Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Miksauksen kootut perusvinkit


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#1 kirjoitettu 21.03.2013 12:22 Muok:22.03.2013 22:31

Listaamme tähän Mikseriläisten koottuja perusvinkkejä miksaukseen. Vinkin ohessa voi olla linkki siihen liittyvään postaukseen.

• Ensimmäinen perusvinkki on, että sääntöjä ei ole. Sinä itse kuuntelet ja päätät, mikä kuulostaa hyvältä. On kuitenkin yleishyödyllisiä ohjeita, joita noudattamalla voi välttää monia sudenkuoppia. *

Taajuusalueet ja dynamiikka:
• Bassot ovat herkempiä vaihevirheille. *
• Equa käyttää herkästi vain boostaamiseen, ja siksi kannattaakin harkita, voisiko leikkaamalla muualta saada paremman tuloksen.

Tarkkailu:
• Yritä säätää insert-efektien lähtötaso samaksi kuin tulotaso, jotta voit paremmin vertailla soundeja bypassilla.
• Pidä äänenvoimakkuus pääasiallisesti hiljaisella tasolla miksatessa. *
• Tarkista miksaus silloin tällöin myös:
- Monona
- Paskakaiuttimista ja paskaluureista
- Voimakkaalla volumella *
- Etäältä kuunneltuna *

Workflow:
• Valitse jo alussa hyvät soundit sen sijaan, että ajattelet korjaavasi kaiken miksausvaiheessa. *
• Mieti soundien ja efektien tarpeellisuutta. *
• Säädä kaikki levelit nollaan ja aloita miksaus uudestaan tärkeimmistä raidoista lähtien.
• Kun ei vaan etene, pidä tauko.
• Korvat väsyvät ja niitä pitää välillä lepuuttaa. * *

Laitteisto:
• Tunne työkalusi läpikotaisin. Lue käyttöohjeet ja totuta korvasi laitteisiin ja ympäristöösi. * *
• Nauhoitettaessa parhaan tuloksen saa oikeilla laitteilla. * *

Lisäilkäähän. Pyhitän tämän aloitusviestin itse vinkeille ja loppuketjussa voi keskustella niiden perusteluista ja tarpeellisuudesta. Modet saa oikein mielellään muokata tähän uusia kohtia, mutta pitäkää rakenne selkeänä ja linkit ehjinä.

Fakap muokkasi viestiä 21:55 22.03.2013

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7653 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 21.03.2013 12:42 Muok:21.03.2013 12:49

mutaisen ja sotkuisen alapään välttämiseksi voisi viitteellisenä ohjenuorana pitää sitä, että mitä matalampi taajuus, sen vähemmän kannattaa olla tavaraa yhtaikaa soimassa lähekkäisillä taajuuksilla, tai sen suurempi suhteellinen ero yhtaikaa soivien taajuuksien välillä kannattaa olla. miten tuon nyt sitten ikinä voikaan muotoilla intuitiivisesti.

(käytännön esimerkkeinä perinteinen basari/bassolinja-yhdistelmä joko vuorottelemaan rytmisesti tai sitten oleellinen energia jaettu selkeästi eri taajuusalueille, ja komppisointujen soittaminen tarpeeksi ylhäältä. tämä on helppo todeta vaikka pianolla, kun soittaa perusduurisointua eri oktaaveilta.)

myös sellainen yleinen juttu voisi olla hyvä mainita, että pyrkii korjaamaan ongelmat mahdollisimman varhaisessa vaiheessa (kuten äänityksessä tai soundeja valitessa), kuin jättää niitä masterointiin, jolloin on jo liian myöhäistä.

^ Vastaa Lainaa


Snacke
Erityinen tuki
4475 viestiä

#3 kirjoitettu 21.03.2013 12:48

Harjoittele kuuntelemista omilla laitteilla. Oli ne millaiset tahansa, on hyödyksi tuntea ne hyvin. Voi vaikka kuunnella omasta mielestä hyväsoundista musiikkia niiden kautta. Äänenvoimakkuuden pitäminen suht hiljaisella on eduksi, vähentää heijastuksia ja säästää korvia niin lyhyellä aikavälillä (että voi miksata useampia minuutteja laadukkaasti) että myös pitkällä (että voi miksata useampia vuosia laadukkaasti).

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7653 viestiä
Luottokäyttäjä

#4 kirjoitettu 21.03.2013 12:58

Snacke kirjoitti:
Äänenvoimakkuuden pitäminen suht hiljaisella on eduksi, vähentää heijastuksia ja säästää korvia niin lyhyellä aikavälillä (että voi miksata useampia minuutteja laadukkaasti) että myös pitkällä (että voi miksata useampia vuosia laadukkaasti).

välillä kannattaa kyllä myös testata biisiä kovemmallakin, toki niin ettei istu korvat kiinni kaiuttimissa, vaan on vähän etäämmällä, pyörii vaikka vähän ympäri huonetta ja käy kauempanakin, niin soundiin saa vähän uutta tuntumaa.

^ Vastaa Lainaa


Snacke
Erityinen tuki
4475 viestiä

#5 kirjoitettu 21.03.2013 13:28 Muok:21.03.2013 13:29

veezay kirjoitti:
Snacke kirjoitti:
Äänenvoimakkuuden pitäminen suht hiljaisella on eduksi, vähentää heijastuksia ja säästää korvia niin lyhyellä aikavälillä (että voi miksata useampia minuutteja laadukkaasti) että myös pitkällä (että voi miksata useampia vuosia laadukkaasti).

välillä kannattaa kyllä myös testata biisiä kovemmallakin, toki niin ettei istu korvat kiinni kaiuttimissa, vaan on vähän etäämmällä, pyörii vaikka vähän ympäri huonetta ja käy kauempanakin, niin soundiin saa vähän uutta tuntumaa.


Tottakai, siinä tulee testattua miten biisi toimii tilassa ja hyppääkö joku pintaan kun desibelit kasvaa. Silloinkin on hyödyksi, että on "tuoreilla korvilla" liikenteessä. Tuli mieleen tuohon liittyen, että tutuilla kuulokkeilla on hyvä testata kanssa välillä, ainakin bassokitaran soundista saan usein paremman käsityksen kun kurkkaan vähän kuulokkeilla välillä.

^ Vastaa Lainaa


Funereal
2859 viestiä

#6 kirjoitettu 21.03.2013 14:17 Muok:21.03.2013 14:24

Fakap kirjoitti:

• Koita eq-boostien sijaan käyttää leikkauksia.



Mielestäni tämä on aika turha neuvo. Lähtökohdaksi itse ottaisin sen, että jos jotain taajuusaluetta on liikaa, leikkaa sitä, jos jotain liian vähän, boostaa sitä. Boostauksen sijasta muiden alueiden leikkaaminen ja lopullisen äänenvoimakkuuden säätäminen lisää vain turhan työvaiheen.

Funereal muokkasi viestiä 14:20 21.03.2013

Ilmeisesti siis tämän neuvon ajatuksena on se että helposti boostaillessa päädytään tilanteeseen, jossa päällekkäin soivista soittimista jätetään ongelmataajuudet leikkaamatta ja pyritään erottelemaan soittimet toisistaan boostaamalla eri alueita jolloin lopputulos on muhjuinen. Mieluummin tämä kannattaisi sisäistää kuin pyrkiä turhaan välttämään boosteja

^ Vastaa Lainaa


Putte
6679 viestiä

#7 kirjoitettu 21.03.2013 14:46

Hei wau! Pitkästä aikaa oikeasti lukemisen arvoinen ketju! 10 pistettä aloittajalle! Kontribuoin itsekin myöhemmin.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7653 viestiä
Luottokäyttäjä

#8 kirjoitettu 21.03.2013 15:05

Funereal kirjoitti:
Ilmeisesti siis tämän neuvon ajatuksena on se että helposti boostaillessa päädytään tilanteeseen, jossa päällekkäin soivista soittimista jätetään ongelmataajuudet leikkaamatta ja pyritään erottelemaan soittimet toisistaan boostaamalla eri alueita jolloin lopputulos on muhjuinen. Mieluummin tämä kannattaisi sisäistää kuin pyrkiä turhaan välttämään boosteja

lisäksi ehkä yhdeksi ongelmaksi voi muodostua se, että koitetaan boostata runsaasti taajuuden kohdalta jossa ei oikeasti olekaan mitään, ja sit käytännössä korostetaan vaan siitä ympäriltä mahdollisesti epähaluttuja juttuja ja aiheutetaan lisäksi eq:n soimista.

^ Vastaa Lainaa


Snacke
Erityinen tuki
4475 viestiä

#9 kirjoitettu 21.03.2013 15:59

Funereal kirjoitti:
Mielestäni tämä on aika turha neuvo. Lähtökohdaksi itse ottaisin sen, että jos jotain taajuusaluetta on liikaa, leikkaa sitä, jos jotain liian vähän, boostaa sitä. Boostauksen sijasta muiden alueiden leikkaaminen ja lopullisen äänenvoimakkuuden säätäminen lisää vain turhan työvaiheen.
boosteja


Lähtökohdaksi ottaisin sen, että äänittää niin, että tarttee mahdollisimman vähän koskea yhtään mihinkään miksausvaiheessa.

^ Vastaa Lainaa


klawie
31 viestiä

#10 kirjoitettu 21.03.2013 16:04

Jos jotain taajuutta pitää boostata tai leikata miksausvaiheessa yli 3dB, on sovituksessa jotain vikaa. Usein tällaisessa tapauksessa soundia ei vaan saa hyvän ja samalla luonnollisen kuuloiseksi vaikka kuinka equttaisi, ja parhaimmillaankin tulee tuotua äänen virheitä liikaa esille tai sitten leikattua jotain olennaista pois.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7653 viestiä
Luottokäyttäjä

#11 kirjoitettu 21.03.2013 16:59 Muok:21.03.2013 17:01

klawie kirjoitti:
Jos jotain taajuutta pitää boostata tai leikata miksausvaiheessa yli 3dB, on sovituksessa jotain vikaa.

pätee (etenkin) elektronisessa musiikissa aika huonosti.

^ Vastaa Lainaa


klawie
31 viestiä

#12 kirjoitettu 21.03.2013 17:47

veezay kirjoitti:
klawie kirjoitti:
Jos jotain taajuutta pitää boostata tai leikata miksausvaiheessa yli 3dB, on sovituksessa jotain vikaa.

pätee (etenkin) elektronisessa musiikissa aika huonosti.

Riippuu siitä, mikä luetaan miksaukseksi ja mikä sound designiksi. Yleensä miksatessa ei haluta olennaisesti muuttaa sitä miltä biisin äänet kuulostavat, vaan lähinnä saadaan ne kuulostamaan kokonaisuutena hyvältä. Tuo sääntö pätee siis varauksella myös elektroniseen musiikkiin. Mitään miksaukseen liittyvää sääntöähän ei kannata pitää kiveen hakattuna, vaan kaikkien soveltamista pitää miettiä tilannekohtaisesti.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#13 kirjoitettu 21.03.2013 19:09

Snacke kirjoitti:
Funereal kirjoitti:
Mielestäni tämä on aika turha neuvo. Lähtökohdaksi itse ottaisin sen, että jos jotain taajuusaluetta on liikaa, leikkaa sitä, jos jotain liian vähän, boostaa sitä. Boostauksen sijasta muiden alueiden leikkaaminen ja lopullisen äänenvoimakkuuden säätäminen lisää vain turhan työvaiheen.
boosteja


Lähtökohdaksi ottaisin sen, että äänittää niin, että tarttee mahdollisimman vähän koskea yhtään mihinkään miksausvaiheessa.


Jep. Huonosta ei saa hyvää jälkeenpäin. Hyvän pilaamiseen on tuhansittanin vaihtoehtoja. Äänitysvaihe on kaikkein tärkein. Hyvillä soundeilla tehty on helppo miksata. Tarvitsee vain hakea tasot kohdilleen ja siinä se.

^ Vastaa Lainaa


Funereal
2859 viestiä

#14 kirjoitettu 21.03.2013 19:39

Snacke kirjoitti:
Funereal kirjoitti:
Mielestäni tämä on aika turha neuvo. Lähtökohdaksi itse ottaisin sen, että jos jotain taajuusaluetta on liikaa, leikkaa sitä, jos jotain liian vähän, boostaa sitä. Boostauksen sijasta muiden alueiden leikkaaminen ja lopullisen äänenvoimakkuuden säätäminen lisää vain turhan työvaiheen.
boosteja


Lähtökohdaksi ottaisin sen, että äänittää niin, että tarttee mahdollisimman vähän koskea yhtään mihinkään miksausvaiheessa.


Lähtökohdaksi EQ:n käyttöön, neropatti. Sitä paitsi, miksi ei voisi käyttää huonompaa lähtösaundia, jos sen voi korjata miksauksessa? Mun mielestä mitään tarvetta ei ole pyrkiä perfektionismiin äänitysvaiheessa, vaan vain äänittää niin hyvin, että äänet on mahdollista tai jopa helppo miksata yhteen. Paskasta ei saa tietenkään timanttia, mutta en minä "huonommalla lähtösaundilla" mitään paskaa tarkoitakaan.

^ Vastaa Lainaa


Kare_
1334 viestiä

#15 kirjoitettu 21.03.2013 21:26

Mietin että ampuuko mun kootut perusvinkit jotakuta jalkaan. Yritän silti:

* Ennenkuin lisäät saundin kappaleeseesi, mieti miksi sen tulisi ylipäätään olla siellä.
* Ennenkuin lisäät efektin saundiisi, mieti miksi sen tulisi ylipäätään olla siinä.

Efekteillä 'ylimiksaaminen' voi olla myrkkyä. Se kaiku voi kyllä kuulostaa hienolta yksinään sen viulun päällä, mutta entäs koko miksauksessa? Antaako se kaiku sille jotain hyvää myös muiden soittimien seassa, vai onko vaarana että sitä hienoa kaikua ei edes kuule ja se tuo miksiin ikävää muhjua? Kaiutettu ääni menee yleensä myös 'taka-alalle', kun taas kuiva ääni on enemmän nyrkikäs ja etunenässä.

* Varo luomasta hymynaamaekvalisointia. ! Tietysti tilannesidonnaista. Mutta, varsinkin elektronisen musiikin kohdalla huomaan usein, että saadakseni biisin soimaan kovemmalla, olen tehnytkin biisistä keskialueelta vajavaisen ja ylä- sekä alapäitä korostavan. Kokemukseni mukaan tämä tapahtuu usein pitkissä miksaussessioissa. Joten niitä tuoreita korvia peliin.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#16 kirjoitettu 21.03.2013 21:50 Muok:21.03.2013 21:52

Funereal kirjoitti:
Snacke kirjoitti:
Funereal kirjoitti:
Mielestäni tämä on aika turha neuvo. Lähtökohdaksi itse ottaisin sen, että jos jotain taajuusaluetta on liikaa, leikkaa sitä, jos jotain liian vähän, boostaa sitä. Boostauksen sijasta muiden alueiden leikkaaminen ja lopullisen äänenvoimakkuuden säätäminen lisää vain turhan työvaiheen.
boosteja


Lähtökohdaksi ottaisin sen, että äänittää niin, että tarttee mahdollisimman vähän koskea yhtään mihinkään miksausvaiheessa.


Lähtökohdaksi EQ:n käyttöön, neropatti. Sitä paitsi, miksi ei voisi käyttää huonompaa lähtösaundia, jos sen voi korjata miksauksessa? Mun mielestä mitään tarvetta ei ole pyrkiä perfektionismiin äänitysvaiheessa, vaan vain äänittää niin hyvin, että äänet on mahdollista tai jopa helppo miksata yhteen. Paskasta ei saa tietenkään timanttia, mutta en minä "huonommalla lähtösaundilla" mitään paskaa tarkoitakaan.


EQ:sta ja lähtösoundista noin ylipäätään tuli mieleen, että EQ:n ja kompuran käyttö äänitysvaiheessa ei kannata, ellei ei ihan oikeesti tiedä mitä on tekemässä. Poislukien tietysti itsestäänselvyydet, niinku joku perus low cutin käyttö laulumikrofonissa mut ei muuta.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7653 viestiä
Luottokäyttäjä

#17 kirjoitettu 22.03.2013 02:45

klawie kirjoitti:
Riippuu siitä, mikä luetaan miksaukseksi ja mikä sound designiksi. Yleensä miksatessa ei haluta olennaisesti muuttaa sitä miltä biisin äänet kuulostavat, vaan lähinnä saadaan ne kuulostamaan kokonaisuutena hyvältä. Tuo sääntö pätee siis varauksella myös elektroniseen musiikkiin. Mitään miksaukseen liittyvää sääntöähän ei kannata pitää kiveen hakattuna, vaan kaikkien soveltamista pitää miettiä tilannekohtaisesti.

miksaamisen ja sound designin välille on joskus aika vaikea asettaa se raja. onko alipäästösuodinautomaatio sound designia vai miksaamista? entä -15dB leikkaus bassoista vokaaliraidassa?

^ Vastaa Lainaa


Ulo
442 viestiä

#18 kirjoitettu 22.03.2013 08:25

Snacke kirjoitti:
Harjoittele kuuntelemista omilla laitteilla. Oli ne millaiset tahansa, on hyödyksi tuntea ne hyvin.


Mutta jos ensisijaisesti miksaat ja tuotat, niin hanki vähintään hyvät monitorit. Paskoilla sittari skobeilla lopputulos on oikeastaan aika tuuri peliä. Ero on huima.

Snacke kirjoitti:
Funereal kirjoitti:
Mielestäni tämä on aika turha neuvo. Lähtökohdaksi itse ottaisin sen, että jos jotain taajuusaluetta on liikaa, leikkaa sitä, jos jotain liian vähän, boostaa sitä. Boostauksen sijasta muiden alueiden leikkaaminen ja lopullisen äänenvoimakkuuden säätäminen lisää vain turhan työvaiheen.
boosteja


Lähtökohdaksi ottaisin sen, että äänittää niin, että tarttee mahdollisimman vähän koskea yhtään mihinkään miksausvaiheessa.


Tämä on myös oikeasti hyvä neuvo varsinkin kun puhutaan rap-musiikin äänittämisestä.

Funereal kirjoitti:
Snacke kirjoitti:
Funereal kirjoitti:
Mielestäni tämä on aika turha neuvo. Lähtökohdaksi itse ottaisin sen, että jos jotain taajuusaluetta on liikaa, leikkaa sitä, jos jotain liian vähän, boostaa sitä. Boostauksen sijasta muiden alueiden leikkaaminen ja lopullisen äänenvoimakkuuden säätäminen lisää vain turhan työvaiheen.
boosteja


Lähtökohdaksi ottaisin sen, että äänittää niin, että tarttee mahdollisimman vähän koskea yhtään mihinkään miksausvaiheessa.


Mun mielestä mitään tarvetta ei ole pyrkiä perfektionismiin äänitysvaiheessa, vaan vain äänittää niin hyvin, että äänet on mahdollista tai jopa helppo miksata yhteen. Paskasta ei saa tietenkään timanttia, mutta en minä "huonommalla lähtösaundilla" mitään paskaa tarkoitakaan.


Jännä argumentti joka ehkä hieman tappelee itseään vastaan eikä lisäksi anna työtavoistasi kovin laadukasta kuvaa. Miksi tyydyt "huonompaan" lähtösaundiin jos mahdollista saada siitä "hyvää" tai jopa "täydellistä"? Miksi ottaa riski sen kanssa että miksausessa sitä soundia ei pystykkään parantamaan ja joudut pyytämään paskassa tapauksessa toiselta puolelta Suomea tulleet artistit takaisin koppiin? Ei mitään järkeä. Jos soundi on hyvää mikä äänitetään, ei miksauksessa tarvitse todellakaan säätää niin paljoa joka nopeuttaa huimasti lopputulosta. Minkä lisäksi miksaajan korvat ja hermot säilyy. Tämän voin sanoa monen vuoden mikseriräppäreiden äänittämisen jälkeen.

Nizzine kirjoitti:

Miksaajia, työkaluja ja työtapoja on erilaisia, joista yksikään ei ole "ainoa oikea tapa". Tai ainakaan näin ei pitäisi ajatella.



Tää on ihan totta!

Vessajono kirjoitti:
Funereal kirjoitti:
Snacke kirjoitti:
Funereal kirjoitti:
Mielestäni tämä on aika turha neuvo. Lähtökohdaksi itse ottaisin sen, että jos jotain taajuusaluetta on liikaa, leikkaa sitä, jos jotain liian vähän, boostaa sitä. Boostauksen sijasta muiden alueiden leikkaaminen ja lopullisen äänenvoimakkuuden säätäminen lisää vain turhan työvaiheen.
boosteja


Lähtökohdaksi ottaisin sen, että äänittää niin, että tarttee mahdollisimman vähän koskea yhtään mihinkään miksausvaiheessa.


Lähtökohdaksi EQ:n käyttöön, neropatti. Sitä paitsi, miksi ei voisi käyttää huonompaa lähtösaundia, jos sen voi korjata miksauksessa? Mun mielestä mitään tarvetta ei ole pyrkiä perfektionismiin äänitysvaiheessa, vaan vain äänittää niin hyvin, että äänet on mahdollista tai jopa helppo miksata yhteen. Paskasta ei saa tietenkään timanttia, mutta en minä "huonommalla lähtösaundilla" mitään paskaa tarkoitakaan.


EQ:sta ja lähtösoundista noin ylipäätään tuli mieleen, että EQ:n ja kompuran käyttö äänitysvaiheessa ei kannata, ellei ei ihan oikeesti tiedä mitä on tekemässä. Poislukien tietysti itsestäänselvyydet, niinku joku perus low cutin käyttö laulumikrofonissa mut ei muuta.


Joo ei hyvä jos ei tiedä mitä tekee. Mutta varsinkin sessareissa on ihan mukavaa jos käytössä on kunnon mikseri, josta voi säätää joka puhelaulajalle oman saundinsa, kun kaikille ei vain se yksi mikki välttämättä toimi. Kuitenkin aika harvoin joutuu tälläiseen turvautumaan jos käytössä on hyvät vehkeet, joskus kuitenkin joutunut.

Hyviä ja arvokkaita neuvoja tässä ketjussa, näistä voi kaikki ottaa opiksi!

^ Vastaa Lainaa


Funereal
2859 viestiä

#19 kirjoitettu 22.03.2013 09:59 Muok:22.03.2013 10:02

Ulo kirjoitti:

Jännä argumentti joka ehkä hieman tappelee itseään vastaan eikä lisäksi anna työtavoistasi kovin laadukasta kuvaa. Miksi tyydyt "huonompaan" lähtösaundiin jos mahdollista saada siitä "hyvää" tai jopa "täydellistä"?


Tarkoitin asioita, jotka VOI korjata miksauksessa, ja tietää, että asiat VOI korjata miksausvaiheessa. Tällaisia asioita voisi olla esimerkiksi rummuniskujen kohdistaminen (tätä tehtiin ammattistudiossakin, kun oltiin bändin kanssa äänittämässä. Bassorummut kohdistettiin jälkikäteen, jolloin studioaikaa säästyi siihen, että saatiin muut iskut täsmällisesti nauhalle.) Myöskään silloin, jos tietää, että ääntä tulee efektoimaan rajusti, ei tarvitse lähtösaundin olla täydellinen, tai vastaavasti jos tietää, että ääntä tarvitsee taajuuskorjata, niin äänenvärin tarkka säätö äänitysvaiheessa on täysin turhaa. Miksi ei sitten tee täydellistä? Koska ainakin meikäläisen hermot ovat rajalliset sen suhteen, kuinka kauan jaksan säätää ääniä tai soittoa kohdalleen äänitysvaiheessa.

Funereal muokkasi viestiä 10:01 22.03.2013

Omassa tapauksessa lisäksi tilannetta tietty helpottaa se, että kaiken voi äänittää uusiksi, mikäli lopputulos ei miellytäkään.

^ Vastaa Lainaa


Ulo
442 viestiä

#20 kirjoitettu 22.03.2013 10:05

Funereal kirjoitti:
Ulo kirjoitti:

Jännä argumentti joka ehkä hieman tappelee itseään vastaan eikä lisäksi anna työtavoistasi kovin laadukasta kuvaa. Miksi tyydyt "huonompaan" lähtösaundiin jos mahdollista saada siitä "hyvää" tai jopa "täydellistä"?


Tarkoitin asioita, jotka VOI korjata miksauksessa, ja tietää, että asiat VOI korjata miksausvaiheessa. Tällaisia asioita voisi olla esimerkiksi rummuniskujen kohdistaminen (tätä tehtiin ammattistudiossakin, kun oltiin bändin kanssa äänittämässä. Bassorummut kohdistettiin jälkikäteen, jolloin studioaikaa säästyi siihen, että saatiin muut iskut täsmällisesti nauhalle.) Myöskään silloin, jos tietää, että ääntä tulee efektoimaan rajusti, ei tarvitse lähtösaundin olla täydellinen, tai vastaavasti jos tietää, että ääntä tarvitsee taajuuskorjata, niin äänenvärin tarkka säätö äänitysvaiheessa on täysin turhaa. Miksi ei sitten tee täydellistä? Koska ainakin meikäläisen hermot ovat rajalliset sen suhteen, kuinka kauan jaksan säätää ääniä tai soittoa kohdalleen äänitysvaiheessa.

Funereal muokkasi viestiä 10:01 22.03.2013

Omassa tapauksessa lisäksi tilannetta tietty helpottaa se, että kaiken voi äänittää uusiksi, mikäli lopputulos ei miellytäkään.


Pointit well taken

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#21 kirjoitettu 22.03.2013 10:25

Syntikkasoundien kanssa on vielä niinkin, että niiden muokkaaminen onnistuu usein paremmin syntikan omilla säädöillä. Joihinkin soundeihin ei kovin merkittävästi edes pysty vaikuttamaan jälkikäteen equttelemalla.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#22 kirjoitettu 22.03.2013 10:33 Muok:22.03.2013 10:35

Funereal kirjoitti:
Tällaisia asioita voisi olla esimerkiksi rummuniskujen kohdistaminen (tätä tehtiin ammattistudiossakin, kun oltiin bändin kanssa äänittämässä. Bassorummut kohdistettiin jälkikäteen, jolloin studioaikaa säästyi siihen, että saatiin muut iskut täsmällisesti nauhalle.)


Tehäänhän sitä toki. Mut kyllä siihen Beat Detectiven kanssa turaamiseenkin menee aikaa ja aika maksaa. Itse henkilökohtaisesti pyrin äänittäessä välttämään kaikkea fix it in the mix -ajattelua. Tietysti varsinkin siinä tapauksessa jos ite miksaa niin ei oo niin nuukaa sen kanssa jos jotain editointia tarttee tehdä mutta mikäli materiaali jatkaa matkaansa jolle kulle ulkopuoliselle niin tykkään keventää työtaakkaa ja olla keventämättä omaa lompakkoani tuossa asiassa. Se on kaikille helpompaa ja halvempaa että bändi osaa soittaa.

Menee ehkä vähän sivuraiteille siinä mielessä, että kyse ei oo varsinaisesti enää vinkistä vaan enemmälti mun omista näkemyksistäni. Mutta kuitenkin.

^ Vastaa Lainaa


Funereal
2859 viestiä

#23 kirjoitettu 22.03.2013 10:43

Vessajono kirjoitti:
Funereal kirjoitti:
Tällaisia asioita voisi olla esimerkiksi rummuniskujen kohdistaminen (tätä tehtiin ammattistudiossakin, kun oltiin bändin kanssa äänittämässä. Bassorummut kohdistettiin jälkikäteen, jolloin studioaikaa säästyi siihen, että saatiin muut iskut täsmällisesti nauhalle.)


Tehäänhän sitä toki. Mut kyllä siihen Beat Detectiven kanssa turaamiseenkin menee aikaa ja aika maksaa. Itse henkilökohtaisesti pyrin äänittäessä välttämään kaikkea fix it in the mix -ajattelua. Tietysti varsinkin siinä tapauksessa jos ite miksaa niin ei oo niin nuukaa sen kanssa jos jotain editointia tarttee tehdä mutta mikäli materiaali jatkaa matkaansa jolle kulle ulkopuoliselle niin tykkään keventää työtaakkaa ja olla keventämättä omaa lompakkoani tuossa asiassa. Se on kaikille helpompaa ja halvempaa että bändi osaa soittaa.

Menee ehkä vähän sivuraiteille siinä mielessä, että kyse ei oo varsinaisesti enää vinkistä vaan enemmälti mun omista näkemyksistäni. Mutta kuitenkin.


Olen kanssasi samaa mieltä, ja kyllä itsekin pyrin aina hyvään saundiin... riittävän hyvään. Usein "riittävän hyvä" tarkoittaa samaa kuin "mahdollisimman hyvä". Jep, jep. Eiköhän se riitä tästä aiheesta.

^ Vastaa Lainaa


Putte
6679 viestiä

#24 kirjoitettu 22.03.2013 11:26

Nämä nyt eivät ole mitään perusvinkkejä, mutta muutamia sellaisia kohtia joita ei oikeastaan monissa manuaaleissa lue. Ei kannata lisätä aloituspostaukseen.

Taajuusalueet:
- Mikäli jokin taajuusalue alkaa mennä tukkoon, voi sidechainia käyttää muidenkin saundien kuin basarin istuttamiseen. Esim tietyn tyyppisiin "snäppääviin" liidi- tai melodiasaundeihin sopii oikein hyvin.
- Bassojen miksaus: leikkaa ainakin 100 hz alhaammalta kaikki pois niistä saundeista, johon et tarkoituksella hae bassoa. Jos käytät alle 45 hz taajuusalueelle meneviä saundeja (esim. siniaaltoja), leikkaa niiden yläpuolelta kaikki pois, ja kaikista muista instrumenteista alle 45 hertsin. Entä koska moisia saundeja voisi käyttää? Niillä voidaan lisätä intensiivisyyden tunnetta, ilman, että muu äänimaailma muuttuu. Sopii esimerkiksi suvanovaihesiin padien alle. Tai bassorummun kanssa.
- Varo illuusiota siitä, että soolona kuuntelemasi instrumentin equttaminen ja miksaus kuulostaisi samalta myös kokonaismiksauksesta. Leadit saavat ihan hyvin kuulostaa munattomilta yksinään kuunneltuna, vaikka se esim. alataajuuksiensa kanssa hyvältä yksin kuulostaisikin. Oleellista on se, miten se istuu muuhun äänimaailmaan.

Workflow:
- Koita mahdollisuuksien mukaan kuunnella miksausta eri vuorokaudenaikoina. Aamun tuoreilla korvilla miksaus kuulostaa yleensä erilaiselta kuin illlalla.
- Varo kovan äänenvoimakkuuden luomaa illuusiota miksauksen paremmuudesta.

^ Vastaa Lainaa


katai
2114 viestiä

#25 kirjoitettu 22.03.2013 11:27 Muok:22.03.2013 11:27

Hyvä idea nuo perustelulinkit!


Fakap kirjoitti:
• Koita eq-boostien sijaan käyttää leikkauksia.

Ottaen huomioon että suurin osa ekvalisaattoreista ylipäätään toimii "vaihevirheiden" ansiosta niin pitää olla tarkkana milloin tuota neuvoa noudattaa ja milloin ei.

Ekvalisointi voi kuulua äänen tekoprosessiin, jolloin EQ:lla jatketaan siitä mihin äänilähteen mahdollisuudet loppuvat. Silloin EQ:n käyttö on vapaata ihan mitenpäin vaan jos se saa aikaan äänen jota tekijä haluaa. Ja toisinaan, vaikka saman asian saisikin tehtyä äänilähteessä, niin EQ:lla korostaminen voi olla yksinkertaisesti nopeampaa ja kätevämpää, tuottaen esteettisesti saman tuloksen.

Jos taas on tarkoitus säilyttää äänitetty ääni mahdollisimman muuttumattomana äänityksestä loppumiksaukseen, niin kannattaa jo mikkivalinnassa ja mikityksessä ottaa huomioon miten aikoo istuttaa äänen miksaukseen. Parhaimmillaan ei tarvitse ekvalisaattoria ollenkaan, kuten tuolla aiemmin onkin mainittu. Tämänkaltainen pyrkimys alkuperäisen äänen uskolliseen tallennukseen ja toistoon on minusta oikeastaan se ainoa tilanne jolloin kannattaa huolehtia EQ:n teknisistä vaikutuksista yli esteettisten.


***


En tiedä menevätkö enää perusvinkkeihin mutta ohjelmien kehittyessä nämä alkavat olla monien ulottuvilla:

• Bassoaluetta miksatessa voi kokeilla taajuuskohtaista sidechain-efektiä, esimerkiksi niin että kun bassorummun matalimmat taajuudet kuuluu, niin sama alue bassoinstrumenttikanavassa hiljenee.

• Alaspäin kompressoinnin (rajoitetaan voimakkaiden signaalien tasoa) sijaan voi kokeilla ylöspäin kompressointia (nostetaan hiljaisten signaalien tasoa). Toimii erityisen kätevästi materiaalissa jossa kohinataso on paljon signaalitasoa alempana.

^ Vastaa Lainaa


klawie
31 viestiä

#26 kirjoitettu 22.03.2013 13:00

veezay kirjoitti:
klawie kirjoitti:
Riippuu siitä, mikä luetaan miksaukseksi ja mikä sound designiksi. Yleensä miksatessa ei haluta olennaisesti muuttaa sitä miltä biisin äänet kuulostavat, vaan lähinnä saadaan ne kuulostamaan kokonaisuutena hyvältä. Tuo sääntö pätee siis varauksella myös elektroniseen musiikkiin. Mitään miksaukseen liittyvää sääntöähän ei kannata pitää kiveen hakattuna, vaan kaikkien soveltamista pitää miettiä tilannekohtaisesti.

miksaamisen ja sound designin välille on joskus aika vaikea asettaa se raja. onko alipäästösuodinautomaatio sound designia vai miksaamista? entä -15dB leikkaus bassoista vokaaliraidassa?

Totta, tuo on täysin määrittelykysymys. Eli tuo +/-3dB sääntö sopii tilanteeseen, jossa alkuperäistä ääntä ei haluta muuttaa toisen kuuloiseksi. Tästä voisi johtaa sellaisen perusvinkin, että mitään perusvinkkiä ja varsinkaan miksaukseen liittyviä ns. sääntöjä ei pidä ottaa annettuna, vaan pitää harkita, sopiiko se käsillä olevaan tilanteeseen.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7993 viestiä

#27 kirjoitettu 22.03.2013 13:30

Tästä voisi johtaa sellaisen perusvinkin, että mitään perusvinkkiä ja varsinkaan miksaukseen liittyviä ns. sääntöjä ei pidä ottaa annettuna, vaan pitää harkita, sopiiko se käsillä olevaan tilanteeseen.


Yks juttu on. Jos puhutaan perinteisestä bändimusasta niin alle sadan hertsin ei oo mitään järkevää missään muualla kuin bassossa ja bassarissa.

^ Vastaa Lainaa


D-Vision
1947 viestiä

#28 kirjoitettu 22.03.2013 13:32 Muok:22.03.2013 13:42

Lepuuta korviasi tasaisin väliajoin.

D-Vision muokkasi viestiä 13:32 22.03.2013

Ja syy siis se, että korvat väsyvät ja väsyneillä korvilla tekee huonoja päätöksiä miksauksen suhteen.

D-Vision muokkasi viestiä 13:35 22.03.2013

Ja vielä toinen vinkki meille kotimuusikoille. Kaluston ja ohjelmiston määrä tai edes hinta ei korreloi äänitysten tai tuotosten laadun kanssa. Yksinkertaisella setupilla voi saada käsittämättömän hyvää jälkeä aikaan. Jos omien tuotosten tai miksauksen laatu ei miellytä, vika löytyy yleensä tuolin ja tietokoneen välistä. Harrastelijavehkeetkin riittävät hyvin huippulaatuisten äänitysten tekemiseen jos tietää mitä tekee. Ei kannata käyttää hyvää miksausaikaa "paremman" gearin etsimiseen vaan harjoitella tekemään hyvää sillä, mitä löytyy. Sitten kun oikeasti tietää ottaneensa ihan kaiken irti niistä omista kamoista niin silloin ihan oikeasti jo myös tietää millaista kamaa tarvitsee sen vanhan laitteiston tilalle.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7653 viestiä
Luottokäyttäjä

#29 kirjoitettu 22.03.2013 18:10

Putte kirjoitti:
- Bassojen miksaus: leikkaa ainakin 100 hz alhaammalta kaikki pois niistä saundeista, johon et tarkoituksella hae bassoa.

tämä on ehkä hyvä vinkki niissä tapauksissa, kun ei oikeasti kuule yhtään mitä siellä alapäässä tapahtuu, eikä just silloin ole mitään analysaattoreita joilla sen voisi tarkistaa. tällaiselle neuroottiselle bassojen siivoamiselle ei kuitenkaan aina ole tarvetta, ja joskus niin tekemällä saattaa tehdä biisin yleissoundista vähän luonnottomankin, jos käyttää liian jyrkkää ja isoa leikkausta. itse leikkaan vaan selviä ongelmatapauksia.

Jos käytät alle 45 hz taajuusalueelle meneviä saundeja (esim. siniaaltoja), leikkaa niiden yläpuolelta kaikki pois, ja kaikista muista instrumenteista alle 45 hertsin.

siniaaltojen tapauksessa vähän turhaa, kun ei siellä oikein ole mitään mitä leikata. poikkeuksena tietysti se napsahdus jos attack/release on tarpeeksi lyhyenä ja vaihe sattuu olemaan jossain muualla kuin nollassa.

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#30 kirjoitettu 22.03.2013 21:35

Funereal kirjoitti:
Fakap kirjoitti:

• Koita eq-boostien sijaan käyttää leikkauksia.



Mielestäni tämä on aika turha neuvo. Lähtökohdaksi itse ottaisin sen, että jos jotain taajuusaluetta on liikaa, leikkaa sitä, jos jotain liian vähän, boostaa sitä. Boostauksen sijasta muiden alueiden leikkaaminen ja lopullisen äänenvoimakkuuden säätäminen lisää vain turhan työvaiheen.

Funereal muokkasi viestiä 14:20 21.03.2013

Ilmeisesti siis tämän neuvon ajatuksena on se että helposti boostaillessa päädytään tilanteeseen, jossa päällekkäin soivista soittimista jätetään ongelmataajuudet leikkaamatta ja pyritään erottelemaan soittimet toisistaan boostaamalla eri alueita jolloin lopputulos on muhjuinen. Mieluummin tämä kannattaisi sisäistää kuin pyrkiä turhaan välttämään boosteja


Siis joo. Equja kai yleensä käytetään boostaamalla, vaikkei aina kannattais. Ehkä parempi vinkki ois, että ennen equttamista kannattaa miettiä, boostaako tätä vai leikkaako jotain toista. Mielestäni tohon listaan pitäisi muotoilla sellainen vinkki, joka irtaannuttaa tuosta pakkobuustauksesta. Itsekin sorrun siihen koko ajan.

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#31 kirjoitettu 22.03.2013 21:41

Funereal kirjoitti:
Snacke kirjoitti:
Funereal kirjoitti:
Mielestäni tämä on aika turha neuvo. Lähtökohdaksi itse ottaisin sen, että jos jotain taajuusaluetta on liikaa, leikkaa sitä, jos jotain liian vähän, boostaa sitä. Boostauksen sijasta muiden alueiden leikkaaminen ja lopullisen äänenvoimakkuuden säätäminen lisää vain turhan työvaiheen.
boosteja


Lähtökohdaksi ottaisin sen, että äänittää niin, että tarttee mahdollisimman vähän koskea yhtään mihinkään miksausvaiheessa.


Lähtökohdaksi EQ:n käyttöön, neropatti. Sitä paitsi, miksi ei voisi käyttää huonompaa lähtösaundia, jos sen voi korjata miksauksessa? Mun mielestä mitään tarvetta ei ole pyrkiä perfektionismiin äänitysvaiheessa, vaan vain äänittää niin hyvin, että äänet on mahdollista tai jopa helppo miksata yhteen. Paskasta ei saa tietenkään timanttia, mutta en minä "huonommalla lähtösaundilla" mitään paskaa tarkoitakaan.


Nyt puhutaan perusvinkeistä. Lähtökohtaisesti on yleensä parempi korjata soundit mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, koska yleensä se on jälkikäteen vaikeampaa.

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#32 kirjoitettu 22.03.2013 21:43

Nizzine kirjoitti:
Helposti kun näitä ohjeita (tai ylipäätänsä muita miksaukseen liittyviä ohjeita) lukee, niin tulee semmoinen fiilis että "kaikki miksaustavat jotka poikkeavat edellä mainituista, ovat vääriä!"

Tuleeko? Otsikossakin lukee, että kyse on vinkeistä, ei säännöistä. Mutta ehkäpä tuosta on sitten hyvä mainita?

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#33 kirjoitettu 22.03.2013 21:47

Lautajaska kirjoitti:
Syntikkasoundien kanssa on vielä niinkin, että niiden muokkaaminen onnistuu usein paremmin syntikan omilla säädöillä. Joihinkin soundeihin ei kovin merkittävästi edes pysty vaikuttamaan jälkikäteen equttelemalla.

Tämä lienee mainitsemisen arvoinen vinkki senkin takia, että nuo syntikoiden integroidut efektit on (toivottavasti) suunniteltu juurikin niiden omalle soundille.

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#34 kirjoitettu 22.03.2013 22:34

Nizzine kirjoitti:
Fakap kirjoitti:
Nizzine kirjoitti:
Helposti kun näitä ohjeita (tai ylipäätänsä muita miksaukseen liittyviä ohjeita) lukee, niin tulee semmoinen fiilis että "kaikki miksaustavat jotka poikkeavat edellä mainituista, ovat vääriä!"

Tuleeko? Otsikossakin lukee, että kyse on vinkeistä, ei säännöistä. Mutta ehkäpä tuosta on sitten hyvä mainita?


Muutamilta nettisivuilta on tullut luettua (en muista nyt miltä kaikilta) kans miksauksen ohjeita joissa lukee jossain kohdissa "On erittäin tärkeätä osata tämä!" tai jotai "Älä missään nimessä unohda tätä!" ja sit sitä on ihan et "vittu jos mokaan nyt tän niin koko planeetta poksahtaa!". sit ku niitä asioita on tusina joita "ei missään nimessä pidä unohtaa!!!" ja sit muodostuu jo melkei stressi siitä miksaamisesta, jolloin siinä kuolee jo oppimisen ja tekemisen ilokin.

Just saying..

En valitettavasti voi vaikuttaa siihen, miten muilla nettisivuilla nämä jutut ilmaistaan. Mutta näissä vinkeissä kandee toki tehdä faktat selviksi, koska niitäkin on.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#35 kirjoitettu 25.03.2013 08:34

Nizzine kirjoitti:
Fakap kirjoitti:
Nizzine kirjoitti:
Helposti kun näitä ohjeita (tai ylipäätänsä muita miksaukseen liittyviä ohjeita) lukee, niin tulee semmoinen fiilis että "kaikki miksaustavat jotka poikkeavat edellä mainituista, ovat vääriä!"

Tuleeko? Otsikossakin lukee, että kyse on vinkeistä, ei säännöistä. Mutta ehkäpä tuosta on sitten hyvä mainita?


Muutamilta nettisivuilta on tullut luettua (en muista nyt miltä kaikilta) kans miksauksen ohjeita joissa lukee jossain kohdissa "On erittäin tärkeätä osata tämä!" tai jotai "Älä missään nimessä unohda tätä!" ja sit sitä on ihan et "vittu jos mokaan nyt tän niin koko planeetta poksahtaa!". sit ku niitä asioita on tusina joita "ei missään nimessä pidä unohtaa!!!" ja sit muodostuu jo melkei stressi siitä miksaamisesta, jolloin siinä kuolee jo oppimisen ja tekemisen ilokin.

Just saying..


Silloin, kun omat korvat ovat tyytyväiset, ei ole väliä sillä, mitä jossain on sanottu. Ongelma on silloin, kun ei keksi, miten ne saisi tyytyväisiksi. Kun jokin mättää, muttei löydä syytä. Silloin vinkit ovat paikallaan. Ei näissä kukaan voi mitään jumalan sanaa antaa, sillä alan ammattimiehilläkin on hyvin erilaisia tapoja toteuttaa asioita.

^ Vastaa Lainaa


eino233
2 viestiä

#36 kirjoitettu 25.03.2013 19:49

[smile10 smile11

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#37 kirjoitettu 25.03.2013 20:21 Muok:25.03.2013 20:24

Laitetaan nyt tännekin... R.I.P. Mikseri Wiki. Disclaimer, asiat käsiteltävä mielipiteinä koska ei ole oikeaa tai väärää, on vain erilaisia tapoja saavuttaa lopputulos joka sitten joko kuulostaa hyvältä tai ei kuulosta (jolloin se kuulostaa kuitenkin jonkun toisen mielestä hyvältä).

Mikitys (pdf)

Äänitys (pdf)

Miksaus (pdf)

atheos korjasi linkit kun Mikseri ei näemmä osaa 20:21 25.03.2013

^ Vastaa Lainaa


Sunt1o
aka Tuhma Pupu
3460 viestiä
Luottokäyttäjä

#38 kirjoitettu 25.03.2013 21:39

Nizzine kirjoitti:
Muutamilta nettisivuilta on tullut luettua (en muista nyt miltä kaikilta) kans miksauksen ohjeita joissa lukee jossain kohdissa "On erittäin tärkeätä osata tämä!" tai jotai "Älä missään nimessä unohda tätä!" ja sit sitä on ihan et "vittu jos mokaan nyt tän niin koko planeetta poksahtaa!". sit ku niitä asioita on tusina joita "ei missään nimessä pidä unohtaa!!!" ja sit muodostuu jo melkei stressi siitä miksaamisesta, jolloin siinä kuolee jo oppimisen ja tekemisen ilokin.

Just saying..


Voi tätä lähestyä niinkin että on parempi ensin opetella nuo yleiset perusjutut ja tehdä noiden mukaan ja sitten sen jälkeen kun on oppinut ne niin osaa ehkä hahmottaa mitä ne tekee ja milloin niitä kannattaa käyttää ja milloin ei.

Käsitän että jotkut vastustaa vinkkejä tyyliin 'tee näin' kun aina ei kannata tehdä, mutta noin neuvomisen kannalta uskon että se on useesti parempi kuin hypätä suoraan siihen lopputulokseen. Kun sanoo että 'tee näin, tai sitten älä, ei ehkä kannata, ihan sama' niin siitä ei oikein aloittelija opi yhtään mitään.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#39 kirjoitettu 26.03.2013 12:07

Omassa pajassa omaa musiikkia tehdessä on se etu, että siellä saa erehtyäkin ja voi kokeilla vaikka miten kumallisia asioita. Ainahan voi palata alkuun, tai takaisin. Pitääkin testata erilaisia juttuja. Joskus, kun homma ei meinaa edistyä, kokeilemalla voi löytää uuden ideankin. Silloin kannattaa rikkoa kaikkia annettuja vikkejä. Samallahan oppii senkin, mikä ei toimi missään tapauksessa.

Jos tekee työkseen on niskassa aikataulut, joiden sisällä pitää saada valmista. Silloin ei ole varaa kokeiluihin, vaan pitää pysytellä kiltisti ruodussa. Silloin on myös syytä aina olla varma, mitä on tekemässä.

^ Vastaa Lainaa


katai
2114 viestiä

#40 kirjoitettu 26.03.2013 17:15

Lautajaska kirjoitti:
Jos tekee työkseen on niskassa aikataulut, joiden sisällä pitää saada valmista. Silloin ei ole varaa kokeiluihin, vaan pitää pysytellä kiltisti ruodussa. Silloin on myös syytä aina olla varma, mitä on tekemässä.

Toisaalta työkseen tekevältä saatetaan vaatia kokeilukykyä menestystakuulla. Sitä mukaa kun musiikki uudistuu niin pitää osata uudet kikat ja trendit. Riippuu tietysti missä osassa musiikkibisnestä työskentelee.

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu