Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja OIKEASTI matemaattisen musiikin kilpailu.


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#1 kirjoitettu 05.10.2004 23:25

Eli nyt taas tuttuja mikseri.net palvelimen musiikkikilpailuja.

Idea lähti Ihan-A:n sanottua, että kaikki musiikki on matemaattista, koska kaiken musiikin pystyy kuvaamaan kuitenkin matematiikan keinoin. Sain siitä idean musiikista, joka olisi todella kuvattu matematiikan keinoin ja vieläpä yhdella ainoalla universaalilla matemaattisella funktiolla.

Kisaan osallistuakseen tarvitsee vain ilmaisen goldwaven trial version ja ihan pienen ripauksen ymmärrystä matematiikasta. --> http://www.goldwave.com

Matemaattisen musiikin kilpailu.

Säännöt:

1) Koko kappele on täydellisesti pystyttävä luomaan Goldwaven "Expression Evaluator"-Lisuketta käyttämällä.

2) Mitään "wave" komentoja tai n/N, muuttujia ei saa käyttää täydellisen universaalin matemattisen yhteensopivuuden saavuttamiseksi. Tämä, jotta lopputulos olisi mistään riippumaton yhtenäinen ja universaali matemaattinen funktio.

3) Jos x,y tai f, muuntujia käytetään, niin niiden oletus arvot on erikseen mainittava.

Kappaleen ilmoittaminen kilpailuun:

A) Kappaleen nimi
B) kappaleen pituus (Esim. 1 min, 15 sec)
C) Kappaleen näytteenottotaajuus (samplerate)
D) Kappaleen kaava
E) Mahdoliset x,y tai f muuttujien arvot (Esim. f=100, y=250)
F) .mp3 tiedosto kappaleesta (Tämä ei ole pakollista, mutta suotavaa)

Kohdan F) .mp3 tiedostoa ei saa efektoida MITENKÄÄN. Lukuunottamatta saplerate muunnosta 44100khz:taan, jos kappaleen alkuperäinen samplerate on jotakin muuta.

DEADLINE on reilun kahden viikon päästä 23.10.2004 Kello 23:59... Eli sunnuntaina kappaleita ei saa enää ilmoittaa. Maksimissaan kaksi kappaletta per henkilö.

Voittajasta pääsevät äänestämään kaikki kilpailuun osallistuneet henkilöt.

----------------------

Kaikki mukaan, ei tämä ole niin vaikeaa.

Tällätavalla voi tehdä muutenkin itselleen persoonallisia saundeja. Hiiteen kaiken maailman valmis presetit.

Lisäksi tällä tavalla oppii helposti paljon uutta äänen toiminnasta ja muista perus ominaisuuksista.




**************************************




Esimerkkinä tässä vähän perus ohjeita:

t=aika... Eli sin(t*pi*2000) on 2000 kertaa sekunnissa värähtelevä siniaalto.

Tässä esimerkki kuinka tehdään väpättävä 440hz ääni.

File _ New ja pituudeksi 10 sekunttia. Samplerateksi vaikkapa 44100.

[/I]Tool _ Expression Evaluator[/I]

Sitten vaan kokeilee allaolevia kaavoja Expression laatikkoon.

sin( 440 * pi*t*2 )
Tekee 440hz taajuisen sini-aallon.

sin( 440 * pi*t*2 + 50*sin(t*40))
Lisätään taajuuteen 40 kertaa sekunnissä väpättävää vibratoa +-50 hertsin taajuudella. Tämä tehdään lisäämällä tuonne alkuperäisen siniallon taajuuteen sini-muotoista muutosta)

sin( 440 * pi*t*2 + 50*sin(t*40) ) * sin(t*10)
Lisätään vielä tremoloa.

(sin( 440 * pi*t*2 + 50*sin(t*40) ) * sin(t*10)) * (sin( 440 * pi*t*2 + 40*sin(t*45) ) * sin(t*10))
Koko aalto sulkuihin ja kerrotaan se itsellään vähän eri parametreillä, joilloin saamme hienon "Audio Frequency Modulatio"-efektin.

(sin( 440 * pi*t*2 + 50*sin(t*40) ) * sin(t*10)) * (sin( 440 * pi*t*2 + 40*sin(t*45) ) * sin(t*10))

+ (rand(2)-1) * sin(t*10) /5

Lisätään vielä kohina rytmielementiksi. Kohina jaetaan vielä viidella, jotta sen äänenvoimakkuusa olisi sopivampi. Lisääminen tapahtuu yksinkertaisesti plusmerkillä.

Eikun itse kokeilemaan

Lisäksi käytössä on vielä mm. kaikki normaalit matemaattiset funtiot:

sqrt(
abs(
ln(
rand(
log(
cos(
sin(
tan(
acos(
asin(
atan(
cosh(
sinh(
tanh(

Ja tietysti normaalit peruslaskutoimtukset:

* / + - ^ % eli Kerto, jako, Plus, Miinus, Potenssi, Jakojäännös

Lisäksi kannattaa katsastaa Goldwaven presetit ja katsoa niistä vihjeitä erilaisten äänien tekoon. Vain taivas on rajana.

Jos on jotain kysyttävää, niin rohkeasti vaan.


Haava muokkasi viestiä 00:44 06.10.2004

^ Vastaa Lainaa


Putte
6666 viestiä

#2 kirjoitettu 05.10.2004 23:36

Enpä olisi tälläistä osannut odottaa.. Odotan suurella mielenkiinnolla mikseriläisten ääninäytteitä.

1+1=2 @ Anton Nuotio.
Siinäpä vasta loistava matikkalaulu.

HUOM! Tuo ei ole minun kisabiisini!
Putte muokkasi viestiä 23:36 05.10.2004

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#3 kirjoitettu 06.10.2004 01:19

Semmoinen pikkuvinkki vielä kaikille jotka tekevät vähän monimutkaisempaa, että kannattaa varmaan editoida sitä "kaavaa" vaikka jollain tekstieditorilla (esim. notepad) ja sitten pasteta se siihen goldwaveen. Pystyy helpommin käsittelemään rivivaihtoja ja pitämään sen kaavan selkeän näköisenä.

^ Vastaa Lainaa


jurn:a
794 viestiä

#4 kirjoitettu 06.10.2004 03:47

Mielenkiintoinen.. Taidanpa osallistua.

PS. digitaalisen äänen voi parsia matemaattiseksi kaavaksi jos tietää vähän suodinmatematiikoista sun muista

^ Vastaa Lainaa


tinu
2833 viestiä

#5 kirjoitettu 06.10.2004 04:30

Hui kamala,kuulostaa valtaisan monimutkaiselta!
Miten kukaan tuosta sanaakaan ymmärtääpi?

^ Vastaa Lainaa


Salminen
I'm back!
2527 viestiä
Ylläpitäjä

#6 kirjoitettu 06.10.2004 08:56

Onpas vinkeä idea, koodaajan vaistoni toteaa nostaen rumaa päätään. Tähän on kyllä aivan pakko osallistua! Mitenkäs se sävelasteikon kaava nyt menikään...

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#7 kirjoitettu 06.10.2004 13:55

jurn:a kirjoitti:

PS. digitaalisen äänen voi parsia matemaattiseksi kaavaksi jos tietää vähän suodinmatematiikoista sun muista


Suotimia ei valitettavasti voi toteuttaa tuollaisella jatkuvalla matemaattisella yhtälöllä. Eli subraktiivinen synteesi on poissa pelistä. Eli kaikki on pakko tehdä additiivisella synteesillä.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#8 kirjoitettu 06.10.2004 14:10

Haava kirjoitti:
Suotimia ei valitettavasti voi toteuttaa tuollaisella jatkuvalla matemaattisella yhtälöllä. Eli subraktiivinen synteesi on poissa pelistä. Eli kaikki on pakko tehdä additiivisella synteesillä.


Eikös sitä saa filttereitä toteutettua jos pystyy vaan tuottamaan viiveitä... Ja se taas vaatii lähinnä sen, että samaa signaalia tuotetaan samaan aikaan useasta kohdasta. No tulee tietysti pirullisen jättimäinen kaava jos ei voi puskuroida lukuja mihinkään.

Öh... En kyllä tiedä riittääkö itsellä rahkeet todistamaan tuota.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#9 kirjoitettu 06.10.2004 14:23

Elektrojänis kirjoitti:

Eikös sitä saa filttereitä toteutettua jos pystyy vaan tuottamaan viiveitä... Ja se taas vaatii lähinnä sen, että samaa signaalia tuotetaan samaan aikaan useasta kohdasta. No tulee tietysti pirullisen jättimäinen kaava jos ei voi puskuroida lukuja mihinkään.


Jooh.. Totta.. Eli JOS tiedetään samplerate, niin sen pystyy toteuttamaan... Se vaan, että se kaava pitää monistaa kokonaan jo pelkän 1 asteen suotimen tekemiseksi... ja siinäkin tapauksessa sen suotimen cuttoff on rajoitettu nollaan.

^ Vastaa Lainaa


Tusina Immonen
10508 viestiä

#10 kirjoitettu 06.10.2004 15:48

Mainio idea tämä. En tosin itse peruskoulun matematiikalla taida viitsiä osallistua..

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#11 kirjoitettu 06.10.2004 15:52

Zitru kirjoitti:
Mainio idea tämä. En tosin itse peruskoulun matematiikalla taida viitsiä osallistua..


Ei siihen niin kummaa matematikkaa tarvita... Kokielee noita esimerkkejäni ja lähtee sitten siitä roheltamaan.

^ Vastaa Lainaa


Migeteus
945 viestiä

#12 kirjoitettu 06.10.2004 19:04

Hauska idea, rupesinkin jo jotain pelleilemään tuolla toiminnolla mutta katsotaan nyt, kuinka yksinkertaisella ja lyhyellä mutta tylsällä siniaaltohässäkällä kehtaa osallistua.

Step- ja int-funktioita ei siis saa käyttää? Entä exp?

^ Vastaa Lainaa


Tusina Immonen
10508 viestiä

#13 kirjoitettu 06.10.2004 19:22

Haava kirjoitti:
Zitru kirjoitti:
Mainio idea tämä. En tosin itse peruskoulun matematiikalla taida viitsiä osallistua..


Ei siihen niin kummaa matematikkaa tarvita... Kokielee noita esimerkkejäni ja lähtee sitten siitä roheltamaan.


no hitto ku pitää aina väittää vastaan.. kokeilin, totesin sen jälkeen ettei mitään järkeä, kirjotin sen jälkeen tuon peruskoulun matematiikkaan syvälle pureutuvan tekstini. hitto... pitäisköhän polttaa aamutupakka... heh

^ Vastaa Lainaa


Laihanen
1649 viestiä
Ylläpitäjä

#14 kirjoitettu 06.10.2004 20:01

Näen jo edessäni Aphex Twinin seuraavan albumin, jonka kappaleen nimet ovatkin vain matemaattisia kaavoja. Sitten joku keksii pastettaa ne Goldwaveen...

^ Vastaa Lainaa


Phadej

#15 kirjoitettu 06.10.2004 21:01

onko sitten rand niin matemaattiinen funktio?
kun sen synnyttämä jälki on aina hieman erillainen, vaikka tilastollisesti kylläkin samaa

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#16 kirjoitettu 06.10.2004 23:30

Laihanen kirjoitti:
Näen jo edessäni Aphex Twinin seuraavan albumin, jonka kappaleen nimet ovatkin vain matemaattisia kaavoja. Sitten joku keksii pastettaa ne Goldwaveen...


Hmmm... Ton windowlicker singlen toisen kappaleen nimi on joku kaava, mutta siinä on niin omituisia merkkejä että voi mennä sormi suuhun. Lisäksi goldvavessa ei tolle summan sigma merkinnälle taida olla tukea... Jos olisi niin se muuten helpottaisi niiden filttereiden tekoa ihan perhanasti.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#17 kirjoitettu 07.10.2004 00:44

Phadej kirjoitti:
onko sitten rand niin matemaattiinen funktio?
kun sen synnyttämä jälki on aina hieman erillainen, vaikka tilastollisesti kylläkin samaa


Se on erttäin matemaattinen funktio. Siinä ei itseasiassa ole mitään satunnaista. Kyseessä on nimittäin matemaattisesti toteutettu pseudorandom. Se tarkoittaa, että kone laskee sen satunnaisuuden matemaattisesti. Tämä tarkoittaa, että se vain näyttää satunnaiselta. Todellisuudessa jos matemaattisessa yhtälössä käyttää tuota rand() funktiota, niin silrä ei edes voi tulla mitään muuta kuin white noisea.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#18 kirjoitettu 07.10.2004 00:46

Migeteus kirjoitti:

Step- ja int-funktioita ei siis saa käyttää? Entä exp?


Saa käyttää... Vain Wave() funktiot on kielletty + tietysti n ja N muuttujat.

^ Vastaa Lainaa


Juha Kiili
154 viestiä

#19 kirjoitettu 07.10.2004 12:26

Tosimiästen tosikisa!
Rohkeasti Laihanenkin mukaan vaan! Itsellä on pari iltaa jo mennyt tämän parissa vaikka seksiäkin olisi ollut tarjolla, joten Goldwavet koneelle ja sirinät käyntiin. Jos kokee että matenmaattisia lahjoja ei ole, niin ei kannata lannistua. Hienoimmat äänet tulevat kuten korkeamman asteen synteesihärpäkkeillä eli vahingossa. Toki pohjatuntemus on hyvästä.

^ Vastaa Lainaa


Biosexual M
534 viestiä

#20 kirjoitettu 07.10.2004 15:45

Juha Kiili kirjoitti:
Tosimiästen tosikisa!
Rohkeasti Laihanenkin mukaan vaan! Itsellä on pari iltaa jo mennyt tämän parissa vaikka seksiäkin olisi ollut tarjolla, joten Goldwavet koneelle ja sirinät käyntiin.


Tämän täytyy olla hyvä ohjelma! Kohta unhoittuu kalja, autot, rahanhimo, huumeet, yms ja kaikki harrastavat matematiikkaa. Pelottavaa. Taidan kokeilla itsekin.

^ Vastaa Lainaa


Kukkonen
1735 viestiä

#21 kirjoitettu 07.10.2004 15:52

Laihanen kirjoitti:
Näen jo edessäni Aphex Twinin seuraavan albumin, jonka kappaleen nimet ovatkin vain matemaattisia kaavoja. Sitten joku keksii pastettaa ne Goldwaveen...


Ei ois muuten paha idea myydä kaupoissa vaan pahvilappuja missä on joku kaava, ja kuuntelemiseen tarvii pastettaa ne Goldwaveen tai vastaavaan... Tarttis ite mitään miksata, saati maksaa studiomaksuja/kalliita laitteita.

Itse tuskin kuitenkaan välttämättä mahdollisesti en osallistu tähän kisaan.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#22 kirjoitettu 07.10.2004 17:56

Juha Kiili kirjoitti:
Tosimiästen tosikisa!


Tämä on todella se kilpailu, jossa pistetään tekijän taidot ja luovuus koetukselle.

Tämä kilpailu erottaa jyvät akanoista!

Itsellä on pari iltaa jo mennyt tämän parissa vaikka seksiäkin olisi ollut tarjolla, joten Goldwavet koneelle ja sirinät käyntiin.


Perkule kun tämä kaavojen vääntäminen alkaa olla todella addiktoivaa... on mennyt jo muutama päivä tässä vaan kaavoja säädellessä... Että ebköhän minäkin osallistu tähän omaan kisaani.

Jos kokee että matenmaattisia lahjoja ei ole, niin ei kannata lannistua. Hienoimmat äänet tulevat kuten korkeamman asteen synteesihärpäkkeillä eli vahingossa.


Kyllä. Kokeilemalla saa todella ihmeitä aikaan. Experimentaalisuus on nimenomaan tämän kisan avain!

^ Vastaa Lainaa


Migeteus
945 viestiä

#23 kirjoitettu 08.10.2004 13:23

Haava kirjoitti:
Migeteus kirjoitti:

Step- ja int-funktioita ei siis saa käyttää? Entä exp?


Saa käyttää... Vain Wave() funktiot on kielletty + tietysti n ja N muuttujat.



No sittenhän voi tehdä stepin avulla melkein mitä vain!
Mitä nuo n ja N muuten ovat?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#24 kirjoitettu 08.10.2004 13:33

Migeteus kirjoitti:

No sittenhän voi tehdä stepin avulla melkein mitä vain!


Noh.. Sen stepinhän saisi käytännössä kusetettua myös noilla muilla funtioilla.

Mitä nuo n ja N muuten ovat?


Sampleihin kohdistuvia muuttujia.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#25 kirjoitettu 08.10.2004 16:50

DSword kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että yhdellä kaavalla pitäisi koko biisi vetäistä?


Kyllä... ja parastahan tässä on se, että lopputulos on suhteellisen universaali. Eli teoriassa sen pystyisi laittamaan vaikka graafiseen laskimeen ja biisiä voisi ihailla siinä funktion muodossa. Toki kappale pitäisi syöttää laskimeen tai muuhun välineeseen sen omilla käskynimillä... mutta kuitenkin.

^ Vastaa Lainaa


Salminen
I'm back!
2527 viestiä
Ylläpitäjä

#26 kirjoitettu 08.10.2004 17:06

Koska jonkun on avattava peli, laitan oman tekeleeni kehiin. Tavoitteena oli saada mahdollisimman paljon tavaraa aikaan nimenomaan matemaattisesti, ei step()- komennoilla sekvensöimällä. Lopputuloksena kappale, jonka sävellajia ohjaa yksi pitkä ja hidas cosiniaalto jonka päälle luodaan melodioita nopeammilla siniaalloilla jotka pyöristetään sävelasteikolle ja toistetaan yhdellä square- ja kahdella siniaallolla. Lopputuloksen päälle laitettiin fätti biitti ja loppu onkin historiaa...

Nimi: It's a (co)sin
Kesto: 2 min
Samplerate: 44100
Muuttujat: Ei käytössä
Mp3:HiFi play

Kaava:
(sin (2* ((440*2^ (int (cos (int (t/10))*10) /12))* 2^((int (int (-.01+4*cos (int (t*8))) *(12/7)))/12)) *pi*t)) *(1-2*abs (1-2*.5*t%.25)) /4+((int (2*((440*2^(int (cos (int (t/10))*10) /12))/4*2^((int (int (-.01+4*cos (int (t*2)))*(12/7)))/12))*t) %2*2-1))*(1-2*abs (1-2*.5*t%.25)) /16+(sin (2*((440*2^(int (cos (int(t/10)) *10)/12)) *2*2^((int (int (-.01+4*cos (int(t*4)))*(12/7))) /12))*pi*t)) *(1-2*abs (1-2*.5*t%.25)) /8 +(rand (2)-1) * (0.24-(t%0.25)) / 4 + sin(800 * (t%0.5) * (0.5^(t%0.5))) * (0.5^(t%0.5)) * 0.75 + (rand (t%1)*2-1)*(1 - (((t%1) + 0.5) % 1)) / 8

^ Vastaa Lainaa


tahtila
2311 viestiä

#27 kirjoitettu 08.10.2004 17:13

Salminen kirjoitti:

Mp3:HiFi play



Osasitpas tehdä varsin ärsyttävän, päässä jälkeenpäinkin tiluttavan kappaleen varsin hermostuttavilla soundeilla. Tämä kappale pehmittää aivot mukavasti.

Ota tämä kohteliaisuutena.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#28 kirjoitettu 08.10.2004 17:15

Salminen kirjoitti:
Koska jonkun on avattava peli, laitan oman tekeleeni kehiin. Tavoitteena oli saada mahdollisimman paljon tavaraa aikaan nimenomaan matemaattisesti, ei step()- komennoilla sekvensöimällä.


Erittäin hieno tekele... Tästä se kisa lähtee... Pohjat on luotu.

Älkää anatko minkään sävel hässäköiden pelästyttää itseänne. Experimentaalisuudellakin on tilaa.

^ Vastaa Lainaa


DELPHiON

#29 kirjoitettu 09.10.2004 22:20

Sit kun biisit on valmiita, tallettakaa ne 8khz monona, upatkaa Haavan mikserisivuille ja valitkaa genreksi lofi

^ Vastaa Lainaa


Twight
3600 viestiä

#30 kirjoitettu 10.10.2004 00:46

kymysys:

kuinka saa rajattua tietyn soundin kestoa ja kohtaa?
jos on vaikka

(sin(220*t*pi))

niin miten ton vois saada kuulumaan ainoastaan esim. 0,4 sekuntia ja sitten, kun kappaletta on mennyt 10,6 sekuntia?

^ Vastaa Lainaa


Migeteus
945 viestiä

#31 kirjoitettu 10.10.2004 12:08

Twight kirjoitti:
kymysys:

kuinka saa rajattua tietyn soundin kestoa ja kohtaa?
jos on vaikka

(sin(220*t*pi))

niin miten ton vois saada kuulumaan ainoastaan esim. 0,4 sekuntia ja sitten, kun kappaletta on mennyt 10,6 sekuntia?


(sin(220*t*pi))*(step(t-10.6)-step(t-11))

10.6 on äänen alkamis- ja 11 loppumiskohta sekunteina. Huomaa muuten, että jos haluaa taajuudeksi 220 Hz, niin kaava on sin(220*2*t*pi), koska ympyrässä on 2*pii radiaania.

^ Vastaa Lainaa


Raphis
955 viestiä

#32 kirjoitettu 10.10.2004 12:24

äh.. liian monimutkasta. salmisen on kyll hyvä. ja kuka on sanonu ett musan teko ei oo ny nii vaikeet.

^ Vastaa Lainaa


Migeteus
945 viestiä

#33 kirjoitettu 10.10.2004 16:14

Osallistun kisaan tällä kappaleella:

Artisti: The Mad Scientist
Kappaleen nimi: Sine is an Odd Function
kappaleen pituus: 2 min 9 s
Kappaleen näytteenottotaajuus (samplerate): 44100 Hz
Kappaleen kaava:
(int(sin(2*pi*(t/4+0.5))) * ( (-int(sin(2*pi*t))) * (rand(2)-1)/4 + int(sin(2*pi*(t+0.5))) * sin(2*pi*t*110)/3 + (1-(((8*t)%2)/2)) * (abs(sin(t*pi*440))/3 + abs(sin(t*pi*660))/3) ) +(-int(sin(2*pi*t/4))) * ( (-int(sin(2*pi*t))) * (rand(2)-1)/4 + int(sin(2*pi*(t+0.5))) * sin(2*pi*t*82.5)/3 + (1-(((8*t)%2)/2)) * (abs(sin(t*pi*330))/3 + abs(sin(t*pi*495))/3) ))*2/3 * (step(t) - step(t-128)) + (rand(1.5)-0.75) * (step(t-128) - step(t-129)) + (sin(2*pi*t* ((2 ^ (1/12)) ^ int(log((550+(sin(2*pi*t/4)/3 + sin(2*pi*t/5)/3 + sin(2*pi*t/4.5)/3)*220) / 440) / log (2 ^ (1/12))) *440)))/3 * ((step(t-8) - step(t-16)) + (step(t-24) - step(t-32)) + (step(t-104) - step(t-112))) + ((sin(2*pi*t* ((2 ^ (1/12)) ^ int(log((550+(sin(2*pi*t/4)/3 + sin(2*pi*t/5)/3 + sin(2*pi*t/4.5)/3)*220) / 440) / log (2 ^ (1/12))) *440)))/2 + (sin(2*pi*t* 1.5*((2 ^ (1/12)) ^ int(log((550+(sin(2*pi*t/4)/3 + sin(2*pi*t/5)/3 + sin(2*pi*t/4.5)/3)*220) / 440) / log (2 ^ (1/12))) *440)))/2)/3 * ((step(t-40) - step(t-48)) + (step(t-56) - step(t-64)) + (step(t-120) - step(t-128))) + ((sin(2*pi*t* ((2 ^ (1/12)) ^ int(log((550+(sin(2*pi*t/4)/3 + sin(2*pi*t/5)/3 + sin(2*pi*t/4.5)/3)*220) / 440) / log (2 ^ (1/12))) *440)))/3 + (sin(2*pi*t* 1.5*((2 ^ (1/12)) ^ int(log((550+(sin(2*pi*t/4)/3 + sin(2*pi*t/5)/3 + sin(2*pi*t/4.5)/3)*220) / 440) / log (2 ^ (1/12))) *440)))/3 + (sin(2*pi*t*2 *((2 ^ (1/12)) ^ int(log((550+(sin(2*pi*t/4)/3 + sin(2*pi*t/5)/3 + sin(2*pi*t/4.5)/3)*220) / 440) / log (2 ^ (1/12))) *440)))/3)/3 * ((step(t-72) - step(t-80)) + (step(t-88) - step(t-96)))
Mahdoliset x,y tai f muuttujien arvot: ei ole
.mp3 tiedosto kappaleesta: LoFi, HiFi, Download

"Melodioiden" taajuutta ohjaa kolme eritaajuuksista sinikäyrää, jotka lasketaan yhteen. Sointujen vaihtuminen taustassa perustuu kokonaisluvuksi pyöristettävään siniaaltoon. Step-funktiolla ei vaikuteta yksittäisiin säveliin, ainoastaan melodian kuulumiseen ja sen yhtäaikaisten sävelten määrään. Loppu pelästyttää minutkin.

Migeteus muokkasi viestiä 16:14 10.10.2004

^ Vastaa Lainaa


integratio
114 viestiä

#34 kirjoitettu 10.10.2004 17:32

olisi hauskaa kuulla myös haavan oma tekele

^ Vastaa Lainaa


KeenLand
347 viestiä

#35 kirjoitettu 10.10.2004 20:08

Migeteus kirjoitti:
(sin(220*t*pi))*(step(t-10.6)-step(t-11))

10.6 on äänen alkamis- ja 11 loppumiskohta sekunteina.

Tein tällaisen hauskan bongosaundin: sin(220*t*pi)*exp(-t*20) ja tarkoitus oli saada monta samanlaista ääntä soimaan eri kohdissa biisiä, mutta operaatio osoittautuikin harvinaisen hankalaksi. Yritin soveltaa tuota Migeteuksen vinkkiä siihen, mutta tuloksena oli joko täysi hiljaisuus tai hiljaisempi ja lyhyempi ääni. Vaikea selittää... Tuo exp(-t*20) -kohta hämää tuossa, mutta en saa päähäni miksi. Luulisin, että kaikki kaavan (eri aikaan tulevat) soundit hiljentyvät samaan aikaan tuolla samalla käskyllä tai jotain... Kertokaas, jos keksitte tälle jonkun ratkaisun.

^ Vastaa Lainaa


Migeteus
945 viestiä

#36 kirjoitettu 10.10.2004 21:58

KeenLand kirjoitti:
Migeteus kirjoitti:
(sin(220*t*pi))*(step(t-10.6)-step(t-11))

10.6 on äänen alkamis- ja 11 loppumiskohta sekunteina.

Tein tällaisen hauskan bongosaundin: sin(220*t*pi)*exp(-t*20) ja tarkoitus oli saada monta samanlaista ääntä soimaan eri kohdissa biisiä, mutta operaatio osoittautuikin harvinaisen hankalaksi. Yritin soveltaa tuota Migeteuksen vinkkiä siihen, mutta tuloksena oli joko täysi hiljaisuus tai hiljaisempi ja lyhyempi ääni. Vaikea selittää... Tuo exp(-t*20) -kohta hämää tuossa, mutta en saa päähäni miksi. Luulisin, että kaikki kaavan (eri aikaan tulevat) soundit hiljentyvät samaan aikaan tuolla samalla käskyllä tai jotain... Kertokaas, jos keksitte tälle jonkun ratkaisun.


Laita nykyisen exp-kohdan tilalle exp(-(t-< alkamiskohta > )*20) ja < alkamiskohta > on luonnollisesti alkamisen aika sekunteina. Käytä stepiä juuri niin kuin sanoin aikaisemmin.

Ilmiö johtuu siitä, että exp(-t*20)-kertominen hiljentää ääntä suoraan kuluneen kokonaisajan mukaan ja muuttaa voimakkuuden olemattomaksi jo noin 0.25 sekunnin kohdalla. Jos t:n tilalle laitetaan sulkuihin t-<alkamiskohta>, se toimii kuin < alkamiskohta > olisi nolla. En tiedä tajuaako näistä selityksistä kukaan mitään, mutta käytännössäkin tuo toimii.

Migeteus huomasi, ettei < > -merkkien väleissä näkynyt mitään ja yritti korjata asiaa 22:04 10.10.2004


Migeteus havaitsi, etteivät > ja ) saa olla kiinni toisissaan ellei halua hymiötä 22:05 10.10.2004

^ Vastaa Lainaa


KeenLand
347 viestiä

#37 kirjoitettu 10.10.2004 22:32

Migeteus kirjoitti:
Laita nykyisen exp-kohdan tilalle exp(-(t-< alkamiskohta > )*20) ja < alkamiskohta > on luonnollisesti alkamisen aika sekunteina. Käytä stepiä juuri niin kuin sanoin aikaisemmin.

Jeps, johan rupesi toimimaan. Tänks!

^ Vastaa Lainaa


Twight
3600 viestiä

#38 kirjoitettu 11.10.2004 01:56

ah, ratkaisinkin jo ongelman.

^ Vastaa Lainaa


DELPHiON

#39 kirjoitettu 11.10.2004 09:20

Mark T. Bird kirjoitti:
DELPHiON, tää on sitä oikeaoppista taimausta!


Ai, mä luulin että sitä kutsutaan foorumin kyttäykseksi. Mulla on onneksi vielä 10 vuotta aikaa opetella katkeruutta, että olen samassa pisteessä kuin sinä, koitan pitää siinä tuon oikeaoppisen taimauksen mielessä!

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#40 kirjoitettu 11.10.2004 14:16

integratio kirjoitti:
olisi hauskaa kuulla myös haavan oma tekele


Ilman muuta oma kappaleeni ilmestyy tänne jahka olen hionut sen valmiiksi.

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu