Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Sävellystyö?


Crim

#1 kirjoitettu 14.06.2004 14:12

Teettekö itse sävellyksenne, meinaan esimerkiksi vaikka pianolla keksit itse sen melodian, vai plagioitteko? Itse teen aina biisini itse, bassolainista melodiaan.. Jos samplaan, en ole koskaan tyytyväinen lopputulokseen, koska tiedän että biisi ei ole käsialaani kokonaan. Jos samplaatte, kestääkö teidän omatunto sitä? Onhan sämpläys oma taitolajinsa, jotta saa kuulostamaan sen hyvälle, mutta osaavatko loppupeleissä tälläiset ihmiset säveltää itse, vai eivätkö he jaksa?

^ Vastaa Lainaa


T. H. Rimpinen

#2 kirjoitettu 14.06.2004 15:07

Samplaaminen on erittäin antoisaa, jos totta puhutaan. Mutta tapanani on kylläkin rakentaa samplet alusta alkaen itse, siispä omatuntoni ei kärsi.

Samplaaminen on kuitenkin omalla tavallaan erittäin luovaa, ja valmiiden biisien samplayksesta varmasti oppii yhtä sun toista. Tästä huolimatta en kuitenkaan osaa arvostaa artisteja, jotka repivät pitkiä taustoja toisilta ja julkaisevat ne omina biisejään (esim. Will Smith, joka on usein ratsastanut discofunk-klassikoiden nerokkuudella). En tosin tiedä, kutsutaanko tätä "samplaykseksi" siinä mielessä, mistä tässä threadissa kirjoitetaan.

Joka tapauksessa, samplays on tehtävä hyvin, jotta se minuun uppoaa artistin omana luomuksena.

^ Vastaa Lainaa


Crim

#3 kirjoitettu 14.06.2004 16:05

En siis meinannut että jos plagioi, ei osaisi säveltää itse tai toisinpäin. Mielestäni vaan samplaajilla menevät hyvät lahjat hukkaan kun ei niitä käytetä. Miksi plagioidaan jos osaataan myös säveltää? Itse osaan arvostaa enemmän biisejä jotka ovat tehty itse.. On mielestäni ok käyttää jotain pieniä sampleja, mutta tarkoitan plagioinnilla nyt vaikka päämelodiaa tai jotain leadia mikä erottuu.. Ainakin minun kohdalla en ole tyytyväinen omaan musiikkiin, jos samplaan. Mutta tyylinsä kullakin.

^ Vastaa Lainaa


vjal

#4 kirjoitettu 14.06.2004 16:24

Hohhoijaa. Mikseri taas loistaa.

Sanompa vain, että ilman samplausta (olkoon kuinka suoraa tahansa) nykymusiikki olisi aivan helvetisti ankeampaa.

Ja miksi sitä samplen lainaamista pitää aina sanoa plagioimiseksi? Ehkä kyse on kuitenkin enemmän kunnianosoituksesta. Musiikista jotain tietävä kuitenkin tunnistaa käytetyn kappaleen todella usein.. Eikä tarvitse edes olla minkään sortin professori jos spottaa synthetic substitutionin tai funky drummerin jostain biisistä. Eli kyse ei todellakaan ole mistään toisen kunnialla ratsastamisesta, vaan ennemminkin juuri kunnianosoituksesta.

Itse käytän biiseissäni kaikkia mahdollisia keinoja. Paljon juttuja sävellän itse, mutta toisaalta monet jutut toimii parhaiten siten, että choppaa jonkun biisin melodian ja käyttää palasia omassa biisissään. Kaikki tää on mun mielestä täysin oikein, kunhan en samplaa musiikkia, joka jo perustuu sampleihin (kyllä se alkuperäinen pitää löytää).

Arvostan muuten paljon enemmän sitä tyyppiä, joka lainaa melodian biisiinsä jostain oikeasta, täysin eri tyyliä edustavasta biisistä, kuin sitä joka nappaa valmiin dr.rex melodian joltain sample cd:ltä tai reasonin samplepankista.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#5 kirjoitettu 14.06.2004 16:26

vjal kirjoitti:

Sanompa vain, että ilman samplausta (olkoon kuinka suoraa tahansa) nykymusiikki olisi aivan helvetisti ankeampaa.


Mielipide kysymys. Minusta se olisi parempaa.

^ Vastaa Lainaa


Okapi

#6 kirjoitettu 14.06.2004 16:36

Haava kirjoitti:
vjal kirjoitti:
Sanompa vain, että ilman samplausta (olkoon kuinka suoraa tahansa) nykymusiikki olisi aivan helvetisti ankeampaa.


Mielipide kysymys. Minusta se olisi parempaa.


Kuin myös. Faktaahan on, että ilman ihmisiä, jotka luovat musiikkia tyhjästä, samplailijoita ei olisi olemassa.

Itse ainakin arvostan paljon enemmän niitä, jotka täysin omin ehdoin luovat jotakin elämyksellistä täysin tyhjästä, kuin niitä, jotka kikkailevat toisten luomuksilla, ja mahdollisesti saavat niistä enemmän kunniaa, kuin alkuperäisteoksen luoja(t). Samplays ei välttämättä tarvitse mitään muuta kuin hyvää tyylitajua ja isoa tukkua rahaa.

^ Vastaa Lainaa


MGvittujee

#7 kirjoitettu 14.06.2004 16:51

Haava kirjoitti:
vjal kirjoitti:

Sanompa vain, että ilman samplausta (olkoon kuinka suoraa tahansa) nykymusiikki olisi aivan helvetisti ankeampaa.


Mielipide kysymys. Minusta se olisi parempaa.


Rock'n'Roll sanon minä \,,/

^ Vastaa Lainaa


vjal

#8 kirjoitettu 14.06.2004 16:55

Haava kirjoitti:
vjal kirjoitti:

Sanompa vain, että ilman samplausta (olkoon kuinka suoraa tahansa) nykymusiikki olisi aivan helvetisti ankeampaa.


Mielipide kysymys. Minusta se olisi parempaa.


Mielipidekysymyspä hyvinkin. Mutta jos nyt lähtisi listaa tekemään niistä musiikkityyleistä, jotka puuttuisivat varmasti, tulis siitä kyllä aivan tolkuttoman pitkä.
Hiphop puuttuis (vihaajat hurraa), kuten myös kaikenlainen breakbeat, junkka, drum n bass, IDMkin sellaisena kuin sen nykyään tunnemme on aika paljon drum n bassista kehittynyttä, joten sekin puuttuis. Ei olisi myöskään tietoakaan mistään downtemposta tai triphopista..

Tietysti voi spekuloida mitä muuta olisi noiden tilalla sitten.. En usko että mitään olennaista, koska ei samplaus sinäällään ole keneltäkään pois.

^ Vastaa Lainaa


Flinck

#9 kirjoitettu 14.06.2004 16:58

Jos samplaa jonku kickin tai vastaavan ja eq sen sitte ennen julkaisemista, voi olla ihan hyvin mielin ja pitää biisiä omana.

Jos taas samplaa jonkun basslinen tai melodian ei biisi tunnu enää omalta. Tässä tilanteessa suosittelen siirtymistä eJayhin siinä on paljon valmiita melodiota yms. , säästyy samplaamisen vaiva

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#10 kirjoitettu 14.06.2004 17:07

vjal kirjoitti:
[...] koska ei samplaus sinäällään ole keneltäkään pois.


Ei ihan. Erittäin suuri osa musiikin tekijöistä tekisi jotain muuta, jos jotain tiettyä musiikki tyyliä ei olisi olemassa.

^ Vastaa Lainaa


Okapi

#11 kirjoitettu 14.06.2004 17:07

vjal kirjoitti:
Hiphop puuttuis (vihaajat hurraa), kuten myös kaikenlainen breakbeat, junkka, drum n bass, IDMkin sellaisena kuin sen nykyään tunnemme on aika paljon drum n bassista kehittynyttä, joten sekin puuttuis. Ei olisi myöskään tietoakaan mistään downtemposta tai triphopista..


Miksei näiden genrejen artistit voisi itse soittaa samplaamiaan juttuja? Moinenhan tekisi genrejen toiminnasta huomattavasti arvostettavampaa ja loisi mahdollisesti paljon enemmän vaihtelevuutta genreihin, kun kaikki pitää tehdä alusta alkaen itse.

^ Vastaa Lainaa


vjal

#12 kirjoitettu 14.06.2004 17:10

Giraffe kirjoitti:
Kuin myös. Faktaahan on, että ilman ihmisiä, jotka luovat musiikkia tyhjästä, samplailijoita ei olisi olemassa.


Aika itsestään selvää. Tyhjästä musiikkiaan luovista ei kuitenkaan ole toistaiseksi mitään pulaa, eikä kukaan ole uhkaamassa sävellettyä ja itse soitettua musiikkia, joten aika turha pointti.

Giraffe kirjoitti:
Itse ainakin arvostan paljon enemmän niitä, jotka täysin omin ehdoin luovat jotakin elämyksellistä täysin tyhjästä, kuin niitä, jotka kikkailevat toisten luomuksilla, ja mahdollisesti saavat niistä enemmän kunniaa, kuin alkuperäisteoksen luoja(t). Samplays ei välttämättä tarvitse mitään muuta kuin hyvää tyylitajua ja isoa tukkua rahaa.


Samplaukseen ei tarvitse isoa tukkua rahaa. Pari kymppiä kun varaa mukaan kirpparille, niin pitäisi niitä sampleja saada ihan hyvän tukun mustan muovin pintaan kaiverrettuna. Toinen juttu on sitten suora samplaaminen, jossa voi olla ihan fiksua clearata tunnetumpia sampleja, jos sellaisia käyttää. Suomen mittakaavassa sekään ei tosin taida olla kovinkaan tarpeellista.

Ton väitteen voisi muuten myös kääntää niin, että eihän perinteiseen musisointiin tarvitse kuin tyylitajua ja tukun rahaa.

Lisäksi suhtautuisin aikmoisella varauksella tuohon "täysin tyhjästä" väitteeseen. Tasan yksikään muusikko ei enää luo mitään tyhjästä.

^ Vastaa Lainaa


vjal

#13 kirjoitettu 14.06.2004 17:15

Giraffe kirjoitti:
Miksei näiden genrejen artistit voisi itse soittaa samplaamiaan juttuja? Moinenhan tekisi genrejen toiminnasta huomattavasti arvostettavampaa ja loisi mahdollisesti paljon enemmän vaihtelevuutta genreihin, kun kaikki pitää tehdä alusta alkaen itse.


Takaisin historiantunnille. Näitä genrejä tuskin olisi kehittynyt ilman samplausta. Junkkahan syntyi kun ennen hiphoppiin funkista samplattuja breakkeja alettiin käyttää nopeutettuina. Siitä kehitys sitten johti rumpubassoon ja breakkibiittiin. Ei ole kysymys siitä etteikö näitä tyylejä voisi soittaa oikeilla soittimilla (ja niitähän soitetaankin..), vaan siitä että näitä ei yksinkertaisesti olisi olemassa ilman samplausta.

vjal muokkasi viestiä 17:15 14.06.2004

^ Vastaa Lainaa


Okapi

#14 kirjoitettu 14.06.2004 17:15

vjal kirjoitti:
Tasan yksikään muusikko ei enää luo mitään tyhjästä.


Eikö? Mietihän uudelleen.

Takaisin historiantunnille. Näitä genrejä tuskin olisi kehittynyt ilman samplausta. Junkkahan syntyi kun ennen hiphoppiin funkista samplattuja breakkeja alettiin käyttää nopeutettuina. Siitä kehitys sitten johti rumpubassoon ja breakkibiittiin. - -

Totta helvetissä minä tuon tiedän. Kyseenalaistinkin sen, että miksei moisia genrejä voisi olla olemassa ilman samplaamista.

^ Vastaa Lainaa


Tempo
673 viestiä

#15 kirjoitettu 14.06.2004 17:17

vjal kirjoitti:
Hiphop puuttuis (vihaajat hurraa), kuten myös kaikenlainen breakbeat, junkka, drum n bass, IDMkin sellaisena kuin sen nykyään tunnemme on aika paljon drum n bassista kehittynyttä, joten sekin puuttuis. Ei olisi myöskään tietoakaan mistään downtemposta tai triphopista..

Giraffe kirjoitti:
Miksei näiden genrejen artistit voisi itse soittaa samplaamiaan juttuja? Moinenhan tekisi genrejen toiminnasta huomattavasti arvostettavampaa ja loisi mahdollisesti paljon enemmän vaihtelevuutta genreihin, kun kaikki pitää tehdä alusta alkaen itse.


Kyllähän tuota tehdäänkin hyvin paljon. Tehdään biiti jopa ihan oikeilla rummuilla, ei mitään koneita (IDM ja Jungle lukuunottamatta). Toisaalta, jos haetaan retrosoundia ja/tai käytetään DnB ja Jungle genressä yleisiä Amen-rumpuja, mistäs muualta ne saa kuin samplaamalla? Ameneita on kyllä jos jonkinlaista eri särötyksillä, mutta se on yksi elementti (sinibasson lisäksi) joka tekee junglesta junglen. Eli, on paljon itsetehtyä maailmalla, mutta näitä tiettyjä soundeja käytetään siitä huolimatta, että niitä on jo aivan liian monessa biisissä käytetty.

^ Vastaa Lainaa


vjal

#16 kirjoitettu 14.06.2004 17:19

Giraffe kirjoitti:
vjal kirjoitti:
Tasan yksikään muusikko ei enää luo mitään tyhjästä.


Eikö? Mietihän uudelleen.


Ei. Taustalla on aina kuitenkin satojen vuosien musiikkiperinne, joka vaikuttaa ja inspiroi. Pääsääntöisesti ei enää synny mitään uutta musiikkityyliä, johon ei jonkin toisen aiempi panos vaikuttaisi. Ja tämä vaikuttaminen voi olla yhtä hyvin inspiraatiota kuin plagiointiakin.

^ Vastaa Lainaa


Okapi

#17 kirjoitettu 14.06.2004 17:22

Tempo kirjoitti:
Kyllähän tuota tehdäänkin hyvin paljon. Tehdään biiti jopa ihan oikeilla rummuilla, ei mitään koneita (IDM ja Jungle lukuunottamatta). Toisaalta, jos haetaan retrosoundia ja/tai käytetään DnB ja Jungle genressä yleisiä Amen-rumpuja, mistäs muualta ne saa kuin samplaamalla?


Pointti olikin siinä, ettei genret katoaisi mihinkään, jos samplaysta ei harrastettaisi - ne olisivat vain hivenen erilaisia.

^ Vastaa Lainaa


Okapi

#18 kirjoitettu 14.06.2004 17:24

vjal kirjoitti:
Ei. Taustalla on aina kuitenkin satojen vuosien musiikkiperinne, joka vaikuttaa ja inspiroi.


Voi miten hauskaa. Tiedät taatusti, mitä tarkoitin, ja turha saivartelu on harvinaisen pälliä.

^ Vastaa Lainaa


vjal

#19 kirjoitettu 14.06.2004 17:25

Giraffe kirjoitti:
Totta helvetissä minä tuon tiedän. Kyseenalaistinkin sen, että miksei moisia genrejä voisi olla olemassa ilman samplaamista.


Saivartelua. Voisivat ne tietysti olemmassa olla, mutta ei sellaisina, siis sen kuuloisina kuin ne nykyään ovat. Kyse olisi varsinkin jonkun junglen suhteen täysin eri asiasta.

^ Vastaa Lainaa


vjal

#20 kirjoitettu 14.06.2004 17:27

Giraffe kirjoitti:
Voi miten hauskaa. Tiedät taatusti, mitä tarkoitin, ja turha saivartelu on harvinaisen pälliä.


En saivartele. Vaikka kuinka säveltäisi ihan oman rock biisin alusta asti itse, niin jokaisen on pakko tunnustaa että hyvin vähän siitä on aidosti omaa ja alkuperäistä itse kehitettyä..

^ Vastaa Lainaa


Okapi

#21 kirjoitettu 14.06.2004 17:28

vjal kirjoitti:
Kyse olisi varsinkin jonkun junglen suhteen täysin eri asiasta.


Junglen peruspiirre on toisen soittamassa rumpukompissa? Jos kompin soittaa itse, kyseessä ei ole enää sama genre?

En saivartele. Vaikka kuinka säveltäisi ihan oman rock biisin alusta asti itse, niin jokaisen on pakko tunnustaa että hyvin vähän siitä on aidosti omaa ja alkuperäistä itse kehitettyä..


Tietysti. Tämä koskee kaikkea musiikkia, ja kyseessä on täysi itsestäänselvyys. Tarkoitin tyhjästä luomisella sitä, että ottaa mahdollisesti jo luodun instrumentin (tai tekee instrumentin itse) tahi vaikkapa suunsa käyttöön ja puhtaalla luovuudella muodostaa fiiliksiä. Musiikki on tuntemuksia, ja samplauksessa periaatteessa lainataan toisten tuntemuksia enemmän tai vähemmän. Niin tehdään myös samplaamattomassa musiikissa, mutta kuitenkin monesti vähemmän.

^ Vastaa Lainaa


vjal

#22 kirjoitettu 14.06.2004 17:29

Ehkä tää keskustelu saa jo riittää.

Voitais taas ehkä keskittyä siihen mikä kuullostaa hyvältä, eikä siihen miten se on tehty.

^ Vastaa Lainaa


vjal

#23 kirjoitettu 14.06.2004 17:34

Giraffe kirjoitti:
Junglen peruspiirre on toisen soittamassa rumpukompissa? Jos kompin soittaa itse, kyseessä ei ole enää sama genre?


Saundi on ehdottomasti erillainen jos soitat rummuilla Amen My Brotheria rumputabulatuureista 170 BPM:nä, kuin jos samplaat alkuperäistä 70-luvulla äänitettyä vinyyliä, jonka nopeutat siitä tuohon 170 BPM:ään.. Ja vaikka tavallisten rumpujen pitchiä voisikin vaihtaa, kyse olisi silti ihan eri saundista.

^ Vastaa Lainaa


Okapi

#24 kirjoitettu 14.06.2004 17:34

vjal kirjoitti:
Voitais taas ehkä keskittyä siihen mikä kuullostaa hyvältä, eikä siihen miten se on tehty.


Nythän olemme enemmän ja enemmän asian ytimessä.

^ Vastaa Lainaa


vjal

#25 kirjoitettu 14.06.2004 17:42

Giraffe kirjoitti:
vjal kirjoitti:
Voitais taas ehkä keskittyä siihen mikä kuullostaa hyvältä, eikä siihen miten se on tehty.


Nythän olemme enemmän ja enemmän asian ytimessä.


Eli olet samaa mieltä tosta ylläolevasta? Siis samplaaminen onkin ihan jees vai, kunhan kuullostaa hyvältä?
Harvemmin sitä väittelyssä pystyy näin täysin muuttamaan toisen mielipiteen 180 astetta.

vjal muokkasi viestiä 17:44 14.06.2004

^ Vastaa Lainaa


Okapi

#26 kirjoitettu 14.06.2004 17:47

vjal kirjoitti:
Eli olet samaa mieltä tosta ylläolevasta? Siis samplaaminen onkin ihan jees vai, kunhan kuullostaa hyvältä?


Ei. Sanoit, että keskitytään enemmän siihen mikä kuullostaa hyvältä. Ilmiselvä samplaus ja suurimmaksi osaksi samplaukseen perustuva musiikki harvemmin kuullostaa korviini erityisen hyvältä, maailmoja mullistavalta, päitä kääntävältä tahi päät seinille räjäyttävältä. Siinä harvemmin yksinkertaisesti on fiilistä.

Sanoit, että samplaamaton (nyky)musiikki harvoin on mielenkiintoista, mikä särähti korviini ja pahasti.

Ei samplauksessa varsinaisesti minulle mitään vikaa ole. En vain järin arvosta sitä. Sitä paitsi väittely on hauskaa.

^ Vastaa Lainaa


vjal

#27 kirjoitettu 14.06.2004 18:24

Giraffe kirjoitti:

. Sanoit, että keskitytään enemmän siihen mikä kuullostaa hyvältä. Ilmiselvä samplaus ja suurimmaksi osaksi samplaukseen perustuva musiikki harvemmin kuullostaa korviini erityisen hyvältä, maailmoja mullistavalta, päitä kääntävältä tahi päät seinille räjäyttävältä. Siinä harvemmin yksinkertaisesti on fiilistä.


Mites hyvin olet tähän "samplattuun musiikkiin" (mikä on jo alana hyvinkin laaja) tutustunut? Ettei vaan kokemuspohja olisi suunnilleen siinä yhdessä Puff Daddy biisissä, minkä videossa ajellaan moottoripyörällä ja sit kaadutaan. Ei vaan. Voisin vaikka tähän väliin suositella joitan sampleja käyttäviä artisteja, joilta ainakin mun mielestä löytyy sitä fiilistä:

Ensinnäkin DJ Shadow. Vuonna 96 ilmestynyt instruhiphopin perusteos "Endtroducing" löytyy jopa kirjaston musiikkiosastolta.. Myös kannattaa tarkistaa uudempi tuotanto.
RJD2:n Dead Ringer on myös levy josta ainakin mun mielestä löytyy sitä fiilistä. Astetta edellistä groovaavampi.
Karminsky Experience Inc. on myös erittäin hyvä esimerkki monimutkaisesta ja sitä "fiilistä" sisältävästä musiikista. Tietääkseni ainoa pitkäsoitto "The Power of Suggestion" kannattaa kyllä hoitaa kotiin jos sen vain jostain löytää jo pelkästään "Exploration" biisin takia. Kyseinen biisi taitaa löytyä myös joltain Karma Collection kokoelmalta.
Sit tietysti jos noista innostus lähtee käyntiin, niin sellaisia lafkoja suosittelisin tarkistamaan kuin Ninja Tune ja Grand Central. Molemmat julkaisee tasaiseen tahtiin hyvää musiikkia.

Kokeile vaikka ensinnä jollain soulseekillä hakee noita (hyvät levyt tietty myös ostetaan, jos niistä pidetään). Jos ei vieläkään löydy sitä fiilistä, niin ei sitten. Kaikki ei vaan tykkää kaikesta musiikista.


Giraffe kirjoitti:
Sanoit, että samplaamaton (nyky)musiikki harvoin on mielenkiintoista, mikä särähti korviini ja pahasti.


Äpäp. Sanoin, että harvoin kukaan enää keksii mitään uutta. Ei silti, itse diggailen paljonkin soitettua musiikkia. Kuuntelen hyvin paljon reggaeta, jossa rytmien kierrättäminen on tavallista ja samplaus käytännössä olematonta (raggassa käytetään jonkun verran kai sampleja, mut kyllä sekin on aika syntikkavetoista noin yleensä).

Eikä uuden luominen ole mikään itseisarvo. Viime perjantaina Jukka Pojan keikalla tunnistin setistä kaksi vanhaan, satoja kertoja versioituun rytmiin pohjautuvaa biisiä. Stalag rytmiin Jukka lauloi biisin "hälytys" ja sit jotain muuta Death in the Arenaan muistaakseni. Kyse ei kuitenkaan ollut mistään covereista.
Hienosti jenkkarekka ne tulkitsi, ei haitannut tippaakaan, vaikka eivät olleetkaan heidän omia luomuksiaan.

^ Vastaa Lainaa


Okapi

#28 kirjoitettu 15.06.2004 00:57

vjal kirjoitti:
Mites hyvin olet tähän "samplattuun musiikkiin" (mikä on jo alana hyvinkin laaja) tutustunut?

Ensinnäkin DJ Shadow. - -


DJ Shadowin tiedän varsin hyvin, ja ilmeisesti nuo muut ovat jossain määrin samanlaisia?

Äpäp. Sanoin, että harvoin kukaan enää keksii mitään uutta.

"Sanompa vain, että ilman samplausta (olkoon kuinka suoraa tahansa) nykymusiikki olisi aivan helvetisti ankeampaa." Viesti #8.

^ Vastaa Lainaa


vjal

#29 kirjoitettu 15.06.2004 01:31

Giraffe kirjoitti:
"Sanompa vain, että ilman samplausta (olkoon kuinka suoraa tahansa) nykymusiikki olisi aivan helvetisti ankeampaa." Viesti #8.


Ankeampaa kyllä. Silti pidän kyllä soitetusta musiikista, kunhan se on hyvää. Tarkoitin ylläolevalla juuri tiettyjen musiikkityylien puuttumista kokonaan. Ja tästä päästäänkin tuohon mistä hetki sitten kiisteltiin. Fakta on kuitenkin, että mainitsemiani musatyylejä tuskin olisi kehittynyt ollenkaan sellaisina kuin ne nykyään ovat ilman samplausteknologiaa (vaikka niiden soittaminen tavallisilla soittimilla kuinka olisi todistettavasti mahdollista).

^ Vastaa Lainaa


Khimil
2676 viestiä
Luottokäyttäjä

#30 kirjoitettu 15.06.2004 01:46

Ideat syntyy lähes ainoastaan pianolla improvisoiden... Joskus täysin konepohjaisesti musisoidessa saattaa hyvä juttu syntyä ihan vaan sekvensserillä pelleillessä.

Koska en ole suorittanut musiikin teoriaa 1/3:sta pitemmälle, on minulla tietyltä kannalta katsottuna aikamoinen aukko tietämyksessä koskien sävellystyötä, mutta lähes kymmenen vuoden itseopeteltu pianonsoittotaito korvaa teoreettisen tiedon puutteen mielestäni varsin hyvin.

^ Vastaa Lainaa


juhku

#31 kirjoitettu 15.06.2004 02:10

Iha ite sävellän alusta loppuun ja sen kyllä huomaa!!!!

^ Vastaa Lainaa


Okapi

#32 kirjoitettu 15.06.2004 14:01

Tourette kirjoitti:
- - Käytännöllisellä tasolla on aivan sama, näppäiletkö kitarasta sävelen, vai samplaatko sen saman sävelen cd:ltä. Säveltäminen on joka tapauksessa äänten valitsemista.


...ja tulkintaa. Jokainen tulkitsee instrumentillaan äänen omalla, erilaisella tavallaan. Jos samplaat valmiin sointukulun suoraan cd:ltä, kyseessä on jonkun muun tulkinta asiasta, ei sinun, eikä juttu ole siten ollenkaan sama.

^ Vastaa Lainaa


everhad

#33 kirjoitettu 15.06.2004 15:43

Itse tekeminen ja samplaaminen ei muuten ole mitenkään toistensa vastakohtia:
Itse ainakin olen harrastanut joskus vanhojen biisieni ja pohjien samplaamista uusiokäyttöön.

Joskus olen tehnyt biisejä niinkin että olen vaan jotain improvisoinut eri soittimilla samalla tempolla ja suunnilleen samasta sävellajista ja sitten sämpläillyt sitä. Ihan kivoja biisejä on sillaikin tullut, tosin lopputulos saattaa olla vähän toista kun alunperin aatteli. (Esimerkkinä tästä työtavasta mun sivulta löytyy kaksi eri versiota dirtybadsound-biisistä (sorry ei tarkoitettu suoranaisesti promotukseksi)).

^ Vastaa Lainaa


Okapi

#34 kirjoitettu 15.06.2004 19:01

Tourette kirjoitti:
No, jos oma tulkinta on tärkeää, silloin esimerkiksi bändissä soittaminen pilaa sen täysin. Jos joku muu soittaa rumpuja kuin sinä, se on jonkun muun tulkintaa.


Bändit toimivat yksikkönä, ja bänditoiminnassa periaatteessa musiikkia tulkitaan yhdessä, ei niinkään individuaalisesti.

Bänditoiminnassa sosiaalinen kanssakäynti ja suhteet vaikuttavat paljolti jokaisen kanssasoittajan tulkintaan. Näin ei käy, jos otat samplen suoraan joltain levyltä, joten bänditoiminta ei oikein ole vertailukelpoinen kohde.

^ Vastaa Lainaa


vjal

#35 kirjoitettu 15.06.2004 19:23

Giraffe kirjoitti:
Bändit toimivat yksikkönä, ja bänditoiminnassa periaatteessa musiikkia tulkitaan yhdessä, ei niinkään individuaalisesti.

Bänditoiminnassa sosiaalinen kanssakäynti ja suhteet vaikuttavat paljolti jokaisen kanssasoittajan tulkintaan. Näin ei käy, jos otat samplen suoraan joltain levyltä, joten bänditoiminta ei oikein ole vertailukelpoinen kohde.


Entäpä sitten klassisen musiikin saralla, jossa alkuperäinen säveltäjä useimmissa tapauksissa on jo poissa elävien kirjoista. Eikö sekään voi olla hyvää ja "fiilistä" sisältävää, koska mitään sosiaalista kanssakäymistä ei säveltäjän ja esittäjien välillä pääse monestikaan tapahtumaan.

vjal muokkasi viestiä 19:24 15.06.2004

^ Vastaa Lainaa


Okapi

#36 kirjoitettu 15.06.2004 19:52

vjal kirjoitti:
Entäpä sitten klassisen musiikin saralla, jossa alkuperäinen säveltäjä useimmissa tapauksissa on jo poissa elävien kirjoista. Eikö sekään voi olla hyvää ja "fiilistä" sisältävää, koska mitään sosiaalista kanssakäymistä ei säveltäjän ja esittäjien välillä pääse monestikaan tapahtumaan.


Ymmärrät varmaan, että klassista musiikkia soitetaan alkujaan kirjoitetuista nuoteista, eli tulkitaan. Jos menet kuuntelemaan klassisen musiikin konserton, et gramofonia soittamassa 200 vuotta vanhoja kappaleita.

______


Tässä vaiheessa on hyvä sanoa, ettei minulla oikeasti ole mitään samplausta vastaan, ja moni samplausmusiikkikin on varmasti hyvää. Samplaus hyvin käytettynä on erittäin jees, huonosti aivan yhtä perseestä, kuin huono soitantakin.

Lähinnä halusin kuulla kärkkäitä puolustuksia samplauksen puolesta, sillä en ole kyseiseen alaan kuitenkaan mielestäni riittävästi tutustunut, ja Touretten viimeisimmän kommenttien kaltaiset kommentit antavat hienosti uutta näkökulmaa asioihin. Toivottavasti joku muukin sai tästä jotain irti.

Täytynee tutustua noihin suosittelemiisi artisteihin. DJ Shadown siis tiedän kyllä jo varsin hyvin, ja olen joistakin sen biiseistä ihan aidosti diggaillutkin.

Ja sorze vaan kaikille, jos vanne alkaa yhtäkkiä kiristää päätä.

^ Vastaa Lainaa


Electron
1229 viestiä

#37 kirjoitettu 18.06.2004 15:15

Voi elämä!

Tässä ollaan nyt jauhettu paljon turhaa aivan asian vierestä. Tässä threadissa oli tietääkseni tarkoitus keskustella samplattujen MELODIOIDEN käytöstä.

Jonkun yksittäisen äänen/soundin samplaaminen ei ole sama asia kuin kokonaisen melodian samplaaminen.

^ Vastaa Lainaa


Crim

#38 kirjoitettu 18.06.2004 15:29

Threadissa ei ollut tarkoitus tapella samplaamisen hyväksymisestä vaan udella miten porukka biisejään tekee ( samplaa tai säveltää ). Samplattua tai sävellettyä musiikkia en lähde pistämään paremmuus järjestykseen, mutta arvostan kyllä enemmän itse sävellettyä. Monet erittäin maukkaat biitit ovat kyllä sämplätty, mutta olisi hienoa jos sävellystyötä tehtäisi enemmän.. halusin pistää ketjun tietääkseni moniko vaivautuu säveltämään kokonaan, en alottaakseni tappelua samplaamisen hyväksymisestä jne..

^ Vastaa Lainaa


primus85

#39 kirjoitettu 18.06.2004 15:32

no mä alotan sillä et ma ala heittää mikkii läppää niinku sillee et se alkaa tulee sydämmest sit kuuntelen sitä räpäytystä nauhalta ja teen melodian ja biitit siihe päälle!oon kyl vetäny eminemiiki coverin!et kyl laina melodiosta ki voi vääntää jos osaa!

^ Vastaa Lainaa


TheVille
383 viestiä

#40 kirjoitettu 18.06.2004 15:35

No montako threadia tiedät joissa keskustelu ei ole lähtenyt menemään johonkin ihan muualle? Tyyliin thread "vaikuttaako miksaus kautta masterointi äänen paskuuteen" jossa nyt keskustellaan mikeistä ja miksereistä.

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu