Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja volat kohilleen?


Alåne
1128 viestiä

#1 kirjoitettu 21.07.2008 12:16

Mikähän olis nopein/kätevin tapa saada biisien volumet kohdilleen levyä tehdessä?

^ Vastaa Lainaa


Heijala
4760 viestiä

#2 kirjoitettu 21.07.2008 12:51

Käyttämällä volume-nappulaa. Mutta Hard Limit -värkki on kans ihan jees.

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#3 kirjoitettu 21.07.2008 16:12

Monikanavamikseri on siihen hommaan optimoitu laite.

^ Vastaa Lainaa


Alåne
1128 viestiä

#4 kirjoitettu 21.07.2008 22:57

Fakap kirjoitti:
Monikanavamikseri on siihen hommaan optimoitu laite.


Löytyy. Valitettavasti äänikortissani ei ole, kuin 2 sisään ja 2 ulostuloa.

Haen tässä nyt kuitenkin softapohjaista ratkaisua. Ihan vaan mielenkiinnosta miten te masteroitte cd:n?

Kappaleitten dynamiikat on todella erilaisia. Osa kappaleista on täysiä pötkylöitä, osa kuitenkin vähä eleisiä. Eli piikkejä siellä täällä. Haluan biisit säilyttääkin tällaisina, mutta kuitenkin olisi kiva että levyn voisi kuunnella alusta loppuun koskematta volume namiskaan.

^ Vastaa Lainaa


minomus
300 viestiä

#5 kirjoitettu 22.07.2008 00:48

Alåne kirjoitti:
Fakap kirjoitti:
Monikanavamikseri on siihen hommaan optimoitu laite.


Löytyy. Valitettavasti äänikortissani ei ole, kuin 2 sisään ja 2 ulostuloa.

Haen tässä nyt kuitenkin softapohjaista ratkaisua. Ihan vaan mielenkiinnosta miten te masteroitte cd:n?

Kappaleitten dynamiikat on todella erilaisia. Osa kappaleista on täysiä pötkylöitä, osa kuitenkin vähä eleisiä. Eli piikkejä siellä täällä. Haluan biisit säilyttääkin tällaisina, mutta kuitenkin olisi kiva että levyn voisi kuunnella alusta loppuun koskematta volume namiskaan.


Mikäli biisit on miksattu jo niin riittäiskö ihan perusnormalisointi piikit samaan (vaikka -0,4db)? Toisin sanoen isoimmat kohdat kaikista biiseistä on yhtä isolla, mutta dynamiikkaan ei kosketa pätkääkään. Säilyttäisit silloin ne dynamiikkaerot, mutta toisaalta volumea voipi joutua vähän säätämään jos average RMS erot on huikean isot. (Piikkien mukaan normalisoidessa raidan voimakkain kohtahan ei välttämättä ole se "isoimmalla" soiva kohta vaan voi olla joku todella lyhytkin napsautus)

Muuten valmiin kaman volasäädössä tuo piikkien normalisointi voi tietysti tuottaa ongelmia mikäli esim. paahtobiisin piikit on paljon ns. keskivolan yläpuolella jolloin keskimääräinen voimakkuus edelleen jää pieneksi verrattuna piikittömämpään ja kenties hiljaisemmaksi tarkoitettuun biisiin. Average RMS normalisoinnilla biisit saa periaatteessa kutakuinkin yhtä ison volan kuuloisiksi, mutta sitten törmätäänkin taas biisin sisäisen dynamiikan kusemiseen...

Kuulematta hankala arvioida mitä kannattaisi tehdä. Nämäkään normalisoinnit kun eivät ole niitä ainoita mahdollisuuksia.

Ehkä apua, ehkä ei... kännipostauksen piikkiin taas kerran epäselvyydet
minomus muokkasi viestiä 00:51 22.07.2008

minomus muokkasi viestiä 00:55 22.07.2008

^ Vastaa Lainaa


Alåne
1128 viestiä

#6 kirjoitettu 22.07.2008 17:04

minomus kirjoitti:
Alåne kirjoitti:
Fakap kirjoitti:
Monikanavamikseri on siihen hommaan optimoitu laite.


Löytyy. Valitettavasti äänikortissani ei ole, kuin 2 sisään ja 2 ulostuloa.

Haen tässä nyt kuitenkin softapohjaista ratkaisua. Ihan vaan mielenkiinnosta miten te masteroitte cd:n?

Kappaleitten dynamiikat on todella erilaisia. Osa kappaleista on täysiä pötkylöitä, osa kuitenkin vähä eleisiä. Eli piikkejä siellä täällä. Haluan biisit säilyttääkin tällaisina, mutta kuitenkin olisi kiva että levyn voisi kuunnella alusta loppuun koskematta volume namiskaan.


Mikäli biisit on miksattu jo niin riittäiskö ihan perusnormalisointi piikit samaan (vaikka -0,4db)? Toisin sanoen isoimmat kohdat kaikista biiseistä on yhtä isolla, mutta dynamiikkaan ei kosketa pätkääkään. Säilyttäisit silloin ne dynamiikkaerot, mutta toisaalta volumea voipi joutua vähän säätämään jos average RMS erot on huikean isot. (Piikkien mukaan normalisoidessa raidan voimakkain kohtahan ei välttämättä ole se "isoimmalla" soiva kohta vaan voi olla joku todella lyhytkin napsautus)

Muuten valmiin kaman volasäädössä tuo piikkien normalisointi voi tietysti tuottaa ongelmia mikäli esim. paahtobiisin piikit on paljon ns. keskivolan yläpuolella jolloin keskimääräinen voimakkuus edelleen jää pieneksi verrattuna piikittömämpään ja kenties hiljaisemmaksi tarkoitettuun biisiin. Average RMS normalisoinnilla biisit saa periaatteessa kutakuinkin yhtä ison volan kuuloisiksi, mutta sitten törmätäänkin taas biisin sisäisen dynamiikan kusemiseen...

Kuulematta hankala arvioida mitä kannattaisi tehdä. Nämäkään normalisoinnit kun eivät ole niitä ainoita mahdollisuuksia.

Ehkä apua, ehkä ei... kännipostauksen piikkiin taas kerran epäselvyydet
minomus muokkasi viestiä 00:51 22.07.2008

minomus muokkasi viestiä 00:55 22.07.2008


Kiitokset! Kännissä ne parhaat postataan.

^ Vastaa Lainaa


PJS

#7 kirjoitettu 24.07.2008 00:15

Tietämättä yhtään mitä oot tekemässä sanoisin, et ihan normi kompurointi on nyt se mitä haetaan. Eli master kanavaan isket vaan kompressorin kiinni, multiband jos taidot riittää ja haluut modernimpaa saundia tai sitte ihan perinteinen kompurointi jos haluut päästä vähemmällä nypläämisellä/haet perinnehenkisempää saundia.

Ite koitan usein tehdä niin, että biisi on miksattaessa jo mahdollisimman valmiin kuuloinen ilman, että masterissa on mitään efektejä. Käytännössähän se "miksaus" alkaa silloin ihan semmosista perusjutuista ku huolellinen sovittaminen etc. Ku perusasiat on kunnossa ni se lopullinen miksaus+masterointi on jotenki kauheen nopee ja helppo prosessi. (Itekki oon tosin vasta hiljattain päässyt jyvälle tästä kokonaisvaltaisemmasta totuudesta.)

Asia aukeni aika lailla ku vähän opiskelin miten eri kompurat käyttäytyy ja miten ne arvot vaikuttaa mihinkin. En tiedä onko välttämättä hirveen oikein mut seuraavalla metodilla masteroitsin mm. linkin biisin joka on demo oman bändin touhuista...http://maihinnousu.net/s/?song_id=988

Kompuraa ei oikeastaan masterkanavan lisäksi ole muualla ku rummuissa, jotka on rinnakkaiskompuroitu aika tanakan oloisiksi. Masterkanavalla on ekaksi ihan normi kompura jossa on aika maltillinen ratio, sen verran hidas attack, että rumpujen attack säilyy ja releasen säädin sen mukaan että kompuran viisari ehtii palautua täysin joka iskun jälkeen. Thresholdin säädin siten, että eka kompura iskee sisään kovemmilla piikeillä, eli käytännössä lähinnä basarille ja virpalle. sen jälkeen harkitsin et olisin laittanu koko touhun masterlimitin läpi, mut tulin kuitenkin toisiin aatoksiin ku se tuppaa mulla aina puurouttamaan saundia ku sit innostuu nostaan volaa ja kaikki kuulostaa hetken aikaa pirun isolla. Eli lopulta vaan etin semmosen asennon mastervolalle et maksimipiikki osui nollaan.

Noihin automaattisiin normalisointisysteemeihin en oo oikein tykästyny, ne tekee aika epämusikaalista jälkeä loppupeleissä.

^ Vastaa Lainaa


Alåne
1128 viestiä

#8 kirjoitettu 24.07.2008 00:35

Joo en kompressointia tässä nyt hakenut. Mutta kiitos kuitenkin.

^ Vastaa Lainaa


Epoche
5248 viestiä

#9 kirjoitettu 24.07.2008 03:07

No jos sun valmiit biisit soi ihan eri volal samalla normalisoinnilla niin sitten vaan alat hiljentää niitä kovempaa kuuluvia biisejä peak-normaalisoinnilla kunnes kaikki soi yht kovaa, eli siis hiljaa..Se on ainut vaihtoehto jos ei saa muuttaa biisien dynamiikkaa..

Epoche muokkasi viestiä 03:07 24.07.2008

Niin ei varmaan muuten tarvii enää nykysil ohjelmil jättää piikkei mihinkää miinukselle. Normaalisointi 0db

^ Vastaa Lainaa


PJS

#10 kirjoitettu 24.07.2008 15:00

Meinaat ettei klippaa? Miksi silloin normalisoida ollenkaan?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#11 kirjoitettu 24.07.2008 16:16

Epoche kirjoitti:

Niin ei varmaan muuten tarvii enää nykysil ohjelmil jättää piikkei mihinkää miinukselle. Normaalisointi 0db


Itseasiassa kannattaa jättää ihan vähän tilaa sinne yläpäähän. Joku -0.1db tai sinnepäin. Hämmästyttävän monen cd-soittimien systeemit clippaavat muuten. Lisäksi .mp3 pakkaus on hyvä keino saada biisit clippaamaan huonoilla mp3 soittoohjelmilla (= säätämätön fobaar2000).

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#12 kirjoitettu 24.07.2008 16:23

jos ne biisit miksais alunperinkin johonkin tiettyyn volaan - aina. se, miten sen masterkanavan saa pidettyä jossain tietyssä haarukassa onkin sitten riippuvainen miljoonasta tekijästä. voihan sen aina väkisin limitoida mutta pidemmän päälle olisi tietysti parempi opetella miksaamaan materiaali niin ettei masterkanavaan tarvitse juuri koskea.

jos joku biisi vaan soi huomattavasti hiljaisempaa kuin joku toinen, ja tämän hiljaisemman stygen tasoja aletaan kovin paljon nostamaan niin samallahan sitä pohjakohinaa nostetaan isommalle, ja vaikka se signal-to-noise suhde pysyykin samana nostamisen jälkeen niin lopputuloksena kuuluva kohina voi olla juuri tarpeeksi että se rupeaa vituttamaan.

Tietty hommasta tekee v-mäistä jos musiikki sisältää paljon dynamiikan vaihtelua - yritä nyt sitten osuttaa sitä palettia johonkin kapeaan haarukaan siellä mastekanavassa.

^ Vastaa Lainaa


PJS

#13 kirjoitettu 24.07.2008 16:25

Munkin mielestä tuppaa tuota clippaamista esiintymään nykyäänkin vielä vaikka ei enää pelatakkaan vaan 16 bitin voimin. Tietty yks syy tähän on se, et kaikki lytätään ja normalisoidaan eka pötköksi ja sitten nostetaan volat tappiin niin että todellinen dynamiikka häviää ni väkisihän tollain saadaan semmosta kamaa aikaseks mikä hiukan klippaa.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#14 kirjoitettu 24.07.2008 16:26

karman hardon kirjoitti:

jos joku biisi vaan soi huomattavasti hiljaisempaa kuin joku toinen, ja tämän hiljaisemman stygen tasoja aletaan kovin paljon nostamaan niin samallahan sitä pohjakohinaa nostetaan isommalle, ja vaikka se signal-to-noise suhde pysyykin samana nostamisen jälkeen niin lopputuloksena kuuluva kohina voi olla juuri tarpeeksi että se rupeaa vituttamaan.


Tuohan pätee siis toki käytännössä vain huonoilla kamoilla/väärin nauhoitetulle musiikille. No joo... Toki jos äänitettyjä kanavia on vähän ja hiljaisia äänilähteitä on mikittänyt, niin voihan tuo olla ongelma.

^ Vastaa Lainaa


PJS

#15 kirjoitettu 24.07.2008 16:27

mä oon aika samaa mieltä tossa kyllä. Miksei osa biiseistä voi olla vaan vähän hiljaisempia, jos niitten pitäis muutenkin olla hiljaisempia...Ja sama pätee biisin sisällä tapahtuvaan dynamiikan vaihteluun, miksi sitäkään pitäis häivyttää mitenkään?

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#16 kirjoitettu 24.07.2008 16:32

Haava kirjoitti:
karman hardon kirjoitti:

jos joku biisi vaan soi huomattavasti hiljaisempaa kuin joku toinen, ja tämän hiljaisemman stygen tasoja aletaan kovin paljon nostamaan niin samallahan sitä pohjakohinaa nostetaan isommalle, ja vaikka se signal-to-noise suhde pysyykin samana nostamisen jälkeen niin lopputuloksena kuuluva kohina voi olla juuri tarpeeksi että se rupeaa vituttamaan.


Tuohan pätee siis toki käytännössä vain huonoilla kamoilla/väärin nauhoitetulle musiikille. No joo... Toki jos äänitettyjä kanavia on vähän ja hiljaisia äänilähteitä on mikittänyt, niin voihan tuo olla ongelma.


joo, totta - muistelin aikoja kun väsäsin vielä Behringerin mikserillä
mut joo. en tiedä millaisesta musiikista on kyse mutta tuli sit vielä mieleeni että jos toinen biisi on akustinen jazz-balladi ja seuraava kirkonpolttoheviä niin saako niitä edes taitavampikaan masteroija niputettua peräkkäin ilman että jompikumpi mättää: joko se hissuttelu soi aivan s-tanan liian lujaa tai sitten se bläkkis aivan liian hiljaa. Tuli vaan ihan äärimmäisenä esimerkkina mieleen.

edelleen oon kyllä niillä linjoilla että pitäis pyrkiä miksaamaan alunperinkin biisit soimaan samalla volatasolla. Kun mun ymmärtääkseni: jos volumea tarvitsee lisätä, se kannattaisi lisätä mahdollisimman alkupäässä signaalitietä...

^ Vastaa Lainaa


Epoche
5248 viestiä

#17 kirjoitettu 24.07.2008 16:38

Haava kirjoitti:
Epoche kirjoitti:

Niin ei varmaan muuten tarvii enää nykysil ohjelmil jättää piikkei mihinkää miinukselle. Normaalisointi 0db


Itseasiassa kannattaa jättää ihan vähän tilaa sinne yläpäähän. Joku -0.1db tai sinnepäin. Hämmästyttävän monen cd-soittimien systeemit clippaavat muuten. Lisäksi .mp3 pakkaus on hyvä keino saada biisit clippaamaan huonoilla mp3 soittoohjelmilla (= säätämätön fobaar2000).


Jaa jaa, en kyllä itse koskaan ihan nollaan ole normalisoinut kuin testimielessä - tällöin en ole millään käytettävissä olevalla cd/mp3-soittimella saanut ongelmia aikaiseksi. Ajattelin että se trouble tulis siinä wav>mp3 käännöksessä jos tulisi, mutta ilmeisesti siis maailma on kuitenkin täynnä paskoja laitteita/ohjelmia..

Joo eli otetaan omat sanat takasin, eli ihan nollille ei ehkäpä kannata vetästä kipalettaan..

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#18 kirjoitettu 24.07.2008 16:42

Epoche kirjoitti:

Jaa jaa, en kyllä itse koskaan ihan nollaan ole normalisoinut kuin testimielessä - tällöin en ole millään käytettävissä olevalla cd/mp3-soittimella saanut ongelmia aikaiseksi.


No siis onhan sitä käytännössä aika vaikea kuulla, kun clippaus on niin pieni ja vain niissä kärkipiikeissä. Toisaalta eipä tuosta kymmenys desibelin volanvähennyksestä ole juuri haittaakaan, joten miksi turhaan tehdä sitä pientäkään äänenlaadun huononnusta.

Ajattelin että se trouble tulis siinä wav>mp3 käännöksessä jos tulisi, mutta ilmeisesti siis maailma on kuitenkin täynnä paskoja laitteita/ohjelmia..


Joo, kyllä se ongelma tulee siinä decoodaus vaiheessa ihan speksien mukaisella decooderilla. Siitä selviää vain decoodaamalla se isompibittisenä ja vähentämällä volaa se älyttömän pienen määrän. Eli käytännössä miltei kaikki .mp3 pläyerit soittavat ne speksien mukaan huonosti.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#19 kirjoitettu 24.07.2008 16:51

karman hardon kirjoitti:

tuli sit vielä mieleeni että jos toinen biisi on akustinen jazz-balladi ja seuraava kirkonpolttoheviä niin saako niitä edes taitavampikaan masteroija niputettua peräkkäin ilman että jompikumpi mättää


Masteroijan taidoista se ei anakaan ole kiinni ja kyllä saa. Ainoa ongelmahan siinä on julkaisuformaatin (esim. CD-levy) antama dynamiikka. Toinen millä ei ole väliä on sen musiikin kovuus itsessään. Se jazz-baalladi saattaa ylikomressoinnin johdosta jopa soida kovempaa nolladesibelitasossa kuin kirkonpolttohevi.

Jos tahdotaan puristisesti säilyttää joku täysidynamiikkainen klassinen teos sellaisenaan ilman kompressointia ja samalle levylle järjellisessä äänenvoimakuudessa soiva ylikompressoitu poppibiisi, niin CD:n 16bittiä saattaa olla kyllä puristille jo liian vähän ja teoriassa sen poppibiisin äänenlaatu jo kärsii (olettaen, että sitä tahtoo popittaa todella kovalla voimkauudella). LP:llä vastaava ongelma vielä pahempi kuin CD-levyllä. Sitten jos sitä klassista biisiä saa yhtään tuottaa (limitoida edes vähän kovimpia piikkejä), niin väittäisin että ongelma poistuu. Mikä tosin ei poista sitä tosiasiaa, että tuollaisissa tapauksissa se CD:n bittimäärä saattaa olla vähän liian vähän.

: joko se hissuttelu soi aivan s-tanan liian lujaa tai sitten se bläkkis aivan liian hiljaa. Tuli vaan ihan äärimmäisenä esimerkkina mieleen.


Ne soivat juuri sopivilla voimakkuksilla kun ne volatr säätää sopiviksi keskenään. Siinä ei oikesti ole mitään ongelmaa.

edelleen oon kyllä niillä linjoilla että pitäis pyrkiä miksaamaan alunperinkin biisit soimaan samalla volatasolla. Kun mun ymmärtääkseni: jos volumea tarvitsee lisätä, se kannattaisi lisätä mahdollisimman alkupäässä signaalitietä...


Kyllä biisit kannattaa miksata käytettävässä nauhurissa (oli se sitten analoginen tai digitaalinen) sopivan lähelle nollatasoa ja sitten miksata lopulliseen formaattiin säätää ne tasot sopiviksi koko levyä ajatellen. Usko pois.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#20 kirjoitettu 24.07.2008 17:22

joo, no tota mä itse asiassa vähän haeskelinkin että miksataan lähelle nollatasoa. eikös näin sen masteroijankin työ helpotu hitusen? - oon kuullut jopa huhuja että joidenkin ns. gurujen miksaamia lättyjä ei ole pahemmin tarvinnut masterointipajoilla ronkkia...mut en sit tiiä kun nykyäänhän on tää trendi että kompuroidaan pötköksi ja masteroidaan siihen ruven rajalle että kuulostaisi mahdollisimman "hyvältä" autoradioissa.

en ole kokeillu kuunnella bläkkistä ja akustista jazzia putkeen ja samalla katsonut mittareista että "hmm...joo kyllä ne yhtä kovaa tulee" - mutta voisin kuvitella, siis tämä nyt on vain teoreettinen pohdinta, että jos ne sois yhtä kovaa niin putkeen kuunneltuna jompikumpi särähtäisi korvaan. Tää ajatus vain perustuu siihen oletukseen että ns. heviä pitää kuunnella vitun kovaa ja jazz-biisi samoilla volasäädöillä ei vain kuulosta hyvälle (mikä sekin on toisaalta pelkkä makuasia). Unohdin kyllä tyystin tuon kompressointi-pointin. Joo, kyllähän sen jazzbiisinkin saisi kompressoitua tällä nyky-trendillä kovemmalle - onneksi jazzpiireissä moinen käytäntö ei ole oikein ottanut tulta alleen (en ainakaan ole törmännyt vielä tähän ylikompressointi-ilmiöön jazzlevyillä, ONNEKSI!)

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#21 kirjoitettu 08.08.2008 08:11

Standu kirjoitti:
Varmasti on kompuroitu, mut onks nois softissa niin isoi eroi et jollai toisel softal voi nostaa volat huomattavasti korkeemmalle ku toisel?


Kompuroissa on eroja ja kompuroiden käyttäjissä vielä isompia eroja. Lisäksi lähtömateriaaleissa on eroja. Kaupallisella puolella myös miksaus saatetaan suunnitella hyvin kompuroitavaksi.

^ Vastaa Lainaa


mystran
645 viestiä

#22 kirjoitettu 08.08.2008 19:48

Standu kirjoitti:
En löytäny mitää parempaa asiaa liittyvää threadii, joten: ei mitää sen ihmellisempää ku et miks ku avaan miksaus/masterointi softaa (adobe audition cs3) jonkun kaupallisen ison lafkan biisin esim. 50 centin jonkun biisin tai itseasias ihan suomalaistenki ämceidein, ni se on säädetty sen verran kovalle et se clippaa siin softas, multitrack viewis (se mis kaikki raidat näkyy) näkee et se clippaa mut mittarit kuitenki lyö silti jostai syystä tasan -3dB, mut sit edit viewis (jossa näkyy vaa yks raita) ni mittarit välkyttää punast melkee koko ajan? Eli se on masteroitu sen verran kovalle et esim. auditionil ei vois niin kovalle nostaa volii? Onha adobe auditionki kuitenki ihan kunnon softa ni ei se varmaa siit voi olla :o


Puhutaanko me nyt CD audiosta vai MP3:sta? CD audio todennäköisesti lyö tasan maksimitasolle (tai noin -0.02dB vai missä se suositeltu raja nyt meneekään), mutta ei luonnollisesti voi clipata (koska se CD ei tallentaisi niitä isompia arvoja anyway) mutta jos me puhumme MP3 audiosta, niin sitten se on siitä mp3-purkukoodista kiinni.

Nääs... tapahtuu niin että melkein aina kun audioon koskee jollain tavoin siirtyvät piikit vähän sinne tänne, ja niiden korkeus heittelee jonkun verran. Mp3-pakkaus tai sample-taajuuden muutos riittää vallan mainiosti. Lopputulos sitten clippaa marginaalisesti jos sitä ei joko uudelleen limitoi, tai laske tasoja hitusen. Muistaakseni standardin mukainen mp3-decoderi clippaa melkein väkisin jos joko purkaessa tai alunperin pakatessa ei erikseen jätetä lisää headroomia. Käytännössä riippuu sitten materiaalista (ja kuinka rankasti se on alunperin limitoitu) että huomaako tätä kuunnellessa; käytännössä yleensä puhutaan melko marginaalisesta ylilyönnistä, mutta digitaalinen piikkimittari tietysti ärähtää.

Tuo -3dB taas varmaan on softasi normaali headroomi (mutta sen varmaan tiesitkin)?

^ Vastaa Lainaa


mystran
645 viestiä

#23 kirjoitettu 08.08.2008 20:00

Haava kirjoitti:
Jos tahdotaan puristisesti säilyttää joku täysidynamiikkainen klassinen teos sellaisenaan ilman kompressointia [...]


...niin tarvitsee kyllä jo enemmän bittejä kuin ne 16 jotka CD tarjoaa. Ketään ei kiinnosta vittuakaan jos sen 120dB sinfonia-orkesteria pakkaa 80 desibeliin, kunhan sitä ei tee poppityyliin (limitteri -40dB, release 20ms ). Paitsi ehkä naapureita jotka vihastuvat vähemmän kun torvisektio hyökkää.

^ Vastaa Lainaa


GxBx
4644 viestiä

#24 kirjoitettu 08.08.2008 23:56

vitu loadaa kaik audaictuty ja kato volat sama

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#25 kirjoitettu 11.08.2008 07:40

mystran kirjoitti:

...niin tarvitsee kyllä jo enemmän bittejä kuin ne 16 jotka CD tarjoaa.


Jos ei koske siihen volumenuppiin kuuntelun aikana, niin väitän edelleen, että 16 bittiä on käytännössä riittävästi. No joo.. Toki vähän rajamailla, mutta silti.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu