Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Äänittämiseen vinkkejä!


IT
IT Resurrected
13680 viestiä

#1 kirjoitettu 09.12.2023 06:49

Äänittämiseen vinkkejä?


Avataanpa tällainen lanka vaihteeksi... Eli tässä ketjussa voi keskustella kaikesta äänittämiseen liittyvästä... Elikkä, äänitit sitten esim. kitaran perinteisesti mikillä taikka sitten VST plugareita käyttäen, niin varmasti sinulla on vinkkejä ja tietoa tähän liittyen, jota voi muille jakaa... Ja audiointerfacet ja niiden käyttö oikeaoppisesti etuasteineen on myös kiinnostava aihe...

Eli keskustelu aiheesta on nyt avattu!

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13680 viestiä

#2 kirjoitettu 09.12.2023 07:00

Mulla on yksi kysymys kaikille:

Millaisilla säädöillä ja leveleillä te äänitätte instrumenttinne ja laulunne sisään studiosoftaan?


Mun Focusrite Scarlett Solo ilmoittaa levelit eri väreissä niin, että jos ei ole väriä, niin on liian hiljaisella... Vihreä valo on ihan hyvä taso, keltainen vielä menettelee, ja punainen vetää yli...

Mietin tässä, että kumpi on parempi: vihreä vaiko keltainen?


a) Olen pitkään äänittänyt mun kitarat, bassot ja vokaalit sisään siten, että pysytään vihreällä alueella... Studiosoftassa tämä näkyy raidalla siten, että itse se äänityksen visuaalinen jälki on kapea eikä käytä koko raitaa hyväkseen...

b) Kokeilin tuossa juuri äänittää kitaraa ja bassoa sisään siten, että audiointerfacessa se väri käy välillä keltaisella... Studiosoftassa tämä näkyy raidalla siten, että se äänityksen visuaalinen jälki täyttää melkeinpä sen koko raidan alleen, varsinkin niiden transienttien kohdalla...


Onko jompi kumpi tapa itse asiassa teknisistä syistä suositeltavampi?

Itse huomasin sen verran, että musta tuolla a) metodilla syntyy miellyttävämmän kuuloista jälkeä esim. kitarassa, ja tuo b) kuulostaa paljon raaemmalta, ja enemmän sellaiselta treenikämpällä äänitetyltä...

Kummallekin on ilmeisesti aikansa ja paikkansa?

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6971 viestiä

#3 kirjoitettu 09.12.2023 08:09

Olen itse ajatellut lähinnä vokaalien osalta (muutahan en oikeastaan äänitäkään) niin, että otan varman päälle ja pysyn DAWn mittariston vihreällä alueella koska koko äänityksen tasoa tai yksittäisiä nuotteja pystyy nostamaan jälkikäteen mm. Melodynellä jos tarvis vaatii. Muutama keltainen piikki ei haittaa mitään, koska niitä pystyy säätämään tarvittaessa alaspäin. Pahasti punaiselle ja ruvelle vedettyä raitaa ei enää pysty korjaamaan Melodynelläkään. Sisäänmenopurkissani ei ole minkäänlaista mittaristoa vaan ainoastaan sisäänmenovolymen säätö jonka tason näkee DAWista.

Yleensähän vihreä väri kai tarkoittaa sitä, että liikutaan turvallisella alueella. Kai se tässäkin tarkoittaa samaa?

^ Vastaa Lainaa


Begemot 
221 viestiä

#4 kirjoitettu 09.12.2023 08:44

Näitä juttuja olen pohtinut itsekin viime aikoina.

Sen olen huomannut, että jos äänittää liian lujalla, niin se poimii myös paljon "ylimääräistä" ääntä (varsinkin jos äänityspaikka ei ole erityisen äänieristetty). Ja tämä ylimääräinen ääni aiheuttaa miksatessa haasteita.

Vokaaleja olen äänittänyt viime aikoina hyvinkin pienellä volalla ja sitten nostanut voluumia raidalla. Mutta vaistomaisesti sanoisin, perustuen myös akkareiden äänitykseen, niin sekä mikin etäisyydessä ja äänitysvoluumissa on omat sweetspottinsa. Ja varmaan sekin, että mitä äänittää ja mihin tarkoitukseen. Joskus pelittää että huone kuuluu.

Mitä olen ymmärtänyt (tai siis nähnyt youtubevideoista), niin harva pyrkii tianteeseen, että koko raidan leveys olisi visuaalisesti täynnä. Toisaalta nykyohjelmilstoilla on kai aika mahdotonta saada raidat ihan ruvelle tai piikkaamaan.

Mutta tämä aihe kiinnostaa kovasti tällä hetkellä. Olisko linjoilla kokeneempia äänittäjiä?

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13680 viestiä

#5 kirjoitettu 09.12.2023 09:31

Begemot kirjoitti:


Mitä olen ymmärtänyt (tai siis nähnyt youtubevideoista), niin harva pyrkii tianteeseen, että koko raidan leveys olisi visuaalisesti täynnä.

Mutta tämä aihe kiinnostaa kovasti tällä hetkellä. Olisko linjoilla kokeneempia äänittäjiä?


Joo, ei kait sen täynnä tarvitse olla, mutta usein mulla ne visuaaliset kuviot raidalla jää melko kapoisiksi...

Tästä olisi tosiaan mukava saada jonkun äänittäjävelhon asiantunteva mielipide... Ja ylipäätään asiantunteva kommentti niistä leveleistä ja niiden merkityksestä äänittäessä...

^ Vastaa Lainaa


Snacke 
Erityinen tuki
4473 viestiä

#6 kirjoitettu 09.12.2023 09:33 Muok:09.12.2023 09:37

Melkoinen aihe…mut ainakin seuraavat tekijät on harrastelijan realiteetit:
-halvat interfacet antaa vaihtelevan tasoista phantomia
-jotkut myös kohisee
-huoneesta ei ole juuri hyötyä soundille

Dynaaminen mikrofoni on perusteltu väline melkein aina. Ihan se oma halppis laulumikki siis. Vähemmän ongelmia, eikä oikeastaan mitään sellaisia soundipuutteita, mitä ei saisi eqlla säädettyä. Ihan oikeesti, ne isot konkat on meillä kaikilla vaan siks et me haluttiin ostaa sen näköinen mikki.

SM58 ja 57 on jo tosi hyviä, mut tykkää matalasta impedanssista, ja sen takia voi jäädä vähän naruksi soundi nykyaikaisella äänikortin etarilla. Joka tapauksessa, testaa piruuttaan sitä halpis livemikkiä kaikkiin tehtäviin. Joku akustinen kitara voi toimia konkalla paremmin, mut sen dynkyn kanssa pulaamalla voi oppia siitäkin paljon.

Nähdäkseni, jos tekniset asiat on kunnossa, ei ole syytä vetää signaalia ”lujalla sisään” jos käytössä halpis etari. Ei oikein muutenkaan, mut ne on sit korkinhaisteluforumin asioita. Sen verran et siellä dawissa jotain reilusti näkyy mut ei mene ruvelle. Saa sitä sit säädettyä. Jos tosi matalalla tasolla ni saa suhteessa enemmän halpisetarin kohinaa (tai kalliin). Jos liian lujaa ni tulee artefakteja tai mitä onkin.

Clapton kuulostaa Landolalla paremmalta kuin minä yhtän millään. Sama periaate toimii äänittämisessä - mikään ei ole kamoista kiinni jos ne on teknisesti yhteensopivia ja ehjiä.

Snacke korjasi pari yoda - sanajörjestystä viestiä 09:36 09.12.2023

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13680 viestiä

#7 kirjoitettu 09.12.2023 09:44

AnttiJ kirjoitti:


Olen itse ajatellut lähinnä vokaalien osalta (muutahan en oikeastaan äänitäkään) niin, että otan varman päälle ja pysyn DAWn mittariston vihreällä alueella ...

Sisäänmenopurkissani ei ole minkäänlaista mittaristoa vaan ainoastaan sisäänmenovolymen säätö jonka tason näkee DAWista.


Tuo värikiekko led valo, joka tuossa Focusriten Scarlett Solossa on sisäänmenovolyme säädön ympärillä on kätevä, koska se kertoo siitä itse audiointerfacen tilanteesta etuasteessa...

Sen verran olen tuota noin suurin piirtein katsellut, että:

- Kun Scarlett Solossa näkyy vihreä valo niiden kuuluvimpien osien kohdalla, juuri ja juuri niin ettei se mene keltaiselle, niin DAW:ssa silloin äänittäessä se desibelitaso on vihreällä ja noin max -6 dB tasossa...

- Kun Scarlett Solossa näkyy keltainen valo niiden kuuluvimpien osien kohdalla, ilman että se menee koskaan punaiselle, niin silloin DAW:ssa äänittäessä se desibelitaso on kanssa vihreällä, ja jossakin välillä -6 dB ja 0 dB...


Mutta noissa kahdessa eri tapauksessa se "fiilis" mikä siitä äänityksestä välittyy itse siihen raidalle on hieman eri... Keltaisella valolla ja lähempänä 0 dB tasoja DAW:ssa niin se saundi on raaempi, ja kun liikutaan vihreällä valolla ja lähempänä -6 dB siellä DAW:ssa niin se saundi on mun mielestä miellyttävämmän kuuloinen...

Toki sitten jos soittaa yksittäisiä kieliä tai arpeggioita sointujen sisään, niin tuolla keltaisella valolla saa erottuvampia ääniä ylipäätään... Tai näin musta tuntuu...

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13680 viestiä

#8 kirjoitettu 09.12.2023 09:55

Snacke kirjoitti:


Nähdäkseni, jos tekniset asiat on kunnossa, ei ole syytä vetää signaalia ”lujalla sisään” jos käytössä halpis etari. Ei oikein muutenkaan, mut ne on sit korkinhaisteluforumin asioita. Sen verran et siellä dawissa jotain reilusti näkyy mut ei mene ruvelle. Saa sitä sit säädettyä. Jos tosi matalalla tasolla ni saa suhteessa enemmän halpisetarin kohinaa (tai kalliin). Jos liian lujaa ni tulee artefakteja tai mitä onkin.


Eli jos oikein tulkitsen sua, niin tollanen -6 dB taso äänittäessä ei ole yhtään pöllömpi? Ja että ei muutenkaan kannata yrittää saada sitä tasoa lähemmäs 0 dB, joka olisi sitten liian "lujalla sisään"?

Sen verran tuosta Focusriten Scarlett Solosta on mainittava, että vaikka se onkin "halpis etari", niin itse en ole huomannut sen kanssa mitenkään häiritsevää kohinaa...

^ Vastaa Lainaa


Snacke 
Erityinen tuki
4473 viestiä

#9 kirjoitettu 09.12.2023 10:11 Muok:09.12.2023 10:16

IT kirjoitti:
Snacke kirjoitti:


Nähdäkseni, jos tekniset asiat on kunnossa, ei ole syytä vetää signaalia ”lujalla sisään” jos käytössä halpis etari. Ei oikein muutenkaan, mut ne on sit korkinhaisteluforumin asioita. Sen verran et siellä dawissa jotain reilusti näkyy mut ei mene ruvelle. Saa sitä sit säädettyä. Jos tosi matalalla tasolla ni saa suhteessa enemmän halpisetarin kohinaa (tai kalliin). Jos liian lujaa ni tulee artefakteja tai mitä onkin.


Eli jos oikein tulkitsen sua, niin tollanen -6 dB taso äänittäessä ei ole yhtään pöllömpi? Ja että ei muutenkaan kannata yrittää saada sitä tasoa lähemmäs 0 dB, joka olisi sitten liian "lujalla sisään"?

Sen verran tuosta Focusriten Scarlett Solosta on mainittava, että vaikka se onkin "halpis etari", niin itse en ole huomannut sen kanssa mitenkään häiritsevää kohinaa...


-6 varmaan just jees. Ja kuten sanoin, ei ole kamoista laatu kiinni jos ehjiä ja tekniset seikat otettu huomioon (siis et impedanssit, mikin sijainti, koirat ei hauku taustalla jne).

Snacke muokkasi viestiä 10:13 09.12.2023

Ja siis sillee ettei se -6 ylity.

Snacke muokkasi viestiä 10:15 09.12.2023

Ihmettelen miksei se input vola ole automaattinen, en näe mitään estettä sellaiselle. Taas jäis ihmisen tekemiä virheitä tekemättä.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Jyrkimmät
Mahalaskut

6971 viestiä

#10 kirjoitettu 09.12.2023 10:15 Muok:09.12.2023 10:15

IT kirjoitti:
Snacke kirjoitti:


Nähdäkseni, jos tekniset asiat on kunnossa, ei ole syytä vetää signaalia ”lujalla sisään” jos käytössä halpis etari. Ei oikein muutenkaan, mut ne on sit korkinhaisteluforumin asioita. Sen verran et siellä dawissa jotain reilusti näkyy mut ei mene ruvelle. Saa sitä sit säädettyä. Jos tosi matalalla tasolla ni saa suhteessa enemmän halpisetarin kohinaa (tai kalliin). Jos liian lujaa ni tulee artefakteja tai mitä onkin.


Eli jos oikein tulkitsen sua, niin tollanen -6 dB taso äänittäessä ei ole yhtään pöllömpi? Ja että ei muutenkaan kannata yrittää saada sitä tasoa lähemmäs 0 dB, joka olisi sitten liian "lujalla sisään"?

Sen verran tuosta Focusriten Scarlett Solosta on mainittava, että vaikka se onkin "halpis etari", niin itse en ole huomannut sen kanssa mitenkään häiritsevää kohinaa...


Katselin netistä mitä tasoja suositellaan. Vaihteluväli vokaaleissa oli suunnilleen n. -10dB (piikki) ... -24dB; keskiarvo oli suunnilleen -18 dB.

Tiedä sitten onko asia noin vai ei, mutta eiköhän tuo vihreään alueeseen viittaa.

Sen mitä olen itse omia WAV-raitojani katsellut, niin huonompaa jälkeä tulee silloin jos olen huutanut raidan täyteen kuin silloin kun äänen kuvan reunoilla on selvästi tilaa.

^ Vastaa Lainaa


Snacke 
Erityinen tuki
4473 viestiä

#11 kirjoitettu 09.12.2023 10:21

AnttiJ kirjoitti:
IT kirjoitti:
Snacke kirjoitti:


Nähdäkseni, jos tekniset asiat on kunnossa, ei ole syytä vetää signaalia ”lujalla sisään” jos käytössä halpis etari. Ei oikein muutenkaan, mut ne on sit korkinhaisteluforumin asioita. Sen verran et siellä dawissa jotain reilusti näkyy mut ei mene ruvelle. Saa sitä sit säädettyä. Jos tosi matalalla tasolla ni saa suhteessa enemmän halpisetarin kohinaa (tai kalliin). Jos liian lujaa ni tulee artefakteja tai mitä onkin.


Eli jos oikein tulkitsen sua, niin tollanen -6 dB taso äänittäessä ei ole yhtään pöllömpi? Ja että ei muutenkaan kannata yrittää saada sitä tasoa lähemmäs 0 dB, joka olisi sitten liian "lujalla sisään"?

Sen verran tuosta Focusriten Scarlett Solosta on mainittava, että vaikka se onkin "halpis etari", niin itse en ole huomannut sen kanssa mitenkään häiritsevää kohinaa...


Katselin netistä mitä tasoja suositellaan. Vaihteluväli vokaaleissa oli suunnilleen n. -10dB (piikki) ... -24dB; keskiarvo oli suunnilleen -18 dB.

Tiedä sitten onko asia noin vai ei, mutta eiköhän tuo vihreään alueeseen viittaa.

Sen mitä olen itse omia WAV-raitojani katsellut, niin huonompaa jälkeä tulee silloin jos olen huutanut raidan täyteen kuin silloin kun äänen kuvan reunoilla on selvästi tilaa.


Just noin. Käytännössä tarkoittaa kotivehkeillä asetusta ”varovasti mut nii et jotai kuuluu” koska ne pajatsovalot yhdistettynä järkyttäviin potikoihin (oleellinen käyttöalue on suht kapea ja jommassa kummassa päässä sitä hiton nuppia) aiheuttaa se et pakko vaan vetää tosi alas tasot. Mulla saffire pro 14 kotona, saffire 6 usb mökillä ja sit tascamia muuten. Sama meno kaikissa.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13680 viestiä

#12 kirjoitettu 09.12.2023 10:44

Snacke kirjoitti:


-6 varmaan just jees. Ja kuten sanoin, ei ole kamoista laatu kiinni jos ehjiä ja tekniset seikat otettu huomioon (siis et impedanssit, mikin sijainti, koirat ei hauku taustalla jne).

Ja siis sillee ettei se -6 ylity.

AnttiJ kirjoitti:


Katselin netistä mitä tasoja suositellaan. Vaihteluväli vokaaleissa oli suunnilleen n. -10dB (piikki) ... -24dB; keskiarvo oli suunnilleen -18 dB.

Sen mitä olen itse omia WAV-raitojani katsellut, niin huonompaa jälkeä tulee silloin jos olen huutanut raidan täyteen kuin silloin kun äänen kuvan reunoilla on selvästi tilaa.


Joo, kiitosta kummallekin kommentista... Tuota on vaikea mennä täsmälleen sanomaan, mutta noin mitä olen yleensä säätänyt tuon Scarlett Solon intrerfeissin, niin että se pysyy vihreällä eikä mene keltaiselle., niin silloin juurikin tuossa DAW:ssa näyttäisi, että tasot on ehkäpä siellä -6 dB tasossa (peakit), ehkäpä jopa hieman alle, ja silloin raidan laidoille jää selvästi tilaa...

Eli tuolla säädöllä varmaan jatkan sitten jatkossakin, kun se on omaan korvaan hyvältä kuulostanut...

^ Vastaa Lainaa


Snacke 
Erityinen tuki
4473 viestiä

#13 kirjoitettu 09.12.2023 11:17

IT kirjoitti:
korvaan hyvältä kuulostanut


Tämä on toki hieno ohje noin yleisellä tasolla muutenkin

^ Vastaa Lainaa


SampoM
Samo
996 viestiä

#14 kirjoitettu 09.12.2023 11:49 Muok:09.12.2023 12:01

Sellaista tiedustelen, että kun viette vaikka Mikseriin tiedoston, niin missä muodossa sen viette, MP3, WAV vai AIFF tai joku muu? Millä laatu muuttuu vähiten, kun se on Mikserissä?

Mikserihän ymmärtääkseni muuntaa sen omaan mp3-muotoon. Eli kyse on siitä, kuinka hyvin se tapahtuu ja mistä tiedostomuodosta parhaiten. Vai olenko ymmärtänyt asian täysin väärin, sekin on mahdollista.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13680 viestiä

#15 kirjoitettu 09.12.2023 12:37 Muok:09.12.2023 12:50

SampoM kirjoitti:


Sellaista tiedustelen, että kun viette vaikka Mikseriin tiedoston, niin missä muodossa sen viette, MP3, WAV vai AIFF tai joku muu? Millä laatu muuttuu vähiten, kun se on Mikserissä?

Mikserihän ymmärtääkseni muuntaa sen omaan mp3-muotoon. Eli kyse on siitä, kuinka hyvin se tapahtuu ja mistä tiedostomuodosta parhaiten. Vai olenko ymmärtänyt asian täysin väärin, sekin on mahdollista.


Mä taas olen käsittänyt, että Mikseri nimenomaan ei tee niille ladatuille tiedostoille mitään... Sen takia täällä osa piiseistä soi kovempaa kuin toiset...


Mulla on nyt ollut vuoden taikka pari se tapa, että otan kaikista masteroimista piiseistäni ulos sekä wav että mp3 tasoiset tiedostot...

Wavin otan CD-laatuisena (44,1 kHz ja 16 bit; masterointi -0,1 dBTP ja -9 LUFS-I)

MP3:n otan 44,1 kHz ja 320 kbps laadulla; (sekä masterointi samoin -0,1 dBTP ja -9 LUFS-I)...


Mikserissä takavuosina oli, että vain Goldmemberit sai ladattua tänne MP3 tiedostot 320 kbps laadulla, mutta nykyään sillä laadulla taitaa kaikki saada upata tänne piisinsä... Wav laadussa ongelmaksi tänne ladatessa muodostuu max tiedostokoko...

Ja se mun perusperiaate masteroinnissa on se, että olen masteroinut kaikki mun piisit jo parisen vuotta LUFS-I -9 dB tasoon, eli tollaseen CD-tasoon... Striiming palvelut kuten Spotify taitaa käyttää jotakin -12 tai -14 LUFS-I tasoja...

Eli tuo LUFS-I on se koko piisin integrated taso... Sen näkee vasta kun kuuntelee piisin loppuun asti, että onko tuo lukema se mitä hakee, kun masteroi... Siinä saa välillä kuunnella sitä piisiä muutaman kerran, että saa sen tason asettumaan oikein, kun käyttää masteroinnissa ihan vikana brickwall limitterin jälkeen jotakin LUFS-I desibelimittaria apuna... Ja työkaluna tasojen nostossa mulla on master kanavalla ennen brickwall limitteriä niin IK Multimedian T-RackS One masterointi plugari...

Tuossa on se hyöty kun näkee tuon vaivan, että kaikki sun piisit aina ja kaikkialla soi samalla äänentasolla, eikä mitään säätöjä tarvitse tehdä jälkikäteen... Ne voi polttaa CD-R levyllekin erilaisina kombinaatioina suoraan ilman mitään säätöjä...

Ja silloin kaikki ne piisit soi täällä Mikserissäkin samalla äänenvoimakkuudella, koskapa Mikseri ei mun tietääkseni niitä tiedostoja manipuloi eikä muuta millään tavalla...

Elikkä siis, lataan tänne Mikseriin vain MP3 tiedostoja 44,1 kHz ja 320 kbps laatuisena...

^ Vastaa Lainaa


SampoM
Samo
996 viestiä

#16 kirjoitettu 09.12.2023 12:57

Ahaa, tähän olisi hyvä saada varmennus joltakin "talon" hemmolta. Muistelen, että tästä olisi ollut puhetta joskus kauan sitten, mutta en sitä, miten tuo oli.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13680 viestiä

#17 kirjoitettu 09.12.2023 13:03

SampoM kirjoitti:


Ahaa, tähän olisi hyvä saada varmennus joltakin "talon" hemmolta. Muistelen, että tästä olisi ollut puhetta joskus kauan sitten, mutta en sitä, miten tuo oli.


Joo, 100% varma asiasta mäkään en siis ole... joku veezay saattaisi tietää tämänkin asian parhaiten?

Mutta siis, en tossa yllä ajatellut sitä mahdollisuutta että jos lataat tänne wav muodossa lyhyen tiedoston, niin muuttaako Mikseri sen tänne ladatessa mp3 muotoon, kun kerta siinä soittimessa on se mahdollisuus siinä piisin sivulla, että lataa mp3...

Mutta sitten, se käsitys mulla todellakin on, että Mikseri ei käsittele tänne ladattuja tiedostoja millään tavalla, eli tason nostoja ynnä muita sellaisia juttuja, joita monet streaming palvelut tekee... Se yhden mp3:n lataaminenkin kun kestää tänne Mikseriin yleensä noin puoli minuuttia, joten ei siinä suuria ääniraidan käsittelyitä kerkiä tekemään...

^ Vastaa Lainaa


SampoM
Samo
996 viestiä

#18 kirjoitettu 09.12.2023 13:28 Muok:09.12.2023 16:37

...Mutta, kun jostakin biisistä painaa "lataa mp3-tiedosto", niin sieltä tulee mp3. Ei se sitä varmaan wavista tai Aiffista tee..?

...No kappas, samaa laitettiin. Mä olin jo liikenteessä enkä lukenut viestiäsi.

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13680 viestiä

#19 kirjoitettu 09.12.2023 14:26

SampoM kirjoitti:


...Mutta, kun jostakin biisistä painaa "lataa mp3-tiedosto", niin sieltä tulee mp3. Ei se sitä varmaan wavista tai Aiffista tee..?


Joo, tätäkin mahdollisuutta pohdin tuossa edellisessä viestissä... Eli ehkäpä siellä jonkinlaista prosessointia ja konversiota tapahtuu, mutta minkä laatuista ja laajuista?

Avasin tästä suoraan oman lankansa tuonne Mikseri osioon, ja tein kyselyn ylläpidolle... Toivottavasti saataisiin jokin vastaus tähän probleemaan?

^ Vastaa Lainaa


bze
2682 viestiä
Ylläpitäjä

#20 kirjoitettu 09.12.2023 16:34 Muok:09.12.2023 16:54

IT kirjoitti:
SampoM kirjoitti:


...Mutta, kun jostakin biisistä painaa "lataa mp3-tiedosto", niin sieltä tulee mp3. Ei se sitä varmaan wavista tai Aiffista tee..?


Joo, tätäkin mahdollisuutta pohdin tuossa edellisessä viestissä... Eli ehkäpä siellä jonkinlaista prosessointia ja konversiota tapahtuu, mutta minkä laatuista ja laajuista?

Avasin tästä suoraan oman lankansa tuonne Mikseri osioon, ja tein kyselyn ylläpidolle... Toivottavasti saataisiin jokin vastaus tähän probleemaan?


Voit itse todeta mitä tapahtuu kun uploadaat äänitiedoston (wav) ja sitten lataat mp3:n ja tutkit ominaisuuksia. Välissä voi todeta tapahtuvan 320 kbps CBR (tasainen bitrate) MP3-pakkauksen 32-bittisenä joka on ns. alan standardi. MP3-pakkaus ei ole toki häviötön, mutta pakkauksessa ei tapahdu sellaisia muutoksia joita tavan henkilön korvalla, keskimääräisellä äänentoistolla ja normaalissa kuuntelutilanteessa olisi mahdollista huomata. En tosin hahmota mikä tässä on tarkalleen ongelma, mitään prosessointia pakkauksen lisäksi ei tapahdu ja sen voi itse todentaa. Äänitiedostosta voi myös lukea että käytössä on Lavc57.10 eli avoimen lähdekoodin encoder-kirjasto jossa MP3-pakkaukseen sovelletaan näennäisen standardia LAME-enkooderia. -> https://en.wikipedia.o...

En vastaa Mikseri.netin tekniikasta/arkkitehtuurista (eikä veezay) mutta odotellaan tarkentavia vastauksia siltä puolelta, joskin voisin veikata että vastaus on sama koskien tiedostojen käsittelyä latausvaiheessa.

Mitä tulee itse ketjun aiheeseen, oikeiden tasojen löytäminen on käytännössä todella helppoa, mutta monimutkaista selittää ja aiheeseen on helppo kompastella, ehkä juurikin sen yksinkertaisuuden takia. Käytännössä tämä on juurikin sweet spottien etsimistä sieltä missä itse musikaalinen sisältö on parhaimmillaan, joskus on parempi äänittää hiljaisella, joskus kovempaa ja säröllä mutta milloin, missä ja miten?

Psykologisesti katsoen kovempaa tuleva ääni on aina vaikuttavampi kuin hiljainen ääni, ja tämä korostuu erityisesti kuuntelijalle (tai äänien tuottajalle) miellyttävien äänien kohdalla jolloin hinku laittaa kitarat tai laulu kovemmalle on suorastaan luonnollisen tuntuinen vaikka tästä ei olisi esim. kappaleen miksaukselle tai tasapainolle mitään hyötyä. Välillä tätä tulee myös tehtyä tiedostamattaan miksatessa ja äänittäessä korvien väsyessä. Tämä efekti kannattaa tiedostaa ja muistaa että hiljaisuudesta helpompi siirtyä kovempaan, KOVAA ja TÄYSILLÄ äänitetylle materiaalille usein tapahtuu harmonisoitumista, saturaatioita, clippausta (tai pahimmassa tapauksessa digitaalista säröytymistä tai täysi yliajo) ja muita asioita, jotka ovat usein myös toivottavia mutta masterissa tai bussissa/groupissa lähinnä haitallisia.

Tämä ilmiö ei korostu yhtä paljon täysin digitaalisessa ympäristössä missä headroom on käytännössä loputon mutta tasot pitää silti kontrolloida siten, että määrittää hiljaisimman tason mitä vasten kasaa muun materiaalin, tuo paljon puhuttu -6 db on käytännöllinen raja-arvo mutta ei pakollisuus. Plugarien sisäiset säröt ja gain staging on vielä asia erikseen mutta siinäkin voi ohjenuorana pyrkiä välttämään tarpeetonta säröytymistä. Graafisiin esityksiin ääniaalloista ei myöskään kannata luottaa kuin suuntaa-antavana osviittana, usein toki näyttävät kaiken tarpeellisen mutta esimerkiksi todellisten transienttien, dynamiikan ja piikkien muodostuminen voi olla hyvinkin kaoottista eikä aina havaittavissa graafisesti. Myöskään mittarien värit eivät aina korreloi sitä mitä todellisuudessa tapahtuu, tätä jumppaa pääsee harrastamaan erityisesti kun hyppii eri linjavoimakkuuksien sekä analogisen ja digitaalisen välillä.

Äänitettäessä (kokonaisuutta) siis ei ole hyödyllistä ottaa materiaalia sisään säröllä koska tämä ei jätä liikkumavaraa ja muuttaa harmonioita ja muuta karaktääriä kuten todettu. Yksittäiset raidat voi säröttää ja ns ottaa sisään kuumana ja äänisuunnittelussa toki enemmän kuin paikoillaan käyttää erilaisia säröjä aina etuasteista lähtien, mutta kappaletta koostettaessa tulisi pysyä reilusti "nollan alapuolella" ja kuunnella esim limitterillä tai kompressorilla miltä kokonaisuus kuulostaa "kovempaa" soitettuna. Tehokeinona voi toki kaiken laittaa särölle mutta tämä on oma operaationsa ja työskentelytapansa mikä ei sovi kaikkiin tyyleihin.

Mitä itse kitarajuttuja äänittänyt niin (akustoidussa tilassa) yhteensä kolme mikkiä, laululle ja kitaralle omat ja yksi konkka äänittämään molempia, nämä kaikki 'tarpeeksi' kovalla (tämä voi olla melkein mitä vaan mutta yleensä jotain -8 - -3db) sisään tiskistä siten että etuasteet toimivat vain kevyenä buusterina, masterissa vain kevyt limitteri estämässä mahdolliset äänenvoimakkuuden odottamattomat piikit, ei eq-säätöjä tai muuta väritystä jotta itse äänitys olisi mahdollisimman selkeä, eheä ja työstettävissä. Tästä asetelmasta jokainen jokainen kanava otetaan koneelle tiskin busseja pitkin 'tarpeeksi' kovaa ja DAWissa tehdään lopulta tasojen siistiminen, eq, kompressio ja miksaus sekä yhteen liimaaminen.

bze muokkasi viestiä 16:54 09.12.2023

^ Vastaa Lainaa


IT
IT Resurrected
13680 viestiä

#21 kirjoitettu 09.12.2023 19:59

bze kirjoitti:

Voit itse todeta mitä tapahtuu kun uploadaat äänitiedoston (wav) ja sitten lataat mp3:n ja tutkit ominaisuuksia. Välissä voi todeta tapahtuvan 320 kbps CBR (tasainen bitrate) MP3-pakkauksen 32-bittisenä joka on ns. alan standardi. MP3-pakkaus ei ole toki häviötön, mutta pakkauksessa ei tapahdu sellaisia muutoksia joita tavan henkilön korvalla, keskimääräisellä äänentoistolla ja normaalissa kuuntelutilanteessa olisi mahdollista huomata. En tosin hahmota mikä tässä on tarkalleen ongelma, mitään prosessointia pakkauksen lisäksi ei tapahdu ja sen voi itse todentaa. Äänitiedostosta voi myös lukea että käytössä on Lavc57.10 eli avoimen lähdekoodin encoder-kirjasto jossa MP3-pakkaukseen sovelletaan näennäisen standardia LAME-enkooderia. -> https://en.wikipedia.o...

En vastaa Mikseri.netin tekniikasta/arkkitehtuurista (eikä veezay) mutta odotellaan tarkentavia vastauksia siltä puolelta, joskin voisin veikata että vastaus on sama koskien tiedostojen käsittelyä latausvaiheessa.


Joo, siis mitään ongelmaahan tässä ei mun käsittääkseni ole... Sampo tossa edellä vain kyseli aiheesta, ja en itsekään osannut oikein hänelle vastata...

Toivottavasti saadaan vastaus tähän tuonne Mikseri.net osioon avaamaani ketjuun, joka on juuri tätä varten avattu...

Eli mitään ongelmaa ei ole... Mikseriläiset vain haluavat tietää, että mitä noille tänne ladatuille tiedostoille tehdään?

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu