Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Vaiheongelmat supersahassa


Klasu
127 viestiä

#1 kirjoitettu 01.02.2006 20:57

Heti alkuun: tiedän että on muitakin supersahoja käsitteleviä ketjuja mutta tämä ei nyt (mielestäni) kuulu niihin, eikä niistä löytynyt apua juuri tähän ongelmaan. Ja olen myös varsin tietoinen siitä että ko. saundia on joku muukin joskus käyttänyt.

Ja asiaan: Pitkästä aikaa päätin toteuttaa itseäni trance-tyyliin ja ensimmäistä kertaa myös käyttää supersahaa biisissä. Kaikki meni aluksi ihan hienosti, ladoin (Reason 3:ssa) combinaattoriin mikserin, 14 subtractoria ja jokaiselle niistä chorus/flangerin säädöillä Delay: 64, Feedback: 0, Rate: 62 ja Mod Amount: 73. Kerrottakoon jo tässä vaiheessa että koitin myös korvata nuo chorukset unisoneilla. Detunetus on hoidettu siten että ensimmäisen subtractorin oscien cent arvot ovat 14 ja 13, seuraavan, 12 ja 11 jne. aina -13 asti. Kaikki subtractorit on myös panoroitu hiukan eri kohtiin. Kaikki oli aluksi oikein hienoa ja mukavaa ja läskiä riitti, mutta ah ja voi, kun avasin biisin seuraavan kerran asiat eivät olleetkaan enää näin.

Eli ongelma: Kun tuon biisin avaa myöhemmin uudelleen, sahasoundiin tuleekin omituisia lisä-ääniä, jotka kuulostavat vähän siltä kuin koko hässäkkään olisi lyöty phaseri päälle, ja välillä esiin tulee myös flangeutumia. Tuon flange-efektin ilmenemisen ymmärrän tavallaan, koska sehän perustuu nimenomaan samanlaisiin ääniin lähellä toisiaan, mutta omituista on se että teko vaiheessa näitä kumpaakaan "virhettä" ei ollut, ja kun biisiä on soittanut tarpeeksi kauan läpi ne katoavat taas ja pysyvät poissa. Eli tällähän täytyy olla jotain tekemistä sen kanssa että noiden saha-aaltojen vaiheet ovat aluksi jotenkin "hassusti" ja siitä sitten soitellessa asettuvat paremmin paikoilleen. En tähän löytänyt apua kuitenkaan subtractorien phase asetuksesta.

Kertokaapas nyt te joilla on tästä enemmän kokemusta, miten saan sahani kuulostamaan aina samalta?

^ Vastaa Lainaa


Apo
984 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 01.02.2006 21:27

Klasu kirjoitti:
Kertokaapas nyt te joilla on tästä enemmän kokemusta, miten saan sahani kuulostamaan aina samalta?


Kokeile pistää biisin alkuun sopiva lämmittelyalku millä "lämmittelet" supersahat kohdilleen. Kokeile soittaa nuotteja ääripäistä niin oskillaattorit menevät nopeammin eri vaiheisiin. Sama ongelma voi koskea myös chorus/flanger efektejä, eli pistä niidenkin vaiheet lämmittelyn aikana "sekaisin".

Omat arvailut ongelman suhteen:

Ongelma eli ilmeisesti juuri vaihevirhe johtuu siitä että samaa aaltomuotoa soitetaan hieman eri nopeuksilla ja ohjelman soittaessa ensimmäistä nuottia kaikki äänigeneraattorit lähtevät todennäköisesti samassa vaiheessa. Kun oskillaattorien taajuudet ovat tarpeeksi lähellä toisiaan vaiheiden eron aiheuttama soundi korjaantuu/tasaantuu hitaasti.

"Oikea" tapa ratkaista ongelma olisi pistää oskillaattorit jo alusta saakka eri vaiheeseen, mutta en osaa sanoa onnistuuko reasonissa.

--
apo

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#3 kirjoitettu 01.02.2006 22:07

Mulle tuli vähän sama tossa saunoessani mieleen kuin apolla, mutta jotenkin veikkaisin, että kyse on enemmänkin noiden flange/choruksien modulaation vaiheista. Useinhan (ainakin minun käsittääkseni) tuollaiset softasynathan nollaa oskillaattoriensa vaiheet joka nuotin alussa kuitenkin ja lisäksihän nuo oskillaattorit tuossa ovat laitettu eri vireisiin joten niiden vaiheet menee lähes heti sekaisin kuitenkin.

Ekalla kerralla ilmiötä ei varman esiintynyt juurikin siksi, että oskillattorit/LFO:t käynnistyvät kun "plugari" ladataan. Erikseen ladatessa niiden vaiheet menee miten sattuu toisiinsa nähden, mutta biisitiedoston latauksen yhteydessä ne varmaan ladataan lähes yhtäaikaisesti.

Eli kokeileppa vaikka laittaa niihin chorus/flange -efekteihin hieman eri modulaationopeudet (rate). Mokoma voi muuten tukea kyseistä soundia muutenkin. Jos tämä ei ole hyvä niin saattaa riittää että käytät niitä modulaationopeuksia biisin alussa hetkellisesti hieman eri nopeuksilla (automaatio kehiin).

Pohdintani tähän suuntaan muuten lähti liikkeelle siitä, että miksihän tuossa systeemissä on laitettu joka synalle oma chorus/flange jos jokaisella on samat asetukset. Jos ne kaikkien chorusten LFO:iden vaiheet on synkassa niin se yksi chorus sen mikserin jälkeen ajaisi saman asian (jos ne ei särje).

Itseasiassa itse varmaan laittaisin ne chorukset sen mikserin jälkeen joka tapauksessa. Joko sarjaan, rinnakkain tai näiden jonkinlaisena yhdistelmänä. Voisi silloin riittää vähempikin määrä niitä.

Reasonistahan en varsinaisesti tiedä mitään. Tämä noin yleisestä näkökulmasta siis.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7642 viestiä
Luottokäyttäjä

#4 kirjoitettu 10.02.2006 19:06

voi ny vitun väärän linkin painallus viestin kirjottamisen jälkeen, sitä se liika intti kai teettää.

choruksen tilalle kannattaa ehdottomasti vaihtaa unison, joissa on jokaisessa hieman eri detunet. dry/wet kannattaa pitää aisoissa, mielellään alle 80 että soundiin jää edes jotain särmää jäljelle. lisäksi JuZa mainitsi tuosta detunetuksen määrästä, eli se yhden sentin ero on vitusti liian vähän. kaksi oskillaattoria on silloin turhan lähellä toisiaan ja aiheuttaa liian hidasta beatingia (paska sanavalinta mutta en ole suomalaistaja). 5 senttiä on sellanen passeli minimi, siinä vaiheessa oskillaattorit menevät jo sopivan verran sekaisin, ja 80 sentin kokonaisero (-40 > 40) matalimman ja korkeimman välillä on 14 oskillaattorilla ihan mukava ero. vähemmällä määrällä oskillaattoreita riittää pienempikin ero, kunhan detune ei ole kahden eri oskin välillä mitään minimaalisen pientä.

pannaus on myös kiva kikka saada hurjasti leveyttä soundiin, mutta en itse laittaisi ääripäitä aivan laitoihin. mieluummin toisinpäin, että ääripäät ovat keskemmällä ja vähemmän detunen omaavat oskillaattorit laidoissa. itse teen niin, että kummastakin ääripäästä on samalla kanavalla ~saman verran tavaraa niin, ettei esim. vasemmalta tule matalampaa ja oikealta korkeampaa sahaa (niin että jokainen panorointi on saman verran ohi keskeltä, tai ed. main. tavalla ääripäät lähempänä monoa). moisen voi myös jollain miljoonasäädöllä assignata combinaattorin nuppiin, jolloin nostatuksen lopussa saa stereoleveyttä nostettua lähes monosta leveämpään että soundi räjähtää iha ritu täysil !1!11

apo ja Elektrojänis tossa jo kertoilikin syitä siihen mikä mokoman aiheuttaa. oskillaattoreita yksittäin detunettaessa kaikki menevät keskenään eri vaiheisiin, toisin kuin biisiä avattaessa jolloin kaikki aloittavat samasta vaiheesta ja vaikka detunea on, oskillaattorit sattuvat aina jossain kohtaa samaan vaiheeseen, koska pitchissä ei ole muuta modulaatiota tai satunnaisuutta. sen takia satunnainen ja huomaamattoman pieni lfo jokaiseen oskillaattoriin tekee melko eetvarttia ja poikaa. hyvällä tuurilla tarvii vielä toisen lfo:n tekemään jotain yhtä satunnaista läskittämään soundia lisää, joten toinen subtractor yhden lfo:n takia voi olla ihan kova juttu, ja omat supersahapatchit onkin usein sellaisia monstereita, että sopivilla maailmanpelastusmelodioilla yksi kpl moisia menee jo koneen mielestä liian pitkälle.

toivottavasti ei jääny mitään essentiaalia sanomatta, on melko kiire tonne ->

^ Vastaa Lainaa


Klasu
127 viestiä

#5 kirjoitettu 18.02.2006 16:20

Pääsin vihdoin kokeilemaan vinkkejänne ja ne toimivat oikein hyvin.

Suurkiitos kaikille avusta!

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu