Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Fobiat piisin teossa?


IT
IT Resurrected
13679 viestiä

#1 kirjoitettu 13.11.2023 14:27

Fobiat piisin teossa?


Täällä toisessa ketjussa eräs nimimerkki kysyi, että onko porukalla esim. "rec-fobiaa" piisin teossa? Eli tuleeko soitossa tehtyä pieniä virheitä kun rec-nappula on päällä?

Laajennetaan tämän ketjun fokus kuitenkin kaikkiin mahdollisiin fobioihin, joita piisin teossa saattaa tulla vastaan... Yksi tällainen on, että pelkää tekevänsä paskan piisin, eli se itsekritiikki on liian herkässä, jotta voisi oikeasti nauttia siitä piisin teosta...

Muitakin fobioita varmaan on, joten keksikää itse ja tuokaa niitä esiin!

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13679 viestiä

#2 kirjoitettu 13.11.2023 14:33

Vastasinkin jo tuolla toisessa keskustelussa tuolle nimimerkille, joka tuon alkuperäisen "rec-fobia" termin toi esiin, että itselläni joskus oikea käsi eli plektrakäsi on sellainen, että kun se rec-nappi menee päälle, niin sitä hiukka jännittää sitä kättä eikä se ole sillä tavalla rento kuin normisoitossa... Olen huomannut, että se joskus saattaa vaikuttaa siihen lopputulokseen, ja sitten täytyykin tehdä uusia ottoja siitä soolosta ihan tämän takia, ja yrittää saada se käsi rennoksi...

Mutta joo, vaikka itsellänikin on jonkinlainen itsekritiikki olemassa, niin pääsääntöisesti mulla ei ole piisinteko fobiaa omien piisieni suhteen, eli en ole ylitsevuotavan itsekriittinen... Koska jos olisin, niin valmista ei tulisi millään... Ja itsensä kehittämisen kannalta noin musiikin tekijänä on tärkeää se, että niiden myös paskempien vetojen kautta kehittyy siinä hommassa... Jos homma kurahtaa jo alkumetreillä ja päätyy pöytälaatikkoon, niin kuinkas siinä hommassa eli piisin teossa sitten on tarkoitus kehittyä?

^ Vastaa Lainaa


cedarbear
2705 viestiä

#3 kirjoitettu 15.11.2023 12:31

Mulla ei oikeastaan musiikin tekemiseen liittyviä pelkoja ole, sillä sen parissa puuhasteluhan on pääasiassa hauskaa, palkitsevaa, rentouttavaa ja välillä vähän pakonomaistakin toimintaa. Leikkimielisesti voisin pelätä sitä, että entäpä jos joku oikea muusikko ja asiantuntija alkaisi tosissaan arvostella, kritisoida ja analysoida mun tuotoksiani. Mutta enhän mä oikeasti; se on oikeastaan yhdentekevää.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13679 viestiä

#4 kirjoitettu 15.11.2023 13:29

cedarbear kirjoitti:


Leikkimielisesti voisin pelätä sitä, että entäpä jos joku oikea muusikko ja asiantuntija alkaisi tosissaan arvostella, kritisoida ja analysoida mun tuotoksiani. Mutta enhän mä oikeasti; se on oikeastaan yhdentekevää.


Siinä kun kuuntelisit sitä kritiikkiä sen 5 vuotta putkeen ilman ainuttakaan positiivista kommenttia, niin joko a) lopettaisit musiikin tekemisen, taikka b) jättäisit ne arvostelut omaan arvoonsa, ja jatkaisit omalla linjallasi ja tyylilläsi, kun tää nyt kuitenkin on vain leikkimielistä harrastustoimintaa pääasiassa omaksi iloksi...

Tommoselta asiantuntijalta voi kuitenkin saada paljonkin hyödyllisiä, varsinkin teknisiä, vihjeitä ja kommentteja... Mutta loppupeleissä taitaa olla niin, että sen musiikin hyvyyden ratkaisee ihan muut ns. esteettiset tekijät, ja sen puolen parhaita asiantuntijoita on musiikkia kuuntelevat maallikot...

^ Vastaa Lainaa


SampoM
Samo
996 viestiä

#5 kirjoitettu 15.11.2023 13:46

Tunnistan tuon REC-fobian hyvinkin. Se on hölmöä sinänsä, koska rec-nappulaa voi painaa loputtomasti, kunnes otto on riittävän hyvä. Mieli ei kuitenkaan toimi niin, ainakaan itsellä, vaan siitä tulee tietynlainen suorituskynnys, joskus vähän kammottavakin.

Toinen, minkä tunnistan, on, että kun saa punnerrettua biisin valmiiksi, tulee jotenkin tyhjä olo. Se ei varsinaisesti ole fobia, ehkä jonkinlainen henkinen krapula. Tämä on tuttu asia kirjailijoilla, joilla tietysti on takana paljon suurempi ponnistus kirjansa kanssa. Se menee onneksi ohi aika pian.

Yksi mahdollinen fobia on, kun alkaa tuntua siltä, että biisi muistuttaa jotakin jo olemassa olevaa sävellystä. Niin kävi tässä syksybiisin kanssa, joten jätin sen pois skaboista, mutta se jäi myös ajan puutteen vuoksi. No, teen sen tässä valmiiksi omaan tahtiini, onhan siinä aina se puhdas tekemisen ilo. Mutta epäilys tuttuudesta saa kyllä skitsoilemaan.

Toinen kynnys on, kun huomaa, että biisistä on tulossa aika huono. Miksaus ei toimi, ei toimi rytmisesti, köpöt sanat, muuten vaan kökkö biisi. Pitäisi soittaa koko homma uudestaan, mutta ei huvita palata taakse päin, varsinkaan huonon biisin kohdalla. Tekele jää sitten kaihertamaan mieltä joksikin aikaa, pitkäksikin.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13679 viestiä

#6 kirjoitettu 15.11.2023 14:20

SampoM kirjoitti:


Toinen, minkä tunnistan, on, että kun saa punnerrettua biisin valmiiksi, tulee jotenkin tyhjä olo. Se ei varsinaisesti ole fobia, ehkä jonkinlainen henkinen krapula. Tämä on tuttu asia kirjailijoilla, joilla tietysti on takana paljon suurempi ponnistus kirjansa kanssa. Se menee onneksi ohi aika pian.


Tiedän kyllä tunteen muista yhteyksistä, mutta piisinteossa sitä mulle ei varsinaisesti ole juurikaan ollut....

Ennemminkin kun saa piisin valmiiksi, niin tulee sellainen maaninen vaihe, jossa kuuntelen piisiä repeatilla putkeen sinne kyllästymiseen asti... Kyseessä ei siis ole fobia vaan mania...

Sitten vasta kun siihen piisiin rupeaa kyllästymään, niin sen voi päästää käsistään... Eli mitä parempi piisi omasta mielestä, niin sitä kauemmin tuo vaihe kestää, ja paskojen piisien kohdalla se voi olla hyvinkin lyhyt... Mutta ne piisit, jotka läpäisee seulan, niin päätyy mun läppärillä mun omille soittolistoille, joita aika-ajoin kuuntelen...

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#7 kirjoitettu 15.11.2023 15:41 Muok:15.11.2023 15:43

SampoM kirjoitti:
Tunnistan tuon REC-fobian hyvinkin. Se on hölmöä sinänsä, koska rec-nappulaa voi painaa loputtomasti, kunnes otto on riittävän hyvä. Mieli ei kuitenkaan toimi niin, ainakaan itsellä, vaan siitä tulee tietynlainen suorituskynnys, joskus vähän kammottavakin.

mutuiluna tää voi osaks johtua siitä, että niihin virheisiin ei välttämättä keskity niin tiukasti silloin kun tietää ettei ne mee talteen. niitä ei myöskään voi kuunnella jälkikäteen jotta huomaisi, että olihan siellä sittenkin virheitä, mitkä vaan unohti saman tien kun huolettomasti soitteli. uuden biisin tapailussa varsinkin herkästi innostuu eikä niinkään keskity virheisiin jos joku instrumenttiosa ei varsinaisesti oo edes kokonaan sävelletty.

toisena puolena jos ei oo malttanut treenata biisiä riittävästi ennen äänittämistä, niin sit se äänittäminen muuttuu treenaamiseksi, joka turhauttaa jos jokanen otto menee kerta toisensa jälkeen jotenkin mönkään ja sit tuntuu että biisin teko seisoo sen takia, ja sitä saattaa helposti kyllästyä siihen (aluksi tosi siistin kuuloiseen sävellykseen) kun ei nyt meekään yhtään niinku halus. vähän ristiriitaista että miksei sit treenaamiseen kyllästyis samalla tavalla, mutta siihen asennoituu alitajuisesti kuitenkin ihan eri tavalla kuin äänityssuorittamiseen.

Toinen, minkä tunnistan, on, että kun saa punnerrettua biisin valmiiksi, tulee jotenkin tyhjä olo. Se ei varsinaisesti ole fobia, ehkä jonkinlainen henkinen krapula. Tämä on tuttu asia kirjailijoilla, joilla tietysti on takana paljon suurempi ponnistus kirjansa kanssa. Se menee onneksi ohi aika pian.

synnytyksen jälkeinen masennus.

^ Vastaa Lainaa


SampoM
Samo
996 viestiä

#8 kirjoitettu 15.11.2023 16:41

Kyllä, etukäteen treenaaminen on viisas ja toimiva ratkaisu.

^ Vastaa Lainaa


ricbay

Ric Bay
89 viestiä

#9 kirjoitettu 16.11.2023 18:08 Muok:16.11.2023 19:59

Omalla kohdalla se rec-fobia ilmenee niin, että kompastelen juuri helppoihin kohtiin. Vai onko se syy juuri siinä, että treenaa eniten niitä vaikeita osuuksia. Toki se itsetarkkailu on ihan eri levelillä, kun soitto menee narulle. Mutta onneksi aina ohimenevä ilmiö. Muistan kun joskus neliraiturilla meni koko biisi uusiksi, kun alkoi kuulua vanhoja otoksia alta. C kasetit kului aika nopeastikkin kelvottomiksi. Varmaan sieltä ajoista on itselle jäänyt se tapa, että treenaan hyvin biisin, ennen purkitusta. Siltikin rec-fobia hiipii aika ajoin kyläilemään.

Hitto, että nauratti tuo "synnytyksen jälkeinen masennus". Se on vaan niin totta. Olo on haikea. Sitten kun uusi projekti tulilla, niin ei meinaa saada unta yöllä, kun odottaa, kuin pikku poika jouluaattoa, että pääsee työstämään.

ricbay muokkasi viestiä 19:56 16.11.2023

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6970 viestiä

#10 kirjoitettu 17.11.2023 08:07

ricbay kirjoitti:
Sitten kun uusi projekti tulilla, niin ei meinaa saada unta yöllä, kun odottaa, kuin pikku poika jouluaattoa, että pääsee työstämään.


Itse kyllä nukahdan helposti mutta projektit herättävät yöllä. Kun tein cover-biiseihin sanoituksia, niin yöpöydällä oli koko ajan kynä ja paperia sitä varten että päivällä jumiin jääneet sanoitusideat ratkesivat alitajunnassa usein jo muutaman tunnin yöunen jälkeen.

-----------------

Itseltäni rec-fobia meni ohi vuosien nauhoittelun myötä. Sound-on-sound-systeemissä ei virheille juuri ollut varaa joten biisit piti opetella kunnolla ennen nauhoitusta. Sen jälkeen kasiraituri tuntui lasten leikiltä koska virheet eivät enää kaataneet lopullisesti mitään. Nyt kun teen raitoja pelkillä mideillä ei tuollaista ongelmaa tietysti enää ole.

Soitimme 70-luvun alkupuolella kuukauden ravintola Karhunkulmassa Karhulassa (olisikohan ollut 4 pv/vk?). Ohjelmistoon kuului Bond-tunnari "You Only Live Twice" jossa on yksi helpoimmista introista ikinä. Sehän piti soittaa kitaralla komeasti oikein aku-ankka-pedaalilla kun sellainen kerran oli hankittu. Jostain helvetin syystä soitin intron yhtenä iltana hassunhauskasti väärin, mikä tietysti huvitti koko bändiä ... ja seuraavana iltana uudestaan ... sen jälkeen jätkät alkoivat nauraa ennen kuin ehdin edes aloittaa ja väärinhän se meni silloinkin. En vieläkään ymmärrä mitä ihmettä tapahtui.

^ Vastaa Lainaa


SampoM
Samo
996 viestiä

#11 kirjoitettu 17.11.2023 09:47 Muok:17.11.2023 09:57

AnttiJ kirjoitti:
ricbay kirjoitti:
Sitten kun uusi projekti tulilla, niin ei meinaa saada unta yöllä, kun odottaa, kuin pikku poika jouluaattoa, että pääsee työstämään.


Itse kyllä nukahdan helposti mutta projektit herättävät yöllä. Kun tein cover-biiseihin sanoituksia, niin yöpöydällä oli koko ajan kynä ja paperia sitä varten että päivällä jumiin jääneet sanoitusideat ratkesivat alitajunnassa usein jo muutaman tunnin yöunen jälkeen.

-----------------

Itseltäni rec-fobia meni ohi vuosien nauhoittelun myötä. Sound-on-sound-systeemissä ei virheille juuri ollut varaa joten biisit piti opetella kunnolla ennen nauhoitusta. Sen jälkeen kasiraituri tuntui lasten leikiltä koska virheet eivät enää kaataneet lopullisesti mitään. Nyt kun teen raitoja pelkillä mideillä ei tuollaista ongelmaa tietysti enää ole.

Soitimme 70-luvun alkupuolella kuukauden ravintola Karhunkulmassa Karhulassa (olisikohan ollut 4 pv/vk?). Ohjelmistoon kuului Bond-tunnari "You Only Live Twice" jossa on yksi helpoimmista introista ikinä. Sehän piti soittaa kitaralla komeasti oikein aku-ankka-pedaalilla kun sellainen kerran oli hankittu. Jostain helvetin syystä soitin intron yhtenä iltana hassunhauskasti väärin, mikä tietysti huvitti koko bändiä ... ja seuraavana iltana uudestaan ... sen jälkeen jätkät alkoivat nauraa ennen kuin ehdin edes aloittaa ja väärinhän se meni silloinkin. En vieläkään ymmärrä mitä ihmettä tapahtui.


Mulla on käynyt keikalla ihan samalla tavalla Chick Corean Spainin kanssa. Siinähän on alussa se tietty intro ja kun komppi lähtee, se ei lähdekään ykkösellä tai sitten se rytmi-intro ei ole tasajakoinen. Siitä tuli varsinainen painajainen. Koitin ratkaista sen niin, että odotin neljäsosan tai puolikkaan, että bändi lähtee ja siitä koppi ja pokkana mukaan. Nuotinlukijoilla oli tietty helpompaa, kun se oli papereissa. Mulla se kääntyi tietynlaiseksi mielikuvaksi päässäni ja meni helposti vituralleen.

Joskus kirjoiteltiin, että kun tuli jossain vaiheessa sellainen tunne, että tämä soittajan homma ei ole meikäläisen juttu. Tästä tuli.

^ Vastaa Lainaa


SampoM
Samo
996 viestiä

#12 kirjoitettu 17.11.2023 10:17

Yksi fobian aihe on, milloin biisi on riittävän virheetön, jotta sen voi laskea käsistä. Se on kuin limesarvo matematiikasta, lähenee täydellistä virheettömyyttä, mutta ei saavuta sitä koskaan, koska oma virheseula vain tiukentuu loppua kohden. Lopulta kolkutellaan hulluuden porteilla.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6970 viestiä

#13 kirjoitettu 17.11.2023 10:24 Muok:17.11.2023 10:37

SampoM kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:
ricbay kirjoitti:
Sitten kun uusi projekti tulilla, niin ei meinaa saada unta yöllä, kun odottaa, kuin pikku poika jouluaattoa, että pääsee työstämään.


Itse kyllä nukahdan helposti mutta projektit herättävät yöllä. Kun tein cover-biiseihin sanoituksia, niin yöpöydällä oli koko ajan kynä ja paperia sitä varten että päivällä jumiin jääneet sanoitusideat ratkesivat alitajunnassa usein jo muutaman tunnin yöunen jälkeen.

-----------------

Itseltäni rec-fobia meni ohi vuosien nauhoittelun myötä. Sound-on-sound-systeemissä ei virheille juuri ollut varaa joten biisit piti opetella kunnolla ennen nauhoitusta. Sen jälkeen kasiraituri tuntui lasten leikiltä koska virheet eivät enää kaataneet lopullisesti mitään. Nyt kun teen raitoja pelkillä mideillä ei tuollaista ongelmaa tietysti enää ole.

Soitimme 70-luvun alkupuolella kuukauden ravintola Karhunkulmassa Karhulassa (olisikohan ollut 4 pv/vk?). Ohjelmistoon kuului Bond-tunnari "You Only Live Twice" jossa on yksi helpoimmista introista ikinä. Sehän piti soittaa kitaralla komeasti oikein aku-ankka-pedaalilla kun sellainen kerran oli hankittu. Jostain helvetin syystä soitin intron yhtenä iltana hassunhauskasti väärin, mikä tietysti huvitti koko bändiä ... ja seuraavana iltana uudestaan ... sen jälkeen jätkät alkoivat nauraa ennen kuin ehdin edes aloittaa ja väärinhän se meni silloinkin. En vieläkään ymmärrä mitä ihmettä tapahtui.


Mulla on käynyt keikalla ihan samalla tavalla Chick Corean Spainin kanssa. Siinähän on alussa se tietty intro ja kun komppi lähtee, se ei lähdekään ykkösellä tai sitten se rytmi-intro ei ole tasajakoinen. Siitä tuli varsinainen painajainen. Koitin ratkaista sen niin, että odotin neljäsosan tai puolikkaan, että bändi lähtee ja siitä koppi ja pokkana mukaan. Nuotinlukijoilla oli tietty helpompaa, kun se oli papereissa. Mulla se kääntyi tietynlaiseksi mielikuvaksi päässäni ja meni helposti vituralleen.

Joskus kirjoiteltiin, että kun tuli jossain vaiheessa sellainen tunne, että tämä soittajan homma ei ole meikäläisen juttu. Tästä tuli.


Joo, "Spain". Hemmetin hieno mutta samalla soittajille paha biisi kokonaisuudessaankin kun se toteutetaan riittävän nopealla tempolla. Kuuluu niihin biiseihin joka kuulostaa minusta hetkittäin sille kuin kisailtaisiin siitä kuka bändistä putoaa ensin.

AnttiJ muokkasi viestiä 10:36 17.11.2023

Ei originaali mutta siltikin: https://youtu.be/3KJfl...

^ Vastaa Lainaa


ricbay

Ric Bay
89 viestiä

#14 kirjoitettu 17.11.2023 11:04

SampoM kirjoitti:
Yksi fobian aihe on, milloin biisi on riittävän virheetön, jotta sen voi laskea käsistä. Se on kuin limesarvo matematiikasta, lähenee täydellistä virheettömyyttä, mutta ei saavuta sitä koskaan, koska oma virheseula vain tiukentuu loppua kohden. Lopulta kolkutellaan hulluuden porteilla.


Tämän asian kanssa olen myös painiskellut useat kerrat. Pienet virheet ovat inhimillisyyttä. Mutta siitäpä se paini alkaa. Pitää määritellä pieni virhe. Olen nykyään jo armollisempi itselleni. Se vaan ärsyttää, jos valmiiseen biisiin on jäänyt virhe. Omia tuotoksia kun kuuntelee, niin oikeen odottaa sitä"mokaa", vaikka muut eivät sitä edes huomaa.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13679 viestiä

#15 kirjoitettu 17.11.2023 12:00

SampoM kirjoitti:


Yksi fobian aihe on, milloin biisi on riittävän virheetön, jotta sen voi laskea käsistä. Se on kuin limesarvo matematiikasta, lähenee täydellistä virheettömyyttä, mutta ei saavuta sitä koskaan, koska oma virheseula vain tiukentuu loppua kohden. Lopulta kolkutellaan hulluuden porteilla.


Heh... Tuo raja-arvon käsite on hyödyllinen yleiskäsite, ja sitä olen käyttänyt monessa muussakin yhteydessä, jossa tavoitellaan täydellisyyttä sitä kuitenkaan koskaan saavuttamatta...

Itse olen kuitenkin piisinteon suhteen armollinen itselleni, koska tää on mulle vain harrastus, jossa mun piisien yksi funktio on vain toimia demoina ja audiomuodossa olevina "nuotteina"...

¤¤¤

Mutta tähän liittyen kysyisinkin teiltä, että onko teillä koskaan sellaista fobiaa, että tekemänne piisi ei kelpaakaan muille, vaikka se teille itsellenne kelpaisi?

Itse täytyy todeta, etten juurikaan ajattele piisiä tehdessä mitä muut siitä mahdollisesti ajattelee... Pääasia on se, että itse tykkään lopputuloksesta...

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6970 viestiä

#16 kirjoitettu 17.11.2023 12:13

IT kirjoitti:
SampoM kirjoitti:


Yksi fobian aihe on, milloin biisi on riittävän virheetön, jotta sen voi laskea käsistä. Se on kuin limesarvo matematiikasta, lähenee täydellistä virheettömyyttä, mutta ei saavuta sitä koskaan, koska oma virheseula vain tiukentuu loppua kohden. Lopulta kolkutellaan hulluuden porteilla.


Heh... Tuo raja-arvon käsite on hyödyllinen yleiskäsite, ja sitä olen käyttänyt monessa muussakin yhteydessä, jossa tavoitellaan täydellisyyttä sitä kuitenkaan koskaan saavuttamatta...

Itse olen kuitenkin piisinteon suhteen armollinen itselleni, koska tää on mulle vain harrastus, jossa mun piisien yksi funktio on vain toimia demoina ja audiomuodossa olevina "nuotteina"...

¤¤¤

Mutta tähän liittyen kysyisinkin teiltä, että onko teillä koskaan sellaista fobiaa, että tekemänne piisi ei kelpaakaan muille, vaikka se teille itsellenne kelpaisi?

Itse täytyy todeta, etten juurikaan ajattele piisiä tehdessä mitä muut siitä mahdollisesti ajattelee... Pääasia on se, että itse tykkään lopputuloksesta...


Minulla ei taida olla moista fobiaa koska kaikenlaista tavaraa funkista tangoihin on tullut julkistettua biiseinä tai sanoituksina täysin pidäkkeettä.

Ne, jotka osaavat tehdä hittejä, saavat ihan rauhassa miettiä biisien tekemistä kelpaamisaspektin kautta. Onneksi ei ole moista stressin lähdettä ristinä.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6970 viestiä

#17 kirjoitettu 17.11.2023 12:26

SampoM kirjoitti:
Yksi fobian aihe on, milloin biisi on riittävän virheetön, jotta sen voi laskea käsistä. Se on kuin limesarvo matematiikasta, lähenee täydellistä virheettömyyttä, mutta ei saavuta sitä koskaan, koska oma virheseula vain tiukentuu loppua kohden. Lopulta kolkutellaan hulluuden porteilla.


Niinpä; pianorollista täytyy tarkastaa useampaankin kertaan ettei millekään instrumentille ole tullut syöttäneeksi "väärää" tai muuten sovitukseen sopimatonta nuottia.

Sitten kun ei ole yhtään virhettä, niin pilleihin pitää rakentaa modulaattorilla huojuntaa tai tehdä humanisaattorin avulla taimausvirheitä rumpujen ride-peltiin jos sattuu muistamaan. Tuollaisia voisi käyttää enemmänkin jos jaksaisi hieroa mutta kun ei jaksa.

Tässä onkin hauska ristiriita: live-soitossa joudutaan pyrkimään kohti virheettömyyttä ja MIDI-operoinnissa kohti pientä virheellisyyttä.

Sen verran tunnen itseäni, että lopulliseen versioon jääneet sovitusvirheet keljuttavat hitosti jälkikäteen vaikka biisiä tehdessä joskus tuntuu etteivät ne mitään haittaa. Kyllä ne kuitenkin haittaavat.

^ Vastaa Lainaa


SampoM
Samo
996 viestiä

#18 kirjoitettu 17.11.2023 12:39 Muok:17.11.2023 12:41

Mutta tähän liittyen kysyisinkin teiltä, että onko teillä koskaan sellaista fobiaa, että tekemänne piisi ei kelpaakaan muille, vaikka se teille itsellenne kelpaisi?

Nojuu, kyllähän se näiden kisojenkin yhteydessä tulee mieleen. Joskus olen tehnyt tarkoituksella kokeeksi vähän indiesävyisiä juttuja ja kas kummaa ne ovat pärjänneet kisoissakin. Joskus taas teen enemmän kaupallisen kuuloista, niin sen mukainen on menestyskin. Se laittaa pohtimaan, millaista porukkaa täällä pyörii. Mutta, ainahan sitä asettuu alttiiksi, kun laittaa omia tuotoksia kuultavaksi. Se on se Jaakobin paini, jonka jokainen joutuu käymään.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13679 viestiä

#19 kirjoitettu 17.11.2023 13:14

SampoM kirjoitti:


Nojuu, kyllähän se näiden kisojenkin yhteydessä tulee mieleen. Joskus olen tehnyt tarkoituksella kokeeksi vähän indiesävyisiä juttuja ja kas kummaa ne ovat pärjänneet kisoissakin. Joskus taas teen enemmän kaupallisen kuuloista, niin sen mukainen on menestyskin. Se laittaa pohtimaan, millaista porukkaa täällä pyörii. Mutta, ainahan sitä asettuu alttiiksi, kun laittaa omia tuotoksia kuultavaksi. Se on se Jaakobin paini, jonka jokainen joutuu käymään.


Tosta Jaakobin painista, että musta on oikeastaan tullut immuuni kaikelle kritiikille... Sain täällä Mikserissä vuodesta 2015 lähtien lähinnä vain negatiivista palautetta mun piiseistä... Eli aina löytyi jotakin kritisoitavaa niistä tuotoksista... Ja varmaankin niissä vedoissa oli kritisoitavaa, ei siinä mitään, mutta vastapainoksi eipä niissä juuri kukaan nähnyt koskaan mitään positiivistakaan... Ja pelkkään negatiiviseen palautteeseen turtuu ja kyllästyy pitkässä juoksussa, varsinkin jos se lähes aina toistaa samaa rataa...

Eli sen teknisen analyysin sijaan joskus olisi ihan kiva vaan kuulla, että tykkäsitkö piisin melodiasta, sanoituksesta, fiiliksestä, jne... Varsinkin kun itselläni tämä Mikserissä läsnäolo on ollut erittäin vahvasti DEMO painotteista varsinkin aiemmin... Ei mulla silloin ollut edes välineitä joilla olisin saanut täysin valmiin kuuloista tavaraa ulos...

Tosta täällä pyörivästä porukasta, niin olen tullut siihen tulokseen, että muut musiikintekijät eivät välttämättä ole parhaita arvioijia sun piiseille... Tavallinen kuuntelija, joka ei erota niitä pieniä virheitä ynnä muuta, ja kuka vain keskittyy analysoimaan sitä, että tykkääkö piisistä vaiko ei, on paljon parempi arvioija piisin hyvyydelle...

Toisaalta jos haluaa tekniikkaan liittyviä kommentteja, niin silloin juuri muut musiikintekijät ovat se oikea lähde sille kritiikille... Se vaan, että kritiikin antajia on kovin monen tasoisia, ja kaiken kritiikin kohdalla on kysyttävä itseltä, että a) pystynkö toteuttamaan kritiikissä esitetyt muutokset, ja b) sopiiko nuo kritiikissä esitetyt muutokset mun tapaan tehdä musiikkia...

Kritiikki on arvokasta ja sitä on hyvä kuunnella, mutta kritiikkiäkään ei pitäisi noudattaa ihan sokeasti... Ei ne kritiikin antajatkaan mitään jumalia ole, varsinkaan tällaisella harrastajafoorumilla, vaikka täällä osa porukasta ihan kovia tekijöitä onkin...

Mutta loppupeleissä olen kiitollinen kaikesta siitä negatiivisestakin kritiikistä, jota olen täällä saanut, koska onhan se kritiikki pitkässä juoksussa kuitenkin vienyt mua eteenpäin musiikin tekijänä... En olisi tällainen musiikin tekijä kuin nyt olen ilman Mikseriä... Tämä on myös hyvä muistaa, vaikka se negatiivinen kritiikki välillä keljuttaakin...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13679 viestiä

#20 kirjoitettu 17.11.2023 13:46

AnttiJ kirjoitti:
IT kirjoitti:
SampoM kirjoitti:


Yksi fobian aihe on, milloin biisi on riittävän virheetön, jotta sen voi laskea käsistä. Se on kuin limesarvo matematiikasta, lähenee täydellistä virheettömyyttä, mutta ei saavuta sitä koskaan, koska oma virheseula vain tiukentuu loppua kohden. Lopulta kolkutellaan hulluuden porteilla.


Heh... Tuo raja-arvon käsite on hyödyllinen yleiskäsite, ja sitä olen käyttänyt monessa muussakin yhteydessä, jossa tavoitellaan täydellisyyttä sitä kuitenkaan koskaan saavuttamatta...

Itse olen kuitenkin piisinteon suhteen armollinen itselleni, koska tää on mulle vain harrastus, jossa mun piisien yksi funktio on vain toimia demoina ja audiomuodossa olevina "nuotteina"...

¤¤¤

Mutta tähän liittyen kysyisinkin teiltä, että onko teillä koskaan sellaista fobiaa, että tekemänne piisi ei kelpaakaan muille, vaikka se teille itsellenne kelpaisi?

Itse täytyy todeta, etten juurikaan ajattele piisiä tehdessä mitä muut siitä mahdollisesti ajattelee... Pääasia on se, että itse tykkään lopputuloksesta...



Ne, jotka osaavat tehdä hittejä, saavat ihan rauhassa miettiä biisien tekemistä kelpaamisaspektin kautta. Onneksi ei ole moista stressin lähdettä ristinä.


Juu, näinhän se on tuon kaupallisen musiikin puurtajilla... Aina on pelko perseessä, että piisistä muodostuu hitin sijaan floppi...

Toisaalta ne parhaat hittinikkarit tietävät täsmälleen mitä tekevät, ja saavat sellaista jälkeä aikaan kerta toisensa jälkeen, ettei piisien mahdollista kelpaamista tarvitse miettiä...

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6970 viestiä

#21 kirjoitettu 17.11.2023 14:45

IT kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:
IT kirjoitti:
SampoM kirjoitti:


Yksi fobian aihe on, milloin biisi on riittävän virheetön, jotta sen voi laskea käsistä. Se on kuin limesarvo matematiikasta, lähenee täydellistä virheettömyyttä, mutta ei saavuta sitä koskaan, koska oma virheseula vain tiukentuu loppua kohden. Lopulta kolkutellaan hulluuden porteilla.


Heh... Tuo raja-arvon käsite on hyödyllinen yleiskäsite, ja sitä olen käyttänyt monessa muussakin yhteydessä, jossa tavoitellaan täydellisyyttä sitä kuitenkaan koskaan saavuttamatta...

Itse olen kuitenkin piisinteon suhteen armollinen itselleni, koska tää on mulle vain harrastus, jossa mun piisien yksi funktio on vain toimia demoina ja audiomuodossa olevina "nuotteina"...

¤¤¤

Mutta tähän liittyen kysyisinkin teiltä, että onko teillä koskaan sellaista fobiaa, että tekemänne piisi ei kelpaakaan muille, vaikka se teille itsellenne kelpaisi?

Itse täytyy todeta, etten juurikaan ajattele piisiä tehdessä mitä muut siitä mahdollisesti ajattelee... Pääasia on se, että itse tykkään lopputuloksesta...



Ne, jotka osaavat tehdä hittejä, saavat ihan rauhassa miettiä biisien tekemistä kelpaamisaspektin kautta. Onneksi ei ole moista stressin lähdettä ristinä.


Juu, näinhän se on tuon kaupallisen musiikin puurtajilla... Aina on pelko perseessä, että piisistä muodostuu hitin sijaan floppi...

Toisaalta ne parhaat hittinikkarit tietävät täsmälleen mitä tekevät, ja saavat sellaista jälkeä aikaan kerta toisensa jälkeen, ettei piisien mahdollista kelpaamista tarvitse miettiä...


Ja pieni osa on jo siirtynyt sille tasolle, että seuraavat levyt keräävät hirveät määrät latauksia tai ostoja automaattisesti oli tuotos lähes millainen tahansa jos tekijätiimi jaksaa pysyä samassa genressä.

^ Vastaa Lainaa


ricbay

Ric Bay
89 viestiä

#22 kirjoitettu 17.11.2023 15:51 Muok:17.11.2023 15:57

IT kirjoitti:

¤¤¤

Mutta tähän liittyen kysyisinkin teiltä, että onko teillä koskaan sellaista fobiaa, että tekemänne piisi ei kelpaakaan muille, vaikka se teille itsellenne kelpaisi?

Itse täytyy todeta, etten juurikaan ajattele piisiä tehdessä mitä muut siitä mahdollisesti ajattelee... Pääasia on se, että itse tykkään lopputuloksesta...


Olen aina tehnyt musaa vain itselleni. Tai oikeastaan en mieti kenelle sitä teen. Teen myös biisejä genreistä, joista en itse edes varsinaisesti pidä. Vain siksi, kun se tekeminen on hauskaa. Toki on kiva, jos joku vaivautuu biisejä kuuntelemaan. Erityisesti kun toinen biisinikkari kuuntelee, niin se on aina mukava kuulla kommentit. Uskon, että kaikki säveltäjät kuuntelevat musiikkia erilailla, kun pelkät musiikin kuluttajat. Itsellä ainakin on moniraitanauhuri pääkopassa koko ajan.
Mun luovuus varmaan tyrehtyisi, jos tekisin musaa leipätyökseni

ricbay muokkasi viestiä 15:55 17.11.2023

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13679 viestiä

#23 kirjoitettu 17.11.2023 16:18

ricbay kirjoitti:


Uskon, että kaikki säveltäjät kuuntelevat musiikkia erilailla, kun pelkät musiikin kuluttajat. Itsellä ainakin on moniraitanauhuri pääkopassa koko ajan.


Tää on varmastikin totta, ja tästä olisi mukava kuulla muidenkin mielipiteitä...

Niinhän se sanonta kuuluu että ammatti määrää sen mihinkä katse osuu kun menee toiselle kylään... Siivooja katselee pölypalloja nurkista, siinä missä sisustussuunnittelija kiinnittää huomionsa ihan muuhun...

Näin sen on pakko olla musiikin tekijöidenkin kohdalla...

Mutta omalla kohdalla taidan olla sen verran "harrastelija" kuitenkin etten välttämättä osaa kiinnittää kaikkiin virheisiin huomiota, ja pääsääntöisesti suhtaudun musiikkiin esteettisesti, eli arvostelen muiden tuotoksia lähinnä fiilispohjalta...

Noissa Mikserin piisikisoissa on joiltakin nimimerkeiltä mahdollisuus saada hyvinkin teknisesti asiantuntevaa palautetta, mutta itse on tunnustettava, että teen äänestyspäätökseni piisikisoissa lähinnä fiilispohjalta... Heikompikin toteutus, jos siinä on vaan se idea ja ydin kohdallaan, niin voi saada multa hyvät pisteet...

^ Vastaa Lainaa


ricbay

Ric Bay
89 viestiä

#24 kirjoitettu 17.11.2023 16:49

IT kirjoitti:
Heikompikin toteutus, jos siinä on vaan se idea ja ydin kohdallaan, niin voi saada multa hyvät pisteet...


Täysin samaa mieltä

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6970 viestiä

#25 kirjoitettu 17.11.2023 17:26

Syksyn Sävelen karsiutuneiden joukosta pinnalle ponnahti suureen suosioon mm. Kake Randelin jonka "Unta en saa"-biisi muuttui kehnosta kellarinauhasta kuin uudeksi ammattimiesten toteuttamana. Loppukilpailun ulkopuolelle jäivät aikanaan mm. Matti & Teppo "Kissankultaa"-hitillään jota jouduimme soittamaan viisikin kertaa illassa yleisön toivomuksesta. Tarja Ylitalokin nousi iskelmätaivaalle saman kisan karsiutuneiden kautta. Ihmeitä sattuu ja tapahtuu aina silloin tällöin.

Rohkenisin väittää, että hyvä idea kyllä kantaa kunhan se saadaan oikeisiin korviin. Miten se sinne saadaan, onkin sitten jo toinen kysymys.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13679 viestiä

#26 kirjoitettu 17.11.2023 17:51

AnttiJ kirjoitti:


Rohkenisin väittää, että hyvä idea kyllä kantaa kunhan se saadaan oikeisiin korviin. Miten se sinne saadaan, onkin sitten jo toinen kysymys.


Niinpä... Mutta sekin taitaa hiukan vaihdella, että mitkä ne oikeat korvat kulloinkin ovat?


Se olisikin kiva joskus kokeilla, että mitä joku ammattipoppoo saisi aikaan omista piiseistä? Tuolla on netissä sellainen ilmeisesti jossakin Kaliforniassa majapaikkaansa pitävä nettipalvelu (Studio Pros muistaakseni), jolta saa kaikenlaisia musiikin tekemiseen liittyviä palveluita...

Ne voi kirjoittaa sulle nuotit sun piiseistä, tarkistaa lyriikkojen ulkoasua, lisätä joitakin soittimia sun projekteihin, taikka tehdä täysimittaisen tuotannon sulle alusta saakka...

Olen joskus hekumoinut ajatuksella, että nämä tekisi mun joistakin balladityyppisistä ei niin särökitaralla vedetyistä vanhemmista demoista SOUL version, jossa olisi oikeat torvet ja laulaja sekä taustalaulajat... Eli antaisi niiden tehdä ihan jonkinlaisen erilaisen sovituksen ja katsoa mitä sieltä putken toisesta päästä tulee ulos...

Toinen jos olisi aikakone käytettävissä, niin olisi hieno tarjota joku omista piiseistä noille suomalaisille 1970-luvun cover artisteille ja sanasepoille, jotka levy-yhtiöiden palveluksessa tehtailivat "Suomi-Hittejä" ulkomaisista kappaleista, ja katsoa myös mitä sieltä putken toisesta päästä tuleekaan ulos...


Veikkaan, että täällä Mikserissä nyt lähes jokaisella on ainakin yksi sellainen kappale tehtynä, että oikein sovitettuna siitä saisi jos ei nyt ykköshittiä, niin ainakin radiosoittoon kelpaavan kappaleen...

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6970 viestiä

#27 kirjoitettu 17.11.2023 18:07

IT kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:


Rohkenisin väittää, että hyvä idea kyllä kantaa kunhan se saadaan oikeisiin korviin. Miten se sinne saadaan, onkin sitten jo toinen kysymys.


Niinpä... Mutta sekin taitaa hiukan vaihdella, että mitkä ne oikeat korvat kulloinkin ovat?



Juurikin noin. Jos jonkun levy-yhtiön intressit ovat tietyssä genressä voi olla ettei sinne muuta taida kannattaa edes tarjota.

Ja voihan olla, että esim. 10.000 € panostuksella saisi biisilleen sovittajan, soittajat, solistin ja studioajan jos ei Suomesta niin sitten ulkomailta. Mutta eihän sekään tietysti menestystä takaa.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13679 viestiä

#28 kirjoitettu 17.11.2023 18:26

AnttiJ kirjoitti:


Ja voihan olla, että esim. 10.000 € panostuksella saisi biisilleen sovittajan, soittajat, solistin ja studioajan jos ei Suomesta niin sitten ulkomailta. Mutta eihän sekään tietysti menestystä takaa.


En mä menestystä varten tota tekisi, vaan ihan omaksi iloksi!

Kävin tuolla StudioPros sivustolla, ja täysi tuotanto maksaa alkaen noin 2000 USD... Siihen kun lisäisi torvisektion ja pari tummaa naispuolista taustalaulajaa soul hengessä, niin veikkaan että hinta kipuaisi tuonne 3000 USD paikkeille...


Eli jos olis muutama tonttu sitä kuuluisaa hattararahaa, niin voisi yhden piisin ihan vaan piruuttaan antaa työstettäväksi, ja katsoa mitä ne saa aikaan... Mihinkään levy-yhtiöille en sitä alkaisi kuitenkaan tarjoamaan, vaan ihan omaan kuunteluun ja käyttöön tuo raita tulisi...

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6970 viestiä

#29 kirjoitettu 18.11.2023 10:25

IT kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:


Ja voihan olla, että esim. 10.000 € panostuksella saisi biisilleen sovittajan, soittajat, solistin ja studioajan jos ei Suomesta niin sitten ulkomailta. Mutta eihän sekään tietysti menestystä takaa.


En mä menestystä varten tota tekisi, vaan ihan omaksi iloksi!

Kävin tuolla StudioPros sivustolla, ja täysi tuotanto maksaa alkaen noin 2000 USD... Siihen kun lisäisi torvisektion ja pari tummaa naispuolista taustalaulajaa soul hengessä, niin veikkaan että hinta kipuaisi tuonne 3000 USD paikkeille...


Eli jos olis muutama tonttu sitä kuuluisaa hattararahaa, niin voisi yhden piisin ihan vaan piruuttaan antaa työstettäväksi, ja katsoa mitä ne saa aikaan... Mihinkään levy-yhtiöille en sitä alkaisi kuitenkaan tarjoamaan, vaan ihan omaan kuunteluun ja käyttöön tuo raita tulisi...


Vanha soittokaveri hankki oikeassa studiossa tehtävän levynsä yhteen biisiin vokalistin ulkomailta. Komeaa kuunneltavaa oli tuloksena kun sain maistiaisena lähes valmiit versiot muutamista biiseistä jokunen viikko sitten.

Pitää jossain kohtaa kysellä kaverilta "nice to know"-pohjalta mitä puuha Suomessa suunnilleen maksaa. Paljon tietysti riippuu siitäkin tuleeko kerralla valmista vai halutaanko biiseihin isompia muutoksia vielä loppusuorallakin.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13679 viestiä

#30 kirjoitettu 18.11.2023 14:39

AnttiJ kirjoitti:
IT kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:


Ja voihan olla, että esim. 10.000 € panostuksella saisi biisilleen sovittajan, soittajat, solistin ja studioajan jos ei Suomesta niin sitten ulkomailta. Mutta eihän sekään tietysti menestystä takaa.


En mä menestystä varten tota tekisi, vaan ihan omaksi iloksi!

Kävin tuolla StudioPros sivustolla, ja täysi tuotanto maksaa alkaen noin 2000 USD... Siihen kun lisäisi torvisektion ja pari tummaa naispuolista taustalaulajaa soul hengessä, niin veikkaan että hinta kipuaisi tuonne 3000 USD paikkeille...


Eli jos olis muutama tonttu sitä kuuluisaa hattararahaa, niin voisi yhden piisin ihan vaan piruuttaan antaa työstettäväksi, ja katsoa mitä ne saa aikaan... Mihinkään levy-yhtiöille en sitä alkaisi kuitenkaan tarjoamaan, vaan ihan omaan kuunteluun ja käyttöön tuo raita tulisi...



Pitää jossain kohtaa kysellä kaverilta "nice to know"-pohjalta mitä puuha Suomessa suunnilleen maksaa.


Jos saat kokoluokan tietoosi, eli että mitä tuollainen maksaa Suomessa noin suunnilleen, niin kerropa se meillekin... Olisi ihan kiva tietää mitä yhden piisin teettäminen ammattilaisilla studiossa maksaa meillä Suomessa... Veikkaan että ihan kahdella tonnilla ei vielä lähde, kuten tuo nettipalvelu StudioPros laskuttaa...

Veikkaan, että se sun aiempi arvio eli 10k on lähempänä totuutta...

^ Vastaa Lainaa


Sunt1o
aka Tuhma Pupu
3460 viestiä
Luottokäyttäjä

#31 kirjoitettu 29.11.2023 12:18 Muok:29.11.2023 12:20

IT kirjoitti:
Veikkaan, että se sun aiempi arvio eli 10k on lähempänä totuutta...


Luulen että tuo 10k hinta vaatis jo ihan huippuluokans studion ja ison porukan soittajia.

Jos kyse on vaan yhdestä biisistä niin studion ja äänittäjän saa kyllä selvästi alle tonnilla ja sitten lopussa on kyse vaan siitä paljon sakkia siihen tarvitsee palkata eri rooleihin. Halvimmillaan varmaan menisi jotain satasia.

Väitän et tuon voi tehä alle 2000e helposti jos nyt käsitin oikein mikä on idea.

Sunt1o muokkasi viestiä 12:19 29.11.2023

Ite oon joskus palkannu fiveristä yksittäisiä instrumentalisteja soittamaan jotain soitinta mitä minulla ei ole tai en osaa soittaa ja hinta on kyllä pysynyt alle satasessa (soitettavaa käytännössä ehkä neljä a4 sivua nuotitettuna).

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13679 viestiä

#32 kirjoitettu 29.11.2023 12:50

Sunt1o kirjoitti:

Luulen että tuo 10k hinta vaatis jo ihan huippuluokans studion ja ison porukan soittajia.

Jos kyse on vaan yhdestä biisistä niin studion ja äänittäjän saa kyllä selvästi alle tonnilla ja sitten lopussa on kyse vaan siitä paljon sakkia siihen tarvitsee palkata eri rooleihin. Halvimmillaan varmaan menisi jotain satasia.

Väitän et tuon voi tehä alle 2000e helposti jos nyt käsitin oikein mikä on idea.


Joo, voit tietysti olla oikeassakin... Mulla ei ole mitään hajua Suomen hinnoista tässä mielessä...

Mutta siis idea olisi se, että antaisi laatumuusikoille tehtäväksi luoda kokonaan oman sovituksen mun demon, sointukierron ja lyriikan pohjalta... Ja sitten pitäisi olla kasa laatusoittajia sen toteuttamiseen... Jos piisistä tekisi soullahtavan version niin 5-henkisen bändin lisäksi tarvittaisiin pari taustalaulajaa ja varmaankin jonkinlainen torvisektio...

Eli tehtävänä olisi luoda mahdollisimman onnistunut teos mun demon, sointukierron ja lyriikoiden pohjalta... Nuotteja mulla ei siis olisi antaa, vaan ne pitäisi sovituksen tekijöiden myös luoda tarvittaessa muille soittajille ja laulajille...

Mutta enemmänkin tämä on sellainen päiväuni kuin juttu jota lähtisin aktiivisesti edistämään, ihan jo budjettisyistä johtuen... Mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan?

Mutta jotenkin tuntuu, että ainakin pari tonttua tuohon kuluisi vähintään... 10k voi olla jo yläkanttiin kuten sanoit, mutta jonnekin tuolle välille se hinta varmaankin asettuisi riippuen studion ja käytettävien muusikoiden ja palveluiden laadusta...

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu