Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Ohjelmatoimiston työ?


jarpat
379 viestiä

#1 kirjoitettu 02.03.2005 14:17

Ohjelmatoimiston työ on kaiketi pääasiassa "myydä" artistia/bändiä, mutta mitä muuta siellä "syvemmällä" tapahtuu?
Jos ravinteli buukkaa bändin ja maksaa siitä vaikka 300-500 euroa (Onko normaali haarukka? Kertokaa tietäjät), niin ohjelmatoimistoko kuitin siitä kirjoittaa ja jyvittää rahat artistille/verottajalle?

Eli pitääkö ohjelmatoimistossa olla siihen kuuluvien artistien sivutyöverokortit tai jotain?

Kun on bändi, jolla ei ole ohjelmatoimistoa ja joka ei juuri esiinny, mutta olisi sauma mennä kapakkaan soittelemaan ja ravintolan omistaja haluaa kuitenkin kuitin maksamastaan "viihteestä", tuli vaan ajatus sitten perustaa itse tällainen ohjelmatoimisto, mutta mutta...
miten homma käytännössä toimii tai millaisia ratkaisuja muut ovat hyväksi havainneet?
Kertokaa, jotka asiasta mitään tiedätte!

^ Vastaa Lainaa


AcousticMan
15 viestiä

#2 kirjoitettu 25.04.2005 00:53

Itselläni on myös pyörinyt ohjelmatoimiston toimintaan ja pyörittämiseen liittyvät asiat aika voimakkaasti mielessä jo jonkin aikaa. Eikös artisti ole vähän niinkuin ohjelmatoimiston palkkalistoilla, ja näin ollen menetellään samalla tavalla, kuin missä tahansa firmassa työntekijöiden palkanmaksun suhteen?

Ohjelmatoimisto lähettää asiakkaalleen laskun toimitetusta palvelusta, jonka jälkeen ottaa kakusta itselleen tietyn osuuden, maksaa palkan työntekijälle (artistille), ja suorittaa kaikki muut tarvittavat maksut unohtamatta sosiaaliturvamaksuja yms. Eikös se näin jotakuinkin näin mene?

^ Vastaa Lainaa


fallen_angel

#3 kirjoitettu 25.04.2005 01:33

aika usein tosiaan liksat mieluiten laskutetaan, ja tässä tapauksessa tosiaan jos on yritys / toiminimi tms niin se helpottaa huomattavasti. itse ohjelmatoimiston tehtävä on hoitaa brandin luomista, hoitaa keikkoja, pitää yllä tiettyä pr-toimintaa eli bändin nimeä ihmisten huulilla, ja ohjelmatoimisto tosiaan ottaa oman osansa, mutta jos on ohjelmatoimisto takana niin ei tartte itse keskittyä kuin soittamiseen ja voi bissneksen jättää muiden harteille.

^ Vastaa Lainaa


Teemujazz
806 viestiä

#4 kirjoitettu 25.04.2005 02:16

jarpat kirjoitti:
Ohjelmatoimiston työ on kaiketi pääasiassa "myydä" artistia/bändiä, mutta mitä muuta siellä "syvemmällä" tapahtuu?
Jos ravinteli buukkaa bändin ja maksaa siitä vaikka 300-500 euroa (Onko normaali haarukka? Kertokaa tietäjät), niin ohjelmatoimistoko kuitin siitä kirjoittaa ja jyvittää rahat artistille/verottajalle?

Eli pitääkö ohjelmatoimistossa olla siihen kuuluvien artistien sivutyöverokortit tai jotain?

Kun on bändi, jolla ei ole ohjelmatoimistoa ja joka ei juuri esiinny, mutta olisi sauma mennä kapakkaan soittelemaan ja ravintolan omistaja haluaa kuitenkin kuitin maksamastaan "viihteestä", tuli vaan ajatus sitten perustaa itse tällainen ohjelmatoimisto, mutta mutta...
miten homma käytännössä toimii tai millaisia ratkaisuja muut ovat hyväksi havainneet?
Kertokaa, jotka asiasta mitään tiedätte!






Pieni valaisu...

Ohjelmatoimistojakin on monia. Otetaan nyt esim. vaikkapa Polaratistit Oy josta minulla on kokemusta. Eli polarartistit myyvät esiintyjiä tilaajille. Tietääkseni minimishopparit ovat n. 900 €. Jokaisesta myydystä keikasta ohjelmatoimisto nappaa 20 % osan. Coverbändien keikkashopparit ovat alinta päätä jos niillä ei ole kysyntää eli se on tämän n. 1000€/keikka. Tästä kun viisihenkisen bändin kulut jaetaan tasan niin jokaiselle jää n. 150 € käteen/keikka. Alle sen satasen ei edes kannata lähteä tekemään keikkaa ellei sitten se ole niin välttämätöntä. Muusikkojenliiton huttumuusikon minimitaksa taitaa olla jopa alle 87 erkin.

Esimerkkinä jonkun kuuluisan tangoartistin taustabändin taustamuusikko voi saada jopa 300 €/keikka mutta tässäkin artisti saa aina puolet (50%) shopparista että jos shoppari on kuuluisalla artistilla vaikkapa korkeinta kastia n. 5000 € niin artisti vetää itse 2.500 € miinus verot.

Musiikkibisneksessä kuitenkin on paljon välistävetäjiä ja näitä pienempiä ohjelmatoimistoja jotka myyvät alihintaan bändejä mistä bändeille jää alle juomarahan käteen. Tällaisella systeemillä jos lähtee Suomea kiertelemään niin bensakulujen jälkeen käteen jää + / - 0.

Nykyään on kuitenkin melko helppo pistää pystyy jonkun formaatin bändi esim. vaikkapa coverbändi. Niitä on tosi paljon nykyään ja niistäkin vain ne menestyneimmät saa eniten keikkaa ja sitä myöten myös heidän shopparit suurenevat kysynnän myötä.


Peruscoverbändi vetää keikalla keskimäärin vain n. 2 settiä (n. 2 X 45 min.) Kun jos katsotaan tanssimuusikoita niin ne joutuvat soittamaan 5 X 45 min. settiä siihen samaan hintaan. Että jos kovuudessa mitataan niin ravintolamuusikon homma on karua puuhaa liksaansa nähden.

^ Vastaa Lainaa


AcousticMan
15 viestiä

#5 kirjoitettu 04.07.2005 15:04

Palatakseni vielä tähän itseäni kiinnostavaan aiheeseen, kiinnostaisi tietää, onko täällä Mikseri.netin käyttäjien joukossa oman ohjelmatoimiston omistavia? Jos on, kiinnostaisi tietää, miten saatte leivän touhusta irti? Vai teettekö vain muun ohessa tätä? Itsestäni tuntuu siltä, mitä olen lukuja pyöritellyt paperilla, että ennen ei kannata alkaa haaveilemaan kokopäivätoimisesti tekemään tätä niinkuin elääkseen, ennenkuin joku omista artiseista on jotakuinkin nimekäs, josko nyt siis puhutaan ainostaan musikantteja myyvästä puljusta. Mitä olen seurannut, hyvin usealla ohjelmatoimistolla on listoilla artisteja usean vihteen osa-alueen alalta, mikä tosiaan saattaa olla ihan merkittävää toiminnan kannattavuuden kannalta.

Kun sellaisen artistin, jolla ei niin sanotusti ole nimeä toistaiseksi, keikkapalkkio pyörii muutaman satasen hujakoilla. Tietenkin ohjelmatoimisto on hinnoitellut oman osuutensa palkkiosta etukäteen sen mukaan, mitä artistista tulee olemaan kuluja, ja sitten tietenkin vähän ylimääräistä täytyy ottaa. Suuri osa tuosta ohjelmatoimiston palkkiosta menee pakollisiin maksuihin, joita työantaja on velvollinen maksamaan työntekijästä. (ja niitä riittää!)

Sitten vielä niistä hiluista, mitä yhtiön kassaan kilahtaa "voittoa" myyntitapahtumista, pitäisi saada maksetuksi ties mitä kaikkea; lähinnä loputon määrä laskuja ties mstä kaikesta välttämättömästä odottaa maksajaa.. Ja sitten tosiaan vielä unelmissa siintää mahdollisuus saada palkka maksettua itselle tehdystä työstä.

Kaikesta yllä kertomastani huolimatta koen suurta vetoa alaa kohtaan. Olisikos jollakulla jotain kommentteja tästä?

^ Vastaa Lainaa


Lydia
57 viestiä

#6 kirjoitettu 11.07.2005 16:57

Mikä hiton shoppari?

No, asiaan. Hyvin harva ohjelmatoimisto ottaa listoilleen bändiä, jonka keikkaliksat ovat muutaman sataa euroa. Syynä tähän on yleensä se, että ei haluta listoille nimetöntä ja tuottamatonta bändiä. Onhan 20% 3000 eurosta hitusen enemmän kuin 20% 300 eurosta... Keikkojen myymisessä on kuitenkin aika suuri vaiva, jos niitä täytyy myymällä myydä. "Suuret nimet ostetaan, pienet nimet myydään", sanoo vanha ohjelmamyyjän sananlasku. Onneksi on kuitenkin pienempiä toimistoja, jotka myyvät myös nimettömämpiä bändejä.

Ohjelmatoimiston listoille pääseminen vaatii bändiltä aktiivisuutta. Ohjelmatoimistot ovat lähinnä kiinnostuneita a)bändin musiikkityylistä, sopiiko se toimistolle, b)tehtyjen keikkojen määrästä ja yleisömääristä ja c)he haluavat yleensä NÄHDÄ keikan ennenkuin tekevät sopimuksen. Kun etsitte ohjelmatoimistoa, tehkää aktiivisesti keikkoja ja kuvatkaa niitä videolle, jotta saatte näyttöä meiningistänne. Kutsukaa ohjelmatoimiston hemmoja paikalle katsomaan itseänne. Pelkän musiikkidemonauhan perusteella ei ole toivoa päästä ohjelmatoimiston listoille, älkää siis niitä lähetelkö pelkästään.

Yleisesti homma toimii niin, että ohjelmatoimiston kanssa tehdään ohjelmamyyntisopimus. Jotkut ohjelmatoimistot vaativat yksinoikeuden, joillekin sopii, että myytte keikkoja myös itse, ja jotkut hyväksyvät, että myös toiset toimistot myyvät samaan aikaan keikkojanne.

ohjelmatoimisto myy ja laskuttaa keikat ja maksaa muusikoille palkat, mitä nyt sitten liksasta jääkään jaettavaksi kulujen (esim. PA tarvittaessa, vuokra-autot, hotellimajoitukset, ohjelmatoimiston palkkiot, laskutuspalkkiot jne.) jälkeen. Joissain tapauksissa artisti saa mukaansa keikkapaikalle käteislaskun, jolloin hän keikan jälkeen käy noutamassa järjestäjältä sovitun summan, joka voi olla kiinteä tai lippuprovikka (sovittu prosenttiosuus myytyjen lippujen hinnasta) tai näiden yhdistelmä (yleensä pieni takuusumma + sovittu prosenttiosuus lipuista). Rahat on syytä laskea tarkkaan ja penniäkään niistä ei saa käyttää tai "ottaa ennakkona", vaan kaikki rahat tilitetään ohjelmatoimiston tilille seuraavana pankkipäivänä. Ohjelmatoimisto tekee laskelmat ja maksaa palkat. Vaivalloista ja vähän turvatontakin, jos joutuu suuria summia kuljettelemaan pankkiin, mutta näin se homma toimii.

Artistin on syytä hankkia freelancer-verokortti, jonka kanssa on helpoin toimia, mikäli työnantajia on monia. Jos vaikka teet osa-aikaisia hommia muilla aloilla ja lisäksi kaksi-kolme toimistoa myy bändisi keikkoja, toimitat kaikille kopion freelancer-verokortistasi ja saat palkat tilillesi vähennettynä freelancer-veroprosentillasi. Tästä saa lisää tietoa verotoimistosta.

Mitä se ohjelmatoimisto sitten tekee? Ohjelmatoimiston agentti myy suurimmaksi osaksi edustamiensa bändien keikkoja paikkoihin, joihin hänellä on suhteita. Joskus tarjotaan bändejä myös ihan uusiin paikkoihin, mutta näistä tarjouksista toteutuu vain minimaalinen osuus. Mitä isompi nimi, sen vähemmän tarvitsee myydä väkisin. Tyrkyttäminen ei ole tämän päivän sana, vaan myyntitaito. Jos bändi ei ole kovin nimekäs, ei kannata odottaa, että eläisi pelkästään keikkailemalla. Perushumppasoittaja saa tehdä 3-4 keikkaa viikossa elääkseen, rock-bändi ainakin 3. Keikkailu on myös hyvin raskasta ja kuluttavaa työtä! Kannattaa miettiä jo alussa, että jaksaako sitä tehdä esim. päivätyön ohella tai kärsiikö opiskelut liikaa.

Ohjelmatoimisto voi kustantaa myymänsä bändin promootiomateriaalia omaan käyttöönsä, eli esimerkiksi keikkajulisteet, keikkatallenteet, kuvat median käyttöön. Näistä asioista sovitaan bändikohtaisesti.

Yleisesti ohjelmatoimiston palkkiot ovat 15-25% myydyn keikan hinnasta, riippuen täysin bändikohtaisista sopimuksista. Täytyy myös muistaa, että ohjelmatoimistossa on aina bändille oma yhteyshenkilö ja tietynlainen "turva", jos keikkamatkalla/keikkapaikalla vaikka sattuu jotain onnettomuutta tai kärhämää. Agentti on yleensä puhelinsoiton päässä yölläkin, periaatteessa myymänsä bändin keikka-aika on myös agentin työaikaa. Toki omaa järkeä saa artistikin käyttää, mutta aina kannattaa kysyä ensin agentilta, miten ongelmatilanteissa toimitaan.

Mulla on omakohtaista kokemusta sekä työskentelystä ohjelmatoimistossa että artistina, joka tekee keikkoja ohjelmatoimiston kautta, eli kysyä voi ja vastaan jos osaan

^ Vastaa Lainaa


AcousticMan
15 viestiä

#7 kirjoitettu 14.07.2005 00:46

Kiitos Lydia laajasta viestistä!

Kattava kontaktiverkosto tosiaan on menestyvän toiminnan eräs peruspilareista, liki kaikilla aloilla lienee siten.

Osaat varmasti "Lydia" kertoa, onko olemassa jotain kirjoitettua sääntöä siitä, mitä kaikkea ohjelmamyyntisopimuksessa tulee sopia artistin ja ohjelmamyyjän välillä, mitä kaikkea siinä on mahdollista sopia, vai onko se täysin artistin ja ohjelmatoimiston välinen asia?

Eikös ohjelmamyynti ole tällä hetkellä arvonlisäverovapaata? Ja eikös valtaosa matkustukseen liittyvistä järjestelyistä, majoituksista, yms aiheutuneista kuluista ole vähennyskelpoisia verotuksessa? Ainakin ohjelmatoimiston järjestämät vakuutukset artisteille on,
jollei kokonaisuudessaan niin ainakin osittain?

^ Vastaa Lainaa


Lydia
57 viestiä

#8 kirjoitettu 18.07.2005 21:53

Ohjelmamyyntisopimukset ovat täysin bändikohtaisia, mitään yleispätevää mallia ei ole. Tosin jokaisella ohjelmatoimistolla on muutama oma "sääntö", jotka kirjataan jokaisen artistin sopimukseen. Ohjelmamyyntisopimuksia ei myöskään kovin usein näytellä muille kovin mielellään, yksinmyyntisopimuksen ollessa kyseessä sopimuksesta ei artisti itse saa antaa ulkopuolisille mitään tietoa.

Matkakorvauksia maksetaan yleensä joko oman auton käytön perusteella (artisti lähettää kilometrikorvauslomakkeen) tai sitten matkalippujen arvosta (juna- ja bussiliput korvataan samasta hinnasta, kuin mitä artisti on niistä itse maksanutkin). Tai voidaan käyttää ohjelmatoimiston vuokraamaa autoa/ajoneuvoa, jossa tapauksessa vuokrahinta/käyttöhinta vähennetään keikkaliksasta suoraan.

Osa keikkaliksasta ovat myös päivärahat, jotka ovat verottomia, kuten matkakorvauksetkin. Ohjelmamyynnin alv on tällä hetkellä 0%, eli siitä saatava tulo on ns. "puhdasta", mutta palkoista toki maksetaan aina henkilökohtaisen veroprosentin verran valtiolle...

^ Vastaa Lainaa


Lydia
57 viestiä

#9 kirjoitettu 18.07.2005 21:55

Ainiin, ja majoituksistakin on todella monta käytäntöä. Yleisin on, että ohjelmatoimisto buukkaa hotellit/mökit/muut punkkapaikat ja maksaa ne ja vähentää keikkaliksasta suoraan.

^ Vastaa Lainaa


jarpat
379 viestiä

#10 kirjoitettu 28.07.2005 19:06

No sanotaanpa nyt vielä, kun menin tämän aikanaan alulle panemaan...

että tokihan ohjelmatoimistoja on joka lähtöön ja niin varmaan artistejakin. Joku ohjelmatoimisto varmasti todella ajaa artistia eteenpäin, mutta olen kuullut myös sellaisista, jotka eivät ole yhtään keikkaa saaneet aikaan mutta ottavat mielellään oman osuutensa laskun kirjoittamisesta, jos bändi itse sattuu keikkoja jostain saamaan..

Itsellä on nyt oma toiminimi tuota laskutusta ja palkkojen maksuja varten. Toiminta on siis todella pientä, mutta siinähän se sitten menee sivussa eikä tarvitse olla riippuvainen muista (=maksaa muille).

En tiennyt että ohjelmamyynti olisi alvitonta, mutta toisaalta mikä tahansa liiketoimintahan on alvitonta mikäli liikevaihto pysyy alle 8500 EUR, mikäli nyt oikein muistan.

Eli mitä sitten teen?
Sovin keikan. Teen laskun. Otan rahat. Maksan sotut, verot ja palkat. Oma osuuteni jää "firmalle". Firman voitoista menee vuodenvaihteessa verot (ilmoitus on tehtävä) ja loput on mun.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu