Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Miten musiikkiasi teet?


Incolumis

#1 kirjoitettu 03.07.2003 09:58

Koneprogetuksen tekijän selonteko:
Tällä hetkellä biisit koostan kokonaan Reasonissa, tosin ääniefektejä yms. tulee joskus tehtyä Coagulalla ja muilla pikkusoftasynilla.

Biisin teko alkaa yleensä 1 barin perkussioloopin tekemisestä sekvensseriin. Tämä tuppaakin olemaan yksi pisimpään kestävistä vaiheista, koska loputtomasti tahtoo löytyä hienosäädettävää noin 20-30 äänestä jotka yhdessä sen biitin muodostaa. Kun sitten jossain vaiheessa alkaa lyömäsoitinpuoli kuulostaa hyvältä, alkaa basson ja bassolinjan sekä taustatekstuurien yms. säätäminen.

Kun peruselementit alkavat olla kasassa, alkaa biisin rakenne muodostua siinä tehdessä. En yleensä suunnittele kovin yksityiskohtaisesti rakennetta etukäteen, vain jonkinasteinen karkea kuva siitä on mielessä. Sitten kun jonkinlainen vedos koko hommasta on saatu sekvensseriin, alkaa taas hienosäätö ja virittely, kuten miksauksen säätö, EQtus, kompressointi jne.

Exportti/exportit joutuu sitten käsittelyyn erillisessä äänieditorissa, jossa tulee kompressoitua ja limitoitua, sekä yleensä vielä stereokuvaa säädettyä. Tässäpä vaikein kohta, sillä monitorointimahdollisuutta ei pahemmin vielä ole..
Sitten kun on miksaus ja masterointi hoidettu, nettiin tulevat tuotokset laitan LAME:lla mp3-muotoon. Jälleen on kasassa uusi tuotos, ja lopputulokseen on itse ihan tyytyväinen noin 3 viikkoa

^ Vastaa Lainaa


vinoneliöklovni

#2 kirjoitettu 03.07.2003 10:00

sävellän biisitensiksi kitaralla ja syntikalla kokeilen kaikki soittimet biisiin sopivaksi, sen jälkeen nauhoitan yhden soittimen kerrallaa. muokkaan jos on jotain ja yhdistän ja valmista on.

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#3 kirjoitettu 03.07.2003 11:16

Reason 2.5:lla ja midikeyboardilla tapahtuu lähes kaikki musiikin tekemiseen liittyvä. Jos rahat riittäisivät uuteen koneeseen ja softaan, niin todennäköisesti käyttäisin Logic 6:sta. Metasynth 2, T-RackS, SoundEdit ja ReCycle 2 ovat usein osallisina biisieni tuotantopuolessa, mutta niillä ei juurikaan sävelletä, sillä Reasonissa kun on oma sekvensseri. Abletonin Liveä opettelen käyttämään ja sillä tulee varmasti joskus olemaan suurempikin osa tuotantoprosessissa (miksaus, rakenne, efektit ja varmasti muuta, mistä en vielä ole edes tietoinen).

^ Vastaa Lainaa


W@RM
872 viestiä

#4 kirjoitettu 03.07.2003 11:45

Incolumis kirjoitti:
Koneprogetuksen tekijän selonteko:
Tällä hetkellä biisit koostan kokonaan Reasonissa, tosin ääniefektejä yms. tulee joskus tehtyä Coagulalla ja muilla pikkusoftasynilla.

Biisin teko alkaa yleensä 1 barin perkussioloopin tekemisestä sekvensseriin. Tämä tuppaakin olemaan yksi pisimpään kestävistä vaiheista, koska loputtomasti tahtoo löytyä hienosäädettävää noin 20-30 äänestä jotka yhdessä sen biitin muodostaa. Kun sitten jossain vaiheessa alkaa lyömäsoitinpuoli kuulostaa hyvältä, alkaa basson ja bassolinjan sekä taustatekstuurien yms. säätäminen.

Kun peruselementit alkavat olla kasassa, alkaa biisin rakenne muodostua siinä tehdessä. En yleensä suunnittele kovin yksityiskohtaisesti rakennetta etukäteen, vain jonkinasteinen karkea kuva siitä on mielessä. Sitten kun jonkinlainen vedos koko hommasta on saatu sekvensseriin, alkaa taas hienosäätö ja virittely, kuten miksauksen säätö, EQtus, kompressointi jne.

Exportti/exportit joutuu sitten käsittelyyn erillisessä äänieditorissa, jossa tulee kompressoitua ja limitoitua, sekä yleensä vielä stereokuvaa säädettyä. Tässäpä vaikein kohta, sillä monitorointimahdollisuutta ei pahemmin vielä ole..
Sitten kun on miksaus ja masterointi hoidettu, nettiin tulevat tuotokset laitan LAME:lla mp3-muotoon. Jälleen on kasassa uusi tuotos, ja lopputulokseen on itse ihan tyytyväinen noin 3 viikkoa



Mulla on ihan samalla lailla suurin piirtein nuo biisin valmistumis vaiheet.

^ Vastaa Lainaa


akx

#5 kirjoitettu 03.07.2003 16:11

"Sävellän" FL Studiolla, Reasonia käytän samplepankkina (kuulit oikein), GoldWavella ja FL Studion editorilla teen äänenmuuntelua, netin samplet ja pari muuta ohjelmaa ovat myös käytössä.

Ja toki plugarit, joita mulla on nyt FL:ssä -- hetkonen -- 56. Jep...

"Jos jokin kuulostaa hyvältä" on taktiikkani.

^ Vastaa Lainaa


Vilikki

#6 kirjoitettu 03.07.2003 16:55

No, musiikkia tulee vähän kaikenlaisilla ohjelmilla kyhättyä, fruityloops tai guitar pro ehkä yleisimmät. Goldwave nauhoitukseen+äänen editointiin, mikäli sellaista tarvitaan.

^ Vastaa Lainaa


tahtila
2311 viestiä

#7 kirjoitettu 03.07.2003 17:00

Teen fruity loops 3.5.6 (vai miten se nyt oli) nimisellä ohjelmalla rumpuloopit, jonka jälkeen siirrän ne MAXIS Samplitude Studio 5.9 sekvensseriin. Tämän jälkeen alan väsäilemään kaikenlaisia melodioita sun muita synalla ja siinä se sitten oli.

Jos valmislooppeja käytän niin käytän yhä sitä Samplitudea ja heittelen sinne loopit että voin leikellä niitä mieleni mukaan niin, että jotain hyvää syntyy.

^ Vastaa Lainaa


Loadus

#8 kirjoitettu 03.07.2003 23:26

Soitan pienellä M1lläni sävelet, sämplään ne koneeseen, avaan BuzZin ja koostan biisin. BuzZilla tosiaan sen takia, että saa koko biisin muuttumattomana talteen. Projektia voi jatkaa vaikka kahden vuoden päästä ja se kuulostaa samalta.

^ Vastaa Lainaa


teempee

#9 kirjoitettu 06.07.2003 15:29

Minulla se menee jotenkin näin.

Avaan modplugtrackerin, huomaan, että tarvin lisää sampleja. Tässä vaiheessa käytän joko niitä samoja vanhoja hoonoja samplia, teen lisää tai etsin muualta lisää. Tämä vie joskus ikävänkin paljon aikaa.

Sen jälkeen rupean muodostelemaan siihen rummut, bassolainit ja muun tavaran. Järjestys ei aina ole sama, joskus aloitan muustakin.

Yksi ongelma minulla on kylläklin ollut koko sen ajan kun olen tehnyt biisejä. En ole IKINÄ (jaksanut) käyttää sen biisin valmistamiseen yli päivää. Biisini syntyvät yleensä siinä 1-3 tunnissa.
Pitäisi harjoitella tuotakin...

Yleensä jätän myös suurimmat miksaukset väliin. Korkeintaan voluumeja ja panneja *_*.

Tämän ainutlaatuisen valmistustavan vuoksi, minunkin biisini keskeneräsitlä - tai sitten muuten vain huonoilta.

Lisäksi en ole mikään mestari näissä nopeasti tehtyissä biisissä. Paljon on opittavaa ja paljon on aikaa siihen. Uskon, että kehityn musiikillisesti suht' nopeata vauhtia ja jo parin vuoden päästä biisini kuulostavat hyvin erilaisilta. Tai näin ainakin toivon.

^ Vastaa Lainaa


Daniel Braun
231 viestiä

#10 kirjoitettu 06.07.2003 18:38

Ensimmäisenä kasaan laitteeni erinäisistä paikoista yhteen läjään. Midikosketinsoitin vaatekaapin yläosasta, SP-808ex taas vaatekaapin alaosasta, jatkojohto keittiön kaapista... Midipiuhat & audioletkut samasta kohteesta. Roland D2 toisesta vaatekaapin alaosasta... Kaikki yhteen läjään. Tietokone auki (tosin, se on aina auki) Sieltä zip:in kautta sampleja & biittilooppeja yms juttuja...

Sitten vain yön hämärässä fiilistelyä ja biisin kasausta. Siitä se lähtee... Ja niin se kehittyy.
Pariyötä tälläistä ja sitten viikko pari taukoa.
Taas eräänä iltana kasaan laitteet ja aloitan siitä mihin jäin...

Tällätavalla mä teen sen mitä teen.

^ Vastaa Lainaa


menninkäinen_
823 viestiä

#11 kirjoitettu 06.07.2003 19:15

1 . Iskee inspiraatio tai ei, niin...
2 . ...Käynnistän FL Studion
3 . Selailen sopivia ääniä mun ~5 gigan sf2/vst/dx/wav/... varastosta
4 . Sit niillä "säveltelen" jotain helmee...Yleisesti ei oo mitään järjestystä, mut lähes aina kuitenki melodiat soitan eka jonka jälkeen vast rummut..
5. Kun melodiat ja rummut on hahmottunu piano rolliin/sequun, niin hienosäädän saumoja yhteen, koristelen efeketeillä ja muuttelen rakennetta mieleisekseni..
6 . Komperssoin ja equtan Waves:in plugeilla jo FL:ssä..

7 . VALMIS !

^ Vastaa Lainaa


BuzzPetrol

#12 kirjoitettu 06.07.2003 20:27

Kehittelen kitaralla tai syntikalla useita riffejä tahi melodioita ja sitten kehittelen biisin rakenteen, ja testaan missä järjestyksessä melodiat kannattais vetäistä. Jos ei melodiat oikein sovi yhteen, kehittelen uuden melodian (saattaa mennä puoli tuntia tai pari viikkoa). Sitten kun biisi on mielestäni valmis teen midi-taustat (yleensä) Guitar Pro ohjelmalla. Lopuksi äänitän biisiin kitarat (ja joskus syntikat) Sonic Foundry Acid Music 4.0 -tietokoneohjelmalla ja lähetän valmiin mestariteoksen tänne mikseriin.

^ Vastaa Lainaa


Hombre Muerto
3489 viestiä

#13 kirjoitettu 07.07.2003 10:11

Kun Killikin on tiedustellut musiikintekometodejani, ajattelin, että voisin hieman valottaa prosessia jossa auraalisaastani syntyy.

Pääasiallisesti Hombre Muerto kappaleet tehdään kahdessa osassa. Ensimmäinen osa on live-äänittäminen ja toinen on tietokoneella tapahtuva editointi/miksaus. Tässä tuo kaikki vaihe vaiheelta.

Aluksi pohdin, minkä tyyppistä materiaalia tahtoisin työstää - aggressiivista, tunnelmallista, synkkää, korkeita vai matalia taajuuksia jne. Sen mukaan valitsen laitteistoni. Perusasetelma on tämä: Isken mikrofonin (tai kaksi) kiinni pedaalijonoon joka lopulta vie vahvistimeen. Styrkkariin on kytketty vaihteleva määrä kaiuttimia, ja ääni (tuo karmaiseva noizu) lähteekin niistä aiheutuvasta kierrosta joka kulkee mikrofonin kautta pedaalien läpi. Vahvistimen ulostulosta lähtee piuha sata kiloa painavaan - kuitenkin yllättävän korkealaatuiseen - kasariwalkmaniin, joka taltioi koko session. Lähes kaikki Hombre materiaali siis äänitetään alunperin c-kasetille - eikä tämä johdu esim. Mini Discin puutteesta, sillä kasettisoundi ja pieni suhina tuo mukavan autenttisuuden tunteen materiaaliin.

Pedaalit, johdot, mikrofonit, kaiuttimet ja niiden määrän valitsen sen mukaan mitä lähden sessiollani hakemaan. Peruspedaalit joita käytän ovat mm. Boss Metal Zone, Ibanez digital Echo/Delay, Ibanez Tube Screamer jne. Kaiuttimet ovat lähes kaikki täysin paskana ja poikkeuksetta oikeastaan sen takia laitteistooni valittukin. Eräskin pari tärisee ja tutisee niin perkeleellisesti, että oikein hyödynnettyinä päästävät suorastaan jumalaista pauketta. Johtojen valinta ei vaikuta soundiin ihan niin ratkaisevasti, mutta joissakin tilanteissa hyödynnän mielelläni eräitä korjauskelvottomia piuhoja jotka pistävät häiriötä ääneen todella ilkeästi. Niiden olemassaolon huomaa tosin vain, jos säröä ei ole turhan liikaa. Mikrofonit ovat todella halpoja ja vokaalien äänitykseen ynnä muuhun "oikeaan" käyttöön huonosti soveltuvia, mutta kierron aiheuttamiseen mainiosti kelpaavia. Mikit saavat myös tuta allekirjoittaneen kalman kouran siihen malliin, että mitään Sennheiserin uutukaisia ei tarkoitukseen olisi järkeä uhrata (mikkejä hakataan kajareista läpi, upotetaan veteen, piestään lattiaan, hypitään päällä jne.). Tai ehkä sitten, kun ollaan Merzbowta isompia, heh.

Kun kasetti on pullollaan materiaalia, on aika siirtää kaikki tuo tietokoneelle. Omani on niin kusenpolttama, että pitkien audio trackien äänittely ei oikeastaan onnistu, joten teen tämän yleensä kaverini koneella ja poltan sitten levylle, jota tarkastelen kotopuolessa tarkemmin. Rippailen sieltä sitten niitä kohtia joita uskon käyttäväni, ja ei muuta kuin Acid Music käyntiin ja editointi alkakoon! Koska en juuri koneella musiikin tekemisestä perusta, on tämä vaihe ylivoimaisesti vittumaisin. Koneen surkeus tuo vielä oman inhan lisänsä prosessiin vaikeuttaen sitä suuresti. Hermoja syö tuommoinen. Tästä eteenpäin biisit syntyvät melko perinteisesti; pohdin rakennetta, mietin pohjaääniä, kehittelen soundillisia trikkejä, säätelen, fiilaan ja höylään. Lopuksi vielä miksaus (masterointi on homojen hommaa, heh) ja se on sitten siinä!

Tuossa siis perusprosessi, jollaisessa Mikserissä olleet/oleva biisini ovat/on syntyneet/syntynyt. Variaatioita tuosta on saatanallisesti, ja erilaisia metodeja vähintään yhtä paljon. Toivottavasti en unohtanut mitään oleellista ja toivottavasti saitte jonkinlaista selkoa tuosta kaikesta...

Tarkennan pyynnöstä.

^ Vastaa Lainaa


kolvaaja

#14 kirjoitettu 07.07.2003 10:18

Hombre Muerto kirjoitti:
Kun Killikin on tiedustellut musiikintekometodejani, ajattelin, että voisin hieman valottaa prosessia jossa auraalisaastani syntyy.

Pääasiallisesti Hombre Muerto kappaleet tehdään kahdessa osassa. Ensimmäinen osa on live-äänittäminen ja toinen on tietokoneella tapahtuva editointi/miksaus. Tässä tuo kaikki vaihe vaiheelta.

Aluksi pohdin, minkä tyyppistä materiaalia tahtoisin työstää - aggressiivista, tunnelmallista, synkkää, korkeita vai matalia taajuuksia jne. Sen mukaan valitsen laitteistoni. Perusasetelma on tämä: Isken mikrofonin (tai kaksi) kiinni pedaalijonoon joka lopulta vie vahvistimeen. Styrkkariin on kytketty vaihteleva määrä kaiuttimia, ja ääni (tuo karmaiseva noizu) lähteekin niistä aiheutuvasta kierrosta joka kulkee mikrofonin kautta pedaalien läpi. Vahvistimen ulostulosta lähtee piuha sata kiloa painavaan - kuitenkin yllättävän korkealaatuiseen - kasariwalkmaniin, joka taltioi koko session. Lähes kaikki Hombre materiaali siis äänitetään alunperin c-kasetille - eikä tämä johdu esim. Mini Discin puutteesta, sillä kasettisoundi ja pieni suhina tuo mukavan autenttisuuden tunteen materiaaliin.






no minä teen kyl yleensä kaikki samal ohjelmal eli fruityloopsilla

Pedaalit, johdot, mikrofonit, kaiuttimet ja niiden määrän valitsen sen mukaan mitä lähden sessiollani hakemaan. Peruspedaalit joita käytän ovat mm. Boss Metal Zone, Ibanez digital Echo/Delay, Ibanez Tube Screamer jne. Kaiuttimet ovat lähes kaikki täysin paskana ja poikkeuksetta oikeastaan sen takia laitteistooni valittukin. Eräskin pari tärisee ja tutisee niin perkeleellisesti, että oikein hyödynnettyinä päästävät suorastaan jumalaista pauketta. Johtojen valinta ei vaikuta soundiin ihan niin ratkaisevasti, mutta joissakin tilanteissa hyödynnän mielelläni eräitä korjauskelvottomia piuhoja jotka pistävät häiriötä ääneen todella ilkeästi. Niiden olemassaolon huomaa tosin vain, jos säröä ei ole turhan liikaa. Mikrofonit ovat todella halpoja ja vokaalien äänitykseen ynnä muuhun "oikeaan" käyttöön huonosti soveltuvia, mutta kierron aiheuttamiseen mainiosti kelpaavia. Mikit saavat myös tuta allekirjoittaneen kalman kouran siihen malliin, että mitään Sennheiserin uutukaisia ei tarkoitukseen olisi järkeä uhrata (mikkejä hakataan kajareista läpi, upotetaan veteen, piestään lattiaan, hypitään päällä jne.). Tai ehkä sitten, kun ollaan Merzbowta isompia, heh.

Kun kasetti on pullollaan materiaalia, on aika siirtää kaikki tuo tietokoneelle. Omani on niin kusenpolttama, että pitkien audio trackien äänittely ei oikeastaan onnistu, joten teen tämän yleensä kaverini koneella ja poltan sitten levylle, jota tarkastelen kotopuolessa tarkemmin. Rippailen sieltä sitten niitä kohtia joita uskon käyttäväni, ja ei muuta kuin Acid Music käyntiin ja editointi alkakoon! Koska en juuri koneella musiikin tekemisestä perusta, on tämä vaihe ylivoimaisesti vittumaisin. Koneen surkeus tuo vielä oman inhan lisänsä prosessiin vaikeuttaen sitä suuresti. Hermoja syö tuommoinen. Tästä eteenpäin biisit syntyvät melko perinteisesti; pohdin rakennetta, mietin pohjaääniä, kehittelen soundillisia trikkejä, säätelen, fiilaan ja höylään. Lopuksi vielä miksaus (masterointi on homojen hommaa, heh) ja se on sitten siinä!

Tuossa siis perusprosessi, jollaisessa Mikserissä olleet/oleva biisini ovat/on syntyneet/syntynyt. Variaatioita tuosta on saatanallisesti, ja erilaisia metodeja vähintään yhtä paljon. Toivottavasti en unohtanut mitään oleellista ja toivottavasti saitte jonkinlaista selkoa tuosta kaikesta...

Tarkennan pyynnöstä.


^ Vastaa Lainaa


Nyhde

Take it sleazy!
3098 viestiä
Ylläpitäjä

#15 kirjoitettu 07.07.2003 14:03

Hombre Muerto kirjoitti:
[...]


Ah, täydellistä. Kuten varmasti tiedät, noisen synnyssä on myös syntyprosessilla huomattavasti merkitystä. Tämä omasi on oikeasti ihan mainio ja sait ainakin meikäläisen vakuuttuneeksi. Pahaa asennetta tuosta löytyy vaikka japanilaisille virkaveljille jakaa.

Oma musiikkini syntyy hieman tylsemmin, mutta sitä prosessia voisi kai valoittaa hieman tarkemmin joskus myöhemmin. Jeskola Buzzin kanssa näpertelystä ei kylläkään irtoa kovinkaan paljoa mitään kerrottavaa, mutta katsoo nyt.

^ Vastaa Lainaa


Hombre Muerto
3489 viestiä

#16 kirjoitettu 08.07.2003 11:05

Killi kirjoitti:
Ah, täydellistä. Kuten varmasti tiedät, noisen synnyssä on myös syntyprosessilla huomattavasti merkitystä. Tämä omasi on oikeasti ihan mainio ja sait ainakin meikäläisen vakuuttuneeksi. Pahaa asennetta tuosta löytyy vaikka japanilaisille virkaveljille jakaa.


Kiitokset! En tosin tiedä tuosta japanilaisille jakelemisesta... Mitä olen noita japskien kotistudioita/laitteistoja nähnyt, löytyy sieltä melkoisen hulppeita väännelmiä. Ihailtavia ovat mm. k2:n, Incapacitantsin, Guilty Connectorin ja tietenkin Masami Akitan ja Yamazaki Mason laitteistot. Jumaliste tuota vempeleen paljoutta! Siinä kutistuu suomipojan kikuli olemattomiin.

^ Vastaa Lainaa


ionisaattor
44 viestiä

#17 kirjoitettu 25.03.2004 13:20

buzzilla

eka loopit taustalle & bassolinjasto, ja sit narinat ja lorinat.
joskus myös toisinpäin.
ja joskus jätän biisin kesken ja aloitan seuraavan.
näin minulla onkin n. sata keskeneräistä kappaletta kovolla pölyttymässä.

mut tosiaan tunteellahan sitä tehdään.

^ Vastaa Lainaa


Putte
6671 viestiä

#18 kirjoitettu 26.03.2004 09:19

Yleensä teen näin:

1. Samplet fruityllä (+vst:t)--> 1 patterni kerrallaan ulos waviksi
2. Avaan samplen Sound forgella ja muokkailen kivaksi
3. Avaan Magix audio studion ja kokoan tekemäni samplet biisiksi

Koskaan en ole kokonaista biisiä fruityllä tehnyt, enkä tee.

^ Vastaa Lainaa


kikson

#19 kirjoitettu 26.03.2004 09:24

Tuleehan sitä käytettyä muutamaa ohjelmaa, Reason 2.5:sta ja winzippiä. Winzippiä siihen, että saa samplepäkit purettua Sampleja ei nääs o koskaan tarpeeks. No, kuitenkin:

Kaikki alkaa siitä ku tulen koneelle ja avaan reasonin. Tervehdin tätä mukavaa ohjelmaa, joka jossain vaiheessa tervehtii takaisin ja näin voimme alkaa tekemään musiikkia yhdessä. Yleensä aloitan rummuista ja yleensä ensimmäisenä bassorummusta. Valitsen mieleiseni ja teen sillä mukavan 4/4 rytmin, unts unts unts unts. sitten redrum ja muita rumpuja, näitä tuleekin sitten ihan sattumalta välillä heiteltyä ja kokeiltua että toimiiko näin; välillä toimii ja välillä ei.

No, kun olen saanut vielä basslinen ja sen saundin tehtyä vaikkapa subtractorilla tai jostain samplesta, niin alan hahmottelemaan perusteknorakennetta, ja kun olen tästä eteenpäin päästyäni tehnyt jotain melodia-juttujakin, niin kone tuo ihanan sinisen ruudun naaman eteeni ja valittaa jotain aivan typerää. kone käynnistyy uudestaan "kriittisestä virheestä", jota en halua raportoida.

Avaan reasonin ja huomaan, että olen tallentanut. "huh", ajattelen. avattuani tiedoston, huomaan että siinä ei ole kuin se kälynen bassorumpu ja muutamat haikat. menetän malttini ja alan työstämään muita keskeneräisiksi jääneitä biisejäni. muutaman viikon päästä menen tämän ei-tallentuneen biisin luokse ja saan sen tehtyä. vaikka en sellaiseksi kuin alunperin tarkoitin. Masterointi ja miksaus, en tunne kuin asiat käsitteinä, mutta niitäkin rupean treenaamaan.

Biisin ollessa valmis, exporttaan sen ja winLAME käyntiin, bitrateksi 160 ja mp3-muodossa oleva biisini onkin nimeä vailla valmis. nimen keksimisessä meneekin sitten yleensä tuplana tuo biisin tekoon mennyt aika, mutta ei se mitään. onneksi on keksitty tämä ihana asia nimeltä musiikki.

Kiitos ajastanne.
-kikson

^ Vastaa Lainaa


Hannu vaan

#20 kirjoitettu 05.04.2004 16:40

Otan riisönistä rummut. Väsään biisin impuls träkkerillä. tallennan mod plug pleijerillä kaikki erikseen vaveiksi (biitti, sävel...) .säädän kuul editillä kaikki haluamani kuuloisiksi, ja pistän kaikki niin, että ne on oikealla kovuudella. räbä/laulu kuulilla. sit mä tallennan taideteoksen vaveksi( miks doun) . ja muutan mp3:ksi , ja sit se meneekin ihan paska laatuseks.....

^ Vastaa Lainaa


Tusina Immonen
10508 viestiä

#21 kirjoitettu 05.04.2004 17:31

Aika pitkälti buzzin sisällä tapahtuu kaikki. Välillä sound forgella sampleja muokaten..

Tämähän alkaa yleensä siitä, että on saanut jonkun idean. (ei tosin aina) Yleensä sitte lähen sitä yrittämään sen kuuloseks ku päässä soi. Harvoin onnaa.. Jos ei sen kummempaa ideaa oo, ni yleensä katon jonkun fiilikseen sopivan keskeneräisen biisin (niitä on n. 100miljoonaa) ja rupeen työstämään sitä. Aina sitä jotain niihinki saa, mut harvoin mitään kunnollista.

Yleensä en tykkää työstämisestä, joten biisit onki aikalailla kerralla oksennettuja jos valmiiks tulee.. tai kahella kerralla.. tai sinne päin..

^ Vastaa Lainaa


Bill Cosby

#22 kirjoitettu 06.04.2004 23:14

Musiikkia teen vain n. kerran vuodessa (eli nauhoitan ja työstän koneella, eikös siitä tästä puhuttu), eli silloin on kyseessä isompi projekti esimerkiksi nyt pitkäsoitto.

1. Treenataan bändin kanssa 3 kk biisejä, sovitetaan ja juodaan kahvia.
2. Mennään Bill Cosby Show'n studiolle Kaappiin ja avataan Sonar.
3. Viritetään rumpumikit ja nauhoitetaan rummut kaikkiin biiseihin.
4. Basso narulle.
5. Kitarat.
6. Laulu.
7. Taustalaulu.
8. Laulut uudestaan, koska edelliset oli kuitenkin paskoja.
9. Perkussioita, klarinetteja, huiluja.
10. Miksaus (raakamiksaus tapahtuu edellisten vaiheiden aikana)
11. Kuuntelua.
12. Masterointi.
13. Kuuntelua ja masterointi (koska kaikki meni edellisessä vaiheessa päin vittua).
14. Poltto CD:lle, soitto graafikkolle ja levy painofirmaan.
15. Vitutellaan, kun tuli paska levy.
16. Sävellys.
17. Palaa 1. vaiheeseen.

^ Vastaa Lainaa


(Aleksi Niemi)

#23 kirjoitettu 08.04.2004 16:52

Olen vastannut tähän ennenkin, mutta vastataan uudestaan, kun on se edellisestä kerrasta sen verran kuitenkin muuttunut.
Rumpukuvioita ja bassolinjaa rupean hahmottelemaan jo äänityspäivän aattona. Varsinaisen studiosession aloitan etsimällä ja miksaamalla (kamujeni pyynnöstä)sopivat soittimet jammuni äänivalikoimasta. Avaan Samplitude 5.9:n (kiva tietää, että täällä on muitakin, ketkä käyttää kyseistä ohjelmaa ) ja laitan synan soittamaan tietynrytmisen metronomiraidan, jonka jälkeen teen syntikalla muutaman rumpusamplen (sun mieliks, jakeriver ). Seuraavaksi täytyykin sitten miksata ensimmäistä kertaa biisinäänityksen aikana laittamalla samplet järjestykseen ja samaan rytmiin metronomiraidan kanssa. Soitan bassolinjan ja muut tarpeelliset soittimet kappaleesta riippuen. Tämän jälkeen kuuntelen biisin, josko se kaipaisi lisää yksityiskohtia ja jätän sen päiväksi hautumaan, jotta ehtisin huomata mahdolliset puutokset. Seuraavana päivänä "hion" taustan tarpeen vaatiessa ja laulan sen päälle illansuussa (ääneni on ehtinyt jo lämmetä siihen mennessä). Miksaan biisiä uudestaan poistamalla sisäänhengitysäänet, (joillakin laulajilla se kuulostaa kauniilta - minulla ei) ja masteroin sen. Voilá!

^ Vastaa Lainaa


weli

#24 kirjoitettu 09.04.2004 01:22

Budjettini on aina tiukoilla, joten käytän Buzzia. Aloitan lähes aina bassokikkailulla, sitte siirryn kickiin ja sit melodia...tai joskus toisin päin. Ja kaikki soittimet tietenki raiskataa efekteillä :J

^ Vastaa Lainaa


pihatonttu

#25 kirjoitettu 09.04.2004 01:42

aloitan äänestä. yleensä sen jälkeen siirryn toisiin ääniin vaihtelevalla nopeudella ja innolla, joskus saatan palata aikaisempiin ääniin ja koittaa muokata niitä aivojeni muodostamien kuuloharhojen mukaisiksi...


... jossain vaiheessa kyllästyn ja päätän että on aika aloittaa taas äänestä...

^ Vastaa Lainaa


Dj Senheis
922 viestiä

#26 kirjoitettu 10.04.2004 09:14

1. Käynnistän reasonin
2. Alan pelleilemään midillä (ellei ole jo valmis melodida päässä, tai biisi kesken)
3. Jatkan soundien etsimistä
4. ---||---
5. Aloitan kokoamisen
6. Kun ole huomannut, että joku kohta ei passa, niin muokkaan sitä
7. Lisään efuja
8. Sama, kuin kutosessa
9. Sama, kuin seittosessa
10. Sama kuin kutosessa
11. Sama, kuin seiskassa (lista jatkuu loputtomiin)
12. Kun olen saanut ranketeen itseä miellyttäväksi aloitan miksauksen
13. Miksailen vieläkin
14. Lisään kaikki kompurat, ja tärkeimmät eq:t
15. Vielä hiukan viilaan, ja teen hienosäätöjä
16. Exprottaan biisin ulos
17. Vaihdan käyttöjärjestelmää, jotta T-RackS 24 toimisi
18. Masteroin biisin
19. Vaihdan käyttiksen takaisin OS X:ään
20. Lisään biisin Mikseriin

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#27 kirjoitettu 10.04.2004 09:19

Hombre Muerto kirjoitti:
Lopuksi vielä miksaus (masterointi on homojen hommaa, heh) ja se on sitten siinä!


Ööh... Jos valtaosa biisesitäsi clippaa kokonaisuudessaan digitaalisesti, niin mitä muuta se on kuin master-efekti?

^ Vastaa Lainaa


Dj Senheis
922 viestiä

#28 kirjoitettu 10.04.2004 09:49

Haava kirjoitti:
Hombre Muerto kirjoitti:
Lopuksi vielä miksaus (masterointi on homojen hommaa, heh) ja se on sitten siinä!


Ööh... Jos valtaosa biisesitäsi clippaa kokonaisuudessaan digitaalisesti, niin mitä muuta se on kuin master-efekti?


Heh, Hombre Muerto teki paljastuksen

^ Vastaa Lainaa


arCticod

#29 kirjoitettu 10.04.2004 16:42

alkuu tulee näpyteltyy pianoo ja sit siin joku yhistelmä kuulostaa hyvält ni siirrän sen fruitille..

^ Vastaa Lainaa


bze
2682 viestiä
Ylläpitäjä

#30 kirjoitettu 10.04.2004 20:12

soundforge toimii alfana ja omegana, fruityloopsilla kokoan.

kaikki lähtee samplejen säätämisestä eli yleensä tarkasta leikkelystä, kääntelystä ja ristiin miksaamisesta.

tämän jälkeen lataan samplet fruityloopsiin ja lisäilen "pääelementtien" mukaan muuta sampleistoa tarpeen mukaan. layeroin, filtteröin ja miksaan yleensä kaiken välittömästi, väsään muutamia luuppeja ja testailen saanko aikaan minkäänlaista toimivaa konseptia. kiintolevyllä lojuukin syväjäädytettynä armada biittejä, melodioita, valmiita templateja ja ties mitä enemmän tai vähemmän keskeneräistä.

lähes jokaisen biisini aloitan biitin väsäämisellä joka viekin yleensä vähintään kolmasosan biisin tekoon käytetystä ajasta. tähän kuluu myös vähintään puolet biiseissäni esiintyvistä samplauksista.

tämän jälkeen alkaa yleensä vaihe missä tulee nahka luiden päälle ja pari lihastakin eli yleensä basso, melodiapuoli ja atmosfäärin säätäminen kuntoon. edellä mainitut syntyvät 3/4 tapauksista vsti-synilla, yleensä mahdutan mukaan muutamia sampleja joiden käyttötarkoitus vaihtelee varsinaisen atmosfäärin tukemisesta pääelementtiin. synista ehdottomia suosikkejani edellämainittuihin käyttötarkoituksiin ovat pro53, hydra, synth1, invader, freealpha sekä colm II. nämäkin käsittelen ja miksaan tarkasti ja yleensä synalinjojen kanssa joutuu tekemään kompromisseja prosessoritehon riittämättömyyden takia. wav-renderöinnillä saa tosin aivan uudenlaisia ulottuvuuksia biisin äänimaailmaan vaikka se estääkin synan parametrien kanssa pelaamisen.

lopuksi tulee hiomisvaihe mihin kuuluu stereokuvan säätäminen ja miksauksen hionta. lopulta renderöin biisin mahdollisimman tarkaksi waviksi ja vedän soundforgen ja asianmukaisten "masterointiplugien" kautta. tarpeen vaatiessa miksaan biisin useammasta komponentista yhdeksi cool editillä.

tämän jälkeen kiroan sitä ettei mikserissä ole vieläkään ogg-tukea.

^ Vastaa Lainaa


Hombre Muerto
3489 viestiä

#31 kirjoitettu 11.04.2004 16:32

Haava kirjoitti:
Hombre Muerto kirjoitti:
Lopuksi vielä miksaus (masterointi on homojen hommaa, heh) ja se on sitten siinä!


Ööh... Jos valtaosa biisesitäsi clippaa kokonaisuudessaan digitaalisesti, niin mitä muuta se on kuin master-efekti?


Ei mitään muuta. En kuitenkaan tohdi kutsua Acid Music-ohjelmalla tehtyä tiedoston .wav muotoon tallentamista masteroimisena...

^ Vastaa Lainaa


Kukkonen
1735 viestiä

#32 kirjoitettu 11.04.2004 17:11

Hombre Muerto kirjoitti:
Ei mitään muuta. En kuitenkaan tohdi kutsua Acid Music-ohjelmalla tehtyä tiedoston .wav muotoon tallentamista masteroimisena...


Acid Musicilla ei voi masteroida. Acid Pro 4 onkin sitten jo eria asia; löytyy compressorit, efektit ja muut sälät... Sillä voikin jo masteroida, jos sitä harrastaa.

^ Vastaa Lainaa


darcasis

#33 kirjoitettu 11.04.2004 19:35

soittamalla ja laulamalla...

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu