Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Miksausvinkkejä adobe auditon 1.5:lle?


LILQuest
433 viestiä

#1 kirjoitettu 04.01.2008 22:24

Ei kai tolla noice reductionilla oikeesti mitään tee ?? Kokeiltu on ja kyllähän se sen kohinan ja suhinan sieltä vokaalien seasta jotenkin poistaa, mutta kyllä siinä samalla menee voksujen saundi aika huonoon jamaan.

Joskus oon tapellu oikeen kunnolla huonolla mikillä nauhotetun vokaaliraidan kanssa ja kyllähän siitä sitä suhinaa ja poksunaa saa pikkusen piilotettuu jos koko päivän jaksaa sitä raitaa miksailla, mutta kyllä siinä aina se alkuperäinen vokaalien saundi kärsii kun joutuu kovalla kädellä taajuksia veivaamaan.

Kävin kuuntelee ton sun uusimman biisis ja mun mielest laatu sun vokaalien saundissa oli ihan suht hyvää, ei todellakaan mitään pahan kuulosta. Jotain pientä puuskuntaa siel välil pusku läpi, mutta nekin periaattees pitäis saada kuriin ennen äänen koneelle vientiä. Tarkoittaen siis sitä, että löytyyks sulta esim. mikin edestä pop-filtterii, joka pienentää noita suusta tulevia tuulen puuskia ?

Miten kovalla nauhotat noita räppejä. Periaattees mitä hiljasemmalla pystyt nauhottamaan, niin sitä paremmin pystyy miksauksen tekemään kun ääniraita ei valmiiks oo jo täysin katossa ja vähän jo katon yläpuolellakin. Hiljasta ääntä pystyt Adobessa sitten nostamaan ihan perus-amplify-toiminnolla, mutta kun mennään lähelle sitä nollan dB:n ylärajaa, niin sitten täytyy ottaa käyttöön vähän jotain muita työkaluja, että homma toimii.

Itellä on täl hetkel käytössä Adoben 2.0-versio, mutta toivottavasti nää toiminnot on pysyny jokseenkin samoina näistä vanhoista lähtien.

Hard limiting: Jos oot kuullu jonkun sanovan, että pistää vokaalinsa kompuran läpi, niin tää käytännössä tekee jokseenkin samanlaista jälkeä vokaaleille kuin kompressointikin. Eli hard limiting rajoittaa sun vokaaliraitojen piikkejä esim. -1 dB:hen. Tällä saadaan aika helposti ylimääräset poksahdukset (clippaukset) pois. Mutta mutta... Tää toiminto nostaa käytännössä sieltä vokaaleista kaikkea muutakin ylöspäin lähemmäs sitä haluttua rajaa. Vokaalit saattaa alkaa kuulostamaan enemmän bassovoittosimmilta, joka esim. sun tapauksessa vois olla hyväkin homma !!

Tai jos edellä mainittu ei tunnu saundaavan hyvältä, niin toinen vaihtoehto rajottaa noita sun vokaalien särinätapauksia on:
Normalize: Joka taas sitten tuo koko sun vokaaliraidan äänenvoimakkuutta niin paljon alaspäin, että ääni ei enää clippaa yli sen ylärajan. Tällä tosiaan koko vokaaliraita hiljenee eli jollain keinolla sun täytyy kuitenkin saada siihen ääneen sitä äänenvoimakkuutta lisää kun lisäät vokaalit biittiin.

Näitä kannattaa tosiaan sitten ihan kokeilemalla kokeilla, koska itekkään en näitä osaa selitellä mitenkään ammattimaisesti, vaan ihan kokeilun kautta pistelen omienkin tekeleiden miksaukset kuntoon. Joskus siihen menee vähän enemmän aikaa ja joskus vaan loksahtelee kohilleen.
Mutta kokeilemalla homma lähtee etenemään !!

-LilQuest-

^ Vastaa Lainaa


LILQuest
433 viestiä

#2 kirjoitettu 04.01.2008 22:48

No jos nää miksauskeinot on jo alunperin tuttuja, niin kyllä noilla jo pitäis aika pitkälle pötkiä kun räppivokaaleja miksailet. Kompuraa vaa ja tuplaukset kohilleen ni eiköhän se oo siinä noin pikkusen yleistäen. Eli lähinnä et nyt tarvii enää uusia miksausvinkkejä, vaan lähinnä nyt sitä omaa puurtamista ja kokeilemista sen ohjelman kanssa...

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#3 kirjoitettu 04.01.2008 22:55

Noise Reductionin tarve tarkoittaa sitä että jotain on äänitetty väärin

Mutta tuossapa se tulikin, vähän sekavasti tosin. Äänitys sellaisella tasolla että signaali ei clippaa, olkoonkin "hiljaisella". Raidan äänenvoimakkuuden nosto sitten kompuralla, EHKÄ limitterillä lisäksi jos ei kompura riitä. Kaksi kevyttä kompuraa on parempi kuin yksi aggressiivinen ellei halua efektoida.

Lopullisesti se biisi laitetaan soimaan käytännössä kovaa vasta masterointivaiheessa joten miksatessa kannattaa pitää sitä headroomia eikä vetää kaikkea ruvelle yksittäin.

No joo. Foorumi on miksausohjeita täynnä niin enpä jaksa enempää sepustaa

atheos muokkasi viestiä 22:55 04.01.2008

Niin joo. Paras neuvo tuplausten miksaamiseen: editointi. Tavu kerrallaan paikoilleen leadiraidan kanssa niin kyllä toimii. Jos haluaa hifistellä niin ihan ekaksi editoi leadiraidan biitin kanssa timmiksi.

^ Vastaa Lainaa


docey
308 viestiä

#4 kirjoitettu 06.01.2008 17:05

Misty Bee kirjoitti:
Noice reductiota tarvii jos on äänittäny jotain väärin? whatttt?
Onhan siitä hyötyä kun se kohinan poistaa mitä mulla ainaki aina tulee...
Mutta kiitosta muistaki vinkeistä


Atheos varmaankin tarkoitti sitä, että oikeanlaisella nauhoitusympäristöllä ja -välineillä raidalle mukaantuleva kohina ei ole niin häiritsevää, että se pitäisi poistaa. Itse olen samaa mieltä.

Muutama vuosi sitten poistin itsekin kaiken kohinan, mutta nykyään kyseenalaistan sen tarpeellisuuden. Kun poistat raidasta kohinaa, muokkaat myös itse signaalia, yleensä huonompaan suuntaan.

Esim Adobe Auditionin ja Wavesin nr-työkalut perustuvat kohinaprofiilin käyttöön, missä otetaan pieni pätkä pelkkää kohinaa näytteeksi ja lasketaan sitä vastaava taajuusprofiili. Sitten koko signaalia käsitellään niin, että signaalista poistetaan niitä taajuuksia, joita on vähiten itse signaalissa ja eniten kohinassa. Käytännössä siis kuitenkin vaimennat varsinaisesta signaalista tiettyjä taajuuksia, eli signaali ei säily alkuperäisenä. Riippuen kohinan amplitudista liian voimakkaan vaimennuksen lopputuloksena saat oudon kuuloisia artefaktoja (sellaisia pulputtavia ääniä).

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#5 kirjoitettu 07.01.2008 00:39

docey kirjoitti:

Muutama vuosi sitten poistin itsekin kaiken kohinan, mutta nykyään kyseenalaistan sen tarpeellisuuden. Kun poistat raidasta kohinaa, muokkaat myös itse signaalia, yleensä huonompaan suuntaan.


Asia on juri näin. Ihmiskorvaa itseasiassa haittaa aika vähän se PIENI kohina. Jopa helposti päin vastoin. Sen sijaan ne artifaktit haittaavat. Hyvin harvoin se kohinan poisto on oikeasti tarpeen ja jos on, niin usein silloinkin se haittaa enemmän kuin auttaa.

^ Vastaa Lainaa


eastvirginia
7 viestiä

#6 kirjoitettu 07.01.2008 21:41

hei,

Olen käyttäny Adobe Audition 1.0, 1.5 ja 2.0 versiota ja todennut samat
ongelmat. Päivitin just 3.0 versioon ja siinä noi kohina yms. on ratkaistu
todella hyvin aikaisemmista uusilla ominaisuuksilla. Ja muutenki todella
hyviä omin. lisää mm. sävelkorkeuden muutos, kappaleen nopeuden muutos, nuotin tarkkuussäätö oikealle taajudelle jne.

^ Vastaa Lainaa


LILQuest
433 viestiä

#7 kirjoitettu 09.01.2008 19:38

Tilannehan on se, että jos miksaat yksittäisen raidan ja esim. kopioit sen juuri miksatun raidan muutamaan vierekkäiseen raitaan, niin lopputulos klippaa aivan varmasti. Eli ei riitä, että miksaat yksittäiset raidat hyviksi. Koko sessio täytyy vielä lopussa miksata/masteroida, että saat lopputuloksen, joka ei klippaa.

Tää sun ongelmat ei liity niinkään miksaukseen, vaan masterointiin.
Eli masteroinnissa keskitytään juuri mm. tuohon sun lopullisen äänenvoimakkuuden ongelmaan.
Löysin tommosen ketjun täältä mikserin foorumeilta kuin: http://www.mikseri.net/forum/thread.php/?id=28636
Sieltä löysin itekki muutaman ihan hyvin vinkin tuohon masterointiin. Kannattaa tsekkailla. Lisäksi tähän masterointiin löytyy muutama hyvä ohjelma (esim. Ozone), mutta ilmaisia masterointisoftia en itse ole vielä löytänyt. Esimerkiksi Ozonen saat avattua juuri tuohon Adobe Auditioniin VST-plugina, jolloin voit käyttää sitä suoraan Adobessa.

EDIT. Tossa vois olla jotain ilmaista masterointityökalua. Täytyypä itekkin tsekata: http://jamin.sourcefor...

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#8 kirjoitettu 10.01.2008 00:15

Standu kirjoitti:
Mä miksaan tälläses järjestykses vokaalit:

...

Mitkä noist jutuist tehää masteroidessa vai tehääkö mitää?

riippuu täysin millaiselta lähdematsku kuulostaa. sun tapauksessa toi näyttää toimivan ihan hyvin. kannattaa muutenkin pyrkiä tekemään kaikki tarvittava säätö miksatessa, kun masteroinnissa ei enää voi vaikuttaa yksittäisiin juttuihin yhtä paljon.

ja tost limitterist en oikee ymmärtäny et onks se vaa volumen lisäämist niiku normalisointii?

limitteri on käytännössä tiukempi versio kompressorista. kun kompressori hiljentää laajalta alueelta, limitteri tekee sen hillitysti käytettynä vain voimakkaimmille nopeille piikeille, jolloin äänensävy muuttuu vähemmän kuin kompressorilla. pitkälle yksinkertaistaen limitointi on särölle normalisointia ilman sitä säröä. toki limitterinkin saa särkemään, jos oikein yrittää.

^ Vastaa Lainaa


LILQuest
433 viestiä

#9 kirjoitettu 10.01.2008 08:34

Standu kirjoitti:
...mitä jos yksittäinen raita ei clippaa yli 0db, mut ku koko biisin kaikki raidat (biitti, vokaalit, tuplaukset ynm.) soi ni mittari lyö punast vähän välii eli ku exporttaan biisin mp3 muotoo ni clippaaks se sillon siin mp3 versios?

Standu kirjoitti:
...Mut en siis kopioi niit miksattui raitoja päällekkäin et sais volumee


Tällä mun kopioimis-jutulla vastasin tähän sun ylempänä esittääs kysymykseen.
Eli jos sulla on yksittäisiä miksattuja raitoja, jotka ei yksittäin clippaa ja laitat niitä sitten päällekkäin (juurikin siis biitin ja vokaaliraidat), niin väkisinkin lopputulos clippaa, koska raitojen dB-yhteisumma kasvaa.

Paras ratkaisu tosiaan on löytää softa, jolla voit kunnon masteroinin tehdä ilman, että tarvii alkaa kikkailla ton Adoben omilla efekteillä. Se ei oo kuitenkaa ihan mitään helppoo hommaa alkaa masteroida omin neuvoin. Noissa valmiissa paketeissa on sekin hyvä puoli, että niistä löytyy presettejä, joita voi ensin kokeilla ja alkaa niitä sitten pikkuhiljaa muokkailemaan oman mieltymyksien mukaan.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#10 kirjoitettu 11.01.2008 08:24

Standu kirjoitti:

Ja niist standardi vola tasoista ku kuuntelen mp3:sella musaa ni lähes kaikki muut biisit on suht samoil tasoil paitsi cheekin uuden levyn jokanen biisi kuulostaa olevan reilusti kovemmal ja mun muijaki sano et senki mielest ku se kuuntelee ni cheekin uuden levyn biisit on kovemmal ku muiden eli miten se levy on sit voitu masteroida niin kovalle muihi verrattuna jos on jotaa standardi tasoja?


Ei ole mitään selviä "standardi tasoja". Käytännössä se masterointi kovalle aina rajoittaa dynamiikkaa ja viimekädessä myös lisää säröä. Lisäksi kovalle masterointi edellyttää äärimmilleen vietynä myös tietynlaista taajuusvastetta. Eli siis käytännössä jos tahtoo masteroida levynsä TODELLA kovalle, niin pitää tehdä äänenlaadullisia kompromisseja. Muutenkin se on ammattilaisten hommaa ammattilaisten laitteistoilla.

Sitten voi kysyä mitä järkeä siinä on kun kuuntelija vääntää stereoista sen äänenvoimakkuuden sopivalle tasolle?

Käytännössä "standardi taso" muodostuu siitä, että miten paljon sitä ääntä voi helposti kompressoida liikaa äänenlaadun kärsimättä.

Ja masterointi ilmeisesti on vaativaa hommaa


Erittäin vaativaa ja luovaa työtä. Pitää aina biisin mukaan miettiä miten se tässä kannattaa tehdä. Huonolla laitteistolla sama kuin yrittäisi nistiä kärpäsiä silmät sidottuna.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#11 kirjoitettu 11.01.2008 09:49

Standu kirjoitti:
tuli vaa mielee et kauan suunillee pitää harjotella sitä masterointii et sen biisin saa kuulostaa silt et se on vähän tasokkaampi ja masteroitu?

vähintään monia vuosia, riippuu vähän millä tasolla nyt on.

Onks Hard limitteri ja limitteri eri judu?

ei pitäis olla.

^ Vastaa Lainaa


proyo
610 viestiä

#12 kirjoitettu 11.01.2008 10:01

En taaskaan laiskuuttani jaksanu lukee kaikkia,mut tiedän jo mitä aijon sanoa. Auditionilla VOI tehdä kyllä biisin jos toisenkin,mutta suosittelen kyllä vaihtamaan ohjelmaa koska auditionissa ei ole mahdollisuutta muokata ääntä reaaliajassa jos ei oteta huomioon kämästä EQ:a. Saatan kyllä olla pahasti väärässä jos näin väitän mut korjatkaa jos juttu on toisin.

Jokatapauksessa, kun voit säätää efektin tai EQ tai minkä vaan niin että kuuntelet samalla koko biisiä niin tulos on huomattavasti parempi kun että vedät hatusta ne arvot tauluun ja toivot parasta.

Noise redutionista sen verran että se vetää ne vokaalit paskaan kuntoon jos arvot laittaa niin suureksi että eron kuulee selvästä originaalin ja efetin jälkeisen äänen välillä. Juju on siinä että se poistaa sen pienen suhisevan äänen sieltä taustalta ja se on niin pienellä usein että sitä hädintuskin kuulee muun äänen alta. Toisin sanoen noise redutionin vaikutuksen kuuluis aistia mielummin kun kuulla. raidasta tulee vaan jotenki selkeempi.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#13 kirjoitettu 11.01.2008 10:21

proyo kirjoitti:

uditionilla VOI tehdä kyllä biisin jos toisenkin,mutta suosittelen kyllä vaihtamaan ohjelmaa koska auditionissa ei ole mahdollisuutta muokata ääntä reaaliajassa jos ei oteta huomioon kämästä EQ:a. Saatan kyllä olla pahasti väärässä jos näin väitän mut korjatkaa jos juttu on toisin.


Olet pahasti väärässä. Kyllä Auditionissa käytännösä jokaisessa (ainakin kaikissa mitä tulee mieleen) efektissä on mahdollisuus sitä träkkiä kuunnella samalla kun säätää efektiä.

Noise redutionista sen verran että se vetää ne vokaalit paskaan kuntoon jos arvot laittaa niin suureksi että eron kuulee selvästä originaalin ja efetin jälkeisen äänen välillä. Juju on siinä että se poistaa sen pienen suhisevan äänen sieltä taustalta ja se on niin pienellä usein että sitä hädintuskin kuulee muun äänen alta. Toisin sanoen noise redutionin vaikutuksen kuuluis aistia mielummin kun kuulla. raidasta tulee vaan jotenki selkeempi.


Koko juju on oikeasti olla käytämättä noiseredutionia. Siinä olet oikeassa, että vähemmän efektiä = vähemmän artifakteja. Sen sijaan aina kun noisea poistaa, niin aina se lisää niitä artifakteja sinne. Mitä enemmän poistaa noisea, niin sitä enemmän se lisää artifakteja. Niitä ei välttämättä selvästi kuulee (etenkään huonolla laitteistolla), mutta aina niitä siellä on ja aina ne huonontavat sitä äänenlaatua sitä mikaa mitä enemmän sitä noisea poistetaan.

Itse sanoisin, että miltei aina siitä kohinan poistosta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Ihmiskorva kyllä siirtää automaattisesti pienen noisen aina takaalalle ELLEI sitä sitten oikein erikseen kuuntele. Tässä on juuri se noisen poiston ongelma. Kun oikein erikseen kuuntelee sitä kohinaa, niin taatusti häiritsee. Sitten säätää sen "noise vs. artifaktit" komromissin siten, että noisea on vähän. Itseasiassa siinä sitten turhaan poistaa sen noisen joka oikeastaan aika vähän haitaa käytännössä. Jos taas noise on niin kovalla, että se käytännössä haitaa, niin silloin ne artifaktitkin ovat käytännössä niin kovalla jo, että se haittaa helposti enemmän.

Älä poista noisea noisen poisto plugareilla JOS et OIKEASTI tiedä tasan mitä teet. Mielummin älä silloinkaan.

^ Vastaa Lainaa


proyo
610 viestiä

#14 kirjoitettu 11.01.2008 13:24

Haava kirjoitti:

Olet pahasti väärässä. Kyllä Auditionissa käytännösä jokaisessa (ainakin kaikissa mitä tulee mieleen) efektissä on mahdollisuus sitä träkkiä kuunnella samalla kun säätää efektiä.



Joo pystyyhän sitä raitaa kuuntelemaan mitä muokkaa mutta koko biisiä ei mun tietääkseni auditionilla pysty,mut voihan olla että oot oikeessa. en oo vaan itse sitä tajunnu silloin kun vielä auditionia käytin.

^ Vastaa Lainaa


kanzu123

#15 kirjoitettu 11.01.2008 15:12

En nyt jaksanut lukea topicia ihan loppuun, joten kerron mitä kerron. Oli kerrottu ennen tai ei. Tohon, että miten saa musiikin soimaan lujaa, kuten monissa kaupallisissa levyissä. Ratkaisu ongelmaan on erittäin hyvin miksattu kappale, joka mahdollistaa kunnon masteroinnin. Sitten soi, ja lujaa. Saundi vaan pukkaa menemään yleensä huonommaksi, kun tarkoitus on vain saada soimaan LUJAA. En nyt tarkoita, etteikö saundia pilaamatta saisi soimaan lujaa
Ja yleensäkkään, miksi haluat kappaleen soivan lujaa? Eikö se hyvä saundi kuitenkin ole se pääpointti? Kyllä jokaisella ghettoblingblingräbbärillä on vähintään 1000w vahvistin ja vitusti kaiuttimia, joilla saa soimaan lujaa - vaikka hireen piipityksen (Tämä ei ollut vittuilu, vaan stereotypinen käsitys asiasta, jota en edes itse sisäistä!)
Sitten itse topiciin. Itselläni on about sama ohjelma, hiukan eri nimellä vaan. Jos nyt räppivoksuja nauhoittelee, niin tärkein asia on lähtösaundi. Tämä pätee joka asiassa. Ei mikään ihmemies saa line6:sen ylisärötetyllä insene-saundilla soitettua kopiostratoa kuulostamaan kunnon putkivehkeeltä, ainakaan ilman puhdasta linjasaundia, jota kyseinen ihminen tuskin tajuaa ottaa sillä ammattitaidolla
Ellen väärin lukenut niin ostit konkkamikin ja pop-up-filtterin. Siinä on saundin pääpointti. Sitten miksauksesta sen verran, että sitä hard limitteriä kannattaa käyttää varoen. Sillä tuhoaa saundin kuin saundin helposti. Kompura on yleensä parempi vaihtoehto.
Laulun miksaamisessa yleensä kannattaa kiinittää huomio EQ:n ja Reverbin kohdalle, niin ja deley on tietysti kanssa. Kompurakin on yleensä suotavaa, ellei jopa pakollinen, jotta saadaan turha äänen tasojen heilahtelu pois. EQ:lla haet vähän potkua lauluun, reverbillä ja deleyllä vähän syvyyttä ja "saundia" lauluun.
Harvemmin mitään valmiita rap-vokaalit VST-plugareita löytyy Eli itse vaan kokeilemaan kaikkea. Ei siinä kauaa mene että hiukan pääsee jyvälle, mitä mistäkin tapahtuu.

kanzu123 muokkasi viestiä 15:13 11.01.2008

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#16 kirjoitettu 11.01.2008 18:58

proyo kirjoitti:

mutta koko biisiä ei mun tietääkseni auditionilla pysty,mut voihan olla että oot oikeessa.


Kyllä pystyy realiajassa kuunnellessa säätämään niitä efektejä yksittäisillä raidoilla, moko miksissa ja eri busseissa.

^ Vastaa Lainaa


proyo
610 viestiä

#17 kirjoitettu 11.01.2008 22:11

Standu kirjoitti:
kävin tänää f-musas ja siin samal tutult myyjät joka tietää miksaamisest ja masteroinnist kysäsin vähä näit hommii ja se oli sitä mielt et voksui ei hirveesti kannata kompressoida, ennemmin vähän kompressoi ja sit nostaa niit hiljasempii äänii yhtä kovalle muiden kans.. masterointi ohjelmist kysyin samalla ja se suositteli yhtä parin sadan euron ohjelmaa jonka nimee en nyt muista, mut sano et tosi hyvä just hima äänitykses, simppeli ja hyvät presetit joil pääsee jo alkuu.. mitäs mielt ootte, kannattaako ostaa?


En kyl ostais erikseen mitään softaa masterointiin kun sen voi hoitaa samalla ohjelmalla kun itse miksaamisenkin. Se on vaan turhaa rahan menoa. Samoja EQja(jos tarpeen),kompuroita,ym plugareita käytetään masterointiin kun perus miksaamiseenki. Myyjä on vaan halunnu väkisin myydä?

Tuolla äsken sanoit että sua häiritsee muut raidat miksatessa. No miksaamisen idea on että raidat saadaan toimimaan toisiinsa nähden hyvin ja niin että kaikki soittimet antaa jotain sille biisille ja kaikille on tilaa. Jos raidat miksaa yksitellen niin se perus idea katoaa. Tietenkin jotain kaikuja ja semmosia kun laittaa niin on tarpeen kuunella yksitellen,mut pääsääntösesti kannattaa kyllä miksaa niin että ainaki osa muistakin raidoista on kuultavissa.

tuon audition jutun kans kyl täytyy myöntää tappio. Ja kuinka paljon mä oon sitä ohjelmaa kironnutkaan sillon ku sillä miksasin

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu