Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Basssoa kehiin.


Frozen Motion

#1 kirjoitettu 10.04.2007 20:34

Moroo!

Asia on sellainen, että mulla ei oo hyviä bassoja lainkaan.
Niiiin että suoraan asiaan; haen sellaista TRANCEbassosoftaa, jonka saundit on sopivan fatteja. Ja kun nyt ottaa budjetin huomioon, niin esim. spectrasonics trilogy on aivan liian kallis. Siinä alle 100€ on kiva hinta.

Ehdotuksia?

Kiitos.

^ Vastaa Lainaa


MKDELTA
11907 viestiä

#2 kirjoitettu 10.04.2007 20:41

Tarkoitatko nyt bassokickkiä vai bassolinjaa? Olen hieman pihalla trancen rakenteesta mutta siitä kuinka saadaa lihava transsibassopotku on täällä keskusteltu aika paljon. Odotan että joku teknisempi ihminen (veezay) tulee tänne selventämään asiaa, mutta käsittääkseni se tehokas potku lähtee kompressoinnista ja miksauksesta, mutta tottakai hyvät samplet auttavat.

^ Vastaa Lainaa


Frozen Motion

#3 kirjoitettu 10.04.2007 20:47

Joo nyt haetaan bassoa, ei bassorumpua, vaan ihan bassosoftaa.

^ Vastaa Lainaa


Frozen Motion

#4 kirjoitettu 10.04.2007 21:10

Kiitti vinkistä, tsekkailen!

^ Vastaa Lainaa


Frozen Motion

#5 kirjoitettu 10.04.2007 21:33

Hmm.. Ei ihan sitä mitä haen. Tos on liian synamainen saundi.. Enemmän sitä ite bassoo pitäs olla. Kiitos kuitenkin.

^ Vastaa Lainaa


Flava

#6 kirjoitettu 10.04.2007 22:02

Jos tahtoo paljon bassoa, ei ohjelman vaihto auta. Se basso pitää lähes aina kaivaa EQ:lla. Joku selittäköön tarkemmin, mua ei nyt inspaa.

^ Vastaa Lainaa


Frozen Motion

#7 kirjoitettu 10.04.2007 22:11

Tottakai, mutta se jos saundi ei kuulosta ees bassolta, niin ei se sit aja mun toiveita.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7644 viestiä
Luottokäyttäjä

#8 kirjoitettu 10.04.2007 22:11

liian synamainen saundi? enemmän bassoa? soita matalampia nuotteja. ruuvaa presettejä. opettele kaikkien namiskojen tarkoitus. käytä efektejä.

oma virhe oli aikoinaan yrittää tehdä liian paksua soundia, sit myöhemmin huomas että se yks ainoa sahakin riittää ihan hyvin, kunhan sitä käyttää oikein. bassolinja, sekvenssi - ne nuotit joilla sitä soitetaan, miksi sitä nyt ikuna haluaakin kutsua - on tietty kans tärkeässä osassa. käytä mielikuvitusta ja tee ihan pösilöitäkin juttuja.

uskallan väittää että tolla alpha 3:llakin saa oikein mainiot bassoilut aikaan kunhan jaksaa plärätä presetit läpi ja/tai lähteä muokkaamaan niistä parempaa lopputulosta.

omatoimisuutta ja viitseliäisyyttä \o/

^ Vastaa Lainaa


ArseAssassin

#9 kirjoitettu 11.04.2007 07:55

Muon Tau Prosta lähtee harvinaisen hyvät trancebassot vähäisellä ruuvaamisella.

^ Vastaa Lainaa


Frozen Motion

#10 kirjoitettu 11.04.2007 17:30

Kiiiitti vinkeistä. Löysin tuossa myös semmosen ku Beast. reFX:in tuote. Saa nähä mitä tulee hankittua.

^ Vastaa Lainaa


menninkäinen_
823 viestiä

#11 kirjoitettu 11.04.2007 18:52

Muon Tau Pro muuten hyvä, mut mulla ainaki pidemmät nuotit soi vituilleen. Nuottien tarvii olla jotain 1/64 pitusia, ni sit skulailee.

Beast:lla saa aika tiukkoja rutinoita. Testaa Claw:ta, riisuttu versio Beast:sta.

Itse suosin bassoissa tällä hetkellä näitä;
Albino
Rapture
z3ta+
FM8

^ Vastaa Lainaa


Frozen Motion

#12 kirjoitettu 12.04.2007 15:03

Juup. Alan kallistua tuohon Muon Tau Pro:hon. Sen taidan hankkia erittäin paljon kiitoksia, en ois ikinä tuosta synasta muuten kuullukkaa

^ Vastaa Lainaa


Jaycob
1040 viestiä

#13 kirjoitettu 12.04.2007 17:40

PoiZone
Toxic III
polyiblit
Iblit
Taurus
ASynth
3xOsc (jos käytät fl studiota)
Vanguard
SuperWavet

Jos ei noista löydy niin johan on kumma.

^ Vastaa Lainaa


MKDELTA
11907 viestiä

#14 kirjoitettu 13.04.2007 02:05

Tuo Claw muuten näyttäää (tai kuulostaa) olevan aika tiukka laite. Hyvät happoäänet sillä ainakin sai aikaan.

^ Vastaa Lainaa


Nyhde

Take it sleazy!
3098 viestiä
Ylläpitäjä

#15 kirjoitettu 16.04.2007 12:13

Flava kirjoitti:
Jos tahtoo paljon bassoa, ei ohjelman vaihto auta. Se basso pitää lähes aina kaivaa EQ:lla. Joku selittäköön tarkemmin, mua ei nyt inspaa.


Sanottakoon näin alkuun, etten mikään äänitekninen ihmelapsi tai edes ammattilainen ole, joten asiavirheitä saattaa tässäkin kirjoituksessani vilahdella. Sen kuitenkin voin omasta kokemuksestani sanoa, että kappaleideni soundit paranivat todella paljon heti, kun lopetin ekvalisaattorien käyttämisen äänten radikaaliin muokkaamiseen. Myös veezayn neuvot auttavat varmasti, jos sormi meinaa livetä kyynärpäätä myöten suuhun.

Bassotaajuuksien korostaminen tuntuu lähes poikkeuksetta aiheuttavan jos jonkinlaisia häiriöitä äänessä, eikä ainakaan paranna lopputulosta. Joidenkin pienten alueiden pois leikkaamiseen kunnollinen ekvalisaattori on puolestaan omiaan. Itse käytän tarvittaessa mielestäni lähes täydellistä Smartelectronixin Magnus-sedän Nyquist EQ:ta, jonka voi ladata omakseen ilmaiseksi osoitteesta http://magnus.smartele...

Paras ratkaisu on käyttää sellaisia ääniä, joissa ne oikeanlaiset bassotaajuudet ovat jo valmiiksi läsnä. Ohjelman — tai paremminkin softasyntetisaattorin — vaihtaminen saattaa hyvinkin auttaa. Itse olen tehnyt muutamia maailmankaikkeuksia murs—— öh, hyviä bassosoundeja Fuzzpilzin Oatmeal-VSTi-pluginilla, joka löytyy osoitteesta http://bicycle-for-slu...

Myös molemmat Iblitit ja monet muut jo täällä mainitut VSTi-vermeet selviävät kunnialla bassosoundien tekemisen jalosta taitolajista.

Myöhemmin lisää, jos keskustelu jatkuu mielenkiintoisena.

^ Vastaa Lainaa


Salminen
I'm back!
2527 viestiä
Ylläpitäjä

#16 kirjoitettu 16.04.2007 15:21

Jo mainittujen hyvien vinkkien lisäksi muistutettakoon vielä, että bassosta ei saa jämäkkää mikäli kappaleen alapää on tukossa. Eli pyhitä alimmat äänet ainoastaan joko bassorummulle tai bassolinjalle (tai molemmille, jos eivät soi yhtäaikaisesti) ja leikkaa reilusti bassoa pois kaikista muista soittimista jotka käyttävät tippaakaan bassotaajuuksia. Jos haluaa varmistua asiasta, voi kuunnella yksittäisiä soittimia vaikka subbarin kanssa - jos kumisee, leikataan. Lopputuloksena on jämäkkä, puuroutumaton basso.

^ Vastaa Lainaa


1005
735 viestiä

#17 kirjoitettu 16.04.2007 15:32

perustrance-biisin rummut = kaukana fätistä.


hommaa 808.

1005 muokkasi viestiä 15:34 16.04.2007

edit: havaitsin vasta nyt tuon mahtavan 100€ hintarajan.

eipä riitä juuri mihinkään.

^ Vastaa Lainaa


Nyhde

Take it sleazy!
3098 viestiä
Ylläpitäjä

#18 kirjoitettu 16.04.2007 15:52

Salminen kirjoitti:
Jos haluaa varmistua asiasta, voi kuunnella yksittäisiä soittimia vaikka subbarin kanssa - jos kumisee, leikataan. Lopputuloksena on jämäkkä, puuroutumaton basso.


Tuohon vielä lisäisin, että kannattaa hankkia itselleen miksaushommia varten jonkinlainen spectrum analyzer -järjestelmä äänen visuaaliseen tarkasteluun. Tai en minä lähde sanomaan, että sellainen pitää ehdottomasti olla, mutta omaa miksaustyöskentelyäni sellainen on auttanut enemmän kuin mikään muu yksittäinen lisätyökalu. Ei tarvitse lähteä subwooferia hankkimaan, jos ei sellaista omista.

Monenlaisiahan noita on, ja suurimman osan olen huomannut omiin tottumuksiini sopimattomiksi, mutta kun se yksi oikea sattuu kohdalle, elämä helpottuu melko paljonkin. Jos käytössä on Jeskola Buzz tai Buzz-sillalla varustettu Fruity Loops, on ainakin omasta mielestäni paras valinta Fuzzpilzin Spectre, joka löytyy kätevästi osoitteesta http://asdruihofvnuaei...

Kun bassotaajuuksien miksaaminen alkaa lopulta onnistua, tervetuloa keskitaajuuksien ihanalle ongelma-alueelle!

^ Vastaa Lainaa


Lumonia

#19 kirjoitettu 16.04.2007 17:06

Havu kirjoitti:
Salminen kirjoitti:
Jos haluaa varmistua asiasta, voi kuunnella yksittäisiä soittimia vaikka subbarin kanssa - jos kumisee, leikataan. Lopputuloksena on jämäkkä, puuroutumaton basso.


Tuohon vielä lisäisin, että kannattaa hankkia itselleen miksaushommia varten jonkinlainen spectrum analyzer -järjestelmä äänen visuaaliseen tarkasteluun. Tai en minä lähde sanomaan, että sellainen pitää ehdottomasti olla, mutta omaa miksaustyöskentelyäni sellainen on auttanut enemmän kuin mikään muu yksittäinen lisätyökalu. Ei tarvitse lähteä subwooferia hankkimaan, jos ei sellaista omista.


Makuasia tämäkin sanoi koir.. No ei siitä sen enempää, mutta itse taas suosittelisin juuri tuon subwooferin ostoa ennen kuin lähtee analysointilinjalle. Itse ainakin olen tottunut pitkälle miksaamaan biisit korvakuulolta. Harjoitusten kautta päästään mielestäni lopulta varsin hyvään lopputulokseen, jonka sitten voi vielä käydä läpi analysaattorin kanssa.

^ Vastaa Lainaa


Frozen Motion

#20 kirjoitettu 16.04.2007 18:45

Kiitti vinkeistä! Etenkin Salmiselle Kiva kun autatte! Itehän sitä pitää paljon oppia, mut eihän sitä kaikkia niksejä voi hoksata. Mikseri on kyllä loistomesta, kun jengi tietää kaiken kaikesta

^ Vastaa Lainaa


T-Sync
345 viestiä

#21 kirjoitettu 16.04.2007 23:49

Frozen Motion kirjoitti:
Mikseri on kyllä loistomesta, kun jengi tietää kaiken kaikesta


Juu, paljonhan täältä itse kukin on oppinut. Pitää kuitenkin muistaa, että vaikka viimeksi (Salminen, Havu) annetut neuvot ovat hyviä ja paikkansapitäviä, ei miksaukseen ikinä ole mitään tiettyä ohjetta. Mainitut toimenpiteetkin ovat vain ko. henkilöiden omien mieltymysten mukaisia. Eli rohkeasti vain kokeilemaan ja välttämään kaavamaisuutta ..

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7644 viestiä
Luottokäyttäjä

#22 kirjoitettu 17.04.2007 03:20

tuli Salmisen jutuista vielä mieleen, että ite vietän joskus tunnin tai pari miksatessani pelkkää basaria ja bassolinjaa. laitan kummatkin soimaan ja menen hyväilemään subbaria ja liitelen eri kohdissa huonetta kuuntelemassa. menen takaisin koneelle vääntämään nuppia yhden pykälän ja menen takaisin subbarin luokse arvostelemaan. vienosti karrikoituna. ainakin se on rentouttavaa. pum pum. välillä laitan muut soundit mukaan, niin kuulen tuleeko subbarista silloin liikaa jotain lisämölinöitä verrattuna pelkkään bassoarsenaaliin.

josta päästäänkin Havun mainitsemaan taajuusanalysaattoriin, joka on miksatessa koko ajan päällä toisessa näytössä (haluan videotykin, anyone?). käyn joka ikisen soundin läpi turhien bassomölinöiden varalta, jotka on naurettavan helppo etsiä juurikin taajuusanalyysin avulla. samalla löytää muutkin ongelmataajuudet, kuten tarpeettomat piikit. ekutuksessa kannattaa aina vertailla alkuperäistä ja ekutettua soundia, niin löytyy se parhaalta kuulostava kompromissi. tietysti kuuntelemalla, ei vertaamalla käyrää. jokaisesta äänestä ei toki kannata tehdä spektriltään valkoisen kohinan näköistä, vaan kuunnella ja miettiä tarkasti mitä jokaisella on tarjottavanaan biisin soundimaailmaan. ja vertailla vähän lisää. miksaus on nysväystä.

analysaattori ei korvaa kuuntelemista, vaan auttaa löytämään oikeat asiat nopeammin. mikä tahansa analysaattori ei välttämättä ole se oikea, koska sitä pitää osata tulkita. siitä ei ole hyötyä jos näkee vain kasan viivoja hyppimässä, eikä sitä mitä ne mahtaa tarkoittaa. oon myös vahvasti sitä mieltä, että nää asiat tajuaa huomattavasti helpommin, jos on ite leikkinyt analysaattoreilla, tutkinut biisejä, soundeja, niiden efektointia ja oppinut asioita oman käden kautta pitkällisen tutkinnan tuloksena. kuulostaa taatusti ihan heprealta ja typerältä jos miksausniksejä kysyvä saakin eteen jotain tällasta omituista hifistelyelitismiä jostain analysaattoreista. itseoppiminen säästää muiden henkilökohtaisilta mielipiteiltä ja muilta potentiaalisesti haitallisilta "totuuksilta", jotka pahimmassa tapauksessa voi viedä sitä omaa juttua ihan väärään suuntaan.

muistakaa miksaa basso sit iha täysil ni tulee praast.

1005 kirjoitti:
perustrance-biisin rummut = kaukana fätistä.
hommaa 808.

koska hiphopin tekijänä tiedät trancesta kaiken, tiedät varmaan senkin, että pelkällä kasinollakasilla tehdyt rummut trancebiisissä kuulostaa aivan avuttoman paskalta.

^ Vastaa Lainaa


katai
2111 viestiä

#23 kirjoitettu 17.04.2007 07:47

Pakko komentoida tähän itsekin...

1005 kirjoitti:
perustrance-biisin rummut = kaukana fätistä.

hommaa 808.

Kuten veezay jo mainitsikin, 808:lla ei trancessa tee juurikaan mitään, korkeintaan clapia ja joitakin haitsuja voi efektoituna käyttää ja basarista saa tietysti subbassojyrähdyksen joko kickiin tai bassolinjaa tukemaan, jos nyt pakosta sen haluaa johonkin ympätä. Lisäksi nykyään 808:n hommaaminen - etenkin aitona hardiksena, etenkin jos trancea vääntää - olisi erittäin epäjärkevää. Mokoma vehje on sämplätty ja mallinnettu niin moneen otteeseen, että jos tarkoituksena on miksata sen saundit biisiin eikä kuunnella 808:ta sellaisenaan ihastellen analogista äänenluontimagiaa, niin sampleilla ja mallinnuksilla pärjää loistavasti.

edit: havaitsin vasta nyt tuon mahtavan 100€ hintarajan.

eipä riitä juuri mihinkään.

Tuo 100e hintaraja pienuudestaan huolimatta riittää yhteen jos toiseenkin VST-plugariin, etenkin jos mukaan ottaa itsenäisten kehittäjien tuotokset.

^ Vastaa Lainaa


Kukkonen
1735 viestiä

#24 kirjoitettu 20.04.2007 15:17

Komppaan kanssa tuossa EQ:n käytössä. Pitkän aikaa tein rankkoja vetoja EQ:lla ja kaiken lisäksi tiedostin sen, että sen pois jättämisellä soundista tulisi selkeästi parempaa. Suht äskettäin sitten muutin tapoja ja jätin sen EQ:n vain viilailua varten. Heti parani soundi.. Huvittavaa tässähän on se, että kauan tiedostaen ylikäytin sitä eequuta.

Tehkää erilaista ransee ja samplakkaa bassot! Signaali vaan tusinan efektin läpi ja voila teillä on erilainen soundi. Esimerkkinä jotkut kovinkin lämpimät bassoloopit, joissa on se soittamisen fiilis. Niistä napsitte ne "virhe"-soundit, eli kielen näpäytyksistä lähtevät kolinat. Nannaa.. En sitten tiä kuin toi tosiaan tranceen toimisi, mutta muuten ite tykkään tunkea tollasta rytmipuolta tukemaan. Asian vierestä kuitenkin, täällähän kysyttiin plugaria.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#25 kirjoitettu 21.04.2007 11:22

Kukkonen kirjoitti:

Komppaan kanssa tuossa EQ:n käytössä. Pitkän aikaa tein rankkoja vetoja EQ:lla ja kaiken lisäksi tiedostin sen, että sen pois jättämisellä soundista tulisi selkeästi parempaa. Suht äskettäin sitten muutin tapoja ja jätin sen EQ:n vain viilailua varten. Heti parani soundi..


Tässä on se tyyppilinen tie hyväksi EQ:n käyttäjäksi. Oikeasti kuunnella mikä siinä biisissä on kokonaisuudessaan olellista, eikä vain yrittää EQ:lla saada siitä saundista jotain jota se ei ole ja joksi se ei koskaan muutu.

EQ:lla on aina ongelmansa. Hyödyllinen kapine toki moneen asia kunhan vain on erittäin harkitsevainen sen kanssa.

^ Vastaa Lainaa


pieslice
3286 viestiä

#26 kirjoitettu 21.04.2007 12:21

Havu kirjoitti:

Tuohon vielä lisäisin, että kannattaa hankkia itselleen miksaushommia varten jonkinlainen spectrum analyzer -järjestelmä äänen... <snip>


Hyvät kuulokkeet korvaa spektrianalysaattorin.
Itse hyödyn oskilloskoopeista enemmän, koska niistä näkee nopeasti signaalin äänenvoimakkuuden.
Korvakuulolla (osta sennheiserit) sitten taajuusalueet kondikseen.
+ itse en juurikaan käytä EQ:ta (paitsi padeissa) vaan tylysti leikkaan bassoja pois 12db/oct highpass filtterillä. Ja joissain soundeissa (mm basslinet) myös diskanttia 12db/oct lowpassilla pois.

pieslice muokkasi viestiä 12:22 21.04.2007

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#27 kirjoitettu 21.04.2007 12:29

pieslice kirjoitti:

Hyvät kuulokkeet korvaa spektrianalysaattorin.


Olen kyllä erimieltä. Analysaattori työkalut ovat erittäin hyvä lisä ja apu hyville monitoreille, hi-fi stereoille ja kuulokkeille.

Mikään analysaattori ei missään tapauksessa korvaa kuuntelua, mutta on hyvä apu kaikille niille jotka niitä osaavat käyttää. Ihan oikeasti. Eivät prootkaan niitä turhaan käytä.

^ Vastaa Lainaa


Nyhde

Take it sleazy!
3098 viestiä
Ylläpitäjä

#28 kirjoitettu 21.04.2007 12:55

pieslice kirjoitti:
Korvakuulolla (osta sennheiserit) sitten taajuusalueet kondikseen.


Minulla on ollut Sennheiserit käytössäni viimeiset viisi vuotta.

pieslice kirjoitti:
(...) vaan tylysti leikkaan bassoja pois 12db/oct highpass filtterillä. Ja joissain soundeissa (mm basslinet) myös diskanttia 12db/oct lowpassilla pois.


Samaiseen käytäntöön olen itsekin oppinut. Toimii kaikkein parhaiten omissa käyttötarkoituksissani.

^ Vastaa Lainaa


katai
2111 viestiä

#29 kirjoitettu 21.04.2007 13:49

Useamman vuoden ajan olen oman tuotantoni miksannut pelkästään Sennheiserin HD600-kuulokkeilla... sitä mieltä minäkin olen, etteivät kuulokkeet taajuusanalysaattorin tarvetta poista - pikemminkin toisinpäin, sitä on pakko käyttää jos haluaa edes jonkinlaista käsitystä siitä, miltä biisin alataajuudet käyttäytyvät subbareilla varustetuilla järjestelmillä ym. alas toistavilla kaiuttimilla. Kuulokkeet toistavat bassoa niin erikuuloisena ja erituntuisena kuin kaiuttimet (mm. tilan akustiikka ei vaikuta kuulokkeisiin eikä basson fyysinen vaikutus kuuntelijaan niiden kautta välity), että ilman taajuusanalysaattoria joutuisi lähinnä arvailemaan, miltä se alarekisteri oikein kuulostaakaan matalaa bassoa hyvin toistavilla kaiuttimilla.
Myös vertaillessa oman tuotannon taajuussisältöä muun vastaavan materiaalin taajuussisältöön spektrianalysaattori on korvaamaton.

Noh, ainakaan omassa jumputustuotannossa ei se analysaattorikaan täysin riittävä ole, kun jytkettä ei pääse tuntemaan samalla tavalla kuin sen tuntee PA-kamoilla ja subbarilla varustetuilla järjestelmillä kuunnellessa, mutta ihan tyytyväinen olen ollut HD600:illa ja taajuusanalysaattorilla monitoroitujen biisieni sointiin studio- ja PA-järjestelmillä.

Sellaista itselleni käteväksi osoittautunutta vinkkiä pitää vielä heittää niille jotka kuulokkeilla miksailee, että bassoa sisältäviä elementtejä tasapainottaessa masterissa olevan lowpass-filtterin (6 tai 12dB, leikkauskohtana 80-200Hz eikä tietenkään yhtään resonaatiota tms. korostusta leikkauskohdassa) avulla pääsee keskittymään tarkemmin siihen, mitä alarekisterissä oikein tapahtuu. Tämä yhdistettynä spektrianalysaattorin käyttöön auttaa kivasti mm. aloitusviestissä mainitun trancebasson ja kickin yhteen sovittamisessa, vaikkei käytössä olisi muuta kuin kuulokkeet tai subbarittomat monitorit.


...niin, ja minäkin allekirjoitan sen bassotaajuuksien leikkaamisen kaikista elementeistä joiden päätarkoitus ei ole sisältää bassoa.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu