Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja 5/8, 7/8, 9/8 ....Epätasatahtilajit?


Jamsteri
1054 viestiä

#1 kirjoitettu 30.03.2005 16:52

Onkos kukaan kokeillut vekslaamista näillä tahtilajeilla, jotka eivät jakaudu tasan?
Ja onko kellään mitään vinnkkiä näiden kanssa vekslaamiseen?
Mitä soittimia, ja millaisia rytmikuvioita?

^ Vastaa Lainaa


Effekt
1473 viestiä

#2 kirjoitettu 30.03.2005 16:58

Mitä tahansa, missä tahansa, harkitusti.

http://www.mikseri.net..." target="_blank" class="bb-url">B-osassa

Effekt herätteli itseään vähän 17:00 30.03.2005

Huoh, puhutaanpas vähän järkevämmin. Mielestäni tahtilajeja, jotka usein helposti kuullostavat kuulijan korvaan luonnottomilta, on käytettävä ns "luonnollisesti". Jos esimerkiksi riffi jo syntyessään menee seitsemään, niin silloin se on tarkoitus. Mutta usein kun 4/4 riffistä alkaa vääntämään kieroa (kuten yllä tehtiin) jää käteen vain kummallisen kuuloista väännettyä paskaa. Jotkut hevibändit osaavat minun korvaani käyttää esimerkiksi juuri 7/8 tai 7/4 tahtilaleja mainiosti hyväkseen, ja varsinkin nautin metallimusiikissa tahtilajien päällekkyyksistä, kuten 7 vastaan 4 kuvioista. Harmittavan usein kumminkin kuulee väkisin väännettyä kuraa johon on ollut pakko sujauttaa joku kuudestoistaosatauko. Tietysti erikoisemmat tahtilajit vaativat jo enemmän soittajilta, varsinkin yhteensoittopuolella.

Primus - John The Fisherman (live), kuuntele, hieno intro, hieno biisi.

^ Vastaa Lainaa


docey
308 viestiä

#3 kirjoitettu 30.03.2005 17:03

Jamsteri kirjoitti:
Onkos kukaan kokeillut vekslaamista näillä tahtilajeilla, jotka eivät jakaudu tasan?


Nuorempana tuli kokeiltua enemmän. Sitten totesin, että ne yleensä enemmänkin sekoittaa biisiä, sen rakennetta ja sen toimivuutta, ja etenkin tahtilajien vaihtelu ei yleensä palvele biisiä kovinkaan paljon.

Monesti noita tahtilajeja tunnutaan harrastettavan pelkästään kikkailun vuoksi. Etenkin metallimusassa toi ilmiö tuntuu esiintyvän, täällä mikserissäkin on tullut monia huonoja esimerkkiä vastaan. Kyllä noilla harvinaisemmillakin tahtilajeilla saa hyvänkuuloista, mutta tyylitajua pitää olla. Muistaakseni yhdessä Greatest Bits 2 -finalistibiisissä oli ihan kivasti toteutettu 7/8 - 9/8 -vaihtelu.

^ Vastaa Lainaa


Torniojaws

#4 kirjoitettu 31.03.2005 21:11

Tuolta omista biiseistä löytyy kaikenlaista. On biisi, jossa vaihtelee:

3/4
4/4
5/4
7/8
15/16

ja pohjabiitti menee 13/8

^ Vastaa Lainaa


bedlam
886 viestiä

#5 kirjoitettu 31.03.2005 21:36

No esim. toi meidän Painting-viisun pääriffi putkahti päästä seiskana, enkä osaisi sitä edes neloseen vääntää. Toolin ja Soundgardenin biisit esimerkiksi sisältävät erittäin paljon luontevan kuuloisia epätahteja, jotka eivät voisi mennä millään muulla tavalla.

Joskus ekoja biisejä tehdessä tuli kikkailtua kikkailun vuoksi samaan tapaan kuin Dream Theater; tehdään 4/4-riffi ja poistetaan yksi tai useampi nuotti, että saadaan seiska ym. Olihan se soiton opettelun kannalta ihan opettavaista, mutta biisin kannalta täysin turhaa.

^ Vastaa Lainaa


pallomember
258 viestiä

#6 kirjoitettu 31.03.2005 23:51

Epäsäännölliset tahtilajit toimivat, mikäli riffiin/taustoihin ei tule rakoilua ja kokonaisuus ja flow pysyvät ehyinä - siis vaihdokset tulevat "luontevasti" eikä tulos kuulosta väkisinväännetyltä kikkelijazilta. Toisen bändiprojektin kanssa tulee epätahtilajien kanssa vehdattua tuon tuosta - esimerkkinä osio, jossa rummut ja basso vetävät 9/8 -komppia ja kitara täydentää tätä tahdittomalla, jazzmaisella sooloilulla. Mm. Tool ja Dream Theater ovat porukoita, joilta kannattaa ottaa vaikutteita näissä jutuissa.

pallomember - "näin tulet vihannekseksi" , kaupoissa 23:57 31.03.2005

^ Vastaa Lainaa


tiistai

#7 kirjoitettu 01.04.2005 10:29

Joskus tulee soiteltua noita "oudompia". En näe siinä mitään hirveän erikoista - tahtilajeja siinä missä 4/4:kin.

^ Vastaa Lainaa


HollowOne
21 viestiä

#8 kirjoitettu 01.04.2005 22:57

Itsekin tulee välillä harrastettua näitä epätavallisia tahtilajeja, lähinnä juuri Toolin innoittamana. Tavoitteena on hyvä pitää sitä, että riffit kuulostavat luontevalta, aivan kuten muutkin ovat sanoneet. Epäonnistuneen tahtilajikikkailun huomaa heti, se iskee korville kyllä.

Mutta yksinkertainen on yleensä toimivin ratkaisu, eli 4/4 ja 6/8 tai 3/4 ovatkin ne tahtilajit joihin (omat) riffit normaalisti uppoavat.

^ Vastaa Lainaa


docey
308 viestiä

#9 kirjoitettu 01.04.2005 23:03

tiistai kirjoitti:
Joskus tulee soiteltua noita "oudompia". En näe siinä mitään hirveän erikoista - tahtilajeja siinä missä 4/4:kin.


Niin, en tiedä. Mun korviini kuitenkin 4/4 ja 3/4 (ja vastaavat) ovat loogisempia kuin muut. Voi tietenkin johtua siitä, että suurin osa kuuntelemastani musiikista etenee juuri näillä tahtilajeilla.

^ Vastaa Lainaa


passe
919 viestiä

#10 kirjoitettu 03.04.2005 00:46

niinpä! "villimmät" tahtilajit lienee aina olleet asia, joka jakaa mielipiteitä melkoisesti. Tässäkin threadissä jo useampia...
Itsellä oli nuorempana hyvinkin vahvana halu kokeilla kaikkea "erilaista" ja coolia, mm.epätahtilajeja. Oma kokemukseni niiden kanssa on, että ekat pari vuotta kuulosti kaikki kompit erittäin epämusikaalisilta ja tökkiviltä. 4/4 ja 6/8 tahdit saamme kaikki jo suunnilleen äidinmaidossa, kun taas kaikki muu on eräänlaista "pois oppimista" tästä vallitsevasta systeemistä.

Itselleni kierot tahtilajit olivat pitkään mystinen systeemi jota ei oikein millään saanut puristettua ymmärrettävään pähkinänkuoreen. Kovan hingun ja rumputuntien ansiosta se kuitenkin pikku hiljaa alkoi sujua. Kun sitten myöhemmin olin jo "melkein siellä", katsoessani portnoyn liquid drum theater videoo, sain mielettömän ahaa elämyksen. videossa on lyhyt pätkä jossa mike selittää "odd times" rytmeistä. Pari viikkoa kelailin samaa kohtaa eestaas ja lopputulos oli kotitekoinen "tahtilaji-viivoitin" paperille piirrettynä. ja aah, vihdoinkin...ei enää mystiikan häivää. olin melkeinpä aavistuksen pettynyt kun lopulta tajusin kuinka simppeliä koko homma oikeestaan olikaan. ymmärrettyäni systeemin kokonaisvaltaisesti kallon sisällä, ei itse soittaminen ollut enää kovinkaan vaikeaa.

Mutta summa summarum. eksoottisten asioiden oppiminen vie aina aikaa ja alussa ne kuulostavat yleensä hirveiltä soitettuna. halu ja hinku niiden oppimiseen on kuitenkin luonnollista ja palkitsevaa. tämän alkurämmellyksen läpikäyminen oli ainakin omalla kohdallani paras tapa päästä sisälle odd times systeemiin. alku oli luonnotonta ja epämusikaalista väkisin punnertamista, mutta pikkuhiljaa se muuttuu yhtä automaattiseksi ja luonnolliseksi kuin äidinmaito kompit. jostain on aina aloitettava.

sen verran pikkupoikaa löytyy sisältä vieläkin, että elämää suuremmat kicksit tulee aina kun löytyy uus odd time komppi/riffi, joka rullaa. rock on! ei se suorien tahtien soittotaito siitä häviä, pikemminkin päinvastoin.

tulipas runoiltua...

passe muokkasi viestiä 00:51 03.04.2005

^ Vastaa Lainaa


Jaahas

#11 kirjoitettu 05.04.2005 12:30

Tahtilaji ei ole ainakaan musiikin tekemisen kannalta ollenkaan hyvä lähtökohta. Musiikin teoria muutenkin on alunperin vain muistiinmerkitsemistapa ajalta ennen muita tallenninformaatteja. Toki sen luettavuus prima vistana soitettaessa on korvaamaton ja keskivertosoittajan taitoja se voi harjaannuttamaa uusia kuvioita lisäten. Tuskin klassisen musiikin säveltäjätkään kuulivat nuotteina vaan ääninä, koska jokainenhan ymmärtää ettei nuotteja voi kuulla.

Biisin tärkein juttu on hyvä idea ja sen tyylikäs toteuttaminen muiden kuultaville!

^ Vastaa Lainaa


Tusina Immonen
10508 viestiä

#12 kirjoitettu 05.04.2005 12:42

Kyllähän nuita joskus tulee käytettyä. Harvemmin tosin, ymmärrettävistä syistä.

Djembellä on kiva paukuttaa jotain ihan käsittämätöntä rytmiä ja uskotella itselleen että "tässä nyt on tämä sofistikoitunut 27/3 -tahtilaji"...

Ei noin.

7/8 ja 5/4 on kivoja.


Kuunnelkaa Shellacia. Ne pojat osaa soittaa hämäriä rytmejä ja vielä saumattomasti yhteen. Uurgh!

^ Vastaa Lainaa


Saastara

#13 kirjoitettu 09.04.2005 10:23

Minulla on kaiketi tällä hetkellä menossa tämä musiikillinen "kokeilukausi", johonka sitten sisältyvät nämä oudot tahtilajit, luonnottomat sointukierrot ymv. Enkä periaattessa itse oikeastaan pidä erityisemmästä "tahtilajikikkailusta".

Viimeisen puolen vuoden aikana soittaessani ja riffeja, melodioita ja teemoja vääntäessäni on tullut vastaan tälläisiä "Onpas hauska riffi - Ja perkele! Taas
5/8 & 7/8-osaa". Tuollaisen voi toki ottaa musiikillisena kehityksenä mutta hauskuus lakkaa siinä vaiheessa kun nks. perusriffeistäkin alkaa vahingossa muovautumaan tuollaisia kierouksia. Se on ahdistavaa nuorelle soittajanalulle kun ennen niin turvalliset Em - D - C - D sointukierrot ovat vaihtuneet vahingossa A#maj7add13 - Gm 7 - C maj7add9 tyylisiksi ja tahtilajit elävätkin ihan omaa elämäänsä sen 4/4-osan sijaan.

Sen lisäksi, että joutuu pähkäilemään sen kanssa, että olenkohan minä nyt muuttumassa jazz-muusikoksi, saa kunnella vielä rumpalilta koko ajan urputusta kun käyttää moisia "jazzhinttaritahtilajeja" . Mutta toisaalta, tässä voi olla vikaa myös rumpalin asenteessa, ken ties.

Kaikesta tästä "kieroilusta" huolimatta olen mielestäni onnistunut välttämään pahimmat sellaiset "tehdäänpäs nyt vaikeaa musiikkia"-karikot. Ja kuten tuolla jossakin ylempänä osuvasti sanottiin, ei se perussoittotaito siitä mitenkään kärsi, että opettelee soittamaan ei-niin-ilmeisiä juttuja.

Mutta onhan se lopuksi pakko tunnustaa, että synnyttäähän se toki pientä ylemmyyden tunnetta kun soittaa livenä ja yleisöstä kukaan ei pysy tahdissa eivätkä he pysty lainkaan käsittämään mitä ihmettä bändi soittaa.
Eri asia tietenkin on, että onko tämä kovin hyvä asia keikan yleisolemukselle.
Mutta toisaalta, eihän bändi ole vastuussa kuuntelijoidensa mielipiteistä.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#14 kirjoitettu 09.04.2005 10:38

Saastara kirjoitti:

Se on ahdistavaa nuorelle soittajanalulle kun ennen niin turvalliset Em - D - C - D sointukierrot ovat vaihtuneet vahingossa A#maj7add13 - Gm 7 - C maj7add9 tyylisiksi ja tahtilajit elävätkin ihan omaa elämäänsä sen 4/4-osan sijaan.


Mutta miksi se ahdistaa?

Sen lisäksi, että joutuu pähkäilemään sen kanssa, että olenkohan minä nyt muuttumassa jazz-muusikoksi


Jos se kuullostaa hyvältä, niin mitä merkitystä sillä on?

^ Vastaa Lainaa


JTL

#15 kirjoitettu 21.04.2005 17:33

Yleensä en kummallisia tahtilajituksia biiseissäni käytä.

Mättöbändini yhdessä biisissä on kyllä hauska c-osa...
+ 5 / 4 tahtilaji
+ rytmikitara vetää trash-tyylistä sahausriffiä
+ leadkitara vetää avoimia "kahden äänen sointuja" basarin tahtiin
+ rumpali soittaa mielenkiintoista komppia

Enemmän tahtikikkailuja ilmenee rauhallisissa biiseissäni.

^ Vastaa Lainaa


tejeez

#16 kirjoitettu 21.04.2005 17:49

Harvoin tulee keksittyä mitään muuta kuin 4/4-rytmejä ja melodioita (jos nyt niitäkään kovin hyvin..). 3/4 kans onnistuu välillä. Joskus yritin jotain erikoisempia mut ihan kummaa sotkuahan niistä tuli.

^ Vastaa Lainaa


Möhökki

#17 kirjoitettu 21.04.2005 18:14

Joo no nehän on oikein mukavia silloin kun ne tukevat biisejä. Yleensä siinä tarvitaan jotain polyrytmiikkahommaa siihen lisäksi että sen saa kuulostamaan luontevalta.

^ Vastaa Lainaa


passe
919 viestiä

#18 kirjoitettu 26.04.2005 22:28

Jamsteri kirjoitti:
Onkos kukaan kokeillut vekslaamista näillä tahtilajeilla, jotka eivät jakaudu tasan?
Ja onko kellään mitään vinnkkiä näiden kanssa vekslaamiseen?
Mitä soittimia, ja millaisia rytmikuvioita?


99% kaikista odd time-rytmeistä rakentuu 2:sta ja 3:sta. nehän on meille kaikille jo entuudestaan tuttuja. Kuuntelemalla ja analysoimalla rytmiä/riffiä saat aina purettua sen 2:siin ja 3:siin. (joskus tämäkin on "mukavan" haastavaa)

Havainnollistavana esimerkkinä vois heittää vaikkapa dream theater:n "scenes from a memory" kiekolta kipaleen "beyond this life". riffi jolla biisi alkaa on
5/4-osa rytmi, joka koostuu selkeästi 3-3-2-2 kuviosta. noihan tekee yhteensä 10, mutta ovat 1/8-osa nuotteja, eli 10/8=5/4 (vähän karkeasti sanottuna, mutta sinne päin kuitenkin)

^ Vastaa Lainaa


kimurantti1
58 viestiä

#19 kirjoitettu 26.04.2005 23:30

Siis mistä IHMEEN epätahdeista täällä jotkut selittää?!? Vaikka tahdin mitta olisi 27/32-osaa niin se ei ole yhtään sen enempää "epätahti" kuin 4/4-osaa !

(Passe kirjoitti tuossa ylempänä täyttä asiaa.)

Ja sitten vähän syvällisempää analyysiä:

Mielestäni syy siihen miksi kolmi- ja neli-jakoinen musiikki kuulostaa luonnollisemmalta suurimman osan korviin on siinä, että 99% pop-musiikista perustuu niihin ja niitä luonnollisesti kuulee enemmän.

Länsimaissa on kautta aikain yritetty keksiä mahdollisimman loogisia ja säännönmukaisia selityksiä kaikelle. Tästä varmaankin johtuu, että tasajakoiset tahdit kuulostivat luontevammilta. Kun taas afrikkalaisessa kansanmusiikissa ei ole edes käsitettä "tahtilaji". Tosin siellä ei ole ollut tarvetta merkitä musiikkia ylöskään.

Otetaanpa toinen esimerkki intialaisesta kansanmusiikista. Sielläkään ei aikanaan tunnettu tahtilajeja, ja erilaisia rytmejä kuvataan esim. seuraavanlaisilla fraaseilla: Taki, takita, tadekina, tadekinatu...jne.

Jos näitä pitäisi ruveta soveltamaan länsimaiseen musiikkikäsitykseen, niin taki vastaisi 2-jakoista, takita 3-jakoista, tadekina 4-jakoista, tadekinatu 5-jakoista jne. Intialaisessa kansanmusiikissa taas ei ole ollenkaan tabu esim. 5- tai 9-jakoinen rytmi. (Huom! Rytmi - ei tahti.)

Jotenkin siis on päädytty tilanteeseen, että eri maailmankolkissa erijakoiset rytmit kuulostavat luontevammilta kuin toiset. Minä en keksi tähän muuta syytä kuin kulttuurin. Esimerkiksi toisin kuin länsimaissa, afrikkalaisesa heimokulttuurissa ei ole yritettykään selittää asioita samalla tavalla kuin länsimaissa - > musiikkiakaan ei ole yritetty selittää samalla tavalla. Monille on varmaankin tuttua tilanne, jossa on joku asia analysoitu aivan perin pohjin ja sitten jääty sen yhden analysoidun asian orjaksi.

Jos sitten pitäisi antaa vinkkejä "erikoisiin" tahtilajeihin tutustumiseen, tässä muutama jotka minä koen hyviksi:

1) Älä ajattele, että ei-tasajakoinen tahtilaji on jotenkin outo tai luonnoton.

2) Käytä korviasi. Etsi artisteja jotka käyttävät muitakin tahtilajeja kuin 3/4 ja 4/4. Joku voisi tulla ehdottamaan sitä Dream Theateria, mutta mielestäni sekin on liian rajoitettua. Et pääse tietyistä tahtilajeista eroon niin kauan kun kuuntelet vain länsimaista pop-musiikkia. Paremmin siitä iänikuisesta 4/4 pääsee eroon, kun kuuntelee jotain missä ei ole välttämättä säännöllisiä rytmejä ja ABABCBB-rakennetta ollenkaan. Suosittelisin esim. juuri sitä intialaista tai afrikkalaista kansanmusiikkia.

3) Rajansa kaikella. Musiikkin ei (tietenkään!) pitäisi perustua erikoisiin tahtilajeihin. Jos joku tahtilaji kuulostaa luonnottomalta senkin jälkeen kun on kuunnellut jonkin verran musiikkia jossa sitä käytetään, ei sitä kannata väkisin yrittää omaksua. Ei kannata tehdä riffejä jotka väkisin menevät johonkin tiettyyn tahtilajiin. Voin kuitenkin sanoa, että sen jälkeen kun hieman avarsin katsettani (vai kuuloani...), ei juuri mikään tahtilaji kuulostanut oudolta kun sen vain kuuli oikeassa paikassa.

^ Vastaa Lainaa


passe
919 viestiä

#20 kirjoitettu 27.04.2005 01:46

kimurantti1 kirjoitti:
Siis mistä IHMEEN epätahdeista täällä jotkut selittää?!? Vaikka tahdin mitta olisi 27/32-osaa niin se ei ole yhtään sen enempää "epätahti" kuin 4/4-osaa !

(Passe kirjoitti tuossa ylempänä täyttä asiaa.)

Ja sitten vähän syvällisempää analyysiä:

Mielestäni syy siihen miksi kolmi- ja neli-jakoinen musiikki kuulostaa luonnollisemmalta suurimman osan korviin on siinä, että 99% pop-musiikista perustuu niihin ja niitä luonnollisesti kuulee enemmän.

Länsimaissa on kautta aikain yritetty keksiä mahdollisimman loogisia ja säännönmukaisia selityksiä kaikelle. Tästä varmaankin johtuu, että tasajakoiset tahdit kuulostivat luontevammilta. Kun taas afrikkalaisessa kansanmusiikissa ei ole edes käsitettä "tahtilaji". Tosin siellä ei ole ollut tarvetta merkitä musiikkia ylöskään.

Otetaanpa toinen esimerkki intialaisesta kansanmusiikista. Sielläkään ei aikanaan tunnettu tahtilajeja, ja erilaisia rytmejä kuvataan esim. seuraavanlaisilla fraaseilla: Taki, takita, tadekina, tadekinatu...jne.

Jos näitä pitäisi ruveta soveltamaan länsimaiseen musiikkikäsitykseen, niin taki vastaisi 2-jakoista, takita 3-jakoista, tadekina 4-jakoista, tadekinatu 5-jakoista jne. Intialaisessa kansanmusiikissa taas ei ole ollenkaan tabu esim. 5- tai 9-jakoinen rytmi. (Huom! Rytmi - ei tahti.)

Jotenkin siis on päädytty tilanteeseen, että eri maailmankolkissa erijakoiset rytmit kuulostavat luontevammilta kuin toiset. Minä en keksi tähän muuta syytä kuin kulttuurin. Esimerkiksi toisin kuin länsimaissa, afrikkalaisesa heimokulttuurissa ei ole yritettykään selittää asioita samalla tavalla kuin länsimaissa - > musiikkiakaan ei ole yritetty selittää samalla tavalla. Monille on varmaankin tuttua tilanne, jossa on joku asia analysoitu aivan perin pohjin ja sitten jääty sen yhden analysoidun asian orjaksi.

Jos sitten pitäisi antaa vinkkejä "erikoisiin" tahtilajeihin tutustumiseen, tässä muutama jotka minä koen hyviksi:

1) Älä ajattele, että ei-tasajakoinen tahtilaji on jotenkin outo tai luonnoton.

2) Käytä korviasi. Etsi artisteja jotka käyttävät muitakin tahtilajeja kuin 3/4 ja 4/4. Joku voisi tulla ehdottamaan sitä Dream Theateria, mutta mielestäni sekin on liian rajoitettua. Et pääse tietyistä tahtilajeista eroon niin kauan kun kuuntelet vain länsimaista pop-musiikkia. Paremmin siitä iänikuisesta 4/4 pääsee eroon, kun kuuntelee jotain missä ei ole välttämättä säännöllisiä rytmejä ja ABABCBB-rakennetta ollenkaan. Suosittelisin esim. juuri sitä intialaista tai afrikkalaista kansanmusiikkia.

jep! eikä tarvitse hakea niinkään kaukaa. itäeurooppalainen kansanmusiikki on tulvillaan mitä ihmeellisimpiä tahtilajeja. (esim. bulgaria, unkari jne.) yllätys yllätys muuten; meidän kaikkien oma ja yhteinen M.A. Numminen on aika tosissaan sisällä juuri näissä hommissa.

3) Rajansa kaikella. Musiikkin ei (tietenkään!) pitäisi perustua erikoisiin tahtilajeihin. Jos joku tahtilaji kuulostaa luonnottomalta senkin jälkeen kun on kuunnellut jonkin verran musiikkia jossa sitä käytetään, ei sitä kannata väkisin yrittää omaksua. Ei kannata tehdä riffejä jotka väkisin menevät johonkin tiettyyn tahtilajiin. Voin kuitenkin sanoa, että sen jälkeen kun hieman avarsin katsettani (vai kuuloani...), ei juuri mikään tahtilaji kuulostanut oudolta kun sen vain kuuli oikeassa paikassa.


jep! eikä tarvitse hakea niinkään kaukaa. itäeurooppalainen kansanmusiikki on tulvillaan mitä ihmeellisimpiä tahtilajeja. (esim. bulgaria, unkari jne.) yllätys yllätys muuten; meidän kaikkien oma ja yhteinen M.A. Numminen on aika tosissaan sisällä juuri näissä hommissa.



passe muokkasi viestiä 01:46 27.04.2005

^ Vastaa Lainaa


kimurantti1
58 viestiä

#21 kirjoitettu 27.04.2005 13:43

jep! eikä tarvitse hakea niinkään kaukaa. itäeurooppalainen kansanmusiikki on tulvillaan mitä ihmeellisimpiä tahtilajeja. (esim. bulgaria, unkari jne.) yllätys yllätys muuten; meidän kaikkien oma ja yhteinen M.A. Numminen on aika tosissaan sisällä juuri näissä hommissa.



passe muokkasi viestiä 01:46 27.04.2005



Joo, irlantilaisesta kansanmusiikista löytyy myös aika hauskoja juttuja. Ja varmasti haastavia ruveta kirjoittamaan tahdeiksi. Tosin minä en sitä edes jaksaisi yrittää.

^ Vastaa Lainaa


Disposition
166 viestiä

#22 kirjoitettu 27.04.2005 15:16

kimurantti1 kirjoitti:
Siis mistä IHMEEN epätahdeista täällä jotkut selittää?!? Vaikka tahdin mitta olisi 27/32-osaa niin se ei ole yhtään sen enempää "epätahti" kuin 4/4-osaa !


Aivan. Tässä keskustelussa tämä "epätahtilaji"-käsite taitaa olla ei-progemuusikkojen käyttämä ilmaisu sanalle progressiivisuus/polyrytmiikka. Saatinpahan taas uusi käsite, joka paljastaa käyttäjästään tietämättömyyden.

^ Vastaa Lainaa


kimurantti1
58 viestiä

#23 kirjoitettu 27.04.2005 18:49

Saatinpahan taas uusi käsite, joka paljastaa käyttäjästään tietämättömyyden.


No, en nyt välttämättä lähtisi tuomitsemaan ketään jos terminologia on hakusessa, mutta myönnettäköön että kyllä minä ainakin hyvät naurut sain kun luin täältä jostain ihmeen "epätahdeista".

Ja "ei-progemuusikko" - en nyt tästä oikein tiedä, jonkun muusikon kutsuminen tuolla nimellä on mun mielestä vähän samaa luokkaa kun toi epätahtilaji...no offence.

Mutta joo, siis pääpiirteissään olen kanssasi samaa mieltä.

Jos jollekin on outoa epätasajakoiset tahtilajit, niin se on ihan ymmärrettävää jos ei ikänään ole muuta kuullut. Ethän säkään ihmettele Ranskaan mennessäsi kun siellä tarjoillaan etanoita, vaan laitat sen kulttuurin piikkiin. Jos taas ravintolassa kysyt jollain omakeksimällä nimelläsi niitä etanoita, niin kyllä tarjoilijoilta hymähdys pääsee

Jos nyt kukaan tajusi tuosta vertauksesta mitään...

^ Vastaa Lainaa


Ilmiselvä
1020 viestiä

#24 kirjoitettu 28.04.2005 11:25

(Länsimaiseen musiikkiin) epätavalliset tahtilajit rokkaavat kyllä parhaimmillaan todella paljon. Itse olen erityisen rakastunut 5/4-tahtiin, sen saa vaan jotenkin kulkemaan todella kauniilla tavalla. Ja sitten erityisesti polyrytmit ovat todella kivan kuuloisia ja muutenkin mukavia (hyvin toteutettuna). Itse käytän erityisesti konemusajutuissa (Celluloid Dmage) mm. 4/4-biiseihin erilaisissa tahtilajeissa kulkevia arpeggioita. Sellaiset eivät sekoita biisiä vaan tukevat sitä ja sitäpaitsi tekevät siitä paljon monipuolisemman kuuloisen, kun näennäisesti sama tahti ei toistukaan paria kertaa peräkkäin.

Bändini Psychoactive Garlic Juicen kanssa 5/4 on aina ollut todella luonnollinen tahtilaji (vaikka tahtilaji-innostus taisi minullakin lähteä enemmän siitä että oli vain "siistiä" soittaa kummallisia juttuja). Olemme saaneet soitantamme ja sävellyksemme hiottua niin, että se 5/4 rullaa oikeastaan paljon vauhdikkaammin eteenpäin kuin perus 4/4.

Räppijuttuihin olen sovitellut jotain muuta tahtia kuin 4/4 tai 3/4. Ne vaikuttavat flow'hun aika kummallisella tavalla. En ole ainakaan toistaiseksi kuullut yhtään parittomassa tahdissa menevää räppibiisiä. Kai. Oiskohan Murmurecordingsilla joku. Ja no toi Effektin yksi biisi, mutta siinä on bänditausta ja päätän että sitä ei nyt muutenkaan lasketa Kertokaapa jos tiedätte jonkun.

^ Vastaa Lainaa


louis
670 viestiä

#25 kirjoitettu 28.04.2005 18:08

On myös tahteja että saattaa välillä kuulostaa laukalta kun toinen tahti on 4/4 ja toinen vaikka 7/7 teoriassa. Joisain välil biisi kuullostaa aikas laukkavalta? Tuli vain mileen kun mä luotan intuition ja olotilan mahtiin enkä mieti noita lukuja niin tarkkaan.

^ Vastaa Lainaa


Disposition
166 viestiä

#26 kirjoitettu 28.04.2005 19:07

louis kirjoitti:
On myös tahteja että saattaa välillä kuulostaa laukalta kun toinen tahti on 4/4 ja toinen vaikka 7/7 teoriassa.


Sen verran kyllä voin tulla nyt keskustelussa vastaan, että 7/7 voisi "epätahtilajiksi" kutsua, sillä tätähän ei musiikin saralla ole määritelty ollenkaan, mikäli oikein tiedän.

^ Vastaa Lainaa


Jamsteri
1054 viestiä

#27 kirjoitettu 28.04.2005 22:24

Niin alunperinhän joka aloitin keskustelun, en puhunut epätahtilajeista,vaan epäTASAtahtilajeista. (mahoton sanahirviö...).
Ja onnistuinkin jopa saamaan jonkinlaista epätasajakoista musiikkia kaikkien ihmisten pätevien neuvojen avulla.
kiitosta kaikille!

^ Vastaa Lainaa


tejeez

#28 kirjoitettu 28.04.2005 22:33

Eikös tuo alempana oleva tai /:n jälkeen oleva numero (mikä sen oikea nimi onkaan?) voi olla vain jokin kakkosen potenssi, eli 2, 4, 8, 16 jne. eli mikään 7/7 ei oikein voi olla - ja jos voisi niin eikös se olisi oikeastaan sama kuin vaikka 4/4?

^ Vastaa Lainaa


Disposition
166 viestiä

#29 kirjoitettu 29.04.2005 13:10

Jamsteri kirjoitti:
Niin alunperinhän joka aloitin keskustelun, en puhunut epätahtilajeista,vaan epäTASAtahtilajeista.


Totta. Tuon epätasatahtilajeista puhumisen kyllä ymmärrän eril tahtilajien käyttämiseksi päällekkäin. Jossain vaiheessa sitten tuo "epätahtilaji" tuli mukaan sekoittamaan keskustelua.. Mutta toivottavasti saat nyt polyrytmejä aikaan.

^ Vastaa Lainaa


Ilmiselvä
1020 viestiä

#30 kirjoitettu 30.04.2005 13:36

Niinno 7/7 voisi kai teoriassa olla mahdollinen mutta aika hölmöä se olisi alkaa merkitsemään rytmejä noin. Ja ainakaan länsimaisen musiikin teoriassa tuollaisia ei tosiaan ole käytetty. Periaatteessa tuollaisilla merkitsemistavoilla, jos nyt saan aivoni solmittua oikein tämän häkellyttävän abstraktin mielikuvan päälle, parittomia tahtilajeja olisivat sitten 2/7, 3/7, 4/7, 5/7 ja 6/7. Hämärää.

^ Vastaa Lainaa


passe
919 viestiä

#31 kirjoitettu 30.04.2005 20:58

Aukikco kirjoitti:
Niinno 7/7 voisi kai teoriassa olla mahdollinen mutta aika hölmöä se olisi alkaa merkitsemään rytmejä noin. Ja ainakaan länsimaisen musiikin teoriassa tuollaisia ei tosiaan ole käytetty. Periaatteessa tuollaisilla merkitsemistavoilla, jos nyt saan aivoni solmittua oikein tämän häkellyttävän abstraktin mielikuvan päälle, parittomia tahtilajeja olisivat sitten 2/7, 3/7, 4/7, 5/7 ja 6/7. Hämärää.


Jep. Avain koko hommaan on juuri ymmärtää, miten mikäkin tahtilaji on suhteessa normaaliin 4/4-osa rytmiin.

^ Vastaa Lainaa


passe
919 viestiä

#32 kirjoitettu 30.04.2005 22:43

rojola kirjoitti:
nyt kuulkaas tulee niin N00BIA kysymystä ettei tosikaan

mulla ei o mitään käsitystä miten erit kuin vaikka 4/4 tahtilajit toimii, siis epätasatahdit. miten esim käytännössä joku 5/8 eroaa 4/4? jos otetaan esimerkkisoittimena vaikka rummut. miten komppi rakentuu epätasatahdissa.

olen ihan hukassa, tiedän kuitenkin että tämä ilmiö on olemassa mutten sitä "tunnista" saati osaa luoda.

naurakaa vaan partaanne, mutta kun tämän opin teen jotain suurta musiikkia ja minut tunnetaan kautta maailman sen jälkeen enkä anna teille ollenkaan propseja! njoo..


Metronomi on varmaankin tuttu laite. Millä sitten sen tahdissa soitatkaan, niin oletetaan, että asennat sen klikkaamaan 1/4-osia(melko tavallista). Eli 4xklikki=1 tahti. (ja vastaavasti, 1 klikki=1/4-osa tahti)

3/4-osa tahti on sitten luonnollisesti 3xklikki (3/4 on mm. blues, shuffle-tahti. Myös 6/8:ksi kutsutaan). Nämä ovat kaikille tuttuja.

Edelleen; venytetään tahtia siten, että yksi tahti kestää 5xklikki. Joka kuudes klikki on siis uuden tahdin ykkönen. Hoplaa; soitat 5/4-osa rytmiä. ja edelleen; 6xklikki=6/4-osa tahti jne.

Tais mennä vähän sekavaks, mutta toivottavasti saat jotain tolkkua.


Esimerkki: kuvittele live-tilanne, jossa rumpali ainoastaan pumppaa basaria ja yleisö taputtaa tahdissa. Kitaristi lyö avointa power-chordia joka tahdin ykkösellä. Kuitenkin siten, että normaalistihan lasketaan 1-2-3-4 basarin iskua ja sitten sointua peliin. mutta nyt lasketaankin 1-2-3-4-5-6-7 basarin iskua ja kahdeksannella sointua peliin. näin soitat 7/4-osa rytmiä.

Nää on äärimmäisen yksinkertaistettuja esimerkkejä, mutta ehkä juuri siksi kenties valottavat asiaa
passe muokkasi viestiä 22:44 30.04.2005


passe muokkasi viestiä 22:51 30.04.2005

^ Vastaa Lainaa


passe
919 viestiä

#33 kirjoitettu 30.04.2005 23:02

rojola kirjoitti:
passe kirjoitti:

...passe kohteliaasti neuvoi...



kiitoksia. itseasiassa jotain ton suuntasta ajattelin juu, eli en sitten hirveästi ollu metsässä. mutta voi olla kyllä silti aika vaikeaa yrittää soveltaa omaan säveltämiseeni, kuitenkin noitten epätahtien kanssa pitää olla tarkkana ja osata ettei tule jotain käsittämätöntä epärytmistä puuroa. pitää joskus tosissaan kuitenkin kokeilla..



Kiitos itelles. Juu, pari vuotta pelkän treenauksen merkeissä, eikä puhettakaan että saman tien moisia säveltelemään. Jos on minkäänlaisia kaupallisia ambitioita...

^ Vastaa Lainaa


kimurantti1
58 viestiä

#34 kirjoitettu 01.05.2005 16:41

Tuohon "7/7"-tahtilaji-juttuun haluan sanoa omalta osaltani sellaista, että periaatteessahan se todellakin on sama asia kuin 4/4. Loppujen lopuksi, tahtilajithan eivät ole muuta kuin murtolukuja. Länsimaisessa musiikissa tuollaista merkintää ei tietenkään käytetä. Se johtunee luonnollisesti siitä, että seitsemänjakoista on "hieman" hankalampi ruveta jakamaan kuin 4/4-tahtilajia. Menisi aika hankalaksi, jos pitäisi ruveta puhumaan 3,5/7-tahtilajeista saati sitten muista esim. 3/4 seitsemänjakoisena. Tai voisihan sitä ruveta ajattelemaan, että esim. 2/4-tahti olisi yhtä kuin 7/14, tai vaikkapa 163/326.....

Okei, meni vähän villiksi ajatusleikiksi, mutta tarkoitukseni oli havainnollistaa kuinka eri tahtilajit todellakin ovat vain murtolukuja.

Keskusteluhan on pääasiassa käsittänyt vain länsimaisen musiikin, mutta jälleen kerran voisin ruveta soveltamaan sitä intialaiseen kansanmusiikkiin. 7/7 tahtilajiahan siellä ei tunneta, eikä tahtilajeja noin yleensäkään, mutta esimerkiksi "7" tai "tadekina takita"ei olisi ollenkaan outo siellä päin.

Taas tullaan siihen, että vain länsimaisessa musiikissa tuollainen olisi hieman erikoista.

^ Vastaa Lainaa


kimurantti1
58 viestiä

#35 kirjoitettu 01.05.2005 16:46

kiitoksia. itseasiassa jotain ton suuntasta ajattelin juu, eli en sitten hirveästi ollu metsässä. mutta voi olla kyllä silti aika vaikeaa yrittää soveltaa omaan säveltämiseeni, kuitenkin noitten epätahtien kanssa pitää olla tarkkana ja osata ettei tule jotain käsittämätöntä epärytmistä puuroa. pitää joskus tosissaan kuitenkin kokeilla..



Eijejeiei....

No, asian olit ymmärtänyt ilmeisesti oikein, mutta älä nyt hyvä mies rupea puhumaan mistään "epätahdeista" (kts. ylemmät kirjoitukseni), koska sellaisia ei ole olemassakaan. Tai "epärytmistä puuroa", tämäkin on hieman kyseenalainen sanonta.

En tietenkään ole mikään poliisi täällä, mutta tuo sana "epätahti" särähtää kyllä niin pahasti korvaan...

^ Vastaa Lainaa


PornoDaddy

#36 kirjoitettu 01.05.2005 17:16

Kuvitelkaas sellainen tilanne missä kaikki soittajat periaatteessa soittavat eri tahtilajissa tai voitte olla ajattelematta ja kuunnella tyhjentävää Steve Colemanin tuotantoa jossa tälläinen ilmiö esiintyy.

^ Vastaa Lainaa


passe
919 viestiä

#37 kirjoitettu 01.05.2005 19:02

PornoDaddy kirjoitti:
Kuvitelkaas sellainen tilanne missä kaikki soittajat periaatteessa soittavat eri tahtilajissa tai voitte olla ajattelematta ja kuunnella tyhjentävää Steve Colemanin tuotantoa jossa tälläinen ilmiö esiintyy.


Sehän se just on mukavaa ja haastavaa. Vaatii kaikilta soittajilta melko saumatonta tahtilajien/rytmiikan tuntemusta.

^ Vastaa Lainaa


Getabock

#38 kirjoitettu 04.05.2005 17:46

hyvä öhjelmä jollai näitä itselleen havainnollistettua on esim. acid pro, tai mikä vaan sequ jossa saapi noita juttuja muutettua, sen kun näkee niin se o helpompi myös kuulla ja hahmottaa... luulisin?! 8D

^ Vastaa Lainaa


Jamsteri
1054 viestiä

#39 kirjoitettu 04.05.2005 22:37

olen huomannut että ainakin anvil studiolla onnistuu hienosti nuo tahtilajien vekslaukset.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu