Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja biitit (breakbeat, DnB jne)


Ceekayed
420 viestiä

#1 kirjoitettu 12.10.2009 06:48

Itse en käytä luuppeja ollenkaan dnb/breaks -tuotantoihin, vaan kasaan biitit alusta loppuun one-shoteista. Muutenkin heitän vesilintua kompuroilla ja muilla härpäkkeillä, kun ei efekteillä saa ikinä korvattua sitä, että tekee sen biitin alusta loppuun hyvin.

Mutta noin yleisiä neuvoja dnb-biitteihin;

1) minimalistisuutta kannattaa välttää; kasaa se biitti niin täyteen tavaraa kuin vain voit, ilman että tuhoat saundia, tai puuroitat biittiä. Eli haitsuja, snareja, basareita, rimshotteja, ja kaikkia muita kolinoita kannattaa käyttää surutta lukuisia kappaleita. Suurin osa biitin eläväisyydestä tulee siitä, että siellä on paljon erilaisia soundeja päällekäin, mutta eri rytmeillä. Suurin osa omista biiteistäni koostuu paristakymmenestä haitsusta, noin viidestä virvelistä ja todella isosta kasasta rimshotteja.
2) muista note-delay/offset, eli aina ei tarvitse iskujen osua juuri kohdalleen. Pieni delay siellä täällä tuo todella paljon elävyyttä rumpuihin, etenkin filleissä.
3) Puhdas eq / rumpujen pitchien tuunaaminen ja manuaalisesti tehdyt dynamiikan/volan vaihtelut tekee paljon enemmän kuin kompurat tai muut hienosäädöt. Etenkin dynamiikka kannattaa muistaa; haitsut ilman aksentteja tai minkäänlaista voimakkuuden vaihtelua kuulostavat todella typeriltä ja amatöörimäisiltä.
4) rumpujen ei tarvitse olla aina rumpuja, eli mitkä tahansa äänet kelpaavat perkussioiden tekemiseen. Peltipurkit, sahausäänet, äänitetty auto-onnettomuus, mikä tahansa kelpaa.

Ehkäpä noilla pärjää, ei tähän aikaan tahdo pää toimia niin hyvin, että romaania voisi alkaa kirjoittamaan.

^ Vastaa Lainaa


SpeaK
289 viestiä

#2 kirjoitettu 12.10.2009 11:43 Muok:12.10.2009 11:43

Itse olen täysin vanhojen funk-breakkien samplaamisen kannalla. On hyvä osata kasata myös breakki one-shot sampleista, koska niitä layeroimalla funk-breakkien kanssa voi saada hyvää soundia aikaan, mutta sanoisin että funk-breakkien masterointi dnb:ssä ja breiksissä on se ykkösjuttu.

Sopivia funk/jazz -breakkeja on kuitenkin oikeasti sadoittain, ja kun ottaa huomioon että yhtäkin breakkia saa käytettyä tuhannella eri tavalla, niin näissä on ihan loputtomat määrät ilmaisuvaraa. One-shot sampleilla saa hyvin harvoin onnistunutta yhteenkuuluvuutta eri rumpusoundeille. (vaikka mahdollista onkin)

SpeaK muokkasi viestiä 11:43 12.10.2009

^ Vastaa Lainaa


MKDELTA
11907 viestiä

#3 kirjoitettu 12.10.2009 14:18

En tiedä onks tää itsestäänselvyys mut eri rummuniskujen velocityn/volyymin säätäminen antaa elävyyttä. Se et miten sitä lähtee toteuttaa on omasta mausta/genrestä/osaamisesta/tyylitajusta kii.

^ Vastaa Lainaa


SpeaK
289 viestiä

#4 kirjoitettu 12.10.2009 14:21

MKDELTA kirjoitti:
En tiedä onks tää itsestäänselvyys mut eri rummuniskujen velocityn/volyymin säätäminen antaa elävyyttä. Se et miten sitä lähtee toteuttaa on omasta mausta/genrestä/osaamisesta/tyylitajusta kii.


Jea, ja tähän semmonen lisäys että myös hyvin hienovaraiset pitchinmuutokset iskuissa tuo hieman elävyyttä soundiin jos käytössä ei ole valmiiksi mitään tuhannen-velocitylayerin samplekirjastoa.

^ Vastaa Lainaa


MKDELTA
11907 viestiä

#5 kirjoitettu 12.10.2009 14:46

Sunt1o kirjoitti:
Onhan ne jossain vaiheessa ne hyvätkin soundit niinku jossain mielessä oneshoteista kasattu.


Totta sinänsä, mutta jos puhutaan yleisesti käytetyistä funk yms rumpuloopeista niin aika usein ne on nauhoitettu akustisella rumpusetillä. Siis nauhoitettu. Vaikka rumpusoundit olisikin erikseen nauhoitettu (mikä ei välttämättä ole näin erityisesti joittenkin vanhojen juttujen kaa) niin niissä rumpukuvoissa ja soundeissa on siltikin varmaan jonkun verran yhteenvuotamista, huonekaikua yms. Tätä voi varmaan kyllä emuloida jotenkin tietty mutta ainakin minulle yksi noitten luuppien viehättävä piirre on just se soundien yhteenliimautuminen.

^ Vastaa Lainaa


proyo
610 viestiä

#6 kirjoitettu 12.10.2009 16:02 Muok:12.10.2009 16:04

Kompura on kyllä täysin väärä lähestymis suunta jos biisiin halutaan lisää eloa.Toki sillä voi saada aikaan mukavaa pumppausta, mutta pääsääntöisesti aloitteleva käyttäjä onnistuu kaikista parhaiten viemään sillä sen vähäisenkin elon/dynamiikan. Mielestäni myös tämä biisin täyteen sullominen ei tuo mitään eloa vaan se sekavoittaa koko biisin, eikä semmosta jaksa kuunnella. Korvat väsyy.

Dynamiikalla sitä saa varmasti parhaiten, eli niin että biisissä on todella hiljaisia kohtia esim. pelkkä saundimatto ja sit tulee voimakkaita kohtia kuten esim. Kick,hihat,syna,joku iso pelti,saundimatto ja vielä vaikka belli huutaa yhtäaikaa, kuten vaikka tahdin eka isku. Sit auttaa kun just pelaa noilla erisaundien äänenvoimakkuuksilla siten että saman saundin velocity vaihtelee kokoajan.

Mutta pitäisin ehkä tarkeimpänä sitä että biisi ei ole yhtä isoa saundia vaan, että siellä on niitä hiljaisia, miltein äänettömiä kohtia ja sit niitä kovempia ja suurempia iskuja antamassa rytmiä.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#7 kirjoitettu 12.10.2009 16:11

sv kirjoitti:

eli nyt kysyisin vinkkejä. eli miten saa biiteistä eläviä?


Paras on minusta se, että yhtä rumpusamplea kohti sinulla on monta hieman erilaista samplea.

jotain kompurahommiakin voi ehotella, ne on tähä menessä menny aika sinneppäin meiningillä...


Kompura ei kyllä ole se efekti jolla varsinaisesti kannattaisi sitä elävyyttä hakea.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1994 viestiä

#8 kirjoitettu 12.10.2009 19:13

biitistä saa elävän kun pyytää sitä naapurin alkoholisoitunutta jazzkyöstiä soittamaan sen ihan oikeilla rummuilla ja mikittää ihan vaan parilla mikillä edes kohtuu hyvässä tilassa. yllättävän pornon 70-luvulle haisevan rumpusoundin frendi loihti taannoin yhdellä SM57:lla (saattoi olla viiskasikin, tästä on jo jokunen vuosi aikaa...) joka oli laitettu suuntaamaan kurkkupurkkiin basarirummun eteen, poispäin rummuista, okei olihan se aika lofi, mutta helvetin hyvällä tavalla. nauhoitustilana toimi nykyinen treenis/studio: n. 45 neliötä, parkettilattia, normi-paperiseinät ja randomilla kattoon läiskitty akustolevyjä. kyllä se toimi.

^ Vastaa Lainaa


moku
2 viestiä

#9 kirjoitettu 12.10.2009 20:10 Muok:12.10.2009 20:18

Nyt on pakko heittää, Amen break! Voit tehdä hyvän biitin jo samplaamalla kyseistä looppia. Pilkkoo siis kaikki iskut palasiks ja sit tiedosto sampleriin. Tosta on kaiken lisäksi valmiina jo satoja eri tavoin käsiteltyja ja uudelleen samplattuja versijoita. Tää on se "the sample", mitä kantsii opetella käyttää. Alkuperäinen äänitys on muuten vudelta -69.

Toinen vaihtoehto onkin jo sanottu monesti, rumpukone, tai pari kääyttöön. Laittaa vaan ensin "mikityset" kuntoon ajatuksen kanssa ja one shoteista biitti kasaan. Basson kanssa homman olis hyvä potkia kunnolla. Siitä on sit mukava lähtee rakentelee kipaletta

Paras on tietysti kun opettelee molempien käytön ja miettii hyviä breikkejä, niin ei oo rajoitteita ja ei iske itsellekkään tylsistyminen. Muistaa tosiaan vaan et hyödyntää synkoopaatiota ja polyrytmiaa ja rikkobiittejä.

btw. kantsii katsoa esim Danny Byrdin video, kun kyhäilee kappaletta. Se osaa tehdä homman aikasta selkeesti.

^ Vastaa Lainaa


Lenno
334 viestiä

#10 kirjoitettu 12.10.2009 21:53

junglebreaks

Tuolta löytyy niitä vanhoja funk-rumpubreikkejä (tosin vaan yksityiseen käyttöön, dim-di-dim...), tai oikeastaan ne vanhat rumpubreikit. ReCycle! (tai mieluumminkin iZotopen hurjasti ihQmpi Phatmatik) vois olla sulle aiikas kova - ellet jaksa ruveta niitä käsin pilkkomaan DAWissa. Ite yleeensä oon tykänny mahollisimman monesta breikistä ottaa paloja ja niistä sitten koostaa yhen luupin - tällä saa sitä elävyyttä aika hyvin, menettämättä kuitenkaan kontrollia siitä miltä lopputulos kuulostaa. Kompressoinilla ei eloa niihin biitteihin välttämättä saa, mutta kompura on kuitenkin aika 'essential' dnb- yms. biittejä väsätessä.

^ Vastaa Lainaa


MKDELTA
11907 viestiä

#11 kirjoitettu 12.10.2009 22:07

One-shotit on yksittäisii rumpuääniä/sampleja, esimerkiks vaik yksittäinen basari tai virvelinisku.

Biittien soittaminen sisään kiipparil on ite asiassa vallan hyvä idea.

^ Vastaa Lainaa


Ceekayed
420 viestiä

#12 kirjoitettu 13.10.2009 17:00 Muok:13.10.2009 17:14

sv kirjoitti:
tarkottaako tää että samassa biisissä käytät eri soundeja pitkin biisejä, vai meinaaks tää layerointia, eli samantyylisiä soundeja päällekkäin?


Molempia. Pääasiallisesti layeröin erilaisia snaret ja haitsut, koska kun sinulla on ne 5 snarea päällekäin erilaisilla soundeilla ja taajuuksilla, siitä on helppo tiputella osia pois ja filtteröidä tiettyjä taajuuksia pois, joka on taas dynamiikan kannalta todella hyvä tapa työskennellä, ellet halua käyttää virvelipäkkejä joissa on 50 eri velocity layeriä.

Ja en tosin itse oldschool-dnb soundeista niinkään perusta, vaan Noisian tyylinen massiivinen biittimässäilly kolahtelee itselle paremmin, joten sellaiseen näitä neuvoja nyt sitten annan.

Ja luuppien käyttö on vähän laiskuutta, imo, koska kyllä niistä biiteistä saa yhteneväisiä, jos vaan jaksaa säätää. Rumpusoundien valinta on iso osa sitä hommaa, joten niitä kannattaa olla aika kasa valmiina, etenkin jos käyttää tuollaista massiivista layeröintitekniikkaa.

Nuo kolme uusinta biisiäni tuolla Ceekayed -projektissa on dnb/breaksiä, jossa biitit on täysin träkätty one-shoteista, ilman mitään kompuroita tai muita efektointia, jos haluat tietää, että minkälaisesta saundista nyt puhun. Onhan se vähän typerää yrittää neuvoa, jos haluat tehdä enemmän oldschool -junkkaa, koska siihen eivät minun neuvot päde ainakaan.

Ceekayed otti hymiöt pois 17:01 13.10.2009

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#13 kirjoitettu 15.10.2009 17:45 Muok:15.10.2009 17:48

sv kirjoitti:
neuvoa kysyin juuri sen takia, koska sillä kompuralla oon tähä mennessä biittejä tehdessä hakenu sitä lähes pumppaus-efektiä. et se ei ollu elävyyden hakemiseen se kysymys, vaan et miten saa kompuran kanssa elävyyden säilytettyä.

kokeile tehdä niin, että miksaat kuivan rumpuraidan kompressoidun kanssa, jossa on ratio täysillä, threshold suht alhaalla ja attack&release maun ja biitin mukaan, kuitenkin suht nopeana. kun kompressoitua signaalia miksaa mukaan hillitysti, biitistä tulee vähän tuhdimpi ilman että dynamiikka kärsisi epämiellyttävästi. tekniikkaa sanotaan joissain piireissä new york -kompressoinniksi.

joissakin softissa tuo on hyvinkin näppärä tehdä ja/tai kompressoreissa voi olla dry/wet-säätö valmiinakin, jolla balanssia voi säätää. jos jommassa kummassa signaalissa esiintyy viivettä, lopputuloksena on ruma kampafiltteri ja homma ei toimi.

^ Vastaa Lainaa


Lenno
334 viestiä

#14 kirjoitettu 15.10.2009 21:56

Tai sitten laitat kaikki rummut yhteen busiin josta sendit toiseen jossa on se kompura.

^ Vastaa Lainaa


Lenno
334 viestiä

#15 kirjoitettu 16.10.2009 14:17

sv kirjoitti:
Hautaustoimisto kirjoitti:
Tai sitten laitat kaikki rummut yhteen busiin josta sendit toiseen jossa on se kompura.


en nyt mahollisest iha tajunnu mitä meinaat... voi olla et teenkin näin, mut kuitenki


Siis kaikkien rumpuraitojen ulostulot laitat samaan busiin (mä en o ihan varma voiko reaperissa raidan ulostulon paikkaa säätää, mutta luulisin kyllä) josta sitten teet aux sendin toiseen busiin jossa on kompressori. Lyttäyksen määrää säädetään sitten joko sen busin voimakkuudella tai sendin määrällä.

^ Vastaa Lainaa


aluminiumblade
862 viestiä

#16 kirjoitettu 16.10.2009 14:51 Muok:16.10.2009 14:52

Hiukan livefiilistä saa myös kun ajat kaikki rumpu oneshotit (lue yks rumpusetti kokonaisuudessaa) yhteen aux/buss ja efektoit sen pienellä roomreverbillä ja sen perään kompressori.

Itse pyrin tällä simuloimaan tilannetta tai saamaan vastaavanlaista efektiä kun mikitän rummut tilamikillä ja kompressoin sen.

^ Vastaa Lainaa


SpeaK
289 viestiä

#17 kirjoitettu 18.10.2009 05:02

Ceekayed kirjoitti:

Ja en tosin itse oldschool-dnb soundeista niinkään perusta, vaan Noisian tyylinen massiivinen biittimässäilly kolahtelee itselle paremmin, joten sellaiseen näitä neuvoja nyt sitten annan.

Ja luuppien käyttö on vähän laiskuutta, imo, koska kyllä niistä biiteistä saa yhteneväisiä, jos vaan jaksaa säätää. Rumpusoundien valinta on iso osa sitä hommaa, joten niitä kannattaa olla aika kasa valmiina, etenkin jos käyttää tuollaista massiivista layeröintitekniikkaa.


Oldskool junkan tekeminen ei ole laiskuutta, vaan nykyjään ihan hiton harvan taitama homma. (ihan oikeasti oldskool junglea tulee ihan älyttömän vähän ulos)

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu