Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

< Edellinen 1 2

Kirjoittaja Vintagelaitteiden elinikä?


QPS
93 viestiä

#41 kirjoitettu 24.04.2012 22:52 Muok:24.04.2012 22:54

Ainakin junot ja muut näkyvät olevan hinnoissaan ekaupassa alfat 500e, 106 900e, 303:t 1450e<, tr909 2350e

OBERHEIM XPANDER 2350e

QPS muokkasi viestiä 22:53 24.04.2012

^ Vastaa Lainaa


Shah
2339 viestiä

#42 kirjoitettu 24.04.2012 22:53 Muok:24.04.2012 22:58

Keskeinen Aika kirjoitti:
DX7 on myös poikkeus ja siitä pyydetään edelleenkin hyvin vaihtelevia hintapyyntöjä ihan 200 eurosta 500 euroon.


DX7:n nimeä pidetään niin legendaarisena, että juttu siitä leviää myös ihmisille jotka eivät tiedä synista juuri mitään. Mulle esimerkiksi. Mikä siinä on niin se juttu? Onko feimi eniten sen ansiota että jotkut tunnetut artistit ovat käyttäneet sitä levyillään, vai klassisimmaksi muodostuneiden soundien äänipankki, vai keksittiinkö samalla joku tekninen pointti joka muutti synia jotenkin innovatiivisesti?

Hmm. Mitähän saisin Beverleyn 60-luvun vanhasta kolmetomisesta setistäni tänä päivänä? Ainoa piiitkä miinus että (ne paljon puhutut Full Steamin talon) känniset ääliö-huligaanit heitti setin päin seiniä kaks vuotta sitten... Hyvästi öljykalvot joita ei enää saa. Nykyisin on vain öljykalvojen ominaisuuksia plagioivia "öljy" -kalvoja.

^ Vastaa Lainaa


QPS
93 viestiä

#43 kirjoitettu 24.04.2012 22:58

Shah kirjoitti:
Keskeinen Aika kirjoitti:
DX7 on myös poikkeus ja siitä pyydetään edelleenkin hyvin vaihtelevia hintapyyntöjä ihan 200 eurosta 500 euroon.


DX7:n nimeä pidetään niin legendaarisena, että juttu siitä leviää myös ihmisille jotka eivät tiedä synista juuri mitään. Mulle esimerkiksi. Mikä siinä on niin se juttu? Onko feimi eniten sen ansiota että jotkut tunnetut artistit ovat käyttäneet sitä levyillään, vai klassisimmaksi muodostuneiden soundien äänipankki, vai keksittiinkö samalla joku tekninen pointti joka muutti synia jotenkin innovatiivisesti?


Kyllähän siinä on hiukan kaikkia noita mainittuja asioita. Ilmestyessään synteesi oli täysin omanlaisensa ja antoi uuden tavan luoda ääniä. Mutta ei tämän päivän valtavirtamusiikissa hirveästi noille dx:n saundeilla tee. Vieläkun ko. laite on todella hankala ohjelmoida. Itselläni on kyllä sama mallinnus niin softana kuin rautana. Tulee lähinnä käytettyä perkussioneita.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1997 viestiä

#44 kirjoitettu 25.04.2012 06:55

Haava kirjoitti:
Shah kirjoitti:
Mielenkiintoista tekstiä. Eräs synahörhö ja analogivempeleen omistava tyyppi sanoi joskus että jos vekotin toimii, sen hinta ei laske. Mutta eihän tuo näy sitten paikkaansa pitävän.


Niin. Tämähän on osoitettu vääräksi jo 80-luvulla jolloin minimuugien hinta laski aivan olemattomiin ja josta se on siten nousut tasaisesti. Olettean siis, että kyse on toimivana pidetystä vekottimesta.


joo, muistan joskus kersana kun tuli pyörittyä musakaupassa Järvenpäässä (llikkeen nimeä en enää muista, jo edesmennyt pulju) ja myyjä olis melkein maksanut siitä että pikkunaskalit olis vieneet nurkissa lojuneet moogit kotiinsa. vaan eipä sitä silloin 11-12 vuotiaana tajunnut noiden vehkeiden päälle mitn. Höh, monosyna? paljon enemmän kiinnosti paukuttaa rumpuja ja soitella niitä polyfonisia kasarihirvityksiä

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#45 kirjoitettu 25.04.2012 08:13

karman hardon kirjoitti:

joo, muistan joskus kersana kun tuli pyörittyä musakaupassa Järvenpäässä (llikkeen nimeä en enää muista, jo edesmennyt pulju) ja myyjä olis melkein maksanut siitä että pikkunaskalit olis vieneet nurkissa lojuneet moogit kotiinsa. vaan eipä sitä silloin 11-12 vuotiaana tajunnut noiden vehkeiden päälle mitn. Höh, monosyna? paljon enemmän kiinnosti paukuttaa rumpuja ja soitella niitä polyfonisia kasarihirvityksiä


Niimpä. Pylofonisuus ja UUDET digisaundit olivat kaikkien huulilla. Mutta sitä hullaannusta ei itseaisssa kauaa kestänyt, kun muusikot hyuomasitvat, että nää analogiset onkin itteasiassa paljon eloisampia. Toki digisynat valtasivat markkinat niiden poskettoman halpuutensa takia varsin välittömästi. Ei massoja kiinnosta maksaa tuplia yhdestä äänestä, kun puoleenhintaan saa 32 yhtäaikasta ääntä ja se rumpupädit

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#46 kirjoitettu 25.04.2012 08:23

Shah kirjoitti:

DX7:n nimeä pidetään niin legendaarisena, että juttu siitä leviää myös ihmisille jotka eivät tiedä synista juuri mitään. Mulle esimerkiksi. Mikä siinä on niin se juttu?


Ennenkaikkea se on historia. Se oli käytännössä se eka suuri digisyna. Yhtäkkiä markkinoille tuli syntikka, josta saa käytännössä käsittämättömän suuren määrän hyvin uudenlaisia saundeja ja todella halvalla. Esim. vielä myynnissä ollut Jupiter-8 oli kahdensan ääninen analogi, joka maksoi kaksi ja puoli kertaa enemmän kuin 16 ääninen DX7. Lisäksi DX7 koko äänipaletti oli jotain täysin uutta mitä ei oltu ikinä kuultu. FM-synteesi on sittemmin painunut hyvin marginaaliin synteeseissä, koska se on niin vaikea hallita se ääien teko siinä, kun tulokset ovat hyvin satunnaisia.

Onko feimi eniten sen ansiota että jotkut tunnetut artistit ovat käyttäneet sitä levyillään, vai klassisimmaksi muodostuneiden soundien äänipankki, vai keksittiinkö samalla joku tekninen pointti joka muutti synia jotenkin innovatiivisesti?


On sitä levyillä käytetty, mutta kyllä tuo nimi jäi siitä uutuudesta ja innovatiivisuudesta jolla se räjäytti pankin ja levuisi köyhemmillekkin muusikoille "mitättömän" hintasa vuoksi. Toisaalta se myös hupsahti nopsaan marginaaliin digi kehityksen edetessä, koska oikeasti se on helvetin typerä syna tehdä itse saundeja ja se kuullostaa aina "siltä itseltään" väänsi siihen minkä saundin hyvänsä. FM-synteesiin rajoituksia. Mutta juuri nuo ominaisuudet siinä viehättävät toki nykyään niitä jotka siitä tykkäävät.

^ Vastaa Lainaa


Keskeinen Aika
86 viestiä

#47 kirjoitettu 26.04.2012 02:20 Muok:26.04.2012 02:27

About Hinnastoa..(pohjautuen usein näettyyn ja koettuun viime vuosien aikana)

70-luvun ja 80-luvun viulukoneet:

- Arp Solina String Ensemble ( 400-800 euroa)
- Logan/ Hohner String Melody ( 400-800 euroa)
- Arp Solina String Synthesizer(400-600 euroa)
-Korg Delta ( 400-500 euroa)
- Korg Trident(400-800 euroa)
- Siel Orchestra ( 200-300 euroa)
- Siel Cruise (300-400 euroa)
- Hohner String Performer ( 300-400 euroa)
- Yamaha SK-10 (300-350 euroa)
- Yamaha SK-15(300-400 euroa)
-Yamaha SK-20 (300-400 euroa)
- Yamaha SK-30 (400-500 euroa)
- Yamaha SK-50 D (400-700 euroa)
- Elka Rhapsody (300-500 euroa, mallista riippuen)

Tuntemattommat viulukoneet liikkuu yleensä 150-250 eurossa. Toisaalta, itse olen ostanut viulukoneita 150 euroonkin kun kyseessä on ollut myyjä joka on luullut että niille ei ole kysyntää enään. Listamaani hinnasto perustuu siihen mihin hintaan olen nähnyt noita menevän, ja olenhan myös monesti itse ollut ostavana ja myyvänä osapuolena.

Monofoniset(tunnetuimmat ja halvimmat suomessa):

SH-2000 ( 300-400 euroa)
SH-1000( 400-500 euroa)
SH-3a ( 400-600 euroa)
CS-15 (400-600 euroa)
CS-10(300-500 euroa)
CS-5(300-400 euroa)
SH-101 (500-800 euroa)

80-luvun digisyntyt(tunnetuimmat ja yleisimmät suomessa):

- DX7 ( 200-500 euroa)
- DX9 ( 100-150 euroa)
- DX100(100-200 euroa)
- D-20( 150-200 euroa)
- D-50 (300-400 euroa)
- M1( 150-250 euroa)
-01/W (200-250) (ysäriä jo)
-01/Wfd(250-350) (ysäriä jo)

CZ-sarja on semmoinen jota kannattaa metsästää jos yksilöllisyys saundikäsitteinä merkitsee itselleen jotain.
Hieno yhdistelmä digitaalia ja analogia. Mulla oli CZ-101. Huippu laite. CZ-sarja on halpaa ja hyvää, 200-300 eurossa liikkuvat, vielä toistaiseksi.

Ensoniqin synia toi maahan aikanaan Hellas. Ne olivat aikanaan yhtä kovassa huudossa kuin nyt esim. Nordit.
Ensoniq meni lafkana kuitenkin konkkaan ja sille oli monia syitä. Yksi suurimmista syistä soittajien keskuudessa lienee se että lafka rupes(tai lafkan soittimet) ns. feidaamaan ekan kerran jo kun itse soitin oli hyvä jos edes kahta vuotta vanhakaan. Ensoniqin synat tunnetaan suurina ongelmapesäkkeinä mutta ne tunnustetaan samalla myös erittäin voimakkaiksi ja persoonallisiksi syntetisaattoreiksi. Emu kenties suosituin.

Ensoniqin suhteen paria poikkeusta lukuunottamatta menee sen lafkan synien arvot 100-300 euroon, kunnosta riippuen. Mulla on ollut VFX sd ja olihan se voimakas peli mutta ongelmallinen. Sen arvo liikkui sielä 150-200 eurossa siinä kunnossa millaisena se mulla oli.

Analogeilla menee nykyään hyvin. Tyhminkin kauppias tietää nykyään että tunnetusta analogista saa tarpeen tullen hyvät rahat vaikka 90-luvulla olikin jo puoliksi kaatopaikkakamaa. Mutta, on edelleen paljon hienoja analogisia ja digitaalisia joilla ei ole kulttistatusta ja täten niitä saa tarpeen tullen todella halvalla, ja sieltä löytyy paljon käyttökelpoisia aarteita jolla voi luoda kokonaisia uusia ulottuvuuksia.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#48 kirjoitettu 27.04.2012 14:52

Keskeinen Aika kirjoitti:
Analogeilla menee nykyään hyvin. Tyhminkin kauppias tietää nykyään että tunnetusta analogista saa tarpeen tullen hyvät rahat vaikka 90-luvulla olikin jo puoliksi kaatopaikkakamaa. Mutta, on edelleen paljon hienoja analogisia ja digitaalisia joilla ei ole kulttistatusta ja täten niitä saa tarpeen tullen todella halvalla, ja sieltä löytyy paljon käyttökelpoisia aarteita jolla voi luoda kokonaisia uusia ulottuvuuksia.


Löytyy joo. Mutta toisaalta nykyään saa todella kohtuulliseen hintaan myöskin ihan präniköitä uusia analogisynia jotka on vähintään yhtä käyttökelpoisia, ellei jopa käyttökelposempiakin kuin noi vanhemmat vehkeet joilla ei oo tota kulttistatusta. Että sinänsä mä en ymmärrä miks jotkut hamstraa jotain vanhoja, semipaskoja ja rajoittuineita halpiksia. Tietty jos vintageus (voiks sen taivuttaa noin?) on joku itseisarvo niin ehkä sitten joo, mutta jos ei oo sitä kulttistatusta niin onks se sit edes vintagea?

^ Vastaa Lainaa


Keskeinen Aika
86 viestiä

#49 kirjoitettu 27.04.2012 15:39 Muok:27.04.2012 15:49

Vessajono kirjoitti:
Keskeinen Aika kirjoitti:
Analogeilla menee nykyään hyvin. Tyhminkin kauppias tietää nykyään että tunnetusta analogista saa tarpeen tullen hyvät rahat vaikka 90-luvulla olikin jo puoliksi kaatopaikkakamaa. Mutta, on edelleen paljon hienoja analogisia ja digitaalisia joilla ei ole kulttistatusta ja täten niitä saa tarpeen tullen todella halvalla, ja sieltä löytyy paljon käyttökelpoisia aarteita jolla voi luoda kokonaisia uusia ulottuvuuksia.


Löytyy joo. Mutta toisaalta nykyään saa todella kohtuulliseen hintaan myöskin ihan präniköitä uusia analogisynia jotka on vähintään yhtä käyttökelpoisia, ellei jopa käyttökelposempiakin kuin noi vanhemmat vehkeet joilla ei oo tota kulttistatusta. Että sinänsä mä en ymmärrä miks jotkut hamstraa jotain vanhoja, semipaskoja ja rajoittuineita halpiksia. Tietty jos vintageus (voiks sen taivuttaa noin?) on joku itseisarvo niin ehkä sitten joo, mutta jos ei oo sitä kulttistatusta niin onks se sit edes vintagea?


On olemassa hyviä uusia soittimia sekä hyviä vanhoja soittimia, ja päinvastoin. Kaikkihan on kiinni käyttöyhteydestä sekä siitä mitä hakee. Täten on vaikea määritellä mikä on hyvä ja mikä on huono soitin. Rajoittuneisuus on myös usein hieman hankala määritellä käsitteenä, koska sehän on myös paljon käyttäjän omasta tietämyksestä ja taidosta kiinni mitä milläkin instrumentilla saadaan aikaiseksi ja missäkin yhteydessä.

Paljon laitteiden arvoa määritellään myös niiden soinnin perusteella sekä jälleenmyyntiarvon kannalta.
Persoonallisuus on myös laitteissa nykypäivänä aika suurta valuuttaa koska elämme pirstaloitunutta ja muovista ajanjaksoa joka näkyy ja kuuluu ihan kaikkialla ympärillämme. Suurin meriitti nykyajan laitteistoissa on hinta ja laatusuhde koska tarjontaa on niin paljon. Hyviä soittimia(vanhoja ja uusia) on niin paljon jo että kilpailu niiden kesken on todella kovaa. Hinta ja laatutaso ratkaisee, sekä tietenkin käyttöyhteydet joista saadaan tarpeen tullen buumi aikaiseksi.

Itselleni kelpaavat kaikki soittimet vanhoista uusiin. Huonoa soitinta ei ole vielä keksitty.
Mitä enemmän tekee "juttuja", sitä enemmän joutuu laitteistoa uusimaan. Tietenkin on mahdollista tehdä kaikki "jutut" yhdellä ja samalla soittimella, mutta kuten kaikki tiedämme, sellaista soitinta ei ole todellisuudessa olemassakaan.
Hienointahan on omistaa mahd. paljon eri soittimia ja käyttää niitä mahd. monessa eri käyttöyhteydessä, ja se on yleensä myös samalla musiikin kuin muusikon oman kehityksen parhain etu. Näihin juttuihin liittyy myös se että usein tapaa paljon saman henkisiä alan keräilijöitä joiden kanssa voi vaihdella soittimia sekä niihin liittyviä kokemuksia. Täten oppii aina jotain uutta ja täten se oma musiikillinen käsitteistökin kehittyy ja kasvaa. Kaikkihan yrittävät löytää sen sisäisen Jarren sisältään millä luoda uusia planeettoja, jos ei nyt muiden silmissä niin ainakin omissa. Monille nämä asiat ovat myös hyvin terapeuttinen ilmiö ja itselleni se on myös ennenkaikkea kantava voimavara joka ruokkii luovuutta ja tarpeen tulleen myös kuivia kausia jotka ovat välttämättömiä ihmisen kuin ihmisen kohdalla.

Pointti kuitenkin on siinä että kosketinsoittajana harvemin vain riittää se yksi soitin, oli kyseessä uusi tai vanha soitin tai jotain siltä väliltä.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#50 kirjoitettu 27.04.2012 15:42

Vessajono kirjoitti:

Löytyy joo. Mutta toisaalta nykyään saa todella kohtuulliseen hintaan myöskin ihan präniköitä uusia analogisynia jotka on vähintään yhtä käyttökelpoisia, ellei jopa käyttökelposempiakin kuin noi vanhemmat vehkeet joilla ei oo tota kulttistatusta. Että sinänsä mä en ymmärrä miks jotkut hamstraa jotain vanhoja, semipaskoja ja rajoittuineita halpiksia.


Riippuu siitä vintagesta analogista. Kyllähän noi 80-luvun DCO synat on monet tosi tylsiä ja eivät oikein tarjoa mitään hienoa noihin moderneihin analogeihin, mutta sitten taas noi 70-luvun monologi analogit ja alkupään polyanalogit on kyllä sen kuuloisia, että ei niitä oikein mitkään modernit analogi tavoita niiden eloisuutta. Esim. Minunkin Akai AX-73:sta (joka on muuten tosi aliarvostettu) kun soittaa pelkillä oskillattoreillakin ilman filtteriäkin, niin huomaa sen älyttömän eloisuuden jota yksikään 90-luvulla tehty analogisyna ei tavoita edes lähelle. Sama pätee myös tuohon Jupiter-8:iin josta aloitusviestissäkin puhuttiin.

Siis analogisynassa ja analogisynassa on todella valtavia eroja.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#51 kirjoitettu 27.04.2012 21:43

Haava kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:

Löytyy joo. Mutta toisaalta nykyään saa todella kohtuulliseen hintaan myöskin ihan präniköitä uusia analogisynia jotka on vähintään yhtä käyttökelpoisia, ellei jopa käyttökelposempiakin kuin noi vanhemmat vehkeet joilla ei oo tota kulttistatusta. Että sinänsä mä en ymmärrä miks jotkut hamstraa jotain vanhoja, semipaskoja ja rajoittuineita halpiksia.


Riippuu siitä vintagesta analogista. Kyllähän noi 80-luvun DCO synat on monet tosi tylsiä ja eivät oikein tarjoa mitään hienoa noihin moderneihin analogeihin, mutta sitten taas noi 70-luvun monologi analogit ja alkupään polyanalogit on kyllä sen kuuloisia, että ei niitä oikein mitkään modernit analogi tavoita niiden eloisuutta. Esim. Minunkin Akai AX-73:sta (joka on muuten tosi aliarvostettu) kun soittaa pelkillä oskillattoreillakin ilman filtteriäkin, niin huomaa sen älyttömän eloisuuden jota yksikään 90-luvulla tehty analogisyna ei tavoita edes lähelle. Sama pätee myös tuohon Jupiter-8:iin josta aloitusviestissäkin puhuttiin.

Siis analogisynassa ja analogisynassa on todella valtavia eroja.


On toki juu ja kaikista parhaiten sen huomaa ehkä polyanalogeissa. Viittasin noilla semipaskoilla vehkeillä lähinnä ensimmäisiin muihin kuin niihin M:llä alkaviin monosyniin, koska en mä ainakaan näkis mitään järkeä hommata jotain Roland SH-2000:ta vaan sen takia että se on vanha. Samaan hintaan sais kuitenkin esim. DSI Mophon.

^ Vastaa Lainaa


Keskeinen Aika
86 viestiä

#52 kirjoitettu 27.04.2012 22:07 Muok:27.04.2012 22:22

Vessajono kirjoitti:
Haava kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:

Löytyy joo. Mutta toisaalta nykyään saa todella kohtuulliseen hintaan myöskin ihan präniköitä uusia analogisynia jotka on vähintään yhtä käyttökelpoisia, ellei jopa käyttökelposempiakin kuin noi vanhemmat vehkeet joilla ei oo tota kulttistatusta. Että sinänsä mä en ymmärrä miks jotkut hamstraa jotain vanhoja, semipaskoja ja rajoittuineita halpiksia.


Riippuu siitä vintagesta analogista. Kyllähän noi 80-luvun DCO synat on monet tosi tylsiä ja eivät oikein tarjoa mitään hienoa noihin moderneihin analogeihin, mutta sitten taas noi 70-luvun monologi analogit ja alkupään polyanalogit on kyllä sen kuuloisia, että ei niitä oikein mitkään modernit analogi tavoita niiden eloisuutta. Esim. Minunkin Akai AX-73:sta (joka on muuten tosi aliarvostettu) kun soittaa pelkillä oskillattoreillakin ilman filtteriäkin, niin huomaa sen älyttömän eloisuuden jota yksikään 90-luvulla tehty analogisyna ei tavoita edes lähelle. Sama pätee myös tuohon Jupiter-8:iin josta aloitusviestissäkin puhuttiin.

Siis analogisynassa ja analogisynassa on todella valtavia eroja.


On toki juu ja kaikista parhaiten sen huomaa ehkä polyanalogeissa. Viittasin noilla semipaskoilla vehkeillä lähinnä ensimmäisiin muihin kuin niihin M:llä alkaviin monosyniin, koska en mä ainakaan näkis mitään järkeä hommata jotain Roland SH-2000:ta vaan sen takia että se on vanha. Samaan hintaan sais kuitenkin esim. DSI Mophon.


Mulla on ollut kumpikin niistä. Kaksi täysin erilaista monofonista syntetisaattoria täysin eri rakenteella ja saundilla.
Alkupään SH-2000 on sitäpaitsi Moogin chip. Sillä ei ole väliä onko uusi vai vanha soitin, edelleenkään.
Saundi ratkaisee.

Mopho on kohdistettu pääasiassa konemuusikoille vuonna 2012 mutta toki sitä voi muihinkin käyttötarkoituksiin käyttää.
Mopho on hyvä.
SH-2000 on taas enempi Lo-fi pohjaan makaava laite jossa on karumpi saundi(+ preset masiina) ja sitä taas käytettiin aikoinaan 70-luvun progressiivisessa musiikissa(käyttäjänä mm. Mike Oldfield). Mophosta ei saa samanlaista ääntä aikaiseksi kuin SH-2000:sestä eikä toistepäin. Mun mielestä kumpikin tosi hyviä paitsi sillä erolla että SH-2000 maksaa sen 350-450 käytettynä ja Mopho uutena samanverran about. Kyse on taas siitä että mitä on hakemassa ja mikä miellyttää korvaa. Monestihan monofoniseen kannattaa mielestäni pistää livekäytössä pedalia persuuksiin kiinni joka tuo mukavasti lisäpotkua, lähinnä chorus, delay, flanger ja phaser pedalit, oli kyseessä vanha tai uusi soitin.
SH-3a(joka mulla on edelleen kämpillä vaikka olen myynyt sen jo ja rahat juonut) taas on saundiltaan aika yksipuolinen laite mutta äärimmäisen tunnistettava ja hyvin moogimainen(alkupään tuotanto koska chip). Sitä on vaikea mallintaa koska sillä on niin vahva mutta yksipuolinen saundi. Liekö sitten voimakkuus tai heikkous...

Lisäyksenä vielä mainittakoon että kevyemmässä ulosannissa monofonisten erot sekä niiden merkitys mielestäni vain kasvaa mutta jos on muovista, turboahdettua, leikkaa ja liimaa musiikkia missä kompressorin käyttö lähenee jo jonkin sortin kipeää taidetta niin sehän on loppujen lopuksi ihan se ja sama millä ne monofoniset juttunsa soittaa kun sen nyt tietää just tasan tarkkaan millaisena se tulee sitten ulos. Itse koen että monofonisten rooli nimenomaan kasvaa kevyemmässä musiikissa mutta hakkaamisessa yms se on sitten oikeastaan melki ihan sama millä soittaa kuhan saundi on päällisin puolin kunnossa, on äänekäs ja tulee lujaa pihalle. Jee....2012...

^ Vastaa Lainaa


QPS
93 viestiä

#53 kirjoitettu 27.04.2012 22:33 Muok:27.04.2012 22:51

Haava kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:

Löytyy joo. Mutta toisaalta nykyään saa todella kohtuulliseen hintaan myöskin ihan präniköitä uusia analogisynia jotka on vähintään yhtä käyttökelpoisia, ellei jopa käyttökelposempiakin kuin noi vanhemmat vehkeet joilla ei oo tota kulttistatusta. Että sinänsä mä en ymmärrä miks jotkut hamstraa jotain vanhoja, semipaskoja ja rajoittuineita halpiksia.


Riippuu siitä vintagesta analogista. Kyllähän noi 80-luvun DCO synat on monet tosi tylsiä ja eivät oikein tarjoa mitään hienoa noihin moderneihin analogeihin, mutta sitten taas noi 70-luvun monologi analogit ja alkupään polyanalogit on kyllä sen kuuloisia, että ei niitä oikein mitkään modernit analogi tavoita niiden eloisuutta. Esim. Minunkin Akai AX-73:sta (joka on muuten tosi aliarvostettu) kun soittaa pelkillä oskillattoreillakin ilman filtteriäkin, niin huomaa sen älyttömän eloisuuden jota yksikään 90-luvulla tehty analogisyna ei tavoita edes lähelle. Sama pätee myös tuohon Jupiter-8:iin josta aloitusviestissäkin puhuttiin.

Siis analogisynassa ja analogisynassa on todella valtavia eroja.


http://www.youtube.com...

Ihan kiva laitos



http://acapella.harmon...

Tuolla on hiukan vertailua JP6 vs JP8.


QPS muokkasi viestiä 22:50 27.04.2012

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#54 kirjoitettu 28.04.2012 11:44

QPS kirjoitti:

http://www.youtube.com...

Ihan kiva laitos


Rakastan. Diskanttipäässä vähän "industrial" ja bassopäässä todella hyvä. Nuo korkeammat äänet jää vähän metallisiksi, että ei kaikille sovi, mutta sitä voi käyttää myös hyväkseen. Bassosynana lositava.

Suurin yllätys oli, että noiden saundien editoiminen on itseasiassa todella kätevää ja nopeaa vaikka käytöliittymä on noin karu. Menee vähänaikaan päästä sisään, mutta kun pääsee, niin saundiin saa muutoksen kuin muutokset todella vikkelästi tehtyä.

En ole myymässä.

^ Vastaa Lainaa


Klaus H
2496 viestiä

#55 kirjoitettu 28.04.2012 12:34

Laskisin Ensoniq EPS työaseman myös vintageksi jossain määrin. 1988 näyttää olevan yksilön valmistusvuosi, ja kaikki toimii edelleen. Kyllä se elektroniikka näyttää kestävän vuosikymmeniä, mutta jos rahallista arvoa alkaa miettiä, niin inflaatiot ja muut monetaariset härpäkkeet aiheuttavat melkoisia ennustusvaikeuksia vintagelaitteiden "eliniälle."

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1997 viestiä

#56 kirjoitettu 28.04.2012 14:08

Klaus H kirjoitti:
Laskisin Ensoniq EPS työaseman myös vintageksi jossain määrin. 1988 näyttää olevan yksilön valmistusvuosi, ja kaikki toimii edelleen. Kyllä se elektroniikka näyttää kestävän vuosikymmeniä, mutta jos rahallista arvoa alkaa miettiä, niin inflaatiot ja muut monetaariset härpäkkeet aiheuttavat melkoisia ennustusvaikeuksia vintagelaitteiden "eliniälle."


outoa. Ensoniqit kun tuppaavat olemaan legendaarisen kuuluisia juurikin siitä ominaisuudestaan, etteivät kestä ajan hammasta kovinkaan hyvin.

^ Vastaa Lainaa


Klaus H
2496 viestiä

#57 kirjoitettu 28.04.2012 14:34

karman hardon kirjoitti:
Klaus H kirjoitti:
Laskisin Ensoniq EPS työaseman myös vintageksi jossain määrin. 1988 näyttää olevan yksilön valmistusvuosi, ja kaikki toimii edelleen. Kyllä se elektroniikka näyttää kestävän vuosikymmeniä, mutta jos rahallista arvoa alkaa miettiä, niin inflaatiot ja muut monetaariset härpäkkeet aiheuttavat melkoisia ennustusvaikeuksia vintagelaitteiden "eliniälle."


outoa. Ensoniqit kun tuppaavat olemaan legendaarisen kuuluisia juurikin siitä ominaisuudestaan, etteivät kestä ajan hammasta kovinkaan hyvin.


Hmmm.... Outoa todellakin, mutta ilmeisesti näissä vanhemissa laitteissa se kestävyys on sellaista rulettia. Jotkut kestää ikuisesti ja toiset taas hajoavat parissa vuodessa. Mistä johtuneekaan...

^ Vastaa Lainaa


Keskeinen Aika
86 viestiä

#58 kirjoitettu 28.04.2012 16:57 Muok:28.04.2012 17:00

Klaus H kirjoitti:
karman hardon kirjoitti:
Klaus H kirjoitti:
Laskisin Ensoniq EPS työaseman myös vintageksi jossain määrin. 1988 näyttää olevan yksilön valmistusvuosi, ja kaikki toimii edelleen. Kyllä se elektroniikka näyttää kestävän vuosikymmeniä, mutta jos rahallista arvoa alkaa miettiä, niin inflaatiot ja muut monetaariset härpäkkeet aiheuttavat melkoisia ennustusvaikeuksia vintagelaitteiden "eliniälle."


outoa. Ensoniqit kun tuppaavat olemaan legendaarisen kuuluisia juurikin siitä ominaisuudestaan, etteivät kestä ajan hammasta kovinkaan hyvin.


Hmmm.... Outoa todellakin, mutta ilmeisesti näissä vanhemissa laitteissa se kestävyys on sellaista rulettia. Jotkut kestää ikuisesti ja toiset taas hajoavat parissa vuodessa. Mistä johtuneekaan...


Vika on vain Ensoniqin malleissa. Lähes kaikki muut 80-luvun synat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta(tuhannen synan valikoimasta) jopa halvemmatkin, ovat todistaneet että kestävät normaalikäytössä helpolla 30 vuotta ja paljon sen yli. Mitä nyt patteria ja jotain pikkuoperaatiota joutuu tekemään joka on väistämätöntä kaikkien syntikoiden kohdalla.
Lähtökohtaisesti kaikki 80-luvulla tehdyt "ammattisynat" kyllä ovat niitä, ja lähes ihan mistä lähtökohdasta katsottuna tahansa.
Hinta tosin oli aikanaan sitten sen mukainen...

Ensoniqin mallit ovat hankalia joka on todella sääli koska ovat oikeasti todella vahvoja ja persoonallisia syntetisaattoreita.
Varaosien saaminen on hankalaa ja harvassa mallissa edes on mitään perinteistä litium patteria joka vain otetaan pois ja uusitaan. Ensoniqin synat sekä niiden korjaaminen on ihan oma taiteenlajinsa, ja tämän takia noillakin syntikoilla on edelleen oma ja vankka käyttäjäkuntansa.

^ Vastaa Lainaa


QPS
93 viestiä

#59 kirjoitettu 29.04.2012 11:23

Haava kirjoitti:
QPS kirjoitti:

http://www.youtube.com...

Ihan kiva laitos


Rakastan. Diskanttipäässä vähän "industrial" ja bassopäässä todella hyvä. Nuo korkeammat äänet jää vähän metallisiksi, että ei kaikille sovi, mutta sitä voi käyttää myös hyväkseen. Bassosynana lositava.

Suurin yllätys oli, että noiden saundien editoiminen on itseasiassa todella kätevää ja nopeaa vaikka käytöliittymä on noin karu. Menee vähänaikaan päästä sisään, mutta kun pääsee, niin saundiin saa muutoksen kuin muutokset todella vikkelästi tehtyä.

En ole myymässä.


Onko tuohon kukaan tehnyt softaeditoria? Vai olisiko noihin tarjolla jotain järkevää kontrolleria johon sais ohjelmoitua tärkeimmät toiminnot?

Paljonko muuten noi mks-80 ovat viimeaikoina suomessa tai maailmalla maksaneet? Nyt ei ollut kuin yksi ekaupassa ja sekin jaappaniasta n.1300 puntaa, niin ei tule kysymykseen koska siihen viel verot päälle niin menee tuonne jupiter 6:n hinnan lähelle.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#60 kirjoitettu 29.04.2012 11:31

QPS kirjoitti:

Onko tuohon kukaan tehnyt softaeditoria? Vai olisiko noihin tarjolla jotain järkevää kontrolleria johon sais ohjelmoitua tärkeimmät toiminnot?


Ei lienee mahdollista. Softaeditorin voisi todella teriassa tehdä, jos häkkää sen systeemillä ääniä voi tallentaa äänenä kaetille (tietokoneelle nykyään).

Mutta joo.. En ole editoria kaipaillut kun sitä on oikeasti tosi helppo käyttää vaikka näyttää ihan hirvitykseltä.

Paljonko muuten noi mks-80 ovat viimeaikoina suomessa tai maailmalla maksaneet?


Liikuu vähän nykyään.

^ Vastaa Lainaa


QPS
93 viestiä

#61 kirjoitettu 29.04.2012 12:07

Haava kirjoitti:
QPS kirjoitti:

Onko tuohon kukaan tehnyt softaeditoria? Vai olisiko noihin tarjolla jotain järkevää kontrolleria johon sais ohjelmoitua tärkeimmät toiminnot?


Ei lienee mahdollista. Softaeditorin voisi todella teriassa tehdä, jos häkkää sen systeemillä ääniä voi tallentaa äänenä kaetille (tietokoneelle nykyään).

Mutta joo.. En ole editoria kaipaillut kun sitä on oikeasti tosi helppo käyttää vaikka näyttää ihan hirvitykseltä.



Live soitantoon ja nopeaan editointiinhan joku fyysinen kontrolleri olisi kova. Koska ainoo mikä laskee ton pointseja on se ettei ole potikoita vaan ainoastaan se yksi slaideri, niin toi reaaliaikainen muokkaaminen vaatisi tosiaan editorin joko softan tai fyysisen. En ole oikein tutustunut millaisia noita ohjelmoitavia fyysisiä midieditoreja olisi. Oliko tossa kaikki parametrit sellaisia joihin on oma midi-komento?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#62 kirjoitettu 29.04.2012 14:28

QPS kirjoitti:

Live soitantoon ja nopeaan editointiinhan joku fyysinen kontrolleri olisi kova. Koska ainoo mikä laskee ton pointseja on se ettei ole potikoita vaan ainoastaan se yksi slaideri, niin toi reaaliaikainen muokkaaminen vaatisi tosiaan editorin joko softan tai fyysisen. En ole oikein tutustunut millaisia noita ohjelmoitavia fyysisiä midieditoreja olisi. Oliko tossa kaikki parametrit sellaisia joihin on oma midi-komento?


Tuon Ax-73:sen arkkitehtuuri ei salli muuta live editointia kuin minkä tahansa yhden valitun parametrin muokkaamista tuola yhdellä sliderilla. Eli MIDI:llä ei voi siinä vaikuttaa saundeihin.

Softaeditointi ei tuolla onnitu reaaliajassa mitenkään. Ei-Reaaliaikainen softaeditori olisi ihan teoriassa mahdollista tehdä häkkämällä sen äänitellennuskoodi, mutta vaatisi rautaista osaamista.

Eli en suosittele tuota synaa, jos tuo on vaatimus.

^ Vastaa Lainaa


QPS
93 viestiä

#63 kirjoitettu 29.04.2012 14:39

Haava kirjoitti:
QPS kirjoitti:

Live soitantoon ja nopeaan editointiinhan joku fyysinen kontrolleri olisi kova. Koska ainoo mikä laskee ton pointseja on se ettei ole potikoita vaan ainoastaan se yksi slaideri, niin toi reaaliaikainen muokkaaminen vaatisi tosiaan editorin joko softan tai fyysisen. En ole oikein tutustunut millaisia noita ohjelmoitavia fyysisiä midieditoreja olisi. Oliko tossa kaikki parametrit sellaisia joihin on oma midi-komento?


Tuon Ax-73:sen arkkitehtuuri ei salli muuta live editointia kuin minkä tahansa yhden valitun parametrin muokkaamista tuola yhdellä sliderilla. Eli MIDI:llä ei voi siinä vaikuttaa saundeihin.

Softaeditointi ei tuolla onnitu reaaliajassa mitenkään. Ei-Reaaliaikainen softaeditori olisi ihan teoriassa mahdollista tehdä häkkämällä sen äänitellennuskoodi, mutta vaatisi rautaista osaamista.

Eli en suosittele tuota synaa, jos tuo on vaatimus.


Toi on sääli, koska tavalla tai toisella toteutettu reaaliaikainen editointi olisi kriteeri. Sillä ei ole väliä olisiko laite uudempi tai vanhempi analogi, kunhan olisi polyfoninen, räkki tai kosketin versio. Lompakko ystävällisyys on aina plussaa!

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#64 kirjoitettu 29.04.2012 14:45

QPS kirjoitti:

Toi on sääli, koska tavalla tai toisella toteutettu reaaliaikainen editointi olisi kriteeri.


Joo siis useamman parametrin. Pitää vaan hakea uudempia synia sitten. Jos DCO on poissa laskusta, niin ei noita liikaa ehdokkaita ole kyllä.

^ Vastaa Lainaa


QPS
93 viestiä

#65 kirjoitettu 29.04.2012 14:54

Haava kirjoitti:
QPS kirjoitti:

Toi on sääli, koska tavalla tai toisella toteutettu reaaliaikainen editointi olisi kriteeri.


Joo siis useamman parametrin. Pitää vaan hakea uudempia synia sitten. Jos DCO on poissa laskusta, niin ei noita liikaa ehdokkaita ole kyllä.


En ole niin puristi, että ihan pakko olisi olla VCO mutta mahdollisimman monipuolinen laite olisi hakusessa. Olen yrittänyt tutkia esim. noista uudemmista (andromeda, prophet) juttuja netistä. Etenkin andromedan monipuoliset envelopet kiinnostaisi. Tosin sitten noi "pienten lafkojen" laitteiden korjaus voi olla haastavaa. Taisin jostain joskus lukea että ainakin andromedan oskeissa on ollut pulmia? Yksi tekijä on se että en oikein uskalla laittaa isoa rahaa 30v laitteiseen, koska oletan että uudemmat kestäisivät pidempään... Veikkauksiahan noi on ja tuuri peliä osittain.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#66 kirjoitettu 29.04.2012 15:06

QPS kirjoitti:

En ole niin puristi, että ihan pakko olisi olla VCO mutta mahdollisimman monipuolinen laite olisi hakusessa. Olen yrittänyt tutkia esim. noista uudemmista (andromeda, prophet) juttuja netistä. Etenkin andromedan monipuoliset envelopet kiinnostaisi. Tosin sitten noi "pienten lafkojen" laitteiden korjaus voi olla haastavaa. Taisin jostain joskus lukea että ainakin andromedan oskeissa on ollut pulmia? Yksi tekijä on se että en oikein uskalla laittaa isoa rahaa 30v laitteiseen, koska oletan että uudemmat kestäisivät pidempään... Veikkauksiahan noi on ja tuuri peliä osittain.


Joo. Käytetyistä Matrix 1000 on todella monipuolinen DCO laite, jonka saundista itse tykkään. Sitä voi kontroilloida softaeditoreilla ja midi komennoilla ja muuten sitä ei sitten voi kontrolloidakkaan. Saqundiltaan kuuluu tähän modernien synien kastiin kuitenkin selvästi DCO:n johdosta. Onhan noita sitten vaihtoehtoja vaikka kuinka, jos moderni analogisaundi kelpaa. Dave Smithin 4-äänistä tetraa saa uutena heti ja siitä saa säädettyä muistaakseni neljää parametria lennossa ja ohjattua midillä kaikkea.

^ Vastaa Lainaa


QPS
93 viestiä

#67 kirjoitettu 17.05.2012 15:35

http://www.waldorf-mus...

Onneksi osa lafkoista vielä jaksaa julkaista vanhoja hyviä laitteita uudestaan. Tuskin hirveesti huonommaksi menee vanhasta pulsesta ja vielä kun tuossa on myös HP ja BP -filtterit! Täyteneepä käydä jossain hiplailemassa niin näkee kuinka hyvin tuolla korvaa vanhan pulsen !

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#68 kirjoitettu 17.05.2012 18:36

QPS kirjoitti:
http://www.waldorf-mus...

Onneksi osa lafkoista vielä jaksaa julkaista vanhoja hyviä laitteita uudestaan. Tuskin hirveesti huonommaksi menee vanhasta pulsesta ja vielä kun tuossa on myös HP ja BP -filtterit! Täyteneepä käydä jossain hiplailemassa niin näkee kuinka hyvin tuolla korvaa vanhan pulsen !


Onkohanh tuossa samat oskit kuin Pulsessa? Niitä itse inhosin aina, niin ei oikein ollut lopulta käyttöä sille. Ei vaan saanut teoreettisesta kovuudesta huolimatta paljoakaan irti siitä, vaan jäi sellaiseksi "hyvä VA-syna" tasolle se perus pulse.

^ Vastaa Lainaa


QPS
93 viestiä

#69 kirjoitettu 17.05.2012 19:37

Haava kirjoitti:
QPS kirjoitti:
http://www.waldorf-mus...

Onneksi osa lafkoista vielä jaksaa julkaista vanhoja hyviä laitteita uudestaan. Tuskin hirveesti huonommaksi menee vanhasta pulsesta ja vielä kun tuossa on myös HP ja BP -filtterit! Täyteneepä käydä jossain hiplailemassa niin näkee kuinka hyvin tuolla korvaa vanhan pulsen !


Onkohanh tuossa samat oskit kuin Pulsessa? Niitä itse inhosin aina, niin ei oikein ollut lopulta käyttöä sille. Ei vaan saanut teoreettisesta kovuudesta huolimatta paljoakaan irti siitä, vaan jäi sellaiseksi "hyvä VA-syna" tasolle se perus pulse.



En ainakaan ole nähnyt missään vastausta suuntaan tai toiseen.

Itse olen eri mieltä pulsesta. Olen ollut erittäin tyytyväinen siihen hinta / saundi suhteeseen millä sain monoanalogin. Tolla pystyy hyvin niin kireisiin kuin lempeisiin saundeihin.

^ Vastaa Lainaa


AnalogGuy
208 viestiä

#70 kirjoitettu 19.05.2012 16:12 Muok:19.05.2012 16:16

QPS kirjoitti:
Paljonko muuten noi mks-80 ovat viimeaikoina suomessa tai maailmalla maksaneet? Nyt ei ollut kuin yksi ekaupassa ja sekin jaappaniasta n.1300 puntaa, niin ei tule kysymykseen koska siihen viel verot päälle niin menee tuonne jupiter 6:n hinnan lähelle.


Hehehe.... Arvaas, muusikoiden.netissä oli MKS-80 myynnissä 900e ja sitä pidin silmällä jonkin aikaa. Ihmettelin kun ei näyttänyt kiinnostan ketään ja yhä kahden tai kolmen viikon jälkeenkin oli myynnissä. Lopulta tarjosin 800e ja myi mulle samantien. Ei yhtään harmita, oli yksi parhaimmista kaupoista. Täydellinen juuri mulle koska kaipailin ensisijaisesti kosketusherkkyyttä ja jälkipainoa (aftertouch) ja tuosta löytyy molemmat, ja kaiken lisäksi on bi-timbraali eli siinä voi olla kaksi täysin itsenäistä saundia polyfoniaan jaettuna ja molemmilla oma ulostulo.

Tuosta kätevämpää analogisynaa ahtaalle studiolle ei löydy. 2U räkki, 8-voice, täydellinen miditys, 2-VCO per voice, täydellinen universaali syna, löytyy analogisaundeja laidasta laitaan. Vähentää mukavasti GASiä muihin analogisyniin.

Naureskelen edelleen kun vajaa kuukausi oston jälkeen näin MKS-80 myynnissä ebayssä hintaan 1500e

^ Vastaa Lainaa

< Edellinen 1 2

Vastaa Aloita uusi keskustelu