Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Omia teknillisiä kikkoja


Kukkonen
1735 viestiä

#1 kirjoitettu 24.09.2004 18:35

Jos ei aivan kaavoihin kangistuneesta purkkapopin soittajasta puhuta, niin aika usein soittaja tuo jotain uutta vaikka jo kertaalleekin soitettuun musiikkiin, esim coveriin. Mutta jos puhutaan uuttaluovasta ja innokkaasta muusikosta, niin varmasti olisi kertomista useammankin viestin verran tekniikoista, pienistä havainnoista ja soitto-/sävellystaidon kehittymisestä...

Joten kertokaapa pieniä kikkoja/jippoja/ohjeita, joita olette itse oivaltaneet tai keksineet. Soittoteknillistä, soundipoliittista, ihan mitä vaan. Sana on vapaa!

_____
Omat yksinkertaiset esimerkit:

1) Kiinnitin huomioni foorumilta löytyneeseen läskin snaren tekoon; monta samplea päällekkäin ja hieman erilleen toisistaan. Oma lisä on se, että aina filliä tai toista osaa kohden siirtyessä laitetaan aina vaan niitä sampleja lähemmäs toisiaan, niin tulee aina napakampi isku... Hyvin pieni, ehkä huomaamatonkin lisä, mutta pieni kikka tietyn tunnelman saavuttamiseen.

2) Samantyyppinen, kuin tuo ensimmäinen; sijoitellaan samplet esimerkiksi kertosäkeissä lähelle toisiaan ja tavallisissa säkeissä kauas toisistaan, jolloin tulee selkeä(?) ero timmin kertsin ja löysien säkeitten välille.

3) Eilen illalla tuli juuri, kun sänkyyn pääsin nukkumaan koneen sammutettuani semmonen idea, jota voisi hyödyntää kätevästi joissain chill-biiseissä tai vastaavissa. Otetaan yksinkertainen, hidastempoinen melodia ja laitetaan sille delay, joka on "pitkävälinen" ja pitkäkestoinen. Tämän jälkeen vaikka renderöidään tämän äsköisen tuotoksen pelkkä märkä tuotos, eli alkuperäinen ääni jää pois ja vain itse kaiku tallennetaan vaikka waviksi. Nyt meillä on sekvensserissä yksinkertainen melodia ja tämän kaiku. Laitetaan saadulle kaiulle uusi kaiku, joka on joka suhteessa vikkelämpi, kuin ensimmäinen ja taas toistetaan renderöinti, jolloin saadaan kaiun kaiku waviksi. Taas sama homma vieläkin nopeammalla delaylla. Tätä niin kauan, että alkuperäinen melodia kuulostaa siltä, että se hajoaisi aina enemmän, mitä useamman delay-portaan päähän päästään. Tuli mieleen jonkin lainen sade-efekti... Jotta lopputulos olisi korvaahellivä, niin melodian pitää olla aika hidas ja varsin piiiitkäveteinen ja kaiku kaiun jälkeen hiljaisemmallaan. Vielä tilakaiku päälle ja homma on bueno. En tiedä kuinka moni ymmärsi ja onko tuollaiselle kaiun kaiulle jo nimikin, mutta sain ainakin idean jota ajattelin jossain vaiheessa käytää ehkä biisissäni...

Mitään näistä en ole vielä päässyt kunnolla kokeilemaan, kun varsin tuoreita ideoita ovat. Ja sitten muiden vuoro.

Kukkonen muokkasi viestiä 18:50 24.09.2004
Helvetin perkele, kun tippuu etusivulta pois jo kahdessa minuutissa. Tilalle vaan jotain Elastisen aitousutopia-mietteitä, joo.

^ Vastaa Lainaa


Kukkonen
1735 viestiä

#2 kirjoitettu 24.09.2004 18:58

Tripper kirjoitti:
En tiedä onko mulla lainkaan teknisiä kikkoja...teen musiikkia fiilispohjalta ja korvat toimivat suunnanosoittajina. Kikkailut palvelevat lopputulosta, ei toisinpäin. Träkkeribiiseissä oli toki monia jippoja, mutta enää en juuri träkkermusaa väännä. Luulen että kun säveltäjä "kypsyy", musiikissa kuulee hänen persoonansa paremmin JA että myös tietynlainen säveltämislogiikka on olemassa.

Eli jos aivot päättävätkin viestittää että tähän ja tähän kohtaa sopisi sellainen viivytetty arpeggiokuvio rytmitetyn LFO:n kera, niin sitten se tehdään ja korvat kuulevat lopputuloksen...että oliko se odotetunlainen. Ja sitä saattaakin huomata, että ei hitsi tää voisi toimia muutenkin monissa eri biiseissä jne..

Mut vahingossa ne parhaat ideat tulee


Eli sessiofiiliksissä teet musaa? Sama se mullakin on, mutta nuo kaikki kolme ovat tulleet juuri, kun on sammuttanut koneen ja rupeaa nukkumaan... Esimerkiksi tuollaista delayta ei taida saada valmiilla preseteillä, eikä edes parilla erillisellä plugilla, vaan on tehtävä hankalamman kautta

"Kikkailut palvelevat lopputulosta, ei toisinpäin." Mitä tuo tarkoitti? Miten lopputulos voi palvella kikkoja, jos biisin sisältö tekee itse lopputuloksen...? Ja parhaat ideat tosiaan tulee vahingossa ja muinulla aika usein juuri tekemisen yhteydessä.

^ Vastaa Lainaa


Chronosis
328 viestiä

#3 kirjoitettu 25.09.2004 11:30

DimensioN kirjoitti:
nousu snareihin on kiva pistää jotaa flangeria


noususnareja ei tueta

Jaa, eipä mitään erityisiä kikkoja ole. Mitä nyt koittaa pitää raidat elävinä esim. laittamalla lfon keinuttamaan volumea, filtteriä tai vaikka molempia, niin ettei sitä juuri kuule mutta elon tuntee. Haikkalinjoihin aavistuksen eri velocityä, taas niin ettei juuri kuule. Mikään ei ota enemmän korviin kun sarjassa tikittävä 16-osa haikka (no ehkä se snarerolli). Basareitakin voi käyttää useampia, tai equttaa vaikka tahdin viimeisen basarin aavistuksen erilaiseksi -> jälleen hiukan lisää eloa. Hyvän kuuloinen särö sopii kaikkeen maltillisesti laitettuna.

^ Vastaa Lainaa


Kukkonen
1735 viestiä

#4 kirjoitettu 28.09.2004 11:04

Louha kirjoitti:
Siis että delay-time myös pitenee mitä pidemmälle mennään?

En nyt ehkä ymmärrä, mutta mielestäni tuo ei toimi ainakaan sillä tavalla kuin tarkoitit. Jos nyt noin tarkoitit.


Päinvastoin... Eli ensimmäisen (oikean) melodian kaiku (delay) on pitkä ja sitten sen kaiun kaiku on taas lyhkäsempi. Ja tas seuraava on lyhkäsempi. Tuota en tosiaankaan ole vielä koittanut, mutta jollakin tavoin ajattelin tuon soveltaa käytäntöön, ehkä pienillä kompromisseilla jossei muuten.

Nyt en koulussa voi tuota esimerkkiäsi kuunnella, mutta kotona sitten...

Kukkonen muokkasi viestiä 11:04 28.09.2004
Nimestä päätellen ei ihan samanlainen, kuin tuo palloesimerkki... Päädelayn, eli ensimmäisen delayn viive on vakio; koko ajan saman pituinen. Seuraavalla delaylla on kanssa vakioviive, mutta paljon lyhkäsempi. Eli ei niinkuin pallolla, mikä kiihtyy koko ajan.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#5 kirjoitettu 29.09.2004 13:01

Kukkonen kirjoitti:
Päinvastoin... Eli ensimmäisen (oikean) melodian kaiku (delay) on pitkä ja sitten sen kaiun kaiku on taas lyhkäsempi. Ja tas seuraava on lyhkäsempi. Tuota en tosiaankaan ole vielä koittanut, mutta jollakin tavoin ajattelin tuon soveltaa käytäntöön, ehkä pienillä kompromisseilla jossei muuten.


Jos tuon ideasi ymmärsin niin ei tuon pitäisi sitä kovalevylle "baunssaamista" pitäisi vaatia jos vaan saat ketjutettua tarpeeksi monta delay plugaria softassasi peräkkäin.

^ Vastaa Lainaa


Kukkonen
1735 viestiä

#6 kirjoitettu 29.09.2004 13:09

Elektrojänis kirjoitti:
Jos tuon ideasi ymmärsin niin ei tuon pitäisi sitä kovalevylle "baunssaamista" pitäisi vaatia jos vaan saat ketjutettua tarpeeksi monta delay plugaria softassasi peräkkäin.


Mutta seuraava delay pitää ottaa edellisen delayn "märästä" osasta, ei yhtään sitä kuivaa alkuperäistä... Jos laittaa monta plugaria vaan peräkkäin, niin nehän huomioivat sekä alkuperäisen, että itse delayn. Tässä pitää vain soittaa se edellinen ja sen delay ja lisätä seuraava delay vain edellisen delayhin... Sekasta, mutta pitääpä koittaa tehdä tuo.

Kyllähän tuo kai(?) onnistuisi suoraan soittamallakin, mutta siihn tarvitsisi ainakin useamman sarjan kun pitää ottaa huomioon, että seuraavan delay-plugariin pitää päästä vain kaiku, mutta taas se aslkuperäinenkin pitää soittaa.

Kukkonen muokkasi viestiä 13:10 29.09.2004
1000. viesti!!

Kukkonen muokkasi viestiä 13:11 29.09.2004
Hitto, kun en tästä oikein havainnollista kuvaakaan kykene piirtämään. Jos saan aikaiseksi niin laitanpa galleriaani ja linkin tänne. Jos Elektrojänis saat aikaiseksi graafista informaatiota omista käsityksistäsi, niin mielelläni katsoisin...

^ Vastaa Lainaa


Veneficus

Aeon Antenna
1772 viestiä
Ylläpitäjä

#7 kirjoitettu 29.09.2004 13:15

Kukkonen kirjoitti:
Mutta seuraava delay pitää ottaa edellisen delayn "märästä" osasta, ei yhtään sitä kuivaa alkuperäistä... Jos laittaa monta plugaria vaan peräkkäin, niin nehän huomioivat sekä alkuperäisen, että itse delayn. Tässä pitää vain soittaa se edellinen ja sen delay ja lisätä seuraava delay vain edellisen delayhin... Sekasta, mutta pitääpä koittaa tehdä tuo.


Buzzilla ainakin onnistuu helposti, pistää vain alkuperäisestä intrumentista menemään kaksi ulostuloa: toisen delayketjulle jonka ensimmäisessä delayssa on säädetty dry out nollaan, sekä toisen koko jonon ohi sinne mihin haluamme sitten tämän lopullisen tuotoksen saada.

^ Vastaa Lainaa


Kukkonen
1735 viestiä

#8 kirjoitettu 29.09.2004 13:34

Veneficus kirjoitti:
pistää vain alkuperäisestä intrumentista menemään kaksi ulostuloa: toisen delayketjulle jonka ensimmäisessä delayssa on säädetty dry out nollaan, sekä toisen koko jonon ohi sinne mihin haluamme sitten tämän lopullisen tuotoksen saada.


Mutta taas seuraavan delayn jälkeen pitää eritellä kuiva ja märkä. Tämä muuten olisi ratkaisu, mutta tuossa kohtaa taitaa tulla ongelma. Buzzilla varmaan saa niitä viivoja yhdistelemällä liitettyä busseja toisiinsa (muistaakseni), mutta kun en buzzia käytä, niin minulta se onkin hieman hankalampaa...

Kukkonen muokkasi viestiä 13:37 29.09.2004
No, en kyllä heti alkuun ole keksinyt mikä voisi olla tavallista/yksinkertaista kaikua parempaa tässä menetelmässä...

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#9 kirjoitettu 29.09.2004 18:52

Kukkonen kirjoitti:
Mutta taas seuraavan delayn jälkeen pitää eritellä kuiva ja märkä.


Juuri noin ajattelinkin...

Buzzilla varmaan saa niitä viivoja yhdistelemällä liitettyä busseja toisiinsa (muistaakseni),


Ja juuri tämän takia en heti tajunnut siinä mitään ongelmaa... Jotenkin se käyttölogiikka on syöpynyt päähäni. Minä jopa nimittäin hieman testasin tuota Buzzilla. Synaplugari ja 3 delaytä. Delayistä kuiva signaali pois päältä, ja syna ja delayt kytketään ketjuksi. Sitten vielä synasta ja jokaisesta delaysta piuha masteriin (eli sinne mistä ääni tungetaan ulos kuultavaksi).

Vois tosta jotain mielnkiintosta atmosfääriä kehittää vaikkei se ainakaan alustavissa kokeissa sateen ropinaa muistuutanut. Niiden delay aikojen säätäminen vaikutti tärkeältä ainakin pitkien pädi tyyppisten äänien kanssa (joillain arvoilla sävelen soidessa pitempään jotkut taajuudet alkoivat helposti korostua/resonoida).

^ Vastaa Lainaa


Kukkonen
1735 viestiä

#10 kirjoitettu 29.09.2004 19:18

Elektrojänis kirjoitti:
Vois tosta jotain mielnkiintosta atmosfääriä kehittää vaikkei se ainakaan alustavissa kokeissa sateen ropinaa muistuutanut. Niiden delay aikojen säätäminen vaikutti tärkeältä ainakin pitkien pädi tyyppisten äänien kanssa (joillain arvoilla sävelen soidessa pitempään jotkut taajuudet alkoivat helposti korostua/resonoida).


No joo, ei ihan sadetta... Itekin koitin, mutta mitään erikoisen hienoa en saanut vielä aikaiseksi, kun en hirveän tarkkaan aikoja määritellyt. Huomasin, että nuottien välillä pitää olla aika pitkät välit, että kerkiää leikkimään monella delaylla ja väliin heittelee aina pienemmän/alemman portaan ääniä täytteeksi.



Mutta kai nyt teillä jotain juttuja on mitä voitte täällä kertoa? Eipä ole ruuhkaa ollut...

^ Vastaa Lainaa


TheVille
383 viestiä

#11 kirjoitettu 29.09.2004 19:58

Mielenkiintoinen delay-keskustelu.

Tässä tallainen: Kun tekee biisiä kannattaa välillä tai ainakin valmistuttua käydä kuuntelemassa biisiä myös muista sijainneista kun kaiuttimien hotspotista, esimerkiksi kotistudion (makuuhuoneen) ovelta. Yleensä silloin paljastuvat sellaiset mokat kuten liian itseään toistava rumpukomppi, liian usein toistuva filli ym. asiat mihin ei välttämättä älyä kiinnittää huomiota ruuvatessa soundeja kohdalleen. Myös miksaukselliset asiat kuten liian kovan kitaran saattaa bongata seasta helpommin.

Itse asiassa tämä ei ole mikään oma vinkki vaan luin sen jostain lehdestä. Mutta toimii kuitenkin.

^ Vastaa Lainaa


Hi-Fly

#12 kirjoitettu 29.09.2004 20:44

Jos haluut erottua joukosta musiikillas niin ei kannata kaikkea paljastaa .

^ Vastaa Lainaa


Kukkonen
1735 viestiä

#13 kirjoitettu 30.09.2004 17:00

Hi-Fly kirjoitti:
Jos haluut erottua joukosta musiikillas niin ei kannata kaikkea paljastaa.


Voihan se olla niinkin, mutta kun antaa muille hyödyllisiä(?) vinkkejä, niin voi itsekin saada jotain ja kehittyä... Eikä sitä kikoilla niin erotuta, mutta soundi voi muuttua paljon paremmaksi.

^ Vastaa Lainaa


SaastanenHippi
4225 viestiä

#14 kirjoitettu 20.10.2004 22:22

Olen pitkän rumpujenpaukuttamisurani aikana tullut siihen tulokseen, että rummut ja kapulat pysyvät parhaiten ehjinä silloin , kun on soittamatta

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#15 kirjoitettu 09.11.2004 09:44

Hi-Fly kirjoitti:
Jos haluut erottua joukosta musiikillas niin ei kannata kaikkea paljastaa .


Äh... Pitää tehdä jotain niin kahelia, että kukaan ei pysty sitä toisintamaan vaikka kertoisikin miten se tuli tehtyä.

Souladelic kirjoitti:
Kannattaa nauhottaa tulostimen ääntä. Siinä on sitä jotain.


Ja kannattaa muistaa, että erilaisissa tulostimissa on erilainen ääni.

laser = peruspoppia
mustesuihku = vähän funkimpaa groovea
matriisitulostin = grindcoretrashmetalpunkkia tai jotain



Lisäksi siinä missä laserista tulee aika samanlainen ääni tulosti mitä tahansa, niin matriisin ääni vaihtelee radikaalisti tulostettavan materiaalin mukaan. Mustesuihku sijoittuu johonkin siihen välille.

Samperi kun menin heivaamaan mun matriisikirjoittimen roskiin. Noh... Onneksi töissä on ainakin yksi.

^ Vastaa Lainaa


Okapi

#16 kirjoitettu 09.11.2004 09:55

Flangerin ja delayn käytön ainoa oikea käyttötapa on niiden väärinkäyttäminen.

^ Vastaa Lainaa


cozmo1
187 viestiä

#17 kirjoitettu 09.11.2004 10:13

Hi-Fly kirjoitti:
Jos haluut erottua joukosta musiikillas niin ei kannata kaikkea paljastaa .


Jos et sä kerro kaikille kaikkea mitä tiedät, niin ne ei tosiaan tiedä että sä tiedät kaiken sen...

^ Vastaa Lainaa


Okapi

#18 kirjoitettu 09.11.2004 10:55

Tourette kirjoitti:
Käytetään sitä hakua
http://www.mikseri.net...



Minusta noiden puoli vuotta vanhojen forumkeskusteluiden linkkaaminen ja niiden jatkaminen on lähinnä aika pälliä. Eihän yhdestäkään aiheesta voi enää keskustella, jos ja kun kaikki on jo sanottu joskus ennen vuotta nakki ja rotta.

^ Vastaa Lainaa


SkenePeikko

#19 kirjoitettu 09.11.2004 10:56

mun teknisiin kikkoihin kuuluu yleinen häiriköinti ennen nauhotuksia...

^ Vastaa Lainaa


Okapi

#20 kirjoitettu 09.11.2004 10:57

Dope-Head kirjoitti:
mun teknisiin kikkoihin kuuluu yleinen häiriköinti ennen nauhotuksia...


Se on muuten harvinaisen vittumaista.

^ Vastaa Lainaa


Okapi

#21 kirjoitettu 09.11.2004 11:08

Tourette kirjoitti:
On vain turhaa käydä samaa keskustelua kahdessa eri paikassa.


Ketjussasi ei ole käyty keskustelua sitten huhtikuun.

^ Vastaa Lainaa


Putte
6658 viestiä

#22 kirjoitettu 09.11.2004 11:18

Giraffe kirjoitti:
Tourette kirjoitti:
On vain turhaa käydä samaa keskustelua kahdessa eri paikassa.


Ketjussasi ei ole käyty keskustelua sitten huhtikuun.


Siinä ketjussa tosin on hyvä pohja jolle aloittaa uudelleen keskustelu samasta aiheesta.

Molempi parempi, erittäin hyviä ketjuja kummatkin!

^ Vastaa Lainaa


Kukkonen
1735 viestiä

#23 kirjoitettu 09.11.2004 11:33

Tourette kirjoitti:
Giraffe kirjoitti:
Ketjussasi ei ole käyty keskustelua sitten huhtikuun.

Sittenhän sitä onkin mahdotonta jatkaa.



Mutta onneksi täällä keskustelu jatkuu ja niin helvetin aiheessakin, että huh huh...

^ Vastaa Lainaa


Drakmin
443 viestiä

#24 kirjoitettu 11.11.2004 18:25

Itse käytän joskus juuri ennen huippukohtia sellaista nopeaa eq-kikkaa joka päästää nopeasti eri taajuudet läpi palaten alkutilaan. (notch-filter taitaa olla teknisempi nimi tuolle)

^ Vastaa Lainaa


SaastanenHippi
4225 viestiä

#25 kirjoitettu 13.11.2004 18:43

sori..

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu