Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Bassot eivät potki!


siiki
370 viestiä

#1 kirjoitettu 22.05.2007 18:20

Elikkäs olen tässä pohtinut, että mitenkä saisin bassoistani hyvän kuuloiset. Mutta kun eivät ne potki kunnolla vaikka mitä tekisin. Fruity Bass Boostia, Eqa ja kaikkea olen koitellut ja nappeja olen väännellyt.

Esimerkki bassoista jonka kuuloista jälkeä haluaisin:
http://www.speedyshare...

Elikkäs pystyisikö joku neuvomaan ja antamaan vinkkejä miten saisin bassoni potkimaan paremmin!

^ Vastaa Lainaa


Apo
984 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 22.05.2007 19:16

siiki kirjoitti:
Esimerkki bassoista jonka kuuloista jälkeä haluaisin:
http://www.speedyshare...


Ei millään pahalla, mutta aika paska esimerkki basson potkimisesta. edit. tai ainakin tällä tietokoneskobella kuulostaisi siltä että keskiäänet tuolla "potkii" eikä bassot.

Tuossahan ihan perus 909-komppi, missä joku substraktiivinen bassosoundi tulee basarin iskujen väliin.

Saat tuon aikaiseksi seuraavasti: Tee 909-sampleilla rumpukomppi, leikkaa kaikilla kanavilla alataajuuksia pois. Lisää bassosoundi basarin iskujen väleihin, leikkaa siitäkin sopivasti kohtaa bassoja pois (kuitenkin ylempää kuin bassorummulta).

Omalla raidallaan olevaa basaria voi käsitellä tarpeen mukaan sopivalla säröllä ja kompressorilla, että siitä saa tuollaisen muovisen soundin.

--
apo

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#3 kirjoitettu 22.05.2007 19:32

http://www.mikseri.net/wiki/Miksaus#Taajuuskorjain_eli_ekvalisaattori

Viimeisessä kappaleessa on esimerkki alapään miksauksesta rock-puolella. Elektronisella puolella iskevät taajuudet saattavat olla vähän eri (esim. kickin sointi on basson yläpuolella) mutta idea on täysin sama. Ja muista toki leikata basarisample niin että edellinen isku sammuu viimeistään pari millisekuntia ennen seuraavaa.

Lisäksi kannattaa vilkaista mitä forum-haku kertoo sidechainista ja elektronisen musiikin kompressoinnista yleensäkin. Niiden tarkemman käytön kun olen jättänyt artikkelistani toistaiseksi pois koskapa en ole sidechainiin pahemmin perehtynyt enkä toisaalta ole jaksanut väkertää sopivia havainnollistavia kuvia jotka vähentävät tekstin määrää ja selkeyttävät ideaa

Kannattaa myös muistaa että lähtösoundilla on olennainen rooli - jos siitä basarisamplesta yksinkertaisesti puuttuu se botne niin ei sitä EQ:lla ja/tai kompuralla korjata. Joku Waves MaxxBass/RBass tai vastaava alataajuuksien enhancer/exciter saattaa auttaa hieman mutta nuokin ovat silti vähän purkkaviritys verrattuna siihen että lähtösoundi on oikeasti kunnossa.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#4 kirjoitettu 22.05.2007 21:17

atheos kirjoitti:

Kannattaa myös muistaa että lähtösoundilla on olennainen rooli


Tässä ollaan asian ytimessä. EQ ei ole välien jolla kaikki äänet saadaan kuullostamaan toiselaisilta ääniltä. Tässähän oli kyse konemusiikista? Oletan niin... Jos bassorumpu ei potki, niin ensimmäisenä ryhtyisin opettelemaan bassorummun syntetisoinin alkeita. netistä löytyy oppaita. Kun siten tajuaa miten se ääni ylipäänsä syntyy ja mitkä osat siinä äänessä vaikuttavat siihen, että se juuri itsestä kuullosta hyvältä (esim. Envelope, tajuudet, ylä-äänet jne..) niin sitten voi alkaa jo etsiä hyvää bassorumpua. Sampleja.. editoida niitä... Syntetisoida itse... yhdistellä noita.. jne...

vasta sen jälkeen voisi alkaa tutkia miten EQ vaikuttaa siihen saundiin, kun on perusasiat hallinnassa.

Jos taas oli kyse enmminkin bassosaundista kuin bassorummun saudista, niin silloin lähtösaundi on vähintään yhtä olelliinen. Mistä synasta ja miten syntetisoitu vaiko onko sample ylipäänsä hyvä. Jos Synan bassosaundi/sample on paska, niin satavarmaa on, että sitä ei EQ:lla saa toimimaan kuin ehkä välttävästi.

Lähtösaundi.. lähtösaundi ja vielä kerran lähtösaundi.

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#5 kirjoitettu 23.05.2007 02:31

Ja basarisoundin potkun salaisuus piilee sen bendauksessa. Konemusiikissa basari on lähes aina alaspäin bendautuva aalto. Tämän aallon dynamiikka vaikuttaa siihen, kuinka kovaa ja mihin kohtaan vatsaa basari potkaisee. Ihan ekat millisekunnit voivat olla nopeaa bendautumista ylätaajuuksista keskelle, joka saa aikaan napsahduksen. Sitten tulee tärkeä siirtyminen keskeltä alempiin taajuuksiin, sinne joidenkin satojen hertsien holleille. Loppu eli basarin häntä bendaa yleensä hitaimmin saattaen basarin aivan alimpiin taajuuksiin.

Ja kuten Apo sanoi, toi esimerkki oli tosiaan todella laimea. Studiokuulokkeillakaan en löydä siitä muuta iskevää kuin basarin ja basson keskitaajuudet.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#6 kirjoitettu 23.05.2007 13:54

Fakap kirjoitti:

Studiokuulokkeillakaan en löydä siitä muuta iskevää kuin basarin ja basson keskitaajuudet.


TUohan saattaisi johtua siitä (ääninäytettä en itse ole kunnellut, joten vähän arvailen), että kuuntelijan kaiuttimet ovat jotkut euron creativet ja niissä on joku posketon korostus alemmissa keskiäänissä kuiten yleensä.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7643 viestiä
Luottokäyttäjä

#7 kirjoitettu 23.05.2007 14:48

Fakap kirjoitti:
Ja kuten Apo sanoi, toi esimerkki oli tosiaan todella laimea. Studiokuulokkeillakaan en löydä siitä muuta iskevää kuin basarin ja basson keskitaajuudet.

ja subbarillakaan tosta ei löydy oikein mitään. kai sitä joku tuottaja joskus tajusi, että paremmin ne korkeat bassot potkii, kun nuorten miesten autoäänentoisto ei yhtään alemmas mene kuitenkaan.

oksettavan korkeeta.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#8 kirjoitettu 23.05.2007 14:56

veezay kirjoitti:

ja subbarillakaan tosta ei löydy oikein mitään. kai sitä joku tuottaja joskus tajusi, että paremmin ne korkeat bassot potkii, kun nuorten miesten autoäänentoisto ei yhtään alemmas mene kuitenkaan.


Ennenkaikkea ne alemmat äänet vievät todella paljon kaistaa. Jotta erittäin matalalta tuleva bassoinen ääni tuntuisi, niin sen täytyy soida erittäin kovaa, mistä seuraa, että JOS yritetään maksimoida äänenvoimakkuus, niin ei niitä matalia taajuuksia kannata sinne jättää... siis toki etenkään jos kuuntelijan äänentoisto viimeistään pätkii ne pois.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#9 kirjoitettu 23.05.2007 15:38

Juu, se on myös hauskaa kun teinit leveilevät kuinka heidän subbarinsa toistaa 10Hz asti vaikka heidän kuuntelemansa musiikki on masteroinnissa kuitenkin luultavasti pätkäisty jostain 35-40Hz kohdalta poikki. Esim. rokissa alle 45Hz on harvemmin enää mitään muuta kuin joitain basarin alakerrannaisia, joissain elektronisissa genreissä tietty on jotain hillittömiä sub-bassoja mutta minä kyllä vähän kyseenalaistan niidenkin musiikillisen funktion.

Biisi soi kovempaa mitä vähemmän tehoa se vaatii vahvistimelta, se 40Hz low cut tiukalla Q-arvolla tekee toisinaan jopa ihmeitä. Yksi ennen master-limitteriä auttaa lyttäämään paremmin ja yksi ketjun lopussa säästää vielä kotivahvistimia jonkin verran.

^ Vastaa Lainaa


Corydalics

#10 kirjoitettu 13.06.2007 17:20

oonko väärässä tai oonko ny muistanu ihan väärin...eikös se ole niin että ihmiskorva ei ees kuule alle 20 menevii taajuuksia..,tuntee vaan.

oli aika heikko munan esitys biitillä .

foorumeita ku lueskelet löydät kyllä tutoriaaleja tähän ongelmaan.

jos vähäänkään englanti osaa niin näitä hyviä on esim. trance.nu/tranceaddict foorumit.

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#11 kirjoitettu 13.06.2007 17:47

Corydalics kirjoitti:
oonko väärässä tai oonko ny muistanu ihan väärin...eikös se ole niin että ihmiskorva ei ees kuule alle 20 menevii taajuuksia..,tuntee vaan.


No jos kuuntelee monofonista ääntä, niin korva kyllä kuulee alemmaksikin. Itse kuulen vielä 12-13 hertsin huminan. Mutta tosiaan musantuotannossa näin alhaiset taajuudet kannattaa unohtaa, kun ne ei miksauksesta erotu kuitenkaan.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#12 kirjoitettu 14.06.2007 08:36

Fakap kirjoitti:

No jos kuuntelee monofonista ääntä, niin korva kyllä kuulee alemmaksikin. Itse kuulen vielä 12-13 hertsin huminan.


Kuinka kontrolloiduissa olosuhteissa tuo kokeesi on tehty ja miten pystyt erottaamaan sen kuulemisen ja tuntemisen rajan?

On nimittäin niin, että millään kotisubbarilla on ihan turha tuollaisia läteä testailemaan, sillä pienikin epälineaarisuus tekee helposti yllättävän voimakkaita yläsäveliä niihin sini-aaltoihin.

Sama pätee muuten myös siihen kuinka korkeita säveliä pystyy kuulemaan. Edes genelekin monitoreilla on turha tehdä minkäänlaisia vakavia testejä siitä kuinka korkaa sini-aaltoa pystyy vielä kuulemaan. Nuo kotitestit kun eivät yksinkertaisesti toimi.

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#13 kirjoitettu 14.06.2007 14:20

Haava kirjoitti:
Kuinka kontrolloiduissa olosuhteissa tuo kokeesi on tehty ja miten pystyt erottaamaan sen kuulemisen ja tuntemisen rajan?

Äänieditorilla loin siniaallon ja kuuntelin kuulokkeilla.. asteittain madalsin taajuutta 22 hertsistä alaspäin kunnes kävi kuuleminen vaikeaksi. Oliko testissä jotain feilua?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#14 kirjoitettu 14.06.2007 14:22

Fakap kirjoitti:

Oliko testissä jotain feilua?


On. Kuulokkeesi eivät taatusti kykene soittamaan niitä matalia ääniä vähänkään puhtaasti. Ihan sama mitkä standardit musiikintekoon tehdyt kuulokkeet ne ovat.

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#15 kirjoitettu 14.06.2007 18:51

Haava kirjoitti:
On. Kuulokkeesi eivät taatusti kykene soittamaan niitä matalia ääniä vähänkään puhtaasti. Ihan sama mitkä standardit musiikintekoon tehdyt kuulokkeet ne ovat.


Myönnän kyllä, että omatkin epäilykseni heräsivät.. mikä käytännössä aiheuttaa sen, että ääntä kuitenkin kuuluu korvaan?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#16 kirjoitettu 14.06.2007 21:12

Fakap kirjoitti:

Myönnän kyllä, että omatkin epäilykseni heräsivät.. mikä käytännössä aiheuttaa sen, että ääntä kuitenkin kuuluu korvaan?


Särö. mm. Yläsäveliä. Aika mahdotonta välttää ilman spesiifejä laitteita. Voihan se mekaaninen kartio siinä heilua, mutta ei se mitään oikeaa ilmanpaineen vaihtelua enää välttämättä luo.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#17 kirjoitettu 14.06.2007 22:22

Corydalics kirjoitti:
oonko väärässä tai oonko ny muistanu ihan väärin...eikös se ole niin että ihmiskorva ei ees kuule alle 20 menevii taajuuksia..,tuntee vaan.


Itseasiassa ei ole mitään selvää rajaa millä taajuuksilla aistimus alkaa siirtymään kuulosta tuntoaistin puolelle. Omien kokemuksieni mukaan siirtymä tuntoaistimuksen puolelle alkaa jopa jostain 100Hz yläpuolelta. Äänen voimakkuuskin vaikuttaa siihen kuinka paljon aistimuksesta on tuntoa ja kuinka paljon kuuloa.

Komppaisin haavaa myös tossa säröasiassa. Ihmiskorva/aivot jopa tuottaa niistä harmonisista särökomponenteista sen perustaajuuden vaikka korva ei sitä perustaajuutta varsinaisesti kuulisikaan. Puhtaana sitä taajuutta olisi vaikea kuulla, mutta muutamakin prosentti säröä ja johan kuuluu.

Itse asiassa tätä aivojen ominaisuutta voi testata silleen että laittaa vaikka 50Hz, 100Hz, 150Hz ja 200Hz siniaallot päällekäin (korkammat taajuudet voi laittaa vähän hiljaisemmalle kuin matalat). Kuunneltaessahan tämä kuullostaa yhdeltä 50Hz säveleltä joka ei ole ihan puhdasta siniä. Jos sitten tehdään uusi ääni joka on muuten sama paitsi, että tuo 50Hz jätetään kokonaan pois niin se kuullostaa edelleen samalta säveleltä ja vaikkakin se kuullostaa ohuemmalta, niin kuullostaa että siellä olisi hieman sitä 50Hz taajuutta mukana.

Alle 20Hz äänen tuottaminen lähellekään puhtaasti on vaikeaa. Esimerkkinä voisi vaikka sen, että useimmat järeämmätkin kotisubbarit tuottaa 20Hz taajuudella jo suhteellisen pienilläkin äänenpaineilla säröä jotain 10% luokkaa.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu