Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Studion akustointi


Joel Kalsi
237 viestiä

#1 kirjoitettu 16.03.2005 21:20

Tein lopputyön studion suunnittelusta akustoinnin näkökulmasta ja ajattelin jakaa sen muiden kanssa, voi olla hyötyä pajaansa rakentaville kanssa-miksaajille

http://www.joelkalsi.c...

Onko bugeja tai parannusehdotuksia?

^ Vastaa Lainaa


sakke-makke

#2 kirjoitettu 16.03.2005 21:42

Hyvältä näyttää. Saako udella mikä koulu on kyseessä? Siis oppilaitos mihin olet tämän väsännyt?

Pidin selkeästä ja "palikkamaisesta" kerronnasta. Ei mennyt liialliseksi terminologiahelvetiksi vaan pysyi kautta linjan äärimmäisen luettavana myös niille, joille aihealue sattuu olemaan vieraampi.

Itsekin ko. seikkoja vuoden verran Pirkanmaan amk:ssa opiskelleena voisi lisähyödyntää tätä tiivistettyä pakettia äänitys/studiotilan akustoinnista.. itsellä olisi tässä kohtalaisen lupaavan tila, n. 20 neliötä, 6 metriä leveä, 4,5m pitkä ja kolmisen metriä korkea huone..ei vain jaksa laskeskella tota kultaista leikkausta..

eiköhän tästä semmoinen hyvä/kiitettävä napsahtele.

Ja korjatkaa nyt joku mun lausuntoa jos olin liian kiittelevä..

^ Vastaa Lainaa


Drakmin
443 viestiä

#3 kirjoitettu 16.03.2005 21:49

Muuten oivallista tekstiä, mutta tuo kultaisen leikkauksen osuus antaa ymmärtää että kyseiset mittasuhteet kehitettiin vain akustiikkaa varten. Ellen ole väärin ymmärtänyt niin alunperin kyseessä oli taiteilijoiden kehittämä apuväline esim. maalausten sommitteluun.

^ Vastaa Lainaa


Drakmin
443 viestiä

#4 kirjoitettu 16.03.2005 22:09

En tiedä kuuluuko aiheeseesi, mutta bass-trap luvussa olisi järkevää mainita helpompi, toimivampi ja halvempi keino bassotoiston kontrollointiin. Tarkoitan siis yksinkertaisesti monitorien sijoittamista kauemmas seinistä. Koska kaiuttimien sijoituksesta ei varsinaisesti kerrottu, niin päättelen että tämä on 'offtopiccia' tuohon työhösi nähden. Muuten hyvää tekstiä.

^ Vastaa Lainaa


Soulhouse

#5 kirjoitettu 16.03.2005 22:16

Joel Kalsi kirjoitti:
Tein lopputyön studion suunnittelusta akustoinnin näkökulmasta ja ajattelin jakaa sen muiden kanssa, voi olla hyötyä pajaansa rakentaville kanssa-miksaajille

http://www.joelkalsi.c...

Onko bugeja tai parannusehdotuksia?


Äkkiseltään silmäiltynä perusasiat tulee mielestäni ihan kivasti... Tuo Kultainen Leikkaus jää varmaankin ihmetyttämään asiaan vihkiytymättömämpää, kun se on selitetty hieman niukasti ja tuollaisilla likiarvoisilla mitoilla.

Olisiko kenties hyvä kertoa lukijalle tuossa yhteydessä kunnolla, mihin tuo Kultainen Leikkaus perustuu, vaikka jotenkin että...

"janan jakoa kahteen osaan niin, että koko janan pituuden suhde pitempään osaan on sama kuin pitemmän osan suhde lyhempään."

Jos joku käyttää tätä työtäsi vaikkapa ohjeena studiota suunnitellessaan, niin tekee tuolla likiarvoisella 1:1,6:2,6 tarkasti ottaen hieman virheellisiä mittoja.

Tämä nyt nousi äkkiseltään...

^ Vastaa Lainaa


Joel Kalsi
237 viestiä

#6 kirjoitettu 16.03.2005 22:22

conaysto kirjoitti:
Hyvältä näyttää. Saako udella mikä koulu on kyseessä? Siis oppilaitos mihin olet tämän väsännyt?

Pidin selkeästä ja "palikkamaisesta" kerronnasta. Ei mennyt liialliseksi terminologiahelvetiksi vaan pysyi kautta linjan äärimmäisen luettavana myös niille, joille aihealue sattuu olemaan vieraampi.


Kiitos, täytyy pitääkin selkeänä koska asiaa tuntevan opettajan lisäksi ainakin äidinkielen opettaja tarkistaa työn. Koulu on Pohjois-Pirkanmaan Koulutusinstituutti, eli samaa firmaa Piramkin kanssa. Oon Yo-pohjaisella suunnitteluassistenttilinjalla (luki työn etusivulla kannessa muuten.. )

Itsekin ko. seikkoja vuoden verran Pirkanmaan amk:ssa opiskelleena voisi lisähyödyntää tätä tiivistettyä pakettia äänitys/studiotilan akustoinnista.. itsellä olisi tässä kohtalaisen lupaavan tila, n. 20 neliötä, 6 metriä leveä, 4,5m pitkä ja kolmisen metriä korkea huone..ei vain jaksa laskeskella tota kultaista leikkausta..


Joku ehdotus voisi olla;

6/2,6= ~2,31m
2,31*1,6=~3,70m

Eli tee huoneesta kelluvalla lattialla + katolla 2,31m korkea, eristetyillä seinillä 3,7m leveä, 6m pitkä ja sen jälkeen akustoinnit niihin päälle. Tuo siis jos takaseinää ei tarvitse sen enempää rakentaa kuin akustoinnin verran

^ Vastaa Lainaa


Joel Kalsi
237 viestiä

#7 kirjoitettu 16.03.2005 22:25

Drakmin kirjoitti:
kultaisen leikkauksen osuus antaa ymmärtää että kyseiset mittasuhteet kehitettiin vain akustiikkaa varten


Päteehän se myös maalauksissa, mutta niissä muistaakseni vain 2D:nä?


Koska kaiuttimien sijoituksesta ei varsinaisesti kerrottu, niin päättelen että tämä on 'offtopiccia' tuohon työhösi nähden


Jeps offtopicia sinänsä kun en mennyt laitteiston sijoitteluun ja tekniikkaan tutkielmassa ollenkaan. Kenties sitten seuraavassa dokumentaatiossa

^ Vastaa Lainaa


Joel Kalsi
237 viestiä

#8 kirjoitettu 16.03.2005 22:27

Soulhouse kirjoitti:
Jos joku käyttää tätä työtäsi vaikkapa ohjeena studiota suunnitellessaan, niin tekee tuolla likiarvoisella 1:1,6:2,6 tarkasti ottaen hieman virheellisiä mittoja.


Jossain akustointisaitilla oli kolme erilaista ehdotettua mittasuhdetta, mutta tämä oli se "virallinen" suhdeluku niin otin ainoastaan tuon käyttöön. Hankala toteuttaa monessa huoneessa kun huonekorkeus pitäisi melkein aina olla 4m mistä lähteä työstämään. Tarpeeksi isoja huoneita ei oikein yleensä löydy :(

^ Vastaa Lainaa


Mark Vera
1161 viestiä
Ylläpitäjä

#9 kirjoitettu 16.03.2005 22:36

Täältä lisää aiheesta (tosin ei suomeksi):

http://www.johnlsayers...

http://www.saecollege....

^ Vastaa Lainaa


Soulhouse

#10 kirjoitettu 16.03.2005 22:37

Kiitos, täytyy pitääkin selkeänä koska asiaa tuntevan opettajan lisäksi ainakin äidinkielen opettaja tarkistaa työn. Koulu on Pohjois-Pirkanmaan Koulutusinstituutti, eli samaa firmaa Piramkin kanssa. Oon Yo-pohjaisella suunnitteluassistenttilinjalla (luki työn etusivulla kannessa muuten.. )


Jos ollaan pikkutarkkoja ja etenkin sen äidinkielen opettajan mielestä voi olla näin, kun kirjoitit...

"Pahin mahdollinen huonekoko on huoneella, jonka jokainen sivu on yhtä pitkä."

Olisikohan tarkalleen ehkäpä syytä puhua tällöin mieluummin huoneen muodosta tai huoneen mittasuhteista kuin koosta. (?)

Jaah... tuota.. tulikos tuossa tosiaan siitä laiteympäristön sijoittelusta... Siitä voisi tietysti olla lisääkin. Esim. yksinkertaisesti, että onhan eri asia esim. perustaa studio samanlaiseen neliskulmaiseen huoneeseen esim. ikään kuin sivujen suuntaisena tai sitten ikään kuin salmiakin suuntaisena. (Esim. tälläisestä laulajan sijoittaminen akustisesti vaimennettua nurkkaa kohden tehteässä äänityksiä herttakuvioisella mikillä, voidaan aika tehokkaasti saada aikaan miellyttäviä tuloksia. Sivusta sanoen...)

Juu, siis täytyy sanoa edelleen kyllä, että ehdin ihan vain silmäillä tuota työtäsi, mutta äkkiseltään vielä tuli mieleen... voin olla väärässäkin... mutta tulikohan siinä eroteltua tarpeeksi tarkkailutilan suunnittelua ja varsinaisten soittotilojen suunnittelua?

^ Vastaa Lainaa


Soulhouse

#11 kirjoitettu 16.03.2005 22:50

Jossain akustointisaitilla oli kolme erilaista ehdotettua mittasuhdetta, mutta tämä oli se "virallinen" suhdeluku niin otin ainoastaan tuon käyttöön. Hankala toteuttaa monessa huoneessa kun huonekorkeus pitäisi melkein aina olla 4m mistä lähteä työstämään. Tarpeeksi isoja huoneita ei oikein yleensä löydy :(


Niinpä, mutta mielestäni, eihän tuo Kultainen Leikkaus niin suuri ja ehdoton asia olekaan aina. Taisitkin vähän kirjoitella siitäkin, miten voidaan päästä kompromisseihinkin, mutta... mielipidettäni tässä...

Eniten siihen voisi esim. pyrkiä juuri siis jossakin vaikka suurimmassa äänitystilassa. Jos kuvittelee, että siellä soittaa usein vaikkapa jokin bändi tai muu kokoonpano, jota mikitetään usein hyvin vaihtelevilla mikityksillä, sijoituksilla ja mikkien määrällä. Tällöin itse näkisin, että tuo Kultaisen Leikkauksen ominaisuus pääsee eniten oikeuksiinsa. Tällöin mikkitystä tekevä voi helpommin esim. ennakoida mikkien käyttäytymistä, kun se on eri paikoissa mahdollisimman samankaltaista.

Sitten taas jos studiossa on vaikkapa useampi pienempi, sanotaan vaikkapa yksittäistä laulajaa varten rakennettu "äänityskoppi", jossa vaikkapa tuon laulumikin paikka pysyy melkolailla sama nauhoituksesta toiseen. Tuossa huoneessahan mittasuhteilla ei ole niin paljon väliä, jos mikin saundi on optimoitu paikkaansa eikä sitä siitä juuri liikutella.

Noh, tästä aiheestahan voisi teorisoida vaikka loputtomiin. Toivottavasti nämä vinkit osaltani auttoivat johonkin suuntaan.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#12 kirjoitettu 17.03.2005 08:34

Aloittelijat! Lukekaa tarkasti niistä ensiheijastuksista oleva asia. Se on tärkeää ja keskeistä ja siihen on helpoin puuttua pieninkin kustannuksin.

^ Vastaa Lainaa


FrankOdd

#13 kirjoitettu 17.03.2005 22:11

Yksi hieno ja täysin ilmainen tapa "akustoida" on miksata biisi tarkkaamossa ja kun kaikki on kunnossa, kuunnella sama biisi "normaalissa" huoneessa eli esimerkiksi kotona. Liikaa bassoa tms.? Huoneesi/kaappisi korostavat matalia taajuuksia ja nyt tiedät varautua siihen. Vastaavasti voit kuunnella tarkkaamossa lempilevyäsi jonka saundin tunnet täysin ja huomioida kaikki erot taajuusvasteessa verrattuna kotiolosuhteisiin. Taas kerran opit tuntemaan tarkkaamosi ominaisuudet.

Muutenkaan perusharrastelijan ei juuri kannata uhrata aikaa ja rahaa akustiikan parantamiseen. Ällistyttävän moni huipputuottaja arvottaa akustoinnin erittäin alas. Syy on selkeä: kun miksataan biisiä, pyritään sellaiseen tulokseen joka kuulostaa tarpeeksi hyvältä kaikissa olosuhteissa. Mitä järkeä siis nähdä iso vaiva sen eteen, että pystyy luomaan erikoistilanteen joka ei päde muualla. Eri asia on esimerkiksi konserttisalit ja vastaavat tilat. Näistä paikoista ei viedä musiikkia pois vaan päinvastoin mestaan tullaan kuuntelemaan ja esittämään musiikkia. Akustisen käsittelyn tarve on selkeästi perustellumpaa.

Sama idea liittyy myös lähikenttämonitoreiden käyttöön. Periaatteessa lähikenttiä käytettäessä ei ole tarvetta akustiikan muuttamiseen. Asia muuttuu hieman jos tarkkaamotilaan asennetaan isot seinäkaiuttimet. Sellaisia täällä tuskin monella on käytössä.

Taas kerran muutama viissenttinen... Varsinkin kun tätä ei todellakaan kysytty...

^ Vastaa Lainaa


Joel Kalsi
237 viestiä

#14 kirjoitettu 21.03.2005 23:57

Itse miksaisin kaikista parhaiten kotonani tässä kumisevassa takaheijasteet ampuvassa huoneessa vanhoilla Discoline hifi-kaapeilla, ja syynä on että olen kuunnellut musaa niin järkyttävän monta tuntia juuri tällä neliömetrin alueella näillä kaiuttimilla vuosien mittaan että tietää miltä minkäkin pitää kuulostaa.

Ongelmia tulikin aikoinaan heti kun piti jonkun muun kanssa tehdä täällä musaa kun tämä on "niin käsittämättömän hirveän kuuloinen huone ja äänentoistoltaan ala-arvoinen" että kukaan muu ei osaa sanoa biiseistä täällä mitään. Toinen ongelma on tietenkin että täällä äänittäessä tulee aika reippaasti huonetilaa vaikka koittaisikin jotain pikaista "akustointia" tehdä päiväpeitoilla yms.

Eli kuten Haava tuolla jo mainitsikin niin huomiota kannattaa kiinnittää eniten siihen ensiheijastusten mitätöintiin, jolloin huoneesta saadaan huomattavasti paremmin tarkoitukseen sopiva ja yhteistyö muidenkin kanssa helpottuu. Mennään sitten täyden kaavan mukaan siinä tapauksessa jos rakennetaan tilaa missä on tarkoitus työskennellä muidenkin muusikoiden ja tuottajien kanssa, eikä pääosin yksin.

Äänitystila olisikin parempi olla sitten ohjeistusten mukainen

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu