Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja heitä arvioo (tietokone/konsolipelien grafiikoista)


accent
10930 viestiä

#1 kirjoitettu 05.04.2007 18:36

Milloin uskot 3d-pelien grafiikoiden yltävän täysin fotorealistiselle tasolle? Nyt ollaan jo aika lähellä. Reaaliaikaisesti toimivia bump-mappeja ja muita kivoja shadereitä. Valokuvantarkkoja tekstuureita. Kilometrien piirtoetäisyys. Realistiset valot ja varjot. Ihkua.

Missä on mielestäsi se raja, kuinka aidon näköisiksi pelit kannattaa kehittää? Tai pystyy kehittämään?
Katsokaapa esimerkiksi Alan Wake -pelin screenshotteja ja videoita. Onko järkeä kehittää enää sitä realistisemman näköistä grafiikkaa?

^ Vastaa Lainaa


accent
10930 viestiä

#2 kirjoitettu 05.04.2007 18:55

quafka kirjoitti:
Olisin iloinen, jos pelikehittäjät eivät kilpailisi ulkoasulla vaan sisällöllä. Kehittyvän laitteiston tehoa voisi hyödyntään monimutkaisempaan tekoälyyn, yleiseen muuttujien määrän nostoon jne. Itse en pidä hyvän grafiikan kriteerinä pelkästään sitä, miten fotorealistista se on, vaan myös erittäin paljon tyyliä. Fotorealismin tavoittelu on teknisesti hieno juttu, mutta pelien taiteellista arvoa se ei juurikaan nosta.


Totta. Eli tähdennettäköön, että en keksinyt tätä threadia sen takia että pitäisin fotorealistisuutta peleissä tärkeänä (tai että fotorealistinen grafiikka olisi mielestäni välttämättä sama kuin hyvä grafiikka), vaan ihan vain kiinnostuksesta teknologiaan. Peleissä hyvä tai realistinen grafiikka on itselleni vain lisäbonus, joka ei tietenkään pelasta huonoa peliä (ellei sitten ole jotain aivan helkutin mullistavan ihmeellistä grafiikkaa) mutta on sellainen kiva lisä johon pitäisi kiinnittää huomiota vasta sitten kun peli on muuten hyvä.

accent muokkasi viestiä 18:55 05.04.2007

Ihannetilanne olisi mielestäni se, että fotorealismia tavoittelevat pelien kehittäjät saavuttaisivat mielestään tarpeeksi hyvän tason tässä lähiaikoina (vaikka seuraavan parin vuoden sisällä, eiköhän siinä ajassa jo olla tarpeeksi lähellä ) ja alkaisivat sitten kiinnittää huomionsa pelimekaniikkaan, tekoälyyn, fysiikkaan jne.

^ Vastaa Lainaa


JamesMercy
1690 viestiä

#3 kirjoitettu 05.04.2007 19:21

Ai että tuota Alan Wakea. Jos siinä on sisältö ja pelattavuus vielä samalla tasolla niin voi olla aika hiton kova peli. Erittäin lupaavalta näyttää.

Mutta noin niinkuin yleensä grafiikoista, niin kyllähän ne kehittymään tulevat aina vaan. Viiden vuoden kuluttua ovat taas jo aika reippaasti messevämmän näköisiä kuin nyt. Omasta mielestäni ei kuitenkaan sille juuri tarvetta ole, itseäni viehättävät tällä hetkellä eniten Nintendon pelit, jotka taitavat uusista konsoleista olla niitä kaikkein vaatimattomampia, ulkoasultaan siis. Sisältö ja pelattavuus ratkaisee - ja kivannäköisiä grafiikoita on toki kiva katsella, vaikka itse tykkäänkin yleensä enemmän tuommoisista Animal Crossing -graffoista kuin fotorealistisuudesta.

^ Vastaa Lainaa


rawhead
3117 viestiä

#4 kirjoitettu 05.04.2007 19:25

accent kirjoitti:
Onko järkeä kehittää enää sitä realistisemman näköistä grafiikkaa?


Leisure suit Larry-peli menisi ainakin uudelle tasolle.


Näissä peleissä tökkii mielestäni heti niissä henkilöiden liikkeissä se realistisuus. Vaikka kasvot ja muu keho yritetään saada näyttämään oikealta ihmiseltä, tuntuu ettei se liikkuminen ole kehittynyt samaa tahtia. En ole kyllä tutkinut viimeisimpiä pelejä.

^ Vastaa Lainaa


katai
2085 viestiä

#5 kirjoitettu 05.04.2007 19:56

accent kirjoitti:
Onko järkeä kehittää enää sitä realistisemman näköistä grafiikkaa?

On. Pelien grafiikka on riittävällä tasolla siinä vaiheessa kun sitä ei erota todellisuudesta edes ammattimainen elo/valokuvaaja. Tähän pisteeseen ei päästä vielä vuosikymmeniin.

^ Vastaa Lainaa


Rojola
2394 viestiä

#6 kirjoitettu 05.04.2007 21:00

perinteisin tietokonetekniikoin peligrafiikka ei koskaan kehity "tarpeeksi" realistille tasolle, sen sijaan realistiseen maailmaan sijoittuvat pelit voidaan toteuttaa erilaisilla suorilla aivostimulaatioilla jotka perustuvat ihmisen muistiin ja maailmankuvan käyttöön pelillisissä tarkoituksissa, vrt. unet.

tietokonegrafiikka mielummin haluisin nähdä erilaisten tekniikoiden kehittymistä, jotka kasvattavat uskottavan oloista inhimillistä kontaktia pelimaailmaan. eli kokonaisvaltaiset virtuaalitodellisuudet ja aististimulantit.

^ Vastaa Lainaa


accent
10930 viestiä

#7 kirjoitettu 05.04.2007 22:18

impronen kirjoitti:
Vanhemmat näyttävät oikeilta esineiltä, jälkimmäiset kiljuvat polygonejaan ja bump mappejaan täysillä.


Onhan siinä sekin että ne vanhemmat Star Wars-alukset OVAT oikeita esineitä eivätkä vain näytä niiltä. Se on pre-CGI-elokuvissa hienoa kun kaikki kuvassa näkyvä on oikeasti olemassa olevaa.

Voiko liian realistisen näköinen (tai tuntuinen) peli olla huono juttu?

^ Vastaa Lainaa


katai
2085 viestiä

#8 kirjoitettu 05.04.2007 23:44

impronen kirjoitti:
Ehkä voisi olla aika ilkeätä jos joku GTA:n tyyppinen juttu olisi superhyperrealistisen näköinen ja sit siinä voisi kiduttaa & pahoinpidellä vastaantulijoita. Se olisi jo ellottavaa ja moraalitontakin.

..tai ehkä se jonkun päälle GTA:ssa ajava pelaaja voisi loppuiäkseen vakuuttua siitä ettei niin pidä tehdä näyttölaitteen tällä puolen. Meinaan siis, jos pelaaja esim. ajaisi jonkun solutasolle asti mallinnetun henkilön poikki ja ko. henkilö kiemurtelisi muodottomana kadulla huutaen tuskissaan ennen kuolemista, niin reaalielämän autohurjastelua ennaltaehkäisevä vaikutus olisi tehokkaampi kuin Kellopeliappelsiinista tuttu Ludovico-menetelmä.

Asia erikseen, olisiko se kivaa pelattavaa, kun täysin todenmukaisesti toimivien ja reagoivien virtuaali-ihmisten vahingoittamisella olisi oikeasti joku vaikutus pelaajaan, toisin kuin polygonihahmojen niittaamisella. Tietysti siinä saattaisi ennen pitkää käydä niinkin, että sellaisten pelien pelaajat turtuisivat väkivaltaan niin täydellisesti, etteivät epäilisi hetkeäkään tehdä sitä oikeasti... puhumattakaan sitten solutasolle asti mallinnettujen virtuaali-ihmisten mahdollisista ihmisoikeuksista. Ihan oikeasti siis, asiahan riippuu tulevaisuudessa vain niiden tekoälyn monimutkaisuudesta - GTA 20:ssa hahmoilla saattaa hyvinkin olla lähes lapsen tasolla oleva itsetietoisuus.

[ Jep, taas tuli ajauduttua muutama vuosikymmen aiheen ohi... ]

^ Vastaa Lainaa


Tusina Immonen
10508 viestiä

#9 kirjoitettu 06.04.2007 01:41

wänk

^ Vastaa Lainaa


SleeperXxX
1023 viestiä

#10 kirjoitettu 06.04.2007 02:46

Ehkä hieman offtopic, mutta mietin tässä kerran että jos
saisi sellaisen puvun jossa olisi paljon näitä lihaksien
jännitys -sydeemoja kuten nämä tv-shopin abtronicit vai mitä ne oli
ja kaikista vollat täysille. (Sehän tuntuu miltei nyrkin iskulta
kun sen paukauttaa heti suosista täydellä teholla eikä lämmittele)

Niin semmonen puku täyteen niitä ja jotenkin virittää peliin
ja kun esim. sattuisi mahaan, niin saisi tällin oikeasti mahaan ja käteen, niin käteen ja jne...

Se olisi hienoa... itse ainakin tykkäisin.
Saisi pelaaminen aivan uusia ulottuvuuksia kun oikeasti joutuisi
hieman pelätä esim. ammuskelu tilanteita kun tietää että sattuu oikeasti.
Pelien läpipeluu tahtikin hidastuisi varmaan huomattavasti.

Sekin olisi askel pelien todellisuuteen viemiseen.

^ Vastaa Lainaa


pieslice
3286 viestiä

#11 kirjoitettu 06.04.2007 12:44

Do texture - skip gameplay

^ Vastaa Lainaa


buranaC
5116 viestiä

#12 kirjoitettu 06.04.2007 13:12

SleeperXxX kirjoitti:
...
Sain vision Quake 4:sesta pelattuna tollasella systeemillä.
Varsinkin se scene missä päähahmolta sahataan raajat poikki ja pistetään ropottikätöset tilalle olis aika loistava, kun sattuisi oikeesti.

Itse kyllä inhoan tota kohtausta.

^ Vastaa Lainaa


Affen

#13 kirjoitettu 06.04.2007 14:12

SleeperXxX kirjoitti:

Niin semmonen puku täyteen niitä ja jotenkin virittää peliin
ja kun esim. sattuisi mahaan, niin saisi tällin oikeasti mahaan ja käteen, niin käteen ja jne...

Se olisi hienoa... itse ainakin tykkäisin.


http://pbfcomics.com/?cidBF055AD-Game_System.jpg#124

^ Vastaa Lainaa


Putte
6658 viestiä

#14 kirjoitettu 06.04.2007 23:53

Grand Theft Auto IV pääsee nykystandardeihin nähden jo pelottavan lähelle fotorealistisuutta, vaikkakin on peliksi tunnistettavissa.

Traileri nähtävissä os. http://www.rockstargam...

^ Vastaa Lainaa


Ted Nugentti II
2422 viestiä

#15 kirjoitettu 08.04.2007 00:47

Paska sisältö ja grafiikoilla pröystäilyä. turboahdettua 3D machomassaräiskintää 20-vuotiaille pennuille. Vitut. Vanhat amiga 500-klassikot ja... Xcom enemy unknown ja Heroes of might and macig III pesee monet nykypelit vieläkin. San Andreas jo yllätti kuitenkin.

Zomby Woof muokkasi viestiä 00:48 08.04.2007

No voi vittu kaikki tässä topikissa on 19-vuotiaita.

^ Vastaa Lainaa


katai
2085 viestiä

#16 kirjoitettu 08.04.2007 11:28

Zomby Woof kirjoitti:
Paska sisältö ja grafiikoilla pröystäilyä. turboahdettua 3D machomassaräiskintää 20-vuotiaille pennuille. Vitut. Vanhat amiga 500-klassikot ja... Xcom enemy unknown ja Heroes of might and macig III pesee monet nykypelit vieläkin. San Andreas jo yllätti kuitenkin.

No voi vittu kaikki tässä topikissa on 19-vuotiaita.

23,77 vuotta ikää kirjoitushetkellä.

Mielestäni grafiikka on olennaista pelin muun sisällön vakuuttavuudelle, etenkin tämän ja seuraavien sukupolvien peleissä. Kun grafiikka ei vakuuta, myös muun sisällön uskottavuus kärsii. Eniten tämä pätee niihin peleihin, jotka yrittävät mallintaa edes jossain määrin realistista maailmaa - Mariot, F-Zerot ja Wind Wakerit sun muut eivät tästä niin pahasti kärsi, mutta esim. urheilupeleissä (autopelit mukaanlukien) sekä GTA-tyyppisissä peleissä realistisempi grafiikka on aina parempi.
Tälläisissa peleissä teknisen toteutuksen puutteet saattavat rikkoa neljännen seinän ja estää nauttimasta niiden muusta sisällöstä (asia erikseen, kuinka paljon nykypeleissä sitä muuta sisältöä - ainakaan laadukasta sellaista - edes on). Myös vanhentunut pelimekaniikka ja/tai loppuun kulutetut skenaariot saavat aikaan saman ongelman (räiskinnät ja roolipelit pahimpina esimerkkeinä).

Vanhemmissa, selkeästi epärealistisen näköisissä peleissä on se hyvä puoli, että ne ymmärretään selkeästi peleiksi ja niitä arvostetaan sellaisinaan. Nykyään kun peleistä on mahdollista tehdä entistä realistisemman näköisiä, tulee niitä pakostakin verrattua oikeaan maailmaan, jonka "grafiikalle" sekä "fysiikkamallinnukselle" tulevat videopelit häviämään selkeästi vielä kymmenien vuosien ajan.

Pointtini siis on se, että grafiikan laatu ei tule vielä pitkään aikaan olemaan täysin riittävä, ainakaan niissä peleissä joissa grafiikan realistisuus on olennaista pelin uskottavuudelle. Siksi olen nykypelien suhteen grafiikka- ja fysiikkahuora, ja osittain samasta syystä olen parin viime vuoden aikana pelannut enimmäkseen emulaattoripelejä 16- ja 32-bittisten koneiden aikakaudelta.

^ Vastaa Lainaa


Tusina Immonen
10508 viestiä

#17 kirjoitettu 08.04.2007 13:31

Ihan oikeasti mä luulen että tietokonegrafiikka kärsii realistisuusinflaation jossain vaiheessa ja oikein kunnon laman sen perään. Ei kukaan halua tappaa ihmisiä edes ruudulla, ainoastaan niitä ukkeleita siellä, jotka on kuitenki selkeesti pikseleitä. Ainakaan kukaan kovinkaan tervehenkinen...


Joku Sam & Max vie tätä mielestäni oikeaan suuntaan väkivallallaan joka tapahtuu selkeästi piirretyssä maailmassa. Pitäis piru vie jostain saada luottokortti ni vois ostaa niitä uusiaki..

^ Vastaa Lainaa


SleeperXxX
1023 viestiä

#18 kirjoitettu 08.04.2007 14:06

Zomby Woof kirjoitti:
Paska sisältö ja grafiikoilla pröystäilyä. turboahdettua 3D machomassaräiskintää 20-vuotiaille pennuille. Vitut. Vanhat amiga 500-klassikot ja... Xcom enemy unknown ja Heroes of might and macig III pesee monet nykypelit vieläkin. San Andreas jo yllätti kuitenkin.

Zomby Woof muokkasi viestiä 00:48 08.04.2007

No voi vittu kaikki tässä topikissa on 19-vuotiaita.


WTF? Hei. Minä = 26v. Mitä mitä mitä sinä puhua ?
Juuri hiljan ostin Amiga1200:n ja tuola on myös toimiva Commodore 64.
Mutta valitettavasti niistä peleistä ei saa enää nykyisin
ihan niin paljon irti kun on ennenaikoihin saanut.
Klassikoita silti ja pakko löytyä hyllystä aina jos
tahtoo muistella menneitä.

^ Vastaa Lainaa


SleeperXxX
1023 viestiä

#19 kirjoitettu 08.04.2007 14:12

Tuli tässä mieleen juuri kun pelailin Doom 3:sta että siinä on
hyvä esimerkki siitä kuinka luullaan grafiikan olevan tärkeintä.

Pelisää on hieno grafikka joka saa pelaajan sanomaan "oho"...
pari ensimmäistä kenttää pistää sanomaan "*tun siisti",
mutta sitten pelaaja joutuu huomata että sen muutaman kentän jälkeen
peli onkin vain pelkkää samaa pa* ja hienoudetkin loppuvat lyhyeen.
Eikä mene kauaa kun jo ajattelee että "*ttu mä jaksa jankata tätä".
Eli grafiikka miellyttää vain hetken, sitten jo kaipaa sisältöä
ja sitäpä ei sitten valitettavasti löydy kovinkaan häävisti.

^ Vastaa Lainaa


katai
2085 viestiä

#20 kirjoitettu 08.04.2007 14:55

Zitru kirjoitti:
Ihan oikeasti mä luulen että tietokonegrafiikka kärsii realistisuusinflaation jossain vaiheessa ja oikein kunnon laman sen perään. Ei kukaan halua tappaa ihmisiä edes ruudulla, ainoastaan niitä ukkeleita siellä, jotka on kuitenki selkeesti pikseleitä. Ainakaan kukaan kovinkaan tervehenkinen...

Pitää paikkansa joidenkin kohdalla, toisilla se taas saattaa olla päinvastoin. Ne jotka kasvoivat pelaillen räiskintäpelejä joissa hahmoilla on toistakymmentä liitoskohtaa joista eri ruumiinjäsenet voivat irrota, ovat viimeistään kymmenen vuoden päästä niin turtuneita ettei uskottavan näköisten ihmishahmojen realistisen näköinen virtuaalitappaminen tunnu missään.

[ Jos oikeasta maailmasta puhutaan, niin varmasti on niitä ihmisiä jotka ovat tervejärkisiksi luokiteltuja ja haluavat syystä tai toisesta tappaa muita lajimme edustajia. Osa heistä saa jopa töitä organisaatioilta, joiden tehtävänä on muiden maiden vastaavien organisaatioiden jäsenten tappaminen, mikäli sellaiseen ilmenee tarvetta. ]

SleeperXxX kirjoitti:
...grafiikka miellyttää vain hetken, sitten jo kaipaa sisältöä
ja sitäpä ei sitten valitettavasti löydy kovinkaan häävisti.

Itselläni oli hyvin samantapainen kokemus Doom 3:sta, paitsi että grafiikka ei alussakaan kovin paljoa ihmetyttänyt - ainoa mikä säväytti oli se, että aiemmin vain esirenderöidyissä välipätkissä nähty grafiikan taso oli nyt mahdollinen myös reaaliaikaisena.

Mielenkiintoisinta Doom 3:ssa oli kenttärakenteiden tutkiskelu noclip-moodissa. Siinä grafiikasta pääsi nauttimaan kunnolla, kun ei tarvinnut välittää kauan sitten viehätyksensä menettäneestä "avaa-ovia-ja-ammu-monstereita" -pelattavuudesta.

^ Vastaa Lainaa


Ted Nugentti II
2422 viestiä

#21 kirjoitettu 09.04.2007 00:39

neokoo kirjoitti:
Mielenkiintoisinta Doom 3:ssa oli kenttärakenteiden tutkiskelu noclip-moodissa. Siinä grafiikasta pääsi nauttimaan kunnolla, kun ei tarvinnut välittää kauan sitten viehätyksensä menettäneestä "avaa-ovia-ja-ammu-monstereita" -pelattavuudesta.


Täähän näissä nykyisissä turboräiskinnöissä kusee. Mites tän muotoilisi. Esim. Red Faction näytti vuonna 2001 hajoavalla ympäristöllään mallia mihin suuntaan olisi pitänyt FPShootereiden mennä. Kunpa näistä fysiikkakorteista tulisi nyt jotakin niin se olisi mukavaa.

Zomby Woof muokkasi viestiä 00:39 09.04.2007

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu