Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Drum'n'Bass sub-basso


accent
10930 viestiä

#1 kirjoitettu 02.03.2006 19:05

Tyhmä kysymys seuraa, ehkä se itse kokeilemallakin selviäisi mutta kysytään nyt toisten ideoita: Miten parhaiten teen ysärityylisen drum'n'bass sub-basson käyttäen tietokonetta jossa Buzz ja Audacity, siten vielä että se ei puuroudu tai muuten mene paskaksi se ääni? Ilmaiset, pienet, tuohon käyttöön sopivat vst-hommelitkin kelpaavat.

^ Vastaa Lainaa


gebo modyo
1102 viestiä

#2 kirjoitettu 02.03.2006 19:27

Itse käytän usein Zephod Goldfish-generaattoria läskin sub-basson aikaansaamiseen. Sen pulse-äänimuoto on jo itsessään aika läski, mutta halutessaan sitä voi vielä equttaa ja säröyttää jos haluaa lisäsärmää.

Tässä esimerkki minkä väänsin nopeasti buzzilla. Ensin yksinään ja sitten biitin kanssa.

Bassona Zephod Goldfish, joka on ajettu Joachims Multi 1-efektin läpi, joka poistaa ylimääräisen napsunan (Multiefektissä muuten defaultit asetukset, mutta DENOISER päällä)

Zephod Goldfish).

^ Vastaa Lainaa


Apo
984 viestiä
Luottokäyttäjä

#3 kirjoitettu 02.03.2006 20:20

Cyanphase Vibra -> särö -> eq

Tuolla lähtee vähän tummempia ja vellovampia murinoita.

--
apo

^ Vastaa Lainaa


aluminiumblade
862 viestiä

#4 kirjoitettu 02.03.2006 20:51

Eikös noit Buzzin soittimii saanu toimimaan FL Studios?

^ Vastaa Lainaa


gremino

#5 kirjoitettu 02.03.2006 21:35

accent kirjoitti:
Tyhmä kysymys seuraa

Ei lainkaan tyhmä kysymys!

Fätin subbasson tekeminen ei välttämättä onnistu tosta noin vaan. Kyse on myös siitä kuinka hyvin biisi on miksattu, että subbasso saa tarvittavan oikeutensa kuitenkaan viemättä kaikkea tilaa biisin äänimaailmasta.

Muhkean subbasson tekemiseen kannattaa tietenkin käyttää equa. 90-luvun jungle/dnb:ssä basso on monesti sen luonteinen, että nuottiskaala liikkuu usein yli yhden oktaavin. Tästä syystä korkealla soivien nuottien taajuuttaa kannattaa hiukkasen alentaa, about 125hz, että nimenomaan juuri nuo alemmat taajuudet, about 60hz, saavat sitä oikeutta. Ja silloin bassosta tulee myös pehmeämpi ja mielyttävämpi - se soi kovalla, muttei epämielyttävän kovalla. Jos tämän päälle haluaa vielä laittaa kompressoria, ei sitä välttämättä kannata liikaa laittaa jottei bassosta tule liian littana, jolloin nuo ylemmätkin nuotit koventuvat liikaa.

Envelopeista sen verran, että attackia kannattaa hiukan lisätä äänenvoimakkuudessa, ettei basso ala liian töksähtävästi, ja releasea ehkä vähän enemmän kuin attackia, varoen ettei bassosta tule kuitenkaan liian laiskasti loppuvaa. Pitchin envelopessa kannattaa varovasti pistää decaytä, sellainen napsahtavahkon nopeasti laskeva decay mikä kuitenkin kuulostaa pehmeältä. Näin basso alkaa napakasti mutta pysyy silti mukavan pehmeänä.

^ Vastaa Lainaa


JimmyLee
198 viestiä

#6 kirjoitettu 06.03.2006 18:47

Sub-bassot saa ihan perus kanttiaalto-filtteri yhdistelmällä. Sinillä tosin kaikkein matalimmat nuotit kuulostavat paremmalta.

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#7 kirjoitettu 07.03.2006 18:43

Itse kannatan siniaaltoa. (subtractorilla reasonissa)
Ihan vain siniaalto, eq:ta maun ja tarkoituksen mukaan.
sitten sen volyymia säätelemällä jos joissain kohdissa tahtoo esim jykevöittää basaria "boooooom" kohdassa.
itse vielä usein pistän erityisen "boomiin" sopivan basarin siihen ja sen siniaallon sinne alle, volan laskemaan ihan hiukan sen basarin iskun jälkeen ja lopulla häivytys pitchaamalla se alas.

En mene sanomaan onko tämä hyvä/huono tapa, mutta näin minä sen reasonissa teen.

^ Vastaa Lainaa


bze
2682 viestiä
Ylläpitäjä

#8 kirjoitettu 10.03.2006 11:35

JM kirjoitti:
Itse kannatan siniaaltoa. (subtractorilla reasonissa)
Ihan vain siniaalto, eq:ta maun ja tarkoituksen mukaan.
sitten sen volyymia säätelemällä jos joissain kohdissa tahtoo esim jykevöittää basaria "boooooom" kohdassa.
itse vielä usein pistän erityisen "boomiin" sopivan basarin siihen ja sen siniaallon sinne alle, volan laskemaan ihan hiukan sen basarin iskun jälkeen ja lopulla häivytys pitchaamalla se alas.

En mene sanomaan onko tämä hyvä/huono tapa, mutta näin minä sen reasonissa teen.

Sanoisin että tuollaisella määrällä bassoa onnistuu sössimään koko alapään. En tiedä kuinka hyvin noi Reasonin nykyiset eq:t ja muut leikkaa mut tarkkana saa olla jos änkee kolmea eri bassoa samalle alueelle. Buzzin kohdalla kannattaa ainakin heittää ne graafiset EQ:t romukoppaan ja käyttää parametristä.

Kirjottamaton sääntöhän on se että junkassa jätetään alapäät kunnon subille, bassorumpu naputtelee jossain ylempänä ja ehkä korkeintaan sendin kautta ajetaan basson korkea / keskipää kuuluviin.

^ Vastaa Lainaa


accent
10930 viestiä

#9 kirjoitettu 10.03.2006 13:17

Kiinnitän hyvin vähän huomiota mihinkään equtuksiin.
Mulla ne bassot on yleensä menny miten menee, kunhan nyt jotenkin sieltä kuuluu
Ja sen huomaa, monista biiseistä matalimmat taajuudet puuttuu kokonaan tai sitten joku basari saattaa vallata tilaa subista aina keskitaajuuksille asti... ja kuulostaa paskalta. Mutta kun semmosta säätämistä ei jaksa. Aina silloin tällöin yritän kokeilla mutta lopputulos ei kuulosta hyvältä. Laiskuuttahan se vaan on, kun ei jaksa kokeilla ja opetella.

^ Vastaa Lainaa


KeenLand
347 viestiä

#10 kirjoitettu 10.03.2006 15:00

accent kirjoitti:
Kiinnitän hyvin vähän huomiota mihinkään equtuksiin.
Mulla ne bassot on yleensä menny miten menee, kunhan nyt jotenkin sieltä kuuluu

Tuo on hyvin pitkälti kiinni myös käytetyistä sampleista tai yleensäkin niistä lähtösoundeista joita käyttää. Suosittelen kokeilemaan eri äänillä miten ne sopivat juuri siihen työstettävään biisiin, koska yksistään tai muiden biisien taustalla sama ääni saattaakin kuulostaa aivan joltain muulta. Junkassa tosiaan se basari tulee yleensä aika korkealta ja napakasti, joten pelkkä sämplen pitchaaminen hieman ylemmäs voisi kuulostaa sellaisen sub-basson kanssa jo paremmalta. Samalla taajuudetkin tasoittuvat, kun bassosta saa selvää hiljaisempanakin ilman mitään kilpailevia ääniä.

Itse olen viimeaikoina huomannut, että jos homman voi hoitaa ilman eq:ta tai muitakaan "radikaalimpia" efektejä, niin lopputulos soundaa lähes poikkeuksetta luonnollisemmalta ja on muutenkin paljon palkitsevampaa

^ Vastaa Lainaa


wtsalmela
292 viestiä

#11 kirjoitettu 11.03.2006 15:21

Jos käyttää bassorumpua joka soi pitempään, kannattaa tarkistaa sen "sävelkorkeus". Monissa lyhyemmissäkin on ihan selvä sävel.
Itse usein pitchaan bassorummut biisin sävellajiin sopivaksi. Ei tarvi välttämättä sillä siniaallolla kokoajan riffiä päälle vetääkään..

^ Vastaa Lainaa


Veneficus

Aeon Antenna
1772 viestiä
Ylläpitäjä

#12 kirjoitettu 11.03.2006 16:44

aluminiumblade kirjoitti:
Eikös noit Buzzin soittimii saanu toimimaan FL Studios?


Kyllähän FLStudio sisältää Buzz generator/effect-adaptorit, tosin joidenkin laitteiden kanssa olen havainnut toimivuusongelmia. Mutta Buzz-laitteita kun on tarjolla ilmaiseksi oikein kiitettävä määrä ja vieläpä ilmaiseksi, tarjoavat ne varteenotettavan vaihtoehdon virtuaalisen laitearsenaalin kasvattamiseksi.

^ Vastaa Lainaa


voLcar
216 viestiä

#13 kirjoitettu 16.03.2006 19:39

kokeilemalla

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu