Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Aktiivimonitorit vs. normaalikaiuttimet


Caamos

#1 kirjoitettu 27.11.2002 21:13

Onkos kellään hard-a-holic´lla täällä kokemusta siitä että kun on ensin olemassa hyvät 2- tai 3-tie kaiuttimet joilla on tehnyt musaa tyytyväisenä pitkään ja sitten vaihtaa kohtalaisen kalliisiin aktiivimonsuihin, että minkälainen äänentason ja dynamiikan parannus syntyy?

Musaliikkeissä tommoset Genelecin aktiivimonsut nimittäin kuulostaa ihan tajuttoman hyviltä lähes missä tahansa käytössä....



...tai muita kokemuksia aktiivimonitorien omistajilta???


nim. "seuraavana hankintalistalla"

^ Vastaa Lainaa


Psylocke

#2 kirjoitettu 27.11.2002 21:47

Itselläni on Tannoy revel aktiv aktiivimonitorit, todellä hyvät ovat. Ei tulisi kuuloonkaan vaihtaa vanhoihin kajareihin

^ Vastaa Lainaa


MfLI

#3 kirjoitettu 27.11.2002 23:20

Kyllä frendeiltä on jatkuvasti saanut kuulla just esm. Genelecien loistavasta soundista. Kyse on kai siitä, että niillä saa oikealla tavalla "neutraalin äänikuvan" aikaseksi.

Tosin jotkut on sitä mieltä, että masterointivaiheessa kannattaisi kuunnella omia tuotoksia myös jostain aivan nirunarupurkeista vielä monona ja hiljaa!!!

Auto on myös loistava akustinen ympäristö, mutta edellyttää tietty biisin polttamista cd:lle...

=MfLI=

^ Vastaa Lainaa


Ape
1599 viestiä
Ylläpitäjä

#4 kirjoitettu 27.11.2002 23:25

Genelec 1030A:t tuossa soivat. Voin kyllä suositella lämpimästi.

^ Vastaa Lainaa


Laihanen
1649 viestiä
Ylläpitäjä

#5 kirjoitettu 27.11.2002 23:30

Hyvät monitorit tunnistaa siitä että ne eivät lisää ääneen mitään lämpöä tai vastaavaa, vaan ovat hyvin "kylmät" ja puhtaat soundiltaan. Esim jotkut hifikaiuttimet mitkä maksavat tuhansia euroja, usein tekevät omanlaisensa pehmeän ja lämpöisen soundin, mikä ei musiikintekijälle ole suotavaa, sillä biisien pitää kuulostaa hyvältä huonommillakin sarjoilla.

^ Vastaa Lainaa


Haakert

#6 kirjoitettu 27.11.2002 23:55

MfLI kirjoitti:
Kyllä frendeiltä on jatkuvasti saanut kuulla just esm. Genelecien loistavasta soundista. Kyse on kai siitä, että niillä saa oikealla tavalla "neutraalin äänikuvan" aikaseksi.

Tosin jotkut on sitä mieltä, että masterointivaiheessa kannattaisi kuunnella omia tuotoksia myös jostain aivan nirunarupurkeista vielä monona ja hiljaa!!!

Auto on myös loistava akustinen ympäristö, mutta edellyttää tietty biisin polttamista cd:lle...

=MfLI=




Kato, isoweli s**tana...

Joo, toi on muuten totta että valmiit pitää aina kuunnella jostain Anttila-120w-
turbo-pckaiuttimista. Kuuluu hyvin tietyt "virheet".

...ja toi auto on toinen!

Haakert muokkasi viestiä 23:56 27.11.2002

^ Vastaa Lainaa


Djak

#7 kirjoitettu 28.11.2002 00:36

Genelecit on kyllä hyviä.. Itselläni on 1029a malli, mutta vaihtamassa 1030a:han.
Monitorit hommatessa kannattaa miettiä tarkkaan kuinka ne sijoittaa huoneeseen. Yleensä monitorien takana löytyvien DIPien avulla voidaan säätää monitorit tiettyyn tilaan sopiviksi, mutta kokemuksesta voin sanoa että korva kertoo enemmän kuin manuaalin suosittamat asetukset.

^ Vastaa Lainaa


efunkelist
217 viestiä

#8 kirjoitettu 28.11.2002 00:38

Mulla on "ihan hyvät keskiverto kotihifi"-kaiuttimet (ei kuitenkaan sellaiset teinipoppistereot) enkä oo parempia ostanu koska oon aatellu että jos mixi kuulostaa hyvältä näissä, keskivertolaitteissa, niin kyllä se hyvältä kuulostaa myös paremmilla kajareilla. Harvalla kuitenkaan on rahoja ostaa überhienoja kajareita. Ja jos mixi kuulostaa näillä hyvältä, niin naapurikin voi nauttia soundeistani sillä hänkin laittaa vähät rahansa johonkin muuhun kuin hifiin.

Onko tässä logiikassa teistä järkeä? "Tarvitseeko" muusikko kotipajaansa ammattikajareita? (varmaan voisin hommata paremman äänikortin ensin... mulla on SB AWE64 gold )

^ Vastaa Lainaa


Drakmin
443 viestiä

#9 kirjoitettu 28.11.2002 01:25

Kaiuttimet vaikuttavat ääneen kylläkin paljon enemmän kuin mikään äänikortii.

^ Vastaa Lainaa


efunkelist
217 viestiä

#10 kirjoitettu 28.11.2002 14:41

1st Contact kirjoitti:
Kaiuttimet vaikuttavat ääneen kylläkin paljon enemmän kuin mikään äänikortii.


No joo mutta minun tapauksessani ei kun kaiuttimet on kuitenkin sen verran hyvät ja äänikortti sen verran huono kun ottaa vielä huomioon äänenlaadun parantamiseen satsattavan rahan määrän...

^ Vastaa Lainaa


-juhani-
103 viestiä

#11 kirjoitettu 28.11.2002 15:00

Niin, ja onhan noita aktiivimonitoreita muitakin kuin Genelecit. Rahalla saa laatua, mutta kuinka moni meistä oikeasti tarvitsee parhaita mahdollisia mitä on saatavilla ?

Itse ajattelin jossain vaiheessa sijoittaa pariin Behringerin Truth- monitoreita, joissa hintahupi-suhde on enemmän kuin kohdallaan. St.Paul's Sound myy tällä hetkellä 528 ecua pari, tehoa on 175+50 w, joten riittää hyvin häädön hankkimiseen kerrostaloasunnosta. Vaikkei noi Geneleceille tai Mackielle pärjääkkään, niin ei se tarkota että ne olis huonot. Ne on hyvät, ne ei vaan oo helvetin hyvät. Ja on noita halvempia monitorisettejä muitakin, noi nyt vaan esimerkkinä mainittakoon.

Kullekin tarpeen mukaan, jos rahat riittää

juhani@sateentekijä


Sateentekijä:Juhani muokkasi viestiä 15:12 28.11.2002

Niin, ja harvalla meistä on musahuone akustisesti siinä kunnossa, että kannattaa hankkia Genelecit...

^ Vastaa Lainaa


KoneWelho

#12 kirjoitettu 28.11.2002 17:45

Itselläni on Behringer Truth b2031:set ja niitä oli hiljattain verrattu Genelecin 1031:siin ja korvaan kuultavaa eroa ei voitu sanoa kummasta purkista ääni tuli.

Truthit:han on lähes kopio Geneistä mutta hinta moninkerroin huokeampi joten suosittelen lämpimästi.

Miinuksia jos haetaan niin yläpää on aavistuksen kirkas mutta onhan taajuskorjaimet keksitty . Basso on mielestäni loistavan kuuloinen ja kaikin
puolin muutenkin hyvät pöntöt.

Truthit lähtee alle yhden Genelecin hinnalla ja toisen puoliskon voi käyttää vaikka
uuden synan hankkimiseen

Oma näkemykseni asiasta on että kannattaako hankkia monitoreja sen verukkeella että jollain määrätyllä hepulla on semmoset, omaan korvaanhan
nuo pitää sovittaa ja miettiä myös tilaa missä niitä käyttää.

Esim Truthit ja 1031:set eivät vaadi välttämättä edes subbaria ellei halua välttämättä Toijota Corolla boombastic megaseka hyper super bassoja


Genelecci on hyvä ja paljon arvostettu kaiutinvalmistaja mutta samalla myös aavistuksen standardisoitunut musiikkialalla. Kannattaa käydä kuuntelemassa
liikkeissä noita vaihtoehtoja ,tosin tilakin ratkaisee huomattavasti soundiin jne.

Ja en dissannu mitenkään Genelecciä vaan sanoin oman näkemykseni asiasta, sillä omistin 1029:sit ja vaihdoin ne Trutheihin paremman alapääntakia.

^ Vastaa Lainaa


MfLI

#13 kirjoitettu 28.11.2002 18:28

KoneWelho kirjoitti:
Itselläni on Behringer Truth b2031:set ja niitä oli hiljattain verrattu Genelecin 1031:siin ja korvaan kuultavaa eroa ei voitu sanoa kummasta purkista ääni tuli.

Truthit:han on lähes kopio Geneistä mutta hinta moninkerroin huokeampi joten suosittelen lämpimästi.

Ja en dissannu mitenkään Genelecciä vaan sanoin oman näkemykseni asiasta, sillä omistin 1029:sit ja vaihdoin ne Trutheihin paremman alapääntakia.


Tnx! Itsellä tää aihe on ehkä piakkoin ajankohtainen ja olisi mielenkiintoista saada vertailutietoa eri vaihtoehdoista.

Oon käyttänyt tällä hetkellä itseasiassa J-S Jazz 3D -kajareita subbarin kera. Ko. setti on pc hifistin ylärekisteristä mutta silti tosi kaukana kunnon aktiivimonitoreista. Tietty tärkeetä on ton huoneen akustiikan ja kaiuttimien sijottelun huomioiminen niinkuin joku tossa ylempänä mainitsikin...

Pitää pistää nää Truthit korvan taa. Eikö Yamahan M-5 vai mitkä ne nyt oli ole myös saaneet paljon tunnustusta refmonitoreina?



MfLI

^ Vastaa Lainaa


MfLI

#14 kirjoitettu 28.11.2002 18:30

Haakert kirjoitti:



Kato, isoweli s**tana...

Joo, toi on muuten totta että valmiit pitää aina kuunnella jostain Anttila-120w-
turbo-pckaiuttimista. Kuuluu hyvin tietyt "virheet".

...ja toi auto on toinen!

Haakert muokkasi viestiä 23:56 27.11.2002



No kukas muukaan Sain sen softan ja nyt testailemaan! Palataan asap.

MfLI

^ Vastaa Lainaa


transam
403 viestiä

#15 kirjoitettu 28.11.2002 22:33

KoneWelho kirjoitti:
Itselläni on Behringer Truth b2031:set ja niitä oli hiljattain verrattu Genelecin 1031:siin ja korvaan kuultavaa eroa ei voitu sanoa kummasta purkista ääni tuli.


Ovatko nuo magneettisuojatut kaiuttimet?? Ovatko studiomonitorit yleensä??

^ Vastaa Lainaa


Djak

#16 kirjoitettu 28.11.2002 23:00

transam kirjoitti:
KoneWelho kirjoitti:
Itselläni on Behringer Truth b2031:set ja niitä oli hiljattain verrattu Genelecin 1031:siin ja korvaan kuultavaa eroa ei voitu sanoa kummasta purkista ääni tuli.


Ovatko nuo magneettisuojatut kaiuttimet?? Ovatko studiomonitorit yleensä??



Aktiivimonitorit on yleensä magneettisuojatut.

^ Vastaa Lainaa


Haakert

#17 kirjoitettu 28.11.2002 23:14

Paljonkos oot noista maksanut?

^ Vastaa Lainaa


transam
403 viestiä

#18 kirjoitettu 29.11.2002 14:25

Haakert kirjoitti:
Paljonkos oot noista maksanut?


Täältä löytyy


Thomann

^ Vastaa Lainaa


-juhani-
103 viestiä

#19 kirjoitettu 14.04.2003 19:31

Kah, löytyihän aiheesta threadi kun aikansa etsiskeli...eli lisää asiaa aktiivimonitoreista, löytyi nimittäin mielenkiintoista tietoa halpismonitori -rintamalta :

Yleisesti on tiedossa, että aktiivimonitorit olisi mukava olla kotistudion kokoonpanossa, mutta yleensä ovat kovin hintavia ja harvalla on genelecceihin tai mackieihin varaa. Behringering B2031:set on ollu tiettävästi suosittu budjettiratkaisu reilun viidensadan parihintaan.

Hieman tuon alle (400,- pari) on myyty mm. M-Audion Studiophile sarjan kuopusta SP-5B:tä, jotka ovat hinta/hupisuhteessa olleet kovin hyvänä pidettyjä. Samaan kokoluokkaan sijoittuu mm. Alesiksen MKII:set, Yamahan MSP5:set, molemmat 400-500,- pari. Eli vielä kohtuullisen tyyristä.

Sitten törmäsin tällaiseen uutiseen :
http://messe.harmony-c...
Eli Ego Systems oli ilmeisesti ostanut valmiin teknologian M-Audiolta, ja ruvennut tekemään samaa kaiutinta eri nimellä. Mielenkiintoisempi pointti on monitoreiden hinta, joka tippui samalla melkein puoleen. Tällä hetkellä monitoreita saa esim. Thomannilta hintaa 264,- /pari [sic!], joka on jo enemmän kuin kohtuullinen. Olen yrittänyt metsästää arvosteluja tuosta near05 monitorista, mutta ei ole vielä kävellyt vastaan, mutta Studiophileistä löytyy sitten enemmänkin. Bassotoistoa kaipaava joutunee hankkimaan subbarin, sillä pikkumonitoreiden 5" elementit eivät toista kovin alas.

Aiheesta kiinnostuneille :
http://www.esi-pro.com...
http://www.netzmarkt.d...

Niin, ja on tietenkin turha lähteä noita vertaamaan genelecceihin tai vastaaviin, kyllähän rahalla saa, mutta luulempa noiden near05:ten olevan keskiverto matopurkkeja paremmat joka tapauksessa...


j@st


P.S. Jos kaipaa isompia, niin Samson myy Resolv 65A aktiiviparia hintaan 385,- , tosin noista kaapeista ei tunnu löytyvän infoa sitten millään...
http://www.samsontech....
(Ja näyttää niillä olevan viistuumasetkin valikoimassa, Resolv 50a, mutta Thomann ei niitä ainakaan myy)


Sateentekijä:Juhani muokkasi viestiä 20:53 14.04.2003

Vielä yksi linkki, jos kiinnostuneita vaikka löytyisi...
http://studio-central....

^ Vastaa Lainaa


Dj Senheis
922 viestiä

#20 kirjoitettu 14.04.2003 19:41

Applen 10,tuumaiset superbass kajarithan ne tuossa on. Harmi ettei niitä enään valmistetä =(

^ Vastaa Lainaa


Khimil
2676 viestiä
Luottokäyttäjä

#21 kirjoitettu 14.04.2003 21:58

Eikö ole kuitenkin parempi tehdä kaupallista musiikkia kotistereoilla monitoroiden, sillä "kuluttajat" tuskin kuuntelevat sitä loppupeleissä studiomonitoreilla.

Tuon nyt voi paremminkin esittää mutta...

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#22 kirjoitettu 14.04.2003 22:10

Sellanen tuli mieleen, että vaikka noi paremman luokan studiomonitorit yleensä on aktiivisia niin ei se sitä tarkoita, että passiivieset ei voisi olla hyvät. Aktiivisissa tosin on etuna se että saa vahvistimet samaan hintaan (tosin tarttee sitten jotain jossa on tasonsäädöt etuvahvistimeksi, useimmilla studiokäytössä se on mikseri).

Eli mitä yritin sanoa on kannattanee ehkä koekuunnella passiivisiakin vaihtoehtoja jos löytyy sopivan tuntuisia. pitää vaan muistaa että niihin tarvitsee sitten sen vahvistimen.

Joku mainitsi jotain masteroinnista, että se tulisi tehdä jollain kurkkupurkeilla tms. Itse olen saanut aivan päinvastaisen käsityksen.

Eli sen perusteella mitä olen lukenut (aika vähän on kertynyt oikeasta kunnon masteroinnista kokemusta ) masterointi tulisi suorittaa mahdollisimman hyvien kauttimien kanssa (mahdollisimman suoran vasteen omaavat high end kailottimet kuulemma ovat soveliaat). Miksausvaiheessa taas olisi hyvä testata välillä huonoillakin kailottimilla.

Tämä oli siis minun käsitykseni. Perusteltuja korjauksia otetaan vastaan kuten aina. (Ja tietenkin kinaan aikani vastaan, kuten aina )

Elektrojänis muokkasi viestiä 22:11 14.04.2003

K-mikko kirjoitti:
Eikö ole kuitenkin parempi tehdä kaupallista musiikkia kotistereoilla monitoroiden, sillä "kuluttajat" tuskin kuuntelevat sitä loppupeleissä studiomonitoreilla.


Kannattaa testata niin monilla erilaisilla kaiuttimilla kuin mahdollista (ja etsiä balanssi joka toimii mahdollisimman hyvin useimmilla), mutta kuunnella myös mahdollisimman hyvillä pienimpienkin virheiden havaitsemiseksi. Huonot kauttimet harvoin on samanlaisia keskenään (edes saman malliset) joten yhdellä parilla kuuntelemalla saa yleensä lopullisen kuullostamaan hyvältä vain juuri niillä jollei käy massiivinen tuuri.

Kuten yllä mainitsin tämä on edelleenkin vain minun käsitykseni.

^ Vastaa Lainaa


Hannu Honkonen

#23 kirjoitettu 14.04.2003 22:12

Juu.
Taitaa asia olla niin et Behringerin toiminta perustuu siihen että se kopioi muilta valmistajilta tuotteensa mahdollisimman hyvin, tyyliin : Cenelec1031/Mackie HR824 vs. B2031. Behringer on haastettu jopa oikeuteen plagioinnista.

.. oli miten oli, kuluttajille tämä asia tuskin on haitaksi,päinvastoin..

Tässä olis vähän teknistä tietoa B2031, HR824, 1031 kaapeista.

Bassotoisto:

truth: 50 Hz
1031: 48 Hz
HR824: 39 Hz

diskanttitoisto:

truth: 21 Hz
Genelec: 22 Hz
HR824: 20 Hz

maksimiteho:

truth: basso 150W, Diskantti 75W
HR824: basso 150W, Diskantti 100W
1031: basso 120W, diskantti 120W

Soundissa Genelecit vievät tietenkin voiton, koska edes pienimmässäkään
osassa kaiuttimessa ei ole laadusta tingitty.

-Trutheissa on tasapainoinen soundi ja erittäin hyvä "Sweet Spot" koska on kotelonsa osalta 1031 kanssa identtinen. Bassotoisto hyvä, samoin soundin dynamiikka. Tosiaan Diskanteissa saattaa olla jonkun korvaan vähän liikaa voimaa..mut aina sitä voi kaiuttimen filtteristä säätää!

Mackie HR824:ssa Tekniikka on Behringerien kanssa suurinpiirtein identtistä,samoin soundi.
Bassotoisto Mackiessa on hiukan hiukan truthia ja geneleciä tuhdimpi..ainakin paperilla..

-Kaikki nämä kolme ovat niin ominaisuuksiltaan kuin tekniikaltaan lähes samanlaisia ja olettaa voisi että kuluttajan kannalta
hinta on se ratkaisevin tekijä..ellei sitä massia tosiaan löydy..
itse valitsin näistä kolmesta,hinta-laatusuhteeltaan mielestäni parhaimmat B2031:et.

Behringerit ovat tällähetkellä kysyttyjä maailmalla, ja kuulin että Behringerillä ei ole resursseja valmistaa kaiuttimia nopeammin, tästä johtuen saattaa olla että Kyseistä aktiiviparia saa odotella jokusen hetken vielä..ellei niitä alanliikkessä satu olemaan varastossa. Itse olen odotellut toisia totuuksia jo n 3kk !

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#24 kirjoitettu 14.04.2003 22:25

Noin yksinkertaisilla luvuilla en muuten lähtisi vertailuja juuri tekemään, varsinkin jos ovat kaikki valmistajien itse ilmoittamia. Noi rajataajuudetkin riippuu paljon siitä miten mitataan. Se 11Hz:n erokaan ei loppujen lopuksi ole kovin suuri ja useimmiten tärkeämpää kuin muutama hertsi alemmas ulottuminen on se miten jyrkkä se lasku on ja ettei siellä ole mitään resonansseja siellä alapäässä.

^ Vastaa Lainaa


-juhani-
103 viestiä

#25 kirjoitettu 15.04.2003 10:49

Elektrojänis kirjoitti:
Sellanen tuli mieleen, että vaikka noi paremman luokan studiomonitorit yleensä on aktiivisia niin ei se sitä tarkoita, että passiivieset ei voisi olla hyvät. Aktiivisissa tosin on etuna se että saa vahvistimet samaan hintaan (tosin tarttee sitten jotain jossa on tasonsäädöt etuvahvistimeksi, useimmilla studiokäytössä se on mikseri).

Eli mitä yritin sanoa on kannattanee ehkä koekuunnella passiivisiakin vaihtoehtoja jos löytyy sopivan tuntuisia. pitää vaan muistaa että niihin tarvitsee sitten sen vahvistimen.


Juu, kyllähän passiivikaiuttimetkin on ihan hyviä, mutta yleensä hyvät vahvistimet on sen verran kalliita, ettei passsiivit+vahvari -yhdistelmällä yleenäs selviä juuri sen halvemmalla. Aktiivisten etuna se, ettei vahvistin vie ylimääräistä tilaa ja aktiivisten vahvistin ainakin sopii täydellisesti kaiutinelementtien kanssa.


Kannattaa testata niin monilla erilaisilla kaiuttimilla kuin mahdollista (ja etsiä balanssi joka toimii mahdollisimman hyvin useimmilla), mutta kuunnella myös mahdollisimman hyvillä pienimpienkin virheiden havaitsemiseksi. Huonot kauttimet harvoin on samanlaisia keskenään (edes saman malliset) joten yhdellä parilla kuuntelemalla saa yleensä lopullisen kuullostamaan hyvältä vain juuri niillä jollei käy massiivinen tuuri.



Juu, kyllä se todennäköisempää on, että se mikä kuulostaa hyvältä parempien kaappien läpi kuullostaa hyvältä myös matopurkeista, kuin päinvastoin. Lopullinen miksaus ja miksei masteroitu versiokin on hyvä kuunnella ainakin kerran läpi jostain mankasta tai autostereoista...

j@st

^ Vastaa Lainaa


Red
402 viestiä

#26 kirjoitettu 15.04.2003 12:04

Hannu Honkonen kirjoitti:

Juu.
Taitaa asia olla niin et Behringerin toiminta perustuu siihen että se kopioi muilta valmistajilta tuotteensa mahdollisimman hyvin, tyyliin : Cenelec1031/Mackie HR824 vs. B2031. Behringer on haastettu jopa oikeuteen plagioinnista.
jne....


Oliko tämä oma mielipiteesi vai c & p jostakin ? Mitkä noitten hintaerot ovat ? Genelecit tietty hintavimmat. B2031 kuulosti hyvältä mutta onko kellään kokemusta näistä ? Itsekkin aion hankkia aktiivit "joskus" ja pitäis tosiaa saada tietää missä olisi hyötysuhde hyvä.

^ Vastaa Lainaa


ocean
182 viestiä

#27 kirjoitettu 15.04.2003 12:21

Tuohon alkuperäiseen aiheeseen vielä, että monitorit on yleensä ns. lähikenttäkaiuttimia, jotka on suunniteltu kuunneltavaksi läheltä. Tavalliset hifikaiuttimet vaativat enemmän välimatkaa kuulijaan, jolloin esim. basso ehtii laajentua tarpeeksi, ennen kuin saavuttaa kuulijan korvan. Lähikenttäkaiuttimissa on yritetty pienentää tätä välimatkaa mahdollisimman paljon.

Itse heitin juuri tavalliset purkit lattialle ja siirryin luurien tehokäyttäjäksi.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#28 kirjoitettu 15.04.2003 13:42

Sateentekijä:Juhani kirjoitti:
Juu, kyllähän passiivikaiuttimetkin on ihan hyviä, mutta yleensä hyvät vahvistimet on sen verran kalliita, ettei passsiivit+vahvari -yhdistelmällä yleenäs selviä juuri sen halvemmalla. Aktiivisten etuna se, ettei vahvistin vie ylimääräistä tilaa ja aktiivisten vahvistin ainakin sopii täydellisesti kaiutinelementtien kanssa.


Niin no, riippuu vähän hintaluokasta ja vaadittavista tehoista. 30w ei loppupeleissä ole kovin paljon hiljaisempi kuin esim. 100w. Tietysti se vahvistintehokaan ei oikeastaan niistä äänenpaineista mitään kerro. Monelle kotipuunailijalle riittänee hyvin kohtuuhintainen hifi-käyttöön tarkoitettu vahvistin. Pitää vaan tarkistaa, että siinä ei ole mitään markkinabasso tyyppisiä korostuksia yms. (eli siis ei mikään paketti/mini -stereo).

Siihen hintaan tietysti vaikuttaa sekin jos tosiaan ei ole sitä tason säätöön sopivaa laitetta (mikseri tai erillinen esivahvistin) niin sitten tarvitsee hankkia sellainenkin. Useilla tietysti on se mikseri, mutta joitain saattaa houkuttaa ajatus ajaa niitä aktiiveja suoraan esim. äänikortilla ja joissain parempilaatuisissa äänikorteissa ei ole taas varsianisia tasonsäätöjä ulostuloille (no M-audio Delta44 ainkin on tällainen).

Joillain saattaa myös olla jo ihan kelvollinen vahvistin... Nykyään tosin taitaa olla niin, että ne edelliset kamat joiden tilaalle ne kunnon monitorit hankitaan on jotkut tietokonekaiuttimina markkinoidut kurkkupurkit.

Aktiivisilla on kyllä etunsa varsinkin jos jakosuodinkin tosiaan on aktiivinen. Passiiviset jakosuotimet kun on monessa suhteessa hankalia.

Juu, kyllä se todennäköisempää on, että se mikä kuulostaa hyvältä parempien kaappien läpi kuullostaa hyvältä myös matopurkeista, kuin päinvastoin. Lopullinen miksaus ja miksei masteroitu versiokin on hyvä kuunnella ainakin kerran läpi jostain mankasta tai autostereoista...


Juu... Sen takia vaan painotin sitä miksausvaiheessa kaiken maailman purkeilla kuuntelemista, että käsittääkseni masterointivaiheessa muutoksien pitäisi olla kuitenkin sen verran pieniä, että eivät välttämättä edes kuulu joillain pahimman lajin kurkkupurkeilla.

^ Vastaa Lainaa


Dj Senheis
922 viestiä

#29 kirjoitettu 15.04.2003 17:06

Psylocke kirjoitti:
Itselläni on Tannoy revel aktiv aktiivimonitorit, todellä hyvät ovat. Ei tulisi kuuloonkaan vaihtaa vanhoihin kajareihin


Onko joku puhunut "vanhoista" kajareista?

^ Vastaa Lainaa


clarkent
21 viestiä

#30 kirjoitettu 15.04.2003 23:59

Hyväks havaittu konsti miksauksessa monitoreiden jälkeen on rakentaa autoon kohtuullinen äänentoisto järjestelmä. Tai vaikka mummolan kellariin,miten vaan. Korva kun tykkää mennä sokeaksi kun tarpeeks kauan vääntelee nuppeja. Itse ainakin löydän häiritsevät tai puuttuvat tekijät musiikista näin helpoiten. Mutta kaiken a&o on kyllä kunnollinen monitorointi jos äänenlaatu kiinnostaa.

^ Vastaa Lainaa


Sammy Dee

#31 kirjoitettu 10.05.2003 22:28

Nyt kun on monitoreista puhe niin onko kellään kokemuksia M-Audion Studiophile BX8 -aktiivimonitoreista? Noissa on 8 tuumanen basso elementti ja pitäs ulottuu 37hz asti. Noi vaikuttas hyvältä budjetin ja ominaisuuksien valossa, pitää käydä kuuntelemassa vielä.

Onko kellään henk koht kokemusta kyseisistä pöntöistä, olis kiva kuulla mikä on hyvää ja huonoo???

Sammy Dee muokkasi viestiä 22:30 10.05.2003

^ Vastaa Lainaa


Laihanen
1649 viestiä
Ylläpitäjä

#32 kirjoitettu 11.05.2003 00:06

MarkusK kirjoitti:
Tuol thomnannilla GENELEC - 1031APM on 1166€, onko tuo pari hinta vai yks kappale? Kuvassa ainakin on kaks...


1kpl hinta.

Ja vielä hieman tuosta Behringerin hintatasosta:
Behringerin ilmoittamat N/S ratiot sun muut "ultra noise" jutut ovat usein hyvin harhaanjohtavia, ja Beetä onkin moitittu siitä rankalla kädellä. Epäilisin että sama pätee myös Truth monitoreihin. Eihän siinä vain olisi mitään järkeä että yhtä hyvää saisi 4x halvemmalla. Totuushan on se että hyvät komponentit maksavat.

^ Vastaa Lainaa


MfLI

#33 kirjoitettu 19.05.2003 10:55

MarkusK kirjoitti:
Mitenkäs noi kannattaa yleensä kajarit sijottaa kuulijaansa nähden? Tehä sellanen tasasivunen kolmio, jonka kahessa kulmassa on kajarit ja yhessä kuuntelija? Sivun pituus? Kajarit korvan korkeudelle?


Kirjoitushetkellä viimeisessä Sound On Sound:n printtiversiossa hyvä artikkeli aiheesta.

=MFLI

^ Vastaa Lainaa


protec

#34 kirjoitettu 19.05.2003 13:35

Itselläni on nuo Audio Pron Stage 7 kajarit ja sonyn perus kotiteatterivahvari sekä integroitu äänikortti. Kyllä näistä ihan hyvin kuuluu, ainoa haitta on että stererokuva on aivan metsällään kun nä ei mahdu mihinkään!

^ Vastaa Lainaa


JL

#35 kirjoitettu 31.05.2003 16:12

2tie lähimonitoreita ei saisi kaataa kyljelleen, mutta silti näkee monessa studiossa lähimonitorit kyljellään. Tämä fakta pätee kaikkiin lähimonitoreihin, kunhan niissä on vähintään 2 kaiutinelementtiä.

^ Vastaa Lainaa


RX24

#36 kirjoitettu 31.05.2003 17:01

bad loop kirjoitti:
passiivi monitoreista suosittelen Event 20/20 .. mut joo .. kuka niitä haluaa


Löytyy myös aktiivisena. Eli Event 20/20 BAS, ja uusi, edullisempi painos PS-sarja (PS5, PS6, PS8). PS-sarja on käytännössä samat pöntöt kuin 20/20 BAS, mutta hieman pienemmällä vahvistinteholla.

Itsellä ollu muutaman vuoden noista järeimmät, eli Event PS8 (8" basso). Voi suositella. Erittäin hyvä vaihtoehto aktiivimonitoreiksi, noilla miksattu mm. pari "best sounding album of the year"-grammya. Tätä nykyä irtoaa alle tuhannella ekillä T-kaupasta.

Event PS8 Thomannilla

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#37 kirjoitettu 25.06.2003 01:01

Juu, kyllä se todennäköisempää on, että se mikä kuulostaa hyvältä parempien kaappien läpi kuullostaa hyvältä myös matopurkeista, kuin päinvastoin. Lopullinen miksaus ja miksei masteroitu versiokin on hyvä kuunnella ainakin kerran läpi jostain mankasta tai autostereoista...

j@st



Niinpä, mutta jos biisi on suhteellisen kompressoimaton ja limitoimaton (Mikä ontietysti hyvä hyvilä kajareilla), niin matopurkeilla esiintyy usein erittäin ikäviä särö ja/tai kaiuttimien tukkoisuus ongelmia. Lisäksi jos on miksannut erittäin olelliset matalat bassot, niin lopputulos voi kuullostaa erittäin tylsältä siitä halvasta cd-mankasta.

^ Vastaa Lainaa


wdm

#38 kirjoitettu 30.06.2003 10:10

Elektrojänis kirjoitti:
Monelle kotipuunailijalle riittänee hyvin kohtuuhintainen hifi-käyttöön tarkoitettu vahvistin. Pitää vaan tarkistaa, että siinä ei ole mitään markkinabasso tyyppisiä korostuksia yms. (eli siis ei mikään paketti/mini -stereo).


Itselläni on käytössä vanha (itseäni ehkä muutamia vuosia nuorempi) vahvistin, laitteesta ei löydy minkäänlaisia bassboost namikoita ainoastaan hanikoista säädeltävä eq. Onko kenelläkään tietoa mitenkä tämänkaltaisilla laitteilla on tapana värittää ääntä? Onko vanhassa vara parempi?

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#39 kirjoitettu 30.06.2003 10:43

wdm kirjoitti:
Itselläni on käytössä vanha (itseäni ehkä muutamia vuosia nuorempi) vahvistin, laitteesta ei löydy minkäänlaisia bassboost namikoita ainoastaan hanikoista säädeltävä eq. Onko kenelläkään tietoa mitenkä tämänkaltaisilla laitteilla on tapana värittää ääntä? Onko vanhassa vara parempi?


No sen monitorointijärjestelmän (eli kaiuttimet ja vahvistin) taajuusvasteen tulisi olla mahdollisimman suora. Periaatteessa niillä voisi yrittää korjata kaiuttimien taajuusvasteen virheitä, mutta käytännössä moinen on aika vaikeaa suorittaa riittävän luotettavasti ilman tarkkoja mittalaitteita. Usein siis kaikki taajuuskorjaimen asetukset kannattaa pitää keskiasennoissaan eli niin, että ne muuttaa sitä ääntä mahdollisimman vähän. Joissain vehkeissä on noille sävynsäätimille vielä sellainen ohitus kytkin (bypass, direct) jolla ne saadaan kokonaan pois signaalitieltä. Sitä kannattaa myöskin käyttää.

Itseasiassa noita korjaimia ei välttämättä kannata käyttää edes vaikka saisi niillä tuota taajuusvastetta hieman tasattuakin... Ne saattavat silti tehdä hallaa äänen tarkkuudelle yms.

Tämä siis musiikin tuotantoa ajatellen... Tosin itse suosin vastaavia asetuksia kuuntelussakin. Mielestäni on miksaajan ja masteroijan tehtävä saada levy kuullostamaan hyvältä ja kuuntelen materiaalin mieluusti niinkuin sen tekijät ovat sen tarkoittaneet.

^ Vastaa Lainaa


[ sam ]

#40 kirjoitettu 30.06.2003 10:49

Laitoin tuossa tilaukseen nuo Esin nEar05:set, vaikka olenkin kuullut hieman moitteista niiden bassontoistosta. Ratkaisuksi moiseen ajattelin virittää tuossa yksi päivä autostani irroittamani Phoenix Gold -bassokaiuttimen (en muista mallia) ihan vain free-airina tukemaan noita Esin purkkeja, koska en laiskuuksissani ajatellut mitään koteloa alkaa rakentelemaan.

Eli voiko moinen toimia?

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu