Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Erilaisen kokemuksen tärkeys


KoBa
3919 viestiä

#1 kirjoitettu 11.02.2006 17:50

Istuskelin muutama päivä sitten kuuntelemassa erästä albumia ja samalla kun ajattelin että ihan hyvähän se oli, aloin ajattelemaan että ihmekös se että se hyvä on, onhan ko. artistilla monta vuotta pitkä kokemus erilaisesta musiikista. Tämä nyt johti siihen että aloin tätä asiaa miettimään hieman syvällisemmin.

Onko erilaisen musiikin tekemisen tuoma kokemus parempaa kuin yhtä pitkä saman musiikin tekemisen tuoma?

Tämä nyt ei kovinkaan hyvin päde kuin tietokoneella tehdyn musiikin kanssa, kymmenen vuoden basson, kitaran, rumpujen ja trumpetin soiton jälkeen tuskin olet vielä kovinkaan tasokas pianisti taikka solisti, mutta kymmenen vuoden solistina ja pianistina toimimisen jälkeen varmasti olet.

Jotta kaikki varmasti tajuaisivat mitä ajan takaa ja koska yleensä esimerkit tekevät tekstistä edes hieman mielenkiintoisemman, aion sellaisen tähänkin kysymykseen sisällyttää.

Matti aloitti kitaran soittamisen oltuaan seitsemän vuoden ikäisenä ja muutaman vuoden kuluttua hän siirtyi bassoa soittamaan. Pian hän kuitenkin otti myös rummut instrumentikseen. 90-luvun alkupuolella soitettuaan pari vuotta sekä bassoa että rumpuja hän alkoi tekemään musiikkia impulse trackerilla. Ensin hän teki biittejä ja pian alkoi myös räppäämään niiden päälle. Kuitenkin Matti kyllästyi parin vuoden jälkeen hip hoppiin ja alkoi tekemään trip-hoppia ja downtempoa. Matti kuitenkin nopeasti innostui goasta ja psytrancesta ja siittemmin myös trancesta. Trance kuitenkin muuttui aikanaan turhan kesyksi ja pian Matti olikin muuttanut tuotantonsa hard tranceksi ja hard nrj:ksi, joista ei enää kovinkaan pitkä matka ollut hardcoreen. Nykyään Matti on tehnyt jo useamman vuoden ajan yksin varsin laadukasta industrialia soittaen itse sekä kitaraa, bassoa että rumpuja ja silti tehden tietokoneella suuren osan musiikistaan. Rahaa hän on studioonsa saanut tehtyään runsaasti keikkoja useammassakin rock- ja metal-yhtyeessä 1990- ja 2000-luvuilla.

Uskotko että Matti tekisi laadukkaampaa industria-musiikkia jos hän olisi sitä tehnyt koko "uransa," vai uskotko että hänen omaama varsin rikas kokemus on tehnyt hänestä paremman industrial-muusikon?

Mitään muita ajatuksia tai kommentteja?



Allekirjoittanut piti tätä aluetta kaikkein sopivimpana alueena, jotan älkää sitä kommentoiko...

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 11.02.2006 17:57

Ei tuossa taas ole mitään mieltä. Kaikenlaisen musiikin tekeminen komppaa tavalla tai toisella muitakin genrejä, sama soittimien kanssa. Loppupeleissä kaikki riippuu siitä minkälaiseen musiikkiin on toimivimmat visiot. Joku voi tehdä 10 vuotta keskivertoheviä ja sitten tajutakin olevansa hyvä räppäämään. Toki pitkä aika (aktiivista) musiikin tekoa ja soittamista auttaa yleistasossa mutta en minä usko että tiettyä genreä täytyy tehdä X aikaa jotta siinä olisi hyvä.

^ Vastaa Lainaa


Caamos

#3 kirjoitettu 11.02.2006 20:02

Mä jo toivoin otsikon perusteella että tässä oltais puhuttu naisista...

^ Vastaa Lainaa


Hombre Muerto
3489 viestiä

#4 kirjoitettu 11.02.2006 20:35

Pidän monipuolista musiikillista kokemusta olennaisena osana muusikkona kasvamista. Erilaisten asioiden tekeminen antaa perspektiiviä siihen "omaan juttuun".

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#5 kirjoitettu 12.02.2006 00:53

Noh.. jos joku on soittanut menestyneessä rock-bändissä riffikitaraa 20 vuotta ja myös kirjoittanut useat riffeistä, niin en nyt tiedä onko hän välttämättä niin lahjakas muusikko.. silloin korostuu nimenomaan bändikokonaisuuden tuottaman musiikin hyvyys/huonous. Ehkäpä se riffikitaristi soolona tekiessään tekisi ihan paskaa musaa kun ei olisi sitä hyvää basisti, soolokitaristia, kosketinsoittajaa ja laulaja-sanoittajaa mukana.

Sooloartistin kohdalla tämä musiikin harrastamisen monipuolisuus korostuu.

JM muokkasi viestiä 00:53 12.02.2006

^ Vastaa Lainaa


Funk-Daddy

#6 kirjoitettu 12.02.2006 01:23

atheos kirjoitti:
Ei tuossa taas ole mitään mieltä. Kaikenlaisen musiikin tekeminen komppaa tavalla tai toisella muitakin genrejä, sama soittimien kanssa. Loppupeleissä kaikki riippuu siitä minkälaiseen musiikkiin on toimivimmat visiot. Joku voi tehdä 10 vuotta keskivertoheviä ja sitten tajutakin olevansa hyvä räppäämään. Toki pitkä aika (aktiivista) musiikin tekoa ja soittamista auttaa yleistasossa mutta en minä usko että tiettyä genreä täytyy tehdä X aikaa jotta siinä olisi hyvä.


Olen samaa mieltä siitä että tietyn musiikin "hyvyys" tai "ei hyvyys" ei riipu siitä kauanko ao henkilöt ovat kyseistä musiikkia vääntäneet. Kokemus tosin tuo varmuutta, syvyyttä ja yksityiskohtaisuutta omaan ilmaisuun.


Mielestäni tuossa kysymyksen asettelussa on mieltä siinä mielessä, että kun napataan esimerkiksi 50 vuotta bluesissa vaikuttanut mies mukaan triphop-projektiin, niin niiden eri osa-alueilta ponnistaneiden henkilöiden visiot saattavat kehittää symbioottisessa käymistilassaa jotakin hyvin tuoretta ja"uutta".

Samoin yhden ihmisen kokemukset "eri" musiikkityyleistä tuovat mielestäni hyvinkin paljon rikkautta kyseisen ihmisen musiikilliseen antiin, tai "saundiin".

^ Vastaa Lainaa


SaastanenHippi
4225 viestiä

#7 kirjoitettu 12.02.2006 18:36

hmm. Muistaakseni Jimi Hendrix siirtyi rummuista kitaransoittoon joskus 20 vuotiaana ja soittelihan hän ihan sutjakkasti sitten sitä kitaraakin. Hän keksi kaikenlaisia sille ajalle uusia kitaransoittotapoja ja voi ollakkin, että vuosien takainen rumpujen soitto olisi asiaan jollakin tavalla vaikuttanut. Ainakin hän ihan mielellään komppasi käyttäen kitaraa lyömäsoittimena ja lattiaa symbaalina.

^ Vastaa Lainaa


lökö
1562 viestiä

#8 kirjoitettu 12.02.2006 19:21

SaastanenHippi kirjoitti:
hmm. Muistaakseni Jimi Hendrix siirtyi rummuista kitaransoittoon joskus 20 vuotiaana ja soittelihan hän ihan sutjakkasti sitten sitä kitaraakin. Hän keksi kaikenlaisia sille ajalle uusia kitaransoittotapoja ja voi ollakkin, että vuosien takainen rumpujen soitto olisi asiaan jollakin tavalla vaikuttanut. Ainakin hän ihan mielellään komppasi käyttäen kitaraa lyömäsoittimena ja lattiaa symbaalina.


Onko tuo jotain sisäpiirin tietoa? Tietääkseni hän aloitti 16-vuotiaana eikä soittanut muita soittimia kuin kitaraa (paitsi ukulelea ennen oikean kitaran soiton aloittamista).

Itse aiheesta olen aika pitkälti samoilla linjoilla JM:n kanssa. Paras on tietysti yhtyeellinen eri soittimien hallitsoita erilaisilla musiikillisilla taustoilla imo.

^ Vastaa Lainaa


SaastanenHippi
4225 viestiä

#9 kirjoitettu 13.02.2006 01:17

Onko tuo jotain sisäpiirin tietoa? Tietääkseni hän aloitti 16-vuotiaana eikä soittanut muita soittimia kuin kitaraa (paitsi ukulelea ennen oikean kitaran soiton aloittamista).

Itse aiheesta olen aika pitkälti samoilla linjoilla JM:n kanssa. Paras on tietysti yhtyeellinen eri soittimien hallitsoita erilaisilla musiikillisilla taustoilla imo.



Juu väärässä olin tuossa asiassa, että 20 vuotiaana aloitti kitaransoiton. Jossakin vaan olen muistaakseni kuullut, että ensiksi Jimi Hendrix soitteli rumpuja, ennen kuin siirtyi kitaraan. Luultavasti se on Mäntän musiikkiopiston rehtori, joka joskus tuota on minulle väittänyt. En sitä muuten muistaisi.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#10 kirjoitettu 13.02.2006 07:56

Minusta tämä menee siinä metsään jo heti alkuoletuksessa. Vaikka kokemus ja taidot korreloivatkin musiikin tasoon, niin kyllä se vain on niin, että älyttömän monen vähemmän kokeneenkin bändin esikoislevy voi olla silkaa rautaa. Muutenkin taito ei minusta kovin kaksisesti korreloi musiikin lopulliseen tasoon tietyn pisteen jälkeen, vaikka selvä yhteys onkin olemassa.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu