Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Äänityskamoja hankkimassa...


Makkaraperunat

#1 kirjoitettu 18.07.2006 21:34

Tässä bändin kanssa ollu vähän tappelua että mitä pirua me tehdään äänitysten laadun parantamiseks. Softaa on ja ihan laadukastakin mutta saisko kaiken ääniteltyä hyvin ilman erillistä mikseriä? Kaverit on suositellu mikseriä mutta mitä se loppujen lopuks pelastaa? Ja kuinka perkeleesti siihen mikseriin pitää laittaa rahaa että sillä saa jotain aikaan?

http://www.thomann.de/...
Tuommosta mikseriä on joku suositellut mutta itseäni vähän arveluttaa että saako tuolla loppujenlopuks mitään aikaan jos ei rakenna kokonaista studiota. Ei tuota rahaakaan ole niin paljon että sillä persettään pyyhkii joka päivä..

Rumpujen mikittäminen tuntuu myös olevan toinen ongelma. Jostain olen kuullut että alkuun riittää hyvin vaikka vaan kolme mikkiä rummuille mutta toisaalta on semmostakin juttua tullu kuultua että kaikki rummut pitäs mikittää erikseen että tulis jotain järkevän kuulosta.

Toivottavasti edes jotain vastausta täältä saan. Vähän on näiden äänitys hommien kanssa itellään pallo hukassa..

^ Vastaa Lainaa


Boge
35 viestiä

#2 kirjoitettu 18.07.2006 22:26

Makkaraperunat kirjoitti:
Tässä bändin kanssa ollu vähän tappelua että mitä pirua me tehdään äänitysten laadun parantamiseks. Softaa on ja ihan laadukastakin mutta saisko kaiken ääniteltyä hyvin ilman erillistä mikseriä? Kaverit on suositellu mikseriä mutta mitä se loppujen lopuks pelastaa? Ja kuinka perkeleesti siihen mikseriin pitää laittaa rahaa että sillä saa jotain aikaan?

http://www.thomann.de/...
Tuommosta mikseriä on joku suositellut mutta itseäni vähän arveluttaa että saako tuolla loppujenlopuks mitään aikaan jos ei rakenna kokonaista studiota. Ei tuota rahaakaan ole niin paljon että sillä persettään pyyhkii joka päivä..

Rumpujen mikittäminen tuntuu myös olevan toinen ongelma. Jostain olen kuullut että alkuun riittää hyvin vaikka vaan kolme mikkiä rummuille mutta toisaalta on semmostakin juttua tullu kuultua että kaikki rummut pitäs mikittää erikseen että tulis jotain järkevän kuulosta.

Toivottavasti edes jotain vastausta täältä saan. Vähän on näiden äänitys hommien kanssa itellään pallo hukassa..


Voisit vähän kertoa että miten olette tähän asti äänitelleet ja mitä vehkeitä on ollut käytössä. Vaikea neuvoa kun ei sen enempää taustoja tiedä. Minkälaisella budjetilla olette liikkeellä ja millaista jälkeä olisi tarkoitus saada aikaiseksi?

Tuohon rumpuasiaan voin sanoa että hyvää jälkeä voi saada jo 2 mikillä. Ja se että jokaisen rummun mikittää ei ole tae hyvästä laadusta. Suosittelen alkuun että hommaatte hyvän basarimikin ja hyvän overin/overit ja siitä lähdette rakentamaan rumpumikitystä.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#3 kirjoitettu 18.07.2006 23:04

Äänityksen laatuun vaikuttavat seuraavat asiat:
* äänitettävä tila (betoniseinäinen treenikämppä kuulostaa paskalta)
* äänitettävät soittimet (esim. epävireiset halpisrummut kuulostavat vain itseltään)
* käytettävät mikrofonit (Anttilan 9,90e muovimikki EI ole hyvä)
* mikkien asettelu (väärä suuntaus -> joku muu soundi vuotaa läpi ja vähentää pelivaraa miksauksessa)
* mikkien määrä (mitä vähemmän mikkejä, sitä vähemmän korjausvaraa jälkeenpäin)
* mikkien/linjasignaalien etuaste (halpikset kohisevat ja humisevat, väärät säädöt säröttävät)
* äänityslaite (huonot kohisevat jä särkevät, integroidut äänikortit ovat kelvottomia kunnon äänitykseen)

Miettikääpä tämä lista läpi ensiksi. Selvennykset ovat toki kärjistettyjä mutta silti pääasiassa totta. Jokainen lenkki on tärkeä hyvän lopputuloksen kannalta ja suunnittelemanne mikseri on vain yksi osa isoa kokonaisuutta. "Hyvä äänenlaatu" vaatii pätäkkää, se on kylmä totuus (ellei ole lofisti).

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#4 kirjoitettu 18.07.2006 23:13

Boge kirjoitti:

Tuohon rumpuasiaan voin sanoa että hyvää jälkeä voi saada jo 2 mikillä. Ja se että jokaisen rummun mikittää ei ole tae hyvästä laadusta. Suosittelen alkuun että hommaatte hyvän basarimikin ja hyvän overin/overit ja siitä lähdette rakentamaan rumpumikitystä.


Kyllä minä lähtisin kolmella tekemään - stereona rummut on kuitenkin huomattavasti helpompi miksata sekä overien sijoittelu on helpompaa.

Eli tosiaan, esim. Shure Beta 52 tai AKG D112 basarille ja esim. Rode NT5-pari overeiksi. Maksavathan nuo mutta eipä tarvitse vaihtaa, ainoastaan laajentaa. Laajennettaessa varmaan ensimmäisenä kannattaisi hankkia Shure SM57:t snarelle sekä tomeille, toki muitakin päteviä mikkejä on tuohon tarkoitukseen mutta 57 on luottoratkaisu.

atheos muokkasi viestiä 23:07 18.07.2006

Ai niin, mikseristä: Behringer Xenyx 2222FX saattaisi olla kokeilemisen arvoinen. Laitteesta kun löytyy USB-kytkentä jolla saa audion suoraan koneelle ilman että sitä tarvitsee kierrättää äänikortin kautta (mikseri siis toimii "äänikorttina"). Pienempiäkin on kuin 22-raitainen mutta itse pitäisin 8:aa phantomia syöttävää mikkietusta aika miniminä, pienemmistä noita ei kahdeksaa löydy. Behringer on Behringer, mutta toisaalta esim. Mackiet, Soundcraftit sun muut maksavat jo nelinumeroisia summia noilla spekseillä.

^ Vastaa Lainaa


Makkaraperunat

#5 kirjoitettu 18.07.2006 23:20

Boge kirjoitti:
Voisit vähän kertoa että miten olette tähän asti äänitelleet ja mitä vehkeitä on ollut käytössä. Vaikea neuvoa kun ei sen enempää taustoja tiedä. Minkälaisella budjetilla olette liikkeellä ja millaista jälkeä olisi tarkoitus saada aikaiseksi?


No tuota.. Tähän mennessä äänityksiä on tehty silleen että ensin rummut (yhdellä laulu mikillä) ja sitten loput soittimet (kaks kitaraa ja basso) vahvistimen läpi tietokoneeseen raita kerrallaan. Raitoja on sitten miksailtu cubasella kuulostamaan edes jokseenkin järkevälle. Jos haluat kuulla mitä tästä paskasta seurasi, käy katsomassa www.mikseri.net/devastated ja kuuntele Our Final Battle. (joo ja tiedän että se kusee aika pahasti se äänitys ja myös miksaus siinä biisissä)

Budjetista en osaa tarkalleen sanoa mutta melko kallista tavaraa voidaan varmaan ostaa, kuhan vaan ostetaan porukalla koko bändin kanssa. Mitään lofi meininkiä ei olisi tarkoitus suoltaa vaan olis tarkotus päästä mahdollisimman lähelle sitä studio äänitystasoa.

Auttoikohan tuo nyt yhtään mitään vinkkien antamisessa, en tiedä. Toivottavasti jotain selventi.

^ Vastaa Lainaa


Boge
35 viestiä

#6 kirjoitettu 18.07.2006 23:20

Beta52:sta suosittelisin varauksella. Se on valmiiksi niin equtettu ettei välttämättä ole paras mahdollinen all-around mikki basarille. Rockille ja metallille kuitenkin luottopeli.

Olisi kiva kuulla enemmän projektista ja tarpeista niin voisi antaa täsmällisempiä vinkkejä.

^ Vastaa Lainaa


Boge
35 viestiä

#7 kirjoitettu 18.07.2006 23:30

Makkaraperunat kirjoitti:
Boge kirjoitti:
Voisit vähän kertoa että miten olette tähän asti äänitelleet ja mitä vehkeitä on ollut käytössä. Vaikea neuvoa kun ei sen enempää taustoja tiedä. Minkälaisella budjetilla olette liikkeellä ja millaista jälkeä olisi tarkoitus saada aikaiseksi?


No tuota.. Tähän mennessä äänityksiä on tehty silleen että ensin rummut (yhdellä laulu mikillä) ja sitten loput soittimet (kaks kitaraa ja basso) vahvistimen läpi tietokoneeseen raita kerrallaan. Raitoja on sitten miksailtu cubasella kuulostamaan edes jokseenkin järkevälle. Jos haluat kuulla mitä tästä paskasta seurasi, käy katsomassa www.mikseri.net/devastated ja kuuntele Our Final Battle. (joo ja tiedän että se kusee aika pahasti se äänitys ja myös miksaus siinä biisissä)

Budjetista en osaa tarkalleen sanoa mutta melko kallista tavaraa voidaan varmaan ostaa, kuhan vaan ostetaan porukalla koko bändin kanssa. Mitään lofi meininkiä ei olisi tarkoitus suoltaa vaan olis tarkotus päästä mahdollisimman lähelle sitä studio äänitystasoa.


Suosittelisin että alkuun ostatte rummuille tosiaan basarimikin, ovarit ja snarelle jonkun instrumenttimikin (esim. SM57) jota voi käyttää sitten kitaroiden ja basson äänittämisessä. Jos laulumikki on kelvollinen sitä ei tarvitse vaihtaa vaan voi käyttää äänityksessä.

Se että miten saatte rummut nauhalle on toinen juttu. Millainen äänikortti teillä on koneessa? Jos sisääntuloja on vain yks tai kaksi on yksi vaihtoehto ostaa tollanen pikkumikseri neljällä etuasteella ja miksata siinä rummut stereo/monoraidaksi ja ottaa siitä master outtien kautta koneelle. Jos sisääntuloja on useempia mutta ei ole mikkietusia niin voitte ostaa erilliset mikkietuset tai mikserin josta saa jokaselta kanavalta oman outin ja laittaa näin jokainen rumpumikki omalle raidalleen. Tämä antaa miksaukseen enemmän pelivaraa. Jos kortissa on adat-liitäntä suosittelen jonkin AD/DA muuntimen hommaamista ja sitä kautta raidat koneelle. Jos kortti on joku halpis pelikortti tai integroitu suosittelen uuden kortin hommaamista.

Ja kuten atheos kertoi, lopputulos on monien asioiden summa. Äänitystilalla on huomattava vaikutus lopulliseen soundiin erityisesti rumpujen osalta. Rumpujen äänitys lähtee liikkeelle niiden kunnollisesta virittämisestä ja sijoittelusta huoneessa siihen kohtaan jossa ne kuulostavat parhaalta.

Boge muokkasi viestiä 23:25 18.07.2006

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#8 kirjoitettu 18.07.2006 23:38

Lisäsin pätkän edelliseen viestiini koskien raitamääriä ja mikseriä.

Itse ostaisin D112, 2x NT5 sekä SM57. Noilla irtoaa jo demorummut oikein hyvin ja samoja voi käyttää kitaroihinkin (esim. 57 eteen, D112 taakse ja NT5:t kauemmas etupuolelle ottamaan tilaa). Jos minulla ei mitään äänityslaitteistoa olisi niin kyllä pienemmän budjetin hankintoihin tuo mainitsemani Behringer voisi olla ratkaisu. Mikeistäkin voi tinkiä esim. ostamalla t.Bonea mutta niistä en osaa sanoa mitään kun en ole pahemmin kokeillut.

atheos muokkasi viestiä 23:32 18.07.2006

Ai niin, unohdin melkein mainita alan tärkeimmän faktan mikä teidän tulee oikeasti tiedostaa ja ymmärtää - tervetuloa konkurssiin

^ Vastaa Lainaa


Makkaraperunat

#9 kirjoitettu 18.07.2006 23:52

Se että miten saatte rummut nauhalle on toinen juttu. Millainen äänikortti teillä on koneessa? Jos sisääntuloja on vain yks tai kaksi on yksi vaihtoehto ostaa tollanen pikkumikseri neljällä etuasteella ja miksata siinä rummut stereo/monoraidaksi ja ottaa siitä master outtien kautta koneelle. Jos sisääntuloja on useempia mutta ei ole mikkietusia niin voitte ostaa erilliset mikkietuset tai mikserin josta saa jokaselta kanavalta oman outin ja laittaa näin jokainen rumpumikki omalle raidalleen. Tämä antaa miksaukseen enemmän pelivaraa. Jos kortissa on adat-liitäntä suosittelen jonkin AD/DA muuntimen hommaamista ja sitä kautta raidat koneelle. Jos kortti on joku halpis pelikortti tai integroitu suosittelen uuden kortin hommaamista.


Joo äänikortin mitää tarkempia tietoja en osaa sanoa mutta sen kyllä tiedän että sen verran laadukas se on että se riittää muuten paitti että sisään tuloja on vaan yks :( Mikään integroitu paska ei kuitenkaa oo kyseessä (aika hyvä ja uus läppäri kyseessä ja koneen paras osa on varmaan just äänikortti).

Ainiin se piti mainita että siinä tietokoneessa on semmonen softa josta saadaan kitarasoundit kohilleen(en vaan sen softan nimee taas vaihteeks muista). Ei olla vaan minkää biisin äänityksissä saatu sitä kokeiltua mutta niin eroottiset soundit siitä irtoo että huhhuh

Mut jos tommosen mikserin hommaa ja kunnon mikit niin saisko sillä jo paljonkin vaikutettua äänitys tasoon?? Ei oikeen huvittas hommata kaikkee ja tajuta että vittu ei näillä tee mitään..

^ Vastaa Lainaa


Boge
35 viestiä

#10 kirjoitettu 19.07.2006 00:29

Makkaraperunat kirjoitti:
Se että miten saatte rummut nauhalle on toinen juttu. Millainen äänikortti teillä on koneessa? Jos sisääntuloja on vain yks tai kaksi on yksi vaihtoehto ostaa tollanen pikkumikseri neljällä etuasteella ja miksata siinä rummut stereo/monoraidaksi ja ottaa siitä master outtien kautta koneelle. Jos sisääntuloja on useempia mutta ei ole mikkietusia niin voitte ostaa erilliset mikkietuset tai mikserin josta saa jokaselta kanavalta oman outin ja laittaa näin jokainen rumpumikki omalle raidalleen. Tämä antaa miksaukseen enemmän pelivaraa. Jos kortissa on adat-liitäntä suosittelen jonkin AD/DA muuntimen hommaamista ja sitä kautta raidat koneelle. Jos kortti on joku halpis pelikortti tai integroitu suosittelen uuden kortin hommaamista.


Joo äänikortin mitää tarkempia tietoja en osaa sanoa mutta sen kyllä tiedän että sen verran laadukas se on että se riittää muuten paitti että sisään tuloja on vaan yks :( Mikään integroitu paska ei kuitenkaa oo kyseessä (aika hyvä ja uus läppäri kyseessä ja koneen paras osa on varmaan just äänikortti).

Ainiin se piti mainita että siinä tietokoneessa on semmonen softa josta saadaan kitarasoundit kohilleen(en vaan sen softan nimee taas vaihteeks muista). Ei olla vaan minkää biisin äänityksissä saatu sitä kokeiltua mutta niin eroottiset soundit siitä irtoo että huhhuh

Mut jos tommosen mikserin hommaa ja kunnon mikit niin saisko sillä jo paljonkin vaikutettua äänitys tasoon?? Ei oikeen huvittas hommata kaikkee ja tajuta että vittu ei näillä tee mitään..


Jos ostatte tavallisen mikserin josta sitten miksaatte rummut ja otatte ne yhdelle raidalle koneelle, voin ennakkoon sanoa että ette välttämättä saa haluamaanne nauhalle. Rock-musiikissa rumpuja prosessoidaan aika paljon joten tarvitsisitte joko erillisiä efektejä (kompressori, eq, jne.) jotka maksavat paljon. Rumpujen äänittäminen vaatii aika paljon paneutumista ja kokemusta, etenkin miksaamisen osalta.

Tämän takia suosittelisin että hankkisitte sellaisen äänikortin jolla saisitte jokaisen rummun mikin omalle raidalleen tai sitten tuollaisen aethoksen ehdottaman mikserin (mikäli sillä ko. operaatio onnistuu, itsellä ei kokemusta). Näin voitte jälkeenpäin paneutua miksaamiseen ja rumpujen prosessointiin. Lisäksi netistä löytyy siihen ihan käyttökelpoisia työkaluja ilmaiseksi (olettaen että teidän äänityssofta tukee plugineja, dx, vst jne.).

Molemmilla tyyleillä pääsee hyvään lopputulokseen, mutta väitän että alottelevammalle porukalle tietokoneella työskentely on ehkä helpompi lähestymistapa parempaan lopputulokseen ja antaa enemmän pelivaraa. En kuitenkaan väitä että mikään tyyli on helppo ja ei kannata olettaa että toisella tyylillä saa automaattisesti studiotasoista kamaa narulle. Loppujen lopuksi homma on aika paljon miksaajan taidoista kiinni.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#11 kirjoitettu 19.07.2006 00:32

Makkaraperunat kirjoitti:

Mut jos tommosen mikserin hommaa ja kunnon mikit niin saisko sillä jo paljonkin vaikutettua äänitys tasoon?? Ei oikeen huvittas hommata kaikkee ja tajuta että vittu ei näillä tee mitään..


Se, miten paljon laatu paranee uusien kamojen myötä, riippuu täysin siitä mitä teillä on entuudestaan sekä miten hyvin laitteita osataan käyttää. Itse väittäisin että kunnon mikit + mikseri sekä kelvollinen sijoittelu tekisi jo paljon parannusta. Paljon enemmän mikit sekä niiden sijoittelu vaikuttaa kuin mikseri.

Jos haluatte äänittää järkevänkuuloisia rumpuja niin kanavia pitää saada sisään yhtäaikaisesti vähintään se 3 (eli käytännössä 4) - tämä vaatimus karsii pois lähestulkoon kaikki kuluttajakastin kortit kuten Sound Blasterit sun muut, niissä kun yleensä on sen 2+1 sisääntuloa (stereolinja sekä paska mono-mikkietuaste jotka ovat valittavissa periaatteella "joko/tai"). Tämä karsii myös ikävän monta muuten hyvää korttia, mutta kyllä 4 kanavaa sisään on ehdoton minimi jos rumpuja äänittelee. Mikäli siis haluaa soundista jytää eikä hissijazzia.

Kyllä, kahdellakin *periaatteessa* saisi mutta en edelleenkään ole monorumpujen ystävä. Lisäksi metallimusiikissa parin mikin tekniikan "aiheuttama "orgaaninen ja avara soundi ei paljoa auta kun soundien pitäisi vetää turpaan ja käydä päälle.

Niin joo, kuuntelin pari noita biisejä - aloittakaapa soittimien virityksestä. Kitaroissa oli aika karmeaa epävirettä paikoin sikäli kun selvää sai, hyvän soundin ruohonjuuritason lähtökohtahan on soittajan sormissa/käsissä/jaloissa/missälie sekä siinä että soitin on vireessä ja soi hyvin.

^ Vastaa Lainaa


Makkaraperunat

#12 kirjoitettu 19.07.2006 01:25

Niin joo, kuuntelin pari noita biisejä - aloittakaapa soittimien virityksestä. Kitaroissa oli aika karmeaa epävirettä paikoin sikäli kun selvää sai, hyvän soundin ruohonjuuritason lähtökohtahan on soittajan sormissa/käsissä/jaloissa/missälie sekä siinä että soitin on vireessä ja soi hyvin.


No tuohon voisin sanoa että kitara soundien paskuus tähän mennessä on johtunut siitä että vahvistimet on jotain aivan uskomatonta paskaa. Niistä ei saa hyvää soundia ulos mitenkään ja kun semmosella äänittää niin voi kyllä tietää jo mikä on loppu tulos... Eli paskaa.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu