Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Syntikka


TomiS
901 viestiä
Ylläpitäjä

#1 kirjoitettu 08.09.2002 13:48

Melkein kaikki nykyään valmistettavat syntsat ovat digitaalisia. JP-8000, Waldorf Q ja Supernova II ovat ns. analogimallintavia. Eli toisinsanoen ne sisältävät mikropiirejä kuten tietokoneet ja niiden toiminta on loppujanlopuksi hyvin samanlaista kuin tietokoneiden. Ääni tuotetaan ohjelmallisesti ja ohjelmien äänenmallinnusalgoritmit on suunniteltu mahdollisimman hyvin vastaamaan analogisia äänentuottopiirejä (oskilaattoreita) yms. Hienoa noissa vehkeissä on että tuotettava ääni ei ole tallennettu mihinkään, vaan se lasketaan reaaliajassa annettujen parametrien (eli nappien asentojen) mukaan.

Toi XV-88 sen sijaan muistaakseni on ns. wavetable-syntikka. Se taas tarkoittaa, että vehkeeseen on etukäteen tallennettu jotain ääninäytteitä (esim viulu, piano jne..) ja ääni tuotetaan yhdistelemällä ja efektoimalla niitä valmiita ääniä.

Aidosti analogisia syntsia (joissa ääni siis tuotetaan oikeilla analogisilla piireillä) on mm. Rolandin Juno ja Jupiter sarjat, sekä esim Korgin MS-2. Myös legendaariset roladin rumpukoneet 808 ja 909 ovat oikeasti analogisia. Unohtamatta tietenkään 303 "basso"vehjettä.

Noh... joku muu saa jatkaa jos jäi vielä epäselväksi.

^ Vastaa Lainaa


Q
274 viestiä

#2 kirjoitettu 08.09.2002 13:53

Tuohan nyt pitäisi olla aika selvä juttu, jos musiikin parissa puuhailee enemmän. Luonnollisesti on digitaalisia syntikoita, ei maailma pelkkää analogiaa ole.. Vanhoissa analogisyntikoissa on paljon erikoista, omankaltainen filtteri ja omaperäinen soundi esimerkiksi. Mitä oma peräistä on kuusnepassa?

^ Vastaa Lainaa


Q
274 viestiä

#3 kirjoitettu 08.09.2002 14:04

Subtractor on suoraan sanottuna toiminnaltaan aika samanlainen kuin Nordlead II, ei siinä ole muuta selvää eroa oikeastaan kuin soundi ja se, että se Nordleadia pääsee käsin vääntelemään ja soittelemaan. Periaate kuitenkin on hyvin pitkälle sama, vaikka ei subtractorista irtoakkaan lähellekkään yhtä kaunista soundia..

^ Vastaa Lainaa


vector-logik

#4 kirjoitettu 08.09.2002 15:53

>Voiko sen syntikan äänestä kuulla, onko kyseessä digu vai anu? Onko
>analoginen syna yleisesti ottaen "tuhnusempi" ääneltään, kuin digitaalinen?

joku kuulee ja joku ei kuule. noin keskimäärin oikeat analogit on lämpösempiä
ääneltään kun digitaaliset esim koska usein niitten oskillaattorit ajelehtii
vähän... sekä analogifilttereissä on se oma äänensä.

eli siis digitaalisilla on usein puhtaampi ääni, se onko se hyvä vai huono asia
riippuu taas omasta mausta.

^ Vastaa Lainaa


ocean
182 viestiä

#5 kirjoitettu 11.09.2002 19:40

>Voiko sen syntikan äänestä kuulla, onko kyseessä digu vai anu? Onko
>analoginen syna yleisesti ottaen "tuhnusempi" ääneltään, kuin digitaalinen?
eli siis digitaalisilla on usein puhtaampi ääni, se onko se hyvä vai huono asia
riippuu taas omasta mausta.


Lisäyksenä vielä, että Pro-52 emussa on erillinen "analogi" potikka, joka pakottaa oskillaattoriemut hieman epävireeseen. Eli mitä enemmän kaakossa se on, sitä epävireisemmältä kyseinen vehje kuulostaa. En sitten tiedä, pystyykö joku erottamaan, kuinka aidon kuuloinen se epävire on, itse en ainakaan erottaisi.

^ Vastaa Lainaa


Nyhde

Take it sleazy!
3098 viestiä
Ylläpitäjä

#6 kirjoitettu 12.09.2002 04:49

Aidosti analogisia syntsia (joissa ääni siis tuotetaan oikeilla analogisilla piireillä)

Nyt jäi kiinnostamaan! Kertoisiko joku, millaisia nuo analogiset piirit ovat, miten ne toimivat ja miten tämän kaiken voi ymmärtää jos ei tiedä hardware-syntikoista mitään?

Nippelitietoakin olisi kiva saada, kiitos ^_^

^ Vastaa Lainaa


vector-logik

#7 kirjoitettu 12.09.2002 09:58

öö, etpä sitten mitään pikkujuttua kysynytkään

kun kerran tuota buzzia käyttelet niin eiköhän se periaate ole ihan tuttu.

siis analogisessa syntikassa se ääni tuotetaan oskillaattorilla joka siis saattaa
ilmoille sen korkuisen äänen kuin pyydetään. jonka jälkeen sitä muokataan
edelleen analogisilla filttereillä yms. eli siis ääni on jatkuvasti jännitteen vaihteluina
siellä eikä missään välissä ykkösten ja nollien jonona.

^ Vastaa Lainaa


vector-logik

#8 kirjoitettu 12.09.2002 10:06

http://www.geocities.c...

tuolta näyttäisi löytyvän ihan hyvä selitys tuosta analogisesta synteesistä

^ Vastaa Lainaa


vector-logik

#9 kirjoitettu 12.09.2002 23:49

>En ny viitti tehä omaa topiccia, joten kysympä tässä: Jos mä vaikka hankin virus >kc ja waldorf q -syntikat ja vaikkapa cubase sx:n.

niin olet aika helvetin rikas ja ainakin mun kadehtima mut ei siitä sen enempää.

>Tarvinko mitään erillisiä hardisjuttuja voidakseni tehä musaa?! Saako siis nuo >kaks synaa yhdistettyä mun tietsikkaan miten?

riippuu äänikortista. kannattaa hankkia joku kelvollinen jotta latenssit on järkeviä.
hyvissä korteissa saattaa olla breakout boxeissa midiliitännät suoraan johon vaan
tökkii johdon. halvemmissa sit tarvii semmosen adapterin joka laitetaan joystick
porttiin tai sit joku usb-midi systeemi tai oma pci-kortti midille.

>Ja toistampa kysymykseni: Jos hankin sellasen synan, jonka polyfonia on >vaikkapa 16, niin tarkottaako se sitä, että cubasessa voin tehä 16 raitaa ja >jokaselle oman soundin synasta ja soittaa niitä 16 raitaa samaan aikaan?

tod näk ei. pitäisi olla 16 part multitimbraali tuohon toimintaan.

^ Vastaa Lainaa


Q
274 viestiä

#10 kirjoitettu 13.09.2002 00:04

En ny viitti tehä omaa topiccia, joten kysympä tässä: Jos mä vaikka hankin virus kc ja waldorf q -syntikat ja vaikkapa cubase sx:n. Tarvinko mitään erillisiä hardisjuttuja voidakseni tehä musaa?! Saako siis nuo kaks synaa yhdistettyä mun tietsikkaan miten?

Hanki mielummin Waldorf Q:n seuraksi Virus kb, saat halvemmalla ja ero ei ole huomattava kooceehen verratessa. Mutta jos sitä rahaa on millä mällätä, niin kannattaa vakavasti harkita esim. Nordlead III:n ostoa, se on aika tappovempain ja soveltuu kyllä monenlaiseen käyttöön. Ja jutut hoituu sitten helpoiten, jos omistat hyvän äänikortin ja/tai sellaisen midisovittimen, johon sitten lykkäät midipiuhat syntikoista kiinni.

Ja toistampa kysymykseni: Jos hankin sellasen synan, jonka polyfonia on vaikkapa 16, niin tarkottaako se sitä, että cubasessa voin tehä 16 raitaa ja jokaselle oman soundin synasta ja soittaa niitä 16 raitaa samaan aikaan?

Et voi. 16 multitimbraali minun tietääkseni pitäisi olla tuohon tarkoitukseen, tosin voin olla väärässäkin..

Minkäslainen tuo JP8000-syna on?(Helppo kysymys tällasenaan, eikö ) Kun kaikki Reasonissa tota synaa jäljittelevät refillit on sellasia lead(en oo ihan varma onko oikee termi)-tyyppisiä. Onks tuo syna niin rajoittunut?

Ei Jp8000 nyt ole niin kovin rajoittunut, vaan siitä on kyllä moneen; bassosoundit, stringit, supersaw, basari/haikat/fx:ät jne, mitä nyt analogisynalla voi vääntää, melkein mihin vain, kunhan jaksaa säätää. Se on aika klassikko syntikkana, ja Suomessa suht harvat haluaa luopua omastaan, mutta löytyyhän niitä aina sillon tällön.. Monet "kovat" yhtyeet käyttää/ovat käyttäneet kyseistä synaa, Scooter nyt ekana mainitsemisen arvoisena, on se hyvä vempain.

^ Vastaa Lainaa


Nyhde

Take it sleazy!
3098 viestiä
Ylläpitäjä

#11 kirjoitettu 13.09.2002 04:44

http://www.geocities.com/SunsetStrip/Birdland/3547/analog.htm

tuolta näyttäisi löytyvän ihan hyvä selitys tuosta analogisesta synteesistä


Aika mainio olikin! Suurkiitokset sinulle, vector-logik! Nyt tiedän enemmän siitäkin.

^ Vastaa Lainaa


vector-logik

#12 kirjoitettu 13.09.2002 09:04

jeps, eipä kestä

^ Vastaa Lainaa


Q
274 viestiä

#13 kirjoitettu 13.09.2002 11:07

eikös polyfonia tarkoita sitä, että kuinka montaa kosketinta voi painaa samaan aikaan syntikassa? näin olen tähän päivään asti luullut. Voin tottakai olla väärässäkin.


Voihan siinä synassa painaa vaikka kaikki koskettimet yhtäaikaa alas, mutta ei ne kyllä soi samanaikasesti..

^ Vastaa Lainaa


vector-logik

#14 kirjoitettu 14.09.2002 21:54

Joo, mutta minkäslainen se digitaalinen synteesi sitten on?


no jos puhutaan VA-syntikoista (virus, nord lead, jne.) niin se on oikeastaan
sama homma koska ne mallintavat tuota analogista äänenmuodostusta. VAssa
vaan tuotetaan se ääni prosessoreilla jotka laskee miten tietyn tyyppinen
oskillaattori tuottaa signaalia ja miten tietty cutoff vaikuttaa siihen ja niin
eteenpäin.

sitten on toki erilaisia digitaalisia synteesejä kuten FM-synteesi joka löytyy
yamahan DX-7sta esimerkiksi. FM-synteesi on huomattavan monimutkainen
hallita, mutta tuottaa kivoja ääniä sellaisia vähän metallisia, tuota kuulee hyvin
paljon industrialissa (vaikka NIN) ja muussakin musiikissa (mahtaakohan joku tietää onko tuossa kylie minoguen kappaleessa oleva ihme kellomainen basso
peräisin dx-7sta?). Wavetable synteesi on myös olemassa ja sitä käytetään
esimerkiksi waldorfin wave ja microwave laitteissa.

^ Vastaa Lainaa


qso
447 viestiä
Luottokäyttäjä

#15 kirjoitettu 17.09.2002 23:44

Musatyylisi tuntien niin varmaan joku noista VA-syntikoista
olisi hyvä. Tykkäät kuitenkin ilmeisesti ruuvailla itse soundeja?

JP8000 on ehkä tunnetuin trance-masiina, Waldorf Q
tunnettu erikoisista soundeistaan, Supernova pehmeydestään ja
Virus on taas monien palvonnan kohde. Elikkäs testaamaan vaan noita
jonnekkin ja tee valinnat oman maun mukaan.

^ Vastaa Lainaa


Jezmilar

#16 kirjoitettu 18.09.2002 09:18

Multitimbraalisuus:
Ilmoittaa kuinka montaa erilaista timbreä (soitinta/soundia) voidaan käyttää yhtäaikaa.

Tätä ominaisuutta tarvitaan, jotta voidaan valita eri kanaville eri soittimia. Nykyaikana kaikki syntikat tukevat tätä toimintoa ja kyky on yleensä 16 tai enemmän.

Polyfonia:
Ilmoittaa yhtäaikaisten yksittäisten äänien maksimimäärän.

Huomaa, että lähes kaikissa syntikoissa yksi timbre (soitin/soundi) voi koostua yhdestä tai useammasta äänestä. Monissa syntikoissa on 4 äänen timbrejä ja monesti nämä äänet ovat parempia ja useammin käytettyjä koska luonnollisesti ne ovat rikkaampia.

Monissa nykyajan syntikoissa polyfonia on esim 64, ja sille onkin neljän äänen timbrien kanssa käyttöä (sillä niitä voi tuottaa yhteensä vain 16).

Esim. itselläni on Yamaha SW1000XG synakortti koneessa, jossa on 64 (lisättävissä erilaisilla laajennuskorteilla) äänen polyfonia. Jos valitsen erään loistavan stereo eroittelulla varustetun viulu sektion (4 äänen timbre) ja soitan kolmisoinnun oktaavi bassolla (5 kosketinta painettuna), syö se kortin polyfoniasta hulppeat 20 ääntä.

että semmosta...

^ Vastaa Lainaa


qso
447 viestiä
Luottokäyttäjä

#17 kirjoitettu 19.09.2002 14:18

Korg on valmistanut syntikoita moneen lähtöön. On analogista, analogimallintavaa ja
tietysti Karmat, Tritonit ja Trinityt. Multa löytyy X5, niin perusperus syntikka kuin
vain voi olla.

^ Vastaa Lainaa


Jezmilar

#18 kirjoitettu 19.09.2002 14:23

Kannattaa aina kuunnella ennenkuin ostaa, Jokaisella valmistajalla on omintakeinen soundinsa, heikkoutensa, loistonsa ja perverssionsa...

Osta se minkä äänestä tykkäät.

^ Vastaa Lainaa


Q
274 viestiä

#19 kirjoitettu 19.09.2002 14:52

Korgin synat on oikein käyttökelpoisia, varsinkin nuo kalliimat työasemat, joista löytyy samplerit sun muut tarpeelliset systeemit. Tosin ne onkin aika hintavia sitten sitä kautta ja aika paljon käyttötarkoitus ratkaisee, että kannattaako esim Karma tai Trinity ostaa. Korgin Propechy on aivan loistava soundinen pommi syntikaksi, ainakin itse tykkään kovasti, mutta ei sinun musatyyliisi sopisi varmaankaan. Korgilla on paljon hyviä synia, joissa on kyllä valinnan varaa, jos vaan sellasen aikoo ostaa.

^ Vastaa Lainaa


qso
447 viestiä
Luottokäyttäjä

#20 kirjoitettu 19.09.2002 15:15

Mitä se perusperus syna tarkoittaa? On rajoittunut, jolla ei tee mitään ? Missä kappaleissas oot käyttäny X5?


No perussynalla (=X5) tarkoitan tässä suht edullista digitaalista synaa, josta löytyy
muutaman sadan soundisetti. Soundeista löytyy kitaroita, rumpuja, padeja, jousia, trumpetteja sun muita. Niiden muokkaus on lievästi sanottuna tuskallista ja reaaliaikainen editointi todella rajoittunutta. Multitimbraalisuus 8, polyfonia 32.

Ei oo tällä hetkellä yhtään kappaletta jaossa, jossa X5 kuuluisi. Makaa
laatikossa nurkassa

Stardust, kerro minkälaisia soundeja etsit ja mitä haluat synalla tehdä?

^ Vastaa Lainaa


qso
447 viestiä
Luottokäyttäjä

#21 kirjoitettu 19.09.2002 15:37

Täältä löytyy kappaleita, joissa on käytetty vain
yhtä tai kahta synaa:
www.mp3.com/stations/synth

Kuuleepa ainakin minkälaisia soundeja eri masiinoista
irtoaa.

^ Vastaa Lainaa


Jezmilar

#22 kirjoitettu 19.09.2002 22:13

Suosittelisin Yamahan XG tuotteita:

XG Laitteissa on paljon laitteita ja efectejä yleensä vähintään 3: reverb, chorus ja variation (paljon erilaisia efektejä).

Itselläni on Yamahan SW1000XG "XG-Factory" ja olen siihen enemmän kuin tyytyväinen. Siinä on myös plugin paikka laajennuskorteille, jossa minulla on tällä hetkellä Virtual Acoustic synttikkakortti. Kortissa on soundeja yli tuhat, polyfonia 64, ja multitimbraalisuus 32 (laajennettavissa), 6 täysparametristä efektiä: Reverb (12), Chorus (14), Variation (70), Insertion 1 & 2 (43), 5 band master EQ.

Tämä on vain mun XG-kortti, niitä on myös "syntikaksi koteloituna", ja myös niissä on plugin-korteille paikkoja, heh...

XG-Factory
YamahaSynth.com

^ Vastaa Lainaa


qso
447 viestiä
Luottokäyttäjä

#23 kirjoitettu 19.09.2002 22:15

Nii...vaikea kysymys. Alkuunsa tietenkin haluan tehä musiikkia synalla!
Ja ne soundit taitaa taipua sellaseen bottomless feelings/summer night rain -tyyppiseen musaan. Mutta laajan musiikkimakuni tuntien voipa joskus tarvita rankkaakin soundia!


Okei. Entä tykkäätkö ruuvailla Reasonissa Subtractorin nuppeja?

^ Vastaa Lainaa


qso
447 viestiä
Luottokäyttäjä

#24 kirjoitettu 19.09.2002 22:17

Erillisistä efektilaitteista en osaa mitään sanoa, kun en ole vielä
ollut niiden tarpeessa. Ainakin Supernovasta löytyy aika hyvin kaikki
perusefektit ja sitten Cubasessa saa laitettua vielä lisää.

^ Vastaa Lainaa


qso
447 viestiä
Luottokäyttäjä

#25 kirjoitettu 19.09.2002 22:51

No en mä niitä oikeen kyllä ruuvaile, kun en hallitse tota synteesijutskaa. Sitte kun ymmärtäs siitä jotakin, niin tottakai haluaisin tehä omia pehmosia padeja. Mut siis kyllähän sitä ihan huvikseenkin tulee vähä nappulaa siirreltyä reasonissa, mutta on toi musan teko vielä presettien puolella.


Just. No tietysti kannattaa harkita haluaako laittaa isoa rahasummaa
laitteeseen jota ei sitten kuitenkaan jaksa täysin hyödyntää. Ainiin, kaipaatko
että synassa on oikeita soittimia?

^ Vastaa Lainaa


qso
447 viestiä
Luottokäyttäjä

#26 kirjoitettu 19.09.2002 22:51

Ja paljon olet yleensä valmis sijoittamaan?

^ Vastaa Lainaa


qso
447 viestiä
Luottokäyttäjä

#27 kirjoitettu 19.09.2002 23:36

Niinno syntikoiden hinnathan vaeltavat parista sadasta eurosta
useampaan tuhanteen. Kyllähän hyvällä softalla saa
ihan hardistasoista ääntä, mutta itse kyllä tykkään kun kaikki
nupikat on fyysisesti väännettävissä ja hardis tuppaa olemaan
luotettavaakin.

Presettejä saa toki ladattua aina lisää. Kannattaa muistaa, että analogisista
ja analogimallintavista on turha oikeiden soittimien ääniä etsiä.
Parasta, että yrität mahdollisimman pian päästä itse kokeilemaan
noita johonkin hyvään soitinliikkeeseen.

^ Vastaa Lainaa


qso
447 viestiä
Luottokäyttäjä

#28 kirjoitettu 22.09.2002 22:46

Jeps.

^ Vastaa Lainaa


jurn:a
794 viestiä

#29 kirjoitettu 26.09.2002 09:16

Ku mä tossa olen kattellu noita digisyntikoita, niin en minkään kohalla ole nähny mitään kertomusta näistä aaltomuodoista/oscillaattoreista, LFO:sta jne. Siis mä olen ymmärtäny, että digisyna on samanlainen, kuin analoginen, mutta vaan täysin digitaalinen. Joku kerto täällä jossakin viestissä, että analogiset synat on tehty niille, jotka haluaa itte ruuvata soundeja. Eikö siis digisynilla voi sorvata niitä soundeja itte, vai onko ne vaan pelkkiä keyboardeja, jossa on muutama sata presettiä, joita ei voi muuttaa??


kerrataanpa vielä kerran:

Siis on olemassa vanhoja täysin analogisia syntikoita, joissa ruuvaat oman saundisi oscillaatorien aaltomuodoista alusta pitäen.

Nykypäivänä on markkinoilla runsaasti digitaalianalogisia syntikoita, jotka simuloivat juuri noita vanhan-ajan analogi -masiinoja. Siis ovat täysin samalla periaatteella liikenteessä, mutta vain digitaalisesti toteutettuja.

Sitten on olemassa esim digitaalisia wavetable synia, jotka perustuvat niiden sisään jo tehtaalla tallennettuihin sampleihin, joita voit soitella koskettimistolla.
Tällaiset synat ovat aika rajoittuneita vaikka voi näitä valmiita sisään rakennettuja "ääniä" hienosäädellä jonkin verran.
näiden syntikoiden toiminta periiaate eroaa kuitenkin virtuaalianalogi laitteista täysin erilailla.

^ Vastaa Lainaa


jurn:a
794 viestiä

#30 kirjoitettu 26.09.2002 10:42


kyllä ruuvausvaraa löytyy wavetable-masiinoistakin. itse olen ollut Alesis S4 QuadraSynthin onnellinen omistaja nyt jo vuosikaudet, ja vieläkin vehje osaa yllättää minut aika ajoin hyvällä soundillaan.


Aivan, näinhän se on. En kieltänytkään etteikö näin voisi tehdä. Pointtina oli se, että analogisynissa TEET itse soundisi ja esim wavetable härpäköissä MUOKKAAT valmiita saundeja; Ja onhan tuo Quadra synth ihan hyvä vehje. Itselläni on esim jv1010 ja siitäkin löytyy filttereitä ja näille lfoita sun muita ja sisäisiä efektilaitteita, mutta etpä voi kovinkaan radikaalisti silti muuntaa alkuperäistä soundia pelkästään esim. filttereillä, attack, decay, sustain ja releasella... mutta kuitenkin.

Otan lähinnä akustiset soittimet kuten pianot, viulut, huilut sun muut wavetable laitteista. Ovathan ne sinne yleensä äänitetty aidoista soittimista mutta kaikki konemeininki poikkeuksetta va-synista. Muut kuin akustiset soittimet teen itse eri laitteilla ruuvaamalla koska yleensä va-synat ovat aika kömpelön kuuloisia akustisissa soundeissaan....

^ Vastaa Lainaa


qso
447 viestiä
Luottokäyttäjä

#31 kirjoitettu 30.09.2002 13:01

Modulaari: Moog Modular, Nord Modular ..

Analoginen (RA): Roland Jupiter-8, Alesis Andromeda ..

Analogimallintava (VA): Waldorf Q, Access Virus ..

Samplepohjainen digitaali (ROMpler): Korg M1, Yamaha Motif ..

^ Vastaa Lainaa


Haakert

#32 kirjoitettu 30.09.2002 22:30

...samplepohjainen taitaa olla "Wavetable" -syna.

^ Vastaa Lainaa


qso
447 viestiä
Luottokäyttäjä

#33 kirjoitettu 30.09.2002 22:33

...samplepohjainen taitaa olla "Wavetable" -syna.


Näin on.

^ Vastaa Lainaa


Max Loco

#34 kirjoitettu 02.10.2002 22:19

Näin asiaan liittyen:

En kyllä näistä syntikoista juurikaan tiedä, mutta kiinnostaisi kovasti millaisella vehkeellä saisi irti jotain nasevia hc / happy hc soundeja ?


Analogi/analogimallintavalla niitä revityksiä ja korvia raastavia ulinoita irtoo! Softapuolle Esim. Native instrumentsin Pro-52 ja rautapuolella Nord Leadit ovat hyviä tuohon hc-puoleen.

^ Vastaa Lainaa


Q
274 viestiä

#35 kirjoitettu 02.10.2002 23:19

Joo, tuota sellaista tietoa vielä tinkaisin että paljonkohan näillä vempeleillä on hintaa ? Kun tuo softa synakaan ei taida mikään ilmainen olla


Taitaa tuo NI:n pro-52 olla joitain satoja euroja ja Nordlead 2:n hinta on siinä 1500 euron tietämillä, rakkiversio luonnollisesti halvempi ~1000 euroa. Ja jos taas NL kolmosta alkaa ostamaan, niin kukkaro keventyy noin 2400 eurolla. Mutta ei kakkosta ainakaan hc/happy-hc tarkoitukseen kannata ostaa, koska on paljon halvempia ja parempia vaihtoehtoja siihen.

^ Vastaa Lainaa


clbf

#36 kirjoitettu 09.10.2002 00:02

onkos kellään kokemuksia noista e-mun proteus-sarjan soundeista?

^ Vastaa Lainaa


Q
274 viestiä

#37 kirjoitettu 09.10.2002 00:30

onkos kellään kokemuksia noista e-mun proteus-sarjan soundeista?


Ihan jees vehkeitä on ja käyttötarkotuksia löytyy. Ihan suositeltavia, jos on tarvetta.

^ Vastaa Lainaa


azo
241 viestiä

#38 kirjoitettu 09.10.2002 10:48

Virus b on innoittanut aikoinaan Max Grahamin tekemään mm biisin Airtight, eli kyseisessä (loistavassa) biisissä on käytetty lähes yksinomaan virusta syntsana, biitti sampleista "luonnollisesti". Yleisesti ottaen kannattaa kuunnella tuo 10min loistava
biisi, siinä on kaikki kohdallaan.

^ Vastaa Lainaa


Q
274 viestiä

#39 kirjoitettu 09.10.2002 11:34

Allekirjottaneen kaikki tuotanto on Nordlead kakkosta. Vaikka biisit onki kasattu Impulse Trackerilla, niin tuotanto kuvaa kyllä aika hyvin Nordleadin mahdollisuuksia. Suurin osa soundeista on kuitenkin Nordleadista vedetty sampleiksi pienen soundisäätämisen jälkeen, musan taso tosin on mitä on.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu