Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja Bensiinin hinta


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#1 kirjoitettu 18.09.2006 09:48

Onko bensa jo nykyään liian kallista vai liian halpaa?

Miksi?

Mitä asialle pitäisi tehdä?

^ Vastaa Lainaa


Rojola
2394 viestiä

#2 kirjoitettu 18.09.2006 10:03

toivotavasti alkaa olla niin kallista että aletaan tosissaan miettiä ja kehittämään jotain vaihtoehtoja, vaikkapa biopolttoaineita, maakaasua, etanolia, ym.

^ Vastaa Lainaa


Putte
6659 viestiä

#3 kirjoitettu 18.09.2006 10:36

Nykyään dieselinkin hinta on korkeammalla kuin bensiinin hinta 3 vuotta sitten. Alkaa olla kipuraja aika lähellä.

^ Vastaa Lainaa


ScapeD

#4 kirjoitettu 18.09.2006 10:38

Kyllä sen huomaa kun tankilla käy eikä saa viitosta yhtään takasi (Pv:tä tankatessa)

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#5 kirjoitettu 18.09.2006 10:52

Putte kirjoitti:

Alkaa olla kipuraja aika lähellä.


Näinhän se on, mutta onko se hyvä vai huono asia?

^ Vastaa Lainaa


accent
10930 viestiä

#6 kirjoitettu 18.09.2006 10:53

Aivan järkyttävän kallista. Onneksi ei itse tarvitse joka kerta tankata. Mutta silloin kun pitää, menee koko kuukauden opintotuki ja silläkin saa vain neljännestankillisen...

^ Vastaa Lainaa


Airola
6416 viestiä

#7 kirjoitettu 18.09.2006 10:56

Jos minä tarvitsisin bensaa, niin se olisi liian kallista, mutta muuten en välitä asiasta sen kummemmin. Paitsi silloin, kun näen vaikka omat vanhempani tankkaamassa. Siis bensaa autoon (ei mitään härskiä nyt tähän). Tosin silloinkin se rahan syöttäminen koneeseen tuntuu menevän varsin kevyesti.

Eipä tuo bensankulutus tuosta mihinkään laske varmaan vielä tuplahinnoillakaan. Kun tarvitsee olla oma auto, niin sitten tarvitsee. Oishan se hirveetä, jos Nakki 18v ei saisi omaa autoa, jolla hurvitella silloin, kun huvittaa.

Mutta totta puhuen tuo, että autoilu ei sen kummemmin ole hinnan myötä vähentynyt, kammoksuttaa reilusti enemmän, kuin se bensan korkea hinta.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#8 kirjoitettu 18.09.2006 10:57

accent kirjoitti:
Aivan järkyttävän kallista. Onneksi ei itse tarvitse joka kerta tankata. Mutta silloin kun pitää, menee koko kuukauden opintotuki ja silläkin saa vain neljännestankillisen...


Joo... Joo... Kaikki tietävät, että se on kallista.

Onko se liian kallista? Vaiko onko se hyvä, että se on näinkin kallista ja pitäisi olla vielä kalliimpaakin?

Miksi?

Mitä asialle pitäisi tehdä?

^ Vastaa Lainaa


Putte
6659 viestiä

#9 kirjoitettu 18.09.2006 11:01

Haava kirjoitti:
Näinhän se on, mutta onko se hyvä vai huono asia?

Kenen kannalta?

Kuluttajan näkökulmasta huono. Globaalina kaikenkattavana asiana ehkä ihan hyväkin. Saadaan ainakin kasvihuoneilmiön kasvuun pientä hidastusta bensankulutuksen vähentyessä. Siltikin, vaikutus on lähinnä marginaalinen. Itsekkäänä paskiaisena toivoisin itselleni halvempia hintoja, muiden porskuttaessa 1.5 euron litrahinnoilla.

Loppupeleissä se ja sama. Ei tämä hinnanousu ole juurikaan autoilutottumuksiani muuttanut. Kahden euron litrahinnoilla saattaisi turhat sunnuntaiajelut jäädä väliin.

^ Vastaa Lainaa


accent
10930 viestiä

#10 kirjoitettu 18.09.2006 11:10

Haava kirjoitti:
accent kirjoitti:
Aivan järkyttävän kallista. Onneksi ei itse tarvitse joka kerta tankata. Mutta silloin kun pitää, menee koko kuukauden opintotuki ja silläkin saa vain neljännestankillisen...


Joo... Joo... Kaikki tietävät, että se on kallista.

Onko se liian kallista? Vaiko onko se hyvä, että se on näinkin kallista ja pitäisi olla vielä kalliimpaakin?

Miksi?

Mitä asialle pitäisi tehdä?


Eikö se selvinnyt että tarkoitan sen olevan mielestäni nimenomaan liian kallista? No se on.

Ostan hybridiauton.

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#11 kirjoitettu 18.09.2006 11:19

Ehdotan edelleenkin sitä yksityisautoilun luvanvaraistamista. Eli jos on oikeasti tarve auton käytölle, niin sen käyttöön annettaisiin jotain erityisiä avustuksia, jos taas tahtoo vain ajella huvikseen tai ajaa omalla autolla, vaikka pääsisi julkisilla, niin silloin se bensan hinta saa kyllä ollakkin sellainen, että miettii pari kertaa, että ajaako vai ei. Sitä en osaa sanoa, että onko se vielä tarpeeksi korkea.

Ja onhan siinä se hyvä puoli, että suosii vähäkulutuksisia autoja. Ei tuo nykyinen bensanhinta niin kitkerä ole, jos auto vie 4-5l/100km
Monikin kaveri miettii jo nykyään autoa hankkiessaan, että mitä se kuluttaa, isät ja äidit taas kertoo kuinka he 80-luvulla "joutuivat" ajelemaan ikivanhoilla koslilla, mutta jos kulutuksesta tulee puhe, niin "kyllähän se vanha räppänä veti sen 14l/100km" .. nyt esim. yksi kaveri hankki vanhan todella kevyen mallin corollan kun sen kulutus on vain 4-5l/100km. Tämä kaveri onkin kyllä sellainen pillurallin heittäjä että jos auto söisi 2l/100km niin hän varmaan vain vetäisi tuplasti rallia..

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#12 kirjoitettu 18.09.2006 11:30

JM kirjoitti:
Ehdotan edelleenkin sitä yksityisautoilun luvanvaraistamista.


Sinä taidat ihan oikasti uskoa erään suomalaisen filosofin propagandaan?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#13 kirjoitettu 18.09.2006 11:30

Ajatelma kirjoitti:

Suoranaiseen bensan hinnan vaikuttamiseen en näe yksityishenkilönä keinoa.


Voihan suomen valtio toki säätää bensavaroa?

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#14 kirjoitettu 18.09.2006 11:32

Haava kirjoitti:
JM kirjoitti:
Ehdotan edelleenkin sitä yksityisautoilun luvanvaraistamista.


Sinä taidat ihan oikasti uskoa erään suomalaisen filosofin propagandaan?


Ja sinusta yksityisautoilu, vaikkapa tuolalinen "pilluralli2 on joku loukkaamaton perusoikeus?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#15 kirjoitettu 18.09.2006 11:40

JM kirjoitti:

Ja sinusta yksityisautoilu, vaikkapa tuolalinen "pilluralli2 on joku loukkaamaton perusoikeus?


Olenko minä niin sanonut? Kyllä sitä minusta voisi teoriassa rajoittaa.

^ Vastaa Lainaa


Chemical Kim
1675 viestiä

#16 kirjoitettu 18.09.2006 13:45

JM kirjoitti:
Ja sinusta yksityisautoilu, vaikkapa tuolalinen "pilluralli2 on joku loukkaamaton perusoikeus?


Tähän tälläinen että meikäpoika ei pääse täällä maalla millään ilveellä parilla eurolla tunnin eestaas menemään. Täällä kulkee koulubussit ja se siitä. Bensa on ihan törkeän kallista. Minä olen sen takia rajoittanut sosiaalista elämääni ihan minimiin koska minulle on ihan VITUN kallista mennä mihinkään.

Jos tästä jotain hyvääkin pitää etsiä niin eiköhän se ole sitten että ehkä vihdoinkin vaihtoehtoiset polttoaineitten kehitys saa tuulta purjeisiin. Mutta todella perseestähän se on että se vaati minun elämän rajoittamista ennenkuin sitä voi tehdä.

Kallis bensiini johtaa vääjäämättä siihen että runkkaaminen yleistyy. Vaikka nythän vasta cityläisen kuva maalaispojasta rupeaa vastaamaan todellisuutta

^ Vastaa Lainaa


Jasor Cosmo
910 viestiä

#17 kirjoitettu 18.09.2006 14:25

Ajatelma kirjoitti:
Bensa on kallista, ja kallistuu. Kyllä ne öljyvarat ovat loppumaan päin, joten siinä mielessä kallistuminen on loogista.


juuri näin. ja sitä vaihtoehtoista polttoainettahan kehitellään tälläkin hetkellä.

^ Vastaa Lainaa


Kyrios

#18 kirjoitettu 18.09.2006 15:44

Minulle bensiinin hinnalla ei ole käytännössä lainkaan merkitystä. Polkupyörällä pääsee ihan tarpeeksi nopeasti. Oikeastaan pääsisi vielä nopeammin jos ei tarvitsisi varoa autoilijoita koko ajan.

Vaihtoehtoiset energiamuodot (eihän sitä ole aina pakko polttaa jotain) saattaisivat olla mahdollisia ellei öljy-yhtiöillä olisi varaa ostaa sellaisten oikeuksia itselleen ja näin ollen jatkaa kiskontaa fossiilisista polttoaineista. Näillä keinoin he voivat myös määrittää seuraavalle yleistyvälle energiamuodolle markkinahinnan, joka epäilemättä vastaisi bensiinin nykyisiä/tulevia järkyttäviä hintoja.

Ei tämä kuitenkaan faktaa ole, mutta en rehellisesti sanoen ihmettelisi lainkaan jos näin kävisi. Raha se maailmaa pyörittää.

^ Vastaa Lainaa


Caca
727 viestiä

#19 kirjoitettu 18.09.2006 16:13

EN omista ajokorttia, vaikka pitäisi ammattini näkökulmasta katsottuna...
mutta on se liian kallista tämmöiselle köyhyysrajan alapuolella elävälle.

Miten niin? No koska julkisen liikenteen hinnat ovat nousseet n. 1€ vuosivauhtia. Esim. Tornio-Oulu linkkarilla edestakaisin maksaa työttömälle sen 39,5€...

Mutta onneksi pyörä on keksitty---kasvaa kunto joo.

^ Vastaa Lainaa


jakeriver
1572 viestiä

#20 kirjoitettu 18.09.2006 16:25

Nooo... Sehän on kenen näkökulmalta asiaa fundeeraa. Köyhän töissä käyvän nuoren mielestä bensa on aivan älyttömän hintaista - mutta siksipä minulle onkin suotu kaksi suhteellisen tervettä jalkaa, joilla voin liikkua pisteesta a pisteeseen b ja toisinpäin... Oma autoiluni on ainakin huikeasti vähentynyt (okei, on kortti ollut kaksi vuotta vasta) tämän bensiinin hinnan noustessa - enkä sano, että asia olisi huono. Aivan täysin toisin päin. Rahaa säästyy, luontoa säästyy ja "riistäjät" eivät saa osuuttaan...

Ja kuten sanottua, toivottavasti hinta vain nousee nousemistaan, jotta vaihtoehtoihin alettaisiin keskittyä enemmän... Go biopolttoaine go!

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#21 kirjoitettu 18.09.2006 17:54

Chemical Kim kirjoitti:
JM kirjoitti:
Ja sinusta yksityisautoilu, vaikkapa tuolalinen "pilluralli2 on joku loukkaamaton perusoikeus?


Tähän tälläinen että meikäpoika ei pääse täällä maalla millään ilveellä parilla eurolla tunnin eestaas menemään.


Niin no siihenhän minä viittasinkin, että esim. syrjäseutujen asukkaat jotka eivät voi käyttää julkisia, saisivat helpotuksia bensan hintaan.

Kemissä sentään vielä pääsi koulumatkat paikallisliikenteellä, jos sattui asumaan sopivasti reitin varrella.. mutta täällä Kuusamossa on jo tilanne ihan toinen.. jos asuu esim. Kuusamon keskustassa, niin pääsee sentään kauppaan ja kouluun kävellen/pyörällä.. mutta sitten jos sattuu olemaan töissä vaikkapa rukalla, niin ei sinne pyörällä kuljeta.
Ja kyllä tuo kauppreissukin tekee talvella alle -30 lämpötiloissa tiukkaa. Näin kesä ja syksykeleillä on ihan mukava vain kävellä vähän.

Sitten on tietty se, että kaupunki on rakennettu niin, että on helpompi autoilla kuin asioida kävellen. Pieniä lähikauppoja ei juuri ole ja nekin ovat keskustassa, suurin osa kaupasta keskittyy kahteen isoon automarkettiin, jotka ovat tietysti keskustasta poispäin, vitostien varrella sopivasti rukalle meneviä turisteja ja syrjäkyliltä asioille tulevia varten. Ja kun tilaa on, niin kaupunginosatkin on ripoteltu ympäristöön aika ilmavasti.

^ Vastaa Lainaa


RajoitettuYdintuho
1489 viestiä

#22 kirjoitettu 18.09.2006 19:08

Haava kirjoitti:
Onko bensa jo nykyään liian kallista vai liian halpaa?

Miksi?

Mitä asialle pitäisi tehdä?


kyllä liian kallista

koska nykyään mulla menee kaikki rahat bensaan

alentaa bensan hintaa eli Usa lopettaa sotimisen maailmassa

^ Vastaa Lainaa


Tusina Immonen
10508 viestiä

#23 kirjoitettu 18.09.2006 20:06

Täm on aika kaksipiippuinen asia.

Bensan hinta on ihan sopiva, ellei jopa liian matala, ottaen huomioon sen ettei ihmisten oikeasti tarvitse autoilla niin paljon. Tämä kompensoituu muualla kuin pääkaupunkiseudulla aika näppärästi jo asuntojen hinnassa.
(Joo vuokrasin tuossa just 17 neliön yksiön Kalliosta. Maksan vuokraa 420€+vesi. Ja se on HALPA yksiöksi Kalliosta!)

Toisaalta, mielestäni bensan hinnan ei pitäisi koostua suurimmalta osin verosta, vaan itse kyseisen fossiilisen polttoaineen hinta pitäisi olla korkeampi. Näin ei maailmanlaajuinen hintahaarukka pääsisi venymään niihin mittasuhteisiin missä se nyt pinkeilee.

Puolustakaa vaan oikeuttanne autoilla halvalla, minä käytän Helsingin hienoa joukkoliikenneverkostoa ja maksan asumisesta enemmän jottei tarvitsisi autoa ostaakaan.
Oikeasti tämä on ihan jeesustelua. En minä siksi asu Helsingissä, vaan siksi kun nyt satun olemaan täältä päin eikä vielä ole kulkurinjalkaa ruvennut tampatuttamaan.

Mutta silti...

Zitru muokkasi viestiä 20:08 18.09.2006

Chemical Kim kirjoitti:
Tähän tälläinen että meikäpoika ei pääse täällä maalla millään ilveellä parilla eurolla tunnin eestaas menemään. Täällä kulkee koulubussit ja se siitä. Bensa on ihan törkeän kallista. Minä olen sen takia rajoittanut sosiaalista elämääni ihan minimiin koska minulle on ihan VITUN kallista mennä mihinkään.

Tässähän se sitten olikin se sellainen viesti, jonka oletinkin tuolta löytyvän.

Tunnustan, en lukenut koko viestiketjua.

Teikäpoika voisi kokeilla sitä 600 euron kuukausivuokralla asumista. Sillä nimittäin saattaa tuurilla saada täältäpäin peräti 40 neliötä, ehkä pari enemmänkin...


Sisko muuttaa juuri Tampereelle. Sieltä saa vajaan 40 neliön asunnon (yli 35 m2 kuitenkin) hippusen päälle 300€/kk. Aatteles sitä. Täällä meikä kittuuttaa 17 neliön komerossa yli satasen kalliimmalla vuokralla.
Onko mun laskuopissa reikä vai jääkö tuosta huonojen yhteyksien päässä asuville ihan helvetisti sitä bensarahaa?

^ Vastaa Lainaa


JamesMercy
1690 viestiä

#24 kirjoitettu 19.09.2006 00:04

Zitru kirjoitti:
Sisko muuttaa juuri Tampereelle. Sieltä saa vajaan 40 neliön asunnon (yli 35 m2 kuitenkin) hippusen päälle 300€/kk. Aatteles sitä. Täällä meikä kittuuttaa 17 neliön komerossa yli satasen kalliimmalla vuokralla.
Onko mun laskuopissa reikä vai jääkö tuosta huonojen yhteyksien päässä asuville ihan helvetisti sitä bensarahaa?


Taitaa olla Hervannassa?

^ Vastaa Lainaa


A.S.H
151 viestiä

#25 kirjoitettu 19.09.2006 01:32

Joka viikoloppu lorautan Miinan (keikkabussimme etu nimi) tankkiin tollaset 200-400l naftaa täysillä veroilla ja kauppiaskatteilla.
Eli n.35l/100km x 1.2€/l=0.43c/1km Keikka kilometrejä n.35 000-40 000
Niin saa olla liksat suhtkoht kohallaan et kandee, yli 300km/sivu/veto on jo harkinnassa ja yli 600 alkaa olla nutullaan.
Yksin polttoaineen takia ja silti jos kuussa tehdään kymmenen vetoo ja yksi vaan naftana, niin kohta
bändien keikkailu siinä muodossa kuin me sen tunnemme on vaarassa kadota,
tai ainakin yksipuolistua saamme nähtäväksi vain suur produktioita joilla on varaa liikkua/liikuttaa. Tai ehkä kuljettamisen tarve vähenee...?
Itse en omista autoa, sillä polttonesteiden hinta on ollut jo kauan yli sen,
mitä suostun maksamaan.
Eli poljen fillarilla 80km, studiolle ja takas,
Tai juna tai vuokrattu auto, jos on tarve siirtää jotain isompaa.
Nämä ovat jokaisen ulottuvilla olevia tapoja. Vasta kun kysyntä laskee putoavat hinnat ja toisaalta korvaavat energia vaihtoehdot -esimerkisi pyöräillessä-saavat tilaa ja mahdollisuuksia,ajatuksissamme, ja sitä kautta teoissamme.BASSGAS muokkasi viestiä 01:50 20.09.2006

^ Vastaa Lainaa


Rojola
2394 viestiä

#26 kirjoitettu 19.09.2006 09:36

bensan hinnan nousussa on tosiaan YKSI merkittävä huono puoli, ja se on se että bussimatkustus ja logistiikka tulee ennen pitkää helvetin kalliiksi. se näkyy sit myös kuluttujan kukkarolla.

SIKSI kannattaisi jo hyvissä ajoin aloittaa se vaihtoehtosten polttoaineiden kehittäminen toden teolla.

^ Vastaa Lainaa


tammina
1230 viestiä

#27 kirjoitettu 19.09.2006 10:15

Kyllähän tuo jo hieman kipuiluttaa kun
tankillinen lähentelee 80 euroa ja rakas
Italian ihmeeni tykkää löpöstä..
Tuollainen 12 tkm vuodessa ei vielä vie
perikatoon, kuitenkaan.
Katellaan mihin nämä biot ja hybridit kehittyvät..

^ Vastaa Lainaa


Chemical Kim
1675 viestiä

#28 kirjoitettu 19.09.2006 10:44

Zitru kirjoitti:
Onko mun laskuopissa reikä vai jääkö tuosta huonojen yhteyksien päässä asuville ihan helvetisti sitä bensarahaa?


Ihan helvetisti ei jää. Jää kyllä huomattavasti vähemmän kuin mitä oletat.
Sinulla ei pelkästään ole halvemmat käyttömaksut esim. internetille vaan myös kaikennäköiset sähkön vuosittaiset kytkentämaksut ja kämpän korjauskustannuksia pois. Puhumattakaan auton vakuutuksista ja korjauskustannuksista.

Loppuerotus onkin niin mitätön että sillä ei pitkälle pääse autolla. Ja Tampere ei kyllä lasketa maaseuduksi.

Chemical Kim muokkasi viestiä 10:46 19.09.2006

Niin ja minunkin pointtini oli tuossa aikaisemmassa että kyllä on hävytöntä että polttoaine pitää ensin kallistua niin helvetisti ennenkuin vaihtoehtoisten kunnon kehittelyyn kunnolla panostetaan ja valmistetaan.

Lyön vaikka vetoa siitä että jos hallitus 80-luvulla olisi nähnyt mahdolliseksi että biopolttoaineilla saisi enemmän verotuloja kuin fossiilipolttoaineilla niin oltaisiin ajettu jo kymmenen vuotta biopolttoaineilla.

^ Vastaa Lainaa


Alåne
1128 viestiä

#29 kirjoitettu 19.09.2006 12:39

Saa maksaakkin. Toivoisin vain että hinnasta isompi osa koostuisi veroista. Saattaapi korkea hinta vähentää turhaa yksityis autoilua, mikä oikein toivottua. Ja tosiaan biopolttoaineiden kehitys otetaan vakavammin.

^ Vastaa Lainaa


Sandman
2360 viestiä

#30 kirjoitettu 19.09.2006 13:12

Siun otsikossa lukee "besiinin"

No joo, asiaan!
On liian kallista! bensavero alas!

^ Vastaa Lainaa


Tusina Immonen
10508 viestiä

#31 kirjoitettu 19.09.2006 14:08

Chemical Kim kirjoitti:
Niin ja minunkin pointtini oli tuossa aikaisemmassa että kyllä on hävytöntä että polttoaine pitää ensin kallistua niin helvetisti ennenkuin vaihtoehtoisten kunnon kehittelyyn kunnolla panostetaan ja valmistetaan.

Lyön vaikka vetoa siitä että jos hallitus 80-luvulla olisi nähnyt mahdolliseksi että biopolttoaineilla saisi enemmän verotuloja kuin fossiilipolttoaineilla niin oltaisiin ajettu jo kymmenen vuotta biopolttoaineilla.

Juu totta tuo. Jätin sen ihan tahallani huomiotta koska halusin kärjistää oikein kunnolla.

Totta on sekin, että verotulojen perässähän ne luvat kulkevat.
Se hauska fakta että rypsiöljyllä (vai olikohan se rapsilla) ajellaan jo nyt pohjoismaissa, on jostain syystä jäänyt aika pieneksi uutiseksi. Se kun on liian helppoa ostaa tukusta verotonta rypsiä ja hulauttaa tankkiin...

(Ne jotka sillä virallisesti ajavat, maksavat erityisveroa siitä lystistä. Täytyy myös muistaa ettei se tankkaaminen ole ihan yhtä yksinkertaista näin..)

^ Vastaa Lainaa


hapou
21350 viestiä

#32 kirjoitettu 19.09.2006 17:29

Melko kallista se on. Tai en tiedä nykyhetkeä.
Kohtapuoliin sen hinta on varmaan jotain 4 euron paikkeilla. Veikkaisin talvea. Ainakin eräs kaveri sano et hinta voi nousta vielä myöhemmässä vaiheessa. En sitten tiedä.

^ Vastaa Lainaa


Chemical Kim
1675 viestiä

#33 kirjoitettu 19.09.2006 19:04

Rääväsuu kirjoitti:
Toki kaikki vaikuttaa epäsuorasti kaikkeen, ellei ole täysin eristäytynyt muusta maailmasta.


Ja vaikuttaa suoraan tuotteiden kuljetushintoihin jotka kaikki ostavat joka kaupassa. Paljonkohan säästäisimme esim. vuodessa tavaroiden kuluttajahinnoissa jos polttoaine olisi esim. puolet halvempi?

Mietitäänpä vaikka leivän hintaa. Polttoainetta kuluu tuotannossa (vaikkakin EU:n myötä se ei vaikuta viljan hintaan). Sitä kuluu kuivurissa, kuljetuksessa tukkurille, sieltä myllyyn, sieltä varastoon, sieltä leipurille ja sieltä kauppaan. Ja käyttää moni kuluttaja vielä siitä että pääsee kauppaan ja takaisin. Ja kun lasketaan kaikkien osuudet ja vuositasolla niin tulisiko siitä mikään summa vai olisiko se vain muutama mäkäinen euro?

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#34 kirjoitettu 19.09.2006 19:08

Chemical Kim kirjoitti:
Rääväsuu kirjoitti:
Toki kaikki vaikuttaa epäsuorasti kaikkeen, ellei ole täysin eristäytynyt muusta maailmasta.


Ja vaikuttaa suoraan tuotteiden kuljetushintoihin jotka kaikki ostavat joka kaupassa. Paljonkohan säästäisimme esim. vuodessa tavaroiden kuluttajahinnoissa jos polttoaine olisi esim. puolet halvempi?


No siinä tapauksessa sitä hintaa ei saa missään tapauksessa laskea, jos se johtaisi siihen, että ihmiset ostaisivat enemmän.

^ Vastaa Lainaa


Stocco
13143 viestiä

#35 kirjoitettu 19.09.2006 21:11

Bensiini on liian halpaa ruuhkasuomessa asuville yksityishenkilöille, mutta liian kallista yrityksille ja maaseudulla asuville.

Yksityisautoilu täällä Hesassa on vaan niin mulkeroa puuhaa. Joitakin asioita on vaikea tehdä ilman bensaa, mutta moniakaan ei mahdotonta.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#36 kirjoitettu 20.09.2006 08:52

Chemical Kim kirjoitti:

Ja vaikuttaa suoraan tuotteiden kuljetushintoihin jotka kaikki ostavat joka kaupassa. Paljonkohan säästäisimme esim. vuodessa tavaroiden kuluttajahinnoissa jos polttoaine olisi esim. puolet halvempi?


Ota huomioon, että se osa jonka valtio voi säätää siitä bensan hinnasta päätyy valtiolle itselleen. Eli ei bensaa ostavan ihmisen kannalta tuo hintojen lisäys on kuitenkin kokonaan valtion verotuloina, joten hänen täytyy jossain muussa maksaa vähemmän veroaja enemmän kuin sen ruuan nousseen hinnan verran. Eli siis tuo bensavero tosiaan rokottaa kyllä tosiasiassa lähinnä niitä jotka sitä tankkaavat.

^ Vastaa Lainaa


A.S.H
151 viestiä

#37 kirjoitettu 29.09.2006 02:09

BASSGAS muokkasi viestiä 02:14 29.09.2006

BASSGAS muokkasi viestiä 02:18 29.09.2006
PffhIIUUUUUUU !!!!
Ainoo mikä pelittää on et kysyntä putoo ni hinnat putoo ja sillä hyvä.

^ Vastaa Lainaa


I.V
453 viestiä

#38 kirjoitettu 04.10.2006 11:54

se ostaa, kellä varaa on. Kiinassa on valuuttaa ja puoli miljardia bensiininnälkäistä että ei tilanne tästä ainakaan parane. markkinatkin siirtyvät sinne. Vaihtoehtoisia polttoaineita kehitteille a äkkiä. Ruotsi tässäkin Suomea edellä.

^ Vastaa Lainaa


Legsa
140 viestiä

#39 kirjoitettu 05.11.2006 20:04

Kalliin bensan takia jouduin tänään perumaan yhdet pänditreenit. Julkisilla olisi tullut kalliimmaksi, joten sekään ei auttanut asiaa. Mielestäni bensa on liian kallista minun liikkumisilleni.

Julkisten kanssa 5 min automatka kouluun venyisi 50 minsaan + kilsan kävely bussille. Pyörällä toki olen liikuskellut 20 minsaa ajaa koululle.

Reeneihin ajelen omalla autolla koska bussi tulisi kalliimmaksi.

^ Vastaa Lainaa


grazyguitarist

#40 kirjoitettu 06.11.2006 14:21

ajelen moottoripyörällä niin ei sitä bensaa kauheasti mene mutta liikaa se maksaa kyllä...vetdyn käyttö olisi minusta paras,se palaa helposti ja sitäkautta vetyä tarvitaan esim.2km matkaan vähemmän kuin bensaan,lisäksi vetyä voidaan valmistaa,bensa sen sijaan on öljyjaloste ja käytettyä öljyä ei takasin saa(eli sitä on vaan tietty määrä täällä maapallolla).mutta toisaalta vedyn käyttö toisi lisää onnettomuuksia esim lähes jokaisessa kolarissa autot kirjaimellisesti räjähtäisivät.

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu