Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

< Edellinen 1 2

Kirjoittaja Alesis A6. onko kellään kokemusta?


Cloom
156 viestiä

#41 kirjoitettu 13.03.2010 14:29

Juu, ei tuo Haava turhaan hehkuta Akai:taan, itselläni on tuo VX-90 ja se on yksi parhaimpia hankintojani ikinä. Juuri tuo soundin elävyys on kyseisessä soittimessa se, mistä pidän eniten.

^ Vastaa Lainaa


Anssi H
443 viestiä

#42 kirjoitettu 13.03.2010 17:03

satak kirjoitti:
Anssi H kirjoitti:
Paljon maksoit Jupiter-6:sta? Voi olla aika loistava peli.


1800 $ joka oli sillon sellaset 1200 €. Siihen kuljetus ja ALV päälle. Mielestäni ok hinta varsinkin koska siinä oli myös Europa Mod. Seuraavana hankintalistalla on Oberheim OB-Xa jota oon metsästelly. Siihenhän saa myös Midi kitin


Jep ei kyllä paha hinta.

^ Vastaa Lainaa


Lenno
334 viestiä

#43 kirjoitettu 14.03.2010 17:31

Ketjun aloittajalle:

En halua kuulostaa tylsältä ilonpilaajalta, mutta kannattaa vielä miettiä (eikä vain kerran) kannattaako tässä vaiheessa panostaa kahtatonnia analogisynaan. Joo, sillä saa elävämpää saundia kuin softalla blaablaablaa, mutta kun sun studio on siinä tilanteessa, että sulla ei ainakaan laitelistauksesi mukaan ole edes kunnon studiomonitoreita, en ole ihan varma tekeekö juuri syna musiikistasi kokonaisuudessaan yhtään parempaa.

Eli ehk kannattaa panostaa ennemmin monitoreihin, akustointiin ja kunnon äänikorttiin ennen analogisynaa. Varsinkin kun sulla kyllä riittää löydettävää jo ilmaisissakin VST-synissa vielä vuosiksi. Mut onhan tossa ihan vitusti fiilistä tos Alesiksessa.

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#44 kirjoitettu 14.03.2010 18:49

Lenno kirjoitti:
Eli ehk kannattaa panostaa ennemmin monitoreihin, akustointiin ja kunnon äänikorttiin ennen analogisynaa.


Todellakin samaa mieltä, jos asia kerran on näin ettei kunnon monitoreja löydy. Itselläni tuli aivan älyttömän paljon motivaatiota kunnon kaiuttimien oston jälkeen, lisäksi miksausten taso on noussut ihan älyttömästi sen jälkeen kun sijoitin monitoreihin.

Varsinkin kun sulla kyllä riittää löydettävää jo ilmaisissakin VST-synissa vielä vuosiksi. Mut onhan tossa ihan vitusti fiilistä tos Alesiksessa.


Ilmaisilla VST-synilla ei kyllä ihan oikeasti päästä edes samalle planeetalle tuollaisten analogimonstereiden rinnalla. Itseänikin melkein harmittaa kun niin paljon tuhlannut aikaa kuraisten ilmais-VST:iden loputtomassa suossa. Hyviä ilmaisia on todella harvassa, nykyään lasken yhden käden sormilla sellaiset ilmaissynat joihin viitsin koskea. Rahalla puolestaan saa kyllä aivan pirun hyviä VST:itä erittäin halvalla verraten tuohon Alesikseen. Kahdella tonnilla saa oikeastaan kaikki tämän hetken kovimmat VST:t ja jää vielä rahaa käteenkin.

^ Vastaa Lainaa


mystran
645 viestiä

#45 kirjoitettu 14.03.2010 18:53 Muok:14.03.2010 18:57

Lenno kirjoitti:
Mut onhan tossa ihan vitusti fiilistä tos Alesiksessa.

Omppumuikkunen kirjoitti:
Tärkein elementti musiikissa ja sen tekemisessä.

Mut joo. Kannattaa kyllä tietää miksi sen analogisynan haluaa.


Ja kannattaa muistaa että vaikka itse soitannassa se fiilis on helposti parempi, niin huonona puolena workflow on melkein väkisin paljon hitaampi ja vaivaloisempi (noin yleensäkin ulkoisten lelujen kanssa). Pahimmassa tapauksessa biisin "total recall" sisältää täys-analogsynan (tai efektin) potikoiden vääntämistä kuvan (toivottavasti tuli piirrettyä tai kuvattua) osoittamaan asentoon, piuhojen kytkemistä (ellei halua sit standardoida omaa setuppia), ja ties mitä kaikkea mukavaa.

Ei siinä mitään, sinänsä kivaa puuhaa, mut ei välttämättä järkyttävän kätevää aina.

mystran muokkasi viestiä 18:57 14.03.2010

Tää oli niinkun nimimerkillä "aina välillä ärsyttää."

^ Vastaa Lainaa


Anssi H
443 viestiä

#46 kirjoitettu 14.03.2010 22:02

D-Vision kirjoitti:

Todellakin samaa mieltä, jos asia kerran on näin ettei kunnon monitoreja löydy. Itselläni tuli aivan älyttömän paljon motivaatiota kunnon kaiuttimien oston jälkeen, lisäksi miksausten taso on noussut ihan älyttömästi sen jälkeen kun sijoitin monitoreihin.


Minäkin komppaan tätä ehdottomasti. Ehkä joku hieman eritasioisempi hardis syna sopisikin jos semmosen todella haluaa. Mutta tosiaan tuo 2000 ekee ekasta synasta on kyllä liikaa. Esim. itselläni on tuo Novation Nova joka on suunilleen 1/4 tuosta rahasummasta, mutta silti siitä lähtee kyllä hyvää saundia omiin tarpeisiini.

Rahalla puolestaan saa kyllä aivan pirun hyviä VST:itä erittäin halvalla verraten tuohon Alesikseen. Kahdella tonnilla saa oikeastaan kaikki tämän hetken kovimmat VST:t ja jää vielä rahaa käteenkin.


Tämä on kyllä se asia mitä en vaan koskaan tule käsittämään. Kun softa maksaa noin perkeleesti. Itselleni tuohon hintaan täytyisi olla jotain konkreettista, mutta ihmiset on erilaisia.

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#47 kirjoitettu 15.03.2010 13:01

Omppumuikkunen kirjoitti:
Valtaosa musiikkisoftista on käsittämättömän halpoja nykyään, kun miettii kuinka vaativaa hyvän softan tekeminen on ja mitä sillä rahalla oikeasti on saamassa.


Nimenomaan. Esimerkiksi Native Instrumentsin synat ovat aivan järkyttävän hyvänkuuloisia. Samoin reFX Nexuksessa on ihan jäätävän hyvät soundit (ja varsinkin filtterit). Noiden "kalliiden" synien rinnalla sata euroa z3ta+:sta tai 150e Sylenth1:stä on oikeasti hullun halpaa enkä edes ymmärrä miten firmat saavat noilla elätettyä itsensä, kun varmaan 95% ihmisistä warettaa softasynansa. Vielä muutama vuosi sitten VST:t olivat melko kuraa mutta jatkuvasti tulee markkinoille nyt sellaisia monstereita että oksat pois.

^ Vastaa Lainaa


Kare_
1334 viestiä

#48 kirjoitettu 15.03.2010 13:10

DJ For-e kirjoitti:
hmm... täytynee tyytyä youtuben video valikoimaan, kun täällä Kurikas ei ole minkään näköistä soitin kauppaa lähimaillakaan (edes Seinäjoella).
Kampissa tulee käytyä n. kerran vuodes, koska en asu pääkaupunki seudulla.



Seinäjoella, sekä Kauhajoella on Top Sound. Seinäjoella luonnollisesti isompi. Aika iso liike se on, ja monenlaista koskettimistoa ja muuta häkkyrää kyllä löytyy sieltäkin. Tässä keskustelussa esiintyneistä synista en tiedä sanoa, mutta muuten erittäin käynnin arvoinen paikka. Hinnat usein sovitetaan esim. thomannin tasoon.

^ Vastaa Lainaa


satak
14 viestiä

#49 kirjoitettu 15.03.2010 13:32

D-Vision kirjoitti:
Omppumuikkunen kirjoitti:
Valtaosa musiikkisoftista on käsittämättömän halpoja nykyään, kun miettii kuinka vaativaa hyvän softan tekeminen on ja mitä sillä rahalla oikeasti on saamassa.


Nimenomaan. Esimerkiksi Native Instrumentsin synat ovat aivan järkyttävän hyvänkuuloisia. Samoin reFX Nexuksessa on ihan jäätävän hyvät soundit (ja varsinkin filtterit). Noiden "kalliiden" synien rinnalla sata euroa z3ta+:sta tai 150e Sylenth1:stä on oikeasti hullun halpaa enkä edes ymmärrä miten firmat saavat noilla elätettyä itsensä, kun varmaan 95% ihmisistä warettaa softasynansa. Vielä muutama vuosi sitten VST:t olivat melko kuraa mutta jatkuvasti tulee markkinoille nyt sellaisia monstereita että oksat pois.


Saisko jotenkin tarkemmin että mitä NI:n softia pidät hyvinä? Ite olen tässä jokunen vuos käyttäny reaktorin muutamia laitteita ja pro-53:sta. Ihan kelpo kamaa varsinnkin toi pro-53. Mutta uudemmat esim. Massive ja Absynth oli kauheita ainakin omaan makuun.

Kannattaa muuten miettiä myös tuota Virus TI:tä, se meinaa aika näppärästi integroituu DAW:n kanssa. Näkyy ikään ku omana VST synana. Soundi on kyllä mahottoman pyöree ja muovinen.

^ Vastaa Lainaa


JPQ
1161 viestiä

#50 kirjoitettu 15.03.2010 13:47

satak kirjoitti:
D-Vision kirjoitti:
Omppumuikkunen kirjoitti:
Valtaosa musiikkisoftista on käsittämättömän halpoja nykyään, kun miettii kuinka vaativaa hyvän softan tekeminen on ja mitä sillä rahalla oikeasti on saamassa.


Nimenomaan. Esimerkiksi Native Instrumentsin synat ovat aivan järkyttävän hyvänkuuloisia. Samoin reFX Nexuksessa on ihan jäätävän hyvät soundit (ja varsinkin filtterit). Noiden "kalliiden" synien rinnalla sata euroa z3ta+:sta tai 150e Sylenth1:stä on oikeasti hullun halpaa enkä edes ymmärrä miten firmat saavat noilla elätettyä itsensä, kun varmaan 95% ihmisistä warettaa softasynansa. Vielä muutama vuosi sitten VST:t olivat melko kuraa mutta jatkuvasti tulee markkinoille nyt sellaisia monstereita että oksat pois.


Saisko jotenkin tarkemmin että mitä NI:n softia pidät hyvinä? Ite olen tässä jokunen vuos käyttäny reaktorin muutamia laitteita ja pro-53:sta. Ihan kelpo kamaa varsinnkin toi pro-53. Mutta uudemmat esim. Massive ja Absynth oli kauheita ainakin omaan makuun.

Kannattaa muuten miettiä myös tuota Virus TI:tä, se meinaa aika näppärästi integroituu DAW:n kanssa. Näkyy ikään ku omana VST synana. Soundi on kyllä mahottoman pyöree ja muovinen.


Offtopiciksi menee:
Samoin jostain syystä mulla tökkii kaikki muu NI paitsi Pro-53 no synistä no mitä Massivea testasin enginen vika ei ole vaan presettien. ps. suosikit synistä on tällä hetkellä Rob Papen Blue ja Linplug Albino ohimennen huomiona. ja jostain syystä Garagebandinkin synat ihan ok kuuloisia eli kun Logicin hankin niin senkin synillä teen varmaan jotain. Arturiatkin aika kauheita mutta niissä minusta sentäs enempi yritystä preseteissä kuin NI massive ja absynth synissä.
ps. jos rahaa olis otsikon laite kelpaisi.

^ Vastaa Lainaa


Fored
191 viestiä

#51 kirjoitettu 15.03.2010 15:09

Kare_ kirjoitti:
DJ For-e kirjoitti:
hmm... täytynee tyytyä youtuben video valikoimaan, kun täällä Kurikas ei ole minkään näköistä soitin kauppaa lähimaillakaan (edes Seinäjoella).
Kampissa tulee käytyä n. kerran vuodes, koska en asu pääkaupunki seudulla.



Seinäjoella, sekä Kauhajoella on Top Sound. Seinäjoella luonnollisesti isompi. Aika iso liike se on, ja monenlaista koskettimistoa ja muuta häkkyrää kyllä löytyy sieltäkin. Tässä keskustelussa esiintyneistä synista en tiedä sanoa, mutta muuten erittäin käynnin arvoinen paikka. Hinnat usein sovitetaan esim. thomannin tasoon.


no perkeles. kumma ku ei oo vielä mun silmään sattunu.

^ Vastaa Lainaa


Anssi H
443 viestiä

#52 kirjoitettu 15.03.2010 15:21

D-Vision kirjoitti:
Omppumuikkunen kirjoitti:
Valtaosa musiikkisoftista on käsittämättömän halpoja nykyään, kun miettii kuinka vaativaa hyvän softan tekeminen on ja mitä sillä rahalla oikeasti on saamassa.


Nimenomaan. Esimerkiksi Native Instrumentsin synat ovat aivan järkyttävän hyvänkuuloisia. Samoin reFX Nexuksessa on ihan jäätävän hyvät soundit (ja varsinkin filtterit). Noiden "kalliiden" synien rinnalla sata euroa z3ta+:sta tai 150e Sylenth1:stä on oikeasti hullun halpaa enkä edes ymmärrä miten firmat saavat noilla elätettyä itsensä, kun varmaan 95% ihmisistä warettaa softasynansa. Vielä muutama vuosi sitten VST:t olivat melko kuraa mutta jatkuvasti tulee markkinoille nyt sellaisia monstereita että oksat pois.


Niin no totta joissakin synissa. Hyvin totta. Mutta kun miettii esim Waves- efektipaketteja, jotka maksaa tuhansia euroja niin ne menee vaa yli ymmärryksen. Sitten omalla kohdallani on se että kun miettii että "softa" joo, kone ku päättää tiltata lopullisesti ni siinä meni nekin softat. Mutta niissähän on tietty ne lisenssit että saa ladattua aina uudelleen jos katoaa. Oon vaan liian kasari-ihminen jossai määrin

^ Vastaa Lainaa


Anssi H
443 viestiä

#53 kirjoitettu 15.03.2010 19:18

Omppumuikkunen kirjoitti:
Anssi H kirjoitti:
Sitten omalla kohdallani on se että kun miettii että "softa" joo, kone ku päättää tiltata lopullisesti ni siinä meni nekin softat.

Etkö sä varmuuskopioi?


En itseasiassa, kaikki saa ladattua kuitenkin netistä uudelleen.

^ Vastaa Lainaa


Anssi H
443 viestiä

#54 kirjoitettu 15.03.2010 19:45

Omppumuikkunen kirjoitti:
Anssi H kirjoitti:
Omppumuikkunen kirjoitti:
Anssi H kirjoitti:
Sitten omalla kohdallani on se että kun miettii että "softa" joo, kone ku päättää tiltata lopullisesti ni siinä meni nekin softat.

Etkö sä varmuuskopioi?


En itseasiassa, kaikki saa ladattua kuitenkin netistä uudelleen.

Entä omat biisiprojektit ja äänitykset?


Niitäkin tulee kokoajan uusia, joten ei varsinaisesti. Tietenkin otan kaikki talteen muistitikulle jos esim. formatoin koneen, mutta muuten kyllä voisi olla aika paska juttu jos kone yhtäkkiä pimahtais. Valmiiden biisien kohdalla projektien menetys ei nyt kauheasti haittaa.

^ Vastaa Lainaa


mystran
645 viestiä

#55 kirjoitettu 15.03.2010 22:10

Anssi H kirjoitti:
Niitäkin tulee kokoajan uusia, joten ei varsinaisesti. Tietenkin otan kaikki talteen muistitikulle jos esim. formatoin koneen, mutta muuten kyllä voisi olla aika paska juttu jos kone yhtäkkiä pimahtais. Valmiiden biisien kohdalla projektien menetys ei nyt kauheasti haittaa.


Ihan noin tiedoks sit että kovalevyt voi hajoo about koska tahansa. Sitä ei ehkä ajattele jos on se yks kone joka on aina toiminu hyvin, mut kun on hetken ylläpitäny vähän useampaa konetta niin siihen tottuu että kyllä niitä tasaisin väliajoin paukkuu (karkee pers-tuntuma on että 50 levyä kohti hajoo yks joka vuosi). Siis ihan fyysisesti. Niissä on sisällä liikkuvia osia jotka ei kestä loputtomiin, ja se että kuinka kauan ne kestää vaihtelee varsin suurella hajonnalla. Joskus ne hajoaa vähitellen, joskus pistät koneen päälle niin levy ei enää toimikaan lainkaan. Se että se on kuukauden vanha, tai että se on toiminu viimeset 10 vuotta ei takaa yhtään mitään.

Kukaan ei jaksa niitä käsin varmuuskopioida riittävän usein, jotta suosittelen (kaikille) joko erillistä (ulkoista tai sisäistä) levyä johon ajastetaan automaattiset varmuuskopiot jos nyt ei päivittäin niin ainakin viikottain (taitaa kaikissa käyttiksissä löytyä valmiit työkalut) tai sit peilattua levyparia (jos uskoo ettei riko käyttistä/levyjärjestelmää, koska loogisiin vikoihin tai käyttäjän mogiin peilaus ei auta; tosin Windowsin Home-versiot ei kyllä taida tukea softa-peilausta mikä on kyllä typerää).

^ Vastaa Lainaa


ossi_fx
233 viestiä

#56 kirjoitettu 15.03.2010 23:50

D-Vision kirjoitti:

Ilmaisilla VST-synilla ei kyllä ihan oikeasti päästä edes samalle planeetalle tuollaisten analogimonstereiden rinnalla. Itseänikin melkein harmittaa kun niin paljon tuhlannut aikaa kuraisten ilmais-VST:iden loputtomassa suossa. Hyviä ilmaisia on todella harvassa, nykyään lasken yhden käden sormilla sellaiset ilmaissynat joihin viitsin koskea. Rahalla puolestaan saa kyllä aivan pirun hyviä VST:itä erittäin halvalla verraten tuohon Alesikseen. Kahdella tonnilla saa oikeastaan kaikki tämän hetken kovimmat VST:t ja jää vielä rahaa käteenkin.


Sekin on totta että 2000€ saa varmasti parhaat vsti:t mitä voi vaan kuvitella tarvitsevansa. Toisaalta kerran kun sijoittaa tuohon Alesikseen, niin se saattaa olla edelleen käytössä vielä 20 vuoden päästä(sikäli musiikin teko harrastus kestää sinne saakka ja jollei, niin todennäköisesti saa vielä käytettynäkin myytynä kelpo hinnan). Siihen mennessä on todennäköiseti laitettu rahaa tietotekniikkaan ja uusiin softiin moninkertainen määrä.

Ostin joskus vuonna 2003 tienoolla JV-2080:n parilla laajennus kortilla muistaakseni 550 eurolla ja se on edelleen jatkuvassa käytössä . Jos lähden vertaamaan kuinka paljon on mennyt sen jälkeen pikku hiljaa rahaa tietotekniikkaan ja plugareihin ym...niin tuo alkaa vaikuttamaan ehdottomasti parhaimmalta sijoitukseltani koskaan vaikka olisin maksanut siitä 1500€. Kaiken lisäksi kyseinen aparaatti ei ole KERTAAKAAN jumittanut tai kaatunut.

Plugarit on kerta ostona halpoja, mutta äkkiä niihinkin menee suuria summia. 14-vuotisen musanteko historiani aikana on monenmoista hardista ja softaa tullut ja mennyt, mutta kyllä loppupeleissä parhaat hardikset on edelleen räkissä, mutta softat vaihtuvat ja/tai lisääntyvät kokoajan. Jokainen miettiköön itse mikä oikeesti on kallis hinta laitteesta suhteutettuna mahdolliseen käyttöikään tai jälleenmyynti arvoon.

Se mitä mainittiin workflowsta, niin mielestäni on täyttä paskaa että softalla workflow olisi parempi kuin hardiksella. Hardis vaatii kyllä aavistuksen enemmän työtä, mutta tässä viimeaikoina on paljon tullut väännettyä pelkällä hardiksella sekvenssointi mukaan lukien, kuten myös pelkällä softalla ja sitten kumpaakin käyttäen. Oli setuppi mikä tahansa, niin kyllä se flow on aivan yhtä tehokas tai tehoton setistä riippumatta.
Softalla kaikki tosin seivautuu kerralla ja hardislaitteista jokainen täytyy seivata erikseen, mut toisaalta hardiksella harvoin tarvii murehtia kaatumisista, joten sitä ei tarvitse tehdä jatkuvalla syötöllä. Vaikka täytyy sanoa että hyvin vähän on kaatunut softakaan tällä hetkellä..Mut onhan se softalla työskentely kyllä todella kätevää, sitä ei käy kieltäminen

Ketjun aloittajalle , jos oikeesti olet varma, että juuri tuon Alesiksen haluat, niin go for it.

Ihan turhaa miettiä mitä sillä rahalla muuta saisi. Itse olen liian usein tehnyt sen virheen et on tullut ostettua tonnilla vaikka mitä sen esim: mono analogin sijaan mitä olen halunnut ja nyt ne vaikka mitä on joko myyty tai kaapissa pölyttymässä. Sen kerran kun olen malttanut mieleni ja ostanut juuri sen yhden hyvän laitteen monen sijasta, on ne poikkeuksetta edelleenkin jatkuvassa käytössä.

Yks haluaa macbookin ja siihen logicin, toinen flyygelin, kolmannelle riittä hyvät luurit....loppupeleissä itse tiedät parhaiten mitä haluat tai tarvitset!

- O

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#57 kirjoitettu 16.03.2010 09:33

satak kirjoitti:
Saisko jotenkin tarkemmin että mitä NI:n softia pidät hyvinä? Ite olen tässä jokunen vuos käyttäny reaktorin muutamia laitteita ja pro-53:sta. Ihan kelpo kamaa varsinnkin toi pro-53. Mutta uudemmat esim. Massive ja Absynth oli kauheita ainakin omaan makuun.


FM8:sta ja Massivesta irtoaa hyviä soundeja. Presetit nyt ovat mitä ovat. Absynthistäkin irtoaa hyviä soundeja, jos sitä osaa ruuvata, mutta se on itselleni ehkä vähän liian monimutkainen, ja presetit ovat ihan kuraa. Pro-53 on omaan makuun vähän jotenkin tuhnu.

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#58 kirjoitettu 16.03.2010 09:44

ossi_fx kirjoitti:
[Paljon asiaa]


Joo, ilman muuta jos se Alesis tuntuu omimmalta jutulta niin siitä vaan. Lähinnä kuitenkin sitä halusin tuoda esiin, että vaihtoehtoja kannattaa miettiä ja rahankäytön painopistettä. Ainakin kunnon monitorit olisivat suosituslistallani paaaaaaaaljon ennen kahden tonnin hardissynaa, mutta ilman muuta jokainen tekee päätöksensä omasta rahankäytöstään itse.

Ja totta on myös se, että laatu > määrä. Pätee ihan kaikessa. Ei tuhannella kuraisella ilmais-VST:llä tee persettäkään jos vertaa yhteen hyvään synaan, periaatteessa tässä tapauksessa ihan sama onko hardista vai softaa. Samoin jos säästää midi-kiipparissa, monitoreissa, äänikortissa, mikserissä, kaikessa tavarassa niin pidemmässä juoksussa joutuu aina päivittelemään ja rahat menevät "hukkaan". Siinä mielessä on ihan fiksua tehdä sijoituksia ja ostaa hitaasti kerralla laatua. Arvo säilyy, eikä tarvitse koko ajan olla kuolaamassa parempien kamojen perään. Siinä on vain se huono puoli, että joutuu tosissaan miettimään sitä järjestystä, milloin mitäkin kamoja ostaa.

Sanotaan nyt vielä, että itselläni ei ole yhtään hardissynaa, enkä tiedä tulenko koskaan sellaisia hankkimaankaan, joten siltä kantilta olen eri puolella jokea kuin monet teistä, ja siitä aspektista kannattaa noita meikäläisen juttuja lukea.

^ Vastaa Lainaa


Anssi H
443 viestiä

#59 kirjoitettu 16.03.2010 18:28

D-Vision kirjoitti:
satak kirjoitti:
Saisko jotenkin tarkemmin että mitä NI:n softia pidät hyvinä? Ite olen tässä jokunen vuos käyttäny reaktorin muutamia laitteita ja pro-53:sta. Ihan kelpo kamaa varsinnkin toi pro-53. Mutta uudemmat esim. Massive ja Absynth oli kauheita ainakin omaan makuun.


FM8:sta ja Massivesta irtoaa hyviä soundeja. Presetit nyt ovat mitä ovat. Absynthistäkin irtoaa hyviä soundeja, jos sitä osaa ruuvata, mutta se on itselleni ehkä vähän liian monimutkainen, ja presetit ovat ihan kuraa. Pro-53 on omaan makuun vähän jotenkin tuhnu.


Hitto ku osais vielä käyttää tuota FM- synaa :S Menny hermot ku oon yrittäny mutta ei vaa mee jakeluun se systeemi. Himo hyviä saundeja sais ku vaan osais.

^ Vastaa Lainaa


wtsalmela
292 viestiä

#60 kirjoitettu 16.03.2010 19:44 Muok:16.03.2010 19:46

Älkää jaksako jauhaa VST-synista kun nyt on kyseessä kunnon analogisynan hankkiminen...
Ja mitä tekee kunnon monitoreilla jos ei ole mitään kunnollista mitä kuunnella niillä

Ihmiset tekevät eri juttuja musiikissa, ja erilailla. Itellä kasa hyviä softasynia hyvien hardware digisynien lisäksi, mutta viimeisen vuoden aikana olen ostanut kohta kymmenkunta analogisynaa, lähinnä 70-luvulta. Workflow on parantunut suunnilleen 400% ja fiilis noussut monenteen potenssiin! Tosin olen kasvanut H/W työskentelyyn muutenkin. Ja käytän S/W:tä edelleen silti (lähinnä mausteena).

H/W syntikoilla työskennellessä on lieveästi enempi vaivaa, lähinnä piuhojen kanssa (efektihässäkkää ym.) Tätäkään ongelmaa ei ole jos vain pari synaa. Mutta kun saundi on kohdallaan ja sen äänittää niin se on siinä, ei juurikaan hankalampaa kuin VST:llä. Vain silloin kun MIDI puuttuu niin vaivaa on jos ei osaa soittaa.. Pitää harjoitella.


Andromeda on hieno soitin. Testasin sitä silloin kun se oli melko uusi, ja siitä on aikaa joten en osaa verrata sitä kun käsitykseni analogisuudesta on muutenkin muotoutunut myöhemmin.

Noita, eikä vastaavia muitakaan, ei hirveästi liiku käytettynä, mutta melkein suosittelen että voisi yrittää vähän aikaa metsästää käytettynä.

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#61 kirjoitettu 16.03.2010 20:35

tepposal kirjoitti:
Ja mitä tekee kunnon monitoreilla jos ei ole mitään kunnollista mitä kuunnella niillä


Mitä tekee helvetin kalliilla analogisynalla jos kuuntelee sen soundia Logitechin markkapurkeilla.

^ Vastaa Lainaa


Cloom
156 viestiä

#62 kirjoitettu 16.03.2010 20:36

Analogi-syntikassa on se hyvä puoli, et se kuulostaa hyvältä jo sellaisenaan, ilman mitään älytöntä efekti hässäkkää... Toki mausteet tekevät soundista vielä mielenkiintoisemman!

^ Vastaa Lainaa


.Trauma
558 viestiä

#63 kirjoitettu 16.03.2010 22:48

Plaah, mitään monitoreja kannata ensimmäiseksi hommata.. näin siis jos enemmän kiinnostaa se muusikon leikkiminen kun insinöörirunkkaaminen jonkun EQn ääressä. OK-luokan hifikajarit antaa ihan riittävän hyvän kuvan siitä tekemisestä, vaikkei niillä maailman parhaimpia miksauksia saakaan aikaan. En kyllä hommaisi ensimmäiseksi 2000€n analogiakaan. Ostahan ensin joku halvempi/pari vastaavaa niin pääset enemmän kärylle mitä synastasi haluat irti. Näissä kuitenkin jälleenmyyntiarvo pysyy paikallaan ja analogit saa myytyä nopeasti, eli voit vaihtaa sitten myöhemmin parempaan. VST-möhnöihin voit sitten tutustua ilmaiseksi myöhemminkin - niihin nyt viimesenä sijoittaisin heti alkuun.

^ Vastaa Lainaa


satak
14 viestiä

#64 kirjoitettu 17.03.2010 10:35 Muok:17.03.2010 10:41

Mä en oikeasti kyllä ymmärrä mitä järkeä on ostaa uusi analogi kun vanhoissa on vaan parempi soundi ja PALJON helpompi ohjelmoitavuus.

Voisit harkita näitä (tai näistä itse valitsisin)

Oberheim:
OB-Xa
-Kohtuu kallis ~2000 €, erittäin hyvä soundinen, saa miditettyä (VCO)


OB-8
-Kohtuu hintainen ~1500 €, myöskin erittäin hyvä soundinen, saa miditettyä (VCO)


Matrix-1000
-Erittäin halpa ~300 €, hyvät soundit, midi, ohjelmoitavuus vain koneella tai Accessin controllerilla (DCO). Tämä löytyy myös studiolta ja uusista biiseistä, käsittämättömän kovat brassisoundit

Roland:
MKS-80
-Moduuli johon saa rolandin controllerin, soundiltaan JP-6/JP-8 välimaastossa. MIDI löytyy. Erittäin hyvän hintanen ~1000 € + controlleri (VCO)


Jupiter-6
-Oma lempilapsi, soundaa helvetin hyvältä. MIDI löytyy. Hinta ~1300 € (VCO)


Juno-60
-Paras Juno-sarjalainen vaikka MIDI puuttuu, mutta voi midittää, kovat bassot ja halpa/ok hinta 500-1000 € (DCO)


Juno-106
-Yleisin Juno, halvalla hinnalla n. 400-600 €, MIDI löytyy, perus analogisoundit (DCO)


JX-3P
-Myös tämä löytyy PG-200 controllerin kanssa studiolta, halpa ~300 €, kova vehje perusanalogisoundeihin padit, stringit, synthit, yms + MIDI (DCO)


JX-8P
-kaksi jx-3p:tä samassa kotelossa


JX-10
-Ominaisuuksiltaan paras JX-sarjan syna, tosin soundi mielestäni ei ole enää niin kova mutta analogi kuitenkin, perus kasari (DCO)


Korgilta löytyy myös Polysix ja Yamahalta CS-60 joita kannattaa harkita. Eli kyllä noita vaihtoehtoja löytyy tuolle A6:lle. 2000 € saa jo helposti kolme tuolta listalta joka kattaa jo isomman soundi atmosfäärin kuin A6 yksinään.

^ Vastaa Lainaa


Silven2.
311 viestiä

#65 kirjoitettu 17.03.2010 11:45

tepposal kirjoitti:
Älkää jaksako jauhaa VST-synista kun nyt on kyseessä kunnon analogisynan hankkiminen...
Ja mitä tekee kunnon monitoreilla jos ei ole mitään kunnollista mitä kuunnella niillä

Ihmiset tekevät eri juttuja musiikissa, ja erilailla. Itellä kasa hyviä softasynia hyvien hardware digisynien lisäksi, mutta viimeisen vuoden aikana olen ostanut kohta kymmenkunta analogisynaa, lähinnä 70-luvulta. Workflow on parantunut suunnilleen 400% ja fiilis noussut monenteen potenssiin! Tosin olen kasvanut H/W työskentelyyn muutenkin. Ja käytän S/W:tä edelleen silti (lähinnä mausteena).

H/W syntikoilla työskennellessä on lieveästi enempi vaivaa, lähinnä piuhojen kanssa (efektihässäkkää ym.) Tätäkään ongelmaa ei ole jos vain pari synaa. Mutta kun saundi on kohdallaan ja sen äänittää niin se on siinä, ei juurikaan hankalampaa kuin VST:llä. Vain silloin kun MIDI puuttuu niin vaivaa on jos ei osaa soittaa.. Pitää harjoitella.


Andromeda on hieno soitin. Testasin sitä silloin kun se oli melko uusi, ja siitä on aikaa joten en osaa verrata sitä kun käsitykseni analogisuudesta on muutenkin muotoutunut myöhemmin.

Noita, eikä vastaavia muitakaan, ei hirveästi liiku käytettynä, mutta melkein suosittelen että voisi yrittää vähän aikaa metsästää käytettynä.


Jos kyllästyt yhteen kymmenestä analogisesta synastasi, kerro toki niin ostan sen pois! Kaikki käy! Olen aina halunnut analogisen syntetisaattorin! Andromeda on liian kallis ja monipuolinen ensimmäiseksi! Äänisynteesi on alkanut kiinnostaa ihan uudella tavalla, eikä VST -synat oikein jaksa innostaa enää. Ostin jopa Novation Nocturnin, jotta voisin ruuvailla softan parametreja, mutta sekään ei riitä. Haluan aidon analogisen syntetisaattorin. Haluan "old school" tunnelmaa. Haluan kuunnella tätä mystifisoitua analogista saundia omissakin tuotannoissa. Pidän fyysisistä soittimista ja soittamisesta. Voi olla, että kyllästyn heti alkuunsa ideaan analogisesta syntetisaattorista, mutta parempi katsoa (opetella ja kuunnella) kuin katua. Aina voi myydä laitteen eteenpäin.


Ja kiitokset hienosta listauksesta, satak!

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#66 kirjoitettu 17.03.2010 12:59

satak kirjoitti:

Mä en oikeasti kyllä ymmärrä mitä järkeä on ostaa uusi analogi kun vanhoissa on vaan parempi soundi ja PALJON helpompi ohjelmoitavuus.


On uusissakin pari kiintoisaa vaihtoehtoa vaikka yleensä nuo vintage pelit ovat kyllä vahvemmilla. Kyse on myös siitä millaista saundia hakee. Itseäni noista uudemmista harvemmat nappaavat kun olen viehättynyt siihen vintage saundiin jota noista uudemmista tarjoaa aika harva.

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#67 kirjoitettu 17.03.2010 13:16

Haava kirjoitti:
Kyse on myös siitä millaista saundia hakee. Itseäni noista uudemmista harvemmat nappaavat kun olen viehättynyt siihen vintage saundiin jota noista uudemmista tarjoaa aika harva.


Ja itselläni taas toisinpäin. Itse olisin nimenomaan kiinnostuneempi juuri noista uusista analogisista. Ei sillä etteikö maistuisi jokin vanha klassikkokin, mutta niiden soundit alkavat olla jo aika kuultuja. Itseäni kiinnostaa vähän "modernimpi" soundi. Eli juuri siitä vain kiinni, että mikä sopii omaan tekemiseen parhaiten.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#68 kirjoitettu 17.03.2010 13:39 Muok:17.03.2010 13:41

D-Vision kirjoitti:

Ja itselläni taas toisinpäin. Itse olisin nimenomaan kiinnostuneempi juuri noista uusista analogisista. Ei sillä etteikö maistuisi jokin vanha klassikkokin, mutta niiden soundit alkavat olla jo aika kuultuja.


Ööh.. Hmm.. Mitä meinaat "modernimmalla" saundilla? Siis eihän noissa uusissa analogississa ole juuri mitään varsinaisesti "uutta". Samat analogisaundit stabiilimmin? Onhan se toki ero, mutta itse näkisin, että ne nevasta ovatkin kulutettuja saundeja mitä nuo modernit analogiset tekevät, kun ne tekvät ain saman kuin softa mutta aavistuksen paremman kuulpoisesti.

Itseäni kiinnostaa vähän "modernimpi" soundi. Eli juuri siitä vain kiinni, että mikä sopii omaan tekemiseen parhaiten.


Ehdottomasti! Ja jos juuri se moderni analogisaundi on hakusessa, niin ehdottomasti kannattaa ostaa sellainen. Tosin on niitä hyviä vintage synia jotka sitä tarjoavat. Esim. Matrix-1000 on älyttömän hyvä DCO syna, jota suosittelen kaikille modernin analogisaundin ystäville jota tykkäävät tehdä saundeja koneelta käsin.

^ Vastaa Lainaa


satak
14 viestiä

#69 kirjoitettu 17.03.2010 15:23

D-Vision kirjoitti:
Haava kirjoitti:
Kyse on myös siitä millaista saundia hakee. Itseäni noista uudemmista harvemmat nappaavat kun olen viehättynyt siihen vintage saundiin jota noista uudemmista tarjoaa aika harva.


Ja itselläni taas toisinpäin. Itse olisin nimenomaan kiinnostuneempi juuri noista uusista analogisista. Ei sillä etteikö maistuisi jokin vanha klassikkokin, mutta niiden soundit alkavat olla jo aika kuultuja. Itseäni kiinnostaa vähän "modernimpi" soundi. Eli juuri siitä vain kiinni, että mikä sopii omaan tekemiseen parhaiten.


Mä en kyllä sanois että vanhojen analogien soundi olis jotenkin puhkikuultu. Korkeintaan TB-303 ja TR-sarja on vähän liian kuluneita. Kuka voi oikeasti sanoa että esim. klassinen Oberheim brassi olisi jotenkin kulunut? Tai Prophet 5:sen pehmeä mattosoundi? Moogiakin kuuntelee oikeen mielellään. Se mikä on imo puhkikulunut on tämä täysin digitaalinen ja kliininen VST-sössö mitä 99 % 2000-luvun levyistä edustaa... Kyllä se niin vaan on että orgaanisuus ei vanhene koskaan

^ Vastaa Lainaa


wtsalmela
292 viestiä

#70 kirjoitettu 17.03.2010 18:32 Muok:17.03.2010 18:33

Cloom kirjoitti:
Analogi-syntikassa on se hyvä puoli, et se kuulostaa hyvältä jo sellaisenaan, ilman mitään älytöntä efekti hässäkkää... Toki mausteet tekevät soundista vielä mielenkiintoisemman!


Ilmeisesti viittaat viestiini, jossa yhdellä sanalla sivuhuomautuksena mainitsen oman tapani työskennellä. Eli en paljonkaan käytä enää tietyntyyppisiä efektejä muuta kuin ulkoisina (yleensä analogisina). Sopiva määrä synia ja efektilaitteita antavat jonkinverran mahdollisuuksia, jotta voidaan sitä kuvata sanalla efektihässäkkä. Kyseessä ei silti ole välttämättä "älytön" sellainen yksittäisten saundien kohdalla.

Homman nimi vain on se, että etenkin vintagesynissa ei ole efektejä useinkaan yhtään, paitsi chorus tai ensemble-tyyppisiä mod-efuja löytyy tietyistä vehkeistä kyllä. Mutta vaikka analoginen saundi on jo lähtökohtaisesti raakana usein "hyvä", niin saundia voidaan prosessoida vielä eteenpäin puitteissa jotka eivät kyseisen synan ominaisuuksiin kuulu. Ja muutenkin aika harvalla levyllä taitaa olla pelkästään kuivaa saundia...

Ilman tätä "hässäkkää" voi tietysti tehdä kaiken jollain all-in-one shitillä.

^ Vastaa Lainaa


wtsalmela
292 viestiä

#71 kirjoitettu 17.03.2010 18:34 Muok:17.03.2010 18:35

satak kirjoitti:
Kyllä se niin vaan on että orgaanisuus ei vanhene koskaan


Näin!

^ Vastaa Lainaa


wtsalmela
292 viestiä

#72 kirjoitettu 17.03.2010 18:43

Hyvä lista ehdotuksia tossa yllä, mutta korjauksena Rolandin JX-8P ei ole kaksi JX-3P:tä. Niissä sama määrä polyfoniaakin (6). JX-3P on vaan vähän vanhempi ja rajoittuneempi, (joidenkin mielestä lievästi parempisaundinenkin).
Sen sijaan JX-10 on vähän niinkuin kaksi JX-8P:tä kahdentoista äänen polyfoniallaan.

^ Vastaa Lainaa


Cloom
156 viestiä

#73 kirjoitettu 18.03.2010 20:23

tepposal kirjoitti:


Ilmeisesti viittaat viestiini, jossa yhdellä sanalla sivuhuomautuksena mainitsen oman tapani työskennellä. Eli en paljonkaan käytä enää tietyntyyppisiä efektejä muuta kuin ulkoisina (yleensä analogisina). Sopiva määrä synia ja efektilaitteita antavat jonkinverran mahdollisuuksia, jotta voidaan sitä kuvata sanalla efektihässäkkä. Kyseessä ei silti ole välttämättä "älytön" sellainen yksittäisten saundien kohdalla.

Homman nimi vain on se, että etenkin vintagesynissa ei ole efektejä useinkaan yhtään, paitsi chorus tai ensemble-tyyppisiä mod-efuja löytyy tietyistä vehkeistä kyllä. Mutta vaikka analoginen saundi on jo lähtökohtaisesti raakana usein "hyvä", niin saundia voidaan prosessoida vielä eteenpäin puitteissa jotka eivät kyseisen synan ominaisuuksiin kuulu. Ja muutenkin aika harvalla levyllä taitaa olla pelkästään kuivaa saundia...

Ilman tätä "hässäkkää" voi tietysti tehdä kaiken jollain all-in-one shitillä.


Itse asiassa tarkoitin sitä, et meikäläisellä ei ollut taannoin ulkoista efektiä, joten jouduin vetään soundit sellaisenaan purkkiin, mut nykyään jo höystän soundia "suolalla ja pippurilla"

^ Vastaa Lainaa

< Edellinen 1 2

Vastaa Aloita uusi keskustelu