Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Ajo-opetusta


Jules Varjola
2537 viestiä

#1 kirjoitettu 03.05.2007 11:38

Arvon mikserin ajokortilliset (miksei myös kortittomat). Tuossa oli taas ajamisesta yksi ketju, jotta aloitetaan uutta, ja tälläkertaa nimen omaan opetuksesta/autokouluista.

Mitä mieltä olette tilanteessa, jossa autokoulut päivittävät koulutuskalustoaan kohtalaisen tiuhaan, ja opetusajoneuvoissa on saatavilla kaikki mahdolliset ajoa helpottavat tekijät?

Ongelmaahan ei varmasti muodostu hyvävaraisilla nuorilla, joilla on autokoulun jälkeenkin mahdollisuus investoida uusi kärry, josta myös löytyvät nämä ABS/luistonesto/antifysiikankumoin(?!?) jutut. Mutta entäs ne köyhät työläisperheen vesat, jotka kortin saatuaan ostavat mahdollisimman halvan (yleensä vanha/varustamaton hyrysysy) kulkuneuvon, jossa ei ole moisista mitään hajua?

Onko tässä mielestänne turvallisuusriski?

^ Vastaa Lainaa


Rojola
2394 viestiä

#2 kirjoitettu 03.05.2007 12:15

Sweetie kirjoitti:
Onko tässä mielestänne turvallisuusriski?


on varmasti joskus joo

mut toisaalta, ehkäpä se ei kuitenkaan sitten ole niin. jollei ABSia lasketa niin periaatteessa uusissa ja vanhoissa kärryissä ei niin suuria eroja ole, ajettavuus on toki usein paljon huonompi mutta sillä on todellista merkitystä vasta nopeuksissa 80kmh ja ylöspäin.

mä luulen että ne jotka ajaa mettään niillä kasariromuila niin ajais mettään ihan uusillakin autoilla.

^ Vastaa Lainaa


To1
177 viestiä

#3 kirjoitettu 03.05.2007 12:57

Sweetie kirjoitti:
Mutta entäs ne köyhät työläisperheen vesat, jotka kortin saatuaan ostavat mahdollisimman halvan (yleensä vanha/varustamaton hyrysysy) kulkuneuvon, jossa ei ole moisista mitään hajua?

Kyllä se nyt on hieno kokemus ajaa uudenkarhealla kärryllä edes sitten sen autokoulun ajan.
Tuskinpa tästä mitään turvallisuus riskiä syntyy, koska omasta mielestäni asiat käsitellään aika hyvin joka kantilta ajotunneilla/teoriatunneilla. Se ajotuntikokemus voi tietysti olla sitten vähän erilainen kun sillä omalla "kasariromulla" ajeleminen.

^ Vastaa Lainaa


Krista
4618 viestiä

#4 kirjoitettu 03.05.2007 13:08

Autokoulussa ajelin uudella corollalla jonka jälkeen äipän hiukka vanhemmalla corollalla. Varmaan ihan peräkkäiset versiot eikä äipänkään niin vanha ollu, mutta silti oli niissäkin eroja. Autokolun corolla tuntu paljon massiivisemmalta ja pelottavammalta ja äipän on jotenkin sellanen helpompi. Joitain toimintoja vanhemmassa corollassa ei ollu (viikset toimi eri tavalla) joten joutu kuitenkin opettelee uudestaan kaiken. Sitten kun vielä lisää sen, että ajaakin ihan toisella autolla, niin ainahan ne on hiukka erilaisia. Pointtini on siis se, että milläköhän autolla sitten kannattas ajaa että olis valmis kaikkeen? Se on kyllä totta että ite en tiijä millasta on ajaa abs:ttömällä autolla, mutta toivottavasti en sitten joudukaan.

^ Vastaa Lainaa


Jules Varjola
2537 viestiä

#5 kirjoitettu 03.05.2007 13:10

Rojola kirjoitti:
mä luulen että ne jotka ajaa mettään niillä kasariromuila niin ajais mettään ihan uusillakin autoilla.


Ihan totta, mutta kynnys metsikön ja tien välissä on huomattavasti paljon pienempi autolla jossa on kokematon kuljettaja eikä mitään ajoa helpottavia välineitä, kuin kokematon kuljettaja autossa jossa on kaikenmaailman antifysiikkageneraattorit.

Tosin, on kyllä sanottava vielä sekin fakta, että näissä vanhemmissa autoissa se vauhti on oikeasti vauhtia. Se tuntuu jo alle satasen nopeuksissakin, missä taas uusilla autoilla saa ajaa reippaasti puoltakin toista sataa ilman että mikään tuntuu missään. Ennenkuin yrittää kääntää/pysähtyä.

Sweetie taki Columbot 13:12 03.05.2007

Niin, ja vielä yksi juttu. Mielestäni pahin tilanne tälläisessä on mielestäni se, että joskus autokoulun oppien jälkeen nuorukainen ostaa itselleen takavetoisen halvan auton. Olettaen että opit on saatu uudella etuvetoisella, pystyy melkein varmasti sanomaan, että jossain vaiheessa liukkaiden yllättäessä käydään penkassa.

^ Vastaa Lainaa


Krista
4618 viestiä

#6 kirjoitettu 03.05.2007 13:14

Sweetie kirjoitti:
Tosin, on kyllä sanottava vielä sekin fakta, että näissä vanhemmissa autoissa se vauhti on oikeasti vauhtia. Se tuntuu jo alle satasen nopeuksissakin, missä taas uusilla autoilla saa ajaa reippaasti puoltakin toista sataa ilman että mikään tuntuu missään. Ennenkuin yrittää kääntää/pysähtyä.


Mä näin unta et olin hummerin kyydissä ja se joka ajo ajo tosi kovaa ja just ja just valotki vaihtu vihreeks edestä ja se meni välil vääräl kaistal ja ajo niin kovaa et ku tuli kurva se meinas kaatua.. huih..

Tämä oli todella offtopikkia..

^ Vastaa Lainaa


rokkineiti

#7 kirjoitettu 03.05.2007 16:13

To1 kirjoitti:

Tuskinpa tästä mitään turvallisuus riskiä syntyy, koska omasta mielestäni asiat käsitellään aika hyvin joka kantilta ajotunneilla/teoriatunneilla.
Se ajotuntikokemus voi tietysti olla sitten vähän erilainen kun sillä omalla "kasariromulla" ajeleminen.

^^
Aivan. Ja paino sanalle VÄHÄN.
Kaikkiallahan nykyisin käytetään uusinta tekniikkaa, joten miksei siis myös autokouluissa.
Uudet autot on jees. Ei se mun mielestä mikään shokki ole siirtyä sit ajamaan sillä omalla vähän vanhemmmalla autolla.
Ja toisaalta porukoiden auto on uudehko, joten ainakin osaan ajaa sillä .
Mielestäni ois paljon shokimpi jos autokoulussa ois vanhat romukärryt ja sit joutus yhtäkkiä ihan uuden auton rattiin.
Että näin.

^ Vastaa Lainaa


dbgirl
4818 viestiä

#8 kirjoitettu 03.05.2007 17:28

Sweetie kirjoitti:

Mitä mieltä olette tilanteessa, jossa autokoulut päivittävät koulutuskalustoaan kohtalaisen tiuhaan, ja opetusajoneuvoissa on saatavilla kaikki mahdolliset ajoa helpottavat tekijät?

Ongelmaahan ei varmasti muodostu hyvävaraisilla nuorilla, joilla on autokoulun jälkeenkin mahdollisuus investoida uusi kärry, josta myös löytyvät nämä ABS/luistonesto/antifysiikankumoin(?!?) jutut. Mutta entäs ne köyhät työläisperheen vesat, jotka kortin saatuaan ostavat mahdollisimman halvan (yleensä vanha/varustamaton hyrysysy) kulkuneuvon, jossa ei ole moisista mitään hajua?

Onko tässä mielestänne turvallisuusriski?


Mielestäni se on ihan hyvä että autokoulussa oli uudehkot autot, oppiipahan niihin ja kun hyppää vanhaan autoon jossa ei ole mitään hienouksia niin sitä osaa ajaa heti Minun omistamassa bemarissa (jota vihaan) ei ole ohjaustehostinta eikä muistaakseni oikein mitään muutakaan kun se on vm. 91. Niin ja vielä takavetonenkin. Että talvella kun sen kortin sain, meinasin heti ekalla ajokerralla vetää ympyrät risteyksessä ja ajaa toisen auton eteen... Onneks isä oli mukana ja autto. Sen jälkeen en ajanu kun kerran sillä ja olen ajanu isän volkkarilla (farmarimallia) jossa on sentäs ohjaustehostin. Se on vm 95 tai 96. Sillä olenkin osannu ajaa. Osaisin kai jo sillä bemarillakin ajaa kun on nyt tullut ajokokemusta.

Autokoulussa sai kyllä ihan hyvää opetusta sekä tunneilla että ajotunneilla. Autoihin ei tarvitse niissä niin panostaa, paitsi mitä nyt yhdessä autossa oli kytkin jo aika p**kana kun oli jo niin vanha ja kun niillä ajetaan päivän aikana aika paljon, puhumattakaan vuodesta.

^ Vastaa Lainaa


Tusina Immonen
10508 viestiä

#9 kirjoitettu 03.05.2007 18:27

Mun mielestä kortitonta ensimmäiselle ajotunnilleen riemusta hihkuen saapunutta teiniä ei missään nimessä saisikaan päästää minkään ruoskan rattiin, vaan pitää olla kaikki herkut jotka sitte vähän edes pehmentää sitä auton käsittelyn harjoittelua ja näin pahimmissa tapauksissa jopa säästää ihmishenkiä. Se kun aika harvoin alkaa mistään tyhjältä parkkipaikalta se ajamisen opettelu.

^ Vastaa Lainaa


accent
10930 viestiä

#10 kirjoitettu 03.05.2007 18:42

Mielestäni enemmän vaikuttaa se, minkätyyppisellä autolla (etu/takaveto, koko, ajo-ominaisuudet) ajaa autokoulun jälkeen kuin minkä ikäisellä. Onhan uusienkin automallien välillä isoja eroja.

Ajoin autokouluni enimmäkseen Opel Astralla, joka on melko erilainen mittasuhteiltaan kuin Peugeot 405 farmari jolla nyt ajan. Aluksi oli todella vaikeaa esim. peruuttaa tai parkkeerata kun oli autokoulussa tottunut pienempään autoon.

Itse asiassa omalla kohdallani oli jotenkin epäturvallisemman tuntuista autokoulun autolla, koska uudella Astralla ajaminen tuntui aivan kuin pelaisi tietokonepeliä rattiohjaimella. Ohjaustehostin kevensi ohjausta mielestäni liikaakin ja kaikki turvasysteemit ja luistonestot ja muut aiheuttivat todella hämäävän "tietokonepelimäisen" tuntuisen ajokokemuksen.

Nopea vauhti ei tuntunut nopealta sillä tavalla mitä se vanhalla autolla tuntuu. Maisemat vilistävät ohi nopeasti mutta tuntuma on kevyt ja "liian turvallinen". Sellainen petollinen turvallisuuden tunne jonka takia on helppo unohtaa että ajaa 100 km/h ja pienemmillä nopeusrajoituksilla on helpompi ajaa vahingossa ylinopeutta.

^ Vastaa Lainaa


Legsa
140 viestiä

#11 kirjoitettu 03.05.2007 21:46

Suurin asia, minkä minä olen huomioinut vanhempien ja uudempien autojen välillä on se, että vanhemmissa autoissa ei ole ohjaustehostinta. Muuten se ajettavuus on aika samankaltaista. Toki esim kaverin pirssistä unohdin heittää valit päälle taannoin, kun noissa autoissa, millä normisti ajelen menee valot automaattisesti päälle.

Takatuupparit on tietty erilaisia ajaa, kun etuvetoiset mutta itse en koe sitä ongelmaksi.

Onnekseni minulla on käytettävissä porukoitten autot. 98 corolla ja 06 note.

^ Vastaa Lainaa


To1
177 viestiä

#12 kirjoitettu 03.05.2007 21:53

SLaitila kirjoitti:
---
Vanhalla paskalla se varsinainen auton hallinta saadaan selkärankaan
---

Niin, oppiipahan samalla remonttitaitoja ja tietysti lihakset kehittyvät auton työntämisestä

^ Vastaa Lainaa


pieslice
3286 viestiä

#13 kirjoitettu 03.05.2007 22:46

Legsa kirjoitti:
Suurin asia, minkä minä olen huomioinut vanhempien ja uudempien autojen välillä on se, että vanhemmissa autoissa ei ole ohjaustehostinta.


Ohjaustehostin haetaan kuntosalilta.

^ Vastaa Lainaa


dbgirl
4818 viestiä

#14 kirjoitettu 03.05.2007 23:21

pieslice kirjoitti:


Ohjaustehostin haetaan kuntosalilta.


Tai työskentelemällä kaupan varastolla.

^ Vastaa Lainaa


dbgirl
4818 viestiä

#15 kirjoitettu 03.05.2007 23:26

accent kirjoitti:


Itse asiassa omalla kohdallani oli jotenkin epäturvallisemman tuntuista autokoulun autolla, koska uudella Astralla ajaminen tuntui aivan kuin pelaisi tietokonepeliä rattiohjaimella. Ohjaustehostin kevensi ohjausta mielestäni liikaakin ja kaikki turvasysteemit ja luistonestot ja muut aiheuttivat todella hämäävän "tietokonepelimäisen" tuntuisen ajokokemuksen.

Nopea vauhti ei tuntunut nopealta sillä tavalla mitä se vanhalla autolla tuntuu. Maisemat vilistävät ohi nopeasti mutta tuntuma on kevyt ja "liian turvallinen". Sellainen petollinen turvallisuuden tunne jonka takia on helppo unohtaa että ajaa 100 km/h ja pienemmillä nopeusrajoituksilla on helpompi ajaa vahingossa ylinopeutta.


Minullekin autokoulun kaikin mahdollisin jutuin varustetut autot aiheutti vääränlaisen turvallisuuden tunteen kun luuli että tässä on kaikki, mikään ei voi mennä vikaan ja opekin on vieressä. Kun olen ajellu isän autolla jossa on vain ohjaustehostin ainoana "hienoutena" sitä hieman pelkääkin (sen lisäksi että nyt olen itse vastuussa) ajamista, varsinkin jos menee yli 60 km/h

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu