Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja miksaaminen


J.R Koivukoski

#1 kirjoitettu 09.12.2005 01:50

mitä taajuuksia kannatais tehostaa kun miksaa kappaletta, ja mitä taajuuksia taas pitäisi poistaa tai vaimentaa , että saataisiin puhdas soundi. tyhmä kysymys jälleen Mutta kertokaa ken tietää. (jos kukaan tietää) jos et tiedä nii älä vaivaudu.

^ Vastaa Lainaa


Khimil
2676 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 09.12.2005 02:19

Se riippuu ihan siitä mitä siinä miksauksessa on ja mitkä taajuudet aiheuttaa ongelmia.

^ Vastaa Lainaa


KeenLand
347 viestiä

#3 kirjoitettu 09.12.2005 03:48

Olen kuullut, että ainakaan softien digitaalisilla eq:illa ei kannata lähteä hirveästi korostelemaan taajuuksia. Eli jos lopputulos soundaa yhtä lailla hyvälle vaikkapa hiljentämällä ympärillä olevia taajuuksia, niin homman pitäisi ainakin teoriassa olla jo laadukkaampaa.

Mutta kuten sanottu, niin miksaaminen on usein äärimmäisen tapauskohtaista. Kuitenkin yleisesti ottaen, jos joku taajuus kuulostaa liian korviinpistävältä, niin hiljennä siitä kohtaa sopivasti. Kokeile vaikkapa laittaa yksi peaking/band filtteri äänelle ja boostaa muutamia desibelejä suht isolla Q-arvolla. Sitten 'sweeppaat' kaikki taajuudet läpi kuunnellen, että kuulostaako joku kohta selkeästi ilkeämmältä kuin muut. Hiljennä tämän jälkeen noita taajuuksia sopivassa määrin, ja äänen pitäisi jo kuulostaa jokseenkin puhtaammalta...

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#4 kirjoitettu 09.12.2005 05:22

Sama vähän yksinkertaisemmin: soundissa on periaatteessa kolme osaa, sointi, attack ja se turha ns. muta (Tipi Tuovisen termistöä) siinä välissä. Esim. perus hevibasarin sointi on jossain siellä 50-60Hz tienoilla ja attack alkaa 2,5KHz paikkeilta jatkuen soundista riippuen aina jopa 8KHz asti. Jossain 300Hz paikkeilla se soundi on aivan kauhean kuuloinen joten siihen vaan kuoppaa. Samoin 30Hz kohdalle low cut koska siitä alemmilla taajuuksilla ei tee mitään. Alle 60Hz ei pitäisi päästää kuin yksi soitin kerrallaan (ellei tietty osaa kontrolloida sitä) sillä alapää puuroutuu muuten samantien.

Muutenkin kaiken voi ja kannattaa leikata sekä ylä- että alapäästä jos siellä ei oikeasti soi mitään hyödyllistä. Ylhäältä harvemmin tarvitsee leikellä jos on hyvin äänitetty ilman turhia sirinöitä ja suhinoita. Panoroinnissa nyt ei ole mitään sääntöä mutta paras lopputulos tulee kun sijoittaa ainakin basarin ja basson keskelle stereokuvaa. Yhtään väärästä kuuntelukohdasta tai väärin asetetuilla kajareilla tms. se stereovaikutelma katoaisi kuitenkin, koska ihmiskorva ei erota äänen suuntaa matalilla taajuuksilla.

Opettele, opettele ja opettele lisää, siitä se tulee. Tai vaihtoehtoisesti voi alkaa opiskella alaa

atheos muokkasi viestiä 05:22 09.12.2005

Tärkein meinasi unohtua: kyllä, aina mielummin leikkaa kuin boostaa. Jos pitää boostata niin korkeintaan +6dB, ei enempää. Plugarin master gainia voi nostaa sen verran kuin äänenvoimakkuus vaatii, se ei aiheuta samaa laadun heikkenemistä soundille kuin yksittäiset boostaukset. Parempi lopputulos tulee kun leikkaa turhan pois sen sijaan että korostaa hyvää. Jos leikkaa oikeita taajuuksia niin jo -3dB kuoppa tekee selkeän eron.

^ Vastaa Lainaa


Jan C
145 viestiä

#5 kirjoitettu 09.12.2005 07:40

KeenLand kirjoitti:
Olen kuullut, että ainakaan softien digitaalisilla eq:illa ei kannata lähteä hirveästi korostelemaan taajuuksia.


Perustelut tähän olisi kiva kuulla. Päteekö myös softilla tuotettuihin ääniin??

^ Vastaa Lainaa


Sound Industrial

#6 kirjoitettu 09.12.2005 07:53

Itse yritän mahdollisimman vähän käyttää eq:ta.
Koitan saada instrumentit saundaan hyvin jo ennen lopullista miksausta.
Jos siellä sittenkin joku taajuus pistelee korvaa niin etsin sen aiheuttaman instumentin ja koitan ensin kompressorilla tätä soundia tai taajuutta tasoittaa. Viime kädessä sitten ruuvataan eq:ta.

Kuuntelu on tässä miksauksessa tärkeimpiä asioita ja kannattaa tutkia mitä taajuuksia kaiuttimet korostaa tai vaimentaa, ettei miksaa biisiä sellaiseksi joka kuulostaa hyvältä vain niissä omissa vehkeissä.
Tuttua kauraa monelle, mutta kertasinpa vaan.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#7 kirjoitettu 10.12.2005 01:05

Sound Industrial kirjoitti:
Itse yritän mahdollisimman vähän käyttää eq:ta.
Koitan saada instrumentit saundaan hyvin jo ennen lopullista miksausta.
Jos siellä sittenkin joku taajuus pistelee korvaa niin etsin sen aiheuttaman instumentin ja koitan ensin kompressorilla tätä soundia tai taajuutta tasoittaa. Viime kädessä sitten ruuvataan eq:ta.

Kuuntelu on tässä miksauksessa tärkeimpiä asioita ja kannattaa tutkia mitä taajuuksia kaiuttimet korostaa tai vaimentaa, ettei miksaa biisiä sellaiseksi joka kuulostaa hyvältä vain niissä omissa vehkeissä.
Tuttua kauraa monelle, mutta kertasinpa vaan.


villi veikkaus: teet konemusiikkia?
yritäpä miksata ylihärmän viimeisessä periferiassa, vetoisessa ulkokäymälässä nauhoitettua bändiä ilman equa niin mä palkkaan sut oitis meidän live/studiomiksaajaksi...DD

^ Vastaa Lainaa


EO

#8 kirjoitettu 10.12.2005 14:32

onionseller kirjoitti:
jookosta joo..kaikki yli 3dB korostukset (minun mielestä allekkin) aiheyttavat ääneen vaihevirhettä.. melkein kaikilla mahdollisilla equuttimilla.. on tosin olemassa todella kalliita rauta ekkuja joilla korostaminen on vähemmän haitallista tai jopa hyväksihavaittua, muta ne on jotain sonyn vuonna nakki valmistamia erikoisharvinaisia erikoismiesten välinenitä



Esimerkiksi Wavesilla on olemassa Linear EQ -niminen plugari joka ei tee lähteeseen vaihevirheitä. Syö vain prosessointitehoa aivan perkeleesti. Käytetään yleensä masteroinnissa, jos masteroidaan ilman rautaEQ:ta.

Myös leikkaaminen aiheuttaa aina vaihevirheitä. Sony ei muuten todellakaan ole mikään überEQ valmistaja. George Massenburg saattaa sanoa jotain joillekin täällä ja hänen firmansa nimeltä GML. Manley, TubeTech, Neve ja Avalon valmistavat myös sellaisia "ihan hyviä" EQ:ta. Näillä kaikilla on hintaa sen verran, että tavallisen tallaajan ei kannata edes unelmoida niistä (jos ei sitten tienaa helvetisti rahaa, ja ei tiedä mihin sitä pistäisi).

Atheos jo kiteytti aika hyvin noi perusperiaatteet miksausessa. Tekemällä näitä hommia kuitenkin oppii.

^ Vastaa Lainaa


d fast
Boogiejalka
1066 viestiä
Luottokäyttäjä

#9 kirjoitettu 10.12.2005 14:58

atheos kirjoitti:
Sama vähän yksinkertaisemmin: soundissa on periaatteessa kolme osaa, sointi, attack ja se turha ns. muta (Tipi Tuovisen termistöä) siinä välissä. Esim. perus hevibasarin sointi on jossain siellä 50-60Hz tienoilla ja attack alkaa 2,5KHz paikkeilta jatkuen soundista riippuen aina jopa 8KHz asti. Jossain 300Hz paikkeilla se soundi on aivan kauhean kuuloinen joten siihen vaan kuoppaa. Samoin 30Hz kohdalle low cut koska siitä alemmilla taajuuksilla ei tee mitään. Alle 60Hz ei pitäisi päästää kuin yksi soitin kerrallaan (ellei tietty osaa kontrolloida sitä) sillä alapää puuroutuu muuten samantien.

Muutenkin kaiken voi ja kannattaa leikata sekä ylä- että alapäästä jos siellä ei oikeasti soi mitään hyödyllistä. Ylhäältä harvemmin tarvitsee leikellä jos on hyvin äänitetty ilman turhia sirinöitä ja suhinoita. Panoroinnissa nyt ei ole mitään sääntöä mutta paras lopputulos tulee kun sijoittaa ainakin basarin ja basson keskelle stereokuvaa. Yhtään väärästä kuuntelukohdasta tai väärin asetetuilla kajareilla tms. se stereovaikutelma katoaisi kuitenkin, koska ihmiskorva ei erota äänen suuntaa matalilla taajuuksilla.

Opettele, opettele ja opettele lisää, siitä se tulee. Tai vaihtoehtoisesti voi alkaa opiskella alaa

atheos muokkasi viestiä 05:22 09.12.2005

Tärkein meinasi unohtua: kyllä, aina mielummin leikkaa kuin boostaa. Jos pitää boostata niin korkeintaan +6dB, ei enempää. Plugarin master gainia voi nostaa sen verran kuin äänenvoimakkuus vaatii, se ei aiheuta samaa laadun heikkenemistä soundille kuin yksittäiset boostaukset. Parempi lopputulos tulee kun leikkaa turhan pois sen sijaan että korostaa hyvää. Jos leikkaa oikeita taajuuksia niin jo -3dB kuoppa tekee selkeän eron.


(c) Tipi indeed

ei mutta itsekin olen huomannut tuon 300Hz:n paikkeilta pienen leikkaamisen tekevän soundista jotenkin mukavemman. ja tosiaan, rather cut than boost.
netissä oli joku todella järkyttävän kokoinen manuaali miksaamiseen, mutta en löydä sitä nyt tähän hätään. mutta tässä kaverin tekemä sivusto asiaan liittyen: digital audio mixing

^ Vastaa Lainaa


J.R Koivukoski

#10 kirjoitettu 10.12.2005 16:37

kun mää yritän miksata , nii tuntuu että entistä rumemmaksi soundi muuttuu , missä vois olla vika ( siis kun tota eq:tä yritän käyttää)

^ Vastaa Lainaa


d fast
Boogiejalka
1066 viestiä
Luottokäyttäjä

#11 kirjoitettu 10.12.2005 16:40

D.D Macix kirjoitti:
kun mää yritän miksata , nii tuntuu että entistä rumemmaksi soundi muuttuu , missä vois olla vika ( siis kun tota eq:tä yritän käyttää)


joko yrität eQuttaa liikaa tai sitten alkuperäinen ääni on jo valmiiksi rupinen. yleinen ajatus on, että jos halutaan nauhottaa mikeillä kamaa, niin jo mikitysvaiheessa hoidetaan soundit semmoiseksi mitä niistä sitten halutaankin jotta eq:a ei tarvitsisi paljoa käyttää. optimaalinen tilannehan olisi, jos eq voitaisiin sysätä syrjään ja hoitaa soundit kuntoon pelkästään mikityksillä.

^ Vastaa Lainaa


J.R Koivukoski

#12 kirjoitettu 10.12.2005 16:45

ei ku mä tarkotin siis kappaleen equa en vocaalien, jos sitä tarkoitit

^ Vastaa Lainaa


J.R Koivukoski

#13 kirjoitettu 10.12.2005 16:55

rumpujen ynms

^ Vastaa Lainaa


Raphis
955 viestiä

#14 kirjoitettu 10.12.2005 23:29

http://www.avaruusanka...

^ Vastaa Lainaa


T-Sync
345 viestiä

#15 kirjoitettu 08.01.2006 19:55

Koktaili kirjoitti:
http://www.avaruusanka...

Jep, taitaa riittää useimmille.

^ Vastaa Lainaa


W3$T-R|D3R

#16 kirjoitettu 16.01.2006 11:53

Miksaaminen riippuu siit millast ääntää miksaa.. otetaan esimerkiks jonkun lapsen ääntä ei voi miksaa tupacin effecteillä (puhun cool edit pro-sta nyt) niin siin on plug in cool editis.. Izotope Ozone 3 .. niin täytyy ensin mixata Cool editilin niinku sanoin riippuen äänestä.. Mujien ääntä ei miksata niinku miesten ääntä.. Hiphop lauluja ei miksata niinku Rock lauluja.. jne.. sit kun oot mixanu cool editil niin voi alkaa jo käyttää sitä ozone 3-st.. sillä masteroidaan.. eli täydennetään sitä mixausta.. eli saman tekee levy-yhtiöt jotka Editoi albumeja.. joten kysy vähän tarkemmin niin tulee apua

^ Vastaa Lainaa


W3$T-R|D3R

#17 kirjoitettu 16.01.2006 11:53

ps. voin pistää tähän cool editin effectit miten ja mitkät, millä mixataan.. ja sit ozonen kans pyytäkää vaan..


West Rider.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu