Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja kitaran soiton kymmenen käskyä


manu_

#1 kirjoitettu 14.12.2006 13:59

KITARAN SOITON KYMMENEN
KÄSKYÄ:

1.käsky: Viritä kitara
aina.Hyvätkin kitaristit
kuulostavat hirveiltä jos on
epävireessä.MUISTA VIRITTÄÄ
AINA ENNEN SOITTOA!

2.käsky: Lämmittele ennen
soittoa.Urheilijakin
lämmittelevät ennen
suoritusta.Laulajienkin
pitäsi lämmitellä ennen
laulamista.LÄMMITTELE ENNEN
SOITTOA!

3.käsky: Käytä
metronomia.Ajoitus on tärkeä
asia, miten voi muiden
kanssa soittaa jos kaikki
soittaa eri aikaan?PAKKO
HAKINTA KITARAA JA MUITA
INSTRUMENTTEJÄ SOITTAVILLE!

4.käsky: Opettele
tekniikka.Plektran liikkeet
on tärkeä katsoa,autaa
pysymään
rytmissä.HARJOITTELE
PÄIVITTÄIN!

5.käsky: Opettele
teoria.Pitää tietää
yleisesti
musiikista ja se mitä
soitat.HARJOITTELE TEORIAA!

6.käsky: Treenaa
sävelkorvaa.Erittäin tärkeä
asia musiikissa.Kuule ja
tiedä.TREENAA SÄVELKORVAA!

7.käsky: Soita tunteella.Kun
tekniikka on hallussa niin
keskity tunteeseen ja
saundiin.SOITA DYNAAMISESTI!

8.käsky: Soita ja sävellä biisejä.Vaikka joutuu
tekemään yllä mainittuja
asiota,muista myös biisejä
soitella!SOITA KAPPALEITA
MUILLE IHMISILLE!

9.käsky: Soita muiden
kanssa.Muiden kanssa
soittaminen on kivaa ja se
auttaa kehittymään
paljon.SOITA MUIDEN
MUUSIKKOJEN KANSSA!

10.käsky: Harjoittele ja
harjoittele.Koskaan ei voi
olla liian hyvä
soittamaan.MUISTA ETTÄ
KITARAN SOITTO VIE
AIKAA,VAIVAA JA RAHAA,MUTTA MUISTA SAMALLA PITÄÄ HAUSKAA!

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 14.12.2006 14:41

Ennemminkin näin:
1. Säädä/säädätytä kitara niin että kaula on oikein, intonaatio kohdallaan yms.
2. Pidä kielet kunnossa ja vaihda ne riittävän usein.
3. Viritä kitara kunnolla.
4-10. KROMAATTISESSA SKAALOJEN LÄPI TILUTUKSESSA EI OLE MITÄÄN HIENOA JA YNKKÄ EI OLE JUMALA.

^ Vastaa Lainaa


Doomsayer

#3 kirjoitettu 14.12.2006 15:26

Mä olen kyllä rikkonut tuota kolmatta käskyä ja aion tulevaisuudessakin rikkoa. Itse en ole kyseistä välinettä tarvinnut. Ehkäpä mä olenki vääräuskoinen enkä tottele kitaran soiton kymmentä käskyä.

^ Vastaa Lainaa


Antibiootti

#4 kirjoitettu 14.12.2006 15:35

Mie en mitään käsksyjä kitaransoittoon pistäis, kuhan se on hauskaa ja siitä ite nauttii. Olishan se ihan hyvä jotain harjotellakkin mutta ei tärkein asia. Näin minä mietin.

^ Vastaa Lainaa


Epoche
5248 viestiä

#5 kirjoitettu 14.12.2006 15:40

Ja se tärkein käsky on kuiteskin tämä: MUISTA MIHIN KANIKONTTORIIN OOT PANTANNU KITARAS!

^ Vastaa Lainaa


tahtila
2311 viestiä

#6 kirjoitettu 14.12.2006 15:54

Antibiootti kirjoitti:
Olishan se ihan hyvä jotain harjotellakkin mutta ei tärkein asia.


Voihan kuka tahansa napata kitaran käteensä ja rämpyttää, mutta kukaan ei tule oikeasti hyväksi soittajaksi harjoittelematta. Se on sama kaikissa instrumenteissa. En usko jos väität, että osaat esimerkiksi molli- ja duuriasteikot kaikista asemista lihasmuistista ilman että olet niitä harjoitellut. En myöskään usko, että osaat automaattisesti soittaessasi vaihtaa sointuja, jos et ole harjoitellut sointujen soittamista aluksi. Siinä on alkuun ainakin kaksi asiaa jotka pitää harjoitella, enkä varmasti kutsuisi hyväksi sellaista kitaristia, joka ei osaisi edes perussointuja ja paria asteikkoa.

Harjoittelua ei tule koskaan väheksyä. Jos haluat hyväksi, harjoittele todella paljon. Jos haluat parhaaksi, harjoittele ihan vitusti etkä siltikään ole vielä välttämättä paras.

Voisin antaa yhden kehoituksen (en siis käskyä) kaikille soittajille, erityisesti omaa musiikkia tekeville:
Kuunnelkaa musiikkia paljon. Ja kuunnelkaa paljon erilaista musiikkia. Kuunnelkaa erityisen hyviä soittajia, ja imekää vaikutteita omaan soittoonne.

^ Vastaa Lainaa


Epoche
5248 viestiä

#7 kirjoitettu 14.12.2006 16:16

Komppaan kyl J-Virusta vai mikäsenytolikaa.. Mut toisaalta se vaatii sitä jotai ihmisestä et se oppii soittamaan jotai tiettyy instrumenttii.. jollekki sattuu sopimaan rummut toiselle kitara, ei sitä harjottelemal muuteta kovin paljon..Itelle rummut sopii paremmin mut treenannu kitaraa yli 10 vuotta nii se auttavasti taittuu..
Eihän kukaa pysty soittaa mitään (siis ei ees kukkopillii), jos ei ollenkaan tiedä miten soitin toimii..
Turha taas on turhaa vaikka sen soittais kuinka nopeesti! Treenaamal pystyy keskittymään soiton hienouksiin eikä pelkkään tekniikkaan..Toki vibran tekee vaikka muumi mut sen ajotuxet on eriasia (ifUknowWhatImean)..
Soittaminen on muutaki ku pelkkää fyysistä työtä, pitää ymmärtää oman soittimen luonne ja ominaisuudet vertaillen muihin soittimiin ja kappaleeseen mitä soittaa..

^ Vastaa Lainaa


Jules Varjola
2537 viestiä

#8 kirjoitettu 14.12.2006 16:17

Kyllähän noista osa on ihan välttämättömiä, jos meinaa tulla tositosi pro soittajaksi. Pätee ihan mihin tahansa instrumenttiin. Väittävät jopa että neljä tuntia päivässä pitäis olla minimi, jos meinaa kehittyä riittävästi. Noh, en tiedä. Soitan silloin kun se on kivaa, jos mikään muu ei maistu, niin vedän puolen tunnin/tunnin tekniikkatreenit.

Valitettavasti yksi sääntö ihan mahtavaksi soittajaksi on, että aloita ennen kouluikää.

HW ei treenaa kun se ei ole kivaa. Se on sitä mieltä että jos joku juttu ei ole kivaa, sitä ei tarvii tehdä. Eikä se ole niin tosissaankaan muusikon uransa kanssa. Nii.

Sweetie muokkasi viestiä 16:20 14.12.2006

Ja kuka sitä überprosoittajaa bändiinsä kaipaa. Yksiä mulkkuja koko sakki. Keskinkertaisuuksien suo on ihan hyvä paikka olla.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#9 kirjoitettu 14.12.2006 16:27

Yksi riittää:

JOS tahdot tulla todella hyväksi soittajaksi, niin haroittele ja harjoittele lisää. Lisäksi olisi soiton oppimisen kannalta hyvä, jos tuntisit, että koko ihmisarvosi ja minäkuvasi on riippuvainen siitä kuinka hyvä soittaja olet. Se lisää harjoittelumotivaatiota ja tahtoa kehittyä.

Siinä on sitten se ISO jos sana siinä edessä. Jos et tahdo tulla helvetin hyväksi soittajaksi, niin hyvä sinulle.

^ Vastaa Lainaa


Draamajumala
56 viestiä

#10 kirjoitettu 14.12.2006 17:01

Hyvät kymmenen käskyä kyllä. Etenkin tuo treenaa sävelkorvaa ja soita muiden kanssa ovat tärkeitä.

^ Vastaa Lainaa


integratio
114 viestiä

#11 kirjoitettu 14.12.2006 17:01

atheos kirjoitti:
Ennemminkin näin:
1. Säädä/säädätytä kitara niin että kaula on oikein, intonaatio kohdallaan yms.
2. Pidä kielet kunnossa ja vaihda ne riittävän usein.
3. Viritä kitara kunnolla.
4-10. KROMAATTISESSA SKAALOJEN LÄPI TILUTUKSESSA EI OLE MITÄÄN HIENOA JA YNKKÄ EI OLE JUMALA.




4-10 kohdalle suuri vastalause (ynkkä on jumala)

Oon ainaki ite tullu siihen tulokseen että kannataa treenata just niin paljon ku itestä tuntuu eikä yhtään enempää ellei sitten todella halua tulla maailman luokan kepittäjäksi.

Kyllä noi alussa mainitut asiat pitää aikalailla paikkansa jos haluaa kehittyä soittajana.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#12 kirjoitettu 14.12.2006 17:14

Folkrules kirjoitti:
Metronomin käytöstä [...]


Harvinaisen pitkästi sanottu, että ainoa tapa oppia soittamaan klikillä on soittaa klikin kanssa. Metronomihan on vain klikki kone.

Mutta joo... Onhan toki metronomin käytösä apua myös soittajille jotka eivät ikinä klikillä soita, mutta klikkiä harrastaville se tosiaan on verraton apuväline. Ainoa tapa oppia soittamaan klikin kanssa on soittaa klikin kanssa. Vaikka bändin kanssa olisi soittanut kuinka palon, niin klikki on vielä eri juttu.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#13 kirjoitettu 14.12.2006 17:44

Saa olla aika hemmetin pro soittaja jos meinaa studiossa pärjätä ilman klikkiä, ainakin jos puhutaan raskaammasta musiikista jossa pienikin ylimääräinen groove kitaratuplauksissa vetää koko raidan kohinaksi. Eli se klikkiin soittaminen kannattaa todellakin opetella.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#14 kirjoitettu 14.12.2006 17:47

atheos kirjoitti:
Saa olla aika hemmetin pro soittaja jos meinaa studiossa pärjätä ilman klikkiä, ainakin jos puhutaan raskaammasta musiikista jossa pienikin ylimääräinen groove kitaratuplauksissa vetää koko raidan kohinaksi. Eli se klikkiin soittaminen kannattaa todellakin opetella.


Lähinnä itse ajattelin, että ilman klikkiä pärjäävät tosiaan vetävät sen 60-luku tyyliin yhtenä bändinä sen jutun narulle. Joo.. Tiedän, että sitä nykypäivänä erittäin vähän enää tehdään. Sääli.

Haava lisäsi viestiä 17:48 14.12.2006

Täsmennetään vielä, että tarkoitan, että bändin perusrunko vetää sen biisin ensin narulle ja sitten voidaan lisätä asiihen laulu ja muuta sälää vielä.

^ Vastaa Lainaa


Arekushi

#15 kirjoitettu 14.12.2006 18:27

Itse lisäisin seuraavan käskyn:

11. Muista aina vibrato, muuten soitto kuulostaa pystyyn kuolleelta. Vibraton kunkku on Ynkkä.

^ Vastaa Lainaa


fuzzkung

#16 kirjoitettu 14.12.2006 18:50

Ilmeisesti kitaransoitossa ei ole nykyään mitään muuta tavoitetta kuin hioa tekniikat mahdollisimman hyväksi ja kilpailla muiden kanssa, jättäen tyylitajun ja oman saundin löytämisen toissijaiseksi.

"Paskasti" on kiva soittaa!

^ Vastaa Lainaa


manu_

#17 kirjoitettu 14.12.2006 20:23

fuzzkung kirjoitti:
Ilmeisesti kitaransoitossa ei ole nykyään mitään muuta tavoitetta kuin hioa tekniikat mahdollisimman hyväksi ja kilpailla muiden kanssa, jättäen tyylitajun ja oman saundin löytämisen toissijaiseksi.

"Paskasti" on kiva soittaa!


7.käsky: Soita tunteella.Kun
tekniikka on hallussa niin
keskity tunteeseen ja
saundiin.SOITA DYNAAMISESTI!

Ensiksi tekniikka haltuu ja sitten vasta omaa tyyliä ja saundia
Ja sit kun muiden kanssa soittaa "paskasti" hommasta ei tule mitään

^ Vastaa Lainaa


fuzzkung

#18 kirjoitettu 14.12.2006 21:02

7.käsky: Soita tunteella.Kun
tekniikka on hallussa niin
keskity tunteeseen ja
saundiin.SOITA DYNAAMISESTI!

Ensiksi tekniikka haltuu ja sitten vasta omaa tyyliä ja saundia
Ja sit kun muiden kanssa soittaa "paskasti" hommasta ei tule mitään


No en nyt paskasti soittamisella tarkoittanu oikeasti paskasti soittamista (huom. lainausmerkit). Uskallan kuitenkin väittää että ilman klikin kanssa treenausta, useiden skaalojen osaamista ja kellontarkkaa plektrakättä voi yhteissoitto kuullostaa mitä mahtavimmalta.

Lähinnä ihmettelen kitaransoittajien keskuudessa vallitsevaa kilpailua. Todella moni haluaa olla maailman arvostetuin ja taitavin kepittäjä. Ja kun soittoa ollaan harjoiteltu vuosikausia, tulee osaminen näyttää jokaisessa soolossa, tai ainakin postata youtubeen kymmenen minuutin show off -video.

Itse en ole, ja tuskin tulenkaan olemaan maailman kovin ja eniten harjoitteleva kitaristi, mutta kyllä yhteissoitto on ainakin omasta mielestäni kuullostanut hyvältä ja kivaa on ollut.

fuzzkung muokkasi viestiä 21:04 14.12.2006

^ Vastaa Lainaa


hapou
21350 viestiä

#19 kirjoitettu 14.12.2006 21:22

Eipä kitaraa joka kerta ennen soittoa tarvitse virittää jos omistaa lukot. Ennemmin paljon sointuja kuin liikaa tilutusta. Kannattaa lukea niitä kirjoja jos ei tunneilla halua käydä.
Eikä hiuksia tarvitse revitä jos ei onnistu ekalla tokalla tai vaikka kolmannella kertaa.
http://www.mikseri.net...

hapou muokkasi viestiä 21:34 14.12.2006
Vielä yksi asia. Ei kannata päästää lopahtamaan innostusta. Tiedän ihmisiä ketkä on ostanut ammattimerkisiä kitaroita, rämpyttäny 6kk ja myyny kitaran melkoheti pois. Tietenkin on oma asia mitä tekee. Mut paljon hauskempaa on porukassa kuin juoda viinaa yksin.

^ Vastaa Lainaa


manu_

#20 kirjoitettu 14.12.2006 21:27

fuzzkung kirjoitti:
7.käsky: Soita tunteella.Kun
tekniikka on hallussa niin
keskity tunteeseen ja
saundiin.SOITA DYNAAMISESTI!

Ensiksi tekniikka haltuu ja sitten vasta omaa tyyliä ja saundia
Ja sit kun muiden kanssa soittaa "paskasti" hommasta ei tule mitään


No en nyt paskasti soittamisella tarkoittanu oikeasti paskasti soittamista (huom. lainausmerkit). Uskallan kuitenkin väittää että ilman klikin kanssa treenausta, useiden skaalojen osaamista ja kellontarkkaa plektrakättä voi yhteissoitto kuullostaa mitä mahtavimmalta.

Lähinnä ihmettelen kitaransoittajien keskuudessa vallitsevaa kilpailua. Todella moni haluaa olla maailman arvostetuin ja taitavin kepittäjä. Ja kun soittoa ollaan harjoiteltu vuosikausia, tulee osaminen näyttää jokaisessa soolossa, tai ainakin postata youtubeen kymmenen minuutin show off -video.

Itse en ole, ja tuskin tulenkaan olemaan maailman kovin ja eniten harjoitteleva kitaristi, mutta kyllä yhteissoitto on ainakin omasta mielestäni kuullostanut hyvältä ja kivaa on ollut.

fuzzkung muokkasi viestiä 21:04 14.12.2006


Jos treenaa ja soittelee ilman metronomia tai rumpukonetta ajoitus ei kehity hyvin, itse tuli joskus kyllä huomattua... Kellontarkkaa pleku kättä minulta aina kitaratunneilla soittaessa,mitä järkeä on väärin soittaa? (laiskuuttako olla opetelematta oikein?)

Jos haluaa hyväksi, se vaatii harjoittelua, ei koulussakaan pärjää jos ei opiskele ja lue kokeisiin
Niin kyllä se yhteissoitto voi harjoituksissa hyvältä kuulostaa, mutta entäpä sitten kun rupee nauhoittamaan? Kaikkien tulee soittaa samaan nopeuteen ja yhteen.

^ Vastaa Lainaa


manu_

#21 kirjoitettu 14.12.2006 21:38

quafka kirjoitti:
Ihan hyviä juttuja tullut, koitanpa listat oman näkemykseni. Tulee paljon toistoa.

1. Pidä hauskaa. Se on kaikkein tärkeintä. Mitä järkeä harrastaa mitään, ellei se ole kivaa.

2. Hanki kunnon kitara. Huono kitara pilaa vain orastavan harrastuksen heti aluksi. Lisäksi hyvällä ja kunnossa olevalla kitaralla on aina jällenmyyntiarvoa, mikäli homma ei otakkaan tuulta alleen. Osta sellainen kitara, joka tuntuu ja kuulostaa hyvältä. Voit ottaa ostoksille asiantuntevan ystävän mukaan, mutta ei sellaista joka sanoo "ESP on paras, kaikki muut on skeidaa".

3. Harjoittele ja harjoittele lisää, mutta muista kohta 1. Soittotunnit eivät ole kaikkia varten, toisille ne taas toimivat hyvin. Joskus tuttava on paras opettaja, joskus alan (minusta erittäin hyvä) kirjallisuus on sopivinta. Harjoittelu on alussa tekniikan oppimista varten. Etsi aina biisimateriaalia, jolla voit testata harjoittelemaasi tekniikkaa. Muista kohta 1.

4. Tekniikan hanskauksen jälkeen sen oman jutun, persoonallisuuden, tunteen, fiilistleyn pitäisi tulla itsestään. Tiedän kyllä että kaikki eivät tähän pysty. 100% teknisille soittajillekin on paikkansa, joskaan ei minun levyhyllyssäni.

5. Käy läpi useita musiikki- ja kitarointityylejä, mutta muista kohta 1. Itse ajattelen olevani rytmikitaristi ja tykkään soittaa rytmimusiikkia (jonka tekniikka on perin perseestä). Toisille taas vinguttaminen on rok. Silti, ei tietenkään tarvitse olla yhden asian kitaristi.

6. Mikä tahansa instrumentti on projekti, joka ei ole koskaan valmis.

7. Tutustu musiikin teoriaan ja äänen fysiikkaan, yleisimpään studiotekniikkaan ja tietysti kitarointiin liittyvään tekniikkaan, mutta muista kohta 1.

8. Bändiin ei ole mikään pakko kuullua, mikäli ei siltä tunnu. Toisaalta, mun mielestä jokaisen kitaristin kannattaisi kokea ainakin yksi vakava bändiprojekti. Bändi vaatii sitoutumista, sosiaalisia taitoja (erit. diplomatiaa) ja selkeähkö suuntautumista, eikä ole kaikkia varten. Vaikka ei bändiin kuuluisikaan, kannattaa hakeutua ihmisten kanssa jammailemaan. Se on hauskaa ja vieläpä kehittävää.

9. Varmista että sinulla on sopivan säännöllisesti uusia biisejä opeteltavana, niin harrastus ei kuole. Erit. tärkeää jos ei ole bändissä. Muista silti kohta 1.

10. Jos haluat yksinkertaisesti kehittyä teknisesti, sääntö 1 joudutaan toisinaan unohtamaan. Esim. minusta skaalojen opettelun on hanurista, mutta todella hyödyllistä.


Great

^ Vastaa Lainaa


RottaLaulaja
304 viestiä

#22 kirjoitettu 14.12.2006 22:49

unohtakaa ne kitarat ja siirtykää kiippareihin

^ Vastaa Lainaa


manu_

#23 kirjoitettu 14.12.2006 23:09

Herra Painajainen kirjoitti:
unohtakaa ne kitarat ja siirtykää kiippareihin


Kiippareillakin on joskus kiva soitella

^ Vastaa Lainaa


fuzzkung

#24 kirjoitettu 14.12.2006 23:19

Jos treenaa ja soittelee ilman metronomia tai rumpukonetta ajoitus ei kehity hyvin, itse tuli joskus kyllä huomattua...


Sääli siinä tapauksessa ihmisiä, jotka soittivat jotain soitinta ennen kuin elektronisia, kellontarkkoja metronomeja ja rumpukoneita oli edes keksitty. Eli about ennen 1900-lukua elelleillä soittajilla ei ollut hajuakaan hyvästä ajoituksesta?

Kellontarkkaa pleku kättä minulta aina kitaratunneilla soittaessa,mitä järkeä on väärin soittaa? (laiskuuttako olla opetelematta oikein?)


Kuka on nyt puhunut väärin soittamisesta?

Voihan sitä OIKEIN soittaakkin, vaikkei aivan konemaisen tarkasti sitä tekisikään.

Ja mitä se sinua kyrpii, vaikka joku soittaisikin ihan päin vituraa jossakin kaukaisessa maassa, ulapan tuolla puolen?


Jos haluaa hyväksi, se vaatii harjoittelua, ei koulussakaan pärjää jos ei opiskele ja lue kokeisiin
Niin kyllä se yhteissoitto voi harjoituksissa hyvältä kuulostaa, mutta entäpä sitten kun rupee nauhoittamaan? Kaikkien tulee soittaa samaan nopeuteen ja yhteen.


No jos se kelpaa että treeneissä kuulostaa hyvältä? Jos ajattelee soiton olevan hauskanpitoa, ei niinkään helvetinmoista suoritusta.

^ Vastaa Lainaa


manu_

#25 kirjoitettu 14.12.2006 23:29

fuzzkung kirjoitti:
Jos treenaa ja soittelee ilman metronomia tai rumpukonetta ajoitus ei kehity hyvin, itse tuli joskus kyllä huomattua...


Sääli siinä tapauksessa ihmisiä, jotka soittivat jotain soitinta ennen kuin elektronisia, kellontarkkoja metronomeja ja rumpukoneita oli edes keksitty. Eli about ennen 1900-lukua elelleillä soittajilla ei ollut hajuakaan hyvästä ajoituksesta?

Kellontarkkaa pleku kättä minulta aina kitaratunneilla soittaessa,mitä järkeä on väärin soittaa? (laiskuuttako olla opetelematta oikein?)


Kuka on nyt puhunut väärin soittamisesta?

Voihan sitä OIKEIN soittaakkin, vaikkei aivan konemaisen tarkasti sitä tekisikään.

Ja mitä se sinua kyrpii, vaikka joku soittaisikin ihan päin vituraa jossakin kaukaisessa maassa, ulapan tuolla puolen?


Jos haluaa hyväksi, se vaatii harjoittelua, ei koulussakaan pärjää jos ei opiskele ja lue kokeisiin
Niin kyllä se yhteissoitto voi harjoituksissa hyvältä kuulostaa, mutta entäpä sitten kun rupee nauhoittamaan? Kaikkien tulee soittaa samaan nopeuteen ja yhteen.


No jos se kelpaa että treeneissä kuulostaa hyvältä? Jos ajattelee soiton olevan hauskanpitoa, ei niinkään helvetinmoista suoritusta.



Metronomi ja rumpukone ovat APUVÄLINEITÄ kyllä ilman niitäkin voi oppia,mutta ne auttavat huomattavasti

Ja sen oikeen soittamisen kanssa,kyllä minäkin ennen soitin "oikein" mutta se perustui esim.muistin miten biisi meni, jos joku pistää nuotit eteen mitä ei ole ennen soitellut niin silloin on tekniikasta ja plekun liikkeistä kiinni että saa oikeen soitettua

Kyllähän soittaminen hauskaa on,mutta myös työtä.Harjoitellaanhan muissakin harrastuksissa.

^ Vastaa Lainaa


fuzzkung

#26 kirjoitettu 14.12.2006 23:38

Metronomi ja rumpukone ovat APUVÄLINEITÄ kyllä ilman niitäkin voi oppia,mutta ne auttavat huomattavasti

Ja sen oikeen soittamisen kanssa,kyllä minäkin ennen soitin "oikein" mutta se perustui esim.muistin miten biisi meni, jos joku pistää nuotit eteen mitä ei ole ennen soitellut niin silloin on tekniikasta ja plekun liikkeistä kiinni että saa oikeen soitettua


Eipä tule paljon nuoteista luettua kun bändin kanssa treenaa. HEHEE

Kyllähän soittaminen hauskaa on,mutta myös työtä.Harjoitellaanhan muissakin harrastuksissa.


Niin.

fuzzkung muokkasi viestiä 23:38 14.12.2006

Tämä on varmasti vammaisin väittely ikinä..

^ Vastaa Lainaa


manu_

#27 kirjoitettu 14.12.2006 23:43

fuzzkung kirjoitti:
Metronomi ja rumpukone ovat APUVÄLINEITÄ kyllä ilman niitäkin voi oppia,mutta ne auttavat huomattavasti

Ja sen oikeen soittamisen kanssa,kyllä minäkin ennen soitin "oikein" mutta se perustui esim.muistin miten biisi meni, jos joku pistää nuotit eteen mitä ei ole ennen soitellut niin silloin on tekniikasta ja plekun liikkeistä kiinni että saa oikeen soitettua


Eipä tule paljon nuoteista luettua kun bändin kanssa treenaa. HEHEE

Kyllähän soittaminen hauskaa on,mutta myös työtä.Harjoitellaanhan muissakin harrastuksissa.


Niin.

fuzzkung muokkasi viestiä 23:38 14.12.2006

Tämä on varmasti vammaisin väittely ikinä..


Joo no ei mullakaan bänditreeneissä,mutta kitaratunneilla yms. muissa jutuissa pitää osata nuoteista soittaa.

Kirjoitin muuten saman "kitaran soiton kymmenen käskyä" muusikoiden.net:iin ja siellä riidellään pitääkö teoriaa osata kitaran soitossa se oli jo aika outoo väittelyä

^ Vastaa Lainaa


Kaehkoenen

#28 kirjoitettu 18.12.2006 09:57

Minä en ainakaan pilaa hyvää harrastusta liialla tavoitteellisuudella. Muistakaa lapsukaiset että "ylitreenaamisen" (heh heh) riski on siinä että soitosta puuttuu ballsit. Minun mielestä monien mm. kitaraopettajien soitto kuulostaa aivan lussulta ripulilta, vaikka tekniikka ja liruttelut onkin kunnossa. Siis, kuunnelkaa soittoanne. Tietty jos ei rockista mitään tajua tai ei vaan halua rockata niin aivan eri juttu. Mut siis Angushan soittaa Ynkän ojanpohjalle.

Noista käskyistä tuli mieleen, että satsatkaa välillä myös siihen pienempään tilpehööriin. Yleensä se menee niin että laitetaan 1000€ uuteen hienoon kitaraan ja toinen 1000€ vahvistimeen. Reeneissä sitten huomataan että mulla on 2 vuotta vanhat kielet, joku löysä pleku eikä ees tulppia. Piuha rätisee, mut ei se mitään, kyllä sillä mennään vielä pari kuukautta.

Kaehkoenen muokkasi viestiä 09:57 18.12.2006

^ Vastaa Lainaa


jekora
47 viestiä

#29 kirjoitettu 18.12.2006 10:10

Mä laittaisin melkeinpä ekaksi, että opettele tunnistamaan lihasjännitykset kehossasi soittaessasi ja rentoutumaan. Myös hengittäminen helpottaa kummasti soittamista.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#30 kirjoitettu 18.12.2006 12:42

fuzzkung kirjoitti:

Sääli siinä tapauksessa ihmisiä, jotka soittivat jotain soitinta ennen kuin elektronisia, kellontarkkoja metronomeja ja rumpukoneita oli edes keksitty. Eli about ennen 1900-lukua elelleillä soittajilla ei ollut hajuakaan hyvästä ajoituksesta?



Ihmisten sosiaaliset huvitukset koostuivat enemmän laulusta ja tanssista ennen kuin telkkari ja tietokonet naulasivat ihmiset kyhnyttämään kotona. Tämä luonnollisesti ilmentyi siinä että ihmisten rytmitaju ja sävelkorva olivat keskimäärin parempia kuin nykypäivänä. Toisaalta musiikin luonne oli sellainen ettei se perustunut millintarkkaan ajoitukseen ja rytmiikkaan vaan pelkästään toimivaan yhteen soittoon. Rytmiikkahan nousi merkittäväksi länsimaisessa musiikissa oikeastaan vasta blesin, jazzin ja rock'n'rollin myötä joten se on lopulta aika uusi juttu.

Toisekseen siihen aikaan kun metronomeja ei ollut käytössä, menestyneet soittajat olivat tasoltaan keskimäärin parempia kuin nykyään sillä soittimen opettelu aloitettiin usein todella nuorena ja todella kovien hintojen ja ympäröivän yhteiskunnan takia sitä ei tuosta vaan jätettykään kesken. Jos omisti soittimen, osasi todennäköisesti myös soittaa sitä melko taitavasti. Nykyään kun sähkökitaran saa Saksasta satasella niin eihän tuota voi edes verrata enää.

Lisäksi metronomi tosiaan keksittiin jo vuonna 1812.

atheos keksi lisää sanottavaa 12:44 18.12.2006

Niin ja kaikille metronomin vastustajille: kuinkas moni on oikeasti sitten nauhoittanut jotain kunnon materiaalia oikeassa studiossa? Haluaisin kovasti tietää että miten komppikitaroiden tuplaukset tai esim. soolojen harmoniset tuplaukset ovat onnistuneet ilman klikkiä... Toisaalta jos ne on soitettu rumpuraidan päälle joka on niinikään soitettu klikkiin niin eikö se ole melkein sama asia kuin soittaa klikkiin? Soundi on lähinnä vähän erilainen. Ja rumpalin pieni groovaus joissain filleissä heijastuu heti kitaroihin joka tekee äkkiä editoimisesta helvetin kun maailman isoin kitarasoundi menee äkkiä kohinaksi ja demppauksesta putoaa syke kun tuplaukset eivät menekään tarkassa rytmissä...

Tarkimman ajoituksen saa edelleen sillä että jokainen soittaa pelkkään klikkiin, silloin soittajien omat groovaukset eivät korostu eikä mitään tarvitse kvantisoida jo äänitysvaiheessa vain siksi että saa paketin pysymään tiukassa rytmissä. Tämä siis jos tekee rytmiikkaan pohjaavaa musiikkia (kuten vaikka sitä metallia). En minä väitä että esim. jazzia pitää klikkiin soittaa. Jazz-muusikoilla tosin on yleensä aika pätevä rytmitajukin verrattuna useimpiin Laiho-faneihin....

^ Vastaa Lainaa


spiritworld
550 viestiä

#31 kirjoitettu 18.12.2006 13:12

Akordit on hyvä opetella vaikka muuten soittaisitkin vain metallia e-mollibarreella.

^ Vastaa Lainaa


hapou
21350 viestiä

#32 kirjoitettu 18.12.2006 18:18

Shoganai kirjoitti:
hapou kirjoitti:
Eipä kitaraa joka kerta ennen soittoa tarvitse virittää jos omistaa lukot.


Ja tämä ei muuten alkuunkaan pidä paikkaansa.


Mitä järkeä siinä on ihan joka kerta virittää jos se pysyy vireessä? En mä ainakaan aina viritä sillä soiton jälkeenkin se on samassa vireessä.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#33 kirjoitettu 20.12.2006 14:59

atheos kirjoitti:

Haluaisin kovasti tietää että miten komppikitaroiden tuplaukset tai esim. soolojen harmoniset tuplaukset ovat onnistuneet ilman klikkiä...


Kyse on kompromissita. Jos Soutetaan ilman klikkiä, niin sitten ei tuplailla myöskään niin paljoa. Helppoa.

Kaikki riippuu siitä mitä tahdotaan. Mielummin kuuntelen elävää soittoa laihemalla saundilla kuin kuollutta soittoa tuplakitaroilla. Mutta joo.. En minä siis klikkiä (Enbkä etenkään metronomia harjoitusvälineenä) vastusta. Yritän vain sanoa, että klikille on vaihtoehto.

Toisaalta jos ne on soitettu rumpuraidan päälle joka on niinikään soitettu klikkiin niin eikö se ole melkein sama asia kuin soittaa klikkiin? Soundi on lähinnä vähän erilainen.


Ei ihan. Mutta koko klikin käyttämättömyyden ideana onkin, että rumpali saa ilman klikkin pakottavuutta rauhassa editoida sitä tempoa oman tahtonsa mukaan ja soitto kuullostaa elävämmältä. En yritä sanoa, että sinun tulisi tehdä bändikanssa niin. Yritän sanoa, että se on yksi vaihtotoinen toimintatapa, jota nykyään käytetään valitettavan harvoin.

Tarkimman ajoituksen saa edelleen sillä että jokainen soittaa pelkkään klikkiin,


Ja miksi sen ajoituksen pitäisi olla metronomin tarkka? Minusta se on vain huono asia, että soitto ei pääse elämään kunnolla... kuten silloin kultaisella 60-luvulla.

silloin soittajien omat groovaukset eivät korostu eikä mitään tarvitse kvantisoida jo äänitysvaiheessa vain siksi että saa paketin pysymään tiukassa rytmissä.


Se kvantisointi nyt on vielä huonompi vahtoehto. JOS tahtoo tylsää tasarytmiä, niin soittaa sitten edes siihen.

Tämä siis jos tekee rytmiikkaan pohjaavaa musiikkia (kuten vaikka sitä metallia).


Rock ei sitten sinusta pohjaa rytmiikkaan? No joo... Edelleenkin se, että musiikki pohjautuu rytmiikkaan ei tarkoita sitä, että sen pitäisi olla klikin tarkkaa tasajunnausta. RYtmimusiikin rytmi voi olla myös elävää ja kehittyvää.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#34 kirjoitettu 20.12.2006 19:13

Vaan on se klikki ihan hyvä keksintö, mutta käsittääkseni musiikkia (hyvää ja tiukkaakin) on tehty myös ilman sitä.


Joo. Ei siinä minustakaan automaattisesti mitään vikaa ole. Sekä klikillä, että ilman on tehty mahtavaa musiikkia tässä maailmassa. Klikillä saa helposti tehtyä monenlaisia asioita. Pitää kuitenkin muistaa, että se rajoittaa soittoa ainakin minusta useasti aika ikävälläkin tavalla.

Eniten häiritsee se miten itsestään selvyys on tehdä nykyään klikillä. Miksi kaikkien pitää rajoittaa itseään moisella?

^ Vastaa Lainaa


JonnyFlood

#35 kirjoitettu 20.12.2006 20:57

Arekushi kirjoitti:
Itse lisäisin seuraavan käskyn:

11. Muista aina vibrato, muuten soitto kuulostaa pystyyn kuolleelta. Vibraton kunkku on Ynkkä.




Kyllä vibraton kunkku on kunkku itse, elikkäs B.B King. No makuasioitahan nämä ovat...

^ Vastaa Lainaa


hapou
21350 viestiä

#36 kirjoitettu 20.12.2006 22:14

Shoganai kirjoitti:
hapou kirjoitti:
Shoganai kirjoitti:
hapou kirjoitti:
Eipä kitaraa joka kerta ennen soittoa tarvitse virittää jos omistaa lukot.


Ja tämä ei muuten alkuunkaan pidä paikkaansa.


Mitä järkeä siinä on ihan joka kerta virittää jos se pysyy vireessä? En mä ainakaan aina viritä sillä soiton jälkeenkin se on samassa vireessä.


No katsohan kun kitara menee epävireeseen vaikka siinä olisikin lukot.

Kyllä sen tiedän, mutta site ihmettelen miksi kitara ihan jokainen kerta pitää virittää, kun alkaa soittamaan? Siis vaikka olisikin vireessä, niin onko se sitten pakko pistää epävireeseen, et saa alkaa soittamaan?
Eihän olekaan sellaista lukkoa joka vireessä pitää eternaalisesti.

^ Vastaa Lainaa


Devourmentor

#37 kirjoitettu 20.12.2006 22:20

En noudata noista yhtäkään. En myöskään tajua miksi pitäisi ostaa metronomi kun on jalat. Muiden muusikoiden kanssa puolestaan on hankala soittaa jos ei tule toimeen muiden ihmisten kanssa.

^ Vastaa Lainaa


hapou
21350 viestiä

#38 kirjoitettu 20.12.2006 22:21

Vladimir The Impaler kirjoitti:
En noudata noista yhtäkään. En myöskään tajua miksi pitäisi ostaa metronomi kun on jalat. Muiden muusikoiden kanssa puolestaan on hankala soittaa jos ei tule toimeen muiden ihmisten kanssa.


Se voi olla siinä, jos ei omaa rytmitajua. Metronomi on niille suunnattu. Sitäkin voi kehittää.

^ Vastaa Lainaa


_Panzerfaust_
181 viestiä

#39 kirjoitettu 20.12.2006 22:52

Rumpalin näkökanta metronomista. Se tosiaan rajoittaa liikaa soittoa niinkuin joku jo mainitsikin, jos sitä ei jaksa ruuvailla ja ohjelmoida sadalle eri temmolle yhden biisin takia. Kerran kokeilin soittaa klikkiin ja on se niin vammaista hommaa, ettei soittamisesta enää pysty nauttimaan, kun kuuntelet vain sitä helvetin nakutusta. Olen aina tykännyt soittaa riffeihin, täten rummuistakin voi saada pienellä tyylitajulla melodisen soittimen. Tietysti on tyyppejä jotka osaavat klikin kanssa pelleilyn tyylikkäästi (Jan Axel Blomberg), mutta tämän rutjakkeen aivot eivät siihen riitä, että keskitytään kolmeen asiaan samanaikaisesti. Ei tämä kitaran soittoon mitenkään liittynyt, mutta tulipahan sanottua.

Ja kitaraan en uskalla koskea koskaan. Pelottava instrumentti

^ Vastaa Lainaa


@di
70 viestiä

#40 kirjoitettu 21.12.2006 00:20

J-Virus kirjoitti:


Voihan kuka tahansa napata kitaran käteensä ja rämpyttää, mutta kukaan ei tule oikeasti hyväksi soittajaksi harjoittelematta. Se on sama kaikissa instrumenteissa. En usko jos väität, että osaat esimerkiksi molli- ja duuriasteikot kaikista asemista lihasmuistista ilman että olet niitä harjoitellut. En myöskään usko, että osaat automaattisesti soittaessasi vaihtaa sointuja, jos et ole harjoitellut sointujen soittamista aluksi. Siinä on alkuun ainakin kaksi asiaa jotka pitää harjoitella, enkä varmasti kutsuisi hyväksi sellaista kitaristia, joka ei osaisi edes perussointuja ja paria asteikkoa.

Harjoittelua ei tule koskaan väheksyä. Jos haluat hyväksi, harjoittele todella paljon. Jos haluat parhaaksi, harjoittele ihan vitusti etkä siltikään ole vielä välttämättä paras.

Voisin antaa yhden kehoituksen (en siis käskyä) kaikille soittajille, erityisesti omaa musiikkia tekeville:
Kuunnelkaa musiikkia paljon. Ja kuunnelkaa paljon erilaista musiikkia. Kuunnelkaa erityisen hyviä soittajia, ja imekää vaikutteita omaan soittoonne.


Kyllä minä ainakin olen oppinut soinnut ja sointuvaihdot ihan ilman mitään suurempaa harjoittelua, pelkällä rämpyttämisellä. Osasin kaikki molli- ja duuriasteikot ennen kuin minua aiemmin kitaran soiton aloittaneelle kaverille niitä edes kitaratunneilla opetettiin (enkä siis ole käyny kitaratunneilla ikinä)

Loppu tekstistäsi onkin sitten täyttä asiaa! Kuunnella pitää tosiaan aivan kaikkea, ja täysin ennakkoluulottomasti kokeilla uusia suuntauksia, ja ottaa vaikutteita niistä.

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu