Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Rumpujen ohjelmointi


IT
IT Resurrected
13575 viestiä

#1 kirjoitettu 09.05.2022 21:44

Rumpujen ohjelmointi


Aloitetaanpa tälle aiheelle kokonaan oma ketjunsa... Elikkä kaikki rumpujen ohjelmoimiseen liittyvä voi olla tämän ketjun aiheena...

Tuossa hyvä kirja aiheesta, ja tuosta linkistä sitä kirjaa pääsee lukemaan taikka lataamaan kirjan itselleen:

Drum Programming: A Complete Guide To Program And Think Like A Drummer


Tuo kirja on alun perin julkaistu jo vuonna 1991, mutta kirjan keskeiset opetukset ovat edelleen kurantteja... Kirjassa selitetään eri rumpujen ja lautasten tehtävät rumpukompissa, ja kuinka niitä ohjelmoidaan...

Että sellaista... Ketjussa voi siis keskustella kaikesta rumpujen ohjelmointiin liittyvästä...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13575 viestiä

#2 kirjoitettu 09.05.2022 22:25 Muok:10.05.2022 02:23

IT kirjoitti:


Tuossa hyvä kirja aiheesta, ja tuosta linkistä sitä kirjaa pääsee lukemaan taikka lataamaan kirjan itselleen:

Drum Programming: A Complete Guide To Program And Think Like A Drummer


Kävin tuota kirjaa läpi, ja oikeastaan on kaksi tapaa kirjoittaa ylös rumpukomppeja: rumpunotaatio ja sitten kirjassa esitetty numerointi... Tuo numerointi tarkoittaa sitä, että jos käytössä on vaikkapa 1/16 osa gridi, niin tahdin eri iskut numeroidaan ykkösestä kuuteentoista...

Esim. niin että bassorumpu kuuluu iskuilla 1 ja 9 ja virveli iskuilla 5 ja 13...

Tein tuohon numerointiin itse sellaisen lisäyksen, että värikoodasin tuon 1/16 osa gridin seuraavalla tavalla bassorummun suhteen:
- 01, 05, 09, 13 iskut ovat VIHREITÄ (eli nämä ovat ne tahdin iskut jotka osuvat neljäsosanuoteilleen, ja tyypillisesti peruskompissa bassari osuu iskuille 01 ja 09, ja virveli iskuille 05 ja 13)....
- 03, 07, 11, 15 ovat KELTAISIA iskuja, ja ovat vielä "rytmissä"...
- Kaikki parilliset iskut (02, 04, 06, 08, 10, 12, 14, 16) ovat PUNAISIA iskuja, ja niissä on selvä off beat fiilis...

Käytännössä bassari siis aika usein osuu vihreille iskuille 01 ja 09, ja toisaalta jollekin keltaisista iskuista... Jos haetaan eksotiikkaa, niin kappaleen temmosta riippuen voidaan bassarirytmiin lisätä punaisia iskuja...


Ja esimerkkejä löytyy vaikkapa tuolta:

Hip Hop drum patterns


Tuolta kun ottaa käsittelyyn nuo kolme ekaa esimerkkiä:

#1
Gang Starr - Family and Loyalty (feat. J.Cole) [Official Audio]

Tuossa piisissä bassarin iskut osuu seuraavasti:
- Vihreät: 01, 09
- Keltaiset: 03, 11

#2
Nas - N.Y. State of Mind (Official Audio)

Tuossa piisissä bassarin iskut osuu seuraavasti:
¤ 1. tahti
- Vihreät: 01
- Keltaiset: 11
¤ 2. Tahti
- Vihreät: 01
- Keltaiset: 03, 11

#3
Grandmaster Flash and the The Furious Five - The Message

Bassarin iskut:
- Vihreät: 01, 05, 09, 13
- Punaiset: 02, 04, 12


En tiedä muista, mutta itseäni tuo värikoodaaminen auttaa tekemään selkoa noista rytmeistä...Jos muistaa mitkä tahdin iskut ovat mitäkin väriä, niin onhan se helpompaa sitten rumpukomppia kehitellä taikka työstää...

Perus rumpukompit lähtevät vihreistä iskuista liikkeelle, ja siihen lisätään tarpeen vaatiessa sitten keltaisia ja punaisia iskuja... Itse näkisin, että olisi osattava tiedostaa ne tilanteet, joissa keltaisia ja varsinkin punaisia iskuja käytetään...

Ja eihän tuossa nyt sen kummempaa ole, mutta tuo auttaa hahmottamaan sitä gridiä piano roll editorissa, kun omassa mielessään ajattelee tahdin eri iskut väreissä... Eli tuo helpottaa sitä rumpukomppien suunnittelua jos tietää mitä on tekemässä...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13575 viestiä

#3 kirjoitettu 10.05.2022 06:34

Katsotaanpa vielä muutama piisi lisää...


#4
Dr. Dre ft. Snoop Dogg - Nuthin' But A G Thang (Official Video)

Bassorummun iskut:
¤ 1. tahti
- Vihreät: 01, 09
- Keltaiset: 07, 15
¤ 2. tahti
- Vihreät: 01, 09
- Keltaiset: 07, 11, 15

#6
Eric B. & Rakim - Paid In Full

Bassorummun iskut:
- Vihreät: 01
- Keltaiset: 07, 11
- Punaiset: 04, 10

#7
Geto Boys - Mind Playing Tricks On Me (Official Video)

Bassorummun iskut:
- Vihreät: 01
- Keltaiset: 07, 11
- Punaiset: 04


Niin, ja oliko näissä mitään säännönmukaisuuksia näissä rumpukompeissa? Eipä oikeastaan muuta kuin se, että bassorummun isku ainakin näissä kaikissa osuu ensimmäisen tahdin ekan iskun kohdalle, mutta muuten rytmit vaihtelee... Ja toisaalta virvelirummun variaatiot 05 ja 13 iskun lisäksi vaikuttavat siihen milloin bassorummun rytmi kuulostaa hyvältä...

Toisaalta kun katselee tän ja edellisen postauksen 6 eri esimerkkiä, niin vain joka kuudes bassorummun isku näissä esimerkeissä on punaisia...

Yleisesti ottaen bassorummun iskut jakautui näissä kuudessa esimerkissä seuraavasti:
- Vihreät: 14
- Keltaiset: 14
- Punaiset: 6

Vihreistä 8 kpl osui 01 iskulle ja 4 kpl 09 iskulle... Yksi isku osui sekä 05 että 13 iskuille, joilla yleensä kuuluu virveli...


Mitä tästä voi oppia? No oikeastaan vain sen, että kun rumpuja ohjelmoi, niin 1/16 osa gridissä suurin osa bassarin iskuista tuppaa osumaan niille parittomille numeroille, jos ajatellaan että tahdin iskut on numeroitu 1-16 tyylisesti...

Parillisillakin iskuilla kuulee bassarin tietyissä piiseissä ja rytmeissä, mutta siinä täytyykin sitten tietää mitä on tekemässä... Aloittelijan kannattaa ensimmäisiä rytmejään suunnitellessaan ja ohjelmoidessaan pysytellä parittomissa iskuissa joista voi poislukea 05 ja 13 iskut eli virvelin iskut vakiopaikallaan ainakin suurimmassa osassa tapauksista...

Tällöin jää 6 iskua, joille suurin osa bassarikompeista rakentuu: 01, 03, 07, 09, 11, 15 ja punaisilla parillisilla iskuilla voi sitten täydentää taikka muuttaa noita rytmejä radikaalistikin, kuten Hip Hopissa usein on tapana... Rock musiikki taitaa kuitenkin pääsääntöisesti käyttää hyväkseen vihreitä ja keltaisia iskuja bassorummun suhteen...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13575 viestiä

#4 kirjoitettu 10.05.2022 06:47

Filius|B kirjoitti:


Mitä paskaa tää nyt on?


Ota nyt vaan rennosti sinäkin siellä parahin Filius...


Kunhan nyt vaan hiukan analysoin aikani kuluksi sitä, että mille iskuille noissa yleisissä rumpukompeissa bassarin iskut tuppaavat osumaan...

Oppiiko tuolla tavalla ohjelmoimaan rumpuja? No ei varmastikaan, mutta ymmärtää ehkäpä paremmin sen, että mille gridin iskuille yleisimmät bassarikompit noin useimmiten rakentuu...

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6888 viestiä

#5 kirjoitettu 10.05.2022 08:31 Muok:10.05.2022 08:39

Muutama sekalainen laini asiaan liittyen:

Batteryssä on mukana oikeastaan kaikki tarvittava jos ei ala hifistellä. Siitähän löytyy erikseen jokaiselle osaselle panorointi, kompressori, kaiku, humanisointi jne. Itse säädän tehdaskaikuja alaspäin koska muuten rummut kumisevat vähän liikaa omaan makuuni nähden.

Ihan ensiksi kannattaa miettiä biisin rakenne ja tavoiteltu tyyli kunnolla jolloin välttyy suurelta määrältä turhaa työtä.

Pianorollin käyttö tuntuu aluksi hankalalta, mutta aika nopeasti oppii ulkoa mikä pianokosketin vastaa mitäkin rumpujen iskua jos käyttää pääsääntöisesti samaa rumpusatsia. Mitä monimutkaisempi rumpusatsi on, sitä suurempi vaara on sekaantua omiin sukkiinsa jos/kun ei ole rumpali. Perusbiisin saa kyllä toimimaan aika pienelläkin satsilla. Batteryssä on kyllä varaa mistä valita ja sinne pystyy tekemään omiakin satseja ja lisäyksiä olemassa oleviin satseihin jos haluaa tai katsoo niitä tarvitsevansa.

Rumpukomppeihin kannattaa etsiä malleja kirjoista. Ainakin täkäläinen kirjasto on tarjonnut useitakin teoksia, joissa komppimallit on otettu oikeista ja tutuista biiseistä. Olen itse etsinyt ja löytänyt tuubistakin todella hyviä videoita joissa rumpali on tehnyt jopa rumpunuotit soittonsa mukaisesti.

Rumpunuottien lukeminen vaatii erittäin huolellista laskemista (hyvin usein juurikin tuolla 1/16 tasolla) jotta iskut osuvat oikeisiin kohtiin. Nuottien yläpuolella olevilla korostusmerkeillä (eli > ) on suuri merkitys; nuo iskut pitää saada muita voimakkaimmiksi velocityä säätämällä. Nuotteihin on myös hyvin usein merkitty pitääkö haitsun olla auki tai kiinni milläkin iskulla; silläkin on erittäin iso merkitys tietyntyylisen kompin toimivuuteen. Nuokin löytyvät helposti kaikista Batteryn satseista.

Samalla kun rakentelee komppia pianorollissa, kannattaa koko ajan pitää mielessä millainen bassolaini biisiin on tulossa ja mitä riffejä siinä on. Jos rummut ja basso eivät keskustele keskenään tai rummut eivät tue riffejä, ei rokkibiisi tule ikinä toimimaan.

Oma toiminta kannattaa tehdä aika systemaattisesti. Teen itse ensin basarin ja virvelin sitten haitsun (tai ride-symbaalin) ja tomit jos ne kuuluvat komppikuvioon. Pellit ja muut tarvittavat korostukset teen rolliin usein vasta siinä vaiheessa kun biisi on melkein valmis. Jos haluaa oikein napakan ja terävän virveli-iskun voi kokeilla tavallista iskua ja reunaiskua samanaikaisina. Tukevaan ja paksuun virveli-iskuun voi kokeilla virveliä ja floor-tomia samanaikaisina.

Panoroin rummut siten kuin ne kuuluvat jos seisoo rumpujen edessä kuulijana eli haitsu oikealle n. klo 03:een, floortom vasemmalle n. klo 21:een sekä basari ja virveli lähelle keskipistettä. Loput ääripäiden väliin. Muitakin tapoja löytyy mutta pääasia on se, ettei koko rumpusatsia panoroi samalla tavalla samaan kohtaan.

Rummut eivät kuulosta luonnollisilta silloin kun dynamiikka puuttuu. Vika on yleensä siinä, että liian monen iskun velocity on vakio eli iskut lyödään ikään kuin yhtä lujaa. jos haluaa hyvän kompin niin pitää käydä läpi lähes jokainen isku, etsiä erityisesti ne joita rumpali kompissa korostaisi (tai joita pitää oppaiden mukaan tietyssä biitissä korostaa) ja nostaa velocityjä. Samalla tavalla pitää etsiä ne iskut jotka hädin tuskin kuuluvat ja vetää velocityä alemmas. Tuolla tavalla komppiin löytyy kunnon syke.

Mitä enemmän näkee vaivaa velocityjen kanssa (eli säätelee niitä vähän eri asentoihin), sitä luonnollisemmalta komppi kuulostaa. Harva rumpali pystyy lyömään täsmälleen samalla voimakkuudella vaikkapa haitsua koko biisin ajan. Pieni yksityiskohta, mutta tärkeä kokonaisuuden kannalta.

Humanisointia kannattaa kokeilla muutamilla raidoilla (aluksi vaikka ride cymbal) joilla saa vieläkin luonnonmukaisemman lopputuloksen perinteiseen rockiin ja poppiin. Kun humanisoi liikaa, saattaa komppi alkaa ontua ja yksittäisiä iskuja joutuu korjailemaan erikseen. Siksi kannattaa aloittaa varovasti.

Vaikka Batteryssä on jo kaikki tavanomaiset rumpukohtaiset miksauksen hienoudet mukana, saa rummut Batterysta ulos aika helposti eri kanaville jos haluaa.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13575 viestiä

#6 kirjoitettu 10.05.2022 10:27

AnttiJ kirjoitti:


Muutama sekalainen laini asiaan liittyen:


Kiitos Antti, että jaksoit nähdä vaivaa ja antaa vinkkejä siitä kuinka hommassa pääsee alkuun... Tossa sun kommentissa tulikin jo aimo annos erilaisia hyviä neuvoja, jotka pyrin parhaani mukaan taitojeni karttuessa ottamaan huomioon rumpujuttuja tehdessä...

Tuo Battery kiinnostaa, ja siksi siitä sulta kysyinkin, kun itse olen aiemmin käyttänyt vain Addictive Drums 2 softaa ja valmiita rumpukomppeja...

Nyt olis kuitenkin tarkoitus opetella käyttämään one shot sampleja käyttäen hyväksi tuota ilmaista Sitala sample playeria, ja opetella käyttämään Reaperin piano rollia rumpujen ohjelmointiin... Veikkaan ettei tässä Reaperin piano rollissa ole kaikkia niitä hienouksia, joita Batteryssä on, mutta pääseepähän nyt ainakin kokeilemaan...

Ostin tossa reilu viikko tai puoltoista sitten Hip Hop samplepaketteja joissa oli rumpusampleja, mutta juuri nyt tänä aamuna ostin vielä kaksi edullista sample pakettia, jotka pitää pelkästään sisällään rumpujen erilaisia sampleja...

Mukana on niin bassorummut, virvelit, haitsut, ride ja crash symbaalit, tom tomit jne... Tom tomien kohdalla olisin toki toivonut, että ne olisi jaoteltu eri tomien mukaan, mutta ilmeisesti tarkoitus on, että siitä yhdestä ja samasta tom tom samplestä muokataan kolmen tomin setti sitä rummun pitchiä eli sävelkorkeutta muokkaamalla...

Aivan ensimmäiseksi pitää siis rakentaa tuossa Sitalassa oma rumpukitti, jota sitten rupean käyttämään hyväkseni ohjelmoinnissa... Sitalaan saa yhteen kittiin mahtumaan 16 erilaista rumpua ja samplea, joten eiköhän tuolla alkuun pääse...

Mutta pitänee tuo Battery pitää mielessä jos tämä homma menee sen verran vakavaksi, että opin ihan oikeasti tekemään rumpukomppeja eri tyylisiin piiseihin... Aikaa tässä varmaan saa menemään aika lailla, mutta eipä tässä mikään kiire olekaan minnekään...

Kiitokset vielä Antti sulle hyvistä vinkeistä!

^ Vastaa Lainaa


veikko-antero
261 viestiä

#7 kirjoitettu 10.05.2022 11:02

Hmmm... en oo nyt tietty ihan varma mut etkös sä sais tuon oman kitin tehtyä myös addictivessa? Ja ihan yhtä lailla sä voit omat kompit siihen tehä pianorollissa.

Mä yleensä teen peruskompin midilooppina ja sit kun biisin tarvittavat kolistelut on tehtyinä "liimaa" loopit pitemmiksi raidoiksi ja finistelee sitte.

^ Vastaa Lainaa


geeli
3735 viestiä

#8 kirjoitettu 10.05.2022 11:09

Oon nyt seurannut tätä IT:n "hiphoppailua" tässä...Löysin sulle pari linkkiä:

Masters of Sampling DJ Premier

DJ Premier tekee ja on tehnyt sample-pohjaista ja vain sample-pohjaista jo kymmeniä vuosia. Eli kannattaa lukea tuo, jos
samplejen kanssa tekeminen kiinnostaa...

Toinen tärkeä juttu on rummut...ja nimenomaan break-beatit. Tässä juttu niistä:

The Samplers Behind 90s Jungle and Drum and Bass

Vaikeahan sitä saundia on rakentaa, jos ei ole kuunnellut räppiä todella kauan.

Genrejä, joihin haluat tutustua ovat jungle, drum n bass, trap, hiphop, jne.

Minähän tein pitkään myös vain sample-pohjaista. Sitten opin hieman bassojen soittamisesta ja muusta sellaisesta...

Itse sain aloittelevana neuvon rumpujen tekemiseen: etsi niitä vinyyleiltä...

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6888 viestiä

#9 kirjoitettu 10.05.2022 11:50

IT kirjoitti:
Kiitokset vielä Antti sulle hyvistä vinkeistä!


Eipä kestä. Amatöörivinkit ovat aina ilmaisia, mutta ovatko ne hyviä ... se ratkennee vasta kun kokeilee.

Sehän tuossa vielä on, että uskoakseni muuallakin kuin pro toolsissa pianorollissa rakenneltua komppia pystyy copy-pasteamaan mikä helpottaa hitosti. Kopio tulee näkyviin MIDI-nuotteina eikä esim. "kuvana", jota ei voisi muokata. Siihen kopioituun pätkään voi tehdä helposti pieniä fiksauksia jos haluaa etteivät vaikkapa biisin kaikki A-osat kuulosta ihan samoilta.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13575 viestiä

#10 kirjoitettu 10.05.2022 12:10

veikko-antero kirjoitti:


Hmmm... en oo nyt tietty ihan varma mut etkös sä sais tuon oman kitin tehtyä myös addictivessa? Ja ihan yhtä lailla sä voit omat kompit siihen tehä pianorollissa.

Mä yleensä teen peruskompin midilooppina ja sit kun biisin tarvittavat kolistelut on tehtyinä "liimaa" loopit pitemmiksi raidoiksi ja finistelee sitte.


Joo... Itse asiassa kävin nopeasti selaamassa AD2:n manuaalia, ja en löytänyt varsinaisen oman kitin tekemisen mahdollisuutta ulkopuolisista sampleista, mutta toki niistä rummuista jotka olet AD2:een hankkinut, niin saa tehtyä oman kitin, jota voi sitten myöhemmin käyttää rumpukompeissa...

Mutta se hyöty tosta AD2:n manuaalin pikaisesta silmäilystä oli, että voin näköjään ottaa siitä ulos one shot samplejä wav muodossa käytettäväksi DAW:ssa esimerkiksi...

Tuo muuttaakin koko tän mun pelikentän uusiksi... Latasin juuri Ghosthack sivustolta rumpusamplejä reilun 30 euron edestä, mutta tuo että pystyn ottamaan omat samplet ulos wav muodossa AD2:sta tekee homman siinä mielessä helpommaksi, että AD2:n rumpusaundit on kanssa laadukkaita, ja sopii myös enemmän Rock tyylisen musiikin rumpukomppien perustaksi kuin nuo Ghosthackin samplet, jotka nyt kuitenkin on enemmän tarkoitettu Hip Hoppiin ja elektroniseen musiikkiin...

Nyt seuraava etappi mulla tässä onkin, että kaiken muun opiskelun ohessa teen tuohon Sitala sample plugariin muutaman erilaisen custom rumpukitin, siis sekä Hip Hop tyylisen että Rock tyylisen... Tuon Rock tyylisen kitin aion tehdä käyttäen hyväksi niitä sampleja, jotka pystyn ottamaan suoraan ulos AD2:sta...

Ja siis kun puhuit midiloopeista, niin itsekin olen tähän asti tehnyt rumpukomppini piiseihini drag and drop periaatteella suoraan AD2:sta, ja hyvin harvoin tehnyt niihin mitään muutoksia piano rollissa paria Hip Hop kokeilua lukuun ottamatta...

Olen siis yleensä piisiä soittanut kitarasoftasta komppina, ja siihen päälle käyttänyt AD2:n standalone versiota etsiessäni piisiin sopivaa rumpukomppia... Sitten kun oikea komppi variaatioineen on löytynyt, mulla on ihan ensimmäiseksi ollut tapana kasata se rumpuraita, ja soittaa sen päälle raita komppikitaraa, jotta sen piisin työstössä pääsee alkuun...

Saapa nähdä mitenkä tuo mun workflow tulee muuttumaan, jos jatkossa on tarkoitus käyttää tuota piano rollia hyödyksi pääsääntöisesti... Voi olla, että alussa joutuu tukeutumaan myös noihin valmiisiin midilooppeihin, joita AD2 tarjoaa, ja sitten lähtee niitä työstämään...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13575 viestiä

#11 kirjoitettu 10.05.2022 12:19

geeli kirjoitti:


Oon nyt seurannut tätä IT:n "hiphoppailua" tässä...Löysin sulle pari linkkiä:

Vaikeahan sitä saundia on rakentaa, jos ei ole kuunnellut räppiä todella kauan.

Genrejä, joihin haluat tutustua ovat jungle, drum n bass, trap, hiphop, jne.

Itse sain aloittelevana neuvon rumpujen tekemiseen: etsi niitä vinyyleiltä...


Kiitos geeli sullekin linkeistä... Pitänee käydä lueskelemassa kunhan tässä kerkiän...

Siis itsehän en ole niinkään kiinnostunut niiden samplejen luomisesta tyhjästä, vaan tarkoitus on käyttää valmiita rumpusampleja, joita hommasin Ghosthack sivustolta... Lisäksi mun rumpusofta AD2 näköjään mahdollistaa wav samplejen ulos ottamisen siitä eri rummuista, eli one shottien luomisen, ja niiden käyttämisen esim. tossa ilmaisessa Sitala sample playerissä, joka toimii myös Reaperissä...

Ei tarvitse kuin AD2:n Kit näkymässä iskeä yksi lyönti haluamaasi rumpua, ja se tallentaa siitä wav tiedoston, jonka voi drag and drop periaatteella siirtää sitten Windowsin puolelle haluamaasi kansioon... Ja tossa Kit näkymässä niitä rumpuja pääsee vaihtamaan ja säätämään ja efektoimaan ennen sitä wav tallennusta, joten tuo kuulostaa nyt lupaavalta...

Ja joo, pitänee tuota Hip Hoppia ruveta kuuntelemaan aina välillä myös sillä silmällä, että jotain jäisi käteen niistä rumpusaundeista ja kompeista...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13575 viestiä

#12 kirjoitettu 10.05.2022 12:24

AnttiJ kirjoitti:


Eipä kestä. Amatöörivinkit ovat aina ilmaisia, mutta ovatko ne hyviä ... se ratkennee vasta kun kokeilee.

Sehän tuossa vielä on, että uskoakseni muuallakin kuin pro toolsissa pianorollissa rakenneltua komppia pystyy copy-pasteamaan mikä helpottaa hitosti. Kopio tulee näkyviin MIDI-nuotteina eikä esim. "kuvana", jota ei voisi muokata. Siihen kopioituun pätkään voi tehdä helposti pieniä fiksauksia jos haluaa etteivät vaikkapa biisin kaikki A-osat kuulosta ihan samoilta.


Kiitokset tästäkin vinkistä...

Pitänee tosiaan katsoa, että kuinka pitkissä pätkissä noita rumpukomppeja kannattaa ruveta työstämään piano rollissa... 2 ja 4 tahtia tuntuisi sopivilta... Niitä 4 tahdin pituisia looppeja voi tosiaan sitten kopioida ja liimata siihen raidalle, ja niitähän voi varioida esim. sen suhteen että mihinkä tulee fillejä...

Onko sulla Antti muuten mitään vinkkiä noista fillien teosta piano rollissa... Itsestäni ainakin tuntuu näin matkan alussa, että fillien teko tuntuu kaikkein vaikeimmalta, koska niitähän on niin erilaisia, ja kaikki ei tietenkään ole tom tom fillejä...

^ Vastaa Lainaa


veikko-antero
261 viestiä

#13 kirjoitettu 10.05.2022 13:03 Muok:10.05.2022 13:04

Kappas joo... ei näemmä saa omia sampleja tuohon addictiveen.
Mut joo... mä ehkä tekisin tässä tapauksessa homman sit niin, että tweekkaisin addictiven mieleisekseni, koska tuntuis olevan pätevä ja monipuolisempi kuin sitala. Ja sit omat samplet ulos sitalan kautta.
Se on sit makuasia haluaako sitalasta ulos tuleville oman midiraitansa vai routtaako homman niin että saa kaiken komppiin liittyvän samaan midi raitaan.
Mä ite tekisin raitapresetin jossa kaikki tarvittava sillai että voi halutessaan käyttää yhtä midiraitaa, koska se nopeuttaa hommia yksinkertasissa jutuissa.

Trackpresetit on reaperissa oiken miellyttävä asia jos/kun on vakioasioita mitä käyttää. Esim spitriren bbc orchestran trackpresettien nysväämiseen mulla meni hyvä tovi, mutta kun ne on kerran tehty homman käyttö on ihan hitosti vaivattomampaa.

veikko-antero muokkasi viestiä 13:04 10.05.2022

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13575 viestiä

#14 kirjoitettu 10.05.2022 13:50

veikko-antero kirjoitti:


Kappas joo... ei näemmä saa omia sampleja tuohon addictiveen.
Mut joo... mä ehkä tekisin tässä tapauksessa homman sit niin, että tweekkaisin addictiven mieleisekseni, koska tuntuis olevan pätevä ja monipuolisempi kuin sitala. Ja sit omat samplet ulos sitalan kautta.
Se on sit makuasia haluaako sitalasta ulos tuleville oman midiraitansa vai routtaako homman niin että saa kaiken komppiin liittyvän samaan midi raitaan.
Mä ite tekisin raitapresetin jossa kaikki tarvittava sillai että voi halutessaan käyttää yhtä midiraitaa, koska se nopeuttaa hommia yksinkertasissa jutuissa.

Trackpresetit on reaperissa oiken miellyttävä asia jos/kun on vakioasioita mitä käyttää. Esim spitriren bbc orchestran trackpresettien nysväämiseen mulla meni hyvä tovi, mutta kun ne on kerran tehty homman käyttö on ihan hitosti vaivattomampaa.


Jep... Kiitos näistäkin vinkeistä... Mun pitäisi itse asiassa tutustua tuohon Reaperiin paremmin, kun olen peruslaiskana mennyt lähinnä "need to know" meiningillä opetellen aina vain sen, mitä on kulloinkin tarvinnut...

Tosta AD2:n ja Sitalan käytöstä, niin ajattelin nyt kuitenkin opetella käyttämään tuota Sitalaa, koska se on varsinainen sample player siinä mielessä, että noiden ostamieni sample pakettien avulla on mahdollista tehdä Hip Hopilta kuulostavia rumpuraitoja... AD2:n saundivalikoima vaan tuntuu olevan enemmän Rock tyyppinen...

Mut mä luulen, että löydän jatkossa käyttöä kummallekin softalle...

Olen muuten nyt käyttänyt Sitalaa Reaperissä siten, että olen ottanut kaikki eri rummut (16 kpl) omalle raidalleen... Homma toimii siten, että luot Reaperissä uuden raidan, jolle lataat VSTi instrumenttina tuon Sitalan... Sitten kun sen Sitalan avaa, niin sieltä valikosta valitsee kuinka monta kanavaa haluaa, ja valitsee 16, jolloin Reaper luo sulle automaattisesti 16 lisäraitaa...

Eli niitä raitoja tulee 1 + 16... Pääraita, jolle kaikki eri kanavat summautuu, ja sitten erilliset kanavat kullekin rummulle... Tuo on hyödyllinen, kun tossa mun 802b demossa esim. efektoin rumpuja siten, että lisäsin virveli kanavalle Hall reverbiä...

Muutoin tuo Sitala näyttäisi toimivan siten, että kaikki midi jutut tulee sille pääraidalle, eli kun piano rollissa ohjelmoi rumpuja, niin siitä tulee yksi miditiedosto per looppi, ja se menee sille pääraidalle, jonka lisäksi eri rumpuja pääsee twiikkailemaan niillä 16 rumpukohtaisella raidalla...

Tossa onkin jo ihan tarpeeksi säätämistä mulle tähän hätään, kun olisi niin paljon opeteltavaa...

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6888 viestiä

#15 kirjoitettu 10.05.2022 14:11

IT kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:


Eipä kestä. Amatöörivinkit ovat aina ilmaisia, mutta ovatko ne hyviä ... se ratkennee vasta kun kokeilee.

Sehän tuossa vielä on, että uskoakseni muuallakin kuin pro toolsissa pianorollissa rakenneltua komppia pystyy copy-pasteamaan mikä helpottaa hitosti. Kopio tulee näkyviin MIDI-nuotteina eikä esim. "kuvana", jota ei voisi muokata. Siihen kopioituun pätkään voi tehdä helposti pieniä fiksauksia jos haluaa etteivät vaikkapa biisin kaikki A-osat kuulosta ihan samoilta.


Kiitokset tästäkin vinkistä...

Pitänee tosiaan katsoa, että kuinka pitkissä pätkissä noita rumpukomppeja kannattaa ruveta työstämään piano rollissa... 2 ja 4 tahtia tuntuisi sopivilta... Niitä 4 tahdin pituisia looppeja voi tosiaan sitten kopioida ja liimata siihen raidalle, ja niitähän voi varioida esim. sen suhteen että mihinkä tulee fillejä...

Onko sulla Antti muuten mitään vinkkiä noista fillien teosta piano rollissa... Itsestäni ainakin tuntuu näin matkan alussa, että fillien teko tuntuu kaikkein vaikeimmalta, koska niitähän on niin erilaisia, ja kaikki ei tietenkään ole tom tom fillejä...


Nuo fillit ovat kaikkein hankalampia amatöörille enkä ole onnistunut löytämään yhtään selkeää "fillimalli tai -ohjekirjaa".

Jotain on tarttunut päähän kun olen tutkinut translitteroituja rumpupahveja joihin on merkitty hyvinkin tarkasti miten joku kinkkisempi kohta on soitettu. Eli jos menet kirjastoon ja haet nuotistosta "full-score"-pahveja (eli niitä missä on kaikki bändin instrumentit litteroituina) niin niistä löytyy todennäköisesti jotain käyttökelpoista filliä rumpunuoteista.

Myös jostain Guitar Playeria vastaavista rumpalin maailma-tyyppisistä lehdistä löytynee hyödyllisiä vinkkejä jos kirjastossa sattuisi sellaisia lehtiä olemaan. Sitten on tietysti tuo tuubirumpaleiden laaja kirjo, joilta saattaa oppia jotain sieltäkin.

Kannattanee aloittaa helpoista parin iskun filleistä, jotka eivät "tapa" komppia vaan täydentävät sitä muutamalla virvelin tai tomin lisäiskulla. Sekin kuulosta paljon paremmalta kuin pelkkä samana toistuva komppi.

Hyviä fillejä tulee ikään kuin automaattisesti siitäkin, että korostaa tahdin tai säkeistön loppuun tulevaa riffiä sopivalla tavalla.

^ Vastaa Lainaa


veikko-antero
261 viestiä

#16 kirjoitettu 10.05.2022 14:20

IT kirjoitti:
veikko-antero kirjoitti:


Kappas joo... ei näemmä saa omia sampleja tuohon addictiveen.
Mut joo... mä ehkä tekisin tässä tapauksessa homman sit niin, että tweekkaisin addictiven mieleisekseni, koska tuntuis olevan pätevä ja monipuolisempi kuin sitala. Ja sit omat samplet ulos sitalan kautta.
Se on sit makuasia haluaako sitalasta ulos tuleville oman midiraitansa vai routtaako homman niin että saa kaiken komppiin liittyvän samaan midi raitaan.
Mä ite tekisin raitapresetin jossa kaikki tarvittava sillai että voi halutessaan käyttää yhtä midiraitaa, koska se nopeuttaa hommia yksinkertasissa jutuissa.

Trackpresetit on reaperissa oiken miellyttävä asia jos/kun on vakioasioita mitä käyttää. Esim spitriren bbc orchestran trackpresettien nysväämiseen mulla meni hyvä tovi, mutta kun ne on kerran tehty homman käyttö on ihan hitosti vaivattomampaa.


Jep... Kiitos näistäkin vinkeistä... Mun pitäisi itse asiassa tutustua tuohon Reaperiin paremmin, kun olen peruslaiskana mennyt lähinnä "need to know" meiningillä opetellen aina vain sen, mitä on kulloinkin tarvinnut...

Muutoin tuo Sitala näyttäisi toimivan siten, että kaikki midi jutut tulee sille pääraidalle, eli kun piano rollissa ohjelmoi rumpuja, niin siitä tulee yksi miditiedosto per looppi...



Samalla periaatteella mäkin reaperia käytän.

Pikku nysvällä saat tosiaan midiraidan jolla voit ohjata sekä sitalaa että addictivea.

Ja sit tosiaan... teet miten vaan niin suosittelen että kun oot saanu homman ns nippuun niin teet siitä trackpresetin ni ei tarvi uudelleen ja uudelleen nysväillä samoja asioita vaan kaikki tarvittavat raidat, folderit, bussit, asetukset, plugarit yms tulee valmiina kun tekee trackin.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13575 viestiä

#17 kirjoitettu 10.05.2022 14:26

AnttiJ kirjoitti:


Nuo fillit ovat kaikkein hankalampia amatöörille enkä ole onnistunut löytämään yhtään selkeää "fillimalli tai -ohjekirjaa".

Kannattanee aloittaa helpoista parin iskun filleistä, jotka eivät "tapa" komppia vaan täydentävät sitä muutamalla virvelin tai tomin lisäiskulla. Sekin kuulosta paljon paremmalta kuin pelkkä samana toistuva komppi.


Kiitosta näistäkin vinkeistä...

Mullakin siis pari opusta rumpukompeista, joita en ole koskaan kokeillut että miltä ne niissä esitetyt kompit kuulostaa, mutta nyt ajattelin ottaa tuon asiakseni... Kaivoin juuri itse asiassa nuo ohuet kirjaset esille...

Ja toki, tarkoitus olisi nimenomaan yrittää alussa yksinkertaisia fillejä... Yksi keino löytää niitä on tietty se, että käyttää tuota AD2:sta hyväksi eli tuo sieltä niitä midi tiedostoja Reaperiin, ja tutkiskelee kuinka niiden fillit on toteutettu... Sitten vaan yrittää itse toteuttaa samat fillit Sitalaa ja Reaperin pianorollia hyödyntäen, niin että pyrkii ohjelmoimaan itse samat rytmit ja fillit...

Ja tuo, kun sanoit ettet ole onnistunut löytämään varsinaista fillikirjaa, niin itse olen törmännyt nyt juuri samaan ongelmaan... Nää kirjat mitä mulla on, ja mitä olen etsiskellyt esim. Amazonilta on aika lailla peruskomppeja täynnä, mutta fillit on harvassa...

Sama ongelma tuntuisi olevan Hip Hop rumpukomppien osalta... Tuolla on hirveä määrä oppaita samplaamisestä, räppäämisestä ja kaikesta muusta kuin nimenomaan Hip Hop rumpukomppien tekemisestä...

Tässä mielessä rumpuoppaissa on iso aukko... Pitäisi varmaan kirjoittaa Wileyn kirjakustantamoon Indianaan, että lisäävät "For Dummies" kirjasarjaan pari uutta kirjaa... Heillä jo rumpuopas on fyysisten rumpujen soittoon, niin voisivat tehdä oppaat a) rumpufillien soittamisesta ja ohjelmoinnista, sekä b) Hip Hop rumpujen ohjelmoinnista...

Veikkaan, että kummallekin olisi kysyntää...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13575 viestiä

#18 kirjoitettu 10.05.2022 14:30

veikko-antero kirjoitti:


Ja sit tosiaan... teet miten vaan niin suosittelen että kun oot saanu homman ns nippuun niin teet siitä trackpresetin ni ei tarvi uudelleen ja uudelleen nysväillä samoja asioita vaan kaikki tarvittavat raidat, folderit, bussit, asetukset, plugarit yms tulee valmiina kun tekee trackin.


Joo, pitänee katsoa tässä kunhan kerkeää, että miten tuo toimii... Varmaankaan mistään rakettitieteestä ei ole tässäkään tapauksessa kysymys, joten eiköhän tuo onnistu pienellä opiskelulla... Helpottaisi varmastikin kummasti sitä ettei tarvitse tehdä turhaa työtä uusia projekteja pohjustaessa...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13575 viestiä

#19 kirjoitettu 10.05.2022 15:29

AnttiJ kirjoitti:


Nuo fillit ovat kaikkein hankalampia amatöörille enkä ole onnistunut löytämään yhtään selkeää "fillimalli tai -ohjekirjaa".


No nyt rupesin varta vasten noita etsimään ja käytin apuna USA:n Amazon sivustoa... Seuraavat kirjat filleistä on helposti tilattavissa Suomeen:

¤ Adlibris
Essential Drum Fills
Filling In The Grooves

¤ The Book Depository
Drummer's Guide To Fills
Essential Drumset Fills : Musicians Institute


Book Depository sijaitsee englannissa, mutta niiden hintoihin sisältyy lähetyskulut + tulli- ja alvmaksut Suomeen...

Itseäni noista kiinnostaisi nimenomaan:
- Filling In The Grooves (2019) Adlibrikselta (33,30 Eur)
- Drummer's Guide To Fills (2018) Book Depositoryltä (21,50 eur)


Joo, enpä muuten ole itsekään aiemmin törmännyt näihin, vaikka olen fillikirjoja hakenut... Ja aika uusia nämä ovat, iältään vain reilun 10 vuotta max, joten ei varmaankaan ihme jos et säkään Antti näihin aiemmin ole törmännyt...

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#20 kirjoitettu 10.05.2022 16:21

IT kirjoitti:
Sama ongelma tuntuisi olevan Hip Hop rumpukomppien osalta... Tuolla on hirveä määrä oppaita samplaamisestä, räppäämisestä ja kaikesta muusta kuin nimenomaan Hip Hop rumpukomppien tekemisestä...

johtuu varmaan siitä et jos on rytmitajua niin noi tulee luonnostaan, ja jos ei oo rytmitajua ni on vähän menetetty tapaus.

^ Vastaa Lainaa


art074
1273 viestiä

#21 kirjoitettu 10.05.2022 17:14

veezay kirjoitti:
IT kirjoitti:
Sama ongelma tuntuisi olevan Hip Hop rumpukomppien osalta... Tuolla on hirveä määrä oppaita samplaamisestä, räppäämisestä ja kaikesta muusta kuin nimenomaan Hip Hop rumpukomppien tekemisestä...

johtuu varmaan siitä et jos on rytmitajua niin noi tulee luonnostaan, ja jos ei oo rytmitajua ni on vähän menetetty tapaus.


menetetyille tapauksille tosin on esim. Ezdrummer, jossa on jokaiseen yksittäiseen valmiskomppiin tuhoton määrä valmisfillejä tarjolla.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13575 viestiä

#22 kirjoitettu 10.05.2022 18:15

IT kirjoitti:

Sama ongelma tuntuisi olevan Hip Hop rumpukomppien osalta... Tuolla on hirveä määrä oppaita samplaamisestä, räppäämisestä ja kaikesta muusta kuin nimenomaan Hip Hop rumpukomppien tekemisestä...


veezay kirjoitti:

johtuu varmaan siitä et jos on rytmitajua niin noi tulee luonnostaan, ja jos ei oo rytmitajua ni on vähän menetetty tapaus.


art074 kirjoitti:

menetetyille tapauksille tosin on esim. Ezdrummer, jossa on jokaiseen yksittäiseen valmiskomppiin tuhoton määrä valmisfillejä tarjolla.


Joo, taitaa muuten olla niin, että kaikki vähänkään lahjakkaat rock rumpalit on sitten olleet menetettyjä tapauksia, kun ovat joutuneet opiskelemaan rumpujen soittoa ja rytmejä ja fillejä vuosikaudet ennen huipulle pääsyään...

Itse asiassa jos ihan vakavissaan tähän aiheeseen jotakin sanoisi, niin ne monet hip hop kompit, joita olen nähnyt, ja joita tähänkin ketjuun alussa linkkasin esimerkkipiiseineen, niin on sen verran mutkikkaita, että veikkaan ettei keskiverto biitin tekijä tule sellaisia heti ajatelleeksi...

Rytmitajua voi olla luonnostaan, muttei hoksottimia ja asiantuntemusta luoda hieman tavallisuudesta poikkeavaa...

¤¤¤
Ja jos lisää pitäisi keskustelun aiheita keksiä, niin mitenkäs tuo tempo? Tempohan on helvetin tärkeä juttu siinä suhteessa, että sama komppi taikka filli soitettuna eri temmolla kuulostaa ihan erilaiselta ja niissä on eri fiilis...

Hyvään rumpuohjelmointiin ei pelkästään tarvita rytmien ja fillien tuntemusta, vaan pitää myös osata käyttää oikeita rytmejä oikeanlaisissa temmoissa...

^ Vastaa Lainaa


art074
1273 viestiä

#23 kirjoitettu 10.05.2022 19:03 Muok:10.05.2022 19:05

IT kirjoitti:

Joo, taitaa muuten olla niin, että kaikki vähänkään lahjakkaat rock rumpalit on sitten olleet menetettyjä tapauksia, kun ovat joutuneet opiskelemaan rumpujen soittoa ja rytmejä ja fillejä vuosikaudet ennen huipulle pääsyään...



ei kun siis 'lahjakas' nimenomaan omaa sitä rytmitajua eikä tällöin ole 'menetetty tapaus'.

Soittotekniikkaa voi toki oppia ja kehittää vuosien mittaan. Kukin tavallaan. Yleensä kai on tapana kuunnella ja sitten apinoida idoleitaan ja kehittyä sitä kautta. Rummut kuitenkin on soitin jonka jokainen pikkudetalji erottuu yleensä selvästi miksauksessa, joten siinä mielessä se apinointikin on jo aloittelijalla helpompaa.

Tässä siis oli tarkoituksena vain pohtia mistä johtuu että rummuttamisesta löytyy niukanlaisesti opaskirjoja. Osasyynä varmasti on se että esim. kitaran tai pianon alkeet voi melkein jokainen harrastelija oppia edes välttävästi. Mutta edes siedettävän tasoista rumpalia voi tulla kuitenkin vain melkoisen pienestä osasta väestöä. Ehkä tuo pätee yhtä lailla myös biittien tekemiseen??

Toki rumpuja(kaan) ei välttämättä tarvi osata soittaa edes siedettävän tasoisesti jos se palvelee musiikkia. Crazy Horsen Ralph Molina, White Stripesin Meg White ja metallipiireissä Lars Ulrich ovat tästä ehkä tunnetuimpia esimerkkejä.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6888 viestiä

#24 kirjoitettu 10.05.2022 20:12

IT kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:


Nuo fillit ovat kaikkein hankalampia amatöörille enkä ole onnistunut löytämään yhtään selkeää "fillimalli tai -ohjekirjaa".


No nyt rupesin varta vasten noita etsimään ja käytin apuna USA:n Amazon sivustoa... Seuraavat kirjat filleistä on helposti tilattavissa Suomeen:

¤ Adlibris
Essential Drum Fills
Filling In The Grooves

¤ The Book Depository
Drummer's Guide To Fills
Essential Drumset Fills : Musicians Institute


Book Depository sijaitsee englannissa, mutta niiden hintoihin sisältyy lähetyskulut + tulli- ja alvmaksut Suomeen...

Itseäni noista kiinnostaisi nimenomaan:
- Filling In The Grooves (2019) Adlibrikselta (33,30 Eur)
- Drummer's Guide To Fills (2018) Book Depositoryltä (21,50 eur)


Joo, enpä muuten ole itsekään aiemmin törmännyt näihin, vaikka olen fillikirjoja hakenut... Ja aika uusia nämä ovat, iältään vain reilun 10 vuotta max, joten ei varmaankaan ihme jos et säkään Antti näihin aiemmin ole törmännyt...


Ei ole kyllä koskaan osunut tutkaani, mutta hyvä on kun edes nyt löytyy.

^ Vastaa Lainaa


art074
1273 viestiä

#25 kirjoitettu 10.05.2022 20:40

art074 kirjoitti:

menetetyille tapauksille tosin on esim. Ezdrummer, jossa on jokaiseen yksittäiseen valmiskomppiin tuhoton määrä valmisfillejä tarjolla.


Mainitsin nuo EZ:n valmiskompit ja fillikirjastot ihan siksi että käsittääkseni ne kuitenkin on luotu juuri siksi että rytmihäiriöisetkin voivat päästä toimivaan lopputulokseen erittäin vähäisellä vaivalla, ja vieläpä ulkoistamatta koko rummutusprosessia.

Ez:ssä muuten nuo kaikki rumpukioskit on jo oletuksena muistaakseni pannattu ns. oikein, eli ne soivat realistisesti koko stereokentän leveydellä. Toki ne ovat DAW:issa täysin muokattavissa, sillä Ez luo jokaiselle yksittäiselle rummulle oman raitansa ja näihin raitoihin pystyi sitten lisäämään haluamansa efektit kuhunkin, ja tekemään kaiken mitä ns. normaali audioraidoillekkin. Itselläni on perussetissä aina 12 rumpuraitaa (snare, hi-hat, 3x tom, 2x bass drum, 2x crash, ride, room, overhead) ja tietysti oma masteri noille kaikille kimpassa.

Ainakin kakkosversioon oli saatavilla myös hip-hop extensio. Toki tuon EZ:n ja yhden lisäosan hinnalla saa jo muutaman varmasti ihan hyvän kirjan aiheesta.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13575 viestiä

#26 kirjoitettu 10.05.2022 21:28

art074 kirjoitti:


ei kun siis 'lahjakas' nimenomaan omaa sitä rytmitajua eikä tällöin ole 'menetetty tapaus'.

Tässä siis oli tarkoituksena vain pohtia mistä johtuu että rummuttamisesta löytyy niukanlaisesti opaskirjoja. Osasyynä varmasti on se että esim. kitaran tai pianon alkeet voi melkein jokainen harrastelija oppia edes välttävästi. Mutta edes siedettävän tasoista rumpalia voi tulla kuitenkin vain melkoisen pienestä osasta väestöä. Ehkä tuo pätee yhtä lailla myös biittien tekemiseen??


Joo, siis tuo mun heitto lahjakkaista rock rumpaleista oli ihan läppää vaan... Toki lahjakkailla on enemmän sitä rytmitajua kuin muilla, ja sen takia he pärjäävätkin... Mutta rumpujen soiton, kuten minkä tahansa soittimen, osaaminen huipputasolla vaatii lahjakkailtakin kovaa työtä... Pointti taitaa kuitenkin olla se, että lahjattomat ei pääse sinne huipulle koskaan...

Ja siis rummuttamisestahan löytyy paljonkin opaskirjoja... Ei tarvitse kuin käydä Amazonin verkkokaupassa tuo todetakseen... Mutta se mistä en ole löytänyt kunnon opusta on Hip Hop rytmien ohjelmointi... Tässäkin tapauksessa on paljon opaskirjoja, jotka opastavat esim. EDM tyylisten rumpukomppien saloihin, mutta Hoppareitten on tyydyttävä YouTube videoihin, ja sitten netissä kyllä googlettamalla löytyy paljonkin materiaalia muussa muodossa...

Mut totta on varmastikin se, ettei rumpujen soittoon ole yhtä paljon oppaita kuin vaikkapa kitaran taikka pianon soittoon, mikä johtuu jo varmastikin ihan markkinasta... Niitä kotonaan rumpujen soittoa harrastavia kun on varmastikin huomattavasti vähemmän kuin kitaran taikka kiipparin omistajia...

Ja sit kun pohditaan lahjakkuutta, niin toki rumpujen fyysinen soitto ja sitten tuo softapohjainen ohjelmointi eroaa oleellisesti toisistaan... Tällainenkin tyyppi, joka ei kunnolla oppisi oikeaa rumpusettiä paukuttelemaan, voi oppia paljon helpommalla yhtä ja toista niiden komppien luomisesta kuitenkin...

Ja varmasti olet oikeassa siinä, että biittien tekijöitäkin on joka lähtöön... Toiset vaan haldaa sen homman luonnostaan paremmin kuin toiset...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13575 viestiä

#27 kirjoitettu 10.05.2022 21:35

art074 kirjoitti:


Itselläni on perussetissä aina 12 rumpuraitaa (snare, hi-hat, 3x tom, 2x bass drum, 2x crash, ride, room, overhead) ja tietysti oma masteri noille kaikille kimpassa.


Joo, tuo nyt lataamani ja käyttämäni ilmainen Sitala plugari mahdollistaa rumpusetin luomisen 16 eri elementistä, ja jokaisen saa kanssa omalle raidalleen Reaperissä...

Tämä ilta mulla menikin mukavasti, kun otin Addictive Drums 2:sta ulos one shotteja wav tiedostoina, ja loin AD2:n rumpusaundeista itselleni pienen sample kirjaston... Sitten loin noiden samplejen avulla itselleni oman rumpusetin tuohon Sitala plugariin, ja nyt voin Reaperissä ohjelmoida piano rollissa rumpukompit, ja Sitala soittaa ne käyttäen hyväkseen AD2:n pohjalta luotuja sampleja...

Kaikki näyttäisi toimivan, ja nyt ei sitten muuta kuin komppeja ja niiden ohjelmointia opettelemaan...

^ Vastaa Lainaa


art074
1273 viestiä

#28 kirjoitettu 10.05.2022 21:50

jees, have fun! Ja muista nukkua välillä.

^ Vastaa Lainaa


veikko-antero
261 viestiä

#29 kirjoitettu 10.05.2022 22:13

Mä nyt vielä tän viestin verran jankutan etten oikeen tajua mikä järki on ottaa addictivesta soundit, siirtää ne sitalaan ja tehdä sit sitalan kanssa niitä asioita jotka vois tehdä ehkä paremmin ja monipuolisemmin sen addictiven kanssa.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13575 viestiä

#30 kirjoitettu 11.05.2022 10:36

veikko-antero kirjoitti:


Mä nyt vielä tän viestin verran jankutan etten oikeen tajua mikä järki on ottaa addictivesta soundit, siirtää ne sitalaan ja tehdä sit sitalan kanssa niitä asioita jotka vois tehdä ehkä paremmin ja monipuolisemmin sen addictiven kanssa.


Joo, ei kait tuossa sinällään mitään lisäarvoa tule hommaan, mutta toisaalta pääseepähän nyt opettelemaan erilaisten työkalujen käyttöä, ja tossa Sitalassa voi sitten myös yhdistellä niitä sampleja AD2:sta ja muista lähteistä niin halutessaan...

Tein tässä kokeiluja aamun aikana, ja nyt on rumpusaundit kohdallaan, mitkä pohjautuu noihin AD2:sta ulos otettuihin sampleihin... Niitä pääsi mukavasti twiikkaamaan Sitalassa, ja sain saundin aikas kohdalleen... Ainoa mikä tuossa mua vähän haittaa, on se että AD2 ottaa nuo wav samplet ulos aika matalilla äänentasoilla... Näitä tasoja joutuu sitten nostamaan sekä Sitalassa että Reaperissä...

Mut joo... Tein yhteen demooni uudet rumpusaundit tällä uusimmalla Sitalaan luomallani rumpukitillä, joka pohjautuu AD2:n sampleihin, ja täytyy sanoa että nuo rummut kuulostavat nyt hyvältä...

Pääasiahan tässä nyt ainakin alkuun on se, että pääsee harjoittelemaan niiden rumpukomppien luomista, ja sitten kun alkaa tekemään varsinaisia piisejä, niin pitänee tapauskohtaisesti miettiä, että mistä ne rumpusaundit on järkevintä kulloinkin ottaa...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13575 viestiä

#31 kirjoitettu 11.05.2022 10:38

art074 kirjoitti:


jees, have fun! Ja muista nukkua välillä.


Heh, kiitti... Itse olen kuitenkin sellainen aamuyön kukkuja, että tuo sun kehotus kääntyy helposti muotoon:

"Ja muista kukkua välillä..."

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13575 viestiä

#32 kirjoitettu 11.05.2022 12:12

IT kirjoitti:


Ainoa mikä tuossa mua vähän haittaa, on se että AD2 ottaa nuo wav samplet ulos aika matalilla äänentasoilla... Näitä tasoja joutuu sitten nostamaan sekä Sitalassa että Reaperissä...


Yksi tapa ratkaista tämä ongelma olisi tietysti masteroida nuo AD2:sta ottamani wav samplet Reaperissä kaikki samalle LUFS-tasolle... Eipä noita ole kuin 16 erilaista rumpua, joten tuossa ei kauaa nokka tuhise, ja sitten olisi äänentasot kohdallaan...

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#33 kirjoitettu 11.05.2022 16:11

IT kirjoitti:
Yksi tapa ratkaista tämä ongelma olisi tietysti masteroida nuo AD2:sta ottamani wav samplet Reaperissä kaikki samalle LUFS-tasolle... Eipä noita ole kuin 16 erilaista rumpua, joten tuossa ei kauaa nokka tuhise, ja sitten olisi äänentasot kohdallaan...

älä nyt vitussa käy tekemään mitään noin turhaa ja hölmöä. laita rumpubussin tasoa kovemmalle ja sillä se on kerralla hoidettu.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13575 viestiä

#34 kirjoitettu 11.05.2022 16:57

veezay kirjoitti:

älä nyt vitussa käy tekemään mitään noin turhaa ja hölmöä. laita rumpubussin tasoa kovemmalle ja sillä se on kerralla hoidettu.


Tein jo, ja rummut kuulostaa niin Reaperissä kuin miksattuna ja masterointuna paljon paremmilta...

Itse asiassa en tähdännyt tiettyyn LUFS tasoon, vaan masteroin nuo sillä tavalla uusiksi, että laitoin limitterin hieman alle nollan desibelitason, ettei tule ylilyöntejä, ja katsoin masterointivaiheessa, että kunkin samplen voimakkain kohta suurin piirtein ulottui sille nollan desibelitasolle (hieman alle siis)...

Nyt ei tarvitse nostaa rumpubussin tasoa eikä oikeastaan mitään muitakaan tasoja, vaan samplet on kaikki suurin piirtein samalla desibelitasolla... Tossa aiemmin oli ongelmana se, että osa sampleista oli tosi matalalla tasolla ja osa kovalla... Nyt ne on miksattu sillä tavalla, että Reaperissä tarvitsee tehdä mahdollisimman vähän säätöjä...

Menihän tossa muutama tunti kun kokeilin erilaisia rumpuja ja muuta, mutta tämä koko harjoitus nyt menee sen piikkiin, että ylipäätään tullaan sinuiksi noiden samplejen kanssa...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13575 viestiä

#35 kirjoitettu 11.05.2022 18:42

veezay kirjoitti:

älä nyt vitussa käy tekemään mitään noin turhaa ja hölmöä. laita rumpubussin tasoa kovemmalle ja sillä se on kerralla hoidettu.


Niin, siis vastaanpa sulle tähän vielä toistamiseen... Kokeilin kyllä tuolla sun menetelmällä aluksi niillä sampleillä mitkä AD2:sta tulivat luonnostaan ulos...

Mutta ongelma oli oikeastaan se, että osa sampleistä oli lähellä 0 dB tasoa, ja osa jossakin miinus 10 ja 20 dB tasojen välillä...

Mulla on tuo homma Reaperissä sillä tavalla, että on yksi yleinen rumpukanava, jossa on tuo Sitala, ja sitten 16 kanavaa, jolla voi miksata ja efektoida yksittäisiä rumpuja...

Tuo rumpubussin nosto ei siis onnistunut, koska se meni heti punaiselle, koska osa sampleista oli kovemmalla kuin toiset, ja osa taas niin hiljaisella että vaikka liukusäätimet nosti tappiinsa niin sieltä ei meinannut kuulua se rumpu tuon miksauksen läpi...

Se olisi aikamoista säätämistä, jos joka kerta pitäisi käydä iso liuta kanavia läpi, ja osaa nostaa yli 10 dB ja osaa laskea saman verran...

Paljon helpompaa on se, että ne samplet on noin suurin piirtein kaikki samalla tasolla, jolloin Reaperissä ei tarvitse miksauksen yhteydessä tehdä kuin hienosäätöä...

Ja tulihan noista sampleistä muutenkin nyt parempilaatuisia ja niin pois päin kun ne masteroin...

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7641 viestiä
Luottokäyttäjä

#36 kirjoitettu 11.05.2022 18:56 Muok:11.05.2022 19:00

IT kirjoitti:
Niin, siis vastaanpa sulle tähän vielä toistamiseen... Kokeilin kyllä tuolla sun menetelmällä aluksi niillä sampleillä mitkä AD2:sta tulivat luonnostaan ulos...

Mutta ongelma oli oikeastaan se, että osa sampleistä oli lähellä 0 dB tasoa, ja osa jossakin miinus 10 ja 20 dB tasojen välillä...

ou nou. onneksi musasoftissa on työkalut tasojen korjaamiseksi.

Se olisi aikamoista säätämistä, jos joka kerta pitäisi käydä iso liuta kanavia läpi, ja osaa nostaa yli 10 dB ja osaa laskea saman verran...

Paljon helpompaa on se, että ne samplet on noin suurin piirtein kaikki samalla tasolla, jolloin Reaperissä ei tarvitse miksauksen yhteydessä tehdä kuin hienosäätöä...

ei sun tartte tehä sitä kuin kerran ja sit tallentaa ne track templateksi. Track Templates in REAPER

Ja tulihan noista sampleistä muutenkin nyt parempilaatuisia ja niin pois päin kun ne masteroin...

hehe, samplejen "masterointi". onks ne nyt parempilaatuisia kun ne soi limitteriä vasten?

toki jos tommonen destruktiivinen lähestymistapa on omasta mielestä hyvä idea niin antaa mennä vaan. ite annan samplejen olla sellasia kun ne on koska myöhemmin saattaa tulla katumapäälle siitä aiemmin tehdystä prosessoinnista ja sit se on liian myöhästä.

sitä paitsi jos ihan ehdottomasti haluaa sampleja kovemmalle, niin joku batch-normalisointi ois ollut fiksumpi ja nopeempi vaihtoehto.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13575 viestiä

#37 kirjoitettu 11.05.2022 19:35 Muok:11.05.2022 19:39

veezay kirjoitti:

hehe, samplejen "masterointi". onks ne nyt parempilaatuisia kun ne soi limitteriä vasten?

toki jos tommonen destruktiivinen lähestymistapa on omasta mielestä hyvä idea niin antaa mennä vaan. ite annan samplejen olla sellasia kun ne on koska myöhemmin saattaa tulla katumapäälle siitä aiemmin tehdystä prosessoinnista ja sit se on liian myöhästä.


Itse asiassa katsoin noita tasoja sen verran noita sampleja "masteroidessa" että ne ei sinällään ole buustattu ja kompressoitu niin, että ne soi limitteriä vasten...

Tein homman niin, että ne korkeimman dB tasot on lähellä nollaa, ja limitteri varotoimenpiteenä... Ei olisi ollut mitään järkeä puristaa noita sampleja nollaa desibelitasoa vastaan, koska se olisi itse asiassa huonontanut sitä laatua...

Ja tässä tapauksessa tuo samplejen "masterointi" ei tosiaankaan tarkoita parempaa äänenlaatua sinällään, vaan just sitä että ne samplet soi suurin piirtein samalla äänen tasolla...

Sitä paitsi mulla on alkuperäiset samplet toki tallessa, jos tulen "katumapäälle" kuten sanot... Itse asiassa mulla on rumpukitti Sitalassa sekä alkuperäisistä että masteroiduista sampleista tehtynä, joten valinnan varaa on...

On muuten tuo AD2 sinänsä käyttäjäystävällinen softa, ja sen manuaalissa vieläpä kannustetaan samplejen tekoon sen rummuista Audio Recorder osion kohdalla:

"A handy tool to quickly record audio from AD2, then drag this into your DAW or onto your desktop.

Many people use only single drum hits/audio samples in their music. With the Audio Recorder you can play a drum sound on the kit page, or a beat on the beats page, and then directly drag it out as audio to a track."

Maksimissaan voi tolla tallentaa wav muotoon 15 sekunnin pätkän joko yksittäisiä rumpusaundeja taikka lyhyitä looppeja...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13575 viestiä

#38 kirjoitettu 12.05.2022 09:22 Muok:12.05.2022 09:33

veezay kirjoitti:


ei sun tartte tehä sitä kuin kerran ja sit tallentaa ne track templateksi. Track Templates in REAPER

sitä paitsi jos ihan ehdottomasti haluaa sampleja kovemmalle, niin joku batch-normalisointi ois ollut fiksumpi ja nopeempi vaihtoehto.


Joo, näin varmaan on, mutta oppia ikä kaikki, ja tulipahan nyt kokeiltua...

Tuo Track template toiminto on ihan hyödyllinen, mutta tasojen korjaamiseksi en sitä käyttäisi, vaan tosiaan tuo sun vinkkaama batch normalisointi olisi kyllä ollut kätevä keino hoitaa homma nopeasti, jos olisin vain siitä tiennyt...

Tuossa video siitä kuinka homma hoituu Reaperissä:

The Batch/File Item Converter in REAPER

^ Vastaa Lainaa


veikko-antero
261 viestiä

#39 kirjoitettu 12.05.2022 11:47

Noni... tracktemplatehan se hommelin "virallinen" nimi on, eikä presetti jota itse käytin

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13575 viestiä

#40 kirjoitettu 13.05.2022 10:32

Tossa muuten nerokas video siitä kuinka snareen saa hiukka groovea:


The "Backbeat" | A Brief History & Drum Lesson


Elikkä videossa kyse siitä, kuinka normaalisti virveli soitetaan backbeatillä eli tahdin 2 ja 4 iskuilla, mutta kuinka sitä voi varioida... Selkeästi ja monipuolisesti selitetty koko homma...

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu