Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Laulun/vokaaleiden tuotanto


K.Tormentor
119 viestiä

#1 kirjoitettu 28.07.2010 11:00

Tällaista pientä keskustelua siitä herättelen, että minkälaisia laitteita ja minkälaista tekniikkaa
porukat käyttää täällä kun tekevät biiseihinsä lauluja/vokaaleita.

Eli siis: Minkälaisia preampeja, millaisia efektejä, miten käsittelette ääntä (esim. panorointi, miksaus), minkälaiset mikrofonit ja filtterit on käytössä. Kaikki siis mikä vaikuttaa siihen millaisena ääni itsessään tulee ulos. Tarkoitus ei ole herättää keskustelua siitä, että kuka laulaa hyvin ja kuka on ihan paska laulaja. Kyllä te ymmärrätte.

Sen verran on omaa lehmää ojassa niinkun asiaan kuuluukin, jos vaikka sais vähän kokeilunarvoisia ideoita omaan laulun tuotantoon.

Omat vermeeni on tällä hetkellä aika simppeleitä, koska rakentelen vasta äänityspuitteita.

Interfacena toimii M-audio fast track pro, ainakin vielä kaksi-kolme päivää. Mikkinä olen käyttänyt Sennheiserin E845S:ää, joka on hankittu aikanaan pelkäksi peruslaulumikiksi. Tuohon olen ajatellut tilalle vaihtaa jonkin asteisen elvis-mallin kunhan kukkaro antaa vähän myöten. Yleisesti tiedän mikrofoneista aika vähän toistaiseksi, jos ei perusjuttuja lasketa. Aikaisemmin käytin laulussa Steinbergin roomworksia ja REverenceä efekteinä, mutta totesin nopeasti, ulkopuolisten avustuksella, että homma ei oikein toimi. Tässä kun on opetellut vähän kuuntelemaan, niin molemmat saavat äänen kuulostamaan erittäin keinotekoiselta ja liiallinen kaiun käyttö saa kuulostamaan äänen ihan paskalle. Tossa micstandissa on kiinni t.bonen MS180 klimppiverkko. Niistäkään ei ole kummemmin tietoa, mikä konkreettinen ero on kalliilla ja halvalla verkolla. Nyt olen ottanut tonne lauluun plugariksi amplituben.

^ Vastaa Lainaa


PehmoA
1071 viestiä

#2 kirjoitettu 28.07.2010 14:01

quafka kirjoitti:
Kaikkein tärkein on nauhoitustilan akustiikka. Se täytyy hoitaa aivan ensimmäisenä kuntoon. Sitten voi alkaa pohtia toissijaisia asioita kuten mikrofonia ja etuastetta.


Itse toteisin kuitenkin tähänkin asiaan kuten musiikissa aina, eli lopputulos määräyty ketjun heikoimman lenkin mukaan.

^ Vastaa Lainaa


K.Tormentor
119 viestiä

#3 kirjoitettu 28.07.2010 20:01

Sunt1o kirjoitti:
quafka kirjoitti:
^Toki, mutta jotkut lenkit on tärkeämpiä kuin toiset. Jos sulla on huono akustinen tila (kuten 99% normaaleista kaupunkiasunnoista), niin lopputulos kuulostaa kamalalta vaikka mikki ja etunen olisi maailman parasta high-endiä. Hyvässä tilassa pärjää sen sijaan hieman halvemmallakin nauhoituslaitteistolla.


Miun mielestä jos täältä mikseristä kuuntelee niin alottelijoilla se eka heikoin lenkkin tuntuu olevan aivan paska mikki, sitten sen jälkeen typerä efektointi.

Sit siitä eteenpäin oot varmaan oikeessa. Mut miksauksessa on helppo viel pilata kans kaikki. Tietysti kokeneemmat sitä harvemmin enää tekee.


Kuulostaa aika tutulle. Tää mikseri on varmaan aika lailla helpoin paikka aloittelijoille alkaa esittelemään omia juttujaan, eikä siinä aina välttämättä tajua varsinaisesti laatua ajatella. osittain varmaan johtuu siitä että vasta hankitaan tekemiseen välineitä ja tyydytään julkaisemaan matskua ennenkuin äänestä löytyy laatua.

^ Vastaa Lainaa


MKDELTA
11907 viestiä

#4 kirjoitettu 29.07.2010 17:49

Päästän ääniä paskasti akustoidussa huoneessani johonki mikkiin jonka ostin musaliikkeestä, joskus jopa huudan ja ihan vitun kovaa, sit leikkaan matalat taajuudet vittuun, laiton hipass filtterin ja narskuvan särön ja sit komprexoin sen vittu länää ja sit säädän kanavan volymen kohilleen. hyvä tulee.

^ Vastaa Lainaa


Fitz
15369 viestiä
Luottokäyttäjä

#5 kirjoitettu 29.07.2010 19:03

MKDELTA kirjoitti:
Päästän ääniä paskasti akustoidussa huoneessani johonki mikkiin jonka ostin musaliikkeestä, joskus jopa huudan ja ihan vitun kovaa, sit leikkaan matalat taajuudet vittuun, laiton hipass filtterin ja narskuvan särön ja sit komprexoin sen vittu länää ja sit säädän kanavan volymen kohilleen. hyvä tulee.


Joo. Ite kans vaa huuan ja laitan vitusti kaikuu ja säröö.

^ Vastaa Lainaa


Peysface
3190 viestiä

#6 kirjoitettu 29.07.2010 19:33

Fitz kirjoitti:
MKDELTA kirjoitti:
Päästän ääniä paskasti akustoidussa huoneessani johonki mikkiin jonka ostin musaliikkeestä, joskus jopa huudan ja ihan vitun kovaa, sit leikkaan matalat taajuudet vittuun, laiton hipass filtterin ja narskuvan särön ja sit komprexoin sen vittu länää ja sit säädän kanavan volymen kohilleen. hyvä tulee.


Joo. Ite kans vaa huuan ja laitan vitusti kaikuu ja säröö.


pitää muistaa kans laittaa sulaa voita. ja paiskata muna seinään

^ Vastaa Lainaa


Fitz
15369 viestiä
Luottokäyttäjä

#7 kirjoitettu 29.07.2010 19:45

Peysface kirjoitti:
Fitz kirjoitti:
MKDELTA kirjoitti:
Päästän ääniä paskasti akustoidussa huoneessani johonki mikkiin jonka ostin musaliikkeestä, joskus jopa huudan ja ihan vitun kovaa, sit leikkaan matalat taajuudet vittuun, laiton hipass filtterin ja narskuvan särön ja sit komprexoin sen vittu länää ja sit säädän kanavan volymen kohilleen. hyvä tulee.


Joo. Ite kans vaa huuan ja laitan vitusti kaikuu ja säröö.


pitää muistaa kans laittaa sulaa voita. ja paiskata muna seinään


Joo, sekä heittää vittu telkkari vittu ikkunasta ulos.

^ Vastaa Lainaa


ekse
118 viestiä

#8 kirjoitettu 29.07.2010 20:16

Mitä massiivisempaa haet, sitä enempi raitoja. Se kertsin megaiso full-lung anal tormentor-shouttaus ei kuulosta isolta jos sun kitarat tulee tuplina tai quadruplina ja pellit lyö tuhatta ja sataa. Reverbillä ei tehä ku gootti-musaa - se voima tulee ihan perus miksauksesta. Koita etsiä ko. lauluäänelle se alue miltä se soi - jotain bassoa on suhteellisen turha buustia 13 kilon alueelta. Väärällä efektoinnilla vedät sen vaan tukkoon. Jos haluaa vaikkapa skriimeihin säröä yläpäähän, niin hyvä vaihtoehto on tehä ylä- ja ala-raidat, josta sitte jätät sen alimmaisen rauhaan ja yläpäähän säröt tai mitkälie.

Mitä panorointiin tulee, jengi tykkää miksata voksut keskelle.

^ Vastaa Lainaa


djgenix
39 viestiä

#9 kirjoitettu 30.07.2010 01:28

Toimiiks räpissä tolleen samalla lailla et miksaa voksut keskelle ja sit tuplauksiin voi vaik heittää stereo expanderia?
Tehdäänkä voksuissa joskus niin että nauhotetaan kaksi täysin samaa ja sit vaikka toinen raita keskelle ja toinen hijemmalle ja levitetään? Jossain luki että kuulostais hyvältä jos laittaa reverbii voxuihin ja sendaa expanderin siihen pelkkään kaikuun. Kai nämäkin on mielipidekysymyksii ja riippuu biisistä ja laulajan äänestä ym.

^ Vastaa Lainaa


ekse
118 viestiä

#10 kirjoitettu 30.07.2010 07:14 Muok:30.07.2010 07:23

Sunt1o kirjoitti:
ekse kirjoitti:
Se kertsin megaiso full-lung anal tormentor-shouttaus ei kuulosta isolta jos sun kitarat tulee tuplina tai quadruplina ja pellit lyö tuhatta ja sataa.

Voi olla et käsitin ihan väärin mitä meinasit, mut eiks biiseissä missä on full-lung anal tormentor-shouttausta pääsääntöisesti oo kitarat tuplina tai quadruplina? Ainaki siis jos metallibiisejä ajattelee?


Juu, oikein ymmärsit. Tarkoitin noi kaks ekaa lausetta "yhteen"; voksuraitoja kannattaa siis tuplata ja tehdä bäkki-raitoja noihin megaisoihin anal tormentor-kohtiin nimenomaan. Se voksujen massiivisuus ei tule yksinään yhden voksuraidan isosta reverbistä esim. Kuulostaa vain tuhnuiselta ja etäiseltä.

Nizzizeltä tuli hyvä tapa miten leikkiä delaylla yms. "It's not just a phaser preset, it takes alotta work"

ekse muokkasi viestiä 07:16 30.07.2010

Juu sorry pienestä sekavuudesta, aamujumitus päällä..

ekse muokkasi viestiä 07:18 30.07.2010

Niin ja noista taustaraidoista, vaikkapa räpissä ne "tuplaukset" tausta jeejee't. Ni niitä kannattaa levitellä stereokuvaan ihan rennosti perus panorointi-vivulla. Perään kevyttä ja huomaamatonta automatisointia, ettei kuulosta alitajuisesti monotoniselta. Stereo expander on vähän paha (makuasioita tietty), ku kannattaa pitää mielessä et mitä enemmän yksittäisiä soittimia - sitä vähemmän miksauksessa on tilaa niille. Jos sulla on molemmissa kanavissa noin 90% kohdilla eri middle-taajuuksilta kuuluvat bäkkihaitsut tai jotkuu, ni ne tausta jeejee't menee aika blurriksi ilman tarkkaa equttamista sen stereo expanderin kanssa.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7652 viestiä
Luottokäyttäjä

#11 kirjoitettu 30.07.2010 13:56

djgenix kirjoitti:
Toimiiks räpissä tolleen samalla lailla et miksaa voksut keskelle ja sit tuplauksiin voi vaik heittää stereo expanderia?
Tehdäänkä voksuissa joskus niin että nauhotetaan kaksi täysin samaa ja sit vaikka toinen raita keskelle ja toinen hijemmalle ja levitetään?

en oo varma mitä tarkotat stereo expanderilla varsinaisesti, mut monoraitoihinhan perinteinen stereokuvalaajennin ei vaikuta mitenkään, ja niitähän noi vokaaliraidat useimmiten on. tuplauksia kannattaa tietysti pannailla ympäriinsä, mieluusti niin et on suunnilleen saman verran tavaraa kummassakin kanavassa (alkuperäinen raita keskellä, kaksi tuplausta, toinen vasemmalla, toinen oikealla). sama pannailu toimii hillitysti myös stemmoissa.

voi kokeilla myös sitä, että vetää räbät kahteen kertaan ja laittaa ne päällekkäin sellaisenaan, joko keskelle tai kumpikin vähän eri puolille, tai sit toinen keskelle ja toinen vaikka kevyen stereochoruksen läpi hiljempana taustalle.

Jossain luki että kuulostais hyvältä jos laittaa reverbii voxuihin ja sendaa expanderin siihen pelkkään kaikuun. Kai nämäkin on mielipidekysymyksii ja riippuu biisistä ja laulajan äänestä ym.

osa reverbeistä luo monosignaalista stereokaiun, joten expanderin hyötyä en tässäkään oikein ymmärrä, ellei sitä stereokuvaa tahdo tarkoituksella vääntää ihan sekaisin.

^ Vastaa Lainaa


.Trauma
558 viestiä

#12 kirjoitettu 30.07.2010 14:17 Muok:30.07.2010 14:18

Stereokuvan kannalta voksumiksauksessa on oikeastaan kaks yleisintä lähestymistapaa. Joko biisi miksataan niin, että leadiraidalle jätetään reilusti tilaa sentteriin levittämällä keskialueen instrumentteja laidoille. Tai vaihtoehtoisesti sentteriin miksataan enemmän instrumentteja ja leadiraita tehdään tuplana sentteristä hieman sivuille. Rapin ollessa kyseessä, tapa 1 on se perinteisempi tyyli ja tyyliä 2 kuulee usein noissa konepohjaisissa nykytuotannoissa.

Esim. just reverbillä voi sitten täyttää sitä stereokuvaa lisää käyttämällä sitä vaikka tosi leveänä laidoilla (vaikka sen expanderin läpi) tai monona sentterissä. EQ on tietty lisäksi suuressa roolissa kun vaikutetaan voksujen leveyteen ja varsinkin syvyyskuvaan.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1997 viestiä

#13 kirjoitettu 31.07.2010 22:28

Tuolla "stereo expanderilla" lienee tarkoitettiin exciter-henkistä judanssia eikä niinkään expander-henkistä dynamiikan säätöjudanssia...mut se pilkun viilaamisesta.

itse en, onnekseni, ole joutunut vielä liiemmin nauhoittelemaan voksuja - olen päässyt vain työstämään jo valmiiksi hyvin nauhoitettuja voksuja, thank fuck! Itse olen sen verran old skoolia, että laulun pitää olla pinnassa. Kun kuuntelee vanhoja 60- ja 70-lukujen rieskoja, niissä laulu on TODELLA pinnassa verrattuna nykyisiin virtauksiin. Sanoista kun mielellään saisi selvää...

Koneellisempiin biiseihin voksuja voi efektoida rankastikin. Yks lemppariefekti nimenomaan voksuja ajatellen on Marc & Clauden vanhassa tränsefiilistelyssä I Need Your Lovin' (John Johnson Remix). En ole ihan varma miten moinen efekti on duunattu: sekoitus delaytä ja jonkinlaista glitch-tyyppistä pätkimistä. Shponglella on myös hauskoja voksuefektejä. Itse olen vielä tyytynyt lähinnä reverbiin ja kompuraan. Tape Delay-plugari tietty toimii aina, mut yritän olla viljelemättä sitä liikaa. Kaikuun ja kompuraan pätee hyvä nyrkkisääntö: jos sen vaikutuksen kuulee vasta sit kun sen ottaa pois, se on kohdillaan. Mut täytyy vieläkin korostaa sitä, että en ole onnekseni joutunut esim. kompuralla korjailemaan vituiksi mennyttä vokaaliraitaa. Kevyt kitaravahvistinmallinus toimii myös lauluissa helvetin hyvin ja miksei reamppauskin ihan oikean styrkkarin läpi jos siihen vain olisi mahis.

Totta, että kotiolosuhteissa ei välttis kovin hyviä lauluottoja synny - mut jos voi esim. vaatehuoneesta duunata täysin heijastamattoman kopin niin luulis, että siitä jotain pystyis vääntämään - ainakin parempaa kuin betonikuutiossa olohuoneessa.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7652 viestiä
Luottokäyttäjä

#14 kirjoitettu 01.08.2010 22:05

karman hardon kirjoitti:
Tuolla "stereo expanderilla" lienee tarkoitettiin exciter-henkistä judanssia eikä niinkään expander-henkistä dynamiikan säätöjudanssia...mut se pilkun viilaamisesta.

no, ainahan pilkkua kannattaa viilata jos kyseessä on ihan konkreettinen väärinkäsitys. jos puhutaan expanderista, en mä oleta väkisin että tarkotetaan exciteria. :]

itse en, onnekseni, ole joutunut vielä liiemmin nauhoittelemaan voksuja - olen päässyt vain työstämään jo valmiiksi hyvin nauhoitettuja voksuja, thank fuck! Itse olen sen verran old skoolia, että laulun pitää olla pinnassa. Kun kuuntelee vanhoja 60- ja 70-lukujen rieskoja, niissä laulu on TODELLA pinnassa verrattuna nykyisiin virtauksiin. Sanoista kun mielellään saisi selvää...

toisaalta on ihan makea juttu jos sen onnistuu miksaamaan sekaan niin, ettei laulu ole ihan vitun kovalla mutta siitä saa silti hyvin selvää.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1997 viestiä

#15 kirjoitettu 02.08.2010 10:34

varsinkin metallidemoissa tuppaa jostain syystä se laulu jäämään jalkoihin. en tiedä, johtuuko se sit siitä, ettei oikein osata miksata; kun kaikki pitää vain soida vitun lujaa niin jossain vaiheessa laulu vaan jää sinne puuroon piiloon. Tai sit voi olla syynä ihan vain se, että kun lauluraitaan ei olla ihan tyytyväisiä niin se on miksattu alas. divaritasolla aika harvoin on tullut vastaan päräyttävän hyviä rokki- tai hevanderivokalisteja.

noista voksukikoista muistui mieleeni myös...taannoin kun piti saada rieskalle intiimiä femiiniä hönkäilyä, niin kokeiltiin vetää höngät isokalvoisella konkalla ilman pop-filtteriä, suu melkein kiinni ritilässä. Hyvä tuli - tossa on tietty vaarana että jos laulaja oikein innostuu niin saattaapi mikin käyttöikä lyhentyä. Konkan kalvo kun ei diggaa kuolasta saati siitä, että siihen noin läheltä hönkäilee kovia konsonantteja. Varovaisuutta noudattaen tuokin on ihan käypä kikka.

Ja voihan sen filsun toki siihen väliin jättää, me kokeiltiin ilman ihan vain anaalisuuttamme

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu