

^ Vastaa Lainaa


Vibiz

#6 kirjoitettu 23.07.2004 16:39

ei voi muuta sanoa ku että kiitos tästä threadista!!!!!! loistoo...

^ Vastaa Lainaa


Apo
984 viestiä
Luottokäyttäjä

#7 kirjoitettu 23.07.2004 16:52

U kirjoitti:
eli ei kandee ottaa heti vastaan kaikkea mitä he tarjoavat, pelossa että menettää sopimuksen kun sanoo jotain vastaan.


Juu, tuosta voisikin ottaa kohdan 14. eli:

14. Sopimuksissa ovat AINA neuvotteluvaraa. Kun neuvottelut ovat käynnissä, varaa tarpeeksi aikaa sopimusten lukemiseen ja pyydä rohkeasti vaikka lisäaikaa jos sopimuksesta on epäselvyyttä. Ammattilaiset eivät vetoa asian kiireellisyyteen tai muihin verukkeisiin saadakseen sopimuksen läpi nopeasti. Älä kuitenkaan viivytä tai vetkuttele sopimuksen tekoa turhaan vaan hoida oma osuutesi nopeasti ja asiallisesti.

--
apo

^ Vastaa Lainaa


Vibiz

#8 kirjoitettu 23.07.2004 17:07

Apo kirjoitti:
U kirjoitti:
eli ei kandee ottaa heti vastaan kaikkea mitä he tarjoavat, pelossa että menettää sopimuksen kun sanoo jotain vastaan.


Juu, tuosta voisikin ottaa kohdan 14. eli:

14. Sopimuksissa ovat AINA neuvotteluvaraa. Kun neuvottelut ovat käynnissä, varaa tarpeeksi aikaa sopimusten lukemiseen ja pyydä rohkeasti vaikka lisäaikaa jos sopimuksesta on epäselvyyttä. Ammattilaiset eivät vetoa asian kiireellisyyteen tai muihin verukkeisiin saadakseen sopimuksen läpi nopeasti. Älä kuitenkaan viivytä tai vetkuttele sopimuksen tekoa turhaan vaan hoida oma osuutesi nopeasti ja asiallisesti.

--
apo


suositellaan kuulemma myös et kysyttäisiin joltain ulkopuoliselta asiantuntevalta lakimieheltä...

^ Vastaa Lainaa


KillThatHooker

#9 kirjoitettu 23.07.2004 17:23

tästä oli todella paljon paljon hyötyä! kiitos!

^ Vastaa Lainaa


Khimil
2676 viestiä
Luottokäyttäjä

#10 kirjoitettu 23.07.2004 17:39

donjay kirjoitti:
Hyvä pointti, mutta pakko heittää tarina koskien tota. Satuinpa vuosia sitten soittamaan bändissä, joka pääsi sitten sille asteelle, että lähettelimme kaikille suomen levy-yhtiöille demon. Jotkut jopa vastasivat parin kuukauden sisällä ihanalla monistetulla kirjeellä että thank´s but no thanks. Noh sitten kun demon lähettämisestä oli kulunut 2 vuotta eräs nimeltämainitsematon iso levy-yhtiö lähetti vastauksen komiasti kirjotettuna allekirjoitusten kera lukien että musiikkinne ei sovi nykyiseen tuotantopolitiikkamme! Siis kahden vuoden kuluttua! hehe... Bändi oli kehittynyt siinä ajassa valovuosien päähän siitä demosta! En minäkään olis sillosta bändiä sainannu, mut nauratti aika makeasti ku saatiin se kirje! Eli kärsivällisyyttä tarvitaan. HAHAHAHA



Meille kävi samoin, tosin aikaa kului vain reilut puoli vuotta, demolla oli yksi aika nopeasti tehty biisi itsepoltetulla cd:llä sen alkuperäiskotelossa ja saatekirje taisi olla lyijykynällä kirjoitettu kosketinsoittajamme toimesta, joka kirjoittaa kuin enkeli

^ Vastaa Lainaa


cozmo1
187 viestiä

#11 kirjoitettu 23.07.2004 18:03

K-mikko kirjoitti:
donjay kirjoitti:
Hyvä pointti, mutta pakko heittää tarina koskien tota. Satuinpa vuosia sitten soittamaan bändissä, joka pääsi sitten sille asteelle, että lähettelimme kaikille suomen levy-yhtiöille demon. Jotkut jopa vastasivat parin kuukauden sisällä ihanalla monistetulla kirjeellä että thank´s but no thanks. Noh sitten kun demon lähettämisestä oli kulunut 2 vuotta eräs nimeltämainitsematon iso levy-yhtiö lähetti vastauksen komiasti kirjotettuna allekirjoitusten kera lukien että musiikkinne ei sovi nykyiseen tuotantopolitiikkamme! Siis kahden vuoden kuluttua! hehe... Bändi oli kehittynyt siinä ajassa valovuosien päähän siitä demosta! En minäkään olis sillosta bändiä sainannu, mut nauratti aika makeasti ku saatiin se kirje! Eli kärsivällisyyttä tarvitaan. HAHAHAHA



Meille kävi samoin, tosin aikaa kului vain reilut puoli vuotta, demolla oli yksi aika nopeasti tehty biisi itsepoltetulla cd:llä sen alkuperäiskotelossa ja saatekirje taisi olla lyijykynällä kirjoitettu kosketinsoittajamme toimesta, joka kirjoittaa kuin enkeli

[offtopic]
Ei kyllä se oli ihan koneella kirjoitettu, mä en kirjota käsin edes ostoslistaa, ko.syystä.
[/offtopic]

^ Vastaa Lainaa


Outset
283 viestiä

#12 kirjoitettu 23.07.2004 19:18

Aijai, erittäin hyödyllistä ja asiallista tietoa. Jopa oppisinkin jotain uutta taas Kiitokset neuvonantajille, varsinkin Lydialle!

^ Vastaa Lainaa


skyz

#13 kirjoitettu 23.07.2004 22:26

tässä threadissa on kyl asiaaa vaikka tuhansille jakaa, todella isot propsit tän kirjottajalle, ja kaikille ketkä tähän jotain lisää....

^ Vastaa Lainaa


hebo

#14 kirjoitettu 24.07.2004 00:51

Tuolla lisää ohjeita:

http://www.mikseri.net...

^ Vastaa Lainaa


DELPHiON

#15 kirjoitettu 27.07.2004 09:25

Tähän threadin perään sopii vielä pari faktaa:

1. Murto-osa artisteista signataan demon perusteella.

2. Keskimääräinen demon kuunteluaika on 30-60 sekuntia.

Että onnea vaan Niin valitettavaa kuin se onkin, niin suhteilla näissä hommissa aika pitkälle pelataan.

Toisaalta tässä on hyväkin puoli: Jos saat biisejäsi levitettyä kivasti ja esim dj:den soittoon, taitaa tämä silloin olla ainoita hommia, joka sotii vastaan aikoinaan vanhempien niin monesti hokemaa "ei sua tulla töihin kotoa hakemaan" Homma kun pyörii sitten eteenpäin lähes itsestään.

Tosiaan, kannattaa myös harkita mihin pistää nimensä alle. Mitä enemmän itsellä on tullut kokemusta soppareiden allekirjoituksesta, sitä tarkemmaksi on tullut, ja on oppinut vaatimaan enemmän: Ei kannata myydä itseään ilmaiseksi. Kannattaa myös haistella, mitä levy-yhtiö on valmis tekemään menestyksesi eteen.

^ Vastaa Lainaa


Lydia
57 viestiä

#16 kirjoitettu 27.07.2004 10:57

DELPHiON kirjoitti:
Tähän threadin perään sopii vielä pari faktaa:

1. Murto-osa artisteista signataan demon perusteella.

2. Keskimääräinen demon kuunteluaika on 30-60 sekuntia.

Että onnea vaan Niin valitettavaa kuin se onkin, niin suhteilla näissä hommissa aika pitkälle pelataan.

[lainaus päättyy]


Niinno, riippuu vähän mistä kiikkuu. Artisteja signataan todella vähän demojen perusteella siksi, että suurin osa (99%) demoista on täyttä p*skaa. Miksi signata huonoja bändejä??

Demon keskimääräinen kuunteluaika on 5-60 sekuntia per biisi. Aika on yleensä alkupään biiseillä pidempi

Suhteilla ei ole paljoakaan mitään tekemistä demojen kanssa. Siellä ne lojuu samassa kasassa kuuluisempienkin artistien demot kellaribändien nauhojen kanssa. Kaikki kuunnellaan, kunhan ehditään. Eniten ärsyttää sellaiset "suuret artistit" jotka lähettää demon ja soittaa seuraavana päivänä että "saittekste sen mun demon se on ihan v*tun hyvä muuten, ai niin tiätte varmaan kuka mä oon". Oikeasti, ei vois vähempää kiinnostaa Meillä ainakin signataan HYVÄÄ musiikkia eikä pelkästään kavereiden biisejä!

^ Vastaa Lainaa


DELPHiON

#17 kirjoitettu 27.07.2004 11:53

Lydia kirjoitti:
Suhteilla ei ole paljoakaan mitään tekemistä demojen kanssa. Siellä ne lojuu samassa kasassa kuuluisempienkin artistien demot kellaribändien nauhojen kanssa. Kaikki kuunnellaan, kunhan ehditään. Eniten ärsyttää sellaiset "suuret artistit" jotka lähettää demon ja soittaa seuraavana päivänä että "saittekste sen mun demon se on ihan v*tun hyvä muuten, ai niin tiätte varmaan kuka mä oon". Oikeasti, ei vois vähempää kiinnostaa Meillä ainakin signataan HYVÄÄ musiikkia eikä pelkästään kavereiden biisejä!


Joo, en toki tarkoittanut että kavereiden biisejä signataan. Mutta yleensä sopparin hankinnassa kontaktit on äärimmäisen tärkeitä. Jos lähetät demon, se päätyy siihen samaan kasaan ja saa pahimmassa tapauksessa sen 30 sekunnin huomion, ja päätyy pölyttymään hyllyille. Jos taas sulla on kontakteja, joku tuttu, joka pystyy kunnolla soittamaan sen labelin A&R:lle saaden isomman huomion biiseille, mahdollisuus signaukseen, jos materiaali on laadukasta, on varmasi 90% suurempi..

Nämä siis omakohtaisia kokemuksia, esimerkkinä: Lähetin demon eräälle levy-yhtiölle tuossa vuosi sitten. Noh, mitään ei kuulunut pariin kuukauteen, vaikka tiesin että biisit on kuunneltu. Kyselin demon perään, ja sain vastauksen että ei valitettavasti kiinnosta. Eräs tuttuni, joka tunsi ko labelin A&R:n, lähetti saman biisin kuukauden päästä, ja kas, yhtäkkiä biisi haluttiinkin signata kehujen kanssa.

Toinen hyvä esimerkki siitä, että myös biisin tiettyyn kontekstiin asettaminen vaikuttaa valintaan: Eräs jälleen nimeltämainitsematon labelin oli kuullut uuden biisini mutta ei kiinnostunut siitä. Tämän jälkeen he kuulivat biisin eräässä setissä, josta se positiivisesti pompsahti esiin, ja sain biisin signattua.

^ Vastaa Lainaa


Hombre Muerto
3489 viestiä

#18 kirjoitettu 27.07.2004 13:51

Lydia kirjoitti:
Meillä ainakin signataan HYVÄÄ musiikkia eikä pelkästään kavereiden biisejä!


Sopiiko kysyä minkä firman laskuun työskentelet?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#19 kirjoitettu 27.07.2004 14:55

DELPHiON kirjoitti:

Toinen hyvä esimerkki siitä, että myös biisin tiettyyn kontekstiin asettaminen vaikuttaa valintaan: Eräs jälleen nimeltämainitsematon labelin oli kuullut uuden biisini mutta ei kiinnostunut siitä. Tämän jälkeen he kuulivat biisin eräässä setissä, josta se positiivisesti pompsahti esiin, ja sain biisin signattua.


Tuohan on ihan perus psykologinen ilmiö, jota ei oikein voi mitenkään täysin välttää.

^ Vastaa Lainaa


Instrumetal

#20 kirjoitettu 28.07.2004 08:56

Ärsyttävää... Mä olisin saanut levyn-kustannus-diilin Fossil Recordsilta (erikoistunut kitara musiikkiin) mutta Jenkkiläiset levy-yhtiöt ei ota alle 18 vuotiasta porukkaa messiin ilman asianajajaa tai takaajaa. Joten heti ku mä täytän 18, saan kustannus diilin! @mikseri: Albert Roxtone

^ Vastaa Lainaa


Lydia
57 viestiä

#21 kirjoitettu 28.07.2004 08:57

Hombre Muerto, katsohan profiilista...

^ Vastaa Lainaa


DELPHiON

#22 kirjoitettu 28.07.2004 14:00

U kirjoitti:
aika karskia yleistystä, jopa katkeraa tilitystä.. jos musiikki on hyvää, niin kyllä se riittää. ei suhteet enää auta jos materiaali ei ole laadukasta. kyllä musiikki puhuu puolestaan jos levy-yhtiö huomaa siinä potentiaalia.


Jos luit viestini, huomasit varmasti että puhuinkin tilanteesta jossa musiikki on laadukasta, mutta ei saa ansaitsemaansa huomiota. Tämä on fakta, ei yleistystä.

Mistä kohtaa viestistäni löysit karskia yleistystä, tai katkeraa tilitystä? Miksi ihmeessä olisin katkera, ja mistä? Tsekkaa profiilini.

No meitä on moneen makuun.

^ Vastaa Lainaa


gebo modyo
1102 viestiä

#23 kirjoitettu 29.07.2004 11:53

U kirjoitti:

aika karskia yleistystä, jopa katkeraa tilitystä.. jos musiikki on hyvää, niin kyllä se riittää. ei suhteet enää auta jos materiaali ei ole laadukasta. kyllä musiikki puhuu puolestaan jos levy-yhtiö huomaa siinä potentiaalia.



toden totta. turha niillä kaverisuhteilla on ratsastaa. jos musiikki ei itsessään ole julkaisemisen ja kuuntelemisen arvoista, turha sitä on väkisin levy-yhtiölle kirjautua?

^ Vastaa Lainaa


DELPHiON

#24 kirjoitettu 29.07.2004 12:27

monophobic kirjoitti:
gebo modyo kirjoitti:
U kirjoitti:

aika karskia yleistystä, jopa katkeraa tilitystä.. jos musiikki on hyvää, niin kyllä se riittää. ei suhteet enää auta jos materiaali ei ole laadukasta. kyllä musiikki puhuu puolestaan jos levy-yhtiö huomaa siinä potentiaalia.



toden totta. turha niillä kaverisuhteilla on ratsastaa. jos musiikki ei itsessään ole julkaisemisen ja kuuntelemisen arvoista, turha sitä on väkisin levy-yhtiölle kirjautua?


kyllä se näin on. ei kai mikään levy-yhtiö julkaise omaksi mielikseen jotain paskaa kun kaveri sattu suosittelemaan artistia.. aika huono homma. musiikki ratkasee ja levy-yhtiön musiikkipolitiikka ratkasee mitä julkastaan, ei Warp Jari Sillanpäätä julkase vaikka kuinka me sitä haluttaisiin!


Tottakai, tämän nyt tajuaa apinakin. Mutta puhe oli laadukkaasta matskusta. Vaikka sulla olisi taskussa maailman paras hittibiisi, ei se takaa että se signataan demojen joukosta. Jos taas on kontaktit suoraan a&r:n, niin se kuuntelee sen erityisellä mielenkiinnolla ja paneutuu siihen.

^ Vastaa Lainaa


Lydia
57 viestiä

#25 kirjoitettu 29.07.2004 12:54

Myös toinen puoli totuudesta: Sekin on toisaalta vähän ärsyttävää, kun on koko ajan joku "kaveri" tunkemassa demoa kouraan ja huutamassa että kuuntele tämä kuuntele tämä. Silloin pistän sen demon mielelläni syrjään ja otan laatikosta jonkun uuden, ehkä nousevan tähden

^ Vastaa Lainaa


MfLI

#26 kirjoitettu 29.07.2004 23:50

DELPHiON kirjoitti:
Tottakai, tämän nyt tajuaa apinakin. Mutta puhe oli laadukkaasta matskusta. Vaikka sulla olisi taskussa maailman paras hittibiisi, ei se takaa että se signataan demojen joukosta. Jos taas on kontaktit suoraan a&r:n, niin se kuuntelee sen erityisellä mielenkiinnolla ja paneutuu siihen.


Delph - olet oikeassa. Toisaalta; Hyvää materiaalia on jaossa vaikka kuinka paljon. Täälläkin kuulee mielstäni ihan latutavaraa hyvinkin usein joten "Exposure, exposure and ALL THA exposure" on avainnimittäjä viimekädessä -kuka klubeilla heinämiehenä heiluen,kuka agressiivisella spammauskamppiksella frendejään ja fanejaan verissäpäin painostaen, kuka majorlabelin a&r:n "reittä pitkin" juottobileissä kiiveten... Kovaa työtä kaikki tyyni! Ilmaisia lounaita ei ole. There´s no business like showbusiness jne... jne...

Nyt vain on niin,että jos homma hoidetaan oikeasti fiksusti, niin koko hoito voidaan pistää uusiin kuoseihin... Juuri näinähetkinä Luithan AVOIN KIRJE MINISTERI TANJA KARPELALLE - olet selvästi erittäin lahjakas kaveri. Nyt vaan mukaan muutokseen Tsemiä!

Mika aka MfLI

^ Vastaa Lainaa


jakeriver
1572 viestiä

#27 kirjoitettu 01.08.2004 21:33

U kirjoitti:
unohtakaa raha kun duunaatte musaa. taide ei kaipaa pinnallisia vaikutteita.


Amen that. Raha ja taide ei sovi yhteen. Tai sopii, mutta jos oikeasti pitää tekemisestään, ei voi ajatella päällimmäisenä rahaa. Tai ainakin näin itse oien kokenut. Eihän se tietenkään aina mene näin, mutta muutamia hyviäkin artisteja on raha vetänyt vähän vähemmän hyviksi - kaupallistuessa. Levy-yhtiön astuessa kuviin tulee usein mielikuva menestyksestä ja rahasta. Mutta kun alkaa miettiä, mitä oikeasti on tehdä musiikkia työkseen, se on kova homma. Kun näin puoliammattipohjalta voi tehdä musiikkihommia kun on inspis, ammattilaisena pitäisi jaksaa tehdä sitä leipänsä eteen... Mutta varmasti ammattilaiset jaksavatkin - ehkei aina, mutta useiimmiten.

^ Vastaa Lainaa


Evoluutio

#28 kirjoitettu 03.08.2004 22:47

Mikä vika maxelin cd:ssä on?

^ Vastaa Lainaa


Apo
984 viestiä
Luottokäyttäjä

#29 kirjoitettu 03.08.2004 23:46

Evoluutio kirjoitti:
Mikä vika maxelin cd:ssä on?


Luetun ymmärtäminen on näemmä katoava taito.

Lydia kirjoitti:
Persoonattomat Maxellin romput joissa on muutamalla harakanvarpaalla
bändin nimi, saattavat lojua laatikon pohjalla hamaan tulevaisuuteen!


--
apo

^ Vastaa Lainaa


WACS

#30 kirjoitettu 04.08.2004 23:15

Apo kirjoitti:
Evoluutio kirjoitti:
Mikä vika maxelin cd:ssä on?


Luetun ymmärtäminen on näemmä katoava taito.

Lydia kirjoitti:
Persoonattomat Maxellin romput joissa on muutamalla harakanvarpaalla
bändin nimi, saattavat lojua laatikon pohjalla hamaan tulevaisuuteen!


--
apo


Uskoakseni kyseessä oli sarkastinen heitto.

Itselläni olisi kysymys:
Jos on nauhoittanut paljon materiaalia yksin, siis "yhden miehen bändi"-periaatteella, niin onko mitään mahdollisuutta saada levytyssopimusta, jos ei ole kykenevä keikkailemaan bändin puuttuessa?

Eli onko edes mitään järkeä lähettää demoa, jos ei ole valmiutta keikkailla?

Tunnettut artistit ainakin pystyvät tätä tekemään, mutta en tiedä sitten täysin uudesta nimestä musiikkimarkkinoilla.

Arvostaisin suuresti asiantuntevaa vastausta.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#31 kirjoitettu 05.08.2004 00:08

GuitarMaster kirjoitti:

Tunnettut artistit ainakin pystyvät tätä tekemään, mutta en tiedä sitten täysin uudesta nimestä musiikkimarkkinoilla.


Kyllä ainakin "viikate" löi itsensä läpi keikkailematta. Myöhemmin hekin sitten alkoivat keikkailla. Onhan noita muitakin, mutta kyllähän se vaikeuttaa aika lailla, jos keikkoja ei tahdo/kykene heittämään.

^ Vastaa Lainaa


TheVille
383 viestiä

#32 kirjoitettu 05.08.2004 10:47

JaM kirjoitti:
En nyt tiedä tarkalleen minkälaisesta projektista on kysymys, mutta rumpukoneen saa soittaan laidasta laitaan kaikkea ja periaatteessa sitä osaa käyttää kuka vaan. Ite soitat kitaraa? Periaatteessa syntikalla sais bassoa myöten kaikki soittimet.


Ei kukaan jaksa katsoa sooloilevaa tyyppiä yksinään lavalla. Varsinkin jos muut soittimet on syntetisoitu.

KVMS muokkasi viestiä 00:07 22.12.2004

^ Vastaa Lainaa


WACS

#33 kirjoitettu 05.08.2004 11:21

JaM kirjoitti:
Ite soitat kitaraa? Periaatteessa syntikalla sais bassoa myöten kaikki soittimet.


Soittimia löytyy kyllä monenlaista ja saan nauhoitettua ihan koko bändin osuudet itse.
Eli periaatteessa taustanauha-periaatteella pystyisi keikkailemaan, mutta kuten sanottu, ei kukaan jaksa katsella yhtä rumaa jätkää heilumassa lavalla.

No mutta kiitos vastauksista, ei kai auta muu kuin yrittää vielä kasata sitä bändiä. Tämän ikäisenä on vain ollut äärimmäisen hankalaa löytää samanikäisiä hyviä soittajia.

Toinen puoli tässä on tietenkin vielä se, että 14-vuotiaden bändiä tuskin otettaisiin kovin vakavasti...

... Eli esitän vielä yhden kysymyksen:

Kuinka paljon iällä on tekemistä levytyssopimuksen hankkimisessa? Eli onko vielä 14-vuotiaana mitään järkeä lähettää demoa (oletetaan, että musiikki olisi loistavaa ja ainoa este olisi ikä)?

^ Vastaa Lainaa


Hombre Muerto
3489 viestiä

#34 kirjoitettu 05.08.2004 12:22

GuitarMaster kirjoitti:
Kuinka paljon iällä on tekemistä levytyssopimuksen hankkimisessa? Eli onko vielä 14-vuotiaana mitään järkeä lähettää demoa (oletetaan, että musiikki olisi loistavaa ja ainoa este olisi ikä)?


Odottaisit pari vuotta vielä. Jos oletetaan, että musiikkisi on jo nyt loistavaa, millaista se on muutaman vuoden päästä? Kun peruskoulu, ehkä toisen asteen koulutus ja saatanallinen määrä kasvukipuja on koettu, sitä on paljon valmiimpi siihen mitä levytyssopimuksen saaminen saattaa tuoda tullessaan.

^ Vastaa Lainaa


TheVille
383 viestiä

#35 kirjoitettu 05.08.2004 15:25

Hombre Muerto kirjoitti:
GuitarMaster kirjoitti:
Kuinka paljon iällä on tekemistä levytyssopimuksen hankkimisessa? Eli onko vielä 14-vuotiaana mitään järkeä lähettää demoa (oletetaan, että musiikki olisi loistavaa ja ainoa este olisi ikä)?


Odottaisit pari vuotta vielä. Jos oletetaan, että musiikkisi on jo nyt loistavaa, millaista se on muutaman vuoden päästä? Kun peruskoulu, ehkä toisen asteen koulutus ja saatanallinen määrä kasvukipuja on koettu, sitä on paljon valmiimpi siihen mitä levytyssopimuksen saaminen saattaa tuoda tullessaan.


No hei! Vähän positiivisempaa asennetta! Miettikääpä Hansonia ja TikTakkia ja PikkuG:tä ja ja ja.. Onhan näitä! Tietenkin kitaramusiikki saattaa kaivata tietynlaista iän mukanaan tuomaa katu-uskottavuutta.

^ Vastaa Lainaa


Samurai

#36 kirjoitettu 07.08.2004 13:10

sanoit: ole musiikkisi näköinen. kuka voi sanoa miltä metalli, trance, hip hop, rock, r 'n b etc. kuulostaa? mikä on tärkeintä, musiikki vai ulkonäkö?


Mun mielestä tärkeetä on lähinnä se, että uskot siihen omaan juttuusi 100% ja seisot sen oman musiikkisi takana. Se ulkonäkö ja karisma tulee osittain siitä, että ikäänkuin elät sen musiikkisi kautta. Kokonaisuus heijastaa jotain sellaista, mikä on itsellesi tärkeää, oli se sitten positiivisten fiilisten välittäminen tai jokin syvempi sanoma.

Pelkillä kuteilla tai ulkonäöllä voi olla merkitystä MTV:llä, mut pidemmän päälle se ei yksin riitä pitämään artistia pinnalla. Hyvät promokuvat ja esim. levyn kannet kertovat kuitenkin vaivannäöstä, mikä antaa helposti sellaisen kuvan, että artisti ainakin yrittää tosissaan.

^ Vastaa Lainaa


Apo
984 viestiä
Luottokäyttäjä

#37 kirjoitettu 09.08.2004 17:52

Eipä voi noihin donjayn sanoihin muuta sanoa kuin että onneksi en itse tiedä miltä 99% niistä artisteista joita kuuntelen näyttää.

Joissakin musagenreissä se ulkonäkö ja varsinkin katu-uskottavuus taitaa kuitenkin valitettavasti merkitä levytyssopimuksiin kiinnipääsyyn joten kannattaa miettiä kuinka paljon ulosantiin (sekä ulkoasu että muut seikat) tarvitsee ja kannattaa panostaa. Ei kannata pakonomaisesti vetää jotain roolia vaan tärkeintä on olla oma itsensä.

--
apo

^ Vastaa Lainaa


Lydia
57 viestiä

#38 kirjoitettu 09.08.2004 19:11

Todella hyvä pointti tuo ulkonäkö-juttu. Kyllä se todellakin vaikuttaa erittäin paljon, että myös näyttää omalta musiikiltaan. Onhan se mukava nähdä levy-yhtiössä jo promokuvista, että omaan tyyliin panostetaan. Miettikää nyt esim. vaikka sitä Pikku-G:tä setittämässä ruutukauluspaita päällä ja mustat tiukat farkut jalassa, pitkät hiukset rasvaisina ja epäsiisteinä... Ziis DAA?!

^ Vastaa Lainaa


Hombre Muerto
3489 viestiä

#39 kirjoitettu 10.08.2004 11:24

U kirjoitti:
tokihan ulkonäkö on tärkeää, mut ei kaikki genret sitä "edellytä" et on trendivaatteet päällä tai muodinmukainen tai genren vaatimat varusteet...

jne jne.


Menet vähän aiheen vierestä. Jos on tarkoitus herättää levy-yhtiön huomio (mihin tämän viestiketjun on tarkoitus antaa ohjeita) niin totta helvetissä silloin pitää näyttää hyvältä promokuvassa. Se, että musiikki on loppu peleissä tärkeämpää ei kuulu tähän vaikka totta onkin.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#40 kirjoitettu 13.08.2004 11:38

caz kirjoitti:

juu en niistä promo kuvista tiedä mutta ei kyllä musiikiltaan tarvi näyttää käykääpä kattomassa Memmy Possen jäseniä tai Avainta ei musta näytä yhtään siltä miltä kuulostaa ja silti tekee niin helvetin hyvää musiikkia..?


Tässä ei ollutkaan kyse siitä kuinka hyvää musiikki on, vaan siitä kuinka se saadaan markkinoitua levyyhtiölle ja mahdollisesti yleisölle... ja Avain kyllä ainakin panostaa ulkoiseen puoleensä.

^ Vastaa Lainaa

1 2 3 4 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu