Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Trikkaaminen ja plugarit studiossa


Shah
2339 viestiä

#1 kirjoitettu 28.08.2010 18:39 Muok:28.08.2010 19:57

Olen alkanut kääntymään trikkaamista vastaan niiden muutamien studioreissujen myötä, kun rumpuja on trikattu. Joskus aikoinaan kun ekaa kertaa sitä kokeili, oli makeeta saada kunnon rumpusoundit sun muut omaan soittoon. Trikkauksella olisi epäilemättä kiva kikkailla ja kokeilla ties mitä jossain kokeellisemmassa jutussa, mutta nykyisin se alkaa minusta tuntua lähinnä valehtelulta. AInakin perinteisemmissä bändijutuissa.

Trikkaus *tuttaa etenkin jos miksaaja tuntuu yrittävän päästä kaikesta helpoimmalla: tietokoneita, valmiit plugarit yms. mutta ei koske sormenpäälläkään itse vanhaan kunnon "pöytään" jossa niitä namikoita pitäisi ihan oikeasti säätää. On tietysti helppo epäillä ja syyttää miksaajaa heti laiskaperseeksi mikäli studio on täynnä uutta teknologiaa ja hän edes tarjoutuu näyttämään muutaman mehukkaan saundin mitä äänipankeista löytyisi, mutta ei tässä nyt siitä heti ole kyse. Uusi teknologia on jees, mutta mielestäni soittajan pitää halutessaan voida tuoda äänityssessioihin mukaan oma (rajoittunutkin) tietämyksensä ja taitonsa mitä hänellä instrumentistaan on.

Esimerkiksi viritys... Sen pienen hitusen verran mitä on itse opetellut esimerkiksi rumpujen viritystä (näkee vaivaa ja huolta soittimien soundista hyvissä ajoin ennen studiota, jotta soittimen oma akustiikka ja parhaat puolet tulisivat esille) on tärkeä osa valmistautumista ja alkutyötä. Viimeksi kun tuli käytyä eräässä nimeltämainitsemattomassa hesalaisessa studiossa, olin käyttänyt tyytyväisenä varmaan 6 tuntia aikaa viritykselle ja kaikennäköiselle soundin tuunaamiselle, ja ei kun miksaaja heti taloon sisäänastuttuaan muuttaa vireydet päin mäntyä heti kun silmä välttää ja loppujen lopuksi päättää vetää plugarit vielä kehiin. Vitutti kyllä armottomasti. Nämä ovat tietysti myös makuasioita; joskus trikkaaminen sopii ja joskus se paljastuu ainoaksi vaihtoehdoksi pelastaa muuten paska saundi, jolle ei oikein mitään voi tehdä. Mutta ikävän usein sitä tarjotaan myös ensimmäiseksi vaihtoehdoksi, vaikka soittaja haluaisi soittimen oman autenttisen ja aidon äänen ulos..

Huvittaa kun miettii livesoittoa ja jos heittäytyisikin sellaiseksi "ääripään" esimerkiksi kuten sellaiset jazzrumpalit, jotka eivät halua ollenkaan mitään mikkejä. Siinä saisikin miksaaja repiä harmaita haituvia päästään, kuinka saada rumpalin soitto mahdollisimman autenttisena ulos. Näitä tapauksia kuulemma tulee välillä eteen ja miksaajat joutuvat salaa piilottelemaan mikkejä milloin maton alle ja minne milloinkin...

Mitä mieltä olette trikkaamisesta? Pidättekö sitä saundin valehteluna?

Shah muokkasi viestiä 19:56 28.08.2010

^ Vastaa Lainaa


Kare_
1334 viestiä

#2 kirjoitettu 28.08.2010 18:42

Anteeksi, mitä se trikkaaminen on?

^ Vastaa Lainaa


Shah
2339 viestiä

#3 kirjoitettu 28.08.2010 18:44

No voit esimerkiksi muuttaa (sanotaan nyt) snaren äänen pieruksi.

^ Vastaa Lainaa


MKDELTA
11907 viestiä

#4 kirjoitettu 28.08.2010 18:45

ainoot rummut on joko 100 gigawatin säröllä varustetut samplatut jutut tai sit 80/90 luvun lyöntilootien ulostamat äänet. Muut on vaan jotain pintojen koskettelua kapuloilla.

imo

: )

^ Vastaa Lainaa


Kare_
1334 viestiä

#5 kirjoitettu 28.08.2010 18:51

Ai, nyt mä jo hoksasinki mitä tarkotetaan. Jos ne saundit on studiolla mahollista saada muulla säätämisellä kuntoon, niin ei. Toki sillon studion henkilökunta ei ole ehkä ihan oikeassa ammatissa.

Mulla nyt ei 'oikeaa' äänityskokemusta ole mutta jossain suht. kotikutosessa demoäänittelyssä tää ois ihan ok juttu.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#6 kirjoitettu 28.08.2010 18:55

Shah kirjoitti:

Mitä mieltä olette trikkaamisesta?


Kyllähän minä ymmärrän, että jos on se paska kellari ja ei ole intoa laittaa poskettomasti vaivaa tilan etsimiseen ja mikitykseen, niin hyvä ratkaisu hyvällä saundipankilla. Hyväksi saundipankiksi lasketaan vain nämä muutamat multisample pankit (kuten Toonträkin EZdrummer tai FXpansionin BFD rumpukirjastot).

Pidättekö sitä saundin valehteluna?


No siis kyllähän noilla muutamalla kirjastolla nykyään monipuolisen ja hyvän elävän saundin. Silti diggaan mikityksestä.

^ Vastaa Lainaa


Shah
2339 viestiä

#7 kirjoitettu 28.08.2010 19:16 Muok:28.08.2010 19:17

Mites, onko kellään tietoa onnistuuko muiden kuin lyömäsoittimien trikkaaminen noin ylipäänsä? Täytyykö sen impulssin olla tosiaan niin selkeä kuin mitä se rumpujen kanssa tavallisesti on? Onko mahdollista muuttaa kitaraa esimerkiksi selloksi (joka toistaa samat sävelkorkeudet jne)? Olettaisi ettei...

Tuli mieleen, että keskustelu trikkaamisesta ja saundipankeista on osittain moraalinen jollain tavoin, tai siihen helposti sekoitetaan puolesta vastaan asettelua tyyliin oikea vs. valheellinen tms. Mutta itsepähän sopan keitin. Kirvoittaa mielipiteitä...

Shah muokkasi viestiä 19:16 28.08.2010

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1997 viestiä

#8 kirjoitettu 28.08.2010 19:38

Shah kirjoitti:
Mites, onko kellään tietoa onnistuuko muiden kuin lyömäsoittimien trikkaaminen noin ylipäänsä? Täytyykö sen impulssin olla tosiaan niin selkeä kuin mitä se rumpujen kanssa tavallisesti on? Onko mahdollista muuttaa kitaraa esimerkiksi selloksi (joka toistaa samat sävelkorkeudet jne)? Olettaisi ettei...

Tuli mieleen, että keskustelu trikkaamisesta ja saundipankeista on osittain moraalinen jollain tavoin, tai siihen helposti sekoitetaan puolesta vastaan asettelua tyyliin oikea vs. valheellinen tms. Mutta itsepähän sopan keitin. Kirvoittaa mielipiteitä...

Shah muokkasi viestiä 19:16 28.08.2010


On kitaralle eräänlaisia Midi-konverttereita, Rolandilla ainakin. Kyllä niillä saa kitarasta mitä soundia vain, mut mitä tuttu kitaristi sellaisella muutaman vuoden soitteli, manaili että esim. bendaukset eivät oikein kuulosta siltä kuin pitäisi - ja muutenkin soiton pitää olla helvetin tarkkaa tai kone rupeaa arpomaan kahden eri nuotin välillä ja valitsee usein sen väärän Komppaamiseen ihan päteviä vehkeitä jos esim. haluaa soittaa kitaralla urkusoundeja tms. soolo/melodiasoittoon ei ehkä niin toimivia...riippuen tietty soittotyylistä ja kuvioiden haasteellisuudesta.

Rumpujen triggaamisesta olen sitä mieltä, että toimii jossain tyylisuunnissa, toisissa siten vähän huonommin. Teutonisen tarkasti gridiin soitetussa junttamusassa niillä rumpusoundeilla ja tilalla ei ole niin merkitystä, ilmavammassa musassa se trigattu meininki ei henk.koht. puhuttele pätkääkään. Noh, enpä ole törmännytkään moiseen ilmiöön kuin lähinnä demobändien biiseissä. Jos soittotatsi ei välity triggaamisella, niin suosittelisin sitten vetämään mielummin niillä paskoilla soundeilla.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#9 kirjoitettu 28.08.2010 19:41

Shah kirjoitti:
Mites, onko kellään tietoa onnistuuko muiden kuin lyömäsoittimien trikkaaminen noin ylipäänsä? Täytyykö sen impulssin olla tosiaan niin selkeä kuin mitä se rumpujen kanssa tavallisesti on? Onko mahdollista muuttaa kitaraa esimerkiksi selloksi (joka toistaa samat sävelkorkeudet jne)? Olettaisi ettei...


Midi pickupin avulla onnistuu oikeasti ihan hyvinkin. Eli kitaramikrofoni joka äänittää jokaisen kielen erikseen. SIllä syntikoiden soito onnituu hyvin jos tykkää kitarakäyttöliittymästä, mutta syntikkasaundeja (vaikka sellon) tahtoo soitella.

Tuli mieleen, että keskustelu trikkaamisesta ja saundipankeista on osittain moraalinen jollain tavoin, tai siihen helposti sekoitetaan puolesta vastaan asettelua tyyliin oikea vs. valheellinen tms. Mutta itsepähän sopan keitin. Kirvoittaa mielipiteitä...


Yhdentekevää. On aivan yhdentekevää minusta miten se ääni on saavutettu. Ainoa kriteeri on minusta se kuullostaa ko lopputulos hyvältä vaiko ei. No joo.. Jos nyt jätetään sellaiset erikoistapaukset huomiotta, että äänittä tappamiensa ihmisten äännähdyksiä ja muuta tuollaista. Mutta siis noin ihan käytännössä tarkoitin.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#10 kirjoitettu 28.08.2010 19:41

Ihan taidelaji, sen(kin) voi vetää överiksi kuten kaiken. Kuunnelkaapa tämä pätkä ja miettikää mitä on trigattu: http://dl.dropbox.com/...

Kaikki? Ei, herranjestas sentään.

Ei mitään? Väärin sekin. Vähän piti paikata.

Hmm? Eikö aukea? Hyvä, ei pitäisikään.

Trigattu on nimittäin tasan tomien alapää eli kaikki tomien noin <150Hz kama on samplea koska niitä ei lähimikitetty ja Glynn Johns -mikitys ei juuri tuota alakertaa poimi. Yläpää on ihan suora mikitetty soundi. Tämä siis ihan vaan esimerkkinä siitä, että ei se triggaus mitään superpahaa ole - jos sen tekee hyvällä maulla eikä vedä överiksi.

Mutta... Menee samaan kategoriaan kompressorin, autotunen ja editoinnin kanssa. Erinomainen virheenkorjaukseen ja pieneen paranteluun mutta väärin (=liikaa) käytettynä pilaa biisistä fiiliksen ja inhimillisyyden.

Itse olen pitänyt nyrkkisääntönä että max. 50-50 triggausta, jos tarvitsee enemmän niin sitten on jo äänityksessä jotain mennyt aivan päin helvettiä. Sitten joko trigataan ja todennäköisesti pilataan sekin vähä mitä on jäljellä tai äänitetään uusiksi. Jos kyseessä ei ole maksullinen äänittäminen niin äänittäkää hyvät ihmiset uusiksi. Sitten kun osaatte äänittää niin opetelkaa vasta sitten miksaamaan.

^ Vastaa Lainaa


Shah
2339 viestiä

#11 kirjoitettu 28.08.2010 23:48

On kyllä pahuksen hieno raja siinä milloin astutaan toisen reviirille noissa äänipuolen ammattiasioissa. Miksaajan ja hänen asiakkaidensa välisessä työskentelyssä se on niin hienoviritteistä kieltä. Ottaen huomioon vielä että samojen porukoiden pitäisi katsoa toisiaan mahdollisesti useampi päivä, sietää toistensa käyttäytymistä, kieltä, mielipiteitä yms.

^ Vastaa Lainaa


Shah
2339 viestiä

#12 kirjoitettu 29.08.2010 00:00

karman hardon kirjoitti:

Rumpujen triggaamisesta olen sitä mieltä, että toimii jossain tyylisuunnissa, toisissa siten vähän huonommin. Teutonisen tarkasti gridiin soitetussa junttamusassa niillä rumpusoundeilla ja tilalla ei ole niin merkitystä, ilmavammassa musassa se trigattu meininki ei henk.koht. puhuttele pätkääkään. Noh, enpä ole törmännytkään moiseen ilmiöön kuin lähinnä demobändien biiseissä. Jos soittotatsi ei välity triggaamisella, niin suosittelisin sitten vetämään mielummin niillä paskoilla soundeilla.


Tuo on minusta juuri olennainen pointti koko trikkaamisen käytön mielekkyydessä lopputuloksen suhteen: jollei soittotapa tue jokseenkin trikkaamisella tms. haettua saundia (esim. tiukka mättötyyli tms.), sen kuulee häiritsevästi ja naurettavasti läpi lopputuloksesta. Välillä joissain demotason jutuissa tulee tosiaan aika härskejäkin ylilyöntejä esille, jossa bändin jätkät ovat luultavasti kelanneet vain että "onpas makee, tuhti ja napakka saundi rumpuihin tässä otetaan tää" ja rumpalin soittotapa on silti juuri enempi sitä softimpaa kosketteluosastoa. Ne jutut eivät toimi yhteen eivät sitten millään.

^ Vastaa Lainaa


Lenno
334 viestiä

#13 kirjoitettu 29.08.2010 00:19

Mä en nyt kommentoi mitään tapauksia mitä tässä ketjussa on mainittu mutta se, mikä kuulostaa parhaalta, kuulostaa parhaalta. Ketään ei kiinnosta biisiä kuunnellessa onko miksaukseen käytetty SSL:n 4000G:tä vai ei tai onko miksauksessa käytetty putkikompressoria vai ei tai onko rumpuja trigattu vai ei. Käyttäkää korvia. Lopputulos ratkaisee.

^ Vastaa Lainaa


ossi_fx
233 viestiä

#14 kirjoitettu 29.08.2010 04:16

Lenno kirjoitti:
Mä en nyt kommentoi mitään tapauksia mitä tässä ketjussa on mainittu mutta se, mikä kuulostaa parhaalta, kuulostaa parhaalta. Ketään ei kiinnosta biisiä kuunnellessa onko miksaukseen käytetty SSL:n 4000G:tä vai ei tai onko miksauksessa käytetty putkikompressoria vai ei tai onko rumpuja trigattu vai ei. Käyttäkää korvia. Lopputulos ratkaisee.


Muutama SOS:n numero takaperin eräs maailmanluokan miksaaja, jonka nimeä en nyt saa mieleen( ja kyseinen numero kerkesi menemään jo lehtiroskiseen) heitti näin:

Ensiksi, kun hän saa uuden projektin miksatakseeen, hän kuuntelee bändiltä tulleen raakaversion läpi moneen otteeseen. Tämän jälkeen säätää saamansa yksittäiset audioraidat mahdollisiman lähelle alkuperäistä versiota. Kun tämä on tehty, aletaan hakemaan sitä parasta soundia, mutta mahdollisimman vähän muuttamatta bändin näkemystä asiasta.

Kiteytettynä, hyvä miksaaja tietää milloin on tarvis käyttää mahdollisesti triggausta tai ei ja tekee ne päätökset muuttamatta liikaa alkuperäistä soundia tai fiilistä.
Onko käytössä softa tai hardware, sillä ei ole juurikaan merkitystä. Osaavat kädet hoitaa kummallakin systeemillä hommat kotiin...

^ Vastaa Lainaa


JPQ
1161 viestiä

#15 kirjoitettu 29.08.2010 04:26

Lenno kirjoitti:
Mä en nyt kommentoi mitään tapauksia mitä tässä ketjussa on mainittu mutta se, mikä kuulostaa parhaalta, kuulostaa parhaalta. Ketään ei kiinnosta biisiä kuunnellessa onko miksaukseen käytetty SSL:n 4000G:tä vai ei tai onko miksauksessa käytetty putkikompressoria vai ei tai onko rumpuja trigattu vai ei. Käyttäkää korvia. Lopputulos ratkaisee.


Samaa mieltä.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#16 kirjoitettu 29.08.2010 07:24

JPQ kirjoitti:

Samaa mieltä.


Mä en usko että täällä on kukaan erimieltä. Saa toki ilmoitautua jos on?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#17 kirjoitettu 29.08.2010 07:37 Muok:29.08.2010 11:14

Sunt1o kirjoitti:

Ja sit vielä tuosta midisignaalihommasta niin saisikohan ukulelesta jotenkin midisignaalia. Ois nimittäin todella makeaa soitella jotain massiivisia synasoundeja ukulelella.


No siis.. Kitaralle tarkoitetut vehkeet mahdollisesti toimisivat. AInakin musaliikeissä voisi testata. Ongelma lienee se, että miten ihmeessä sen mikin saa sovitettua siihen.

Haava lisäsi viestiä 11:14 29.08.2010

Ukulelessähän on tietty metalliset kielet? Muistaakseni. Sen se kuitenikin vaatii, kun se pick-up mittaa magneettisuutta.

^ Vastaa Lainaa


Lenno
334 viestiä

#18 kirjoitettu 29.08.2010 10:23

Haava kirjoitti:
JPQ kirjoitti:

Samaa mieltä.


Mä en usko että täällä on kukaan erimieltä. Saa toki ilmoitautua jos on?


joo oli vähä itsestäänselvyys kyl toi postaus : D mutku täst sai vähän kuvan et miksaajan pitää työskennellä jotenkin "tietyllä" tavalla ollakseen hyvä

Trikkaus *tuttaa etenkin jos miksaaja tuntuu yrittävän päästä kaikesta helpoimmalla: tietokoneita, valmiit plugarit yms. mutta ei koske sormenpäälläkään itse vanhaan kunnon "pöytään" jossa niitä namikoita pitäisi ihan oikeasti säätää. On tietysti helppo epäillä ja syyttää miksaajaa heti laiskaperseeksi mikäli studio on täynnä uutta teknologiaa ja hän edes tarjoutuu näyttämään muutaman mehukkaan saundin mitä äänipankeista löytyisi, mutta ei tässä nyt siitä heti ole kyse. Uusi teknologia on jees, mutta mielestäni soittajan pitää halutessaan voida tuoda äänityssessioihin mukaan oma (rajoittunutkin) tietämyksensä ja taitonsa mitä hänellä instrumentistaan on.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#19 kirjoitettu 29.08.2010 10:33

Lenno kirjoitti:

joo oli vähä itsestäänselvyys kyl toi postaus


Joo siis itsestään selvyyden postaus ei ole minusta vielä hassua, mutta kun joku alkaa "komppailla" itsestään selvyyksiä, niin alkaa jo naurattaa.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#20 kirjoitettu 29.08.2010 10:35

Miksaajan todellakin pitää työskennella tietyllä tavalla; hänen pitää saada bändin sielu kuulumaan siitä musiikista ja siinä sivussa loihtia hyvä soundi.

Mutta en mä kyllä noista 100% triggauksista tykkää siltikään, puuduttavan kuuloista musassa kuin musassa. Jos tehdään kovaa junttaa niin okei, tehkää, mutta ei sen tarvitse silti jumalauta olla sitä dynamiikka nolla ja basari on yks ja sama sample läpi biisin -meininkiä.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#21 kirjoitettu 29.08.2010 10:37

atheos kirjoitti:

Mutta en mä kyllä noista 100% triggauksista tykkää siltikään, puuduttavan kuuloista musassa kuin musassa.


Sehän nyt on sampleista ja niiden käytöstä kiinni?

^ Vastaa Lainaa


SaastanenHippi
4225 viestiä

#22 kirjoitettu 29.08.2010 11:17

Shah kirjoitti:
Ottaen huomioon vielä että samojen porukoiden pitäisi katsoa toisiaan mahdollisesti useampi päivä, sietää toistensa käyttäytymistä, kieltä, mielipiteitä yms.


Tämän takia äänittäjälle on usein rakennettu oma koppi. Olkoot siellä, mokomakin hippi

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#23 kirjoitettu 29.08.2010 12:27

Haava kirjoitti:
Sehän nyt on sampleista ja niiden käytöstä kiinni?


No siis, 100% triggaamiseen on loppuviimein kaksi syytä:

1) Halutaan vaihtaa soundi ihan erilaiseksi, esim. normibasarista vaika joku 909 kick - tällainen on ihan OK jos se tukee taiteellista kokonaisuutta. Paitsi näissäkin tulee sitten tietty se, että oikeastaan pitäisi hommata se 909 ja lätkäistä sen perään sähköbasaripedaali... No, ehkä joitain oikaisuja voi joskus sallia.

2) Soundissa on jotain vikaa ja sitä pitää korjata - tämähän taas on ihan puhtaasti sitä, että jossain aiemmassa työvaiheessa on sössitty. Huono rumpali, huonot rummut, huono mikitys, huonot mikit. Tällöin triggaus on vähän ongelman korjausta sieltä missä sitä ei ole. Tässä tulee sitten vaan äänittäjä-miksaajan ammattiylpeys (tai sen puute) ja/tai aikataulut/budjetti vastaan että korjataanko se todellinen ongelma eli äänitetään uusiksi vai paikataanko sinitarralla. Usein esim. amatööriproduktioissa ei oikein vaihdeta sitä rumpusettiä kunnon kannuihin joten vaihtoehdot ovat vähissä. Ja lopputulos on sitten mitä on.

Sitten taas alle 100% triggaaminenhan on layerointia ja se on yleensä ihan OK joskin tietty sitäkin kannattaa välttää viimeiseen asti ja koittaa saavuttaa se haluttu soundi niin alkuvaiheessa tuotantoketjua kuin suinkin mahdollista. On vaan tullut huomattua että se palkitsee paljon enemmän ja jos soundi on jo ihan ekasta äänitetystä pätkästä alkaen loistava niin siitä on helppoa hieroa myöhemmin täydellinen. Jos alussa on vähän so-so niin se vaikuttaa muuhunkin fiilikseen vaikka kuinka tietäisi että kyllä siitä saa hyvän. Se on vaan ihan eri fiilis jos se soundi on hyvä jo raakana.

Jos levy onnistuu täydellisesti niin se on valmis siinä vaiheessa kun se on äänitetty...

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#24 kirjoitettu 29.08.2010 17:11

atheos kirjoitti paljon kaikkea.


Miten mikään tuosta liittyy siihen, että trigattu kama kuullostaisi jotenkin väistämättä puuduttavalta?

Paitsi näissäkin tulee sitten tietty se, että oikeastaan pitäisi hommata se 909 ja lätkäistä sen perään sähköbasaripedaali...


Että se kuullostaisi vähemmän puuduttavalta kuin trigattuna?

^ Vastaa Lainaa


JPQ
1161 viestiä

#25 kirjoitettu 31.08.2010 00:58

Haava kirjoitti:
JPQ kirjoitti:

Samaa mieltä.


Mä en usko että täällä on kukaan erimieltä. Saa toki ilmoitautua jos on?


Tarmkoitin en rupea tarkemmin muutenkaan tätä aihetta komentoimaan.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#26 kirjoitettu 03.09.2010 23:28

Haava kirjoitti:
Miten mikään tuosta liittyy siihen, että trigattu kama kuullostaisi jotenkin väistämättä puuduttavalta?

Siten, että 100% trigattu kama on aika pitkälti sitä tasaista nakutusta. Tasainen nakutus on puuduttavaa. Layerina toteutettu triggaus on huomattavasti mielekkäämpää ja lopputulos on soundin tasaisuuden kannalta about sama. Paitsi jos rumpali on paska.
Että se kuullostaisi vähemmän puuduttavalta kuin trigattuna?

Oletan että tuossa piti lukea "ilman triggausta"... Toisinaan kyllä, hyvät taiteelliset ratkaisut kun eivät ole puuduttavia. Joskus dynamiikkaa pitää uhrata taiteellisen vaikutelman edesauttamiseksi. Toisinaan se on ihan perseestä. Useimmiten oikeasti. Mutta kaikki on sallittua.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#27 kirjoitettu 04.09.2010 12:50

Silloin, kun artisti tietää, mitä jutultaan haluaa, pitää studion henkilökunnan uskoa. Isoissa produktioissa se joka sanoo saattaa olla tuottaja, silloin joutuu soittaja tekemään, mitä hän sanoo. Kaikki tuo riippuu paljolti siitä, mitä musiikkia ollaan tekemässä. Juuri esim. perinteiseen jazziin ei triggerien kanssa pelaaminen toimi ollenkaan. Heavymiehet taas kaipaavat usein sellaista alapäätä rumpuihin, ettei sitä muutoin, kuin sekoittamalla synteettistä soundia mukaan, oikein aikaan saa. Ja jos tehdään discoa, niin sittenhän tarvitaan kenties vallan synteettiset äänet, ellei peräti konerummut.

Studion äänimiehen pitäisi kuitenkin olla ajan tasalla, tehtiin mitä tahansa. Hänen tehtävänsä on äänittää, eikä riidellä tekotavasta. Vinkkien antaminen on eri juttu. Hänellä on usein salaista tietoa, miten on aiemmin menetelty, kun on jotain tiettyä juttua haettu. Hänelle kannattaa aina ensin kertoa, mitä ollaan hakemassa. Ammattimies kyllä kyseleekin kaiken ensin, ei vain paina record nappia.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#28 kirjoitettu 04.09.2010 13:37

Joo, miksaaminenhan on asiakaspalvelua. Se vaan ottaa aina lujaa päähän kun artistin visio on niin päin jotain että lopputulos on väistämättä kuraa Mutta joo, asiakas on tässäkin aina oikeassa. Siksi meillä on mm. sellaisia audiohelmiä kuten Metallican ...And Justice For All. Ja siis ihan puhtaasti ääniteknisen tuotannon näkökulmasta, onhan Justice hyvä levy mutta ei se sitä muuta että miksaus on aivan paska.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#29 kirjoitettu 05.09.2010 23:00

atheos kirjoitti:

Siten, että 100% trigattu kama on aika pitkälti sitä tasaista nakutusta.


Eikös tuo ole täysin kiinni sampleista ja soitosta? SIis kyllähän ne tunnistavat lyönnin kovuudet ja samplejakin voi varioida?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#30 kirjoitettu 05.09.2010 23:22

Sunt1o kirjoitti:

No siis.. Kitaralle tarkoitetut vehkeet mahdollisesti toimisivat. AInakin musaliikeissä voisi testata. Ongelma lienee se, että miten ihmeessä sen mikin saa sovitettua siihen.


Jos se kielten väli on pidempi, niin se voi tuoda ongelmia. Jos on lyhempi, niin sitä mikkiä voi kallistaa.

Ongelmat: kitaralle tarkoitetut vehkeet on liian isoja ja kuudelle kielelle mitotettuja. Ja ukulelessa on nylonkielet.


Joo. Ne ylimääräiset kielet eivät haittaa mitään. Nylonkielet ovat ongelma.

Joskin voisi ehkä olla mahollista myös laittaa metallikielet, mut miusta se veis sen soundin enkä tiiä kestäskö kaula.


Joo. Kyllä se vaatisi erillisen ukulelen "pilaamista" teräskielillä.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#31 kirjoitettu 05.09.2010 23:25

Haava kirjoitti:
Eikös tuo ole täysin kiinni sampleista ja soitosta? SIis kyllähän ne tunnistavat lyönnin kovuudet ja samplejakin voi varioida?


Joo, toki. Ja omakohtaisten empiiristen havaintojen perusteella moinen optio ei juuri kiinnosta ketään kuka käyttää triggaamista korvaamaan jotain 100-prosenttisesti vaan pyritään juurikin korvaamaan (liika) dynamiikka täydellisellä tasaisuudella. Ja monesti mennään sitten överiksi tuossa. Tai sitten ne velocity layerit kuuluvat läpi esim. jossain fillissä ja sekin on vähän plääh.

Summa summarum edelleen: hyvä renki, huono isäntä. Tämä on taas näitä työkaluja joita on liian helppo käyttää liian paljon ja liian usein. Kuten autotune ja kvantisointikin. Ihmiset, antakaa niiden biisien elää. Pliis. Mä en kestä enää tätä sietämätöntä tasaisuutta kaikessa audiossa mitä kaikkialta puskee. Kostoksi menen kuuntelemaan heviä joka on tehty ennen triggerien keksimistä.

Niin ja siis tosiaan pätee ihan kaikkeen musiikkiin tuo triggaushomma. Tuppaa vaan olemaan tosi vahvasti hevipainotteista tuo triggerien käyttö.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#32 kirjoitettu 05.09.2010 23:52

atheos kirjoitti:

Joo, toki.


Sitähän mäkin.

Ihmiset, antakaa niiden biisien elää. Pliis. Mä en kestä enää tätä sietämätöntä tasaisuutta kaikessa audiossa mitä kaikkialta puskee.


Tästä me ollaan 100% samaa mieltä.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#33 kirjoitettu 06.09.2010 19:24

Nyt, kun CD-levyjen aikaan hiljaiset kohdat eivät suhise, eivätkä rapise ja kovat kohdat voivat olla paljon tuhdimpia, kuin vinyylilevyillä, niin on kyllä sääli, ettei sitä käytetä hyödyksi. Elokuvien tekijät kyllä hyödyntävät tuota. Kun normaali ääni on hiukan pienemmällään, niin se lentokoneen maahansyöksy kuulostaakin siltä. Klassisessa levytetyssä musiikissa sentään pianissimo on, mitä luvataan ja fortissimo panee letin sekaisin.
Kaupalliset radiot sitten vielä valmiinkin tuotteen ajavat kompuran läpi. Viimeistään se siinä menee pilalle.

^ Vastaa Lainaa


MKDELTA
11907 viestiä

#34 kirjoitettu 06.09.2010 19:27

Lautajaska kirjoitti:
Nyt, kun CD-levyjen aikaan hiljaiset kohdat eivät suhise, eivätkä rapise ja kovat kohdat voivat olla paljon tuhdimpia, kuin vinyylilevyillä, niin on kyllä sääli, ettei sitä käytetä hyödyksi. Elokuvien tekijät kyllä hyödyntävät tuota. Kun normaali ääni on hiukan pienemmällään, niin se lentokoneen maahansyöksy kuulostaakin siltä. Klassisessa levytetyssä musiikissa sentään pianissimo on, mitä luvataan ja fortissimo panee letin sekaisin.
Kaupalliset radiot sitten vielä valmiinkin tuotteen ajavat kompuran läpi. Viimeistään se siinä menee pilalle.


mutta kun volymen säätäminen on liian työlästä : (

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#35 kirjoitettu 06.09.2010 19:37

Elokuvapuolella on standardit äänentasot dialogille ja muille joiden mukaan ääniraita masteroidaan, musapuolelle pitäisi saada samanlainen systeemi.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#36 kirjoitettu 06.09.2010 19:42

atheos kirjoitti:
Elokuvapuolella on standardit äänentasot dialogille ja muille joiden mukaan ääniraita masteroidaan, musapuolelle pitäisi saada samanlainen systeemi.


Paras ehdotus ikinä. Teoriassa.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#37 kirjoitettu 06.09.2010 19:52

Jos se toimisi käytännössä niin se voisi ollakin jo olemassa.

Mutta kun aina joku HC-juntti tai maksmarttiini ja kaikenmaailman eeneetrsiit haluaa oman juttunsa TÄYSILLE. Ja porukka valittaa kun pitää hinkata iPodin volumea koko ajan. Helpompaa tuutata kompressoitua pötköä sieltä. Tämän takia pitäisi olla erikseen kompressoitu versio ja se oikea kuunteluversio. Mutta sitten blondit ei tajua että miks tää hiljasempi on muca niinq parempi??1+ Siis täähä o aivan surkee, niinku daa.

Kyllä, teoriassa todella hyvä juttu. Käytännössä maailma ei taida vielä olla valmis. Sitäpaitsi DVD/BD-leffojakin kompressoidaan rankemmin kuin teatteriversioita ja TV on täysin hävitty peli :(

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#38 kirjoitettu 06.09.2010 19:55

atheos kirjoitti:

Sitäpaitsi DVD/BD-leffojakin kompressoidaan rankemmin kuin teatteriversioita ja TV on täysin hävitty peli


DVD vielä sallii erillisenä sen hi-fi raidan niille jotka tahtoo. Olis helppo laittaa se kompuroitu siihen oletukseksi ja kaikki olisivat tyytyväisiä.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#39 kirjoitettu 06.09.2010 20:12

Joskus kuuntelupaikka luo kyllä myös omia vaatimuksiaan. Kerrostalossa asuja joutuu kotiteatterinsa säätämään "yöasentoon", jolloin se tasaa volymin. Kadulla kävelevän naisen korot jyskyvät, kuin rumpu ja seinään ajava linja-auto vain puksahtaa, mutta eipä naapuri hakkaa seinään. Samoin, jos kuuntelee musiikkia autossa, niin kovin vahvat nyanssit eivät oikein toimi. Kenties siksi nuo kaupalliset radioalan toimijat sen äänen kompuroivatkin.

Mutta kun olisi sellaisiakin hienoja musikäsitteitä, kuin vaikkapa crescendo...

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#40 kirjoitettu 07.09.2010 07:51

Lautajaska kirjoitti:
Joskus kuuntelupaikka luo kyllä myös omia vaatimuksiaan. Kerrostalossa asuja joutuu kotiteatterinsa säätämään "yöasentoon", jolloin se tasaa volymin.


Joo. Se on kätsy ominaisuus tuo kompressori siinä DVD soittimessa. Ehdottomasti kätevintä, että loppukäyttäjä voi tuon tehdä.

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu