Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Rumpujen ja eri soundien väliset äänenvoimakkuudet.


Dj Taluska
109 viestiä

#1 kirjoitettu 23.03.2009 09:50

Päätin laittaa tänne osastolle koska oon huomannu et monella aloittelialla on ollu ongelmia äänitasapainossa. Itellä kans. Mä ajattelen et toi voimakkuuksien säätö kulkee taajuuksien kanssa käsi kadessä. Kumpikin vaikuttaa kumpaankin. Niiden välinen balanssi on se mitä haen.

Eli onko jotain perusohjetta miten kannattaa säätää aanet kohdalleen kappaleessa. Ettei claps tai haikat kuulu turhan kovalla. Basari, basso, lead, pad.

Sehän tietysti on makuasia ja eri tyylilajeissa on omat juttunsa. Puhun konemusiikista. 2000-luvun alussa oli tapana pitää haikkoja hieman nykypäivää kovemmalla mut nyt haikat on onnistuttu hajoittamaan eri puolille ja syvyyksille. Kuuntelemalla sen oppii mut jos löytyis jotai ohjeita.

Dj Taluska muokkasi viestiä 10:43 23.03.2009

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#2 kirjoitettu 23.03.2009 10:51

Dj Taluska kirjoitti:
Eli onko jotain perusohjetta miten kannattaa säätää aanet kohdalleen kappaleessa. Ettei claps tai haikat kuulu turhan kovalla. Basari, basso, lead, pad.


Ennen FL Studiossa tuli pidettyä kaikki soittimet mikserissä "täysillä" ja aina kun halusi jotain soitinta nostaa niin ruuvasi vain sen voimakkuutta kovemmalle. Hirveätä puuroahan siitä luonnollisesti syntyy kun masterissa limitteri lyttää koko hoidon sileäksi. Nykyään ruuvaan heti suosiolla kaikki soittimet jonnekkin puolenvälin kieppeille (lukuunottamatta bassopään soittimia, joita pidän enemmän tai vähemmän lopullisen äänentason referenssinä).

Soittimien voimakkuudet nousevat sieltä sitten omaa reittiään esiin, yleensä pyrin enemmänkin equttamaan haluamiani taajuuksia esiin kuin nostamaan kokonaistasoa. Kun biisiä hieroo tuntikaupalla niin kyllä ne voimakkuudet löytävät ihan biisistä riippuen oikeat tasonsa.

Jos nyt jotain olen yleisesti huomannut niin pädit voi monesti jättää melko hiljaiselle, basso on hyvä sidechainata ihan hintsusti kickin kanssa vähän monimutkaisemmissa kuvioissa sekä clapsin ja haikkojen on hyvä kuulua selvästi läpi. Munattomat rummut lässäyttävät tunnelmaa. Jos leadin saa lyötyä puhtaasti vähän jopa "yli-kovalle" ilman leikkausta tai kompressiota niin siitä saa usein ilmavan ja todella iskevän.

Ihan biisistähän nuo aina riippuu, ei niistä oikein voi yleistä ohjetta antaa.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7652 viestiä
Luottokäyttäjä

#3 kirjoitettu 23.03.2009 14:56

itse lähden biisiä tehdessä/miksatessa yleensä aina basarin tasosta (8-12dB alle nollatason) ja miksaan kaiken sen "päälle". rumpuja miksatessa koitan löytää jokaiselle soundille tietyn tasapainon, jossa se tukee/vahvistaa groovea, mutta ei silti varasta liikaa huomiota tai ole ärsyttävän voimakas. usein samanlaisina toistuvilla soundeilla kuten open hihatilla tai clapilla on vaarana muuttua ärsyttäväksi liian kovaksi miksattuna. usein huomaan tunnin tai parin miksaustuokion päästä, että sitä perinteistä offbeat-haitsua kannattaa sittenkin laittaa desibelin tai muutaman hiljaisemmalle. se erottuu silti taustalta ja säilyttää grooven samana, mutta ei kuitenkaan läsähdä ärsyttävän kovaa ja jättää tilaa muille soundeille. tehokeinona harvemmin toistuvat fillit ja muut soundit kannattaa tietysti miksata sen verran kovemmaksi, etteivät ne huku muuhun komppiosastoon.

on hyvä muistaa myös, että lyhyitä ja voimakkaita transientteja sisältävät soundit (lyhyt clap, voimakkaasti kompressoidut soundit) eivät kuulosta läheskään yhtä kovilta verrattuna tasaiseen signaaliin, vaikka jälkimmäinen olisikin mittarien mukaan hiljaisempi. jos clapin perään laittaa lyhyen reverb-hännän, sitä ei välttämättä tarvi pitää yhtä lujalla, koska jatkuvan hännän erottaa paljon helpommin kaiken muun seasta kuin lyhyen ja terävän iskun joka kaiken lisäksi ajoittuu muiden rumpujen kanssa samaan kohtaan. riippuu siis soundista, mikä on tarpeeksi kovalla ja tietysti biisistä itsestäänkin, millaisia soundien tulisi olla ja miten ne kannattaisi miksata.

jos itse tahdon nostaa jonkun soittimen tasoa, teen sen paljon mieluummin vain kanavan tasoa nostamalla kuin ekuttamalla, koska se vaikuttaa usein merkittävästi soundin yleissointiin. jos samalla soundista nousee esiin jotain epämieluisia ääniä (alapäärumble, joku piikkitaajuus) niin ekutan niitä samalla kevyesti hiljaisemmalle.

jos tuntuu vielä kaiken edellisenkin jälkeen, että rummut eivät pelitä ihan kunnolla yhteen, rinnankompressointi (hyvä käännös?) voi olla huomattava ja yllättävän helppo apu korjata asiaa. itse ohjaan aina basarin omalle kanavalleen ja loput rummut toiselle, niin voin nopeasti kontrolloida niiden voimakkuutta suhteessa toisiinsa ja muuhun biisiin. samalla voin käyttää rinnankompressointia näppärästi rumpuihin ja lisätä niihin tarvittaessa erillisen sidechain-kompressoinnin basarista ilman, että se hallitsisi liikaa rumpujen rinnankompressointia.

rumpujen "valmistuttua" kaikkien muiden soittimien voimakkuus tulee säädettyä melko vaivattomasti suunnilleen miellyttäviksi, olettaen että ne on jo miksattu suunnilleen siihen äänensävylliseen kuntoon missä ne lopullisesti ois tarkotus olla. padin miksaan yleensä niin, että soinnun erottaa rumpujen hakkaamisen läpi, mutta että leadit tai vokaalit pysyy silti selkeässä pääosassa. a/b-testit on usein hyvä keino hiljaisten soundien testaamisessa. kun äänen hiljentää, jotain puuttuu niin että sen huomaa, mutta ei varsinaisesti kuule mitä. leadin miksaaminen on vähän monimutkaisempi ja riippuvaisempi juttu mm. soundista, nuottien pituudesta, melodiasta, arpeggiosta sun muista tyyliseikoista. itse yritän aina saada melodian selvästi esiin ilman että se peittää liikaa rumpujen tuottamaa groovea tai että se mahdollisesti vahvistaa sitä.

masteroinnista nyt en puhuisi etenkään tässä vaiheessa ollenkaan. kun biisi on valmis ja tuntuu siltä, että se tarvii vielä sen viimeisen maagisen silauksen jotta se toimii täysillä, kannattaa vain suosiolla avata sekkari uudestaan ja koittaa säädellä tasoja ja automaatioita vielä tarkemmin. tuntuu, että masteroinnille annetaan liian usein liikaa arvoa. ite en koskaan masteroi biisejäni sen enempää, kuin laitan limitterillä muutaman desibelin kovempaa. kaikki muu on hyvä tehdä jo miksatessa, niin on paljon enemmän kontrollia kaiken suhteen. voihan masteriin laittaa vaikka samantyyppisen rinnankompressoinnin kuin rummuissa tai kevyen putkisärömallinnuksen, mutta ihmeitä ei siinä vaiheessa enää tehdä ja ylilyöntien riski on huomattavasti suurempi.

^ Vastaa Lainaa


GxBx
4644 viestiä

#4 kirjoitettu 23.03.2009 17:26

semmonen neuvo et ei ainakaan kannata itse kokeilla ja kuunnella mikä soundaa hyvältä.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7652 viestiä
Luottokäyttäjä

#5 kirjoitettu 23.03.2009 18:46

GxBx kirjoitti:
semmonen neuvo et ei ainakaan kannata itse kokeilla ja kuunnella mikä soundaa hyvältä.

ei niin. se on hauskaa, palkitsevaa, opettavaista ja aikaa vievää. :(

^ Vastaa Lainaa


Turilas
7 viestiä

#6 kirjoitettu 23.03.2009 18:52

GxBx kirjoitti:
semmonen neuvo et ei ainakaan kannata itse kokeilla ja kuunnella mikä soundaa hyvältä.


Toi on kyl perkeleen hyvä neuvo.

Rumpujen kai pitäis rokkaa eli jytää pitäis tapahtua, semmoista munakasta meininkiä. RRrokkia.

^ Vastaa Lainaa


Belrak
646 viestiä

#7 kirjoitettu 23.03.2009 19:34

Turilas kirjoitti:
GxBx kirjoitti:
semmonen neuvo et ei ainakaan kannata itse kokeilla ja kuunnella mikä soundaa hyvältä.


Toi on kyl perkeleen hyvä neuvo.


Minä taas en tajunnut tuota neuvoa ollenkaan. Jokaisen säädön jälkeen biisi exporttiin ja kaverille kuuneltavaksi vai?

Belrak muokkasi viestiä 19:35 23.03.2009

Ja jos tuo oli huumorivastaus niin suosittelisin viljelemään niitä vitsejä joissain muissa, kuin asiallisissa ja mahdollisesti opettavaisissa ketjuissa.

^ Vastaa Lainaa


GxBx
4644 viestiä

#8 kirjoitettu 23.03.2009 19:56

Belrak kirjoitti:
Turilas kirjoitti:
GxBx kirjoitti:
semmonen neuvo et ei ainakaan kannata itse kokeilla ja kuunnella mikä soundaa hyvältä.


Toi on kyl perkeleen hyvä neuvo.


Minä taas en tajunnut tuota neuvoa ollenkaan. Jokaisen säädön jälkeen biisi exporttiin ja kaverille kuuneltavaksi vai?

Belrak muokkasi viestiä 19:35 23.03.2009

Ja jos tuo oli huumorivastaus niin suosittelisin viljelemään niitä vitsejä joissain muissa, kuin asiallisissa ja mahdollisesti opettavaisissa ketjuissa.


tsemiä

^ Vastaa Lainaa


Belrak
646 viestiä

#9 kirjoitettu 23.03.2009 19:56

- Aloita miksaaminen bassorummusta ja bassosta. Kun bassorumpu ja basso pelaavat hyvin keskenään, siirry muihin rumpuihin. Sen jälkeen liidit ja pädit vapaassa järjestyksessä.

- Liu'uttele slidereita edestakaisin niin, että tiedät missä kohti instrumentti menee selkeästi liian hiljaiselle, ja missä kohti selkeästi liian kovalle. Oikea volyymi löytyy tietenkin tästä välimaastosta. Voit kokeilla myös sokkotekniikkaa: sliderista ote ja katse pois näytöstä, ja liu'uta kohtaan jossa volyymi tuntuu hyvältä. Tämä siksi, että monesti tulee tuijotettua liikaa niitä numeroita, vaikka pitäisi keskittyä kuuntelemaan.

- Kuuntele biisiä sekä kovalla, että hiljaisella. Monesti kun laittaa volat ihan kuiskauskovuudelle, niin tajuaa paljonkin juttuja. Toisaalta muista myös välillä luukuttaa kunnolla.

- Yksi oma kikkani on se, että laittaa äänentoistoon kunnolla volaa, huoneen oven kiinni ja kuuntelee tasoja viereisestä huoneesta. Kyllä, siis seinän ja oven takaa. Tässä johonkin toiseen biisiin vertaaminen sopii hyvin. Tällä kikalla voi paljastua vaikka liian kovalla/hiljaisella soiva kick.

- Pidä taukoja miksaamisessa. Korvat turtuvat ja kaipaavat välillä tuuletusta tai "nollaamista". Käy välillä vaikka ulkona kuuntelemassa ympäristön ääniä, palaa studiollesi ja kuuntele pari hyvin tuotettua pro-biisiä alle ja palaa omaan miksaukseesi.

- Kuuntele biisiä miksatessa myös kuulokkeilla, sekä joillain paskemmilla kaiuttimilla ainakin lopuksi, varmistaaksesi biisin toimivuuden kuluttajakäytössä.

^ Vastaa Lainaa


Belrak
646 viestiä

#10 kirjoitettu 23.03.2009 19:57

GxBx kirjoitti:
tsemiä

Kyllä minä sen jo ironiaksi tajusin, sääli vaan että pitää hyviä threadeja sotkea moisella paskalla, kun joku kuitenkin ottaa todesta.

^ Vastaa Lainaa


KSalmela

#11 kirjoitettu 23.03.2009 20:48

Belrak kirjoitti:
Kyllä minä sen jo ironiaksi tajusin, sääli vaan että pitää hyviä threadeja sotkea moisella paskalla, kun joku kuitenkin ottaa todesta.

Tervetuloa mikseri.net:n foorumille. Tänne suomalaisten musiikintekijöiden sivistyneeseen herrasmieskerhoon. Tällaisia ei todellakaan kannata ottaa todesta. Sen toteaa internetin vanha viisaus.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#12 kirjoitettu 02.04.2009 08:35

Miksaus on ylipäänsä vaikeaa ja itse sanoisin, että ne soitinten äänet vielä vaikuttavat siihen miten ne rumpusaundien volat kannattaa sotkea. Eli se kuiva rumpumiksaus yksinään ei olekkaan välttämättä enää se paras kun iskee kaikki ne muut soittimet siihen päälle.

Miksaus on raakaa ja vaikeaa työtä jossa kannattaa kannattaa käytäää "levänneitä korvia" aina välillä, eli pitää taukoja, että pääsee etääntymään siitä musiikista välillä.

Vaikea laji koko miksaus jota oppii vain tekemällä, mutta ei täydellisesti oikein sitenkään.

^ Vastaa Lainaa


VSL
223 viestiä

#13 kirjoitettu 02.04.2009 10:51

joo kuten jo sanottu ei oikeaa tapaa ole. itse lähtisin liikkelle niin että kaikki kanavat nollaan ja nostaa jokaisen yksitellen sopivalle tasolle, sitten compressorit, eqlla alapää leikkaus raidoilta johon ei bassoa tarvi. ja välttää liikoja korostuksia. eikä sitten lyttää limitterillä kaikkea, dynamiikkaa saa kyllä olla mielestäni. mutta vain tekemällä, kokeilemalla, ja etenkin virheistä oppii.

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#14 kirjoitettu 02.04.2009 11:15

VSL kirjoitti:
joo kuten jo sanottu ei oikeaa tapaa ole. itse lähtisin liikkelle niin että kaikki kanavat nollaan ja nostaa jokaisen yksitellen sopivalle tasolle, sitten compressorit, eqlla alapää leikkaus raidoilta johon ei bassoa tarvi. ja välttää liikoja korostuksia. eikä sitten lyttää limitterillä kaikkea, dynamiikkaa saa kyllä olla mielestäni. mutta vain tekemällä, kokeilemalla, ja etenkin virheistä oppii.


Niin, oikeastaan itse en esimerkiksi juuri tuolla tavalla tee ollenkaan, eli niin monta tapaa kuin on tekijöitäkin.

Pääasia on lopputulos, ei se miten siihen päästään, eli kyllä ne tasot sieltä löytyvät kun vain tarpeeksi etsii. Joka biisi on erilainen, jossain ne rummut vaatii kovaa esilletuloa, jossain ei.

^ Vastaa Lainaa


pekudius
49 viestiä

#15 kirjoitettu 21.04.2009 23:24

Ehkä tässä osiossa voisin kysäistä seuraavaa.
Käytän fl studiota ja usein käy biisejä tehdessä niin, että eri instrumenttien saundit alkaa heittelemään. Fruity Limiterillä voi asiaa varmaan korjata hyvin?? Vai olenko käsittänyt oikein?

Eli, kun olen saanut loistavan basso/rumpurytmin toimimaan ja vielä upean syna-melodian, niin bassolinja sotkee pian koko paskan ja rummut hiljenee tai alkaa tosiaan volumetaajuus heittelehtimään.

Miten vältän tämän parhaiten?

PS. aloittelija oon, mutta täältä tullaan

pekudius muokkasi viestiä 23:25 21.04.2009

Voiko olla siis esim. liikaa eri instrumentteja samaan pakettiin ajettuna päällekkäin kun tämä ongelma syntyy?

^ Vastaa Lainaa


Carpathia
311 viestiä

#16 kirjoitettu 22.04.2009 09:36

pekudius kirjoitti:
Ehkä tässä osiossa voisin kysäistä seuraavaa.
Käytän fl studiota ja usein käy biisejä tehdessä niin, että eri instrumenttien saundit alkaa heittelemään. Fruity Limiterillä voi asiaa varmaan korjata hyvin?? Vai olenko käsittänyt oikein?

Eli, kun olen saanut loistavan basso/rumpurytmin toimimaan ja vielä upean syna-melodian, niin bassolinja sotkee pian koko paskan ja rummut hiljenee tai alkaa tosiaan volumetaajuus heittelehtimään.

Miten vältän tämän parhaiten?

PS. aloittelija oon, mutta täältä tullaan

pekudius muokkasi viestiä 23:25 21.04.2009

Voiko olla siis esim. liikaa eri instrumentteja samaan pakettiin ajettuna päällekkäin kun tämä ongelma syntyy?


Tämähän se aina on. Kompressointi ja eri instrumenttien filtteröinti auttaa asiaa. Esimerkiksi sidechain kompressointi basson ja rumpubiitin kanssa tiukentaa monesti malitillisesti käytettynä tuota pakettia. On myös syytä seurata biisin taajuuskäyrää, missä on tilaa ja missä alkaa mennä liian täyteen. Matalat taajuudet monesti tekevät miksauksesta muhjua peittäen paljon alleen. Enemmän tästä kertokoon, kokeneemmat puurtajat.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#17 kirjoitettu 22.04.2009 09:53

Musikaalisen balanssin kuulee hyvin kun kääntää kaiuttimet/kuulokkeet niin hiljaiselle että juuri ja juuri kuulee mitään. Jos mikään olennainen elementti puskee yli tai hukkuu niin sen mukaan toimenpiteet.

Yöllä ei kannata miksailla, korvat eivät toimi. Monesti kääntää middlet pois ja diskantit ylös kun tekee väsyneilla korvilla hommia ja aamulla kuulostaa kamalalta.

^ Vastaa Lainaa


pekudius
49 viestiä

#18 kirjoitettu 22.04.2009 10:12

Carpathia kirjoitti:
Kompressointi ja eri instrumenttien filtteröinti auttaa asiaa. Esimerkiksi sidechain kompressointi basson ja rumpubiitin kanssa tiukentaa monesti malitillisesti käytettynä tuota pakettia.


Tämä kompressointi olikin käsite jota eilen yömyöhällä yritin opiskella. Tää on ollut alussa sellaista kokeilujen kautta opettelua. Oon yrittäny kovasti kuunnella, mitkä elementit tuottaa häikkää ja säätäny välillä niin, että hermot menee ja vituttaa. Tää miksauspuoli on aikas olennainen osa, mikä pitäis hallita, että saa jotain kuulostaan hyvältä.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#19 kirjoitettu 22.04.2009 10:12

pekudius kirjoitti:
Voiko olla siis esim. liikaa eri instrumentteja samaan pakettiin ajettuna päällekkäin kun tämä ongelma syntyy?


Äänikuva on kuin juomalasi. Jos teet 0,33l lasiin litran drinkin niin kyllä se balanssi heittää, joko viinaa on aivan liikaa tai aivan liian vähän riippuen miten päin tekee. Ja suurin osa läikkyy vielä ylikin.

Tarkoittaen että liialliset päällekkäiset taajuudet aiheuttavat korostumia jotka vaikuttavat limitteriin sitten sidechainmaisesti painaen kaikkea muuta alas. Myös epätasapainoiset soundit joissa on liikaa jotain tekevät saman. Esimerkiksi basso - hillitön humina jossain 20-40Hz välillä mutta kaiuttimet eivät toista sitä, siispä lisätään, lisätään, lisätään kunnes se 60Hz alue kuuluu fiksusti mutta nyt 30Hz onkin jo 10dB liian kovalla painaen kaikkea muuta limitterin kautta alas. Ja ihmetellään että mikä on.

Ensimmäisenä kannattaa laittaa ainakin 100Hz low cut kaikkeen paitsi bassoon ja kickkiin ja katsoa vaikuttaako se. Monesti esim. padit ovat aika täyden kaistan soundeja joten niistä joutuu equttamaan tilaa muille elementeille. Samoin jos bassosoundissa on jotain hillittömiä 20Hz sub-bassoja niin poispois vaan jos ne eivät ole tarkoituksella. Low cut bassoon ja basariin 35Hz paikkeille, samoin masteriin. Saat lopettaa noiden käytön vasta kun tiedät miksi ja miten

Sovitus on myös todella tärkeä juttu, ehkä jopa tärkeämpi kuin miksaus. Eli mitä juttuja soi millä soundilla ja missä kohtaa. Jotkut elementit eivät vaan toimi päällekkäin joten toinen pois tai sovitus niin että ne menevät limittäin.

Niin ja yksi tärkeimmistä asioista: maailman isoin yleissoundi ei todellakaan muodostu 10 maailman isoimmasta yksittäisestä soundista vaan 10 pienestä soundista jotka yksinään kuulostavat melko köyhältä. Ei siis saa jumittua kuuntelemaan raitaa soololla pitkäksi aikaa ettei hukkaa realiteettiä siitä mikä sen soundin paikka äänikuvassa on. 10 maailman isointa yksittäistä soundia tuottavat vain maailman kauheimman puuron.

^ Vastaa Lainaa


pekudius
49 viestiä

#20 kirjoitettu 22.04.2009 10:15

atheos kirjoitti:
Musikaalisen balanssin kuulee hyvin kun kääntää kaiuttimet/kuulokkeet niin hiljaiselle että juuri ja juuri kuulee mitään. Jos mikään olennainen elementti puskee yli tai hukkuu niin sen mukaan toimenpiteet.

Yöllä ei kannata miksailla, korvat eivät toimi. Monesti kääntää middlet pois ja diskantit ylös kun tekee väsyneilla korvilla hommia ja aamulla kuulostaa kamalalta.


Siis joo, pitää alkaa käyttään tota hiljaisella kuuntelua. Ja sitähän tässä usein tulee tehtyä, että juurikin yöllä yrittää tehdä parannuksia, eikä siitä mitään monestikaan tule

pekudius muokkasi viestiä 10:20 22.04.2009

atheos kirjoitti:
Sovitus on myös todella tärkeä juttu, ehkä jopa tärkeämpi kuin miksaus. Eli mitä juttuja soi millä soundilla ja missä kohtaa. Jotkut elementit eivät vaan toimi päällekkäin joten toinen pois tai sovitus niin että ne menevät limittäin.


Näinhän se tietysti on. Noita juttuja oppii varmaan kokeilujen kautta. Paljon on tullut testeiltua. Ja se, että hienoimmat kokonaisuudet koostuu useista pienistä soundeista, niin siinä on varmasti tärkeä asia muistaa ja vielä paljon oppimista.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#21 kirjoitettu 22.04.2009 10:38

Niin siis kyllä sitä itekin olen viime aikoinakin tehnyt sinne kahteen yöllä hommia mutta olen sentään vuosien varrella oppinut jättämään equttamiset pois yöllä ja tehdä lähinnä automaatioita ja kompressointeja ja tuollaisia - mutta ei sitä yöllä miksaamista koskaan opi välttämään Mutta siis on hyvä tiedostaa että mitkä osa-alueet kärsivät ja mitä taas voi tehdä. Esim. kun korvat alkavat olla puuroa equttamisen suhteen niin voi tehdä puuttuvia edittejä tms.

Tosin jos ei ole kiire niin ei sitä kannata väkisin miksata keskellä yötä, yö on sellaista luomisen aikaa eikä miksaus ole kyllä pohjimmiltaan kovin luovaa vaikka taiteellisia ratkaisuja siinäkin on. Enemmän se on lähinnä numeroita; hertsejä, desibelejä, millisekunteja, ratioita, Q-arvoja...

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#22 kirjoitettu 22.04.2009 11:02

pekudius kirjoitti:
Tämä kompressointi olikin käsite jota eilen yömyöhällä yritin opiskella. Tää on ollut alussa sellaista kokeilujen kautta opettelua. Oon yrittäny kovasti kuunnella, mitkä elementit tuottaa häikkää ja säätäny välillä niin, että hermot menee ja vituttaa. Tää miksauspuoli on aikas olennainen osa, mikä pitäis hallita, että saa jotain kuulostaan hyvältä.


Itse en lähtisi heti suoraan kompressoimaan tai limitoimaan, jos soundi menee puuroksi ja rummut lyttäävät synaliidia alas tai toisin päin. Laita kaikille instrumenteillesi FX-kanava (rumpuja, esim. hihatit voi usein laittaa samalle kanavalle). Mikseristä sitten tuuppaat reilusti vaan kaikkia muita raitoja alaspäin ihan sinne vaikka 50% asti paitsi kickiä, joka on hyvä pitää referenssinä aika lähellä sitä omaa tasoaan. Kun miksauksessa on ylimääräistä tilaa niin ei tarvitse jatkuvasti olla repimässä hiuksia päästä tukkoutuneisuuden takia. Huomannet myös, että kun kaiuttimista laittaa volumea lisää samalla kun laskee FL:stä tasoja niin kummasti siisteytyy äänikuva ja dynamiikka löytyy sieltä kappaleesta.

Sen biisin voi sitten lopuksi pilata sillä kompressorilla tai limitterillä jos tahtoo, mutta niilläkin on kivempi leikkiä kun biisi ei jo valmiiksi ole aivan umpitukossa.

^ Vastaa Lainaa


aluminiumblade
862 viestiä

#23 kirjoitettu 22.04.2009 14:48

Nopeasti threadin läpi kahlattuani en huomannu että tämä 'niksi' olisi tullut ilmoille, mutta ite testaan miksauskeni ihan heittämällä (masterin) volumen nollaan ja pikku hiljaa nostan sitä ylöspäin, samalla kuuntelen mitkä elementit huomaan ensimmäisenä ja mitkä puskee ensimmäisenä esille. Itsellä haluttu järjestys yleensä on: Basari, virveli, laulu (jos sellaista on) ja loput elementit.

^ Vastaa Lainaa


pekudius
49 viestiä

#24 kirjoitettu 22.04.2009 15:58

atheos kirjoitti:
Tarkoittaen että liialliset päällekkäiset taajuudet aiheuttavat korostumia jotka vaikuttavat limitteriin sitten sidechainmaisesti painaen kaikkea muuta alas. Myös epätasapainoiset soundit joissa on liikaa jotain tekevät saman. Esimerkiksi basso - hillitön humina jossain 20-40Hz välillä mutta kaiuttimet eivät toista sitä, siispä lisätään, lisätään, lisätään kunnes se 60Hz alue kuuluu fiksusti mutta nyt 30Hz onkin jo 10dB liian kovalla painaen kaikkea muuta limitterin kautta alas. Ja ihmetellään että mikä on.

Ensimmäisenä kannattaa laittaa ainakin 100Hz low cut kaikkeen paitsi bassoon ja kickkiin ja katsoa vaikuttaako se. Monesti esim. padit ovat aika täyden kaistan soundeja joten niistä joutuu equttamaan tilaa muille elementeille. Samoin jos bassosoundissa on jotain hillittömiä 20Hz sub-bassoja niin poispois vaan jos ne eivät ole tarkoituksella. Low cut bassoon ja basariin 35Hz paikkeille, samoin masteriin. Saat lopettaa noiden käytön vasta kun tiedät miksi ja miten


Nyt hyvin olennainen aloittelijan kysymys tähän:
Miten nuo low cutit säädetään? Eli, miten näen nuo herzit esim. bassoista tai rummuista ja millä keinon käytännössä teen nuo low cut -asetukset?

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#25 kirjoitettu 22.04.2009 16:45

FLS:n uusi Parametric EQ 2 on oikein kiva. Vasemmanpuolimmaiseksi bandiksi vain low cut (symboli ╭ ) ja taajuudeksi 100Hz (tai enemmänkin riippuen soundista).

Nopea info täältä: http://flstudio.image-line.com/help/html/plugins/Fruity%20Parametric%20EQ%202.htm

^ Vastaa Lainaa


aluminiumblade
862 viestiä

#26 kirjoitettu 22.04.2009 16:45

pekudius kirjoitti:
Nyt hyvin olennainen aloittelijan kysymys tähän:
Miten nuo low cutit säädetään? Eli, miten näen nuo herzit esim. bassoista tai rummuista ja millä keinon käytännössä teen nuo low cut -asetukset?


http://www.voxengo.com...

Tolla näet millä taajuuksilla tapahtuu. Low cutit voit tehä esim. EQ:lla tai HP-filtterillä

^ Vastaa Lainaa


pekudius
49 viestiä

#27 kirjoitettu 23.04.2009 18:37

Kiitoksia hyvistä neuvoista! Kyselen varmasti taas jotain aina välillä...

^ Vastaa Lainaa


Camfer
98 viestiä

#28 kirjoitettu 31.05.2009 23:22

ihan harrastelu pohjalta niin tämän kaltaisen säätämisen opiskelu vie aikaa urakalla.

kokeilua, epäonnistumista ja vittuuntumista on kyllä tapahtunut moneen otteeseen.

mut itselläni on tämän kaltainen setti riisonissa jotta hihat yms. eri koneella millä kickit. kickki tai kickit equtan erikseen ja lopuksi equtan ne yhdessä ja compuraa persiiseen, toimii tai ei toimi riippuu tuurista tässä kohtaa.

hihatsut saa siipeensä compuraa ja reverbiä, joissain tapauksissa ehkä jopa delayta pari pykälää lopputulos melkein sama kuin yllä..

kuten jo jotkut ovat sanoneet että opiskelua vain joskus joku pystyy sanomaan jonkun hyvän vinkin mitä hyödyntää mutta mitään täydellistä opetusta ei taida olla ikinä, paitsi että se joku vähän paremmin asiasta tietävä olisi vieressä avustamassa, mutta hän avustaa taas omilla korvillaan.

täh?

^ Vastaa Lainaa


SaastanenHippi
4225 viestiä

#29 kirjoitettu 16.07.2009 15:27

Standu kirjoitti:

Ja toiseks, joku on vinossa ku aina ku bassorumpu iskee, ni hihatit hiljenee. Ja ne hiljenee selvästi. Snaren iskussaki ne varmaa hiljenee mut sitä en oo nii huomannu. Mitä voi tehä? kannattaaks hihatit jättää lähettämättä sinne busii? Entä kannattaako bassokitara lähettää bassorummun kanssa samaan busiin? Vast alottelen tätä omien biittejen miksausta/tekemistä..


No ainakin, jos lyöt lyttyyn haikan, basarin ja virvelin, niin silloin tommosia volyyminvaihteluja saattaa hyvinkin tulla ja tuleekin. Panoroi se haikka kuulumaan vaikka jonkunverran vasemmalta ja laita sille oma EQ, jolla vähän poistat alataajuuksia, niin saat siitä ehkä vähän semmosen kirkkaamman ja selvemmän. Niin ja älä pistä saman kompuran kautta soimaan. Ei virveliä ja basariakaan kannata sotkea. Tai kannattaa sitäkin tietty koittaa, mutta itse en ole pitkiin aikoihin tällaista tehnyt. Oikeastaan olen koittanut opetella miksaamaan niin, että käyttäisin vain ääritapauksissa kompressoria. Myös konemusiikissa koitan välttää kompuraa.

Busi? En ihan kaikkia termejä ymmärrä. Kai tarkoitat, , että saman mikseriraidan ja efektien kautta laitetaan esim basso ja basari möykkäämään. Joissakin biiseissä toimii, että laitetaan nämä yhdessä lyttyyn kompuralla. Bassoraidan on tällöin hyvä seurata basaria kuin orja. Jos basso/basari soi yksinään tällaisilla säädöillä jossain kohtaa biisiä, saattaa se kuulostaa vähän ylipotkivalta tai muuten huonolta.

Itse olen kokeillut aika monia eri tapoja miksata biittejäni ja pikkuhiljaa on alkanut vakiintua efektit ja kikat jne, mitä käytän.

Biiteissä mulla on aina ollut vähän normaali suomihip-hop -biittejä hiljaisemmat rummut, koska koitan saada kaikki instrumentit balanssiin. Jos tekee sellaiset tosi potkivat rummut, niin tällöin tuo basari-basso -kompurointi toimii ja muutenkin joutuu enempi kompressorin kanssa pelata, että saa biisin eri elementit kuulumaan.

Aluksi koitan miksata ihan vaan volyymeillä ja vasta aivan lopuksi alkaa tämä EQ:ttaminen.

ja pikkusisko haluaa kirjottaa jotain:

uu77 h h yu777
7
7777ä
777777
77777777

^ Vastaa Lainaa


Lihis-
84 viestiä

#30 kirjoitettu 17.07.2009 14:41

Miksei kukaan ole vielä sanonut, että kannattaa ottaa eri rummut eri kanaville? Eli esim. basarit yhdelle, virvelit ja clapit toiselle, haikat yhdelle, muut pellit toiselle, tomeille oma kanavansa jne. Helpottaa huomattavasti kaikkea säätöä, eihän niin monimutkaista asiaa kuin rumpuja saa rönklättyä kuntoon yhdellä stereokanavalla!

Suosittelen pitämään kickin monona.

^ Vastaa Lainaa


Epoche
5248 viestiä

#31 kirjoitettu 17.07.2009 15:41

Lihis- kirjoitti:
Miksei kukaan ole vielä sanonut, että kannattaa ottaa eri rummut eri kanaville?

eihän niin monimutkaista asiaa kuin rumpuja saa rönklättyä kuntoon yhdellä stereokanavalla!

Suosittelen pitämään kickin monona.


Kyllä on sanottu..
Kyllä saa..
Miksi?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#32 kirjoitettu 20.07.2009 08:22

Lihis- kirjoitti:

Suosittelen pitämään kickin monona.

Epoche kirjoitti:
Miksi?


Ihan ylipäänsä bassotaajuuksissa stereo on ihan turha. Yleensä helpommin aiheuttaa ongelmia kuin parantaa siitä biisiä mitenkään. Ei toki mikään sääntö ole, mutta itse suosittelisin aina pitämään alimman bassopään monona ja keskellä jos ei jotain erikoisen hyvää syytä ole toisin tehdä.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#33 kirjoitettu 20.07.2009 09:45

Alapään monottamisessa on sellainen ihmisen anatomiaankin liittyvä seikka että korvan suuntakuulo heikkenee voimakkaasti 100Hz alaspäin joten ilman kuulokkeita jostain 70Hz alaspäin ei edes erota mistä se ääni tulee. Monona keskellä alapää on parhaiten kontrollissa ja soi tasapainoisimmin eri olosuhteissa. Tässä on taas se että poikkeuksia voi toki tehdä taiteellisena ratkaisuna jos ensin on perusjuttu täysin hallinnassa jotta tietää mikä se ero on.

^ Vastaa Lainaa


proyo
610 viestiä

#34 kirjoitettu 20.07.2009 09:59

oli niin paljon kirjoitettu, etten millään jaksanu lukea kaikkia läpi, mut yksi mahdollisesti toimiva kikka on laittaa toisto todella hiljaiselle.. Mikään saundi/rumpu tai meteli ei saisi kuulua toisten yli liian selvästi, vaan sen kokonaisuuden pitäisi säilyä myös pienellä kuunneltaessa. Tasojen erot huomaa parhaiten ihan pienellä voluumilla. Toki pitää kuunella myös kovalla, mutta ainakin itse kuuntelen silloin biisin potkivuutta,fiilistä ja yksityiskohtia, en niinkään tasoja.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#35 kirjoitettu 20.07.2009 10:02

atheos kirjoitti:
Alapään monottamisessa on sellainen ihmisen anatomiaankin liittyvä seikka että korvan suuntakuulo heikkenee voimakkaasti 100Hz alaspäin joten ilman kuulokkeita jostain 70Hz alaspäin ei edes erota mistä se ääni tulee.


Jeps ja kuulokkeilla se efekti on keskimäärin aika kamala. Toki voi olla taitellisesti perusteua, mutta perus ratkaisuksi suosittelen.

^ Vastaa Lainaa


Epoche
5248 viestiä

#36 kirjoitettu 20.07.2009 16:44

Haava kirjoitti:
Ihan ylipäänsä bassotaajuuksissa stereo on ihan turha. Yleensä helpommin aiheuttaa ongelmia kuin parantaa siitä biisiä mitenkään. Ei toki mikään sääntö ole, mutta itse suosittelisin aina pitämään alimman bassopään monona ja keskellä jos ei jotain erikoisen hyvää syytä ole toisin tehdä.


Toki normitilanteissa bassot kannattaa pitää keskellä, mutta esim. tuplabasalätkytys saa tarvittaessa uusia ulottuvuuksia pannaamalla sitä reunoille. Myös ihan matalaa sinibassoa olen pyörittänyt ympäriinsä..Tietysti parasta olisi pannata vain basson yläpäätä, mutta se ei aina ole niinvain tehtävissä.
Kunhan seuraavan kerran taas tuplabasareita käytän niin stereokikkailuksi menee, jo ihan pelkästään todistaakseni luupäisyyteni

atheos kirjoitti:
Alapään monottamisessa on sellainen ihmisen anatomiaankin liittyvä seikka että korvan suuntakuulo heikkenee voimakkaasti 100Hz alaspäin joten ilman kuulokkeita jostain 70Hz alaspäin ei edes erota mistä se ääni tulee. Monona keskellä alapää on parhaiten kontrollissa ja soi tasapainoisimmin eri olosuhteissa. Tässä on taas se että poikkeuksia voi toki tehdä taiteellisena ratkaisuna jos ensin on perusjuttu täysin hallinnassa jotta tietää mikä se ero on.


Juurikin taiteellisena ratkaisunahan tietysti, mutta kyllä usein basarissakin on sen verta korkeampaa ääntä mukana, että itse ainakin erotan missä se potkasee. Tietysti eriasia onko kyseessä rokki vai psykebasari, ja tietysti on eri ihmisille eritärkeää noudattaa hyväksitodettuja ohjeita

..-..

Jos ei koskaan leiki ja kyseenalaista voi menettää monia hienoja juttuja..

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#37 kirjoitettu 20.07.2009 18:36

Epoche kirjoitti:

Tietysti parasta olisi pannata vain basson yläpäätä, mutta se ei aina ole niinvain tehtävissä.


Miten niin? tajuus jakaja ja sitten efektoi vain diskanttiraitaa?

Kunhan seuraavan kerran taas tuplabasareita käytän niin stereokikkailuksi menee, jo ihan pelkästään todistaakseni luupäisyyteni


Kyllä se basarin yläpää on stereon kannalta ihan mielekäs. Toki mitään 100% wide ratkaiusa en itse tekisi ikinä, mutta en välttämättä hukkaisi sitä stereon mahdollisuuttakaan.

^ Vastaa Lainaa


Epoche
5248 viestiä

#38 kirjoitettu 21.07.2009 15:13

Haava kirjoitti:
Epoche kirjoitti:

Tietysti parasta olisi pannata vain basson yläpäätä, mutta se ei aina ole niinvain tehtävissä.


Miten niin? tajuus jakaja ja sitten efektoi vain diskanttiraitaa?


Syy ettei niin toimi voi olla esim. kiire, laiskuus, taidon tai laitteiston puute, asenneongelma yms..
Tietysti materiaali voi olla sellaisessa muodossa, ettei se olisi mahdollista..

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#39 kirjoitettu 21.07.2009 21:25

Kaksi erillistä basaria ehkä voisi vielä pannatakin aavistuksen laidoille jostain kilon yläpuolelta mutta tuplapedaalilla se nyt ei vaan onnistu ellei tykkää editoida ihan helvetisti

Itse tykkään akustisissa rummuissa kuitenkin pitää peruspannauksen sillain järkevänä että rummut kuulostaisivat leveydeltään about siltä miltä ne kuulostavat livenäkin muutaman metrin päästä. Taidekikkailut ja koneet toki erikseen mutta kyllä useimmiten tulee päädyttyä ihan peruspannaukseen.

Mutta taiteilijahan sen loppupeleissä päättää, onko taiteilija sitten bändi, miksaaja vai molemmat.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#40 kirjoitettu 22.07.2009 15:34

atheos kirjoitti:

Mutta taiteilijahan sen loppupeleissä päättää, onko taiteilija sitten bändi, miksaaja vai molemmat.


Eikä päätä. Se on aina molemmat. Ellei bändi itse miksaa.

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu