Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Säkeistöjen oikeat nimet,oikeesti


tomignostics
272 viestiä

#1 kirjoitettu 09.01.2007 11:16

Tämä on sen verran kinkkinen kysymys googlettaa että täytyy turvautua mikserin ammattilaisiin
Eli kysymys kuuluu:
Miten kutsutaan virallisesti eri säkeistöjä ja "nostekohtia",tms siirtymiä?Eli näitä A-osa,B-osa,kertsi nimityksiä käytetään niin huolettomasti.Mikä on virallinen kirjain järjestys ja sen perustelu?
Ymmärrän toki että on olemassa muitakin musiikkilajeja kuin länsimainen listakama.Haenkin nyt vain perusbiisin osien nimeämistä.
Englanniksi nämä termit menee sitten vielä erilailla,tietty.


Omaan musiikin teoriaani kuuluu 7 nuottia ylennyksineen ja alennuksineen,vajaa kymmenen sointua kitaralla,skaaloja tms en osaa nimetä ja kuitenkin saa tunnistettavia ääniä aikaan.kahdeksas nuottikin melkein keksittynä
Ihmeellistä on musiikki.

^ Vastaa Lainaa


tomignostics
272 viestiä

#2 kirjoitettu 09.01.2007 12:34

Tuntuu että kappale ei oikein ikinä lähde dynamiikan puolesta lentoon. etenkin Tangopoljentoinen C-Osa jää aika vaisuksi kokemukseksi vaikka sävellyksessä haettiin selvästi enemmän dramatiikkaa.
-Lauri Porra(uusin Gramex arvostelu)

C-osa?
Täytyisi saada noilta teoriaa opiskelleilta vastaus vissiinkin?

^ Vastaa Lainaa


B. Hind
117 viestiä

#3 kirjoitettu 09.01.2007 12:43

Eikös ne nyt ole vain ensimmäinen, toinen jne säkeistö. Säkeistöissä voi sitten olla erilaisia osioita, kuten A- ja B-osa, mahdollisesti vielä C-osakin. Ja sitten on tietenkin kertosäe, joka toistuu säkeistöjen välillä. Eri osat voidaan lisäksi sitoa toisiinsa sillalla eli esim. B-osan ja kertosäkeen välillä voi olla lyhyt siirtymä, jolla ne sidotaan yhteen. Vastasiko yhtään kysymykseen?

^ Vastaa Lainaa


tomignostics
272 viestiä

#4 kirjoitettu 09.01.2007 13:51

Eikös ne nyt ole vain ensimmäinen, toinen jne säkeistö.
Laulun osalta kyllä.Mutta itse olen kyllä kuullut ne noin kun impronenkin esitti.A-osa,B-osa mutta mites sitten kun biisin intro on sama kuin kertsi(b-osa)mutta ilman laulua.Alkaako biisi siis B-osalla?Hyvin monessa kappaleessa on näin.
B. Hind kirjoitti:
Vastasiko yhtään kysymykseen?

Eipä niin tarkasti kuin toivoin
Just tämä on se mikä onkin jo tiedossa...silta käsite löytyy myös englanninkielisistä julkaisuista.Tämän verran itselläkin oli jo tiedossa.Mutta varmuutta asian tiimoilta tarvittaisiin.

tomignostics muokkasi viestiä 13:52 09.01.2007
Kuunnelkaapa toi Porrinkin arvostelema biisi ja kertokaa osat?No huh huh.Kyllä tavista teoria hirvittää

^ Vastaa Lainaa


Effekt
1473 viestiä

#5 kirjoitettu 09.01.2007 14:03

Ei ole virallista nimitystä. On vaan selkeitä ja hankalia tyylejä nimittää niitä osia.

^ Vastaa Lainaa


tomignostics
272 viestiä

#6 kirjoitettu 09.01.2007 14:44

Ehkä kuitenkin vielä toivon jonkun selventävän miksi kaikki puhuu kappaleen osista A,B ja C-osana.Onko taustalla joku joka aloitti kun ei jaksanut selitellä -No se eka osio jonka jälkeen mennään E:n kautta B:n...sanotaan nyt vaikka A-osio...Noinko se meni? Kyllä se vastaus jossain piilee,tule esiin osio-olio
Bändeissä kommunikoidaan kokoajan noilla termeillä...

^ Vastaa Lainaa


Free-Soul
Soldier of Love
9011 viestiä
Luottokäyttäjä

#7 kirjoitettu 09.01.2007 15:18

Kevyen musiikin puolella B-osa on vakiintunut tarkoittamaan kertosäettä (refrain/chorus), A-osa säkeistöä (verse). C-osa (jos sellaista on) on näistä poikkeava osa, joka tulee vasta kun sekä A-että B-osat ovat esitelty. Joskus säkeistön ja kertosäkeen välillä on oma osansa (pre-chorus/bridge), ja kirjaimilla merkintä aiheuttaa tällöin harmaita hiuksia.

^ Vastaa Lainaa


Effekt
1473 viestiä

#8 kirjoitettu 09.01.2007 16:32

Original Free Soul kirjoitti:
Kevyen musiikin puolella B-osa on vakiintunut tarkoittamaan kertosäettä (refrain/chorus), A-osa säkeistöä (verse). C-osa (jos sellaista on) on näistä poikkeava osa, joka tulee vasta kun sekä A-että B-osat ovat esitelty. Joskus säkeistön ja kertosäkeen välillä on oma osansa (pre-chorus/bridge), ja kirjaimilla merkintä aiheuttaa tällöin harmaita hiuksia.


Vaan tiedät hyvin saman koulun käyneenä, että noissa nimissä ei ole universaaleja totuuksia. On vaan nimityksiä joihin tietyissä piireissä on totuttu. Tärkeintä on nimittää osia sillä tavalla, että muut ymmärtävät. Transkriptioia tehdessä esimerkiksi ei ole universaalia totuutta miten rakenteen kirjoittaa, sen vaan olisi tarkoitus olla mahdollisimman selkeä, että ihminen joka sen myöhemmin lukee ymmärtää mitä niillä osien nimityksillä tarkoitetaan. Sama koskee bänditreenejä. On ihan sama millä nimillä osia kutsut, tärkeintä on että muut bändin jäsenet ymmärtävät mistä puhut.

^ Vastaa Lainaa


Free-Soul
Soldier of Love
9011 viestiä
Luottokäyttäjä

#9 kirjoitettu 09.01.2007 17:27

Effekt kirjoitti:
Vaan tiedät hyvin saman koulun käyneenä, että noissa nimissä ei ole universaaleja totuuksia. On vaan nimityksiä joihin tietyissä piireissä on totuttu. Tärkeintä on nimittää osia sillä tavalla, että muut ymmärtävät. Transkriptioia tehdessä esimerkiksi ei ole universaalia totuutta miten rakenteen kirjoittaa, sen vaan olisi tarkoitus olla mahdollisimman selkeä, että ihminen joka sen myöhemmin lukee ymmärtää mitä niillä osien nimityksillä tarkoitetaan. Sama koskee bänditreenejä. On ihan sama millä nimillä osia kutsut, tärkeintä on että muut bändin jäsenet ymmärtävät mistä puhut.


Juu, tiedän ettei universaaleja totuuksia ole, on vain niitä vakiintuneita käytäntöjä.

Rakenteen selkeys ja helppo luettavuus ovat minustakin sen tärkeimmät ominaisuudet, ja se että osien merkinnät vastaavat yleistä käytäntöä lisää näitä ominaisuuksia huomattavasti.

Koskaan ei tiedä että milloin sitä joutuu ex-tempore-keikalle muusikkojen kanssa keiden kanssa ei ole koskaan aiemmin soittanut, tai vaikka joku bändinjäsen vaihtuu ennen keikkaa lennosta. Mitä selkeämpi lappu on niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä tällainen prima-vista-keikka menee soittajilta hyvin. Tämän varmasti tiesitkin.

^ Vastaa Lainaa


Effekt
1473 viestiä

#10 kirjoitettu 09.01.2007 17:45

Original Free Soul kirjoitti:
Mitä selkeämpi lappu on niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä tällainen prima-vista-keikka menee soittajilta hyvin. Tämän varmasti tiesitkin.


Ja tämän jo totesinkin.

^ Vastaa Lainaa


Free-Soul
Soldier of Love
9011 viestiä
Luottokäyttäjä

#11 kirjoitettu 09.01.2007 17:59

Effekt kirjoitti:
Ja tämän jo totesinkin.


Onnistuu se väittely meiltä näköjään silloinkin kun on asiasta toisen kanssa samaa mieltä.

^ Vastaa Lainaa


Patrick Park
480 viestiä

#12 kirjoitettu 10.01.2007 11:00

Tästä on aikaisemminkin keskusteltu:
http://www.mikseri.net...

^ Vastaa Lainaa


tomignostics
272 viestiä

#13 kirjoitettu 10.01.2007 13:22

Vuoden välein on näköjään kommunikointia kommunikoinnista

^ Vastaa Lainaa


a98
998 viestiä

#14 kirjoitettu 10.01.2007 14:44

mä sanoisin esimerkin avulla että näin:

Zen Cafe - Harri

[a-part]
Alku-illasta, puolikuudelta
koputan ikkunasi karmeja
punaraitaiset verhot vetäiset
auki niin että minä säikähdän
sitten käskette, tule sisälle
älä seiso siinä niin kuin typerys
se sinun kaveri on mua vanhempi

[bridge]
myöhemmin illalla naurat mun kasvoilla
ollutta ilmettä -hei, kuunnelkaa

[chorus]
Harri on tehnyt itsestään pellen
Harri on tööt-tööt-tööt...

[b-part]
minä tajuan, en ole apina
jokaisella on oma osansa
ilman sinua, en olis mukana
joku korkkaa pullon minun takana

[bridge]
ja myöhemmin aamulla naurat mun kasvoilla
ollutta ilmettä -hei, kuunnelkaa

[chorus]
Harri on tehnyt itsestään pellen
Harri on tööt-tööt-tööt...

[c-part]
kymmenkunta vuotta palaa takaisin
ja palaa aivan suotta
ei kukaan täällä käy
ei ketään täällä näy

[chorus]
Harri on tehnyt itsestään pellen
Harri on tööt-tööt-tööt

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu