Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Erilaisia musiikinteko tapoja??


jurn:a
794 viestiä

#1 kirjoitettu 22.11.2002 01:31

Erilaisia konevelho hifistejä taitaa täällä mikserissäkin liikuskella runsain mitoin. Ajattelinkin avata keskustelun teidän vaiheista sekä tottumuksestanne rakentaa musiikkia..

Tekotapoja taitaa löytyä yhtä monta, kuin on käyttäjiäkin.

Elikkä miten toteutatte hengentuotoksianne;

Lyöttekä jonkin sequ-ohjelman t-koneeseen, nuotitatte ja ohjaatte midillä kaikkia ulkoisia laitoksianne samaan aikaan vaiko menetelmällä soitin kerrallaan raituriin?

Onko käytössä ulkoinen vai softapohjainen seqvensseri?

Siis yksinkertaisesti, mitkä ovat vaiheet biisin kokoamisessa sekä teossa ja mitä laitteita siihen käytätte?

Tässäpä yksi tapa lukuisista omistani (useimmin käytössä oleva).. mielestäni erittäin erikoinen tapa:

Itse ohjaan ulkoisella sequlla midillä yhden-neljän hardis syntikan/rumpukoneen/samplerin ym. ryhmän, jotka mikserin ja efekti laitteiden lävitse ajan ulkoiselle raiturille yhdelle raidalle. Hieman laitteiden läpi ja kevyttä efektointia jo ennen raituriin menoa. Sitten taas lisäystä toiselle raidalle samalla kaavalla. Jotkut soittimet soitan reaaliajassa yksittäisinä omille raidoille. Sitten seuraa efektointia ja miksausta raiturissa ja lopuksi ajan raidat tietokoneelle Cakewalk sonar 2.0 xl ohjelmistoon ja loppu miksaus sekä masterointi tapahtuu siellä. Aivan loppu kompurointi ja eq säätö tapahtuu BEHRINGER COMPOSR PRO ja ALESIS M-EQ:ssa ym. ulkoisissa laitteissa ja lopputulos ajetaan useimmiten datille.
T-konetta tulee käytettyä musan teossa erittäin vähän (ei tykkää).

Tuossa vain yksi tavoistani mitä käytän.. Kertokaapa omistanne!!

djjurna muokkasi viestiä 01:34 22.11.2002


djjurna muokkasi viestiä 02:03 22.11.2002

^ Vastaa Lainaa


Nyhde

Take it sleazy!
3098 viestiä
Ylläpitäjä

#2 kirjoitettu 22.11.2002 01:55

Yleensä kaikki alkaa siitä, kun saan jonkinlaisen idean. Yleensä ensimmäisenä päähäni tulee ajatus, että tänäänpä haluan tehdä tällaista musiikkia. Tavallisesti olen kuunnellut koko päivän vaikkapa Detroitia, joten kotiin päästyäni minulla on suuri hinku päästä toteuttamaan näkemyksiäni Technosta.

Seuraavaksi mietin hetken aikaa, millaisia elementtejä, kikkoja, efektejä ja muuta sälää kappaleeseeni haluaisin laittaa. Kaikki tämä vähäinen suunnittelu tapahtuu yleensä vain ja ainoastaan korvieni välissä, en siis kirjoittele ajatuksiani esimerkiksi paperille muistiin. Lyriikat kyllä kirjaan ylös ihan senkin takia, etten unohtaisi hyviä sanoituksia, jos joskus pääsisi niinkin käymään, että jotain kelvollista saisin sillä saralla aikaiseksi.

Tämän jälkeen avaan Jeskola Buzzin ja rupean toteuttamaan itseäni parhaaksi näkemässäni järjestyksessä. Aluksi säätelen äänipuolen kohdalleen, miksailen tasot sopiviksi ja teen siltä puolelta muutenkin kaiken valmiiksi. Kun äänet on saatu toimimaan, tulee se minulle vaikein vaihe eteen, rakenteen luominen. Siihen käytän yleensä aivan liian paljon aikaa ja lopputuloksetkaan eivät mitään mainioita ole olleet. Viimeisenä on vielä edessä masterointi, jos sellaisen näen kappaleelle tarpeelliseksi. Sekin hoituu pääasiallisesti Buzzilla.

Lopuksi vielä mp3-encodaus Lamella ja tagien kuntoon editointi XMPlaylla. Sitten kappale vain uploadataan Mikseri.nettiin ja näin on jälleen yksi hirvitys saatu netin syövereihin muiden ihmisten ihmeteltäväksi.

^ Vastaa Lainaa


Laihanen
1649 viestiä
Ylläpitäjä

#3 kirjoitettu 22.11.2002 02:39

Cubasessa kaikki mididata, mitään hardissequja on aika turha (hankala/hidas) käyttää, ja ne on usein hyvin rajoittuneita.
Synia on tuossa 7 kipaletta ja sampleri, ja sitten vielä cubasessa useita audioraitoja. Mikserissä/ulkoisilla efekteillä tapahtuu synien eq/kompressointi/efektointi, audioraitoihin VST-efektit.
Sitten kun biisi on valmis niin ajetaan synat waviksi ja mixdownataan cubasen koko hoito.
Jälkihoito tehdään sound forgessa, eli master eq ja limitteri.

Itse biisinteko alkaa usein siitä että tekee hienon soundin ja onnistuu sillä veivaamaan jonkun grooven pätkän.

Laihanen muokkasi viestiä 02:41 22.11.2002

^ Vastaa Lainaa


synthesia

#4 kirjoitettu 22.11.2002 08:19

Hm. Alussa oli Ääni.

Usein kehittelen jonkun Äänen syntetisaattorilla tms laitteella jonka jälkeen
se tuo mukanaan jonkinlaisen rytmin tai jonkun muun mukanaan jonka päälle sitten lähden rakentelemaan komppia ja sitten lisää syntikkajuttuja.

Joskus lähden liikkeelle myös rummuista, mutta yleensä näin päin, sillä minulle musiikissa tärkeintä on Ääni ja rytmi. Melodiat ovat tois sijaisia ja ainoastaan avustavat tarvittaessa Ääntä, Soundia. Esimerkiksi Pan sonicin kappaleista on aika turha etsiä melodioita, mutta se Ääni on silti hyvin kertovaa.

^ Vastaa Lainaa


Caamos

#5 kirjoitettu 23.11.2002 20:12

Centre of Eternity kirjoitti:
Muutaman viikon treenaillu nyt sillee, et kaikki soundit syntikasta suoraan waviksi kovalevylle, sitten niitä vaan hieromaan Sound Forgella. Valmiit palikat Cakewalkiin ja sitten Mixdown Audio.
Tää on todella pieni askel ihmiskunnalle, mutta suuri askel MULLE! Huh, saa veivaa ihan sikanaan! Ai biisit syntyy nappia painamalla, just joo, Fuck You!





Tota, et kai nauhoita "palikoita" yksinään waviksi ja sitten kokoa jälkikäteen noita aikaansaamiasi paloja biisiksi?, meinaan vaan että miten sulla säilyy tempo moisella tekotavalla???

tai sitten ymmärsin jurrissa väärin...

^ Vastaa Lainaa


Mark Vera
1161 viestiä
Ylläpitäjä

#6 kirjoitettu 25.11.2002 13:55

Sekvensserinä käytän Synapse Audion Orion Platinumia. Mukava seku mm. humamize, arpeggio ja groove template ominaisuusilla.

Saundit lähtee Orionin omista softasynista ja läjästä VST instrumenttejä, mm. Scropion, QuadraSID, FM7, Absynth.

Myös SoundFontit ja samplet on vakiokamaa Orionin samplerin kautta.

Efektointiin Orionin omia efektejä ja VST efekteinä mm. Ultrafunkin efektikokoelma.

Hardista ei ole kuin Oxygen 8 midi keyboardi. No, on tuollainen about 15 euron mikki ja kuulokkeet mitkä hajoavat käsiin.

Biisin teko alkaa saundista, yllättäen. Etsin mukavan SoundFontin tai säädän softasynalla ääntä. Soittelen sointuja, ym, midi keyboardilla. Joskus satun löytämään myös pieniä lappusia (ympäri kämppää ) mihin olen joskus jotain sointukulkuja kirjoitellut.

Sointujen jälkeen lisään rumpuja ja mietin tempoa. Tähän sitten lisää tavaraa vain, ja lopulta kasassa on joku biisin keskikohta. Kokeilen mutettaa eri rumpusampleja, ym, ja kuunnella miltä kuullostaa. Noista sitten saattaa syntyä variaatoit eri puolille biisiä. Ja tuo ruokkii myös inspiraatiota.

Kun tuo runko on kasassa minulla yleensä soi melodia tässä vaiheessa mielessä tietyn tyylisellä saundilla. Yritän saada tuon saundin jotenkin konkreettisesti ulos ja soittelen melodiaa midikeyboardilla tuohon päälle. Kun melodia vaikuttaa mukavalta, naputtelen hiirellä nuotit pianorolliin. Menee aika erehdyksen ja yrityksen kautta ja monesti melodia muuttuu tuossa vaiheessa ja saan pari erilaista variaatiota. Joskus taas yritän säätää sen sellaiseksi, kun mielessä soi. Perfektionisti, kun olen.

Äänentoistoni vaihtelee kellonajan mukaan. Yöllä käytän noita edellä mainitsemiani paskoja kuulokkeita (toinen puoli ei soita diskantteja kunnolla, ym.). Kuulokkeet pistän kiinni vahvistimeen. Vahvistimen perässä on myös vanhat Akai 40watin 3-tie kajarit. Tuollaiset puolenmetrin kaapit. Lienekö jostain 70-80 luvulta peräisin. Hyvä ääni niistä lähtee, jyhkeet bassot ja kirkkaat diskantit tarvittaessa (toistaa noin sinne 40Hz asti, yläpäätä en muista vaikka testasin tuossa joku kerta).

Biisin tuossa vaiheessa nauhotan monesti pätkän minidiscille (Sharp MD-SR70) ja kuuntelen sillä. Auttaa miksaamisessa kuten myös vahvistimesta välillä mono napin painaminen pohjaan. Monesti hieno miksaus voi kuullostaa monona paskalta, mm. liian toistensa kumoavien vaihe-erojen takia. Masteroinnin teen yleensä puoliksi monona.

Biisiin kehittyy aikanaan loppu, alku, välivaihe, ym. ja miksausta tulee tehtyä siinä samalla. mm. bassokuviot tykkään säätää kahdeksi erilliseksi, yksi keskellä ja toinen levitettynä esimerkiksi surroundilla. Saundit ja kuviot voi olla erilaiset. Lienee ihan normaali kikka, tai sitten se on vain jotain omaani

Kun biisi on melkein valmis kuuntelen vielä minidiscillä, ym ja viilaan miksauksen kuntoon. Sitten Orioni streamaamaan production quality waven. Kestää puolisen tuntia riippuen biisin pituudesta ja miten käytän tietokonettani sillä aikaa. Koneeni on 1GHz Athlon 512Mt muistilla ja Windows XP.

Tuona aikana yleensä kuuntelen cd:ltä ATB:tä, ym (tietysti biisiä tehdessäkin pidän ihan musiikittomia taukoja ja välillä kuuntelen kaupallisia cditä). Korva tottuu tuohon laatuun ja masterointi voi alkaa. Masteroinnista ei sen enempää paitsi, että teen sen WaveLab 4:lla ja parilla VST pluginilla. Ja tietysti masterointia teen noilla kuulokkeillani, nappikuulokkeilla ja ihan kaiuttimien kautta. Stereona ja monona.

Tallennan masterin ja väännän Lame encoderilla VBR mp3:n. Lopuksi biisi vielä rw-levylle kaikkine materiaaleineen talteen.

Tuohon biisin rakentamiseen olen kokeillut paria vaihtoehtoista tapaakin, mm. tuo ambient biisini Caves Beneath The Sea olen tehnyt lähes kokonaan midikeyboardilta soitettuna useassa erässä aina siihen päälle. Hieman säädetty automaatiota hiiren kanssa, mutta noin yleisesti muut filteri kikkailut on vedetty keybbarin nupeista (bindattu nuppeihin Orionissa). Tuota biisiä ei ole itseasiassa masteroitu ollenkaan, miksaus oli omasta mielestäni riittävä.

Mutta nyt, taukoa on pidetty. Luen foorumia hetken syön ja jatkan biisin tekemistä.. toivottavasti saisi mikseriin jossain välissä. Jo kohta viikon tehnyt

^ Vastaa Lainaa


mu-z

#7 kirjoitettu 25.11.2002 15:28

Mitään työtapaa ei ole! Yleensä teen jonkinlaisen melodian, jätän sen hautumaan ja vasta sitten katson, että mikä soundi siihen sattuisi sopimaan.

Melodian jälkeen tulevat rummut, ja kaiken muun jälkeen sanoitusten miettiminen.

Yleensä jo pelkässä melodiavaiheessa pyöräilen treeneihin soittamaan uutta matskua. Sitten kun päätös on tehty biisin työstämisen jatkamisesta, alkaa kaikenlainen viilailu ja biisin eri osien säveltäminen. Rakenne tulee itsestään.

Nuotit soitan aina sisään suoraan, hiirellä korjailen pelkästään sekvensserissä soittovirheitä yms, kvantisointia en käytä juuri koskaan.

Pääasiassa voisi sanoa että teemme musiikkia Lennon/McCartney tyyliin.

Toinen tekee osan, toinen jatkaa ja tekee jotain, jne. vuorottelemalla.

Välillä kuitenkin palaan "back to the roots" ja sävellän melodioita bassolla ja kitaralla.

^ Vastaa Lainaa


-juhani-
103 viestiä

#8 kirjoitettu 26.11.2002 14:14

Useitakin tapoja tulee käytettyä riippuen proggiksesta. Jos jammailee yksikseen, niin voi tehdä paljon vapaammin kuin bändin kanssa. Ja bändisoitto on puolestaan yleensä mielenkiintoisempaa.

Bändibiisit lähtee yleensä sanoitusten ja sointukulkujen keksimisestä. Esim, biisiin Muistatko? keksin ensimmäisenä sanat, kitaran kompin ja nimenomaan tuon D-soinnun vaihtelun. Muut soinnut seurasivatkin perästä varsin helposti kun haeskelin melodialinjaa sanojen kanssa.

Sitten raakile bänditreeneihin ( joissa biiisinalku saikin nopeasti työnimen Pikkuautolaulu ) Bändin kanssa biisiä veivattiin läpi tuhat ja yksi kertaa, kokeiltiin erilaisia rumpukomppeja yms. Sitten Janne keksi sen virveli-tomi-tomi rullauksen joka kuuluu biisin alussa, ja kaikki rupesi vihdoin loksahtamaan paikalleen. Suurimmaksi osaksi tuo musiikinteko siis hikistä jauhamista ja pähkäilyä. Biisin nauhoittamisesta bändiin kanssa tulisikin sitten jo aivan liian pitkä tarina. Bändin kanssa joutuu useamman henkilön visiot vastakkain ja biisi saa lopullisen muotonsa vasta kun kaikki soittajat ovat oman sanansa sanoneet.

Sitten taas kun jammailee yksin, kuten omassa Open Hands -proggiksessa, niin pääsee/joutuu tekemään kaiken itse. Esim. kappaleeseen Blue Chicken on ensin Cubasessa kasattu rumpukomppi ja bassolinja. Biisin melodia ja rakenne on muunnelma jazz-stankusta The Chicken, joten ne tuli ikään kuin ilmaiseksi. Rumpu- ja bassokompeista yhden choruksen mittaiset midiraidat hiirellä näpytellen, ja seuraavaksi kiippari livenä sisään. Keyboard kompin jälkeen kitarat narulle, sitten soolot. Ja noita liveottoja tulee helposti parikymmentä ennenkuin saa purkkiin semmoista tavaraa mihin voi olla tyytyväinen. Viimeistelyyn olisi voinut käyttää enemmänkin aikaa. Eli basso- ja rumpuraitojen editoimiseen siten, ettei siellä pyöri koko ajan sama juttu loopissa. Lopuksi sitten miksaus ja masterointi.

Omakohtaiseti musiikinteko on aina kokeilupohjaista. Suhde valmiiden ja keskeneräisten biisien välillä on varmaan 1/100, ja pöytälaatikot tursuilee kaikennäköisiä lippulappusia mihin on tihrustettu pari sointua tai pätkä jotain sanoitusta. Mutta aina välillä joku idea jää elämään pitemmäksi aikaa...


juhani@sateentekijä


Sateentekijä:Juhani muokkasi viestiä 14:14 26.11.2002

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu