Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Harjoituksia, joilla parantaa sorminäppäryyttä??


am91666
8 viestiä

#1 kirjoitettu 03.01.2011 17:56

Otsikko taitaa kertoa olennaisen. Yritän saada hallintaan noita thrashtyylisiä sooloja, et ne kuulostais joltai muulta ku random tiluliluttelulta mut esim pikkusormen käyttö on yhtä helvettiä ja nopeus (tai sen puute) on yks suurimmista ongelmista. Kysyisin kokeneemmilta kepittäjiltä jotain epätavallisempii skaaloja tai harjoituksii jotka vois päivittäin soitettuna auttaa.

^ Vastaa Lainaa


BoyOfSatanus
445 viestiä

#2 kirjoitettu 03.01.2011 20:19

Montin kirjoitti:
Friedman käytti hyvin vähän pikkurilliä. Ns. Kolmisormitekniikalla sooloista saa helposti groovaavampia metallimusassa, kun taas oktaavijuoksutusten ja arpeggioiden kanssa voi tulla ongelmia, tai helpompaa ne ovat pikkurillin kanssa suurimmalle osalle. Pikkurilli taas mahdollistaa parhaassa tapauksessa hyvin monipuolisen soittotyylin, sekä tekniikan. Iron Maidenin sooloista kuulee heti sen että pikkurilliä sielä ei käytetä kuin vain pakollisissa paikoissa, kun taas ynkän sooloista pystyy kuulemaan heti sen että sielä on jokainen sormi ja varvas aikamoisessa tehokäytössä läpi kappaleiden.

Ns. Kolmisormi tekniikka on yleistä myös kosketinsoittajille, jota itse myös edustan. Pikkurilli on soolojensoitossa myös tärkeä, mutta itselleni ei ainakaan se tärkein sormi. Kolmen nuotin sointu voincingit ovat myös oma lukunsa, johon mm. Koko neli ja vitos sointu soinnutus perustuu.

Oma muija on akatemian käynyt klasiripianisti, ja hän sanoo että klasarit hinkkaa nimenomaan todella paljon yksityiskohtia juoksutuksissa ja likeissä, koska se koko musiikkihan on täynnä sitä yleisestiottaen. Pahimpia juttuja omasta mielestäni ovat nopeat kahdeksosa tai kuudestoistaosa triolit, oli yhteys sitten mikä tahansa, niissä voi helpolla mennä metsään.


joo

^ Vastaa Lainaa


AskoAblazer
51 viestiä

#3 kirjoitettu 09.01.2011 01:47

Ite ainakin treenasin aikanaan niin et harjoittelin keksimäni jutun 1 nuotti per sekunti ja nostin tempoa metronomilla aina 5 pykälää kun osasin edellisella tempolla täydellisesti.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#4 kirjoitettu 10.01.2011 09:55

AskoAblazer kirjoitti:
Ite ainakin treenasin aikanaan niin et harjoittelin keksimäni jutun 1 nuotti per sekunti ja nostin tempoa metronomilla aina 5 pykälää kun osasin edellisella tempolla täydellisesti.


Sitten sellainen, että kun sen biisin iskee levylle tai soittaa livenä, niin soitetaan aina 10-20% hitaammin kuin se nopein tempo millä pystyy soittamaan.

^ Vastaa Lainaa


dT
59 viestiä

#5 kirjoitettu 10.01.2011 13:17

Haava kirjoitti:
AskoAblazer kirjoitti:
Ite ainakin treenasin aikanaan niin et harjoittelin keksimäni jutun 1 nuotti per sekunti ja nostin tempoa metronomilla aina 5 pykälää kun osasin edellisella tempolla täydellisesti.


Sitten sellainen, että kun sen biisin iskee levylle tai soittaa livenä, niin soitetaan aina 10-20% hitaammin kuin se nopein tempo millä pystyy soittamaan.


Paitsi (aito ja oikea ) grind 10-20% nopeemmin

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#6 kirjoitettu 10.01.2011 13:37

dT kirjoitti:

Paitsi (aito ja oikea ) grind 10-20% nopeemmin


Kyllä. Just selitit miksi en kuuntele grindiä.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#7 kirjoitettu 11.01.2011 16:51 Muok:12.01.2011 12:14

Kaikenlaisia treenejä, tosin klassisella kitaralla, löytyy: http://www.guitar2000....

Varmaan pienellä hakemisella löytyy vastaavia sivustoja kaikille muillekin tyyleille. Jotka ovat löytäneet, voisivat laittaa linkkejä muillekin.

Pienellä Googlen käytöllä löytyy muitakin sivustoja, mm. tällainen

ja tällainen

^ Vastaa Lainaa


MasaM
12 viestiä

#8 kirjoitettu 29.01.2012 22:20 Muok:29.01.2012 22:22

Sorminäppäryyden osa-alueita löytyy muutamia. joten avaan hieman asiaa.

- Molempien käsien yhteiskoordinaatio

- otalautakäden näppäryyden treenaaminen

- näppäilykäden tekniikka.



NÄITÄ HARJOITUKSIA VARTEN SORMET NUMEROIDAAN SEURAAVASTI: 1 etusormi, 2 keskisormi, 3 nimetön ja 4 pikkurilli.


Molempien käsien yhteiskoordinaatioita saa treenattua hyvin esim. ''kasiosaharjoituksella''.

Tämä tapahtuu siten, että ottaa vaikkapa 1 välistä ylöspäin jokaiselle sormelle oman otelaudan VÄLIN (1-2-3-4)
ja soittaa tarkassa tempossa kahdeksasosia kyseisistä väleistä eri SORMIJÄRJESTYKSISSÄ. Ensimmäinen järjestys voi olla
vaikkapa 1234. Tässä 1. välin soittaa sormi nro. 1, 2=2 jne. (HUOM: Voit tottakai aloittaa eri välistä, idea on, että kunhan sormijärjestys pysyy vakiona). Kahdeksasosina soitettaessa jokaista metronomin yhtä iskua vastaan tulee kaksi säveltä.
Kun siis metronomi lyö kaksi iskua, soitat tässä ajassa neljä iskua. 4/4 tahtilajissa siis soittaisit 1234 -litanjan läpi 2 kertaa. Tähän harjoitukseen tulee käyttää plektraa, ja näppäilyn tulee olla vuoronäppäilyä, aloittaen AINA alaspäin näppäilyllä. Keskitä huomiota siihen, ettei näppäilysuunta vaihdu kesken soiton. Käytännössä siis soitat pelktralla näppäilemällä: 1. ääni alaspäin, toinen ääni ylöspäin, kolmas alaspäin ja neljäs ylöspäin.

Aloita aina pienellä tempolla, vaikka se vaikuttaisi naurettavalta. Kun saat menemään juoheasti jossakin tempossa, nosta tempoa ja jatka. Kun tämä on hallussa, vaihdetaan sormijärjestystä, vaikkapa 2-3-4-1 ja aloitetaan alusta pieneen tempoon. Kaikkinen mahdollisine variaatioineen siis näitä neljän sävelen rimpsuja löytyy 24, samat sormet mutta eri järjestyksessä siis. Ota noi hyvin haltuun. Se kyllä auttaa, ja tärkeätä on, että jokainen sormi ottaa oman sävelensä, ei kahta tai useampaa säveltä yhdellä sormella. Muuten tekee itselleen karhunpalveluksen.



Otelautakäden treenamiseen voi käyttää sormien ''punttisalitreeniä''. Se vahvistaa otelautakäden tuntumaa ja tekniikkaa. Tässä harjoituksessa siis kaikki sävelet soitetaan legatona. Tämä tarkoittaa sitä, että et käytä näppäilykättä kuin aivan ensimmäiseen säveleen alussa. Loput tulevat sitten joko hammerina (=sormi iskeytyy otelautaan siten, että sävel alkaa soida) tai pull offina (=sormi vedetään kieleltä alaspäin maatakohti ja kieli alkaa värähdellä.) Toista samaa 1234 -harjoitusta kahdeksasosina legatona tarkkaan tempoon. Käytännössä siis järjestys 1234 menisi kutakuinkin näin: 1 sormi otelaudalla, muut ilmassa otelaudan yllä. Näppäät sävelen soimaan, sitten 2 sormi iskeytyy otelautaan, jonka jälkeen iskeytyvät 3 ja 4 (tempossa tottakai). Pull off -tilanne olisi vaikkapa kun järj. olisi 4321. Otat 4:n välin pikkurillillä, näppäät sitten kielen soimaan. Sitten painat 3:lla sormella yhtä alemmasta välistä ja pikkurilli tekee pull off -liikkeen ja tadaa. Kolmannen sormen väli soi. Sitten jatketaan samaan malliin, kunnes ykkös sormen väli soi, ja neljäs sormi (pikkurilli) tekee hammer -iskun ja litanja alkaa alusta. Kun homma luonnistuu, nosta tempoa. Kun osaat hyvään tempoon, vaihtele sormijärjestystä.


Näppäilykäden tekniikkaa voi parantaa plektralla tikuttamalla kahdeksasosia metronomin tahdissa ja vaikkapa toisella kädellä voi ''mutettaa'' kielet, niin ne eivät soi. Voit toki soittaa yhtä kieltä ilman muteakin. Aloita jälleen kerran hitaalla tempolla ja nosta aina kun tulee juoheaksi menoksi.



Tuossa on muutamia treenejä, jotka ovat aika hyviä.

HUOMATTAVAA:

- Käytäthän aina metronomia, kun harjoittelet kys. harj. tai luet nuotteja. Aina ei oma jalka riitä sanomaan rytmiä, esim. synkompaatioissa.

- Aloita aina hitaasta temposta, ja nosta, kun touhu onnistuu.

- Mikäli Hammer on- ja pull off -tekniikat ovat vieraita sinulle, youtuben ihmemaasta varmasti löytyy tutorialeja.


Treeni-intoa!

MasaM muokkasi viestiä 22:22 29.01.2012

^ Vastaa Lainaa


MasaM
12 viestiä

#9 kirjoitettu 29.01.2012 22:20 Muok:29.01.2012 22:22

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#10 kirjoitettu 30.01.2012 08:06

Kivesnäppäil?

^ Vastaa Lainaa


Ted Nugentti II
2422 viestiä

#11 kirjoitettu 30.01.2012 12:19

am91666 kirjoitti:
Harjoituksia, joilla parantaa sorminäppäryyttä??


eräs vanha kitaraguru-sankari sanoi viime vuosikymmenellä - kun mietin ääneen että pitäs vissiin jotai sormilihastreenejä ja näppäryysharjotuksia tehä - "...Ehh eii.. soitat vain."
Soittaa vaan perkeleesti, siinä se. En sitten tiiä toimiiko, kun kitarasankarihaaveeni jäi siinä samoihin aikoihin kun hevi kyllästytti ja ei ollut rikkaita isejä ja äitejä ostamassa kiiltäviä jacksoneita joilla soittaa nopeasti, rakkaat kultalusikat.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#12 kirjoitettu 30.01.2012 14:14 Muok:30.01.2012 14:16

am91666 kirjoitti:
Otsikko taitaa kertoa olennaisen. Yritän saada hallintaan noita thrashtyylisiä sooloja, et ne kuulostais joltai muulta ku random tiluliluttelulta mut esim pikkusormen käyttö on yhtä helvettiä ja nopeus (tai sen puute) on yks suurimmista ongelmista. Kysyisin kokeneemmilta kepittäjiltä jotain epätavallisempii skaaloja tai harjoituksii jotka vois päivittäin soitettuna auttaa.


Asteikkotreeniä intervalleina. Duuri, luonnollinen, harmoninen ja melodinen molli, bluesasteikko ja pentatoniset. Moodit haltuun ja niitäkin intervalleina. Nelisointuarpeggioita. Parantaa paitsi nopeutta, myös otelaudan tuntemusta.

Itsehän olen tosin basisti mutta kyllä nuo kitaraankin pätee.

Ja muistetaan sitten myös ne sormitukset. Sillä ei sinänsä ole väliä onko ne jossain kitararaamatussa yleisesti hyväksytyt, kunhan ne ovat edes jollain tavalla järkevät.

^ Vastaa Lainaa


MasaM
12 viestiä

#13 kirjoitettu 30.01.2012 16:21

Vessajono kirjoitti:
am91666 kirjoitti:
Otsikko taitaa kertoa olennaisen. Yritän saada hallintaan noita thrashtyylisiä sooloja, et ne kuulostais joltai muulta ku random tiluliluttelulta mut esim pikkusormen käyttö on yhtä helvettiä ja nopeus (tai sen puute) on yks suurimmista ongelmista. Kysyisin kokeneemmilta kepittäjiltä jotain epätavallisempii skaaloja tai harjoituksii jotka vois päivittäin soitettuna auttaa.



Asteikkotreeniä intervalleina. Duuri, luonnollinen, harmoninen ja melodinen molli, bluesasteikko ja pentatoniset. Moodit haltuun ja niitäkin intervalleina. Nelisointuarpeggioita. Parantaa paitsi nopeutta, myös otelaudan tuntemusta.

Itsehän olen tosin basisti mutta kyllä nuo kitaraankin pätee.

Ja muistetaan sitten myös ne sormitukset. Sillä ei sinänsä ole väliä onko ne jossain kitararaamatussa yleisesti hyväksytyt, kunhan ne ovat edes jollain tavalla järkevät.


Juuri näin. Sormitukset haltuun. Voin suositella lämpimästi William Leavittin kirjaa ''A modern method for guitar''. Aloita ykköskirjasta nuottien luku. Sitähän se on ja vaikka on puustavaa touhua välillä, niin kyllä se palkitsee. Toi kirjasarja opettaa sointuja, tekniikkaa ja sormijärjestyksen, sekä myös teoriaa musiikista.

Sointuarpeggiot itse ajattelen kuvioina kitaran otelaudalla. On aika paljon hyötyä soolon tekemiseen, jos tietää mitkä sävelet kuuluvat mihinkin sointuun. En siis tosiaan tarkoita sävelten ulkoa panttaamista per sointu ja sitten hakee kitaran otelaudalta, että mites se menikään... siitä ei tuu mitään. Paina kuvioina mieleen, niin auttaa paljon enemmän. Kuten ''aha, tolla kuviolla menee maj13 -soinnun arpeggio ja tällä C7#5b9''. Kuvioina ajattelemisessa on se hyöty, että voi siirtää lähtösäveltä ja tadaa, osaat soittaa eri pohjasävelestä kyseisen soinnun arpeggion.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu