Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Kumpi hyytyy ensin, kone vai kortti?


Elektrojänis
3503 viestiä

#1 kirjoitettu 21.05.2003 22:22

Eiköhän se ole se prosessori. Se kortti ei tee muuta kuin muuttaa niitä prosessorin syöttämiä lukuja analogiseksi jännitteeksi. Sille on ihan sama mitä lukuja sieltä tulee kunhan niitä tulee... Kun prosessorilta alkaa loppua vääntö kesken niin se ei pydty antamaan sille enää tarpeeksi rivakassa tahdissa (=näytteenottotaajuus) niitä lukuja.

Tuo puskurin kasvattaminen ei auttaisi mitään jos audiosoftat käyttöisi sitä tehoa aivan tasaisesti. Todellisuudessa ne ei kuitenkaan käytä sitä niin tasaisesti vaan esim. softasynat saattaa käyttää hieman enemmän tehoa sen nuotin alussa yms. Tuo DMA-puskuri on pieni väliaikainen varasto niille luvuille josta niitä riittää kortille hetken aikaa vaikka prosessori taistelisikin rajoilla. Eli siis jossain vaiheessa loppuu tehot kuitenkin vaikka laittais puskuria kuinka pitkäksi.

Tämä siis jälleen minun käsitykseni asiasta. Saa koittaa kumota. (Mutta, faktoilla jotka pystyt todistamaan kiitos.)

Elektrojänis muokkasi viestiä 22:23 21.05.2003

^ Vastaa Lainaa


ossi_fx
233 viestiä

#2 kirjoitettu 24.05.2003 16:23

kyllähän se bufferi sitä säätelee. ei koneen teho siihen pitäisi vaikuttaa.

^ Vastaa Lainaa


ossi_fx
233 viestiä

#3 kirjoitettu 25.05.2003 12:21

kyllä siinä kortissakin on tietty raja kuinka pientä latenssia se tukee

ossi_fx muokkasi viestiä 12:22 25.05.2003

niin et kyl se vähän niin on et mitä uudempi ja parempi kortti sitä pienemmät latenssit.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#4 kirjoitettu 25.05.2003 15:40

MarkusK kirjoitti:
Mitenkäs tuo sample/latency homma menee, jos vaikka buffer size on 256 samplea 1.4 GHz -koneessa ja yhtä monta samplea 2.8 GHz koneessa, niin onko latenssi millisekunneissa pienempi, vai pieneneeko/suureneeko se ainoastaan tuota sample buffferia muuttamalla?


Latenssi on riippuvainen vain ja ainoastaan siitä monta näytettä puskuri on ja mikä on näytteenottotaajuus (eli kuinka monta näytettä sekunnissa tuupataan ulos). Eli 256 samplea näytteenottotaajuudella 44100 näytettä sekunnissa (CD:n näytteenottotaajuus) tarkoittaa (1/44100)*256=latenssi sekunneissa. Kerro tuhannella niin saat millisekunneissa (n. 5,8ms jos yhtään oikein laskin).

Prosessorin teho vaikuttaa lähinnä siihen kuinka montaa softasynaa ja efektiä voit yhtäaikaa pyörittää ilman ongelmia. Jos nuo imisivät tehoja täysin tasaisesti ja prosessorilla ei olisi mitään muuta kuormaa, niin tuolla puskurin mitalla ei olisi vaikutusta noihin pätkimisiin yms. Todellisuudessa se kuorma kuitenkin on epätasainen joten sen puskurin mitan säätäminen auttaa joskus paljonkin.

Niin ja siitä millä tahansa kortilla lyhyt latenssi jutusta... Homma riippuu kuitenkin pitkälti siitä miten sitä hardwarea käytetään ja myös mihin se hardware itse pystyy. Tietysti kortista riippuen voi directX:lläkin saada aika lyhyet latenssit... Joku käyttöjärjestelmän yms. saloja paremmin ymmärtävä saa selittää tarkemmin noita kumminkin. Tai kaivele vaikka googlella jos asia kiinnostaa.

Kannattaa muuten muistaa että softilla ja plugareilla itsellään saattaa myös olla jonkin sortin puskuri tms. joka aiheuttaa lisää latenssia. Esim. windossin joidenkin versioiden mukana tulee semmoinen GM-softasyna (kun kaikissa äänikorteissa ei enää ole sitä GM-synaa) jossa muistaakseni on jopa aika hurjakin latenssi.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#5 kirjoitettu 27.05.2003 11:21

MarkusK kirjoitti:
Jos tuolta directx diagnostic toolista vähentää tuota hardware sound acceleration leveliä, niin vaikuttaako se millä tavalla latensseihin tai muihin ääniasioihin? Ja tein siinä sen directsound testinkin ja testin päätyttyä tuli ilmotus, jossa oli "Your soundcard does not support hardware buffering. Sounds will play back only software buffers."


Sitä rupesin ihmettelemään, että mitä sinä niillä directX jutuilla temppuilet kun tuo korttisi tukee ASIO:takin?

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#6 kirjoitettu 27.05.2003 13:36

MarkusK kirjoitti:
No ehän mää niillä mitään temppuile Kuhan ihmettelin vaan mitä tuo systeemi pitää sisällään nääs


Jaah... No jokatapauksessa ASIO-latenssin ei pitäisi riippua mitenkään DirectX asetuksista.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu