Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja tarvisin hertsi testi raidan


WirelessWave

#1 kirjoitettu 05.04.2009 18:54

elikkä sellasen wav tai mp3 tiedoston mikä alkais 10hz ja loppuis nousten 16000hz..
joskus kauvan aikaa sit löysin wavelad sellasen..
linkki käy myös
Kiitos

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#2 kirjoitettu 06.04.2009 07:28

WirelessWave kirjoitti:
elikkä sellasen wav tai mp3 tiedoston mikä alkais 10hz ja loppuis nousten 16000hz..
joskus kauvan aikaa sit löysin wavelad sellasen..
linkki käy myös
Kiitos


Ainakin goldwaven expression evaluatorilla saa generoitua hetkessä sekä logarytmisenä, että lineaarisena ilman mp3 pakkausta.

^ Vastaa Lainaa


JimmyLee
198 viestiä

#3 kirjoitettu 06.04.2009 16:48

Jep, meinasin ehdottaa samaa kuin haava.. Mutta tietääkö kukaan softaa (VST:tä tms.) jossa olisi yksi knobi millä pystyisi hertsin taajuudella säätämään soivan aallon taajuuden? Synissahan nyt on aina centit ja semitonet, muttei ole kovin käytännöllistä kun haluaa vaikka etsiä ongelmataajuuksia huoneen bassotoistossa (joojoo, ei huone mitään toista mutta you get the point.)

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#4 kirjoitettu 06.04.2009 16:54

JimmyLee kirjoitti:
Jep, meinasin ehdottaa samaa kuin haava.. Mutta tietääkö kukaan softaa (VST:tä tms.) jossa olisi yksi knobi millä pystyisi hertsin taajuudella säätämään soivan aallon taajuuden?


En ole itse kokeillut, mutta netti keskustelun mukaan tällä.

^ Vastaa Lainaa


JimmyLee
198 viestiä

#5 kirjoitettu 07.04.2009 22:09

Kokeilin tota Cynthiaa. Ei näkynyt mitään arvoa oskillaattorien pitchiä säätäessä. Toi oli kyllä käytettävyydeltään sairain syna ikinä. Buginen. Minulla.

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#6 kirjoitettu 09.04.2009 13:41

Logicin testioskillaattorin taajuusalue ei riittänyt kymppiin asti eikä automaation resoluutio riittänyt tarkkoihin arvoihin korkeissa taajuuksissa. Mutta tässä on testiraita joka nousee 20 Hz -> 16090 Hz 40 sekunnissa.
http://koti.welho.com/...

^ Vastaa Lainaa


Jaycob
1040 viestiä

#7 kirjoitettu 09.04.2009 13:56

Fakap kirjoitti:
Logicin testioskillaattorin taajuusalue ei riittänyt kymppiin asti eikä automaation resoluutio riittänyt tarkkoihin arvoihin korkeissa taajuuksissa. Mutta tässä on testiraita joka nousee 20 Hz -> 16090 Hz 40 sekunnissa.
http://koti.welho.com/...


Hahaa, kuulin kaiken!

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#8 kirjoitettu 09.04.2009 14:11

Jaycob kirjoitti:

Hahaa, kuulin kaiken!


Siitä, että jollain paska äänorteilla, kotivahvareilla ja kotikajarella kuulee kaiken, niin ei kannata tehdä mitään johtopäätöksiä. Jotta oikean kuuntelukoe onnistuisi, niin systeemin pitää olla erittäin särötän, sillä se säröstä muodostuneet ala/ylä-äänet on erittäin helppo spotata jos (ja kun) niitä on.

Tuo äänen korkeus ei muuten ole portaaton, vaan hyppii. Logikin ongelma vai mikä?

Haava lisäsi viestiä 14:11 09.04.2009

Hups. Fakappi sen jo kertoikin. Ei mitään.

^ Vastaa Lainaa


mystran
645 viestiä

#9 kirjoitettu 10.04.2009 05:02

Niin siis yläpään kanssahan jos testaa yksittäisiä siniaaltoja (jotta intermodulaatiosärö vältetään) niin periaateessa harmoninen särö (ja harmonisten kerrannaisten keskinäinen intermodulaatiosärö) syntyy kuuloalueen yläpuolelle (sikäli kun se syntyy analogisesti tai muuten olosuhteissa joissa aliasointia ei pääse tapahtumaan; teoriassa jos vaikka ajurit resamplaa voi kyllä syntyä muutakin röppöä tosin ne yleensä kyllä sitten kuulee muuna röppönä), mutta toisaalta eipä tuo 16kHz diskanttitoistolle vielä kamala ongelma pitäisi olla.

Alapään kanssa sen sijaan on ihan turha olettaa että 20Hz toistuu jos 20Hz taajuuden kuulee sellaista kaiuttimille puskiessa: käytännössä täyslineaarista analogi-elektroniikkaa ei ole olemassakaan joten jonkin verran harmonista säröä syntyy aivan varmasti (ja joskus jopa ihan "by design" nimenomaan subbareissa). Psykoakustisesti käy sitten niin että kun korviin kantautuu jokunen kerrannainen niin sitä kuvittelee että se alinkin taajuus on siellä olemassa.

Yleisesti käytetty tehokeino miksatessa (tai masteroidessakin) itseasiassa on vetää alimmat bassot särölle (tai muuten luoda niille kerrannaisia) ja sitten shelving (tai ihan cut) EQ:lla alimmat taajuudet rajoittaa hiljaisemmalle, jolloin biisin näennäistä voimakkuutta voi joskus nostaa aika rankastikin kun ne alimmat bassot eivät enää vie tolkuttomasti tilaa (ja lopputuloksen voi usein vielä ajaa clipperiä vasten rankemmin ilman selkeä säröä jos se bassojen särötys on tehty fiksusti, mutta eipä mennä siihen nyt ) mutta kerrannaisten takia biisissä kuulostaa silti olevan todella voimakas ja matala basso (ja analysaattorilla kun katsoo niin alueella ei välttämättä ole juuri mitään).

Näin meitä kusetetaan.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu