Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Miten saa biisin volumet kovalle?


Sky Gate

#1 kirjoitettu 14.12.2006 13:53

Kun mä saan biisin valmiiksi FL:ssä, ongelma on se etten exporttausvaiheessa ikinä saa riittävästi äänenvoimakkuutta mp3:een. Biisini on aina 30% hiljasemmalla kuin muiden tekemät biisit.

Jos laitan musan yhtään kovemmalle, alkaa biisi säröämään/klippaamaan.
En yleensä käytä limitteriä, mutta esim. kompura masterilla ei tunnu auttavan. Limitteriä haluaisin käyttää, mutta jostain syystä limitteri masterilla lyö biisiin aina sellaisen hehtaarikaiun.

Biisin tekovaiheessa tulee yleensä tiputettua masterivolume lähes minimiin koska jotkut synat on niin kovalla ja pitää löytää tasapaino eri äänilähteille. Voiko väärästä antotasosta johtua se ettei limitteri toimi?
Voisiko samasta syystä johtua myös se että volume särkee liian "alhaalla"?


Kiitos avusta!

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#2 kirjoitettu 14.12.2006 14:13

Sky Gate kirjoitti:
Kun mä saan biisin valmiiksi FL:ssä, ongelma on se etten exporttausvaiheessa ikinä saa riittävästi äänenvoimakkuutta mp3:een. Biisini on aina 30% hiljasemmalla kuin muiden tekemät biisit.


Tästä on kyllä jo satatuhatta kertaa keskusteltu tsiljardissa masterointi ketjussa, mutta sanon nyt, että mitä väliä? Antaa kuuntelijan vääntää volumea stereoista kovemmalle.

Jos laitan musan yhtään kovemmalle, alkaa biisi säröämään/klippaamaan.
En yleensä käytä limitteriä, mutta esim. kompura masterilla ei tunnu auttavan. Limitteriä haluaisin käyttää, mutta jostain syystä limitteri masterilla lyö biisiin aina sellaisen hehtaarikaiun.


Käytännössä kopressori usen saa kaiun kuullostamaan kovammalta. Vähennä kaikua.

Biisin tekovaiheessa tulee yleensä tiputettua masterivolume lähes minimiin koska jotkut synat on niin kovalla ja pitää löytää tasapaino eri äänilähteille. Voiko väärästä antotasosta johtua se ettei limitteri toimi?
Voisiko samasta syystä johtua myös se että volume särkee liian "alhaalla"?


En oikeasti käsitä näitä kysymyksiä?

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#3 kirjoitettu 14.12.2006 14:18

Jonkinlaisena nyrkkisääntönä miksaus tulisi tehdä niin että pitää master volumen koko ajan nollatasossa (eli FL:ssä 100%) ja säätää tasot sen mukaan että se ei klippaa mutta toki mahdollisimman kovalle. Ja kaikki instrumentit melkein kannattaa komressoida enemmän tai vähemmän jo erikseen moniraitavaiheessa jolloin koko paketti soi jo suoriltaan kovempaa.

Se aivan lopullinen tason nostohan tehdään yleensä ensin monialuekompuralla ja sitten yhdellä tai useammalla loudness maximizerilla (kutsuvat myös brickwall-limitteriksi). Kuuluisin ja käytetyin on varmasti Waves L2 (tai L3), mutta ilmaisista esimerkiksi BuzMaxi on kiitettävän pätevä peli tähän hommaan. Kunhan muistaa että sitä ei vedetä tappiin vaan niin että se nostaa sitä loudness-käyrää muutaman desibelin.

MUTTA: Edelleen kaiken tämän perustana on hyvä ja tasapainoinen miksaus - jos miksaus on tukossa, siellä on vaihevirheitä, turhaa middlepuuroa soundeissa, päällekkäisyyksiä, piikkejä, huonoa stereokuvan hyödyntämistä... Silloin limitointi vetää biisin vaan enemmän tukkoon ja korostaa kaikkia miksauksen virheitä ja saa koko roskan kuulostamaan entistä kauheammalta.

Mainostan edelleen Wiki-artikkeliani aiheesta: Miksaus.

atheos muokkasi viestiä 14:21 14.12.2006

Ja vielä kun pari noita biisejä kuuntelin niin alapäähän se siellä on sotkussa. Erottele basari ja basso selkeästi, kompressoi molemmat ja leikkaa kaikesta muusta turhat alapäät (<120Hz) pois. Ja reverbit tuntuvat olevan aika massiivisia ja limitterihän tietenkin korostaa niitä. Lisäksi aikamoista heittoa tasoissa - johtuen varmaan siitä että instrumentteja ei kaiketi ole pahemmin eroteltu omille taajuuskaistoilleen ja näin ollen joku instrumentti ei erotu ennen kuin se on jo liian kovalla. Esim tuo 3 minuutin kohdalla alkava eurohumppasyna on ihan järkyttävän kovalla muuhun biisin nähden.

Elektronisessa musiikissa on kyllä turhan helppo vetää koko kaista tukkoon kun nykyään useimmat synasoundit melkein vievät jo itsessään sen about 9 oktaavia (30Hz-15KHz) mitä miksatessa pyöritellään. Uskokaa pois, siinä maailman isoimmassa synaliidisoundissa ei ole yksinään mitään isoa koska muuten biisiin ei mahtuisi mitään muuta.

^ Vastaa Lainaa


mystran
645 viestiä

#4 kirjoitettu 14.12.2006 15:03

Limitterit on epälineaarisia efektejä, ja niiden toimintaan vaikuttaa hyvinkin paljon millä tasolla sisääntuleva signaali on. Kompressorin ja limitterin tapauksessa erityisesti, sillä mokoma päättelee signaalin tasosta koska pitää ruveta leikkaamaan, ja jos signaali menee jo valmiiksi decibelitolkulla yli nollatason niin sitten sitä pitää limitoida alusta loppuun mikä kyllä tuo järkyttävästi säröä.

Usein säädöillä voi suoraan tai epäsuoraan kompensoida tätä, mutta helpointa on kyllä vetää joko tasaisesti kaikkien raitojen tasoja alaspäin, tai sitten laittaa ennen kompuroita ja limitterejä joku gain-säädin. Fruityssä ainakin parametric EQ käy tähän vallan hyvin, alakulmassa on gain-potikka. Samalla EQ:lla voit sitten leikata kaikki alle 30-50Hz taajuudet (maun mukaan) viemästä tilaa.

Meikäläisen laiskanmiehen masterointiketju näyttää tätänykyä siltä että ensin on hipass filtteri jossain 30-50Hz tienoilla riippuen biisin alapäästä, sitten yleensä jonkun verran multiband kompuraa, sitten vähän impulssikaikua (SIR on tähän ihan pätevä), joskus perään hitusen kevyttä normikompuraa, ja sitten limitterinä (ilmainen) Kjaerhus Audion Classic Master Limiter joka on juuri sopivan monimutkainen: siinä on yksi potikka ja läjä ledejä, senkun säätää suunnilleen niin että pahimmat piikit lyö 1dB ledin punaiseksi tai jotain. Ehkä joskus EQ:ta johonkin väliin jos on pakko.

^ Vastaa Lainaa


Sky Gate

#5 kirjoitettu 14.12.2006 20:57

Kiitos hyvistä vinkeistä. Musiikinteko olis mielestäni paljon kivempää jos sais vain olla luova, eikä tartteis olla "insinööri". Mutta yritän jaksaa perehdyttää itseäni paremmin miksauksen saloihin, alkaa kyllästyttää turha äänipuuro

Luin muuten nuo tutorialit, kiitos niistä! Tällainen kysymys tuli eteen:
jos sanotaan että leikkaa vaikka parametrisellä equlla 75khz kohdalta, niin tarkoittaako se että muut taajuudet jätetään silloin koskematta? Entäs kanavatyyppi, leikaatteeko yleensä vain niitä lowpass-taajuuksia?
Kuvitellaan että pitää leikata vaikka basaria. Onko idea että pidän equssa muut levelit nollatasossa, säädän sitten lowpassin esim 75khz:n ja leikkaan sen pois. Muuhun ei yleensä tarvitse siis koskea kuin alataajuuksiin?

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#6 kirjoitettu 14.12.2006 21:45

Sky Gate kirjoitti:
Kiitos hyvistä vinkeistä. Musiikinteko olis mielestäni paljon kivempää jos sais vain olla luova, eikä tartteis olla "insinööri".

sehän on just hauskaa. \o/

Tällainen kysymys tuli eteen:
jos sanotaan että leikkaa vaikka parametrisellä equlla 75khz kohdalta...

75Hz, 75kHz menee jo turhan korkeeksi.

...niin tarkoittaako se että muut taajuudet jätetään silloin koskematta?

riippuu siitä kuinka jyrkän q-arvon määrittelee. käytännössä se koskee aina niihin ympäröiviinkin taajuuksiin mut vähemmän.

Entäs kanavatyyppi, leikaatteeko yleensä vain niitä lowpass-taajuuksia?

leikkaan sieltä missä ääni tuntuu olevan liian kovalla. (lowpass viittaa suotimen tyyppiin joka päästää alemmat taajuudet läpi ja suodattaa korkeita pois.)

Kuvitellaan että pitää leikata vaikka basaria. Onko idea että pidän equssa muut levelit nollatasossa, säädän sitten lowpassin esim 75khz:n ja leikkaan sen pois. Muuhun ei yleensä tarvitse siis koskea kuin alataajuuksiin?

kuvitellaan vaan, mutta ensin pitäisi tietää MIKSI sitä pitää leikata. toi termien käyttö kuulostaa vielä melko hapuilevalta, niihin vois vielä paneutua (en ymmärrä minkälaista equtusta haet takaa). noihin ei ole koskaan mitään yleispäteviä sääntöjä joilla tulee vituhyväsoundi(tm), kaikki tehdään tapauksen mukaan. hyvin säädetty soundi voi kuulostaa ihan paskalta toisessa biisissä.

tee mitä täytyy, että biisi kuulostaa hyvältä ja unohda se mitä sua on käsketty tekemään.

^ Vastaa Lainaa


katai
2095 viestiä

#7 kirjoitettu 14.12.2006 23:24

veezay kirjoitti:
...mutta ensin pitäisi tietää MIKSI...

Tämä muuten pätee käytännössä kaikkiin miksausteknisiin asioihin ja selkeyttää hemmetisti koko prosessia.

Silloin kun en tajunnut miksauksesta juurikaan mitään, tuli käytettyä jokaisessa kanavassa mm. kompuraa ja ekvalisaattoria sopimattomilla asetuksilla vain sen takia, kun sain muilta sellaisen käsityksen, että niitä ON käytettävä (mm. jotta biisi soi kovaa).
Lopputulos oli luonnollisesti paska, kun kompuroista kuuli vain gain-säädön vaikutuksen ja ekvalisaattoreista hymykuvion.
Biisin idea hukkui tehokkaasti ennakkoluuloihin ja osaamattomuuteen, kun ei uskaltanut käyttää omaa arvostelukykyä vaan pyrki johonkin ideaalitulokseen jota ei kyennyt edes kunnolla määrittelemään saatikka kuulemaan.
Siinä vaiheessa sitä ei ollenkaan osannut vielä kuunnella biisiä "miksauskorvalla", ainoastaan äänenvoimakkuutta pystyi kunnolla havaitsemaan - ja siitäkin juuri sen, että oma kama soi liian hiljaa... sitten sitä vähitellen alkoi tajuamaan, mihin tarkoitukseen ja miten niitä kompuroita ja ekvoja oikein käytetään (tai jätetään käyttämättä).

Mutta siis... itselläni ainakin kesti kauan, ennen kuin aloin tajuamaan mistä miksauksesta on lopulta kyse ja millä keinoin päästään haluttuun lopputulokseen. Se on tosiaan aina tapauskohtaista, joka biisi on erilainen ja joka kerta tulee eteen asioita joita ei aikaisemmin osannut ottaa huomioon. Kannattaa luottaa arvostelukykyynsä ja korjata ongelmat sitä mukaa kun niitä alkaa kuulemaan ja tajuamaan, muuten on vaarana eksyä tuhoamaan niin biisiä kuin omaa musiikintekoinnostusta.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#8 kirjoitettu 15.12.2006 02:53

Haava kirjoitti:
Tästä on kyllä jo satatuhatta kertaa keskusteltu tsiljardissa masterointi ketjussa, mutta sanon nyt, että mitä väliä? Antaa kuuntelijan vääntää volumea stereoista kovemmalle.

tuli sellanen juttu mieleen, että kun vertaa omia biisejä niihin hyviin biiseihin jotka on kovalla, siinä on tekovaiheessa tehty jotain muutakin kun vedetty masteri limitterin läpi ja se näissä kysymyksissä onkin ideana.

"mitä sitä suotta miksaamaan kunnolla kun voi vaan sanoa kuuntelijalle että väännä lisää volaa, ei mua kiinnosta."

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#9 kirjoitettu 15.12.2006 11:36

veezay kirjoitti:
"mitä sitä suotta miksaamaan kunnolla kun voi vaan sanoa kuuntelijalle että väännä lisää volaa, ei mua kiinnosta."


Toisaalta sekin, että biisin mahdollisimman kova äänenvoimakkuus olisi joku absoluuttinen hyvyysmittari, on ainakin minun mielestäni silkkaa paskaa. Kukaan ei tietenkään myönnä ajattelevansa näin, mutta kirjoituksista tämä jotenkin paistaa monella läpi... Jos ei ihan asenteena siitä mikä on hyvää musiikkia niin ainakin siitä mikä on hyvä soundi.

Noh... Tuon soundi ihanteen lopputuloksen voi tarkistaa tuolta mun kilpajänis projektin kappaleesta Plastic Padding. Sen RMS taso on n. +3dBFS. Soundi ei ollut kovin vaikea tuottaa.

Mielestäni kannattaa ensisijaisesti kuitenkin pyrkiä siihen, että biisi kuullostaa ennemminkin hyvältä kuin kovalta. Ikävä kyllä, monet kaupallisetkin äänitteet tuhotaan sillä, että tehdään juuri toisin päin.

Kun opettelee tekemään sitä hyvän kuuloista ja tasapainoista soundia niin eiköhän se riittävä volumekin tule sieltä ihan kaupan päälle.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#10 kirjoitettu 15.12.2006 20:50

Elektrojänis kirjoitti:
Noh... Tuon soundi ihanteen lopputuloksen voi tarkistaa tuolta mun kilpajänis projektin kappaleesta Plastic Padding. Sen RMS taso on n. +3dBFS. Soundi ei ollut kovin vaikea tuottaa.

kovaa ei ole vaikea tehdä, epäilemättä.

Mielestäni kannattaa ensisijaisesti kuitenkin pyrkiä siihen, että biisi kuullostaa ennemminkin hyvältä kuin kovalta. Ikävä kyllä, monet kaupallisetkin äänitteet tuhotaan sillä, että tehdään juuri toisin päin.

...mutta että se soi miellyttävän puhtaasti JA kovaa. harva levy anttilan hyllyissä soi _miellyttävästi_ kovaa kuten on monta kertaa todettu.

Kun opettelee tekemään sitä hyvän kuuloista ja tasapainoista soundia niin eiköhän se riittävä volumekin tule sieltä ihan kaupan päälle.

kas tässä oli minunkin pointtini. psykologisesti todettu seikka, että tiettyyn rajaan asti kovempi ääni kuulostaa paremmalta. kuka oikeasti haluaa kuunnella lempibiisejään aina hiljaa? kun aloitteleva musantekijä vertaa biisejään lemppareihinsa, huomio kiinnittyy tietysti heti ensimmäisenä äänenvoimakkuuteen. ne teknisemmät seikat jää usein huomiotta, että se soi myös puhtaasti, ponnekkaasti ja muilla nimeltämainitsemattomilla positiivisilla tavoilla, tai ainakaan ei tiedetä miten kummassa se on saatu aikaan. kokemuksen ja tiedon puutteessa kokeillaan tietysti sitä helpointa tapaa joka huomataan ensimmäiseksi; lisätään volaa.

toisaalta otsikossahan kysytään vain, että miten saadaan lisää volyymia, ja siihenhän on tullut jo aika monta hyvää limitteriehdotusta. (L2 ftw!)

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#11 kirjoitettu 15.12.2006 22:12

veezay kirjoitti:
psykologisesti todettu seikka, että tiettyyn rajaan asti kovempi ääni kuulostaa paremmalta.


Tuo psykologinen vaikutus tosin kestää vaan hetken sen jälkeen kun volume on vaihtunut.

Helposti käy niin, että pidemmässä kuuntelussa se dynamiikaltaan pannukakuksi litistetty versio kuullostaa rasittavammalta kuin se vähemmän latistettu joka ei soi stereoiden samalla volume asetuksella ihan yhtä lujaa. Jos taas verrataan niin, että tasataan volumet niin että se pannukakkuversio ja se dynaamisempi versio soi yhtä kovaa, niin usein se dynaamisempi kuullostaa mielekkäämmältä.

Ja siitä tosiasiastahan ei pääse mihinkään että kun biisin keskimääräinen RMS-taso lähestyy sitä 0dBFS tasoa, niin se dynamiikka alkaa muistuttaa sitä pannukakkua. Niille jotka ei tiedä, 0dBFS on siis maksimi voimakkuus mihin digitaalilaitteissa voidaan päästä tasaisella siniaallolla jonka voimakkuus ei vaihdu. Tuohon +3dBFS:n pääsee vaan vetämällä masteri niin särölle, että kaikki on käytännössä kanttiaaltoa... Ja joo... Se soi kyllä kivasti ainakin 12dB kovempaa kuin keskiverto kaupallinen äänite... Soundi vaan toimii aika harvaan biisiin (enkä väitä että toi mun viritelmä olisi yksi niistä).

kuka oikeasti haluaa kuunnella lempibiisejään aina hiljaa?


Jep... Juuri tuosta syystä aika monissa stereoissa on se äänenvoimakkuuden säädin. Saa just sillä volumella kuunneltua kuin haluaa (stereoiden suorituskyvyn rajoissa tietysti).

kun aloitteleva musantekijä vertaa biisejään lemppareihinsa, huomio kiinnittyy tietysti heti ensimmäisenä äänenvoimakkuuteen.


Ja seuraavaksi hänellä on mahdollisuus oppia yhtä ja toista. Sinä yrität opettaa hänelle sitä mitä levyteollisuuskin tekee. Minä ja Haava yritetään parantaa maailmaa ruohonjuuritasolla jotta älytön desibelikilpa saataisiin loppumaan. Oikeasti, jopa joissain 70-luvun levyjen uudellenjulkaisuissa mahdollisimman suuren voimakkuden tavoittelu on ajanut masterointia aika pitkälle tuon katastrofiesimerkkini suuntaan.

En nyt muista minkä levyn räikeän kuuloista soundia ihmettelin... Vedin CD:ltä pari biisiä koneelle ja katsoin wave editorilla... Lähes koko levy klippasi digitaalisesti ja reilusti melkeen joka rummun iskun kohdalla. Tätäkö nyt sitten halutaan kuunnella? Ihan rehellisesti oisin itte mieluusti kääntänyt sitä volume hanikkaa tarvittaessa. Oli se levy ihan kuunneltavissa, mutta soundi olis varmasti ollut parempi jos se olis maltettu jättää 3dB hiljaisemmaksi. Muutaman näytteen klippaustahan ei useimmiten kuule ollenkaan jos se tapahtuu vain silloin tällöin, mutta toi klippasi ihan kautta linjan.

toisaalta otsikossahan kysytään vain, että miten saadaan lisää volyymia, ja siihenhän on tullut jo aika monta hyvää limitteriehdotusta. (L2 ftw!)


Joo... No mun vastaus on sitten ajamalla koko biisi masterista särölle.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#12 kirjoitettu 15.12.2006 23:03

Elektrojänis kirjoitti:
Tuo psykologinen vaikutus tosin kestää vaan hetken sen jälkeen kun volume on vaihtunut.

joillekin ihmisille ensivaikutelma on tärkein.

Helposti käy niin, että pidemmässä kuuntelussa se dynamiikaltaan pannukakuksi litistetty versio kuullostaa rasittavammalta kuin se vähemmän latistettu joka ei soi stereoiden samalla volume asetuksella ihan yhtä lujaa. Jos taas verrataan niin, että tasataan volumet niin että se pannukakkuversio ja se dynaamisempi versio soi yhtä kovaa, niin usein se dynaamisempi kuullostaa mielekkäämmältä.

tosi on. kukaan ei tosin onneksi ole sanomassa että äänenvoimakkuuden takia pitäisi lytätä masteri. oma musiikkimaku ei yllä niihin 3min radiobiiseihin joissa ei ole usein minkäänlaista rakenteellista dynamiikkaa. tykkään kuunnella biisiä joka alkaa perusvoimakkuudella mutta joka hetken päästä räjähtää aivan vitun kovalle(tm). biisissä on hiljaisia suvantoja mutta myös kovaa pauketta. biisi on kovalla, mutta dynamiikkaakin löytyy.

Juuri tuosta syystä aika monissa stereoissa on se äänenvoimakkuuden säädin. Saa just sillä volumella kuunneltua kuin haluaa (stereoiden suorituskyvyn rajoissa tietysti).

lievästi ongelmallinen esimerkkitilanne: keskivertojeppe kuuntelee koneella satunnaisista lähteistä saatua musiikkia. jostain syystä hiljaisen hardcoremättöbiisin kohdalla jeppe vääntää nappulat kaakkoon ja kun seuraava biisi alkaa, hän havahtuu siihen kuinka hän on menettänyt kuulonsa muutamaksi sekunniksi ja hapuilee paniikissa äänenvoimakkuuden säädintä. epämukava tilanne.

ratkaisu tähän olisi tietysti joku plugin joka normalisoi hiljaiset biisit, mutta itse en oo ainakaan vielä löytänyt sellaista plugaria joka tekisi sen kunnolla liiaksi raiskaamatta dynamiikkaa. enkä oikeastaan tarviskaan. eikä keskivertojeppeä kiinnosta yhtään jos se kompressoi pari piikkiä desibelin verran hiljaisemmaksi. se tekee minkä se lupaa, ja eksoottisemmat tietokoneohjelmat toimivat jepen mielestä aina täydellisesti. siispä milloinkohan vastaavat ominaisuudet yleistyvät minihifeissä?

Sinä yrität opettaa hänelle sitä mitä levyteollisuuskin tekee. Minä ja Haava yritetään parantaa maailmaa ruohonjuuritasolla jotta älytön desibelikilpa saataisiin loppumaan.

väärin. yritän painottaa atheosin ja neokoon kanssa miksaamisen tärkeyttä biisinteossa, en sitä kuinka överilimitointi on ainoa keino saada lisää mökää. sen jälkeen kysytään, mitä miksaaminen on ja siitä ohjataan FAQ:n äärelle ja kyseleminen ja paska soundi loppuu. kaikki voittavat.

veezay kirjoitti:
otsikossahan kysytään vain, että miten saadaan lisää volyymia, ja siihenhän on tullut jo aika monta hyvää limitteriehdotusta. (L2 ftw!)
Elektrojänis kirjoitti:
Joo... No mun vastaus on sitten ajamalla koko biisi masterista särölle.

uskomatonta mutta totta: limitteriä voi käyttää myös hillitysti.

<3

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#13 kirjoitettu 15.12.2006 23:27

veezay kirjoitti:
tykkään kuunnella biisiä joka alkaa perusvoimakkuudella mutta joka hetken päästä räjähtää aivan vitun kovalle(tm). biisissä on hiljaisia suvantoja mutta myös kovaa pauketta. biisi on kovalla, mutta dynamiikkaakin löytyy.


No nyt päästäänkin jo asiaan... Eli taiteelisiin valintoihin. On selkeä taiteellinen valita kun päätetään millaisia dynaamisia vaihteluita biisin tulisi sisältää. Tätähän thedään perinteisessä milessä jo sävellys ja sovitusvaiheessakin.

Eli päätynemme yhteisymmärrykseen siitä että tärkeintä on ettei niitä taiteellisia valintoja uhrata silkalle äänen voimakkuuden tavoittelulle?

lievästi ongelmallinen esimerkkitilanne: keskivertojeppe kuuntelee koneella satunnaisista lähteistä saatua musiikkia. jostain syystä hiljaisen hardcoremättöbiisin kohdalla jeppe vääntää nappulat kaakkoon ja kun seuraava biisi alkaa, hän havahtuu siihen kuinka hän on menettänyt kuulonsa muutamaksi sekunniksi ja hapuilee paniikissa äänenvoimakkuuden säädintä. epämukava tilanne.


Ymmärrän. Itselleni riittää yleensä, että olen suunnilleen tietoinen mitä niiden omien vehkeiden eri voimakkuusasetukset mahdollistaa sen voimakkuuden suhteen ja että olen varovainen kun kuuntelen materiaalia jota en tunne. Toisaalta en usko että kovin monen aloittelijan tunarointien ja kaupallisen raidan keskinäinen ero on paljoa 12dB enempää. Ero on selkeä, mutta ei nyt ihan niin riskaabeli. Jos taas se jaskan tekemä gabbermättö on enemmän kuin tuon verran hiljaisempi, niin sen yleensä tajuaa sitä volumea vääntäessään ainakin omilla kamoilla.

ratkaisu tähän olisi tietysti joku plugin joka normalisoi hiljaiset biisit, mutta itse en oo ainakaan vielä löytänyt sellaista plugaria joka tekisi sen kunnolla liiaksi raiskaamatta dynamiikkaa.


Replaygain. En tosin tiedä kuin periaatteen, kun en ole kokenut tarpeelliseksi itselleni. Homman idea on se, että biisien volumet skannataan läpi etukäteen ja biiseihin liitetään tagi joka kertoo sen biisin keskimääräisen RMS-tason. Tämän jälkeen tuota tukeva soitin voi tasata biisien keskinäiset voimakkuuserot tuon talennetun voimakkuusarvon perusteella koskematta biisien sisäiseen dynamiikkaan. Koko biisi soitetaan samalla voimakkusasetuksella. Kompressorithan taas muuttaa sitä voimakkuusasetusta kokoajan sen kompuran läpi kulkevan äänen mukaan (eli kompressoivat ).

enkä oikeastaan tarviskaan. eikä keskivertojeppeä kiinnosta yhtään jos se kompressoi pari piikkiä desibelin verran hiljaisemmaksi. se tekee minkä se lupaa, ja eksoottisemmat tietokoneohjelmat toimivat jepen mielestä aina täydellisesti. siispä milloinkohan vastaavat ominaisuudet yleistyvät minihifeissä?


Oletko tarkistanut etteivät ole jo markkinoilla semmoiset. Itsekään en tiedä, mutta veikkaisin että vähitellen nuo tulee kuvaan kun tuo mp3-soitto -ominaisuudet niissä yleistyy.

väärin. yritän painottaa atheosin ja neokoon kanssa miksaamisen tärkeyttä biisinteossa, en sitä kuinka överilimitointi on ainoa keino saada lisää mökää. sen jälkeen kysytään, mitä miksaaminen on ja siitä ohjataan FAQ:n äärelle ja kyseleminen ja paska soundi loppuu. kaikki voittavat.


No myönnetään, että kärjistin vähän kaivaakseni hyviä asioita esiin. Mainitsinhan itsekkin jo tuolla että jos opettelee tekemään sitä hyvää soundia niin se volume tulee kaupan päälle.

uskomatonta mutta totta: limitteriä voi käyttää myös hillitysti.


Hah... En minä mitään limitteriä... No joo... Klippauskin on tavallan limitteri jossa on äärettömän nopea attack ja release.

Elektrojänis muokkasi viestiä 23:28 15.12.2006

No joo... varsinaisesta asiasta: Usein perinteinen aloittelijamoka ton volumen suhteen on korostaa hurjasti todella matalia bassoja. Tai laittaa biisiin muuten liian matalia bassoja. 1. Korva on todella epäherkkä matalille bassoille. 2. Matalat bassot vaatii muutenkin paljon energiaa joka on sitten pois muusta. 3. Useimmat kaiuttimet ja kuulokkeet ei toista niin alas kuin mitä ylpeä omistaja luulisi jolloin sitä jouttuu boostaamaan vielä enemmän jolloin ongelma 2 pahenee joka taas pahentaa ongelmaa 3 joka... jne.

Jaa mistäkö tiedän... No teen itsekkin niin.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#14 kirjoitettu 15.12.2006 23:45

Elektrojänis kirjoitti:
Eli päätynemme yhteisymmärrykseen siitä että tärkeintä on ettei niitä taiteellisia valintoja uhrata silkalle äänen voimakkuuden tavoittelulle?

toki.

Replaygain. En tosin tiedä kuin periaatteen, kun en ole kokenut tarpeelliseksi itselleni. Homman idea on se, että biisien volumet skannataan läpi etukäteen ja biiseihin liitetään tagi joka kertoo sen biisin keskimääräisen RMS-tason. Tämän jälkeen tuota tukeva soitin voi tasata biisien keskinäiset voimakkuuserot tuon talennetun voimakkuusarvon perusteella koskematta biisien sisäiseen dynamiikkaan. Koko biisi soitetaan samalla voimakkusasetuksella. Kompressorithan taas muuttaa sitä voimakkuusasetusta kokoajan sen kompuran läpi kulkevan äänen mukaan (eli kompressoivat ).

ongelma tossa on just mun kohdalla biisien läpikahlaus, joka vie aikaa, tehoa ja kärsivällisyyttä.

Hah... En minä mitään limitteriä... No joo... Klippauskin on tavallan limitteri jossa on äärettömän nopea attack ja release.

sen takia limitoin mieluummin hyvällä limitterillä kuin klippauksella. ;)

No joo... varsinaisesta asiasta: Usein perinteinen aloittelijamoka ton volumen suhteen on korostaa hurjasti todella matalia bassoja. Tai laittaa biisiin muuten liian matalia bassoja. 1. Korva on todella epäherkkä matalille bassoille. 2. Matalat bassot vaatii muutenkin paljon energiaa joka on sitten pois muusta. 3. Useimmat kaiuttimet ja kuulokkeet ei toista niin alas kuin mitä ylpeä omistaja luulisi jolloin sitä jouttuu boostaamaan vielä enemmän jolloin ongelma 2 pahenee joka taas pahentaa ongelmaa 3 joka... jne.

ja sitten kun luetaan että näin tapahtuu, ongelma yritetään korjata "ammattilaisten ohjeiden mukaan" laittamalla typerän korkea hipass-filtteri biisiin ja ihmetellään missä vika kun basso ei kuulu. :]

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#15 kirjoitettu 16.12.2006 00:28

veezay kirjoitti:
ongelma tossa on just mun kohdalla biisien läpikahlaus, joka vie aikaa, tehoa ja kärsivällisyyttä.


No siis tuohan vie lähinnä aikaa ja konetehoa kun ohjelma tekee sen kahlauksen puolestasi. Isoin ongelma tossa lienee se, että se ei toimi kun kuuntelee biisejä joita ei ole "skannattu" eli esim. mikseristä suoraan.

Toinen mikä tulee mieleen on se että jos kuuntelee kokonaisen levyn suoraan niin eilo kiva jos biisien keskinäisiin voimakkuuksiin kosketaan, kun ne on kuitenkin harkittu levyn tekovaiheessa. Tosin kun tuo replaygain ei koske itse äänidataan vaan kirjoittaa vaan sen tagin sinne, niin tu lienee helposti laitettavissa pois päältä.

Hmm... Pitänee joskus kokeilla tuota itsekin niin voisin taas tietääkkin mistä puhun.


sen takia limitoin mieluummin hyvällä limitterillä kuin klippauksella. ;)


Njoo... Yleensäottaen tietysti noin. Toisaalta jos piikit on hyvin lyhyitä, niin se klippaus saattaa hyvin olla huomaamattomampi tapa. Tosin monet nopeiksi säädetyt limitterit ei liene kaukana klippaamisesta.

ja sitten kun luetaan että näin tapahtuu, ongelma yritetään korjata "ammattilaisten ohjeiden mukaan" laittamalla typerän korkea hipass-filtteri biisiin ja ihmetellään missä vika kun basso ei kuulu. :]


Oppia ikä kaikki. Sitten pitää tietysti opetella oikasti miten homma toimii. Siinä taas on kokeilminen ja kuunteleminen etusijalla. Kuten tiedät, valmiita asetuksia ei voi antaa kun kaikki on tapauskohtaista kuitenkin. Vihjeet siitä mitä kannattaa kokeilla ja opetella on tietenkin hyödyksi.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#16 kirjoitettu 18.12.2006 00:59

veezay kirjoitti:

tuli sellanen juttu mieleen, että kun vertaa omia biisejä niihin hyviin biiseihin jotka on kovalla, siinä on tekovaiheessa tehty jotain muutakin kun vedetty masteri limitterin läpi ja se näissä kysymyksissä onkin ideana.


Toki. Se kysymys on kuitenkin eri kuin mihin vastasin.

"mitä sitä suotta miksaamaan kunnolla kun voi vaan sanoa kuuntelijalle että väännä lisää volaa, ei mua kiinnosta."


Tätähän en toki ole koskaan missään sanonut tai edes vihjaissut. Päin vastoin.

Elektrojänis kirjoitti:
Eli päätynemme yhteisymmärrykseen siitä että tärkeintä on ettei niitä taiteellisia valintoja uhrata silkalle äänen voimakkuuden tavoittelulle?

veezay kirjoitti:
toki.


Ja juuri tämä oli käytännössä ainoa asia mitä yritin viestissäni sanoa. En mitään muuta. En sitä, että alä keskity miksaukseen... enkä mitään muutakaan mitä yrität suuhuni tunkea.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#17 kirjoitettu 18.12.2006 10:37

Haava kirjoitti joskus biljardi vuotta sitten:
Tästä on kyllä jo satatuhatta kertaa keskusteltu tsiljardissa masterointi ketjussa, mutta sanon nyt, että mitä väliä? Antaa kuuntelijan vääntää volumea stereoista kovemmalle.
veezay oikoluki:
"mitä sitä suotta miksaamaan kunnolla kun voi vaan sanoa kuuntelijalle että väännä lisää volaa, ei mua kiinnosta."

käyttäjä kysyy, miten hän saa lisää ääntä ja voimaa biiseihinsä. vastaat puhtaasti masteroinnin näkökulmasta, joka ei poista alkuperäistä ongelmaa, joka on erittäin todennäköisesti miksauksessa.

kysymykseen mekaanisesti suora vastaaminen ei joskus auta yhtään. jos tuota samaa yritit "käytännössä" sanoa, käytännön taitosi ovat melko huonot. miksaus ei parane stereoita säätämällä, hehe?

^ Vastaa Lainaa


Sky Gate

#18 kirjoitettu 19.12.2006 13:28

Tästä masteroinnista, josta toki on jo jauhettu erittäin paljon, olis ihan käytännön kysymys.. Kun hoetaan sitä, että jakaa biisi alueiksi ja miksata roinat keskenään eri taajuuksille. Nyt jos katson parametric equa, niin siinähän löytyy 7 liukusäädintä joihin voi jokaiseen valita säädettävän taajuuden.

Oletetaan tilanne että soundi x vaatii taajuuden hienosäätöä. Jos katson jollain frequency analyzatorilla mikä taajuus on "turha", leikataanko yleensä yhdellä säätimellä turha taajuus pois sillä säätimellä joka on sillä hetkellä lähimpänä turhaa taajusaluetta. Vai täytyykö yleensä muitakin para equn säätimiä muutella oikeampaan suuntaan? Kun niihinhän voi FL para equssa ihan itse määritellä säädettävän taajuuden 7 liukusäädölle?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#19 kirjoitettu 20.12.2006 14:34

Sky Gate kirjoitti:

Oletetaan tilanne että soundi x vaatii taajuuden hienosäätöä. Jos katson jollain frequency analyzatorilla mikä taajuus on "turha", leikataanko yleensä yhdellä säätimellä turha taajuus pois sillä säätimellä joka on sillä hetkellä lähimpänä turhaa taajusaluetta. Vai täytyykö yleensä muitakin para equn säätimiä muutella oikeampaan suuntaan? Kun niihinhän voi FL para equssa ihan itse määritellä säädettävän taajuuden 7 liukusäädölle?


Mitään oikeaa tapaa käyttää ei toki ole, mutta yleensä parametrisiä käytetään siten, että otetaan yksi "bänd" ja laitetaan se vaimentamaan reippaasti. Laitetaan sen Q arvoksi (bandwith) suhteellisen leveä elue. Sitten etsitään korvakuulolta (tai laitetaan mittarista suoraan) haluttu poistettava taajuus. Sen jälkeen kokeillaan mikä on sopiva poistoleveys ja lopuksi säädetään vaimenuksen määrä.

Jos samassa saundissa on toinen kohta joka vaatii poistoa, niin sitten toinen kaista käyttöön ja sama homma uudelleen.

Lisäksi on mahdollista poistaa leveämpi alue usemmalla kaistalla (jykemmillä reinoilla, kuin yhdellä kaistalla), mutta itse suosittelisin siihen kyllä silloin mielummin band-pass suodinta, joka käyttää FIR suotimia ja miksaa sitä sitten halutun määrän. (Siis sellaisia FIR suotimia, jotka eivät sotke vaihetta)

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#20 kirjoitettu 20.12.2006 14:35

Sky Gate kirjoitti:
Oletetaan tilanne että soundi x vaatii taajuuden hienosäätöä. Jos katson jollain frequency analyzatorilla mikä taajuus on "turha", leikataanko yleensä yhdellä säätimellä turha taajuus pois sillä säätimellä joka on sillä hetkellä lähimpänä turhaa taajusaluetta. Vai täytyykö yleensä muitakin para equn säätimiä muutella oikeampaan suuntaan? Kun niihinhän voi FL para equssa ihan itse määritellä säädettävän taajuuden 7 liukusäädölle?


Leikataan niin monella kuin tarvitsee. Yleensä tosin se yksi riittää mutta jos esim. basarin middleä pitää leikata 24dB ja EQ:n gain-säätövara on 12dB niin ei muuta kuin kaksi kehiin. Tai kolme jos tarvitsee leikata 36dB jne.

Ja älä katso analysaattorilla vaan kuuntele korvalla. Analysaattorilla voi sitten vilkaista tarkat taajuudet mutta korvalla kuulee parhaiten että mistä suunnilleen pitää leikata. Analysaattorin kanssa kun saattaa hämääntyä ylä- ja alasävelsarjoista ja saattaa päätyä leikkaamaan esim. 400Hz kun todellinen ongelmataajuus onkin 200Hz. Siinä sitä sitten ihmetellään kun leikataan ja leikataan ja analysaattori näyttää että taajuus kyllä vaimenee mutta soundi on edelleen pielessä vaikka kuinka leikkaa.

^ Vastaa Lainaa


mgibson

#21 kirjoitettu 23.12.2006 09:16

En lukenut muiden jättämiä kommentteja, joten siihen ei kannata takertua. Jokaisen raidan "säätö" eli miksaus tulisi tehdä siten että yksi instrumentti tai yksittäinen raita ei peitä toista, toisin sanoen miksin "tasapaino" on tärkeä, softan master volume nollatasolla mielummin (line-in lähteen taso *jos ulkopuolisia analogisiä lähteitä käytät kuten esim. kitara, basso, laulumikki/mikki, jne*...tulisi olla sillä tasolla ettei se ylitä 0db:tä, muuten klippaa. Kun olet luonnut WAV-tiedoston biisistä, se kannattaa varmuuden vuoksi normalisoida -0.1db tasolle (kyllä 0db:kin on OK), esim. Soundforgessa. WAV tiedoston digitaalisesta "kuvasta" näkee onko raita hyvässä kuosissa (eli mahdollisimman "täysi"), vai jääkö se ohueksi, ja tarpeen vaatiessa nostaa yksittäisten raitojen tasoa, mutta ainoastaan sen verran ettei ylitä tuota 0db tasoa. Jos biisin miksi ja saundi sen jälkeen kuulostaa hyvältä huonoilla äänentoistolaitteilla (esim. halpiskuulokkeilla), suuri todennäköisyys on että raidan dynamiikka ja volyymi kuulostaa myös hyvältä paremmilla äänentoistovehkeillä (kunnon stereot, tai esim. Sennheiser kuulokkeilla). Sen lisäksi dynamiikkaan voi myös vaikuttaa EQ:lla jokaisen raidan kohdalla (miksausvaiheessa). Miksausvaiheessa kannattaa joka tapauksessa kuunnella raita sekä huonoilla että hyvillä vehkeillä. Jos on sekä halpiskuulokkeet, paremmat kuulokkeet (esim Sennheiser) monitorit (genelec) tai vaihtoehtoisesti hyvänlaatuisiin kotistereoihin kytketty tietokone, niin eiköhän tässä ole jo riittävät eväät "low budget" kotistudion omistajalle. Tämä on vain oma mielipiteeni ja oma kokemus, mutta toivottavasti tästä on apua.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#22 kirjoitettu 23.12.2006 12:45

Haava kirjoitti:
Mitään oikeaa tapaa käyttää ei toki ole, mutta yleensä parametrisiä käytetään siten, että otetaan yksi "bänd" ja laitetaan se vaimentamaan reippaasti. Laitetaan sen Q arvoksi (bandwith) suhteellisen leveä elue. Sitten etsitään korvakuulolta (tai laitetaan mittarista suoraan) haluttu poistettava taajuus. Sen jälkeen kokeillaan mikä on sopiva poistoleveys ja lopuksi säädetään vaimenuksen määrä.


Tuohon lisäisin vielä, että näppärä kikka on myös laittaa aluksi Q suhteellisen kapealle ja laittaa siihen reilusti korostusta (eli boost eli plussan puolelle) ja sitten etsiä sitä taajuutta kääntelemällä hissukseen sitä taajuussäätöä. Oikean taajuuden löytymisen tunnistaa siitä, että se huonous mitä yrität poistaa korostuu. Siis huomatkaa, kun kuullostaa oikein huonolta olet löytänyt oikean taajuuden.

Tämän jälkeen voikin sitten kääntää kaistan leikkauksen puolelle (eli cut eli miinusta) ja ruveta etsimään sopivaa Q arvoa ja leikkauksen määrää. Oikeat arvot tunnistaa tietysti siitä, että se huonous eli häiritsevä asia kuuluu mahdollisimman vähän ja muu pysyy mahdollisimman saman kuin ilman EQ:ta.

Tuo taajuuden etsintä boostaamalla kannattaa tehdä joskus käsiteltävä raita monotettuna (jos käsittelee vaan yhtä raitaa). Tuo lopullinen säätö sen sijaan kannattaa melkein aina tehdä kun koko biisi soi mukana. Muuten voi tulla yllätyksiä. Jos tulee mieleen säätää vaan monotettua raitaa eristyksissä kontekstistaan niin kannattaa miettiä onko se soundi olemassa sitä biisiä varten vai onko se biisi olemassa sitä soundia varten. Yleensä itse päädyn ensimmäiseen.

Kannattaa myös varoa leikkaamasta liikaa. Se kuullostaa yleensä aluksi hyvältä, mutta pidemmän ajan kuluttua soundi kuullostaakin usein ohuelta.

Elektrojänis muokkasi viestiä 13:00 23.12.2006

mgibson kirjoitti:
Jos biisin miksi ja saundi sen jälkeen kuulostaa hyvältä huonoilla äänentoistolaitteilla (esim. halpiskuulokkeilla), suuri todennäköisyys on että raidan dynamiikka ja volyymi kuulostaa myös hyvältä paremmilla äänentoistovehkeillä (kunnon stereot, tai esim. Sennheiser kuulokkeilla).


Tuosta rohkenen olla eri mieltä joskin kaikkein kaupallisimmille tuotantoarvoille tuo lienee ihan kelvollinen nyrkkisääntö.

Sanoisin ennemminkin, että jos se kuullostaa muutamilla erilaisilla halpisvehkeillä kelvolliselta (eli siis suunnilleen niin hyviltä kuin ne niillä voi kuullostaa) niin se kuullostaa kelvolliselta myös kunnon kamoilla. Kunnon kamoilla taas on mahdollisuus toistaa enemmänkin dynamiikkaa, mikä taas useimmiten kuullostaa paremmalta kuin hyvin dynamiikaltaan hyvin latistettu soundi.

En nyt tietenkään tarkoita, että niitä kompuroita pitäisi pelätä kuin ruttoa, mutta kohtuus kaikessa.

Elektrojänis muokkasi viestiä 20:44 02.01.2007

^ Vastaa Lainaa


Jeesus4
34 viestiä

#23 kirjoitettu 25.12.2006 23:32

Ähhm, sähm, kyll' se on niin et rokkaava biisi ei kaipaa mtn muuta kuin porvarillista asennetta ja hiukan kaikua.

^ Vastaa Lainaa


Naapuris69
25 viestiä

#24 kirjoitettu 02.01.2007 20:43

En tiedä että ootko saanu nyt siihen volume juttuun vastausta, mutta tässä kuva joka saattas ratkasta sun pienen ongelman http://img474.imagesha...

^ Vastaa Lainaa


Wavescale
503 viestiä

#25 kirjoitettu 02.01.2007 22:29

Naapuris69 kirjoitti:
En tiedä että ootko saanu nyt siihen volume juttuun vastausta, mutta tässä kuva joka saattas ratkasta sun pienen ongelman http://img474.imagesha...


Anteeksi jos satutan tunteitasi mutta paska on vitsi kuten sinä itsekin. Peace 'n Love!

^ Vastaa Lainaa


jmm

#26 kirjoitettu 03.01.2007 00:59

Kääntää sitä nappulaa, missä lukee että volume...

Niin että lukeeko siinä että volume!? Kun niitä on nykyisin niin monenlaisia

^ Vastaa Lainaa


tykka
66 viestiä

#27 kirjoitettu 03.01.2007 01:21

Sky Gate kirjoitti:
Oletetaan tilanne että soundi x vaatii taajuuden hienosäätöä. Jos katson jollain frequency analyzatorilla mikä taajuus on "turha", leikataanko yleensä yhdellä säätimellä turha taajuus pois sillä säätimellä joka on sillä hetkellä lähimpänä turhaa taajusaluetta. Vai täytyykö yleensä muitakin para equn säätimiä muutella oikeampaan suuntaan? Kun niihinhän voi FL para equssa ihan itse määritellä säädettävän taajuuden 7 liukusäädölle?


Niiden säätimien yläpuolella on kaikissa sellainen pikkuinen kuva. Vedä niitä hiirellä ylös ja/tai alaspäin, ni saat poistettua turhat säätimet käytöstä ja pari kivaa säätömodea lisää
Varsinkin jos aiot lisätä automaatiota eq:hun, on kätevämpää ku on käytössä vain ja ainoastaan sen verran säätimiä ku on tarvis.

[img=http://img269.imagesha...] ssa siis hi-pass, peak ja low-pass. Kaikki muut säätimet pois päältä.

tykka muokkasi viestiä 01:21 03.01.2007

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu